Auteur Topic: 2012...en dan? Nooit meer pinnen!  (gelezen 4481 keer)

visit

  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Gepost op: november 24, 2009, 06:27:51 pm »
Betalen met pin verdwijnt in 2012
  • Wordt het allemaal veiliger?
  • Kun je vanaf dan ongestoord "pinnen" bij iedere winkel in Europa?
  • Wat vind jij?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2009, 06:30:18 pm »
Modbreak:
Titlefix. Anders lijkt het teveel op een eindtijd topic, en daar hebben we er al 1 van.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2009, 06:30:53 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2009, 07:28:21 pm »

quote:


Ja. Die magneetstrippen zijn ondingen, techniek uit de jaren '80. Met een omgebouwde cassetterecorder kun je zo'n ding kopieren. Daarna is het een kwestie van de pincode afkijken, en cashen.
Het wordt dus hoog tijd dat ze gebruik gaan maken van chips. Die dingen zitten toch al vrijwel op elke pas, dus erg veel werk is dat niet.

quote:

  • Kun je vanaf dan ongestoord "pinnen" bij iedere winkel in Europa?

Wat bedoel je daarmee? Lang niet elke winkel zal electronisch betalen aanbieden. Voor een winkel waar voornamelijk heel kleine betalingen plaatsvinden kan het niet uit. Wat betreft 'acceptatie' denk ik niet dat er nog veel verbetert kan worden. Cirrus/Maestro levert op dit moment al een enorm bereik in Europa, daar gaat chip vs. magneetstrip niet veel verandering in aanbrengen. Wel zal natuurlijk op den duur de acceptatie nog wat oplopen, maar die ontwikkeling staat hier los van.

quote:

  • Wat vind jij?
Dat dus.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2009, 07:28:36 pm door Pooh »

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #3 Gepost op: november 24, 2009, 07:39:39 pm »
De pin verdwijnt niet, he. Alleen de magneetstrip. En dat lijkt mij een uitstekende zaak. Je pincode houd je, je blijft een pas gebruiken, dus een groot verschil is het niet voor de consument. Grootste verschil is dat een chip stukken veiliger is, en dat een deel van de winkeliers andere apparatuur moet gaan aanschaffen. Zie ook http://webwereld.nl/nieuw...wijnt-in-2012.html#source=news_overview
« Laatst bewerkt op: november 24, 2009, 07:40:07 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2009, 08:22:01 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 24 november 2009 om 19:39:
De pin verdwijnt niet, he. Alleen de magneetstrip.
Het systeem 'PIN', eigendom van Currence en herkenbaar aan het logo: http://www.pin.nl/Style%20Library/Images/pin_logo.gif verdwijnt. Wat ervoor in de plaats komt is EMV, vergelijkbaar met wat nu Maestro heet, met alleen de chip. Er blijft dus geen uniek Nederlands systeem bestaan, zoals nu.

Voor de consument verandert er inderdaad ongeveer niks, behalve wat subtiele wijzigingen in de handelingen bij een automaat. De 'pincode' blijft natuurlijk gewoon bestaan als beveiligingsstap.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2009, 08:38:30 pm »
Grappig. Wybo zei dat ook al tegen mij en kwam er toch op terug: PIN = Persoonlijk IdentificatieNummer. En dat is geen merk. Kijk maar op wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijk_identificatienummer (en de engelse versie: http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_identification_number. Dus, zoals ik al zei: pinnen blijft, magneetstrip verdwijnt.
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2009, 09:24:14 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 24 november 2009 om 20:38:
Grappig. Wybo zei dat ook al tegen mij en kwam er toch op terug: PIN = Persoonlijk IdentificatieNummer. En dat is geen merk. Kijk maar op wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijk_identificatienummer (en de engelse versie: http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_identification_number. Dus, zoals ik al zei: pinnen blijft, magneetstrip verdwijnt.
Jaja. Er is de afkorting PIN, die staat voor persoonlijk identificatie nummer, en er is het systeem PIN, eigendom van Currence. Die tweede verdwijnt. Dat logo ook. De eerste, in NL vaak dubbelop 'pincode' genoemt, blijft.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2009, 09:25:33 pm door Pooh »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2009, 11:19:59 pm »

quote:

visit schreef op 24 november 2009 om 18:27:
Betalen met pin verdwijnt in 2012
  • Wordt het allemaal veiliger?
  • Kun je vanaf dan ongestoord "pinnen" bij iedere winkel in Europa?
  • Wat vind jij?
Ik vindt het prima. We passen ons gewoon aan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

visit

  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #8 Gepost op: november 26, 2009, 05:41:45 pm »
Even een nuance aanbrengen in mijn vraagstelling bij punt 2. Met behulp van deze discussie is dit mogelijk (geworden).

