Auteur Topic: Ierse bisschop weg om misbruik-zaak  (gelezen 5133 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Ierse bisschop weg om misbruik-zaak
« Reactie #15 Gepost op: december 24, 2009, 02:58:37 pm »

quote:

vrolijke schreef op 24 december 2009 om 14:53:
[...]

Regeringen en bedrijven hebben wel niet die "onfeilbare moraalmaten", die ze (vooral aan anderen) zetten.

O nee? 1. van onfeilbaarheid mbt tot ethiek is er in de katholieke Kerk geen sprake. 2. Denk nu nog eens goed na en kijk dan of je eenzelfde bewering (maar dan zonder onfeilbaar) nog eens kan doen.

Bij mijn weten stelt bijvoorbeeld de regering (overheid) wel degelijk moraalmaten, laat deze handhaven desnoods met geweld en zal overtredingen daarvan niet onbestraft laten. Wat dat betreft kan en gaat een overheid vele malen verder.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 25, 2009, 10:20:01 am »

quote:

elle schreef op 24 december 2009 om 14:47:
Als 't om je eigen kind gaat heb je al snel oogkleppen op. Daarom is het ook een flauw flutargument om aan te dragen. "Wacht maar, als het om jouw kinderen gaat..." ...dan kun je niet meer helder en neutraal over zo'n zaak nadenken.

Of dat een discussie als deze er op vooruithelpt, betwijfel ik ernstig.
Als het om pedofilie gaat dan zijn er kinderen bij betrokken en alleen als je dat niet wilt zien draag je oogkleppen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 25, 2009, 10:28:07 am »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2009 om 10:20:
[...]

Als het om pedofilie gaat dan zijn er kinderen bij betrokken en alleen als je dat niet wilt zien draag je oogkleppen.
Begrijpend lezen is ook een vak apart hè. Ze heeft het over eigen kinderen. Dat er hoe dan ook kinderen bij betrokken zijn begrijpt iedereen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 25, 2009, 01:54:16 pm »
Ierse bisschoppen weg wegens kindermisbruik

DUBLIN -  Twee Ierse bisschoppen hebben hun ontslag aan de paus aangeboden wegens het schandaal rond kindermisbruik door katholieke geestelijken. Zij maakten dit vrijdag bekend. Onlangs stapten al twee bisschoppen van het aartsbisdom Dublin op.

De kerkelijk leiders reageren op de aanhoudende kritiek en openlijke druk na de publicatie van een rapport over seksueel misbruik van honderden minderjarigen door priesters en andere geestelijken in het aartsbisdom. De leiding zou de misstanden tientallen jaren hebben toegedekt. Niet de minderjarige slachtoffers, maar de reputatie van de kerk en de voorkoming van schadevergoedingen stonden voorop.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b..._na_kindermisbruik__.html

En nu zijn dus alle vier de bisschoppen die in het rapport genoemd zijn opgestapt.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2009, 01:55:30 pm door Thorgrem »

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 25, 2009, 02:09:40 pm »
Er is anders nog heel wat werk aan de winkel:

http://www.rknieuws.net/nieuws/archief.php
    * 24 nov '09Pedofiele pastoor in de cel1815
    * 13 nov '09Russische koster veroordeeld tot 20 jaar cel583
    * 29 okt '09Sociale constructie van satanisch ritueel misbruik487
    * 27 jun '09Osservatore Romano prijst Michael Jackson1180
    * 23 apr '09Eén van verdachten in pedofilienetwerk is priester601
    * 10 apr '09"Pedofilierapport zal ons choqueren"1157
    * 31 mrt '09Seksueel misbruik door priesters VS werd al in jaren 50 aan Vaticaan gemeld1560
    * 5 mrt '09Licht op groen voor vervolging Vaticaan in pedofiliezaken968
    * 14 feb '09Imam krijgt 18 maanden cel wegens pedofilie837
    * 31 jan '09Drie jaar cel voor gewezen priester in pedofiliezaak660
    * 30 jan '09Kardinaal Mahony verwonderd over aantijgingen592
    * 29 jan '09Onderzoek naar Amerikaanse kardinaal in pedofiliezaak665
    * 21 jan '09’Sensationalisering’ nefast voor religieus nieuws342
    * 17 jan '09Koud buiten… ook van binnen koud?2843
    * 8 nov '08Meer dan 150 geestelijken in pedofilie-onderzoeken betrokken1267
    * 15 okt '08Documentaire ’Deliver Us From Evil’ op Canvas595
    * 29 sep '08Huwelijk kind blijft taboe in Marokko542
    * 24 jul '08Pionier in strijd tegen pedofilie dankt paus784
    * 28 mei '08Kardinaal Danneels blikt terug op carrière en kerk868
    * 21 apr '08Benedictus XVI draagt laatste mis op in VS848
    * 17 apr '08’Conflicten oplossen via diplomatie’739
    * 11 apr '08Paus bidt in Ground Zero voor wereldvrede357
    * 10 apr '08’Paus spreekt in VS over schandaal pedofiele priesters’787
    * 15 mrt '08Duitse priester veroordeeld wegens pedofilie666
    * 10 mrt '08Poolse priester verwijt Kerk pedofiliezaak in doofpot te stoppen718

1 2 3 4 5 6 Volgende

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 25, 2009, 02:12:39 pm »

quote:

Etienne schreef op 25 december 2009 om 14:09:
Er is anders nog heel wat werk aan de winkel:
Dat klopt. Maar inhoudelijk ingaan op mijn reactie (Thorgrem in "Het vlees van Christus en de Geest van C...") is zeker te veel gevraagd?
« Laatst bewerkt op: december 25, 2009, 02:14:14 pm door Thorgrem »

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 25, 2009, 02:28:52 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 25 december 2009 om 14:12:
[...]

Dat klopt. Maar inhoudelijk ingaan op mijn reactie (Thorgrem in "Het vlees van Christus en de Geest van C...") is zeker te veel gevraagd?

Geef eerst even toe dat door het tegennatuurlijk mensengebod "verbieden te trouwen", er enorm veel menselijk leed is veroorzaakt.

En wat nog meer is dat Gods Naam er door wordt naar omlaag gehaald.En dat mensen nog maar eens duizend redenen hebben om zich schimpend over religie uit te laten.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 25, 2009, 03:11:46 pm »
Geef eerst even toe dat het celibaat geen dogma is...
En dat de overgrote meerderheid van pedofielen die in de bajes (of die nog rondlopen) zitten geenszins een gelofte van celibatair leven hebben afgelegd. Ik kan me bijv niet herinneren dat Marc Dutroux celibatair leefde...en toch misbruikte hij kinderen.

En je bent bezorgd dat mensen zich schimpend over religie danwel de kerk uitlaten. Dat was dus exact dezelfde reden dat deze bisschoppen aanvoerden om de boel te vedoezelen.... Kennelijk is onze Etienne net zo menselijk als de bisschoppen ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 26, 2009, 11:11:10 am »

quote:

Etienne schreef op 25 december 2009 om 14:28:
[...]

Geef eerst even toe dat door het tegennatuurlijk mensengebod "verbieden te trouwen", er enorm veel menselijk leed is veroorzaakt.
Nee dat ging jij eerst even aantonen. Dat heb ik je al gevraagd toen je deze bewering plaatste in het andere topic. Daarnaast staat het natuurlijk elke priester vrij om uit te treden waneer hij wil. En dan kan hij ook rustig trouwen kinderen krijgen enz enz. Daarnaast geef je nu wel aan dat er in de moraalleer van je genootschap een en ander schort wat ik dan wel weer interessant vindt. Want wat et mensen die niet geroepen zijn voor het huwelijk, mogen deze er gewoon op los neuken buiten de deur? Of moeten deze zich onthouden van seksuele contacten. Je toont slechts aan dat je het begrip 'roeping door God' niet helemaal snapt. Indien nodig wil ik je daar best het een en ander over uitleggen hoor.

quote:

En wat nog meer is dat Gods Naam er door wordt naar omlaag gehaald.En dat mensen nog maar eens duizend redenen hebben om zich schimpend over religie uit te laten.
Jij als Jehova's getuige ziet het toch als eer om beschimpt te worden. Christenen jubelen toch als ze vervolgd worden en meer van dat soort dingen, en nu plots ga je dat als argument tegen de Kerk gebruiken. Bijzonder inconsistent.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 11:13:54 am door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 26, 2009, 11:23:02 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 december 2009 om 15:11:
Geef eerst even toe dat het celibaat geen dogma is...
Buiten dat het geen dogma is kan elke priester uittreden om in het huwelijk te stappen. Een situatie die vaak genoeg voorgekomen is in de afgelopen 40 jaar.

quote:

En dat de overgrote meerderheid van pedofielen die in de bajes (of die nog rondlopen) zitten geenszins een gelofte van celibatair leven hebben afgelegd. Ik kan me bijv niet herinneren dat Marc Dutroux celibatair leefde...en toch misbruikte hij kinderen.
Veruit de meeste pedofielen zijn dan ook gewoon vaders of andere mannen die niet gebonden zijn aan het celibaat. Maar goed, kortzichtigheid speelt troef in dit soort discussies. Daarnaast geeft men aan de betekenis van het celibaat niet te snappen. Indien een priester besluit het celibaat niet meer te houden is er geen reden om voor kinderen te gaan, hij zou dan beter een volwassen vrouw op kunnen zoeken. Het celibaat wordt toch gebroken, dan zou een volwassen vrouw die uit eigen wil meedoet in de handelingen een minder kwaad zijn.

quote:

En je bent bezorgd dat mensen zich schimpend over religie danwel de kerk uitlaten. Dat was dus exact dezelfde reden dat deze bisschoppen aanvoerden om de boel te vedoezelen.... Kennelijk is onze Etienne net zo menselijk als de bisschoppen ;)
Die menselijkheid zie je overigens in alle bedrijven, instellingen, overheden, stichtingen. gemeenschappen enz enz terug. Maar goed, wederom is het erg fijn om kortzichtig te zijn, schijnbaar kunnen bepaalde mensen dan beter slapen. En maar denken dat het bij hun kinderen niet kan of zal gebeuren bij de kerk/school/voetval/scouting/enz enz.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 26, 2009, 11:44:02 am »

quote:

Etienne schreef op 25 december 2009 om 14:28:
[...]

Dat geloof ik niet. Ik heb mijn ware ook niet ontmoet en leid een club van momenteel 20 tieners van 10 t/m 14 jaar met drie andere leiders. Ik heb nooit de opwelling in me gevoeld om ze te misbruiken.

In de protestantse kringen komen ook vele schandalen voor die het liefst achter de gesloten deuren blijven. Ik denk wel eens bij dit soort verhalen als het de wereld in gebracht is, dat de mensen zulke 'smeulende' verhalen van slechte mensen willen lezen om zichzelf ermee in het reine te wassen, maar als God begint te spreken, dan zwijgen deze stemmen.

Ik geloof wel dat dergelijke schandalen voort komt uit het te hoog leggen van de lat door de mensen, iets waar veel mensen last van hebben. Als je een strikte lijst aan regels opstelt waar je zelf niet aan kan voldoen, dan verlies je jou zelfbeheersing en gaat het mis. Paulus zei dan ook dat het beter is voor een mens om te trouwen, om satan geen voetstuk te geven je te misleiden als je gaat branden van begeerten. Maar hij zei ook dat hij het het beste vond als iemand vrijgezel bleef om zijn leven aan God te weiden, maar dat is niet voor iedereen weg gelegd. als je dus merkt dat je jou begeerten niet kunt beteugelen, misschien moet je dan toch het advies van Paulus opnemen en je levenspartner gaan zoeken.

Maar dan heb je ook nog de woorden van Jezus die zei dat niet iedereen in staat is om te trouwen en noemt daar verschillende redenen voor.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 11:58:18 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 26, 2009, 03:38:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2009 om 11:44:
[...]

In de protestantse kringen komen ook vele schandalen voor die het liefst achter de gesloten deuren blijven.
Ze gaan eerder verstopt onder die zogenaamde mantel der liefde,maar idd de protestanten komen er echt niet beter vanaf.Ik heb pas nog iemand gesproken die als kind dingen heeft meegemaakt in zwaar christelijke kring dat je denkt hoe is het mogelijk  8)7

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 27, 2009, 01:04:56 am »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2009 om 11:44:
In de protestantse kringen komen ook vele schandalen voor die het liefst achter de gesloten deuren blijven.
Welke gevallen doel je op? En wat is hun directe link met het protestantisme?

quote:

Ik denk wel eens bij dit soort verhalen als het de wereld in gebracht is, dat de mensen zulke 'smeulende' verhalen van slechte mensen willen lezen om zichzelf ermee in het reine te wassen, maar als God begint te spreken, dan zwijgen deze stemmen.
Nou, dat is wel erg kort door de bocht, het was een bericht uit de krant en de journalist deed gewoon zijn werk. Als ik een artikel over pedofilie zou lezen met een link naar het protestantisme plaats ik het ook.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2009, 01:05:55 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 27, 2009, 01:11:53 am »

quote:

rtfm08 schreef op 26 december 2009 om 15:38:
[...]

Ze gaan eerder verstopt onder die zogenaamde mantel der liefde,maar idd de protestanten komen er echt niet beter vanaf.Ik heb pas nog iemand gesproken die als kind dingen heeft meegemaakt in zwaar christelijke kring dat je denkt hoe is het mogelijk  8)7
Dat is heel naar uiteraard, maar heft het een het andere op? Er zijn priesters die zich schuldig maken aan pedofilie binnen de RKK en wat er ook misgaat binnen het protestantisme verandert daar niets aan.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 27, 2009, 05:10:45 am »

quote:

Piebe schreef op 27 december 2009 om 01:11:

Dat is heel naar uiteraard, maar heft het een het andere op? Er zijn priesters die zich schuldig maken aan pedofilie binnen de RKK en wat er ook misgaat binnen het protestantisme verandert daar niets aan.
Inderdaad. Maar rtfm08 draagt impliciet een bijbels principe aan. Iets over een splinter en een balk enzo... wellicht ook bekend onder gnostici?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)