Auteur Topic: Gods ultieme nabijheid: in avondmaal of in Geest?  (gelezen 23786 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gods ultieme nabijheid: in avondmaal of in Geest?
« Reactie #50 Gepost op: januari 15, 2010, 02:26:40 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 januari 2010 om 03:09:
[...]

Ik zal morgen hier verder op ingaan, maar nog even een vraag over bovenstaande...

Ik vraag me af hoe je bepaalde delen leest... als een symbolische gebeurtenis en niet historisch? Als alles sec symbolisch is, dan zijn de wonden in Jezus' zijde ook niet echt? Het water (doop) en bloed (eucharistie) (Joh 19:34) uit die wonden van Jezus zijn dus als beeldspraak opgenomen door Johannes en niet historisch? Zelfs als hij zegt dat het van een betrouwbare getuige komt?

De doortocht door de Rode Zee (doop) en het manna (eucharistie) in de woestijn zijn dus ook beeldspraak of historische realiteit? Hoe bepaal je het onderscheid?
Ik lees het OT als de verbondsgeschiedenis van Israel met God. Israel werd door God bevrijdt uit Egypte en trok door de Rode Zee. Historie.
Werd als het ware door het water heen gered uit de dood (dodenrijk=Egypte). Beeldspraak. Voorbeeld: 1 Kor 10:1 Broeders en zusters, ik wil graag dat u weet dat onze voorouders allemaal door de wolk werden beschermd en allemaal door de zee trokken, 10:2 dat ze zich allemaal in de naam van Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee. Ofwel: doortocht als een soort voorafbeelding van de doop...

Israel werd in de woestijn door God gevoed met manna. Op schrift gestelde verbondservaring van Israel. Historie.
Deze geschiedenis werd aangehaald in het NT. "De mens zal niet leven van brood alleen, maar van ieder woord dat Gods mons uitgaat" (aanhaling trouwens van Deut 8:3). Beeldspraak.

De bijbel zelf gaat ons voor met het wisselend spreken in termen van historie en beeldspraak. Soms is het onderscheid maken lastig, heel vaak wordt het echter uit de context wel duidelijk hoe iets geduid moet worden...

Laatste voorbeeld: Joh 19:33 maar toen zij bij Jezus gekomen waren en zagen, dat Hij reeds gestorven was, braken zij zijn benen niet, 19:34 maar een van de soldaten stak met een speer in zijn zijde en terstond kwam er bloed en water uit. Historie.

Cyrillus van Jeruzalem nog een keer, zelfde stuk over de doop:
10. Als een mens het doopsel niet ontvangt, dan kan hij niet behouden worden; alleen martelaren worden hierop uitgezonderd, die zelfs zonder het water van de doop het koninkrijk beërven. Toen de Heiland aan het kruis doorstoken werd in zijn zij, stroomde er bloed en water; opdat de mensen in tijden van vrede gedoopt kunnen worden in water, en in tijden van vervolging in hun eigen bloed. Want ook de Heiland noemde het martelaarschap een doop, zeggende: " Kunnen jullie de beker drinken die ik moet drinken of de doop ondergaan die ik moet ondergaan?".... Toegepaste historie = beeldspraak. Want in de aangehaalde tekst uit Johannes staat geen toespeling op de doop.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat de bewuste tekst wordt uitgelegd m.b.v. andere teksten uit het NT, zoals Cyrillus hier ook doet. Hij legt een onduidelijker vers uit m.b.v. een duidelijker passage. In dit geval haalt hij een uitspraak van Jezus aan waarin deze zijn dood beschrijft als een doop. Wat overigens ook weer een vorm van beeldspraak is. Terwijl deze uitspraak van Jezus weer een historisch feit is, even als zijn dood en opstanding...

Let wel: als in spreek over "historische feiten" in het NT realiseer ik me dat ik geloofsuitspraken doe...

En doop en eucharistie zie ik in wezen OOK als beelden met een diepere betekenis. Ze hebben in wezen een combinatie van historisch feit ("initiatierite" - heb op de een of andere manier een hekel aan dat woord...) en symboliek in zich: ze proberen ons iets te leren (wat volgens mijn in de kern inhoudt dat wij als mens volkomen afhankelijk zijn van God... ze duiden beide op de dood van Christus. En het leven dat wij mensen kunnen ontvangen dankzij de dood en opstanding van Christus)...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 15, 2010, 03:09:01 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 januari 2010 om 02:19:
[...]
Hmm ik denk dat ik snap waar het mis gaat: je projecteert een protestantse visie van avondmaal op een katholiek sacrament. Dat gaat dus niet, je kan het alleen begrijpen vanuit een joods/katholiek/orthodox paradigma: het samenvallen van de joodse todah en Christus’ instelling van het nieuwe verbond. Het presentstellen van Christus’ offer is waar Paulus en Johannes Chrysostomus het  over hebben. De Korintiers miskenden zo het Lichaam van Christus. Jij hebt het m.i. over het kruisigen en aanvaarden van het eenmalig offer op Golgotha.(?)

[...]

Je refereert steeds aan ‘Rome’, maar de sacramentsvisie van de Orthodoxen is vrijwel identiek aan die van de Latijnse Kerk. Bovenstaand voorbeeld haalt op geen enkele wijze het katholieke standpunt onderuit, zoals gezegd het is duidelijke katholieke leer wat deze kerkvader in zijn homilie verkondigt. Sterker nog: deze homilieën werden door de huidige paus aangehaald in zijn catechetische audienties in het najaar van 2007. Ik heb geen idee waar jij met terugwerkende kracht een protestantse visie erin leest, ik zie het niet… misschien dat je dat nog kan verduidelijken?

Ik denk dat hier niets "mis" gaat!!

Waar we over spraken was een tekst uit 1 Kor:
11:27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 11:28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 11:29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf

Deze tekst bewijst noch ontkent de protestantse visie op de eucharistie, noch de visie van Rome (en.... maar de andere denominaties die je aanhaalt hebben momenteel volgens mij geen sprekers op dit forum...).

Het enige wat waarneembaar is vanuit de historie, is dat er verschillende tradities kunnen groeien op basis van dezelfde teksten. "Mijn" visie stoelt zowel op Bijbel als Traditie binnen de katholieke kerk, zal je aanvoeren... Als het ergens "mis" gaat, zal het wellicht op dit punt zijn: jij leest deze tekst, terwijl je de traditie uit JOUW kerk aanvaart, en ik lees hem met mijn traditie als bril... En mijn statement was: de ruimte voor deze protestantse visie IS er op grond van deze teksten...

Een beknopte uitleg nogmaals van het betoog: de tekst staat in een bredere context, waarin Paulus herhaaldelijk spreekt over "het lichaam". Soms is dit het lichaam van de gelovige, soms het lichaam van Christus in de letterlijke betekenis ("het Woord is vlees geworden") en soms staat het voor de gemeente van Christus. Zie mijn post van 28-12...

In het stuk waar de hier besproken tekst staat (1 Kor 11:17-34) gaat vooraf:

11:23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 11:24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. [Of: Neem, eet, dit is mijn lichaam dat voor jullie gebroken wordt.] Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 11:25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 11:26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt.

Bij brood en wijn staan wij dus stil bij de dood van Christus... (in feite kan je dus nooit meer in de ochtend achteloos je ontbijt naar binnen werken zonder te denken aan...!!) (nb: bij het letterlijk nemen van brood=lichaam zou je ook beker=verbond letterlijk moeten nemen!! Ik zie het brood toch echt als TEKEN...)

En het stuk eindigt met:
11:33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.

De slotconclusie van Paulus bij zijn hele betoog, de kern van zijn boodschap: misken het lichaam van Christus (de anderen in de gemeente) niet en weest gastvrij... Denk aan de armen!!

En hier komen we bij de 27e (confiteor..) preek van Johannes Chrysostomus: hij geeft deze verklaring van de tekst ook als kern van het betoog: wees, als Christus, barmhartig. Anders aanvaart je zijn kruisoffer niet, maar kruisig je hem zelf...

Ik heb de tekst aangehaald, niet om hier met terugwerkende kracht een "protestantse visie in te leggen", maar om aan te geven dat deze teksten door Chrysostomos blijkbaar ook op deze wijze werden uitgelegd: Miskennen van het Lichaam van de Heer als miskennen van zijn Gemeente ("niet beseffen dat het om het lichaam van de Heer gaat"). En hiermee dus op onwaardige wijze eten van het brood...

Waarmee dus de uitdrukking "niet beseffen dat het om het lichaam van de Heer gaat" op 2 manieren uitgelegd kan worden:
1) bij het avondmaal niet erkennen dat je het bloed en vlees van Christus tot je neemt...
2) bij de maaltijd niet beseffen dat je SAMEN tot het Lichaam van Christus behoort en DUS moet delen...

Ergo: er is ruimte voor de protestantse visie naast de "katholieke" visie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 15, 2010, 04:16:52 pm »

quote:

elle schreef op 14 januari 2010 om 23:49:
[...]
Volgens mij niet. Volgens mij werd eea uitgelokt door de discussie over wanneer God dichtbij is.

[...]

Mee oneens. Geen idee wat evangelicalen precies doen met en geloven over het avondmaal, maar grefo's belijden de aanwezigheid van de Gastheer en het gevoed worden met Zijn Lichaam en bloed. Wij geloven wellicht niet in een fysieke transsubstantiatie (geloven RKKers dat eigenlijk wel?), maar zeker is dat wij (metafysisch?) gevoed worden met Christus zelf. Geen beeld, daadwerkelijke voeding. Brood en wijn zijn beeld, de voeding niet. Die voeding zie ik als essentieel voor de groei van Christen zijn.
\
Hoe kun je nu brood en wijn als beeld zien en het gevoed worden niet? Je wordt niet letterlijk gevoed, het gaat niet om letterlijk brood.

quote:

Daarvoor is de Geest alleen niet genoeg. Mocht je er ontwikkeling in willen zien, dan krijg je de Geest om een te kunnen worden met Christus. (Joh 17, Gal 2:20).
Kunnen bedoel je dan ook het: zijn?

quote:

En eenworden met Christus geschied in ultimo tijdens het avondmaal. Het is meer dan herdenken, het is gevoed worden met Hem zelf.

En is dat dan het moment dat je het echt bent? Of is het een aanvulling? (Even voor de duidelijkheid)

Verder is het wel een duidelijke zaak dat uit de gedeelten die expliciet over het Avondmaal gaan, je dar er niet uit kunt concluderen dat je je door het Avondmaal ook wordt gevoed. Natuurlijk zal het je misschien helpen bij je geloof, maar dat is niet het doel, want dan gaat het weer om jezelf.
Het Avondmaal is nu bij uitstek het offer waar wij iets aan God geven: we gedenken de Here Jezus en wat Hij heeft gedaan, en we bieden dat aan aan God.

quote:

Luc 22,19

En Hij nam een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en gaf het hun, zeggende: Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis.
en:

quote:

1 kor 11
23 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, 24 de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. 25 Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. 26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt.

Het door mij vetgemaakte is wat er gebeurt bij het Avondmaal: we verkondigen Zijn dood, we gedenken Hem.
Het gaat dus om Hem en niet om ons bij het Avondmaal, al wordt er wel wat uitgebeeld over ons.....
Dat er nog extra dingen bij zouden komen staat hier niet, zeker staat er niet dat we ons geloof moeten versterken door van het brood te eten en al helemaal niet dat het Avondmaal de manier is waarop we deel hebben aan Christus. Dan zou iedereen die nooit in staat is aan het Avondmaal deel te nemen, het kunnen schudden....

quote:

Ex 13,3

Toen zeide Mozes tot het volk: Gedenkt deze dag, waarop gij uit Egypte, uit het diensthuis, gegaan zijt; want met een sterke hand heeft de HERE u daaruit geleid. Daarom mag niets gezuurds gegeten worden.
Hier zie je de tegenhanger in het OT: gedenk je verlossing.... het helpt niet bij je verlossing, je  BENT het al en daarom gedenk je.!!
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2010, 04:19:18 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 15, 2010, 04:55:54 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2010 om 16:16:
[...]
\
Hoe kun je nu brood en wijn als beeld zien en het gevoed worden niet? Je wordt niet letterlijk gevoed, het gaat niet om letterlijk brood.
Hoe kun je nou de tekst in Johannes 6 negeren, een tekst die al dikwijls door Ignatius aangehaald is?
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. 54 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. 55 Want mijn vlees is ware spijs en mijn bloed is ware drank. 56 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. 57 Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij.

quote:

Kunnen bedoel je dan ook het: zijn?
Kromme zin. Maar ik bedoel dat de Geest je naar het avondmaal noopt, zodat je daar één kunt worden met het Lichaam van Christus.
Al geloof ik best dat iemand die Christus belijdt maar nog nooit de kans heeft gehad om avondmaal te vieren ook voor God rechtvaardig zal zijn. Gods genade is -denk ik- zo groot.

quote:

En is dat dan het moment dat je het echt bent? Of is het een aanvulling? (Even voor de duidelijkheid)
Ik begrijp je vraag niet.

quote:

Verder is het wel een duidelijke zaak dat uit de gedeelten die expliciet over het Avondmaal gaan, je dar er niet uit kunt concluderen dat je je door het Avondmaal ook wordt gevoed. Natuurlijk zal het je misschien helpen bij je geloof, maar dat is niet het doel, want dan gaat het weer om jezelf.
Het Avondmaal is nu bij uitstek het offer waar wij iets aan God geven: we gedenken de Here Jezus en wat Hij heeft gedaan, en we bieden dat aan aan God.
Dan begrijp je naar mijn mening Paulus niet wanneer hij in 1 kor 11 over het avondmaal heeft.
Enerzijds is het gedachtenis. Anderszijds is het gevoed worden. Je moet het Lichaam onderscheiden. Het vlees van Christus. Wanneer je het niet doet, is het resultaat ziekte en verderf in de gemeente. De term 'voeding' wordt door Paulus niet gebruikt, maar de consequentie van het reduceren van brood en wijn tot brood en wijn heeft een ondervoedde, ziekelijke gemeente tot gevolg. Bij Paulus houdt het avondmaal dus meer in dan herdenken.

quote:

Het door mij vetgemaakte is wat er gebeurt bij het Avondmaal: we verkondigen Zijn dood, we gedenken Hem.
Het gaat dus om Hem en niet om ons bij het Avondmaal, al wordt er wel wat uitgebeeld over ons.....
Dat er nog extra dingen bij zouden komen staat hier niet, zeker staat er niet dat we ons geloof moeten versterken door van het brood te eten en al helemaal niet dat het Avondmaal de manier is waarop we deel hebben aan Christus. Dan zou iedereen die nooit in staat is aan het Avondmaal deel te nemen, het kunnen schudden....
Waarom zou je onderscheid willen maken in Jezus' bewoordingen over Zijn vlees en Zijn bloed? Bedoelt Hij met 'mijn vlees' de ene keer iets anders dan de andere keer?
Jezus geeft ons opdracht Zijn vlees en Bloed te consumeren (Lucas 22) tot Zijn gedachtenis. Jezus stelt dat door het consumeren van Zijn vlees en bloed je een wordt met Hem (Joh 6). Op welk ander moment zou jij Hem willen/kunnen mogen cunsumeren dan in het Avondmaal dat door Hem is ingesteld?
Wanneer Paulus (1 kor 11) aangeeft dat het onjuist gebruik van het avondmaal (waarbij je het Lichaam van Christus niet meer onderscheidt), er logischer wijs ziekten en sterfgevallen in de gemeente zijn, hoe kun je dan dat consumeren anders zien dan heilzame voeding?

Uiteraard gedenk je en verkondig je ook tijdens het avondmaal. Maar dat is niet het onderwerp van deze draad. Het onderwerp is: wanneer is God het meest dichtbij? En het antwoord is imho: wanneer je tijdens het avondmaal gevoed wordt met Christus. Pas op de jongste dag mogen we echt dichtbij God komen en aan Zijn rechterhand plaats nemen.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2010, 05:25:20 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 15, 2010, 06:18:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 januari 2010 om 15:09:
[...]
En met de reactie van Elle in het achterhoofd moet gezegd worden dat de visies de kerkmuren overstijgen. We zijn waarlijk allemaal lid van Een Kerk...!!!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 15, 2010, 08:16:47 pm »

quote:

elle schreef op 15 januari 2010 om 16:55:
[...]
Hoe kun je nou de tekst in Johannes 6 negeren, een tekst die al dikwijls door Ignatius aangehaald is?
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. 54 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. 55 Want mijn vlees is ware spijs en mijn bloed is ware drank. 56 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. 57 Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij.
Juist van dit stukje heb ik even eerder juist aangegeven dat het niet letterlijk is.... Het is een beeld. Je eet Christus niet letterlijk, in de katholieke visie dus wel (trabsubstantiatieleer) maar dat is niet iets wat de meeste protestanten ook zo zien, al zijn er gradaties.
Je drinkt toch ook niet letterlijk het levende water? Dat is het punt: de Samaritaanse vrouw zag dat ook wel zitten: nooit meer dorst hebben.
Maar van Jezus drinken: het levende water als beeld van de Heilige Geest, wil niet zeggen dat je die geest dan ook opdrinkt. Nee, hij stroomt in jou, leeft in jou en komt dan ook zo in woorden en daden door jou heen naar buiten.
Dit heeft m.i. echter niets van doen met het letterlijk drinken en zo is het brood eten, zijn vlees eten, ook niet: letterlijk Jezus eten.
Al die beelden van Ik ben de deur, het levend water, de herder, het licht der wereld, het brood des levens, etc zijn allemaal beelden
Zo zegt Jezus wel tegen de vrouw: wie drinkt van het water dat Ik hem geef, zal nimmermeer dorsten. Maar dat is ook niet letterlijk bedoeld

Hoe zie jij dit dan? Is het water niet letterlijk en het brood wel letterlijk te nemen?

quote:

Kromme zin. Maar ik bedoel dat de Geest je naar het avondmaal noopt, zodat je daar één kunt worden met het Lichaam van Christus.
Al geloof ik best dat iemand die Christus belijdt maar nog nooit de kans heeft gehad om avondmaal te vieren ook voor God rechtvaardig zal zijn. Gods genade is -denk ik- zo groot.

Lees je ergens anders dan wat jij denkt in Johannes 6, dat het noodzakelijk is aan het Avondmaal je heil te ontvangen?? Ik ben echt verbaast hiervan.

quote:

Ik begrijp je vraag niet.

Ben je pas één met Christus als je het Avondmaal viert, of ben je ook al één met Christus als je de Geest hebt ontvangen en is het Avondmaal een (noodzakelijke?) aanvulling?

quote:

Dan begrijp je naar mijn mening Paulus niet wanneer hij in 1 kor 11 over het avondmaal heeft.
Enerzijds is het gedachtenis. Anderszijds is het gevoed worden. Je moet het Lichaam onderscheiden. Het vlees van Christus.
Of: de gemeente .. het lichaam van Christus, we zijn allen een brood....

quote:

Wanneer je het niet doet, is het resultaat ziekte en verderf in de gemeente. De term 'voeding' wordt door Paulus niet gebruikt, maar de consequentie van het reduceren van brood en wijn tot brood en wijn heeft een ondervoedde, ziekelijke gemeente tot gevolg. Bij Paulus houdt het avondmaal dus meer in dan herdenken.

Je versimpelt het nu wel weer te veel :) ; op het moment dat brood en wijn op tafel staan als het Avondmaal wordt gevierd, is het wel degelijk belangrijk om je te realiseren dat dat brood en die wijn die daar staan het lichaam en het bloed van Christus symboliseren: en het symboliseert de dood: lichaam en bloed zijn hier (in beeld) gescheiden, zoals het geval is bij de dood. We verkondigen dat ook: Zijn dood - als overwinning over de dood.
Vandaar dat ik het ook een zeer vreemde redenatie vind als je het zo bekijkt, dat we Hem dan echt zouden eten, we eten dan een dode Christus.. (ik bedoel hiermee dat ik het indenk wat je m.i. dan eigenlijk doet, en niet spottend  naar RK-gelovigen toe...)
De levende Christus is nl degene die ons voedt....

quote:

Waarom zou je onderscheid willen maken in Jezus' bewoordingen over Zijn vlees en Zijn bloed? Bedoelt Hij met 'mijn vlees' de ene keer iets anders dan de andere keer?
Jezus geeft ons opdracht Zijn vlees en Bloed te consumeren (Lucas 22) tot Zijn gedachtenis. Jezus stelt dat door het consumeren van Zijn vlees en bloed je een wordt met Hem (Joh 6). Op welk ander moment zou jij Hem willen/kunnen mogen cunsumeren dan in het Avondmaal dat door Hem is ingesteld?
Wanneer Paulus (1 kor 11) aangeeft dat het onjuist gebruik van het avondmaal (waarbij je het Lichaam van Christus niet meer onderscheidt), er logischer wijs ziekten en sterfgevallen in de gemeente zijn, hoe kun je dan dat consumeren anders zien dan heilzame voeding?

Dus het eten van het Avondmaal maakt je gezond(er)...?
Ik denk dat het meer zit in het hele verhaal snappen, begrijpen wat het betekent om Avondmaal te vieren:
- Hem gedenken
- Zijn dood verkondigen
- het lichaam onderscheiden:wij zijn één brood d.i. aan het Avondmaal zie je de eenheid van Gods kinderen gesymboliseerd in het ene brood

En dat staat tegenover wat er in Korinthe gebeurde: men at pas aan het Avondmaal en zat dan lekker te schransen... dat is de bedoeling niet - je onderscheid dan niet waar het om gaat, en dat was de reden van de zieken en ontslapenen.
Het is de bedoeling eerst thuis te eten en dan 'op waardige wijze' aan het Avondmaal kunnen gaan...

quote:

Uiteraard gedenk je en verkondig je ook tijdens het avondmaal. Maar dat is niet het onderwerp van deze draad. Het onderwerp is: wanneer is God het meest dichtbij? En het antwoord is imho: wanneer je tijdens het avondmaal gevoed wordt met Christus. Pas op de jongste dag mogen we echt dichtbij God komen en aan Zijn rechterhand plaats nemen.
En als reactie daarop vertel ik dan waar het m.i. uitsluitend om draait bij het Avondmaal: Om de Vader en de Zoon, en niet om ons...
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2010, 08:19:55 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 16, 2010, 07:06:44 am »
Allerlei tradities helpen wel bij het `voelen` van God`s geest, maar meest essentieel is ide te voelen als we daadwerkelijk bezig zijn met de `werken` van de ware liefde ...... is geloof zonder `werken` niet dood?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 16, 2010, 11:34:01 am »

quote:

elle schreef op 15 januari 2010 om 16:55:
[...]

Ik zal nog eens op een andere manier proberen uit te leggen hoe "ik" tegen de uitleg van het avondmaal aankijk. Ik denk dat er een aantal teksten uit de Schrift belangrijk zijn om te bedenken wat Jezus ons leert, als Hij zegt dat Hij "het Brood is dat leven geeft", en wij Hem moeten "eten" (Joh 6:53):

Joh 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 1:2 Het was in het begin bij God. 1:3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 1:4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.

en:
Gen 1:1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 1:2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
1:3 God sprak: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht...
2:7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.

Deut 8:3 U hébt zijn macht leren kennen: hij liet u honger lijden en gaf u toen manna te eten, voedsel dat u nooit eerder had gezien en uw voorouders evenmin. Zo maakte hij u duidelijk dat een mens niet leeft van brood alleen, maar van alles wat de mond van de HEER voortbrengt.

Hierover spreekt Jezus als Hij zegt:

Joh 6:32 Maar Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader; hij geeft u het ware brood uit de hemel. 6:33 Het brood van God is het brood dat neerdaalt uit de hemel en dat leven geeft aan de wereld.’ 6:34 ‘Geef ons altijd dat brood, Heer!’ zeiden ze toen. 6:35 ‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben...
6:39 Dit is de wil van hem die mij gezonden heeft: dat ik niemand van wie hij mij gegeven heeft verloren laat gaan, maar dat ik hen allen laat opstaan op de laatste dag. 6:40 Dit wil mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat ik hen op de laatste dag uit de dood zal opwekken.’...
6:54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 6:55 Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. 6:56 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem.
6:58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet het brood dat uw voorouders aten (het manna!); zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’

De tekst in Johannes 6:35 (en 6:53!) wordt verklaard door Jezus zelf, als Hij vervolgt: "dat ik hen allen laat opstaan op de laatste dag". Het Brood dat leven geeft: Jezus zal de gelovigen uit de dood opwekken op de laatste dag. Hij is het Woord dat de mond van de HEER voortbrengt...

Op het moment dat we Jezus in brood en wijn gedenken, herdenken wij zijn lijden en sterven. Maar OOK (doordat we ons in doop en avondmaal volledig van God afhankelijk erkennen - alleen in Hem leven wij - wij "leven op de adem van zijn stem", vertaalt de berijmer van psalm 103 vrij...) herdenken wij zijn opstanding, en door zijn dood en opstanding worden wij ook herinnerd (nee: gesterkt in ons geloof: fides, vertrouwen) aan zijn belofte van eeuwig leven.

Zoals een vader liefdevol zijn armen
slaat om zijn kind, omringt ons met erbarmen
God onze Vader, want wij zijn van Hem.
Hij die ons zelf uit aarde heeft genomen,
Hij weet, dat wij, uit stof aan 't licht gekomen,
slechts leven op de adem van zijn stem.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2010, 11:40:45 am door Hendrik-NG »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 16, 2010, 11:54:11 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2010 om 20:16:
[...]
Juist van dit stukje heb ik even eerder juist aangegeven dat het niet letterlijk is.... Het is een beeld. Je eet Christus niet letterlijk, in de katholieke visie dus wel (trabsubstantiatieleer) maar dat is niet iets wat de meeste protestanten ook zo zien, al zijn er gradaties.
Hmz.. En God is ook niet letterlijk drie-eenheid, de slang heeft niet letterlijk gepraat, en Christus is niet letterlijk uit de doden opgestaan en opgevaren? Dan kan namelijk niet naar menselijk verstaan, en dus is het niet waar?

Sinds wanneer stoort God zich aan menselijke beperkingen? Wanneer Christus zegt dat wij van Zijn vlees en bloed moeten eten en Hij daarvoor een speciale maaltijd inricht, van brood en wijn zegt dat dat Zijn vlees en bloed is terwijl het er nog steeds uit ziet als brood en wijn, wat is de mens dan om daaraan te twijfelen? Ik zie geen theologisch probleem. Transsubstantiatie is imho niet noodzakelijk om gevoed te kunnen worden met Christus. Dat dat boven jouw of mijn pet gaat doet daar niet aan af. Joh 6 is heel helder, hoewel te ingewikkeld voor mij om echt te doorgronden.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2010, 11:54:23 am door elle »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 16, 2010, 12:17:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 January 2010 om 16:44:
De  Geest is de constante inwoning van de Heer Zelf, het avondmaal c.q. Eucharistie, is niet iets wat je constant eet. Dat is al een groot verschil, hoe je verder ook erover denkt.
Nee, niet iets wat je constant eet maar wanneer je de Hostie ziet als het werkelijke Lichaam van Christus wordt Hij wel, heel letterlijk en heel werkelijk, een deel van jou. Hij wordt in je ingebouwd.

Naar wat ik begrepen heb uit een ander topic over de Avondmaalsvisie van Calvijn hoeft dit niet ver af te liggen van de gereformeerde leer. Naar wat ik ervan heb begrepen is het wel degelijk gereformeerd om te geloven dat je dóór het Avondmaal, zij het misschien niet per se exact op die plek en op dat moment (dat is in gereformeerd verstaan denk ik te 'magisch gedacht') maar wel heel letterlijk en heel werkelijk, gevoed wordt met Christus. Veel nabijer dan dat wordt 't niet.

Correctie en aanvulling op bovenstaande uiteraard welkom  :)
Bombus terrestris Reginae

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 16, 2010, 12:19:13 pm »
elle, je schijnt niet te kunnen uitstijgen boven de gedachte dat God een almachtig wezen zit, die het weinig uitmaakt wat de mensen van Hem denken, of hoe ze met Hem een relatie moeten aangaan ..

Is het niet zo dat God in essentie een Vader is, die zich wel degelijk zorgen maakt over de beperkingen van Zijn kinderen?
Jesaja staat vol met teksten daaromtrent.
God wenst dat Zijn kinderen groeien naar volmaaktheid (Mt. 5:48)

Tussen twee haakjes, het Avondmaal is een en al synboliek, en het Wijn en Brood is Jezus` lichaam niet;  de Here Jezus wenst dat we met die traditie meer een  (!) kunnen voelen met Zijn hart en ziel en dat in ons leven in praktijk brengen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 16, 2010, 12:23:22 pm »
Harmoniezoeker, wat u tussen twee haakjes zet is het onderwerp van deze draad en daarmee een onderbouwing waard, de rest is offtopic.
Bombus terrestris Reginae

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 17, 2010, 03:31:58 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 januari 2010 om 18:38:
Ook ik hou van de eenvoud. Maar noem naast  de hier in dit topic benoemde eucharistie en de inwoning in ons en de natuur (die voeg ik even toe) nog eens een kennelijke manier?

Alle Sacramenten en de Liturgie.

quote:

Zit Jezus fysiek niet aan de rechterhand van God? En heeft Hij ons niet de HG beloofd als helper en trooster en wegwijzer en leraar?

Nee, Jezus IS God. De tweede persoon binnen de drie-eenheid. Er wordt hier een beeldspraak gebruikt. Zoals gezegd: God staat buiten tijd en ruimte. Ja, de HG is inderdaad beloofd.

quote:

Hoe zit het met de wederkomst (het todat Hij weer komt op de wolken) en het kennelijk wekelijks wederkomen (manifesteren) van JC in de eucharistie?

De Eucharistie kun je ook zien als een soort van typologie m.b.t. het Laatste Oordeel. Johannes legt die verbinding meerdere keren in Hoofdstuk 6. (Joh. 6:39, 40, 44, 54). Daar benadrukt Jezus dat Hij degenen die in vol geloof participeren in de Eucharistie zal laten opstaan op de laatste dag. De laatste vermelding in het Johannes evangelie vinden we in Joh 12:48. De Eucharistie is in die zin een type van Christus’ wederkomst, omdat Hij (óók in de Eucharistie) redding en het oordeel brengt al naar gelang de geestelijke dispositie van degenen die ter communie gaan. De woorden ‘Laatste Dag’(ἡ ἐσχάτη ἡμέρα) komen maar 8 keer voor in het NT, allemaal in Johannes.

De verbinding tussen de Parousia en de Eucharistie wordt ook nog eens versterkt door Heb 12:22-29. Het leven van de Kerk wordt daar beschreven in diverse metaforen: het ‘hemelse Jerusalem’ (v. 22),  ‘de vergadering van eerstgeborenen’ (v. 23) , God die gekomen is als ‘de rechter van allen’ en het vergoten (eucharistische!) bloed van Jezus (v. 24). De mensen in die Kerk wordt gemaand ‘niet te weigeren naar Zijn stem te luisteren’ (v. 25). Hij zal de aarde en de hemel laten beven. (v.26). Deze waarschuwingen m.b.t. het profaneren van het bloed van het verbond dat voor ons vergoten is vinden we eveneens in Heb. 10:25-31. Het gaat hier over mensen die bijeenkomen tijdens de eucharistische viering in de kerk (Heb 10:25).  In het licht van deze waarschuwingen wordt ons gezegd dat we God moeten aanbidden met eerbied en ontzag (Heb 12: 28), want onze God is een verterend vuur (v 29).

Dus de Kerk zal Hij laten beven, alsof je de losse troep eruit slaat, vervolgens zal Hij ons het vuur aan de schenen leggen, alsof om ons te zuiveren( zie ook 1 Kor 3:13-17). In 1 Kor 3:17 lezen we:

“Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten. Want de tempel van God is heilig, en die tempel bent u”

En we weten dat God dat ook daadwerkelijk doet! De Korintiers hebben het zelf moeten ondergaan. Tenminste degenen die het Eucharistisch offer profaneerden. (1 Kor 11:30). De Korintiers maakten een foute inschatting en dachten dat door het doopsel en geloof hun redding gegarandeerd was(1 Kor 3 en 4) en dat niemand hen daarom meer iets kon maken. Ook hun gedrag aan de tafel van de Heer impliceert zoiets (1 Kor 11:21). Paulus waarschuwt hen daarvoor en zegt dat zij hun verlossing kunnen verliezen, zelfs Paulus kan dat verliezen! (1 Kor 9:24-27). Tevens zegt hij dat zoals Israel gevallen is in het OT, zo kunnen de Korintiers ook vallen in het NT.( 1 Kor 10:1-13; 1 Kor 15:2; 2 Kor 13:1-5). Het profaneren van de Eucharistie komt dus met nogal zware waarschuwingen en is dus duidelijk verbonden met  Zijn wederkomst en Zijn oordeel.  Elke keer dat wij ter communie gaan, kunnen we ons dus zuiveren of een oordeel eten. God neemt het bloed van Zijn verbond nogal serieus.

quote:

Moet je niet elke viering NAAR de eucharistie en is de Geest niet altijd BIJ en In ons?
Volgens mij had ik dit al beantwoord als reply naar P&A. Moeten is sowieso niet het juiste woord. In de zin van: Pff, moeten we weer naar Christus! Indien onze spirituele gesteldheid dat toelaat mogen we de Eucharistie ontvangen. Dat is overigens niet hetzelfde als mis-bezoek.

Maar nu zet je trouwens weer de Geest t.o.v. de Eucharistie (oftewel Christus), en dat kan dus niet! Zij vallen altijd samen en zijn ondeelbaar. Het is Christus die naar ons toekomt en de genade meedeelt in de sacramenten. De Geest is altijd bij ons door het sacrament van de doop en omdat we gezalfd zijn en de handen opgelegd hebben gekregen tijdens het sacrament van het vormsel.

quote:

Waarom moet je telkens WEER naar de eucharistie en is het hebben van de Geest IN JE niet voldoende voor DIT HELE LEVEN?

Je kan het één niet tegen de ander afzetten. De Eucharistie is bron en hoogtepunt van heel het christelijk leven. In de Eucharistie bereiken het heiligend handelen van God jegens ons, en onze eredienst jegens Hem hun hoogtepunt. In haar ligt heel het geestelijk goed van de Kerk besloten: Christus zelf, ons Pasen. De gemeenschap met het goddelijk leven en de eenheid van het volk van God worden door de Eucharistie tot uitdrukking en tot stand gebracht. Door de Eucharistieviering verenigen wij ons nu reeds met de liturgie van de hemel en lopen wij vooruit op het eeuwig leven. (dit quote ik even uit de Comp KK 274).

Er worden bepaalde eigenschappen toegeschreven aan elke persoon van de drie-eenheid: De Vader is de Schepper, de Zoon is de Logos en Verlosser en de Geest is de bron van Liefde die uit beiden voortkomt. Maar uiteindelijk zijn het alledrie de personen die aan het werk zijn in de sacramenten en is het de genade van één God. Doopsel, Vormsel en Eucharistie horen samen, waarbij we de Eucharistie kunnen zien als een altijddurend Pinksteren waarin de Heilige Geest ons dieper verenigt en voed met het Lichaam en Bloed van Christus.

quote:

just some questions...let op...dit is vragenderwijs bedoelt en niet oordelenderwijs...
Just my 2 cents. Hopelijk maakt het een beetje de essentie van de Eucharistie duidelijk.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 17, 2010, 08:15:09 pm »

quote:

elle schreef op 16 januari 2010 om 11:54:
[...]
Hmz.. En God is ook niet letterlijk drie-eenheid, de slang heeft niet letterlijk gepraat, en Christus is niet letterlijk uit de doden opgestaan en opgevaren? Dan kan namelijk niet naar menselijk verstaan, en dus is het niet waar?
Dat is hier helemaal niet aan de orde. Het gaat er nog steeds om dat alle beelden die gebruikt worden door de Heer Zelf om aan te geven wie Hij is en wat Hij doet, allemaal niet letterlijk zijn bedoeld.
En zal ik nog maar eens even een rijtje opnoemen:
Ik ben de deur (is Hij dat dan letterlijk? Nee)
Ik ben de goede herder is Hij dat letterlijk? Nee, en wij zijn ook niet letterlijk schapen)
Ik geef u levende water (is dat letterlijk water? Nee)
Ik ben het licht der wereld (wordt dat letterlijk bedoeld? Nee)
Ik ben het brood des levens (is hij letterlijk een brood? Nee)

zie bv:
Joh 10
6 In dit beeld sprak Jezus tot hen, maar zij begrepen niet, wat het was, dat Hij tot hen sprak.

quote:

Sinds wanneer stoort God zich aan menselijke beperkingen?
Nooit. :)

quote:

Wanneer Christus zegt dat wij van Zijn vlees en bloed moeten eten en Hij daarvoor een speciale maaltijd inricht, van brood en wijn zegt dat dat Zijn vlees en bloed is terwijl het er nog steeds uit ziet als brood en wijn, wat is de mens dan om daaraan te twijfelen? Ik zie geen theologisch probleem.
Jij legt de combinatie van Johannes 6 met de instelling van het Avondmaal. En dat is een kwestie van onzorvuldigheid - het ligt voor de hand om die verkeerde conclusie te trekken, dat wel.

quote:

Transsubstantiatie is imho niet noodzakelijk om gevoed te kunnen worden met Christus
Transsubstantiatie is WEL noodzakelijk als jij hierboven aangeeft dat he brood en de wijn echt het vlees en bloed van de Heer zijn zogauw ze op de Avondmaalstafel staan (en dan is daar dan ook nog eerst een 'spreuk'van de priester nodig om dat te voltrekken....... )

quote:

Dat dat boven jouw of mijn pet gaat doet daar niet aan af. Joh 6 is heel helder, hoewel te ingewikkeld voor mij om echt te doorgronden.
Ik heb het er niet over dat i alles wel zou begrijpen - maar bepaalde conclusies zou ik niet willen trekken - zeker als er steeds een mens nodig is om er voor te zorgen dat het brood en de wijn daadwerkelijk veranderen in het vlees en bloed van de Heer. :?
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2010, 08:22:41 pm door Priscilla en Aquila »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 17, 2010, 08:16:39 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 17 januari 2010 om 15:31:
De Eucharistie kun je ook zien als een soort van typologie m.b.t. het Laatste Oordeel. Johannes legt die verbinding meerdere keren in Hoofdstuk 6. (Joh. 6:39, 40, 44, 54). Daar benadrukt Jezus dat Hij degenen die in vol geloof participeren in de Eucharistie zal laten opstaan op de laatste dag.
Ik snap de manier waarop je deze tekst leest... Maar ook de in Willibrordvertaling '95 staat:

6:51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel is neergedaald. Als men van dát brood eet, zal men leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik zal geven, is mijn vlees, voor het leven van de wereld.' 6:52 Toen ontstond er onder de Joden een discussie: `Hoe kan Hij ons zijn vlees te eten geven?' 6:53 Daarop hernam Jezus: `Waarachtig, Ik verzeker u: als u het vlees van de Mensenzoon niet eet, als u zijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u. 6:54 Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan, 6:55 want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank. 6:56 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft met Mij verbonden en Ik met hem. 6:57 Zoals Ik leef uit de Vader, de Levende, die Mij gezonden heeft, zo zal ook hij die zich met Mij voedt, leven uit Mij. 6:58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald, niet dat wat uw voorouders hebben gegeten, die niettemin gestorven zijn. Wie zich met dit brood voedt, zal leven in eeuwigheid.'

Er staat dus niet dat "Hij degenen die in vol geloof participeren in de Eucharistie zal laten opstaan op de laatste dag"; er staat "Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan". Een essentieel verschil!!!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 17, 2010, 08:24:50 pm »
lol

toevoeging; aangezien eerdere reactie waarschijnlijk wat te kort is. Hendrik, wat denk je dat er tijdens de eucharistie gebeurt, hoe denk jij dat katholieken dat zien? Afijn, jij probeert het nu tegen elkaar uit te spelen terwijl voor katholieken het als twee druppels water is. Dat jij dat niet geloofd is prima hoor, maar de draai die je er nu aan geeft kan bij mij eigenlijk enkel voor een lach zorgen.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2010, 08:26:42 pm door Thorgrem »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 17, 2010, 09:00:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 december 2009 om 21:37:
[...]
Daarmee geef ik aan dat het binnen de apostolische successie wel duidelijk is dat de Eucharistie de Waarheid is. Dat deze twee kerken samen ook nog eens een overgrote meerderheid der christenen hebben is mooi meegenomen.

Profeten, Christus, martelaars... allemaal lieten ze zien dat het belijden van God niets gelegen mag laten liggen aan de wil van meerderheden en machthebbers.

quote:

Het christendom is als christendom 'begonnen' omdat de Messias belijdende joden uit het jodendom geknikkerd werden. Het draagt zeer veel kenmerken van het jodendom in zich.

Interessante stellingname. Als je naar het boek kijkt dat Esther onlangs kwam propageren op dit forum, denk ik toch dat Christendom en Jodendom erg ver van elkaar verwijderd zijn geraakt.
Ervan uit gaand dat de benadering van betreffende Joodse geleerde een beetje representatief is voor het Joodse gedachtengoed, tenminste.

quote:

Ik kan me voorstellen dat protestanten moeite hebben om niet hun eigen mening te volgen en zich het liefst niet willen onderwerpen aan leergezag. Althans, maar moeilijk. Dat komt waarschijnlijk door het geheel andere beeld op de Kerk als Lichaam van Christus. Maar voor een katholiek is de persoonlijke mening/overtuiging niet het allerhoogste gezag wat leer betreft.

Aan het begin van je bericht stelde je dat binnen de apostolische successie duidelijk is dat de Eucharistie de Waarheid is.
Ik krijg nu de indruk dat de duidelijkheid die je bedoelt, berust op het aannemen van een leer als gezagskwestie.
Het ziet er van mijn standpunt uit als braaf ja knikken; ik kan en zal niet voor een ander spreken, maar als ik nu ja knik, is er voor mij niets duidelijk geworden. Hooguit is het dan voor iedereen duidelijk wie ik erken als gezagsdrager...
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2010, 09:37:59 pm door pyro »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 17, 2010, 09:38:09 pm »

quote:

pyro schreef op 17 januari 2010 om 21:00:
[...]

Profeten, Christus, martelaars... allemaal lieten ze zien dat het belijden van God niets gelegen mag laten liggen aan de wil van meerderheden en machthebbers.
Daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat de eucharistie geen twistpunt is binnen de kerken die in de apostolische successie staan. Dat er christenen zijn die zo'n 1500+ jaar na Christus er anderen ideeën op nahielden zegt mij niet zo heel veel.

quote:

[...]

Interessante stellingname. Als je naar het boek kijkt dat Esther onlangs kwam propageren op dit forum, denk ik toch dat Christendom en Jodendom erg ver van elkaar verwijderd zijn geraakt.
Ervan uit gaand dat de benadering van betreffende Joodse geleerde een beetje representatief is voor het Joodse gedachtengoed, tenminste.
Kan wel zo zijn dat ze uit elkaar zijn gegroeid, dat neemt niet weg dat er nog vele overeenkomsten zijn zoals bijvoorbeeld vele elementen van de oude joodse tempeldienst in de heilige Mis terug te vinden zijn.

quote:

[...]

Aan het begin van je bericht stelde je dat binnen de apostolische successie duidelijk is dat de Eucharistie de Waarheid is.
Juist.

quote:

Ik krijg nu de indruk dat de duidelijkheid die je bedoelt, berust op het aannemen van een leer als gezagskwestie.
Dat hangt er mee samen ja.

quote:

Het ziet er van mijn standpunt uit als braaf ja knikken;
Dat klopt ja. Ik ben slechts een dienaar en volger van Christus, Christus die zijn Kerk  gevestigd heeft. En onderdanigheid en dienstbaarheid passen daarbij. Niet ik heb de kennis in pacht.

quote:

ik kan en zal niet voor een ander spreken, maar als ik nu ja knik, is er voor mij niets duidelijk geworden.
Geloof in de eucharistie is geen kwestie van kennis, maar een kwestie van mystiek. Indien het je niet duidelijk is kun je je wel verdiepen in de eucharistie en daarmee hopen dat je ooit de mystiek mag ervaren en je geroepen mag voelen om deel te nemen aan de eucharistie.

quote:

Hooguit is het dan voor iedereen duidelijk wie ik erken als mijn meerdere...
Geen idee wat je hiermee bedoeld.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 17, 2010, 11:00:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 januari 2010 om 15:09:
[...]

