Auteur Topic: Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo  (gelezen 14640 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouwelijke preeklezers in GKV Venlo
« Reactie #15 Gepost op: december 28, 2009, 03:32:24 pm »

quote:

meems schreef op 28 december 2009 om 13:25:
(..)
Ik verbaas met een beetje over jou P&A in de tijd dat ik met het topic over M/V kwam was jij dacht ik een van degenen die steeds maar argumenten had tegen de vrouw in het ambt.
(..)
P&A schrijft hier toch niet iets anders? Alleen maar de verbazing dat een kerk die officieel tegen is, het hier en daar op onofficiële wijze wel lijkt te doen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 28, 2009, 08:34:15 pm »
Niet het besluit van Venlo acht ik verbazingwekkend,
als wel de reacties op dat besluit!

In de Gereformeerde Kerken van de jaren '30 (dus vóór de Vrijmaking)
was het zeker niet uitzonderlijk als een persoon van het vrouwelijke geslacht
een preek las in een zgn. leesdienst!!!

De leiding van de dienst lag dan uiteraard formeel bij een ambtsdrager,
maar voor het 'voordragen' van een (door een man geschreven!) preek
koos men diegene die daartoe het meest geschikt geacht werd.

Vergelijkingen met de CGK (Purmerend!) gaan niet op,
omdat men dáár nimmer een vrouw voor zulke klussen uitzocht.

De consternatie rond 'Venlo' lijkt me dus nogal paniekerig van aard!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 28, 2009, 09:59:09 pm »

quote:

meems schreef op 28 december 2009 om 13:25:
[...]

(Die Marloes was wel snel met haar topic. Vandaag staat het pas in het ND.)

Ik verbaas met een beetje over jou P&A in de tijd dat ik met het topic over M/V kwam was jij dacht ik een van degenen die steeds maar argumenten had tegen de vrouw in het ambt. Dat er onderling binnen de GKv grote verschillen zijn blijkt, omdat ik de situatie die jij beschrijft nooit ben tegen gekomen. Hooguit een vrouw die een bijbelgedeelte leest.
Maar goed we laten het over ons komen. Ik vind het prima en ik denk dat er Bijbels gezien niets tegen is. (zie mijn topic van vorig jaar)

En ik ben nog steeds 'tegen' en de GKV toch ook?
Vandaar de verbazing over deze verkapte vorm van vrouwelijke dominee... in mijn ogen.. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 28, 2009, 10:19:25 pm »

quote:

drentenaar schreef op 28 december 2009 om 20:34:
(...)
In de Gereformeerde Kerken van de jaren '30 (dus vóór de Vrijmaking)
was het zeker niet uitzonderlijk als een persoon van het vrouwelijke geslacht
een preek las in een zgn. leesdienst!!!

De leiding van de dienst lag dan uiteraard formeel bij een ambtsdrager,
maar voor het 'voordragen' van een (door een man geschreven!) preek
koos men diegene die daartoe het meest geschikt geacht werd.
Heb je hiervoor ook een bron?

Salomo

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 28, 2009, 10:35:29 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 december 2009 om 21:59:
[...]

En ik ben nog steeds 'tegen' en de GKV toch ook?
Vandaar de verbazing over deze verkapte vorm van vrouwelijke dominee... in mijn ogen.. :)

Ik ben, zijnde een GKV-er, ook beslist tegen en het doet mij verdriet dat plaatselijke gemeenten op deze manier te werk gaan. Dit besluit zie ik echter wel als een logisch gevolg van het steeds meer delegeren van liturgische onderdelen v/d eredienst richting gemeenteleden, te beginnen bij de schriftlezing, vervolgens ook het gebed (eerst bv alleen op dankdag en dan altijd als de predikant dat leuk vind), dan de halve eredienst zoals bv in een Zwolse gemeente welhaast gebruikelijk is en nu dus een volledige dienst. Stuk voor stuk zaken die eigenlijk geen enkel doel dienen, behalve de alsmaar groeiende onderlinge verdeeldheid.

Oja, dit en enkele andere 'verschuivingen' in de kerken komen in mijn ogen met name door steeds minder Schriftkennis (zeker ook binnen kerkenraden) en een steeds hoger 'ik vind' en 'ik denk' gehalte ipv het gezond gereformeerde Sola Scriptura bij mensen (niet in de laatste plaats ook bij predikanten).

Ik kan en wil verder weinig over dit onderwerp zeggen, maar dit bericht heeft wel de hele dag door mijn hoofd gespookt vandaag...

Even los hiervan, ik ben ook zeer geinteresseerd in de bron van de uitspraken van Drentenaar.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2009, 10:43:44 pm door Salomo »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 28, 2009, 10:45:29 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 december 2009 om 22:19:
Heb je hiervoor ook een bron?

De bron is mijn eigen moeder (1919 - 1979).

Háár moeder (mijn oma/beppe dus) was in de jaren '30 één van de preeklezeressen
in de Geref. Kerk van Dokkum (Fr.)

Mijn opa/pake was ouderling en las ook wel eens,
maar hij was heel trots op haar, zij kon gewoonweg veel beter lezen!!!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 28, 2009, 11:09:38 pm »
Ik had daar ook nooit eerder van gehoord. :)
En ik zie ook niet goed in waarom een vrouw wel mag voorlezen, maar die preek dan perse door een man geschreven moet zijn. De kwaliteit van de preek lijkt mij niet zo geslachtsafhankelijk (de verstaanbaarheid van het voorgelezene meer ;) ).
[Prediker 7:29]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 29, 2009, 12:26:45 am »

quote:

Marloes schreef op 28 december 2009 om 23:09:
Ik had daar ook nooit eerder van gehoord. :)
En ik zie ook niet goed in waarom een vrouw wel mag voorlezen, maar die preek dan perse door een man geschreven moet zijn. De kwaliteit van de preek lijkt mij niet zo geslachtsafhankelijk (de verstaanbaarheid van het voorgelezene meer ;) ).

In Friesland zijn wel meer vreemde dingen :)
Je had hier in het begin van de vorige eeuw meerdere gemeenten waar zusters die bij stem waren de preek lazen.
Ik verbaas me dan ook over de discussie, ik weet niet beter of dat ook vrouwen een preek mogen reclameren.
Nadrukkelijk: reclameren en niet voorgaan.
De opening etc. werd gedaan door de ouderling van dienst.
O.a. de momenteel in belangstelling staande ds. Zelle was hier op tegen (volgens de analen) en hij preekte dan ook soms 6 keer "des daags."
Dit heeft overigens niets te maken met het vrouw in ambt gebeuren wat enkelen erbij halen. Het is namelijk geen ambt, het is domweg voorlezen. NIets meer en niets minder.
Leg er geen lading in die niet bedoeld is in het besluit denk ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 29, 2009, 08:41:30 am »

quote:

Marloes schreef op 28 december 2009 om 13:32:
Het ND had het al op Twitter gemeld. ;)

Ik ben het helemaal met onze Koningin eens v.w.b. haar Kersttoespraak.
Hoewel ik op een forum (af en toe) meedoe en polemiek wel aardig vind zit er inderdaad het onpersoonlijke aan. Je kunt iemand van alles aanwrijven met je "masker" op.

Overigens:  Nunc en P&A, ik geef toe dat ik even te snel iets concludeerde over P&A.

blies

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 26, 2010, 12:54:13 am »
En stel je voor dat een mannelijke lezer een preek voorleest die geschreven is door een vrouw..
levert dat dezelfde problemen op?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 26, 2010, 08:33:41 am »
Nee, dat levert nog veel grotere problemen op. Duh.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2010, 10:42:39 pm »
Waar dit soort beslissingen `fout` gaan is op het terrein van zelf beslissen terwijl onderzoek naar loopt en de vraag op zich wel te verwachten is,maar men niet de tijd meer heeft om op een uitspraak te wachten.Als je van mening bent dat deze processen te lang duren moet je daar wat aan doen.Forceren geeft problemen maar te lang wachten dus ook.

Om te voorkomen dat de praktijk een eigen koers gaat volgen, lijkt het     verstandig om na te gaan of het gewenst is binnen de kerken afspraken te maken
Een vraag die zich bijvoorbeeld zou kunnen voordoen is die naar de mogelijkheid van een vrouwelijke diaken. Ook over de inzet van vrouwen in het pastorale werk kunnen er vragen verwacht worden. Daarnaast kunnen er vragen verwacht worden over de inzetbaarheid van vrouwen binnen de eredienst, als voorbidder of voorlezer of anderszins.
Het zou daarom aanbeveling kunnen verdienen om op korte termijn concrete (voorlopige) afspraken voor te bereiden. Het gaat dan om een beleidskader dat vastlegt wat naar ons huidig inzicht niet in
strijd is met Schrift, belijdenis en kerkorde; dat ook aangeeft wat in de vrijheid van de kerken gelaten kan worden.

unquote
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2010, 10:43:28 pm door rtfm08 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2010, 11:19:50 pm »

quote:

blies schreef op 26 januari 2010 om 00:54:
En stel je voor dat een mannelijke lezer een preek voorleest die geschreven is door een vrouw..
levert dat dezelfde problemen op?

Ooit heb ik op een bijbelkring een preek gelezen van een vrouwelijke predikant uit de Samen Op Weg kerken.
Iedereen was enthousiast over de inhoud en de opbouw.
Natuurlijk komt de vraag over wie de schrijver is en ik noemde de naam.
"O, die ken ik niet, waar staat hij dan?"
"In X"
"Maar daar staat die en die toch?"
"Ja, in de GKV  maar in de SOW staat domina Y en zij is de schrijver van deze preek"
Toen was er ineens sprake van een matige preek.
Zo werkt dat met mensen.
Moet je je niet te druk over maken denk ik.
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 28, 2010, 12:06:59 am »
Gezien de postmoderne cultuur van nu (anti-autoritair en onafhankelijk) is het eigenlijk helemaal niet verbazingwekkend dat een kerk zo'n beslissing zelf neemt.

Volgens mij kun je als kerkverband dan beter meegaan in die cultuur en de lokale kerken meer vrijheid geven, dan juist meer top-down te gaan werken. Ten eerste kent de Bijbel ook behoorlijk autonome kerken, ten tweede ga je anders totaal in tegen de huidige cultuur; wat je heel veel energie gaat kosten en heel weinig oplevert, lijkt me.

Als er nergens iets wordt gezegd over vrouwelijke preeklezers, behoort dat dus tot de opties van een lokale kerk.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 28, 2010, 12:09:18 am »
De mensen, ach de mensen. Doet me denken aan een drama in onze familie, en een beste ook. De geruchten gingen door het dorp en mijn moeder vernam dat er over hen geroddeld werd. Ze had er veel moeite mee en kwam daarmee bij de dominee. Waarop de dominee zei: "roddelen ze niet over jou, dan roddelen ze wel over een ander."

Ze gaf ons nu mee dat we dus niet moeten luisteren naar het geroddel van de mensen en hen gewoon maar moeten laten voor wat ze zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin