Auteur Topic: PKN  (gelezen 18042 keer)

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #50 Gepost op: november 20, 2008, 04:12:45 pm »

quote:

okidoki schreef op 20 november 2008 om 15:48:
Ondanks dat is elk plaatselijk PKNlid wel lid van die club en in die zin ook aan te spreken is op beleid van die club. Geldt overigens voor elke kerkkeuze!

En, beste Okidoki, neem jij elk 'synodaal' genomen besluit van de GKv voor jouw rekening?
Dan heb je m.i. wel heel wat te verantwoorden!  :(

M.a.w. individuele kerkleden zijn in het geheel niet aanspreekbaar op besluiten van 'hogerhand'. O-)

Anders zou ik m'n roomse buurman wel heel erg veel voor de voeten kunnen werpen  ...  :D
« Laatst bewerkt op: november 20, 2008, 04:15:41 pm door drentenaar »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #51 Gepost op: november 20, 2008, 07:59:44 pm »

quote:

drentenaar schreef op 20 november 2008 om 16:12:
[...]

En, beste Okidoki, neem jij elk 'synodaal' genomen besluit van de GKv voor jouw rekening?
Dan heb je m.i. wel heel wat te verantwoorden!  :(
Nee maar men mag men wel bevragen op die besluiten, en dat is wat hier speelt!!!!

quote:

M.a.w. individuele kerkleden zijn in het geheel niet aanspreekbaar op besluiten van 'hogerhand'. O-)
onzin, als je niet weet welke koers je boot (kerk) vaart ben je óf ongeintresseerd lid van een kerkgenootschap óf je hebt oogkleppen op.
Kerk zijn doe je samen namelijk. Het is een verband van vele mensen, elk met eigen verantwoordelijkheid lijtk mij. En als je het er niet mee eens bent stel dan je vragen aan de KR of trek aan de bellen die er in de kerkorden aanwezig zijn.

quote:

Anders zou ik m'n roomse buurman wel heel erg veel voor de voeten kunnen werpen  ...  :D
Waarom zou je dat niet doen? Niet in de zin zoals jij zegt "voor de voeten werpen" (wie ben jij om andermans knecht te oordelen) maar wel in de zin van het gesprek aangaan hoe hij daar in staat.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #52 Gepost op: november 20, 2008, 10:55:31 pm »
Ik ben het er wel mee eens dat je mag vragen aan een PKN-lid waarom hij of zij daar lid van is, ondanks dit en dat...  Als het goed is krijg je daar wel een antwoord op :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #53 Gepost op: november 20, 2008, 10:59:20 pm »

quote:

Arjan_s schreef op 19 november 2008 om 18:32:

Uiteraard is een overstap naar een andere kerk een heel proces waar veel meer bij komt kijken, maar juist de extreme pluriformiteit binnen de PKN heeft mij wel een zetje gegeven. Ik vind het namelijk doorgeslagen.
Dat het doorgeslagen is geloof ik ook, maar aan de andere kant: wat zou jij doen als je in de Synode zat? Ik geloof dat je moeilijk alle al bestaande vrijzinnige en ultra-orthodoxe protestanten uit de kerk kan zetten. Nog hen door de strot kan drukken dat bepaalde dingen van de één op de andere dag niet meer mogen.  Die pluriformiteit hebben we nu eenmaal al, of we dat nu willen of niet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Arjan_s

  • Berichten: 34
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #54 Gepost op: november 20, 2008, 11:20:48 pm »
Hm wie heeft het over de synode? De PKN (en daarvoor de NHK) staat voor pluriformiteit. De vraag is of "wij" ("bonders") daarbij moeten willen horen.........
Most people want to serve God, but only in an advisory position.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #55 Gepost op: november 20, 2008, 11:46:06 pm »

quote:

Arjan_s schreef op 20 november 2008 om 23:20:
Hm wie heeft het over de synode? De PKN (en daarvoor de NHK) staat voor pluriformiteit. De vraag is of "wij" ("bonders") daarbij moeten willen horen.........


Ik Gaitema heb het over de Synode :)

Ik ben benieuwd hoe jij het probleem van de PKN zou aanpakken als jij de leider van de hele PKN mocht zijn.
Ik heb er over na zitten denken, en ik geloof gewoon door vooral veel nadruk in alles op het evangelie te leggen.

Wat de bonders betreft, ze staat er niet alleen in in de PKN.  Met elkaar hoop je de tij te keren. En gezien de ontwikkelingen ben ik optimistisch. Als je God aan het werk ziet onder de mensen, dan is God onder de mensen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Arjan_s

  • Berichten: 34
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #56 Gepost op: november 21, 2008, 12:44:34 am »
Simpel, gaitema. Als ik dictator van de PKN zou worden, zou er onmiddellijk een decreet worden uitgevaardigd dat iedere gemeente en ieder lid door onderdeel uit te maken van de PKN automatisch belijdt dat de bijbel Gods onfeilbare woord is, wij allen zondig zijn en Jezus Christus nodig hebben als Middelaar bij de Vader.