@Pooh: Ik bedoelde bij punt2 de bedrijven die gebruik gaan maken van EMV.
Er zijn bijv. spermarkten in Duitsland die de Nederlandse PIN niet (kunnen) accepteren.
Als EMV bewerkstelligt dat er meer "geacepteerd" kan worden, is dat een bijkomend voordeel.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #9 Gepost op: november 26, 2009, 06:05:01 pm »

quote:

visit schreef op 26 november 2009 om 17:41:
@Pooh: Ik bedoelde bij punt2 de bedrijven die gebruik gaan maken van EMV.
Er zijn bijv. spermarkten in Duitsland die de Nederlandse PIN niet (kunnen) accepteren.
Als EMV bewerkstelligt dat er meer "geacepteerd" kan worden, is dat een bijkomend voordeel.

Ik snap dat je dat bedoelde, daar probeerde ik ook antwoord op te geven.
Er zijn op dit moment allerlei landelijke systemen (in Nederland: PIN), en allerlei internationale systemen (laten we die even Maestro noemen, dat dekt de lading wel aardig). Als een buitenlandse winkel nu geen Nederlandse pas (europas) accepteert, dan zitten ze blijkbaar alleen op hun landelijke netwerkje. In principe verandert EMV daar niets aan. Pas als Duitsland ook op EMV overgaat, zal waarschijnlijk dat landelijke netwerk ook daar verdwijnen, en accepteren ze onze passen dus automatisch.

Maar eigenlijk kom ik dat nooit meer tegen. Heel europa accepteert eigenlijk overal Maestro. Hier en daar in Belgie en Frankrijk kom je een verdwaalde benzinepomp tegen die moeilijk doet, maar in winkels heb ik al in geen 5 jaar meer een geweigerde pas meegemaakt.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #10 Gepost op: november 26, 2009, 07:58:34 pm »

quote:

Pooh schreef op 26 november 2009 om 18:05:
Maar eigenlijk kom ik dat nooit meer tegen. Heel europa accepteert eigenlijk overal Maestro. Hier en daar in Belgie en Frankrijk kom je een verdwaalde benzinepomp tegen die moeilijk doet, maar in winkels heb ik al in geen 5 jaar meer een geweigerde pas meegemaakt.


In de UK heb ik nog wel regelmatig problemen met Maestro. De ene pinautomaat pakt 'm wel, de andere niet. De ene supermarkt wel, de andere niet (beide Tesco). Waarom niet, dat kan zelden iemand mij vertellen. Ik weet wel dat het pinnen vanuit UK naar NL via een heleboel punten loopt waar potentieel overal iets mis kan gaan...

Wel een voordeel is dat ze hier consequent van de chip gebruikmaken, je magneetstrip door een pinautomaat in een winkel halen sorteert weinig effect...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #11 Gepost op: november 27, 2009, 12:49:29 pm »
Hoe zit het met de chipknip? Die maakt al gebruik van de chip op de bankpas. Geruchten zijn dat de chipknip helemaal gaat verdwijnen. Komt de nieuwe manier van pinnen daar dan voor in de plaats? En plaats je de kaart dan rechtop in het apparaat of met een schuiver?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #12 Gepost op: november 27, 2009, 01:25:34 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 27 november 2009 om 12:49:
Hoe zit het met de chipknip? Die maakt al gebruik van de chip op de bankpas. Geruchten zijn dat de chipknip helemaal gaat verdwijnen. Komt de nieuwe manier van pinnen daar dan voor in de plaats? En plaats je de kaart dan rechtop in het apparaat of met een schuiver?

De chipknip en de EMV-chip maken gebruik van dezelfde contacten (en wellicht dezelfde chip), maar kunnen naast elkaar bestaan.

Geruchten dat de chipknip gaat verdwijnen zijn onwaar. De chipknip is wel een andere doelgroep gegeven (namelijk voor kleine vaak terugkerende betalingen, zoals parkeren en kantines e.d.). Het gebruik van chipknip in winkels e.d. wordt niet meer gepromoot.

Hoe de pas in de lezer gaat hangt af van de lezer. Soms rechtop, soms aan de onderkant, meestal in dezelfde sleuf als die voor de chipknip, indien aanwezig. Bij zowel chipknip als EMV-chip zal de automaat vragen welke van de 2 gebruikt moeten worden.

visit

  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2009, 07:41:21 pm »
@Pooh: zit jij in deze business?

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #14 Gepost op: december 01, 2009, 08:51:40 am »
Nou, ik zit in de IT en heb een boel banken als klant... :+

Nee, ik zit niet in deze business. Maar sommige nieuwsberichten trekken mijn aandacht, en dan wil ik graag het naadje van de kous weten. Bovendien vertrouw ik journalisten niet. Nu kan ik snel zoeken, snel lezen, en onthoud ongeveer alles wat ik lees, dus op de ochtend dat het bovenstaande artikel verscheen heb ik een paar minuten besteed aan het lezen van:
http://www.currence.nl/nl...en/PIN/Pages/default.aspx
http://www.pin.nl/nl-NL/Pages/default.aspx
http://www.hetnieuwepinnen.nl/
« Laatst bewerkt op: december 01, 2009, 08:54:32 am door Pooh »

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2009, 11:03:07 pm »
Hm,  Op die laatste site staat:

quote:

Op 24 november 2009 is in Madurodam de kick-off gehouden voor de voorlichtingscampagne over het nieuwe pinnen.


Dat nieuwe pinnen is blijkbaar volledig aangepast aan 'de crisis'.

Kleine bedragen.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2009, 11:03:20 pm door Doarsie »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2009, 10:32:16 am »
[paranoia-modus]
vinden jullie het ook niet erg "toevallig" dat de wereld ook al in 2012 vergaat? Je zou bijna denken dat het "nooit meer pinnen" daar mee te maken heeft!
[/paranoia-modus]

smooky

  • Berichten: 1099
  • was ik weer
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #17 Gepost op: december 09, 2009, 03:15:22 pm »

quote:

visit schreef op 24 november 2009 om 18:27:
Betalen met pin verdwijnt in 2012
  • Wordt het allemaal veiliger?
  • Kun je vanaf dan ongestoord "pinnen" bij iedere winkel in Europa?
  • Wat vind jij?


vogens de maja's kunnen we na 2012 toch al niet zoveel meer.
Dus dan is het pin probleem ook direct uit de wereld }:|
was ik weer

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #18 Gepost op: december 09, 2009, 03:30:48 pm »

quote:

smooky schreef op 09 december 2009 om 15:15:
[...]


vogens de maja's kunnen we na 2012 toch al niet zoveel meer.
Dus dan is het pin probleem ook direct uit de wereld }:|
je zou toch denken dat het bedrijfsleven wel rekening zou houden met de Maya-voorspellingen. Het is een beetje stom om te investeren in een nieuw product wat pas na 2012 op de markt komt  B)

smooky

  • Berichten: 1099
  • was ik weer
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #19 Gepost op: december 09, 2009, 11:09:45 pm »
Tja, nu weet ik het ook niet meer hoor. }:|
was ik weer

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
2012...en dan? Nooit meer pinnen!
« Reactie #20 Gepost op: december 11, 2009, 03:04:13 pm »
AMSTERDAM - Consumenten in Nederland kunnen vanaf 2012 niet meer betalen met PIN. In de plaats daarvoor komt een nieuw betalingssysteem waarbij mensen hun pas niet meer door een sleuf hoeven te halen maar slechts ergens in te steken.
 
© ANP Bekijk video

De pincode, die meeverhuist met een klant, blijft bestaan.


Het heet nog steeds pinnen hoor! Dus betalen met pin verdwijnt helemaal niet!