Ik denk dat hier niets "mis" gaat!!

Waar we over spraken was een tekst uit 1 Kor:
Volgens mij had je het over de homilie van Johannes Chrysostomus en hoe je daar ruimte in zag voor een protestantse visie. Daarop reageerde ik met: ‘ik zie het niet, misschien kan je dat verduidelijken.’ Maar goed, de homilie gaat uiteindelijk over 1 Kor 11, dus prima. Laten we daar dan naar kijken.

quote:

Deze tekst bewijst noch ontkent de protestantse visie op de eucharistie, noch de visie van Rome (en.... maar de andere denominaties die je aanhaalt hebben momenteel volgens mij geen sprekers op dit forum...).

De Korintiers tekst ontkent de Katholiek/Orthodoxe visie zeker niet. Of die de protestantse visie bewijst weet ik niet, omdat die visie nogal uiteenlopend is van Lutheraans tot Evangelisch.

quote:

Het enige wat waarneembaar is vanuit de historie, is dat er verschillende tradities kunnen groeien op basis van dezelfde teksten. "Mijn" visie stoelt zowel op Bijbel als Traditie binnen de katholieke kerk, zal je aanvoeren... Als het ergens "mis" gaat, zal het wellicht op dit punt zijn: jij leest deze tekst, terwijl je de traditie uit JOUW kerk aanvaart, en ik lees hem met mijn traditie als bril... En mijn statement was: de ruimte voor deze protestantse visie IS er op grond van deze teksten...
Zeker, ik lees en begrijp die tekst zoals de Katholieke Kerk mij die heeft overgeleverd. Daarnaast probeer ik te begrijpen hoe andere christenen dit lezen, vandaar mijn vraag om het te verduidelijken. Het ging nog steeds om die homilie m.b.t  1 Kor 11… binnen katholiek discours is het een vrij duidelijke tekst. Ik wil best ruimte proberen te zien voor andere visies, maar in deze passage danwel de homilie, zie ik het niet. Maar goed, zoals gezegd dan kijken we eerst even naar de tekst waar het om gaat.

quote:

Een beknopte uitleg nogmaals van het betoog: de tekst staat in een bredere context, waarin Paulus herhaaldelijk spreekt over "het lichaam". Soms is dit het lichaam van de gelovige, soms het lichaam van Christus in de letterlijke betekenis ("het Woord is vlees geworden") en soms staat het voor de gemeente van Christus. Zie mijn post van 28-12…
In het stuk waar de hier besproken tekst staat (1 Kor 11:17-34) gaat vooraf: …
Bij brood en wijn staan wij dus stil bij de dood van Christus... (in feite kan je dus nooit meer in de ochtend achteloos je ontbijt naar binnen werken zonder te denken aan...!!) (nb: bij het letterlijk nemen van brood=lichaam zou je ook beker=verbond letterlijk moeten nemen!! Ik zie het brood toch echt als TEKEN...)

Dan is bovenstaande de protestantse visie m.b.t. 1 Kor 11 als ik het goed begrijp? Dat er met ‘lichaam’ meerdere dingen bedoeld kan worden? Ja, tuurlijk… maar er is toch wat anders aan de hand in het door jou aangehaalde 1 Kor 11:17-34.

Er is sprake van een gemeenschappelijke maaltijd(Agape) EN de Eucharistische maaltijd. In vers 17-22 beklaagd Paulus zich over de verdeeldheid binnen de gemeente te Korinthe. Deze wordt veroorzaakt doordat er een aantal mensen zijn die zich volstampen met het eten en drinken dat bedoeld is voor de communale maaltijd(=Agape, Feest der Liefde). Men was gewoon eten en drinken mee te nemen voor de gemeenschappelijke maaltijd, maar dit feest getuigde niet van erg veel liefde op deze manier. Sommigen eigenden zich het voedsel bovenmatig toe en anderen waren bezopen. Een deel van dit voedsel en wijn was bestemd voor het Eucharistisch deel van de maaltijd. Maar door de verdeeldheid werd dat vieren van de Eucharistie onmogelijk. De letterlijke vertaling van Paulus uit het Grieks laat dat ook zien (οὐκ ἔστιν κυριακὸν δεῖπνον φαλεῖν). οὐκ ἔστιν =het is onmogelijk. Ze kunnen wel een maaltijd eten, maar het is niet die van de Heer.

Gezien de verdeeldheid en chaos begint Paulus vanaf vers 23 uit te leggen aan de gemeente wat hij via overlevering heeft geleerd. Logisch, er was nog geen bijbel laat staan een geschreven evangelie. Hij herhaald de woorden van Christus die voor ons nu wel makkelijk na te lezen zijn bijv in Lucas 22:14-20. Door de woorden van Jezus aan te halen, leert hij de Korintiers de juiste woorden die uitgesproken dienen te worden over het brood en de wijn. Tevens spoort hij hen aan om dit te blijven doen. Vóórdat Paulus zijn reprimandes stuurde naar de Korintiers was er dus géén sprake van een maaltijd van de Heer (vers 20). In de verzen 33 en 34 brengt Paulus hen nog wat manieren bij wanneer zij gezamenlijk gaan eten.

Vanaf het eerste tot aan het laatste vers in dit hoofdstuk is er een samengaan van de agape-maaltijd en de eucharistische maaltijd, dat leid tot het sacrament van het geconsacreerde lichaam en bloed van Christus. In essentie is de boodschap van Paulus dus dat er een tijd is om gezamenlijk te eten en een tijd om gezamenlijk het sacrament te ontvangen. De Korintiers maakten dat onderscheid niet en vandaar de waarschuwing van Paulus in verzen 28 en 29: “Iedereen moet zichzelf onderzoeken alvorens van het brood te eten en uit de beker te drinken. Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis.”

Wat zijn nu de twee belangrijkste elementen van deze waarschuwing?

1) zichzelf onderzoeken
2) het onderkennen van het lichaam en bloed ( in de Eucharistie dus, want ‘het lichaam’ in de zin van ‘gemeente’ eet en drink je niet!)

Het eerste vereist dus gewetensonderzoek naar de zuiverheid van je hart (de Korintiers waren notoire zondaren, zie hoofdstukken 1-10) Het tweede vereist dat je kunt onderscheiden  wat een normale maaltijd is, en wat de maaltijd van de Heer is: nl het geconsacreerde lichaam en bloed van Christus.

Het niet voldoen aan deze voorwaarden is dus ‘onwaardig deelnemen’ en leidt dus tot een oordeel. Dat oordeel staat dus in vers 30: sommigen werden ziek of zijn gestorven. Letterlijk staat er κοιμῶνται = slapen . Als het oordeel van God een goede nachtrust zou zijn dan zal iedereen juichend wachten op de jongste dag! Het is dus de dood… nergens in het hele NT staat er zo’n zwaar oordeel voor het niet gehoorzamen aan een directe opdracht. Zelfs de man in 1 Kor 5:1-13 die sex had met de vrouw van zijn vader werd alleen geëxcommuniceerd uit de Kerk, maar geen doodstraf. Het niet onderkennen van het Lichaam en Bloed van Christus heeft dus nogal zware gevolgen. God neemt zijn verbond nogal serieus.

quote:

En hier komen we bij de 27e (confiteor..) preek van Johannes Chrysostomus: hij geeft deze verklaring van de tekst ook als kern van het betoog: wees, als Christus, barmhartig. Anders aanvaart je zijn kruisoffer niet, maar kruisig je hem zelf...
Ik heb de tekst aangehaald, niet om hier met terugwerkende kracht een "protestantse visie in te leggen", maar om aan te geven dat deze teksten door Chrysostomos blijkbaar ook op deze wijze werden uitgelegd: Miskennen van het Lichaam van de Heer als miskennen van zijn Gemeente ("niet beseffen dat het om het lichaam van de Heer gaat"). En hiermee dus op onwaardige wijze eten van het brood...
Waarmee dus de uitdrukking "niet beseffen dat het om het lichaam van de Heer gaat" op 2 manieren uitgelegd kan worden:
1) bij het avondmaal niet erkennen dat je het bloed en vlees van Christus tot je neemt...
2) bij de maaltijd niet beseffen dat je SAMEN tot het Lichaam van Christus behoort en DUS moet delen...

Zoals hierboven uiteengezet is alleen manier 1 mogelijk. Samen tot het Lichaam behoren en delen is niet de kern van Paulus’ betoog. Bovendien mag niet iedereen aan de maaltijd van de Heer, als na gewetensonderzoek blijkt dat hij niet de juiste gesteldheid heeft. Het samen delen zou alleen opgaan voor de agape maaltijd en niet voor de eucharistische maaltijd. Maar juist van die agape maaltijd zegt Paulus dat je die thuis ook wel kan eten… Dus zoals gezegd, ik zie die ‘protestantse’ ruimte niet.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 18, 2010, 02:18:13 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 januari 2010 om 20:16:
Er staat dus niet dat "Hij degenen die in vol geloof participeren in de Eucharistie zal laten opstaan op de laatste dag"; er staat "Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan". Een essentieel verschil!!!
par•ti•ci•pe•ren -peerde, h geparticipeerd deelhebben in; deelnemen aan, meedoen aan: ~ aan (of: in) een project.

'deelnemen aan' dus... je neemt deel aan de Tafel van de Heer (=κυριακὸν δεῖπνον; zie 1 Kor 11:20). De Tafel van de Heer bestaat uit het eten van Zijn Lichaam en het drinken van Zijn bloed.

Wat zegt Jezus in Joh 6:47-48?

“Waarachtig, Ik verzeker u: wie gelooft, bezit eeuwig leven. Ik ben het brood om van te leven.”

Het kost inderdaad moeite om te geloven dat wat eruit ziet als normaal brood en wijn, te zien als lichaam en bloed van Christus. Maar als je in vol geloof aanneemt dat wat Jezus zegt wáár is (Hij herhaalt het meerdere keren en in steeds sterkere bewoordingen), dat het brood Zijn lichaam is en de wijn Zijn bloed en ter communie gaat en Zijn Lichaam en bloed tot je neemt (participeren dus), dan heb je eeuwig leven.

Jij ziet een verschil dat er niet is. Er gaat dus blijkbaar wel degelijk iets mis in het juist verstaan van de Eucharistie! ;)

Overigens, voor de joden was de eredienst in de Tempel een weerspiegeling van de aanbidding van de engelen in de hemel. Het priesterschap van de Levieten, de liturgie van het Verbond en de offers dienden als versluierde voorstellingen van hemelse beelden.

In het Nieuwe Verbond is dat anders, iets meer. Daar waar Israël in navolging van de engelen bad, zo aanbid de Kerk in Openbaringen samen met de engelen (Opb. 19:9-10).

Het boek Openbaringen laat een liturgische eredienst zien waaraan mensen en engelen samen deelnemen. Van Imitatie naar Participatie dus. Maar dat terzijde...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 18, 2010, 07:57:40 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 januari 2010 om 20:15:

Transsubstantiatie is WEL noodzakelijk als jij hierboven aangeeft dat he brood en de wijn echt het vlees en bloed van de Heer zijn zogauw ze op de Avondmaalstafel staan (en dan is daar dan ook nog eerst een 'spreuk'van de priester nodig om dat te voltrekken....... )
Ach welnee. Gereformeerden lukt het al 500 jaar om te geloven dat men bij het avondmaal gevoed wordt met het Vlees en Bloed van Christus, terwijl we de transsubstantiatie afwijzen.

Christus is wel de deur, de weg, de waarheid, het leven etc. Dat hoeft niet letterlijk zo te zijn om Waar te zijn. Dat jij dat niet snapt is jammer. Ik begrijp ook niet precies hoe iets tegelijk brood kan zijn terwijl we door het nuttigen ervan -binnen de context van het Avondmaal- met Christus gevoed worden. Begrip is echter niet essentieel om iets te aanvaarden in geloof, al helpt het inderdaad wel. Troost: ooit zien we van aangezicht tot aangezicht en zullen we ten volle begrijpen. ;)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2010, 09:13:35 am door elle »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 18, 2010, 08:36:02 am »

quote:

Thorgrem schreef op 17 januari 2010 om 20:24:
lol

toevoeging; aangezien eerdere reactie waarschijnlijk wat te kort is. Hendrik, wat denk je dat er tijdens de eucharistie gebeurt, hoe denk jij dat katholieken dat zien? Afijn, jij probeert het nu tegen elkaar uit te spelen terwijl voor katholieken het als twee druppels water is. Dat jij dat niet geloofd is prima hoor, maar de draai die je er nu aan geeft kan bij mij eigenlijk enkel voor een lach zorgen.
Thorgrem, je mag er om lachen als je wil. De "draai" die ik er al de hele tijd aan probeer te geven is uit te leggen dat je een tekst als "Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt" volkomen letterlijk kan lezen (ik heb de indruk dat "katholieken" dat doen) maar ook meer als een vorm van beeldspraak.

Letterlijk: je EET op het moment dat je bij avondmaal/eucharistie brood en wijn tot je neemt ook daadwerkelijk bloed en vlees.

Beeldspraak: Op het moment dat je bij avondmaal/eucharistie brood en wijn tot je neemt doe je dit met de gedachtenis aan het lijden en sterven van Christus: het brood en wijn IS ALS het bloed en vlees van Christus. Samen met Paulus (zoals in Rom 6) beamen:
"3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven". Bij het avondmaal "erkennen" we dus onze dood en opstanding in Christus.
par•ti•ci•pe•ren
zeg ik hierbij met een knipoog naar Ignatius... wij delen in zijn dood...

Wat ik nog meer probeer duidelijk te maken, is dat de aangehaalde teksten striktgenomen niet een van beide lezingen "bewijst". Ik pleit dus voor ruimte voor beide visies binnen 1 Kerk. Lijkt me weinig "lolligs" aan. Ik meen dit bloedserieus...

Je vroeg nog wat ik denk dat de "katholieken" leren: uit de posts van jou en Ignatius maak ik op dat de letterlijke uitleg van de aangehaalde teksten wordt gevolgd. En hier een mystieke betekenis aan wordt toegekend. Waarschuw me als dat niet het geval is: is het zo dat bij de mis brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van Christus???
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2010, 08:24:30 pm door Hendrik-NG »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 19, 2010, 01:39:19 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 januari 2010 om 08:36:
Thorgrem, je mag er om lachen als je wil. De "draai" die ik er al de hele tijd aan probeer te geven is uit te leggen dat je een tekst als "Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt" volkomen letterlijk kan lezen (ik heb de indruk dat "katholieken" dat doen) maar ook meer als een vorm van beeldspraak.

Letterlijk: je EET op het moment dat je bij avondmaal/eucharistie brood en wijn tot je neemt ook daadwerkelijk bloed en vlees.

Inderdaad, dat geloven katholieken.

quote:

Beeldspraak: Op het moment dat je bij avondmaal/eucharistie brood en wijn tot je neemt doe je dit met de gedachtenis aan het lijden en sterven van Christus:

Inderdaad, dat geloven katholieken. Dat is overigens geen beeldspraak, dat is gedenken. Het mysterium fidei: Quotiescumque manducamus panem hunc et calicem bibimus, mortem tuam annuntiamus, Domine, donec venias. (Als wij eten van dit brood en drinken uit deze beker, verkondigen wij de dood des Heren totdat Hij komt.)

quote:

het brood en wijn IS ALS het bloed en vlees van Christus.

Nee, dat geloven katholieken niet. Dat lijkt me meer Lutheraans, die hebben een visie die vrij dicht tegen de katholieke visie aan ligt overigens.

quote:

Samen met Paulus (zoals in Rom 6) beamen:
"3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven". Bij het avondmaal "erkennen" we dus onze dood en opstanding in Christus.
Nee, dat is de doop waar Paulus het over heeft in Rom 6. In de eucharistie gedenken en verkondigen wij de dood des Heren.

Het doopsel zuivert ons van alle zonden en het maakt van ons  een nieuwe schepping (2 Kor. 5,17), een aangenomen kind van God  die deel heeft gekregen aan Gods eigen wezen (2 Petr. 1,4), lidmaat van Christus  en erfgenaam tezamen met Hem (Rom. 8,17), tempel van de heilige Geest. (CKK 1265)

De doop, vormsel en eucharistie zijn wel sterk met elkaar verbonden als initiatieriten...(ik vind het een hele mooie term!)

quote:

Wat ik nog meer probeer duidelijk te maken, is dat de aangehaalde teksten striktgenomen niet een van beide lezingen "bewijst". Ik pleit dus voor ruimte voor beide visies binnen 1 Kerk. Lijkt me weinig "lolligs" aan. Ik meen dit bloedserieus...

Dat geloof ik graag, als God het al zo serieus neemt dat Hij er het heil en doodstraf aan verbind dan moeten we het zeker serieus nemen. Ik denk dat de lach van Thorgrem eerder gevoed werd door jouw typering van de eucharistie. Het is zo overduidelijk door een protestantse bril gezien dat een katholiek totaal geen herkenning erin leest. Dat is verder geen verwijt aan jou hoor, maar het komt wel enigzins  ‘vreemd’ over . Wij zijn hier tenslotte ook om van elkaar te leren…

quote:

Je vroeg nog wat ik denk dat de "katholieken" leren: uit de posts van jou en Ignatius maak ik op dat de letterlijke uitleg van de aangehaalde teksten wordt gevolgd. En hier een mystieke betekenis aan wordt toegekend. Waarschuw me als dat niet het geval is: is het zo dat bij de mis brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van Christus???
Dat het een mystieke betekenis heeft staat buiten kijf. Het is de essentie van het christelijk leven en ook een enorm groot onderwerp om volledig uit te kunnen leggen, als dat überhaupt al mogelijk zou zijn. De eucharistie heeft niet alleen een letterlijke betekenis v.w.b. het lichaam en het bloed, het heeft ook een hele reeks aan symbolische betekenissen… Het zou al jaren werk zijn om dat op een forum uit te moeten leggen! ;)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 19, 2010, 02:34:47 am »
St. Ignatius, jaren is niet nodig, een paar minuten hoogstens.
God werkt niet tegen zijn eigen principes.  Als door de gehele geschiedenis Christenen met hun eigen ogen, eigen mond letterlijk brood en wijn hebben gezien en tot zich hebben genomen, moet het wel gaan om, ja, letterlijk brrod en wijn.
Het woord gedenken, geeft aan dat het `brood` en de `wijn` slechts symbolische betekenis hebben - uiteraard wel een zeer bijzondere ...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 19, 2010, 12:43:36 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 19 januari 2010 om 02:34:
St. Ignatius, jaren is niet nodig, een paar minuten hoogstens.

Mwah, als onze bieb al iets van 12 meter boeken heeft staan over de Eucharistie dan red ik dat niet in een paar minuten. ;)

quote:

God werkt niet tegen zijn eigen principes.  Als door de gehele geschiedenis Christenen met hun eigen ogen, eigen mond letterlijk brood en wijn hebben gezien en tot zich hebben genomen, moet het wel gaan om, ja, letterlijk brrod en wijn.

Christenen hebben ook door de hele geschiedenis gezien dat de aarde plat was en op pilaren stond. Bovendien is er door de gehele geschiedenis begrepen dat het daadwerkelijk lichaam en bloed was... niet in het minst door Jezus' eigen leerlingen! Degenen die het niet geloofden keerden Hem de rug toe...(Joh 6:66).

quote:

Het woord gedenken, geeft aan dat het `brood` en de `wijn` slechts symbolische betekenis hebben - uiteraard wel een zeer bijzondere ...
Je kan wel de 21e eeuwse westerse betekenis van 'gedenken' toe willen passen, maar dan sla je nogal de plank mis. Zoek voor de grap eens op wat ' gedenken'  betekent in joodse context, van de tijd van Christus tot en met de eeuwen ervoor. Hoe gedenken de joden de uittocht uit Egypte?

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 19, 2010, 07:50:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 januari 2010 om 21:38:
[...]
Daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat de eucharistie geen twistpunt is binnen de kerken die in de apostolische successie staan. Dat er christenen zijn die zo'n 1500+ jaar na Christus er anderen ideeën op nahielden zegt mij niet zo heel veel.

Het ging mij om niet veel meer dan duidelijk maken waarom ik mijn meningsvorming niet laat afhangen van leergezag en/of meerderheid. Dat is iets anders dan van de eucharistie een twistpunt maken, dat laatste is niet mijn bedoeling.  

quote:

Kan wel zo zijn dat ze uit elkaar zijn gegroeid, dat neemt niet weg dat er nog vele overeenkomsten zijn zoals bijvoorbeeld vele elementen van de oude joodse tempeldienst in de heilige Mis terug te vinden zijn.
Zou de synagoge niet meer voor de hand hebben gelegen?

quote:

Dat klopt ja. Ik ben slechts een dienaar en volger van Christus, Christus die zijn Kerk  gevestigd heeft. En onderdanigheid en dienstbaarheid passen daarbij. Niet ik heb de kennis in pacht.

[...]

Geloof in de eucharistie is geen kwestie van kennis, maar een kwestie van mystiek. Indien het je niet duidelijk is kun je je wel verdiepen in de eucharistie en daarmee hopen dat je ooit de mystiek mag ervaren en je geroepen mag voelen om deel te nemen aan de eucharistie.
Ik heb ook de kennis niet in pacht. Overigens is Gods nabijheid bij mijn weten iets anders dan het ervaren van mystiek.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 19, 2010, 08:39:41 pm »

quote:

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 januari 2010 om 08:36:
[...]

St. Ignatius schreef op 19 januari 2010 om 01:39:
[...]

Inderdaad, dat geloven katholieken.

Beste Ignatius (en Thorgrem). Laat ik nogmaals beginnen uit te leggen dat ik er NIET op uit ben om "jullie" visie op de Eucharistie omver te halen. Ik heb hier geen behoefte aan. Ik respecteer de "kerk van Rome" (die van Constantinopel, etc etc). Deze staat in een oude traditie. Wij zijn "broeders in de Heer", samen deel van Zijn Kerk.

Wat ik probeer te doen, is uit te leggen dat de teksten die wij bespreken toch echt op meerdere manieren uit te leggen zijn. Dat deze andere uitleg een andere traditie op kan leveren die wellicht even respectabel is als die van "Rome, Constantinopel, etc". En dat deze verschillen in zienswijze wellicht al langer bestaan dan pas sinds de 16e eeuw... Ik vraag ruimte voor een ander standpunt binnen eenzelfde Christelijke Kerk. NAAST het standpunt van Rome, etc etc. Oecomene dus...

Wat ik denk, is dat jullie de fijne nuance missen (zei hij pedant) in een tekst als Joh 6:53 Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 6:54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken.

Je kan de tekst letterlijk nemen. Dan slaat hij (wellicht! Jezus benoemt het hier niet!) op de Eucharistie. Want "lichaam eten en bloed drinken".... En je geeft aan dat DAT jouw visie is (zoals de Katholieke Kerk je die leert).

En doe je dat, dan zie je geen verschil in uitleg tussen:

quote:

Wat gebeurd er dan immers? Je stelt "het eten van vlees en drinken van bloed" hier gelijk aan "de Eucharistie" en DUS volgt uit de tekst dat het hier gaat om de Eucharistie. Ofwel: je leest altijd het bewijs van je eigen standpunt in de tekst....

Maar wat nu als de tekst niet letterlijk genomen wordt? Dan KAN hij evengoed een verwijzing naar Eucharistie/Avondmaal zijn. Maar dat HOEFT niet. Hij kan ook naar een dieper liggend "mysterie" verwijzen, waarvan ook Eucharistie/Avondmaal het teken is (het participeren van de mens aan lijden en dood van Christus - en zijn opstanding, zeg ik er op grond van deze tekst uit Johannes bij. God lof!!). Een vergezochte redenering? Ik zal laten zien dat ik er niet alleen in sta...

quote:

Augustinus, Doctrina Christiana  III. XV, 55 (Ambo 1999, vertaling Den Boeft/Sluiter)
"Als de tekst een voorschrift is dat of een schanddaad of een misdaad verbiedt, of nuttige daden of weldadigheid voorschrijft, is hij niet figuurlijk. Maar als hij een schanddaad of een misdaad schijnt voor te schrijven, of nuttige daden of weldadigheid schijnt te verbieden, dan is hij wel figuurlijk. De tekst "Tenzij u het vlees van de Zoon des mensen zult eten en zijn bloed zult drinken, zult u geen leven in u hebben" schijnt een misdaad of een schanddaad voor te schrijven. Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond."
"In een vorm die het aangename met het nuttige verenigt". Augustinus gaat minder ver in het "sacraliseren van het profane" dan ik, toen ik zei "dat je wellicht 's morgensvroeg bij je ontbijt geen boterham meer achteloos naar binnen kan werken zonder te denken aan..." En dit laatste is ook niet vol te houden (niet door mij in ieder geval, als ik bedenk hoe "goed gehumeurd" ik in de ochtend ben...): het maal "moet" gezamenlijk in de Kerk/Gemeente genuttigd worden... Maar in de kern zeggen we hetzelfde (lijkt me).

De tekst van 1 Kor 11 zal ik (nu in de bredere context) nog eens in de weergave van (o.a.) Chrysostomus herlezen... De reactie hierop komt later... De manier waarop jij 1 Kor 11 uitlegt is c.f. de leer van je kerk. En "dus" is je uitleg legitiem. Ik ga er niet op schieten. Ook hier zoek ik naar een parallelle betekenis...

NB: Johannes Chrysostomus heeft ook preken geschreven over het Johannesevangelie. De 46e en 47e gaan over het stuk Johannes 6:41-72. Ik neem ze in de beschouwing mee (zoals ze staan beschreven in de Fathers of the Church Series vol 33 - Catholic University of America Press 1957 - mocht de indruk zijn ontstaan dat ik niets uit de "RKK" zou willen overnemen: niet waar dus... ik ben dankbaar voor elk nieuw inzicht...)
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 08:29:16 am door Hendrik-NG »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 19, 2010, 10:38:36 pm »

quote:

pyro schreef op 19 januari 2010 om 19:50:

Het ging mij om niet veel meer dan duidelijk maken waarom ik mijn meningsvorming niet laat afhangen van leergezag en/of meerderheid.

Nee, duidelijk. Anders was je moslim geweest, dat is tenslotte de grootste religieuze meerderheid in de wereld. De tweede groep is de katholieke kerk, en die is maar met 12 man begonnen in de regio van Caesarea, dus ook niet echt een meerderheid. Overigens, de joods-christelijke God heeft een voorkeur voor leergezag, zowel in het Oude als het Nieuwe Verbond... dus je bent vrijdenker neem ik aan?

quote:

Dat is iets anders dan van de eucharistie een twistpunt maken, dat laatste is niet mijn bedoeling.

Gelukkig maar

quote:

Zou de synagoge niet meer voor de hand hebben gelegen?

Neuh, men is daar niet echt geneigd om de Eucharistie te vieren ter gedachtenis aan de Messias. Misschien heeft het ermee te maken dat zij het Nieuwe Verbond niet erkennen?

quote:

Ik heb ook de kennis niet in pacht. Overigens is Gods nabijheid bij mijn weten iets anders dan het ervaren van mystiek.
Met nadruk op: bij jouw weten dus... Oke, duidelijk!
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2010, 10:41:09 pm door St. Ignatius »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 20, 2010, 07:44:34 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 19 januari 2010 om 22:38:
[...]
Nee, duidelijk. Anders was je moslim geweest, dat is tenslotte de grootste religieuze meerderheid in de wereld.
Volgens mij zijn dat nog steeds de christenen, als je de niet-katholieke groeperingen meetelt. Maar dat terzijde. Mijn mening hangt daar inderdaad niet vanaf  :)

quote:

De tweede groep is de katholieke kerk, en die is maar met 12 man begonnen in de regio van Caesarea, dus ook niet echt een meerderheid. Overigens, de joods-christelijke God heeft een voorkeur voor leergezag, zowel in het Oude als het Nieuwe Verbond... dus je bent vrijdenker neem ik aan?

Vrijdenkers gaan uit van een soort verlichte rede, in naam van vrije meningsuiting polariseren ze graag om vervolgens de 'andere' groep als een stel achterlijken weg te zetten. Ik heb niets met die vrijdenkers-ideologie.

De stelling dat God een voorkeur heeft voor leergezag, vind ik trouwens erg kort door de bocht.

quote:

[over de synagoge] Neuh, men is daar niet echt geneigd om de Eucharistie te vieren ter gedachtenis aan de Messias. Misschien heeft het ermee te maken dat zij het Nieuwe Verbond niet erkennen?

Met de tempeldienst erkennen zij het Nieuwe Verbond evenmin...
En Jakobus verwijst op het apostelconvent naar de synagoge: "19 Daarom ben ik van oordeel dat we de heidenen die zich tot God bekeren, geen onnodige last moeten opleggen, 20 maar hun moeten schrijven dat ze zich onthouden van verontreiniging door afgoden, ontucht, verstikt vlees, en bloed. 21 Want van oudsher heeft Mozes in elke stad zijn verkondigers, omdat hij iedere sabbat in de synagoge wordt voorgelezen.’  (hand. 15:19)
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 07:46:15 pm door pyro »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 20, 2010, 11:12:29 pm »
St. Igna., dat kan wel zo zijn, maar waar het eigenlijk allemaal om gaat uiteindelijk is, dat Christenen in navolging van Christus, een pad opgaan van zelfopofferende liefde ne dienstbaarheid.
Niet zozeer of het brood en de wijn nu stoffelijk zijn of symbolisch - dat heeft allemaal afgeleid waar het uiteindelijk allemaal omgaat.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 20, 2010, 11:20:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 januari 2010 om 20:39:
[...]

Beste Ignatius (en Thorgrem). Laat ik nogmaals beginnen uit te leggen dat ik er NIET op uit ben om "jullie" visie op de Eucharistie omver te halen. Ik heb hier geen behoefte aan. Ik respecteer de "kerk van Rome" (die van Constantinopel, etc etc). Deze staat in een oude traditie. Wij zijn "broeders in de Heer", samen deel van Zijn Kerk.

En dat wordt ook zeer gewaardeerd. Ik begrijp ook best dat ‘traditionele’ protestanten een eigen traditie hebben opgebouwd en elementen daarvan zijn ook zeker een verrijking voor het christendom. Wat ik probeer uit te leggen is dat de katholieke visie van de Eucharistie nogal zwaar ondersteund wordt in de historie van het vroege christendom. De eerste generaties na de apostelen hadden de visie die de katholieke kerk hanteert. En die generaties waren onderwezen door de apostelen, zoals de gemeente te Korinthe werd onderwezen door Paulus.

quote:

Wat ik probeer te doen, is uit te leggen dat de teksten die wij bespreken toch echt op meerdere manieren uit te leggen zijn. Dat deze andere uitleg een andere traditie op kan leveren die wellicht even respectabel is als die van "Rome, Constantinopel, etc". En dat deze verschillen in zienswijze wellicht al langer bestaan dan pas sinds de 16e eeuw... Ik vraag ruimte voor een ander standpunt binnen eenzelfde Christelijke Kerk. NAAST het standpunt van Rome, etc etc. Oecomene dus...

Ja, ik begrijp wel wat je probeert te doen maar het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik daar bezwaar tegen maak omdat het a-historisch is. Er wordt namelijk een visie gecreerd, eeuwen later. Die vooronderstelling wordt dan teruggeprojecteerd op het vroege christendom. Vervolgens wordt er dan bewijs gezocht in teksten van kerkvaders die die latere visie moet ondersteunen. Terwijl die kerkvaders toch echt de katholieke kerk dienden o.a. als priester, bisschop, patriarch of theoloog en daarmee de katholieke leer ondersteunden en hebben helpen opbouwen.

quote:

Wat ik denk, is dat jullie de fijne nuance missen (zei hij pedant) in een tekst als Joh 6:53 Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 6:54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken.

Je kan de tekst letterlijk nemen. Dan slaat hij (wellicht! Jezus benoemt het hier niet!) op de Eucharistie. Want "lichaam eten en bloed drinken".... En je geeft aan dat DAT jouw visie is (zoals de Katholieke Kerk je die leert).

Wat gebeurd er dan immers? Je stelt "het eten van vlees en drinken van bloed" hier gelijk aan "de Eucharistie" en DUS volgt uit de tekst dat het hier gaat om de Eucharistie. Ofwel: je leest altijd het bewijs van je eigen standpunt in de tekst....

Wat ik denk, is juist dat protestanten de nuance missen. Zoals gezegd, we hoeven het bewijs van de Eucharistie niet alleen uit deze tekst te halen omdat de evangelies veel later zijn geschreven. De Eucharistie bestond toen al omdat het via orale traditie was doorgegeven, zoals Paulus ook zegt. De Korintiers brief is namelijk ouder dan de evangelies. Dat de evangelies de instelling van de Eucharistie beschrijven, is bewijs van de katholieke traditie dat Christus dit sacrament heeft ingesteld en dat het mondeling via apostolische overlevering is overgeleverd, totdat ze op schrift werden gesteld. Ook de Didache bijvoorbeeld beschrijft de Eucharistie en die is geschreven gedurende dezelfde periode dat de evangelies tot stand kwamen. Ook uit andere teksten van kerkvaders is duidelijk dat het eten van het lichaam en drinken van het bloed letterlijk werd opgevat. En dan bedoel ik dus niet alleen transsubstantiatie, maar ook het present stellen van het offer.