Wedden dat het probleem zichzelf oplost :P

Ok...er zou wel weer een kerkscheuring komen. Detail.........

En? Denk je dat ik kans maak dat ze me morgen bellen of ik de boel wil overnemen? :P
Most people want to serve God, but only in an advisory position.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #57 Gepost op: november 21, 2008, 01:41:00 am »
Citaat
gaitema schreef op 20 november 2008 om 22:59:
[...]

Dat het doorgeslagen is geloof ik ook, maar aan de andere kant: wat zou jij doen als je in de Synode zat?
Citaat
de waarheid nastreven denk ik?

quote:

Ik geloof dat je moeilijk alle al bestaande vrijzinnige en ultra-orthodoxe protestanten uit de kerk kan zetten.
Nee, conform PKN gedrag gedoog je de zonde onder je volk. Blasfemie kan kennelijk in de kerk onder de naam van de PKN.

quote:

Nog hen door de strot kan drukken dat bepaalde dingen van de één op de andere dag niet meer mogen.
als je de waarheid nastreeft dan vallen er slachtoffers. gevolg van geloven denk ik dan?

quote:

Die pluriformiteit hebben we nu eenmaal al, of we dat nu willen of niet.

Och, de meest domme opmerking: wij mensen hebben er een zootje van gebakken en omdat dat zo is laten we het maar zo.
Echt, dit is de dood in de pot voor een geloof en overtuiging.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #58 Gepost op: november 21, 2008, 01:43:14 am »

quote:

Arjan_s schreef op 21 november 2008 om 00:44:
Simpel, gaitema. Als ik dictator van de PKN zou worden, zou er onmiddellijk een decreet worden uitgevaardigd dat iedere gemeente en ieder lid door onderdeel uit te maken van de PKN automatisch belijdt dat de bijbel Gods onfeilbare woord is, wij allen zondig zijn en Jezus Christus nodig hebben als Middelaar bij de Vader.

Wedden dat het probleem zichzelf oplost :P

Ok...er zou wel weer een kerkscheuring komen. Detail.........

En? Denk je dat ik kans maak dat ze me morgen bellen of ik de boel wil overnemen? :P


Dank je, dat wilde ik even weten :)


Al moet je dan niet vreemd opkijken dat veel voorstanders van het homohuwlijk doodleuk met je meegaan. Ik heb discussies gevoerd met voorstanders van het homohuwlijk (inclusief dominee's) die ook geloven dat we zondig zijn en enkel door Jezus Christus vergeving van zonden kennen en dat de bijbel Gods onfeilbare woord is. Ze leggen je een porsie achtergrondkennis van de bijbel uit, daar wordt je stil van en leggen vervolgens uit waarom ze het geval dat ze in de bijbel lezen een totaal andere situatie is dan die waar we nu over discuseren. Sterker nog, deze dominee's beweren volledig in te stemmen met de woorden van Paulus. Daarnaast beweren ze ook dat vandaag de dag nog wonderen gebeuren en zijn ze voorstanders van ziekenzalving en andere gaven van de Geest bijvoorbeeld, ook op bijbelse gronden.

even tussendoor: ik ben ondanks hun uitleg geen voorstander geworden, maar begrijp wel waar ze het over hebben.

De misvatting heerst dat ze bijbelversen schrappen. Maar ze leggen een uitleg waar je stil van wordt en zeggen vervolgens ook: "We zegenen niet in, maar geven een zegen over de liefde in hun relatie."

Wat beweren ze? In de tijd van de bijbel ging het over mannen die een natuurlijke omgang met elkaar ingeruild hebben tegen een tegen natuurlijke omgang. Heteroseksuele mannen die dus uit begeerte het met elkaar gingen doen in combinatie met allerlei andere buitensporige seksuele praktijken dat inderdaad een gruwel in Gods ogen is en ook nog eens binnen afgodsdienstige samenkomsten gebeurden.

Vervolgens zeggen ze: maar homoseksualiteit doordat je nu eenmaal zo geboren bent is wat anders en wordt niet in de bijbel beschreven. We kunnen die mensen niet links laten liggen, maar ze ook opnemen in onze gemeenschap en de liefde zegenen.

Hier hebben ze het trouwens puur over de liefde en niet over de seksuele omgang waar de bijbel over spreekt. Dat probleem dat meespeelt bespreken ze dan ook niet en vindt ik persoonlijk echt bij hun een blinde vlek. Want als je a zegt, moet je ook b zeggen. Wel de liefde zegenen, dan ook wijzen op de seksuele omgang als puur tussen man en vrouw. Maar ik geloof dat ze zich daar geen raad mee weten.  Daarnaast, als je het over huwlijk hebt, heb je weer over trouw beloven en dat komt weer vanuit de liefde, dus is het prima zullen ze ook beredeneren. De liefde wordt weer gezegend, maar geen huwlijk ingezegend.

Hoe dan ook, het blijven voor de rest echte Godszoekers die echt geloven dat de bijbel Gods woord is en het compleet serieus nemen, zonder te gaan schrappen of gedeeltes over te slaan. Een dominee van hen zei ook: "als je een bijbelgedeelte niet begrijpt, dan moet je er doorheen worstelen en er niet over heen lezen." Hij leerde ook te bidden ervoor en elke dag de dag te beginnen met een stukje bijbel te lezen.

Heb je het vervolgens over vrijzinnigen, dan heb je het over een groep waar de bovengenoemde dominee van zegt: "vreselijk, het nieuws dat er een atheïstische dominee in Middelburg staat." Ook hij is behoorlijk tegen vrijzinnigheid.

Wat dat betreft ben ik het met je eens, vrijzinnigheid bestrijd je dan wel voor een groot deel. Toch lijkt me dat niet geheel wenselijk, ik zie zo onze plaatselijke gemeente dwars door families heen in tweeën scheuren.

Mensen zijn boeiend :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #59 Gepost op: november 21, 2008, 01:45:11 am »

quote:

Arjan_s schreef op 21 november 2008 om 00:44:
Simpel, gaitema. Als ik dictator van de PKN zou worden, zou er onmiddellijk een decreet worden uitgevaardigd dat iedere gemeente en ieder lid door onderdeel uit te maken van de PKN automatisch belijdt dat de bijbel Gods onfeilbare woord is, wij allen zondig zijn en Jezus Christus nodig hebben als Middelaar bij de Vader.
GOD is al de autocraat in de kerk, HIJ verwacht dit al van de mensen in de kerk. Waarom doet men dat dan niet en komt men met zwakke regels om zaken in te dekken? Een dominee die zegt dat GOD niet bestaat is een eenvoudig voorbeeld lijkt mij?

quote:

Wedden dat het probleem zichzelf oplost :P

Ok...er zou wel weer een kerkscheuring komen. Detail.........
Mogelijk dat er door die scheuring dan ook eenheid komt met mensen die GOD wel erkennen en willen zoeken. De PKN is in de regel een kerk van het compromis en GOD is geen GOD van water bij de wijn lijkt mij. Daarin mogen de kerken in de reformatie best jaloers zijn op de RKK!!!!!

quote:

En? Denk je dat ik kans maak dat ze me morgen bellen of ik de boel wil overnemen? :P
Denk het niet, omdat er dan meer mensen zijn die een menselijke maat boven de Goddelijke willen stellen en er nog steeds een "ach, moet kunnen" geloof bestaat.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #60 Gepost op: november 21, 2008, 01:55:38 am »

quote:

gaitema schreef op 21 november 2008 om 01:43:
Al moet je dan niet vreemd opkijken dat veel voorstanders van het homohuwlijk doodleuk met je meegaan. Ik heb discussies gevoerd met voorstanders van het homohuwlijk (inclusief dominee's) die ook geloven dat we zondig zijn en enkel door Jezus Christus vergeving van zonden kennen en dat de bijbel Gods onfeilbare woord is. Ze leggen je een porsie achtergrondkennis van de bijbel uit, daar wordt je stil van en leggen vervolgens uit waarom ze het geval dat ze in de bijbel lezen een totaal andere situatie is dan die waar we nu over discuseren. Sterker nog, deze dominee's beweren volledig in te stemmen met de woorden van Paulus.

ach. dan krijgen we dat de liefde ongeveinst is. Is geen onderwerp in dezen overigens liefde en sexualiteit zijn twee werelden namelijk.
Ander onderwerp en hier niet ter discussie

quote:

Daarnaast beweren ze ook dat vandaag de dag nog wonderen gebeuren en zijn ze voorstanders van ziekenzalving en andere gaven van de Geest bijvoorbeeld, ook op bijbelse gronden.
Ontken je dit? Dan ben je zeker geen protestant! Ziekenzalving is heel normaal, ik heb (spijtig genoeg!) mijn vader vanochtend de belofte en troost der stervenden gegegeven en gezalfd in de liefde van Christus.

quote:

even tussendoor: ik ben ondanks hun uitleg geen voorstander geworden, maar begrijp wel waar ze het over hebben.
ik twijfel ernstig aan het begrijpen dat je hebt.

quote:


Wat beweren ze? In de tijd van de bijbel ging het over mannen die een natuurlijke omgang met elkaar ingeruild hebben tegen een tegen natuurlijke omgang. Heteroseksuele mannen die dus uit begeerte het met elkaar gingen doen in combinatie met allerlei andere buitensporige seksuele praktijken dat inderdaad een gruwel in Gods ogen is en ook nog eens binnen afgodsdienstige samenkomsten gebeurden.

