Auteur Topic: Ierse bisschop weg om misbruik-zaak  (gelezen 5107 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Ierse bisschop weg om misbruik-zaak
« Gepost op: december 19, 2009, 03:36:30 pm »
Update: donderdag 17 dec 2009, 14:06

De bisschop van Limerick in Ierland heeft zijn ontslag ingediend. Bisschop Donal Murray kwam in opspraak door een rapport over seksueel misbruik van minderjarigen door priesters in het aartsbisdom Dublin, waar hij werkte voor hij bisschop van Limerick werd.

Volgens het rapport van het ministerie van Justitie had het bisdom meer oog voor de reputatie van de kerk en het beperken van schadevergoedingen dan voor rechten van misbruikte jongeren.

De paus heeft het ontslag aanvaard. In het rapport zijn vier zittende en vijf gepensioneerde bisschoppen, onder wie een kardinaal, genoemd als verdachten.

http://content.nos.nl/data/image/m/2009/12/17/123369.jpg
St. Saviour in Limerick

Bron: NOS Nieuws

Is de waarheid soms onderhevig aan reputatie geworden bij de katholieken?  8)7
« Laatst bewerkt op: december 19, 2009, 03:41:56 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2009, 08:04:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 december 2009 om 15:36:
Is de waarheid soms onderhevig aan reputatie geworden bij de katholieken?  8)7

Het betreft hier geen waarheid als in leer. Het betreft schandalen die de toenmalige verantwoordelijken (bisschoppen) het liefst achter gesloten deur lieten om zo de schade voor het bisdom te minimaliseren. Een praktijk waar de huidige bisschop een einde aan heeft gemaakt door geheime documenten betreffende de schandalen voor onderzoek vrij te geven.

Maar ik vind het fijn dat een verantwoordelijke bisschop zelf zijn conclusies trekt en opstapt. Ik hoop dat er meerdere volgen.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2009, 08:06:17 pm door Thorgrem »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2009, 10:34:36 pm »
Dit fenomeen is een beerput die zijn weerga niet kent en het topje van de ijsberg komt helaas maar aan het licht.Idd goed dat iemand hier zijn conclusies uit trekt.Wie volgt  :(

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2009, 10:49:40 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 22 december 2009 om 22:34:
Dit fenomeen is een beerput die zijn weerga niet kent en het topje van de ijsberg komt helaas maar aan het licht.
Het onderzoek was vrij grondig. Natuurlijk zullen er nog wel afzonderlijke gevallen niet bekend zijn, maar in grote lijnen is het wel in kaart gebracht om de rapporten te vullen. Dat dit slechts het topje van de ijsberg zou zijn in Ierland is een aanname.

quote:

Idd goed dat iemand hier zijn conclusies uit trekt.Wie volgt  :(
De tijd zal het ons vertellen. Ik denk dat er meer gevolgen zullen zijn op het lagere niveau waar het misbruik daadwerkelijk plaatsvond. Maar we zullen zien.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2009, 07:58:05 am »

quote:

Thorgrem schreef op 22 december 2009 om 22:49:
[...]

Dat dit slechts het topje van de ijsberg zou zijn in Ierland is een aanname.

Het ging mij meer om het fenomeen.Kijk hier maar eens en zo zijn er nog vele andere zaken (helaas)

http://www.nrc.nl/dossier...ke_kerk/verenigde_staten/

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2009, 01:17:09 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 23 december 2009 om 07:58:
[...]

Het ging mij meer om het fenomeen.Kijk hier maar eens en zo zijn er nog vele andere zaken (helaas)

http://www.nrc.nl/dossier...ke_kerk/verenigde_staten/

Ja, wereldwijd zullen er best nog wel stapels lijken uit de kast komen. Overigens niet enkel in de katholieke Kerk, maar in alle lagen van de bevolking, in alle denominaties.

Wat betreft Ierland;

'Aartsbisschop Martin stelt bisschoppen voor ultimatum'

Hilversum (Van onze redactie) 22 december 2009 - Aartsbisschop Diarmuid Martin van Dublin gaat het Vaticaan vragen vier Ierse bisschoppen uit hun ambt te ontheffen als zij weigeren zelf af te treden. Dat beweerde de Ierse krant Belfast Telegraph gisteren. Ontslagreden zou hun verantwoordelijkheid zijn voor het doofpotbeleid inzake het wijdverbreide seksuele misbruik door geestelijken in het aartsdiocees Dublin.

Congregatie voor de Bisschoppen
Volgens bronnen van de Ierse krant is aartsbisschop Martin van plan de Congregatie voor de Bisschoppen te vragen de vier voormalige aartsdiocesane hulpbisschoppen begin 2010 van hun post te halen, als zij niet zelf hun ontslag aanbieden aan paus Benedictus XVI. Het zou gaan om de bisschoppen Martin Drennan, Raymond Field, Eamonn Walsh en Jim Moriarty.

Murphy-rapport
De betreffende kerkleiders zijn tegenwoordig bisschop van andere Ierse bisdommen. In het zogeheten Murphy-rapport worden zij verantwoordelijk gehouden voor het toedekken van grootschalig seksueel misbruik door priesters van het aartsbisdom Dublin.

Ontslag Murray
Vorige week liet het Vaticaan weten dat het ontslag van Donal Murray, bisschop van Limerick en oud-hulpbisschop van Dublin, door paus Benedictus XVI werd aanvaard. De Ierse premier Brian Cowen reageerde tevreden: “Het ontslag van bisschop Murray is een welkome indicatie dat degenen met verantwoordelijke en leidinggevende functies in de Kerk hun verantwoordelijkheid nemen in het licht van de duidelijke bevindingen van de Commissie Murphy.”

Bron: http://www.katholiekneder...ctID699781_FJaar2009.html

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2009, 06:34:07 pm »
En vers van de pers;

Weer bisschop weg om kindermisbruik

DUBLIN -  Voor de tweede keer in korte tijd heeft een bisschop in Ierland zijn ontslag aangeboden aan paus Benedictus XVI in verband met het schandaal rond seksueel misbruik van kinderen. James Moriarty, die bisschop is van Kildare en Leighlin, maakte zijn besluit woensdag bekend in een verklaring.

Eerder op de dag had hij over de kwestie gesproken met priesters en naaste medewerkers. Moriarty erkende dat hij fouten heeft gemaakt toen hij tussen 1991 en 2002 werkte als hulpbisschop in Dublin. „Met het voordeel van de wijsheid achteraf, accepteer ik dat ik, vanaf het moment dat ik hulpbisschop werd, iets had moeten doen aan de heersende cultuur.”
Eerder deze maand stapte Donal Murray, oud-hulpbisschop van Dublin, al op. Hij was de eerste Ierse kerkelijke leider die vertrok na de publicatie van een rapport over seksueel misbruik van minderjarigen door priesters en andere geestelijken in het aartsbisdom Dublin.
Het rapport, dat eind november werd gepubliceerd door het Ierse ministerie van Justitie, heeft betrekking op de periode 1975-2004. Murray en Moriarty werkten toen enkele jaren in Dublin als hulpbisschop. Volgens het rapport heeft de leiding van het aartsbisdom het seksueel misbruik fanatiek toegedekt. Niet de rechten van de minderjarigen, maar de reputatie van de kerk en de voorkoming van schadevergoedingen stonden in het beleid voorop.
De paus ontving begin december een delegatie van de Ierse bisschoppenconferentie, onder wie aartsbisschop Diarmuid Martin van Dublin. Benedictus liet toen blijken de gevoelens van „woede, verraad en schaamte” van de Ierse bisschoppen over het schandaal te delen. De paus kondigde aan dat hij een pastorale brief aan de Ierse katholieken zal schrijven waarin hij zijn standpunt weergeeft over wat er in het aartsbisdom is gebeurd.

Bron; http://www.telegraaf.nl/b..._om_kindermisbruik__.html

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2009, 10:36:24 am »
Vreemd dat die bisschoppen daar langer dan een decennia voor nodig hadden en pas nu de zaak aan het het licht komt hun ontslag indienen. Hoe zouden ze hebben gereageerd als Murray niet uit de school had geklapt? Dit riekt naar schijnheiligheid en redden wat er te redden valt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2009, 10:46:32 am »

quote:

Piebe schreef op 24 december 2009 om 10:36:
Vreemd dat die bisschoppen daar langer dan een decennia voor nodig hadden en pas nu de zaak aan het het licht komt hun ontslag indienen. Hoe zouden ze hebben gereageerd als Murray niet uit de school had geklapt? Dit riekt naar schijnheiligheid en redden wat er te redden valt.

Waarschijnlijk ja.

Net mensen die bisschoppen...
Laat uw ja een ja zijn.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 24, 2009, 11:11:29 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 24 december 2009 om 10:46:
[...]

Waarschijnlijk ja.

Net mensen die bisschoppen...
Het zouden jouw kinderen eens moeten zijn, dan piepte je wel anders.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2009, 11:32:43 am »

quote:

Piebe schreef op 24 december 2009 om 11:11:
[...]

Waarschijnlijk, maar wat is precies je punt? Dat ik niet zo laconiek mag reageren, dat ik dit niet voor de hand liggend mag vinden?

De Bisschoppen hebben al die tijd gepoogd de schade voor de kerk beperkt proberen te houden en dat gedaan op manieren die verwerpelijk zijn. Ik kan je wel wat voorbeelden geven van regeringen en bedrijven die precies hetzelfde hebben gedaan en de RKK heeft daarnaast een ongelooflijke simpliciteit en naieviteit als het om de media gaat, dus verbazen doet het mij niet.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 24, 2009, 02:27:15 pm »

quote:

Piebe schreef op 24 december 2009 om 11:11:
[...]

Als mijn kind zich als bisschop zich zou vergrijpen aan parochianen, dan zou ik mij enerzijds diep schamen en anderzijds ontzettend medelijden hebben. En hopen op Gods genade.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 24, 2009, 02:43:00 pm »

quote:

elle schreef op 24 december 2009 om 14:27:
[...]

Als mijn kind zich als bisschop zich zou vergrijpen aan parochianen, dan zou ik mij enerzijds diep schamen en anderzijds ontzettend medelijden hebben. En hopen op Gods genade.
En that's all ?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 24, 2009, 02:47:18 pm »
Als 't om je eigen kind gaat heb je al snel oogkleppen op. Daarom is het ook een flauw flutargument om aan te dragen. "Wacht maar, als het om jouw kinderen gaat..." ...dan kun je niet meer helder en neutraal over zo'n zaak nadenken.

Of dat een discussie als deze er op vooruithelpt, betwijfel ik ernstig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

• bekennende panthe├»st
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 24, 2009, 02:53:47 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 24 december 2009 om 11:32:
[...]

Waarschijnlijk, maar wat is precies je punt? Dat ik niet zo laconiek mag reageren, dat ik dit niet voor de hand liggend mag vinden?

De Bisschoppen hebben al die tijd gepoogd de schade voor de kerk beperkt proberen te houden en dat gedaan op manieren die verwerpelijk zijn. Ik kan je wel wat voorbeelden geven van regeringen en bedrijven die precies hetzelfde hebben gedaan en de RKK heeft daarnaast een ongelooflijke simpliciteit en naieviteit als het om de media gaat, dus verbazen doet het mij niet.
Regeringen en bedrijven hebben wel niet die "onfeilbare moraalmaten", die ze (vooral aan anderen) zetten.