Auteur Topic: Agressie tegen peuter  (gelezen 2464 keer)

missjagah

• Bekijk profiel
Agressie tegen peuter
« Gepost op: oktober 15, 2009, 09:42:33 am »
Ik heb een dochtertje van drie jaar, ik ga regelmatig met haar op bezoek bij mn zus die twee kindjes heeft, 1 van twee en 1 van acht, allebei jongens. Mn dochterje vond het altijd heerlijk om met de oudste te spelen, maar de laatste tijd is er iets anders ze huilt heel vaak als ik ze even niet in zicht heb gehad.

Gister was ik weer op bezoek, ze zouden even buiten blaadjes gaan aanvegen. Wij zitten in de woonkamer en hebben daar geen zicht op de achtertuin, ik besluit om even mn tas te pakken die in de keuken staat. En wat zie ik mn neefje van houd duwt mn dochter heen en weer en wil haar gaan slaan met een bezemsteel. Ik ren natuurlijk naar buiten, bleek dat hij haar al geslaan had, ze had een beste bult op haar hoofd. Ik heb er natuurlijk wat van gezegd ook tegen zijn paps en mams en hij heeft er ook straf voor gehad, maar ik krijg dat beeld niet meer uit mn hoofd, Hij keek er bij alsof hij het leuk vond, en mijn kleine meisje stond met haar boven haar hoofd om de klap op te vangen, terwijl ze hard huilde niet slaan met de veeg. Ik heb er vanacht niet van geslapen.

Mn zus doet het af als ja zij heeft hem ook wel eens geslaan met een autootje maar dit is toch niet te vergelijken.

Ik heb raad nodig want ik weet absuluut niet wat ik hier mee aan moet.

Groetjes Bianca
mama b

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Agressie tegen peuter
« Reactie #1 Gepost op: oktober 15, 2009, 10:03:58 am »
Ze niet meer met elkaar laten spelen? Verschil tussen een jongen van 8 en een meisje van 3 is domweg te groot. Jongens worden op die leeftijd fysiek, gaan stoeien, doen wilde spelletjes (laat ik even uitgaan van een positief verhaal, waarbij je neefje geen sadist is die graag kleine meisjes mishandelt). Meisjes van 3 zijn nogal anders. :+

Als je neefje echt 'naar' gedrag vertoont, zijn het allereerst zijn ouders die dat moeten opmerken en er wat aan moeten doen. Maar zelfs als het normaal gedrag is, denk ik niet dat je van hem kunt verwachten dat hij precies snapt wat je wel en niet met een meisje van 3 kunt doen. Beter speelt hij met vriendjes van dezelfde leeftijd.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Agressie tegen peuter
« Reactie #2 Gepost op: oktober 15, 2009, 01:14:20 pm »
Eens met Pooh. Behalve wellicht:

quote:

Pooh schreef op 15 October 2009 om 10:03:
Jongens worden op die leeftijd fysiek, gaan stoeien, doen wilde spelletjes. Meisjes van 3 zijn nogal anders. :+

Mijn schattige meisje van drie heeft laatst met een plastic bootje op het hoofd van haar broertje van één staan timmeren (zoiets zie je liever niet van je eigen kinderen) terwijl zoon van vier 's morgens zijn knuffelaap in het poppenbedje stopt, toedekt en een liedje zingt voor hij naar school gaat.

(is geintje, Pooh heeft gelijk over het verschil  ;)  )

Anyway, ik begrijp je gevoel helemaal. Sterker, als ik het lees voel ik me zélf er akelig door. Zoiets raakt je zo diep! Ik kan me herinneren dat ik op een verjaardagsfeestje was bij een vriendje van m'n oudste, waar hij altijd heel goed mee kan opschieten. Dat vriendje had op dat moment ook een nichtje op bezoek die niks van mijn zoon moest hebben dus keerden ze zich samen tegen hem: ze hadden hem geslagen en hij mocht niet mee in het speelhuisje.

Vriendje en nichtje zijn streng toegesproken en daarna heeft m'n zoon nog een hele poos met ze gespeeld en er was niks meer aan de hand, maar het liet mij niet los. Ik heb echt bijna met hem mee zitten huilen en heb er een poos weerstand tegen gehad om mijn zoon daar te laten spelen of zelfs thee te gaan drinken met de moeder van dat gezin, die een goede vriendin van mij is.

Mijn man trok zich er niet zoveel van aan en ik verweet hem dat hij 't niet wilde zien en zijn kop in het zand stak. Hij gaf dit toe, omdat, zei hij, als hij er diep over ging nadenken ook verdrietig van werd, maar hij wees me ook erop dat het net zo min nuttig is om een vergrootglas op die gebeurtenis te zetten. Kinderen dóen lullig tegen elkaar, moeten dan uiteraard aangepakt worden maar als ze er dan zelf niet meer mee zitten, maak het dan ook niet groter dan het is.

Dus:
- probeer je hier overheen te zetten, er vanuitgaande dat 't inderdaad 'gewoon' wilderigheid was van een jongetje van acht. Hoe meer je piekert, hoe groter het wordt - zet het van je af.
- laat hem met zijn eigen vriendjes spelen en je dochter niet meer met hem. Jongens van acht en meisjes van drie zijn gewoon geen goede speelmaatjes voor elkaar. Zij kan beter naar de peuterspeelzaal.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2009, 01:14:50 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae