Auteur Topic: Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo  (gelezen 14642 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Gepost op: december 26, 2009, 08:37:02 pm »
Uit het ND:

quote:

VENLO – De Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Venlo laat in de toekomst vrouwelijke preeklezers toe tot de kansel.

Volgens scriba Peter Kruizinga gaat het om een principebesluit van de kerkenraad. De reden is niet dat er een tekort aan preeklezers is. De kleine, missionaire gemeente – honderd leden – telt zes preeklezers en heeft een eigen predikant. Maar als er nieuwe preeklezers nodig zijn, ''gaat de kerkenraad op zoek naar geschikte mannen én vrouwen’’.

Een preeklezer leidt een kerkdienst onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad en draagt daarbij doorgaans een preek voor van een predikant binnen het eigen kerkverband.

In het verleden was de preeklezer vrijwel altijd een ouderling; de afgelopen jaren worden ook gewone gemeenteleden toegelaten tot de kansel. Wel gaat het vrijwel altijd om mannen.

Eerder dit jaar was er enige ophef in de Christelijke Gereformeerde Kerken, toen bleek dat in Purmerend een vrouw de dienst had geleid. Naderhand verklaarde de gemeente dat dat ‘per ongeluk’ was gebeurd en niet opnieuw zal gebeuren.

Volgens Kruizinga vindt de kerkenraad in Venlo dat er geen Bijbelse bezwaren zijn tegen vrouwelijke lezers. En de kerkorde zegt er niets over.

Het besluit is meegedeeld aan kerken in de regio, zegt Kruizinga. Daaruit bleek dat sommigen zich er wat ongemakkelijk bij voelden, maar volgens hem geen principiële bezwaren hadden. Wel werd gewezen op het werk van een landelijke commissie die de positie van de vrouw in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) onderzoekt.

Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af.

Bijzondere stap :)
Ik had eerder vrouwelijke diakenen verwacht, dat was in de historie ook niet ongebruikelijk. Ben benieuwd hoe dit landelijk ontvangen wordt. :)
[Prediker 7:29]

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2009, 08:47:13 pm »
"Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af."

wat me opvalt (en stoort) is dat we kennelijk niet meer even kunnen wachten, en kijken of onze ideeën wel echt zo bijbels zijn als we denken. Eerst even bij andere gemeentes te rade gaan, het op een synode aankaarten, etc, is kennelijk teveel gevraagd :(  "GKv" is kennelijk vooral een merknaam voor op het briefpapier?

Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) dan nog is dit niet echt bevorderlijk of opbouwend (understatement). Want de volgende gemeente die op een bepaald punt geen gelijk heeft, maar ook denkt iets bijbels op het spoor te zijn, voert het ook in zonder te luisteren naar medechristenen in andere gemeentes in het landelijk verband.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 08:47:50 pm door Nunc »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2009, 08:47:51 pm »

quote:

Marloes schreef op 26 december 2009 om 20:37:
Uit het ND:

[...]

Bijzondere stap :)
Ik had eerder vrouwelijke diakenen verwacht, dat was in de historie ook niet ongebruikelijk. Ben benieuwd hoe dit landelijk ontvangen wordt. :)
Voor mij het zoveelste teken dat iedereen meer en meer gewoon zijn eigen gang gaat en dat van enige struktuur op termijn steeds minder sprake is.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2009, 11:52:08 pm »
Waarom mogen KR'en van gemeentes geen eigen verantwoordelijkheid in dit soort beslissingen nemen? Als ze een foute beslissing nemen, worden ze wel door classis, PS of zonodig GS op de vingers getikt en zo niet dan hebben ze gewoon een besluit genomen waar niets mee aan de hand is en waarover ze vast goed over nagedacht hebben en die ze met de Bijbel in de hand vast prima kunnen verdedigen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2009, 12:10:31 am »

quote:

Nunc schreef op 26 december 2009 om 20:47:
"Vrijgemaakt Venlo heeft dit deputaatschap op de hoogte gesteld van het besluit, zegt Kruizinga, maar wacht deze landelijke bezinning niet nader af."

wat me opvalt (en stoort) is dat we kennelijk niet meer even kunnen wachten, en kijken of onze ideeën wel echt zo bijbels zijn als we denken. Eerst even bij andere gemeentes te rade gaan, het op een synode aankaarten, etc, is kennelijk teveel gevraagd :(  "GKv" is kennelijk vooral een merknaam voor op het briefpapier?

Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) dan nog is dit niet echt bevorderlijk of opbouwend (understatement). Want de volgende gemeente die op een bepaald punt geen gelijk heeft, maar ook denkt iets bijbels op het spoor te zijn, voert het ook in zonder te luisteren naar medechristenen in andere gemeentes in het landelijk verband.
Als ik het zo lees dan hebben de aanliggende gemeenten (classis?)  geen principiële bezwaren ingebracht. En dan is wachten op besluitvorming binnen de gkv een proces wat al snel 3 jaar duurt. Niet een termijn waar je even op gaat wachten als de aanliggende gemeenten geen principiële bezwaren hebben. Of het wenselijk is? Dat is een ander verhaal, persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen vrouwelijke ambtsdragers maar  binnen de gkv is dat een  minderheidsstandpunt op dit moment. Vandaar ook dat ik zeg dat als je geen vrouwelijke ambtsdragers wil, moet je ook geen vrouwelijke preeklezers willen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2009, 12:35:41 am »

quote:

Wil je daarmee zeggen dat dit een besluit is wat tegen de Bijbel ingaat?

quote:

Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) dan nog is dit niet echt bevorderlijk of opbouwend (understatement).
Welk gelijk zouden ze moeten hebben? Dit is toch een plaatselijk besluit en voorzover mijn kennis gaat worden de kerken geregeerd door de lokale kerkeraad. Je hebt het over een gelijk, zoals eerder gevraagd: welk gelijk zou er moeten zijn?

quote:

Want de volgende gemeente die op een bepaald punt geen gelijk heeft, maar ook denkt iets bijbels op het spoor te zijn, voert het ook in zonder te luisteren naar medechristenen in andere gemeentes in het landelijk verband.

Je lijkt aan te sturen op "wat ze doen kan niet en ze hebben geen gelijk" maar welk gelijk bedoel je?

Persoonlijk zie ik er geen probleem in of een man of vrouw een preek voorleest.
Er zijn legio preeklezers die het eigenlijk niet moeten doen :)
Of is er ook besloten dat die persoon (dame in dit geval) de dienst zal leiden?
Ik lees dat niet en kan het ook niet achterhalen in het stuk.
Mocht het puur om lezen gaan dan heb ik er geen moeite mee.
De vrouw verkondigt immers niet maar repfoduceert enkel?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2009, 12:37:17 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2009, 01:14:40 am »
Ow jee, Okidoki jou terugzien werkt weinig bevorderend voor mijn forumverslaving! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2009, 03:19:32 am »

quote:

Wat het ook is, te haastige spoed is zelden goed. Dat ben ik met je eens.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2009, 04:25:47 pm »

quote:

okidoki schreef op 27 december 2009 om 00:35:
[...]
 Wil je daarmee zeggen dat dit een besluit is wat tegen de Bijbel ingaat?
eh, nee. Ik schreef namelijk: Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen), dus zoals ik letterlijk schrijf: ik zou het niet weten.

Wel dat het nemen van dit besluit m.i. ingaat tegen hoe je verstandig als gemeentes met elkaar om moet gaan. En dat is dan ook precies wat ik verder in de post uitlegde.

quote:

[...]
Welk gelijk zouden ze moeten hebben? Dit is toch een plaatselijk besluit en voorzover mijn kennis gaat worden de kerken geregeerd door de lokale kerkeraad. Je hebt het over een gelijk, zoals eerder gevraagd: welk gelijk zou er moeten zijn?

welk gelijk?
Aangezien er in het artikel stond: 'Volgens Kruizinga vindt de kerkenraad in Venlo dat er geen Bijbelse bezwaren zijn tegen vrouwelijke lezers. En de kerkorde zegt er niets over' heeft 'Venlo' kennelijk argumenten. Dan heb je dus gelijk of geen gelijk. Er zijn inderdaad, zoals 'Venlo' beweert, geen bijbelse bezwaren, of ze zijn er wel.

Lijkt me vrij duidelijk toch? Als iemand iets beweert, dan is dat correct of niet. Als ik dan zeg dat, zelfs al zouden ze gelijk hebben, ...., dan refereert dat toch naar het wel of niet juist zijn van de gedane uitspraken?

quote:

[...]

Je lijkt aan te sturen op "wat ze doen kan niet en ze hebben geen gelijk" maar welk gelijk bedoel je?
ik neem aan dat je het tegen heel iemand anders hebt, en dat je per ongeluk mijn post citeerde? Misschien kun je me uitleggen, welke woorden in de zin: "Zelfs al hebben ze gelijk (ik zou het niet weten, maar het zou zeker kunnen) ..." waren niet helder? Ik heb geen idee of ze gelijk hebben of niet. Ik vermoed van niet, maar zoals ik al schreef, ik heb het niet grondig onderzocht. Of val je misschien over m'n opmerking over een volgende gemeente die geen gelijk heeft? Dat je bedoelt dat ik suggereer dat 'Venlo' óók geen gelijk heeft? Nee, het is gewoon wat er staat: als er een volgende keer een gemeente komt die een idee heeft, en dat idee is feitelijk onbijbels, maar ze denken van wel (net zoals Venlo denkt van wel, los van de vraag of ze daarin gelijk hebben) dan voeren ze dat ook zomaar in. Dat is m'n hele punt, en dat is wat er staat.

quote:

Persoonlijk zie ik er geen probleem in of een man of vrouw een preek voorleest.
dit zou een argument kunnen zijn waarom het geen probleem is.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2009, 08:04:13 pm »

quote:

okidoki schreef op 27 december 2009 om 00:35:

Uit het stuk:

quote:

Een preeklezer leidt een kerkdienst onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad en draagt daarbij doorgaans een preek voor van een predikant binnen het eigen kerkverband.
Overigens heb ik vandaag ook gepreekleest. Ik denk dat mijn vrouw het nog beter kan :)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2009, 08:04:33 pm door Doarsie »

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2009, 09:00:01 am »
Gelezen de start Topic van Marloes, denk ik dat men in Venlo inderdaad wat op de synode vooruitloopt. Het is bekend dat de komende synode zich weer zal buigen over de positie van M/V in de kerk. Overigens ben ikzelf voor de vrouw in het ambt, maar dat kan de oplettende lezer weten gezien de forumdiscussies van een jaar geleden, die ik over dit onderwerp startte.
Of je dit preeklezen los kunt zien van het ambt is dan de vraag. Er komen allerlei zaken bij kijken zoals mag de zegen worden uitgesproken ( al of niet met het gebaar erbij) etc.
Kortom interessant punt.....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2009, 09:27:07 am »
Af en toe kom ik in een GKV-dienst en wat me elke keer opvalt is dat er dan een soort pastoraal werkster oid de dienst opent, bidt, dan een soort toespraakje houdt over een bijbels onderwerp (vertel me waarom dat geen preek zou zijn) en dan de officiele dominee de echte preek komt houden. Daarna worden er briefjes ingezameld waar de mensen in de kerk een gebedsonderwerp op konden schrijven. Zij neemt dan de helft van die briefjes voor haar rekening en bidt daarvoor, de andere helft van de briefjes wordt door de dominee voor gebeden.

Dit is m.i. gewoon een verkapte vorm van het hebben van vrouwelijke voorganger .... Alleen heet ze niet zo; ze doet wel exact hetzelfde.

En ja, daar verbaas ik me wel erg over elke keer als dat zo voor mijn ogen zich voordoet, terwijl de kerk zelf geen vrouwelijke voorgangers wil. :?
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 09:30:36 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 28, 2009, 01:25:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 december 2009 om 09:27:
Af en toe kom ik in een GKV-dienst en wat me elke keer opvalt is dat er dan een soort pastoraal werkster oid de dienst opent, bidt, dan een soort toespraakje houdt over een bijbels onderwerp (vertel me waarom dat geen preek zou zijn) en dan de officiele dominee de echte preek komt houden. Daarna worden er briefjes ingezameld waar de mensen in de kerk een gebedsonderwerp op konden schrijven. Zij neemt dan de helft van die briefjes voor haar rekening en bidt daarvoor, de andere helft van de briefjes wordt door de dominee voor gebeden.

Dit is m.i. gewoon een verkapte vorm van het hebben van vrouwelijke voorganger .... Alleen heet ze niet zo; ze doet wel exact hetzelfde.

En ja, daar verbaas ik me wel erg over elke keer als dat zo voor mijn ogen zich voordoet, terwijl de kerk zelf geen vrouwelijke voorgangers wil. :?

(Die Marloes was wel snel met haar topic. Vandaag staat het pas in het ND.)

Ik verbaas met een beetje over jou P&A in de tijd dat ik met het topic over M/V kwam was jij dacht ik een van degenen die steeds maar argumenten had tegen de vrouw in het ambt. Dat er onderling binnen de GKv grote verschillen zijn blijkt, omdat ik de situatie die jij beschrijft nooit ben tegen gekomen. Hooguit een vrouw die een bijbelgedeelte leest.
Maar goed we laten het over ons komen. Ik vind het prima en ik denk dat er Bijbels gezien niets tegen is. (zie mijn topic van vorig jaar)
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 01:26:49 pm door meems »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 28, 2009, 01:32:13 pm »
Het ND had het al op Twitter gemeld. ;)
[Prediker 7:29]

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 28, 2009, 03:28:03 pm »

quote:

''gaat de kerkenraad op zoek naar geschikte mannen én vrouwen’’.
Top.