Vervolgens zeggen ze: maar homoseksualiteit doordat je nu eenmaal zo geboren bent is wat anders en wordt niet in de bijbel beschreven. We kunnen die mensen niet links laten liggen, maar ze ook opnemen in onze gemeenschap en de liefde zegenen.
een totaal andere discussie, zoek even hier en je vindt meer informatie.

quote:

Hier hebben ze het trouwens puur over de liefde en niet over de seksuele omgang waar de bijbel over spreekt. Dat probleem dat meespeelt bespreken ze dan ook niet en vindt ik persoonlijk echt bij hun een blinde vlek. Want als je a zegt, moet je ook b zeggen. Wel de liefde zegenen, dan ook wijzen op de seksuele omgang als puur tussen man en vrouw. Maar ik geloof dat ze zich daar geen raad mee weten.  Daarnaast, als je het over huwlijk hebt, heb je weer over trouw beloven en dat komt weer vanuit de liefde, dus is het prima zullen ze ook beredeneren. De liefde wordt weer gezegend, maar geen huwlijk ingezegend.
Je geen raad mee weten toont al aan dat je niet kunt lezen als predikant. Als de kerk van oer al leert dat de Bijbel iets verteld, wie ben je als domi dan om dat ineens te betwijfelen, welke gronden hebben ze behalve een persoonlijk vermoeden?

quote:

Hoe dan ook, het blijven voor de rest echte Godszoekers die echt geloven dat de bijbel Gods woord is en het compleet serieus nemen, zonder te gaan schrappen of gedeeltes over te slaan. Een dominee van hen zei ook: "als je een bijbelgedeelte niet begrijpt, dan moet je er doorheen worstelen en er niet over heen lezen." Hij leerde ook te bidden ervoor en elke dag de dag te beginnen met een stukje bijbel te lezen.
In de regel tref ik landelijk weinig overtuiging aan in de PKN. Spijtig want lokaal hebben ze goede dingen te bieden en weet men bijbels wel van wanten.

quote:


Heb je het vervolgens over vrijzinnigen, dan heb je het over een groep waar de bovengenoemde dominee van zegt: "vreselijk, het nieuws dat er een atheïstische dominee in Middelburg staat." Ook hij is behoorlijk tegen vrijzinnigheid.

Wat dat betreft ben ik het met je eens, vrijzinnigheid bestrijd je dan wel voor een groot deel. Toch lijkt me dat niet geheel wenselijk, ik zie zo onze plaatselijke gemeente dwars door families heen in tweeën scheuren.

Mensen zijn boeiend :)

Mensen zijn inderdaad boeiend als je beseft dat ze overtuigd lid kunnen zijn van een club die landelijk aangeeft geen raad te weten met Gods Woord en blasfemie niet in kan dammen.
Durf te kiezen denk ik dan..................
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #61 Gepost op: november 21, 2008, 02:01:54 am »

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 01:41:
Citaat
gaitema schreef op 20 november 2008 om 22:59:
[...]

Dat het doorgeslagen is geloof ik ook, maar aan de andere kant: wat zou jij doen als je in de Synode zat?  (jou reactie:)de waarheid nastreven denk ik?.
De waarheid is er alleen al onder de middenorthodoxie in nogal vele varianten. Bovenstaande reactie is ook een mooi voorbeeld.

quote:


 Nee, conform PKN gedrag gedoog je de zonde onder je volk. Blasfemie kan kennelijk in de kerk onder de naam van de PKN.


Het is een belangrijke taak hen te overtuigen van zonden, maar hoe doe je dat? Zelfs het gezin waar ik uit kom zal in drieeën scheuren als je het probeerde het zo aan te pakken als jij vrees ik voorstaat, en de gemeente waar ik in kerk zal ook uit elkaar scheuren. In mijn vrijwilligerswerk even zo. Ik werk samen met mijn oudste zusje om met de tienersclubs. Zij is ook de voorzitter ervan en voorstander van het homohuwlijk. Ook werk ik samen met een leidster die samenwoont en een andere die wel kerkt, maar niet elke zondag.  In de plaatselijke afdeling van het Nederlands bijbelgenootschap werk ik samen met een voorstander van het homohuwlijk, maar die een enorme liefde heeft voor God en de bijbel en zich er enorm voor inzet.

quote:

[...]
als je de waarheid nastreeft dan vallen er slachtoffers. gevolg van geloven denk ik dan?


Ja, zeg dat wel. Een puinhoop allom in ons dorp.

quote:

[...]

Och, de meest domme opmerking: wij mensen hebben er een zootje van gebakken en omdat dat zo is laten we het maar zo.
Echt, dit is de dood in de pot voor een geloof en overtuiging.
Nee, we laten het niet zo. Velen binnen de PKN kennen globaal de gedachtengangen en waar er naar gestreeft wordt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #62 Gepost op: november 21, 2008, 02:11:06 am »

quote:

gaitema schreef op 21 november 2008 om 02:01:
[...]


De waarheid is er alleen al onder de middenorthodoxie in nogal vele varianten. Bovenstaande reactie is ook een mooi voorbeeld.
Je gelooft het Woord. de sacramenten en de leer der eeuwen of je .gelooft niet. Lijkt mij vrij helder?

quote:

Het is een belangrijke taak hen te overtuigen van zonden, maar hoe doe je dat? Zelfs het gezin waar ik uit kom zal in drieeën scheuren als je het probeerde het zo aan te pakken als jij vrees ik voorstaat, en de gemeente waar ik in kerk zal ook uit elkaar scheuren. In mijn vrijwilligerswerk even zo. Ik werk samen met mijn oudste zusje om met de tienersclubs. Zij is ook de voorzitter ervan en voorstander van het homohuwlijk. Ook werk ik samen met een leidster die samenwoont en een andere die wel kerkt, maar niet elke zondag.  In de plaatselijke afdeling van het Nederlands bijbelgenootschap werk ik samen met een voorstander van het homohuwlijk, maar die een enorme liefde heeft voor God en de bijbel en zich er enorm voor inzet.

Tja, wie volg je? GOD en Zijn Zoon of je zus en broer?
Wij hebben zelf voor de keuze gestaan en de moeilijkste is kiezen voor God, ik heb je daar over gemaild onland. In Christus verbonden roepen betekent soms ook dat je gescheiden op moet trekken.

quote:

Ja, zeg dat wel. Een puinhoop allom in ons dorp.
Dan maar een puinhoop. Lees je Bijbel en ontdek dat er vaak op puinhopen gebouwd werd!

quote:

Nee, we laten het niet zo. Velen binnen de PKN kennen globaal de gedachtengangen en waar er naar gestreeft wordt.

En daar geloof ik niets van. Hier staan 4 PKN predikanten: 2 mannen wonen samen met andere mannen, één is een dame met meerdere vriendinnen en de ander is gescheiden van zijn vrouw.
En dat op 4 kerken.
De PKN heeft geen koers, is een allegaartje van "wie in iets gelooft moet hier kunnen zijn" en verder weinig.
Veel geblaat weinig landelijk wol.
Wat is nu feitelijk de visie van de PKN?
Lees het even door op hun site, je ligt in een deuk hier en daar.
Een kerk van vele kleuren doch o zo kleurloos.
en daar lid van zijn?
Ik niet, overtuigd niet omdat men teveel de mens zoekt en te weinig GOD (landelijk dan wel te verstaan!!!!)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #63 Gepost op: november 21, 2008, 02:24:32 am »

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 01:55:[...]
 Je geen raad mee weten toont al aan dat je niet kunt lezen als predikant. Als de kerk van oer al leert dat de Bijbel iets verteld, wie ben je als domi dan om dat ineens te betwijfelen, welke gronden hebben ze behalve een persoonlijk vermoeden?

Kijk, een reactie  als deze zocht ik :)
Ze zijn ten eerste niet lid van de kerk van oer en geloven niet als de kerk van oer in hun traditio. Wel in hun bijbel en de grondvertaling. Vanuit die bijbel en grondvertaling halen ze dat. Gezien de enorme uiteenlopende opvattingen onder theologen (christelijk gereformeerd, gereformeerde gemeente, syrisch orthodox, Grieks orthodox etc) laat wel zien dat ze er niet helemaal raad mee weten met de bijbel, anders waren ze wel één geweest. Een ieder zal wel ergens mee worstelen.  Ik geef hun worsteling aan en geef toe dat het niet mijn denkbeelden zijn, maar ik ben ook hen niet.

alleen al het feit dat ze begrijpen dat ze Jezus als hun Heer en Heiland nodig hebben en daar hun geloof op bouwen laat wel zien dat God hen wel de gave van geloof geschonken heeft.

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 01:55:[...]
In de regel tref ik landelijk weinig overtuiging aan in de PKN. Spijtig want lokaal hebben ze goede dingen te bieden en weet men bijbels wel van wanten.


Ik kan niet over de hele breedde spreken, maar landelijk weerspiegels ook plaatselijk weer. Ook plaatselijk heb je grote verschillen. Alleen al het feit dat slechts een minderheid aan predikanten van synodaal gereformeerde afkomst onze plaatselijke gemeente willen leiden vanwege onze confessionele standpunten als "een predikant moet er absoluut van overtuigd zijn dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is."
Dan zit je verder ook nog met de pluriforme samenstelling binnen je eigen gemeente in het geval van de middenorthodoxie.
[...]

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 01:55:Mensen zijn inderdaad boeiend als je beseft dat ze overtuigd lid kunnen zijn van een club die landelijk aangeeft geen raad te weten met Gods Woord en blasfemie niet in kan dammen.
Durf te kiezen denk ik dan..................


Ik merk ook als ik deze forum lees dat de PKN wel stelliger aan het worden is, gezien de keuze van hun leiding (confessioneel, een  bonder en evangelicaal las ik). Maar je kan beter geen theologie studeren in de PKN, daar heb je veel vrije vogels rondhangen.

Wat het lidmaatschap betreft: als je ziet dat God aan de slag is met gemeenteleden in je eigen gemeente, dan is dat iets om aan mee te werken. Dus een reden te meer om te blijven.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #64 Gepost op: november 21, 2008, 02:27:10 am »
Gaitema, ik zeg niet dat je weg moet gaan!
Ik denk dat enig zout in de pap wel de smaak maakt namelijk.
maar bedenk daarin wel dat er veel invloeden zijn die niet van GOD komen.
Blijf toetsten, wees waakzaam......
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #65 Gepost op: november 21, 2008, 02:37:41 am »

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 02:11:
[...]
 Je gelooft het Woord. de sacramenten en de leer der eeuwen of je .gelooft niet. Lijkt mij vrij helder?..................



Dat is helder :) Zet de dominee's die beweren dat ook te geloven bij elkaar en laat ze samen een kerk vormen en je valt van je stoel wat voor problemen er opeens zijn.


quote:

[/
Tja, wie volg je? GOD en Zijn Zoon of je zus en broer?
Wij hebben zelf voor de keuze gestaan en de moeilijkste is kiezen voor God, ik heb je daar over gemaild onland. In Christus verbonden roepen betekent soms ook dat je gescheiden op moet trekken
God en Zijn Zoon en daarom ga ik ook om met al die mensen die ook geloven in God en Zijn Zoon en werk er mee samen (ondanks hun onvolkomenheden).

quote:

[...][...]
 Dan maar een puinhoop. Lees je Bijbel en ontdek dat er vaak op puinhopen gebouwd werd!



Dat wel, maar de vraag is ook nog een keer: op welke puinhoop?

quote:

[/[...]

En daar geloof ik niets van. Hier staan 4 PKN predikanten: 2 mannen wonen samen met andere mannen, één is een dame met meerdere vriendinnen en de ander is gescheiden van zijn vrouw.
En dat op 4 kerken.
De PKN heeft geen koers, is een allegaartje van "wie in iets gelooft moet hier kunnen zijn" en verder weinig.
Veel geblaat weinig landelijk wol.
Wat is nu feitelijk de visie van de PKN?
Lees het even door op hun site, je ligt in een deuk hier en daar.
Een kerk van vele kleuren doch o zo kleurloos.
en daar lid van zijn?
Ik niet, overtuigd niet omdat men teveel de mens zoekt en te weinig GOD (landelijk dan wel te verstaan..................
Ik geloof dat als ik in jou woonplaats zou wonen dat ik al niet meer lid was van die gemeente. Misschien dat dat iets zegt :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #66 Gepost op: november 21, 2008, 02:39:36 am »

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 02:27:
Gaitema, ik zeg niet dat je weg moet gaan!
Ik denk dat enig zout in de pap wel de smaak maakt namelijk.
maar bedenk daarin wel dat er veel invloeden zijn die niet van GOD komen.
Blijf toetsten, wees waakzaam......


Ben ik mee eens :)
Ik blijf over alles in beraad. ;)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #67 Gepost op: november 21, 2008, 02:39:45 am »

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 02:27:
Gaitema, ik zeg niet dat je weg moet gaan!
Ik denk dat enig zout in de pap wel de smaak maakt namelijk.
maar bedenk daarin wel dat er veel invloeden zijn die niet van GOD komen.
Blijf toetsten, wees waakzaam......
Lees deze even als vervolg op je vorige reactie :)
welke eenheid zoek je, die naar de mens (en dat is PKN vrees ik) of die naar Gods Geest is?
« Laatst bewerkt op: november 21, 2008, 02:41:03 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #68 Gepost op: november 21, 2008, 02:45:17 am »

quote:

okidoki schreef op 21 november 2008 om 02:39:
[...]
Lees deze even als vervolg op je vorige reactie :)
welke eenheid zoek je, die naar de mens (en dat is PKN vrees ik) of die naar Gods Geest is?


die van Gods Geest.  Socialistische kerken heb ik niets aan. Door jou reacties te lezen ben ik ook kritischer het YFC programma gaan lezen. Maar even zo leuk, ik werk ook samen met iemand die spontaan de bezoekers van de tienerclub huiswerk mee naar huis meegaf om een bepaalde tekstje thuis op te zoeken over de eerste gemeente van Efeze en dan mogen ze de volgende keer vertellen wat de kenmerken zijn van die gemeente. Heerlijk: dat mag ik graag zien :)

ze is trouwens een dochter van een PKN-dominee die heel betrokken meedenkt.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2008, 11:02:05 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Arjan_s

  • Berichten: 34
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #69 Gepost op: november 21, 2008, 08:05:17 am »
Er zijn natuurlijk hartstikke goede PKN-gemeenten. Ik ben er zelf van eentje lid. Maar doordat de PKN de kerk is waarin voor alles en iedereen maar ruimte moet zijn, of ze nou in God geloven of niet, of ze nou de heilsfeiten loochenen of niet....moet kunnen....juist daardoor vond ik het relatief makkelijk om te besluiten over te stappen.
Most people want to serve God, but only in an advisory position.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #70 Gepost op: november 21, 2008, 09:32:06 am »

quote:

drentenaar schreef op 20 november 2008 om 16:12:
Anders zou ik m'n roomse buurman wel heel erg veel voor de voeten kunnen werpen  ...  :D
Dat gebeurd dan ook met enige regelmaat op verscheidene fora. Zoals we nu ook hier in het topic "Paus spreekt Luther na" kunnen zien. Zonder enig besef van de eigen protestantse geschiedenis het wijzende vingertje naar katholieken heffen.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #71 Gepost op: november 21, 2008, 11:05:59 am »

quote:

Arjan_s schreef op 21 november 2008 om 08:05:
Er zijn natuurlijk hartstikke goede PKN-gemeenten. Ik ben er zelf van eentje lid. Maar doordat de PKN de kerk is waarin voor alles en iedereen maar ruimte moet zijn, of ze nou in God geloven of niet, of ze nou de heilsfeiten loochenen of niet....moet kunnen....juist daardoor vond ik het relatief makkelijk om te besluiten over te stappen.
Dat begrijp ik. Ik geloof ook dat veel theologen aan de top nu er wel het beste van proberen te maken en er wel op gericht zijn zoveel mogenlijk een bijbel geluid te laten horen. Maar ze geloven dat het van onderaf moet komen, of terwijl: ze hopen dat de vrijzinnigen nog eens door eigen studie wijzer worden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #72 Gepost op: november 21, 2008, 12:54:24 pm »
Nog een vraag: hoe denken jullie eigenlijk over gescheiden predikanten? We hebben er om eerlijk te zijn twee. De ene omdat zijn vrouw verliefd werd op een andere man (die vrouw was notabene ook nog in dienst van onze kerk (ziekenhuispredikant) en is daarom overgestapt naar de Almelose kerk) en de andere heeft gedaan wat hij kon, maar zijn huwlijk was niet meer te redden. Hij spreekt er eerlijk over en geeft toe dat er van alles mis moet zijn gegaan in het huwlijk en dat daardoor er geen redden aan meer was. Die scheiding ziet hij ook niet als iets goeds, want in de wortels is het verkeert gegaan. Dat is volgens hem niet goed te praten. Eerlijkheid gebied, hij is weer later ook hertrouwt met een andere vrouw. Van Thorgrem weet ik dat dat not done is vanwege Paulus onderwijs in de bijbel, en ik begrijp dat. Zelf weet ik niet hoe ik daar tegen aan kijk om eerlijk te zijn.

Een ander iets speelt me ook mee. Bij het beroepen van een nieuwe predikant is een homoseksuele predikant afgewezen omdat zo iemand niet past als predikant in onze gemeente. Ik moet eerlijk zijn, ik kwam met het voorstel hem te beroepen omdat het zo'n goede predikant was, maar ik wist ook niet dat hij homoseksueel is. Dan zit er bij mij weer een dubbel gevoel: okee, geen homohuwlijk en seksualiteit. maar mag je ook iemand puur vanwege zijn geaardheid afwijzen? Stel dat je met een man van doen hebt die vanuit bijbelse gronden motiveerd om ondanks zijn homoseksuele geaardheid geen relatie aan te gaan en vrijgezel te blijven.

Nog een punt: dat een predikant getrouwd een ambt bekleed en vrouwen een ambt bekleden is al tegen Paulus uitspraken ingaan.

Ook een moeilijk punt. Waar de GKV ook een overtreding begaat: getrouwde dominee's voor laten gaan.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2008, 01:05:11 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Arjan_s

  • Berichten: 34
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #73 Gepost op: november 21, 2008, 04:33:30 pm »
Gescheiden predikanten....moeilijk. In het geval van het eerste voorbeeld vind ik het simpel: zo'n man valt hierin niets te verwijten en ik vind dus ook dat dat geen invloed mag hebben op onze mening over hem. Zijn vrouw daarentegen.......nou ja....'t is zo wel duidelijk.
Het geval van de tweede dominee: lastiger. Tenminste....zolang 'ie niet hertrouwt. Volgens mij is de bijbel daar zeer helder over. Da's volgens mij absoluut niet de bedoeling en persoonlijk zou ik zo iemand ook niet als dominee willen hebben. Als 'ie niet hertrouwt....mja....ik weet het niet. Lastig onderwerp, al is het bijbels gezien eigenlijk heel simpel: scheiden mag niet. Ik zal eerlijk zeggen: ik weet niet wat ik moet vinden.

Homoseksuele predikanten...ik vind niet dat iemand puur vanwege z'n geaardheid geen predikant zou moeten mogen zijn. Er zijn best christenen die homoseksueel zijn, dat liever anders hadden gezien en daarom bewust vrijgezel blijven. Daar heb ik grenzeloos veel respect voor en zo iemand misdoet hiermee naar mijn mening helemaal niks. En op die manier mag 'ie van mij ook gerust predikant zijn. Op die voorwaarde hè........

En heeft Paulus echt gezegd dat een getrouwd man geen predikant zou mogen worden?
Most people want to serve God, but only in an advisory position.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #74 Gepost op: november 21, 2008, 08:22:48 pm »

quote:

Arjan_s schreef op 21 november 2008 om 16:33:
Gescheiden predikanten....moeilijk. In het geval van het eerste voorbeeld vind ik het simpel: zo'n man valt hierin niets te verwijten en ik vind dus ook dat dat geen invloed mag hebben op onze mening over hem. Zijn vrouw daarentegen.......nou ja....'t is zo wel duidelijk.
Het geval van de tweede dominee: lastiger. Tenminste....zolang 'ie niet hertrouwt. Volgens mij is de bijbel daar zeer helder over. Da's volgens mij absoluut niet de bedoeling en persoonlijk zou ik zo iemand ook niet als dominee willen hebben. Als 'ie niet hertrouwt....mja....ik weet het niet. Lastig onderwerp, al is het bijbels gezien eigenlijk heel simpel: scheiden mag niet. Ik zal eerlijk zeggen: ik weet niet wat ik moet vinden.

Homoseksuele predikanten...ik vind niet dat iemand puur vanwege z'n geaardheid geen predikant zou moeten mogen zijn. Er zijn best christenen die homoseksueel zijn, dat liever anders hadden gezien en daarom bewust vrijgezel blijven. Daar heb ik grenzeloos veel respect voor en zo iemand misdoet hiermee naar mijn mening helemaal niks. En op die manier mag 'ie van mij ook gerust predikant zijn. Op die voorwaarde hè........

En heeft Paulus echt gezegd dat een getrouwd man geen predikant zou mogen worden?



Ik zei iets voor ik er goed over nadacht door te stellen dat Paulus dat zei.
Ik bedacht me later dat hij het adviseerde om als je je leven aan God wil geven vrijgezel te blijven, maar niet te verplichten. De RKK heeft wel de verplichting dat een pastoor ongehuwd moet zijn naar aanleiding van Paulus advies.

Voor de rest kan ik met je meegaan. Waar ligt de grens is niet even makkelijk, soms heel moeilijk. Vooral omdat de dominee ook maar een mens is en niet foutloos net als alle andere gemeenteleden. Daarbij is het ook lastig om in zijn schoenen te staan, ik kan me best voorstellen dat hij er behoorlijk mee gezeten heeft en er voor gebeden heeft.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
PKN
« Reactie #75 Gepost op: september 10, 2011, 07:53:11 pm »
In het Nederlands Dagblad las ik een overzichtelijke lijst van de stromingen met hoeveelheden leden binnen de PKN en het percentage kerkbezoekers volgens de laatste ruwe schatting, maar wetenschappelijk onderbouwd.
De grootste stroming blijken de confessionelen te zijn. Precies de helft van de PKN leden is orthodox protestants. Te verstaan: confessioneel, gereformeerde bond en evangelisch

PKN: 1,8 miljoen leden
Confessionelen: 470.000 aanhangers (26 procent van de leden)
Midden orthodox: 360.000 aanhangers (20 procent)
Gereformeerde bond 290.000 aanhangers (16 procent)
Vrijzinnigen: 145.000 aanhangers (8 procent)
Evangelischen: 145.000 aanhangers (8 procent)

Leden die zondags de kerk bezoeken:
Gereformeerde bonders: 41 procent van de leden
Confessionele gemeenten: 24 procent van de leden
Midden orthodoxe en vrijzinnige gemeenten: 15 procent van de leden
Over het geheel van de Protestantse Kerk gemeten: 19 procent van de leden.
Bijna 400.000 kerkgangers over heel Nederland.
Een nieuwe start is een nieuw begin