En juist daar ontbreekt de nuance in het protestantse denken.  Ik zal dat hieronder uiteenzetten

quote:

Maar wat nu als de tekst niet letterlijk genomen wordt? Dan KAN hij evengoed een verwijzing naar Eucharistie/Avondmaal zijn. Maar dat HOEFT niet. Hij kan ook naar een dieper liggend "mysterie" verwijzen, waarvan ook Eucharistie/Avondmaal het teken is (het participeren van de mens aan lijden en dood van Christus - en zijn opstanding, zeg ik er op grond van deze tekst uit Johannes bij. God lof!!). Een vergezochte redenering? Ik zal laten zien dat ik er niet alleen in sta... (tekst Augustinus)

Ja, ik ken deze tekst omdat een zekere J. Calvijn dit heeft aangevoerd als ‘bewijs’ tegen de Eucharistie (in zijn Instituties boek 4, als ik het me goed herinner). Het probleem is alleen: in deze tekst stelt Augustinus niet de aard van de Eucharistie ter discussie, noch verwijst de context naar de overige interpretaties van Augustinus van Joh 6:54. Die laten nl allemaal zien dat hij de eucharistie exact zo interpreteert als de katholieke kerk dat doet. De context van de passage die jij (en Calvijn) hier aanhaalt bespreekt alleen maar het hermeneutische probleem wanneer iemand een bijbelse tekst tegenkomt waarin het lijkt dat er een schanddaad wordt voorgeschreven. Augustinus leert ons hier, dat we in zulke gevallen moeten zoeken naar de interpretatie waarin de liefde de leidraad is. In dezelfde paragraaf zegt Augustinus bijvoorbeeld:

quote:

In the same way, when our Lord says, He who loves his life shall lose it, we are not to think that He forbids the prudence with which it is a man's duty to care for his life, but that He says in a figurative sense, Let him lose his life— that is, let him destroy and lose that perverted and unnatural use which he now makes of his life, and through which his desires are fixed on temporal things so that he gives no heed to eternal.

(Augustinus, Doctrina Christiana III, XVI, 24 ik heb helaas geen nederlandse vertaling bij de hand) Bron
In dit voorbeeld laat Augustinus zien dat het niet Jezus’ intentie is dat men zijn lichaam verwaarloosd alhoewel een letterlijke lezing deze interpretatie zou kunnen ondersteunen. Op gelijke wijze kan men Jezus’ opdracht in Joh 6:54 letterlijk interpreteren, alsof Hij kannibalisme zou voorschrijven. Om zulke interpretaties te voorkomen zegt Augustinus: ”Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond.”

Let op: de twee interpretaties die Augustinus dus tegenover elkaar zet zijn kannibalisme en spiritualiteit, NIET de sacramentele consumptie van de eucharistie en spiritualiteit. Hieruit volgt dus dat het toepasselijk is om de Eucharistie te begrijpen als ‘een delen in het lijden van de Heer’ of als een vereniging van het aangename en het nuttige dat Zijn vlees voor ons is verwond’ want dat is exact wat de Eucharistie doet in de sacramentele aanwezigheid van Christus in de elementen van brood en wijn. Het is de meest geschikte manier om te delen in Zijn lijden en zijn lijden te gedenken.

Als we nu eens kijken naar het volgende hoofdstuk in de Doctrina Christiana van Augustinus (DC III, XVII, 25, zie link boven):

quote:

Again, it often happens that a man who has attained, or thinks he has attained, to a higher grade of spiritual life, thinks that the commands given to those who are still in the lower grades are figurative; for example, if he has embraced a life of celibacy and made himself a eunuch for the kingdom of heaven's sake, he contends that the commands given in Scripture about loving and ruling a wife are not to be taken literally, but figuratively…

Het is duidelijk dat Augustinus van mening is dat er een evengroot gevaar schuilt in het fout interpreteren van de Schrift, met name wanneer een tekst symbolisch wordt geïnterpreteerd terwijl een letterlijke lezing bedoeld is. Dit lijkt mij duidelijk het geval met Calvijn, omdat hij gelooft dat hij een ‘a higher grade of spiritual life’ heeft dan degenen die de Eucharistie letterlijk lezen. Terwijl door de hele kerkgeschiedenis (vóór de 16 eeuw) dit alleen maar letterlijk werd geïnterpreteerd. Calvijn geeft zelfs in zijn instituties toe dat alle kerkvaders terminologie gebruiken die wel heel erg duiden op katholieke transsubstantiatie, en vervolgens zegt hij dat alle kerkvaders het verkeerd hebben begrepen! Hij zal ongetwijfeld een prima jurist zijn geweest, als theoloog sla ik hem niet zo hoog aan. ( ja, dat is een eufemisme)

Lees voor de grap eens zijn Instituties boek 4, Hst 17, 14-20. Daar staat een enorme chaotische beschrijving van de eucharistie. Hij weet zelf niet de juiste woorden te vinden om zich te distantiëren van de katholieke leer, maar hij probeert eveneens de Zwingliaanse interpretatie te vermijden. Christus’ aanwezigheid wordt spiritueel genoemd, maar hij gebruikt woorden die hij zo rechtstreeks uit het katholieke discours plukt. Zijn voornaamste strijdpunt is eigenlijk de transsubstantiatie, maar wat hij als alternatief ziet dat zegt hij niet! Luther was wat dat betreft stukken beter onderlegd… Overigens is transsubstantiatie een De Fide stelling en geen dogma binnen de katholieke kerk.

Calvijn’s concept van Eucharistie is toe te schrijven aan een Platonische denkwijze: Calvijn’s begrip van de Eucharistie is de dialectische relatie tussen het zichtbare teken en de werkelijkheid waarnaar het verwijst. Door het zichtbare teken participeert de gelovige in een onzichtbare, spirituele realiteit. Dit staat duidelijk tegenover het Aristotelische denken, waarbij de gelovige in communie treedt met de Eucharistie door een causale relatie, geen dialectische. De Eucharistie is daarom voor Calvijn weliswaar een teken van genade, maar het bevat geen genade en kan daarom geen rol spelen in de redding van de mens.

Het is logisch waarom Calvijn dat wel moet beweren… als je een theorie aanhangt waarbij een groepje uitverkorenen gepredestineerd is om gered te worden dan kun je niet zeggen dat de Eucharistie genade bevat als sacrament, omdat je dan moet toegeven dat een ‘gecreerd iets’, (materie zeg maar) God’s genade bevat en daarmee onafhankelijk bijdraagt tot de redding van de mens. Augustinus is juist degene die de Katholieke theologie op dat punt heeft bepaald: wij geloven zowel in predestinatie als vrije wil van de mens, en  daarmee is de Eucharistie zowel een teken als een causale factor in de redding van de mens. En dat is juist wat Christus ons leert en wat de kerkvaders ook zeggen, en dáárom is de katholieke zienswijze uiterst genuanceerd.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 21, 2010, 10:38:39 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 januari 2010 om 23:20:
[...]
Wat ik denk, is juist dat protestanten de nuance missen. Zoals gezegd, we hoeven het bewijs van de Eucharistie niet alleen uit deze tekst te halen omdat de evangelies veel later zijn geschreven. De Eucharistie bestond toen al omdat het via orale traditie was doorgegeven, zoals Paulus ook zegt. De Korintiers brief is namelijk ouder dan de evangelies. Dat de evangelies de instelling van de Eucharistie beschrijven, is bewijs van de katholieke traditie dat Christus dit sacrament heeft ingesteld en dat het mondeling via apostolische overlevering is overgeleverd, totdat ze op schrift werden gesteld. Ook de Didache bijvoorbeeld beschrijft de Eucharistie en die is geschreven gedurende dezelfde periode dat de evangelies tot stand kwamen. Ook uit andere teksten van kerkvaders is duidelijk dat het eten van het lichaam en drinken van het bloed letterlijk werd opgevat. En dan bedoel ik dus niet alleen transsubstantiatie, maar ook het present stellen van het offer.

Wat bijzonder dat jij als lid van de RKK de link legt tussen Augustinus en Calvijn. Leuk!

Let wel, we spraken over Augustinus. Noch hij noch Calvijn heeft het laatste woord (zouden ze beiden vast ook niet gewild hebben, denk ik).

Wat betreft het verschil in ouderdom tussen b.v. Paulus' 1e Korinthebrief en het Matteusevangelie ben ik niet zo onder de indruk. Als we uitgaan van resp. het jaar 55 en 70 n Chr als jaar van opschriftstelling is de afstand tot de Opstanding des Heren ca. 25 en 40 jaar; het Johannesevangelie wordt wat later gedateerd maar scheelt ca. 30 jaar met dat van Matteus. Geen wereldschokkend grote afstanden in tijd...

Augustinus was aan het woord...

"Als de tekst een voorschrift is dat of een schanddaad of een misdaad verbiedt, of nuttige daden of weldadigheid voorschrijft, is hij niet figuurlijk. Maar als hij een schanddaad of een misdaad schijnt voor te schrijven, of nuttige daden of weldadigheid schijnt te verbieden, dan is hij wel figuurlijk. De tekst "Tenzij u het vlees van de Zoon des mensen zult eten en zijn bloed zult drinken, zult u geen leven in u hebben" schijnt een misdaad of een schanddaad voor te schrijven. Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond."

De Doctrina Christiana handelt over het interpreteren van de Schrift. In de aangehaalde passage (+ omringende passages) haalt Augustinus teksten aan die, naar de letter genomen, misverstaan kunnen worden. En in zijn ogen figuurlijk gelezen moeten worden.

Hij wordt door zijn betoog niet gedwongen om juist deze tekst uit Joh 6:53 aan te halen. Hij doet dit dus volledig bewust. En met in zijn achterhoofd de betekenis die deze tekst heeft voor de Eucharistie. Want hij vervolgt: Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond.

En dat hij brood en wijn als teken opvat, blijkt uit de opmerking dat we dit tot ons nemen "in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt".

Je stelt:

quote:

Het probleem is alleen: in deze tekst stelt Augustinus niet de aard van de Eucharistie ter discussie, noch verwijst de context naar de overige interpretaties van Augustinus van Joh 6:54. Die laten nl allemaal zien dat hij de eucharistie exact zo interpreteert als de katholieke kerk dat doet.
Laten we eens wat verder kijken wat Augustinus te melden heeft over Johannes 6. Vanuit de tractaten/preken die hij heeft geschreven op dit bijbelgedeelte. En let wel: ik wil hier opnieuw niet een kerkvader "losweken" uit de Kerk. De Kerk waarin hij, jij en ik staan, in de "traditie(s!) der eeuwen". Voor de overzichtelijkheid maak ik er een aparte post van...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 21, 2010, 10:47:37 pm »
Augustinus, traktaat XXVI (over Joh 6:41-59)

Chapter VI. 41–59 (Teksten met een ) aangeduid: zelf vertaald vanuit NPNF; die met een ] overgenomen uit "levensbronnen, homilieën over het Evangelie van Johannes, bloemlezing (vandaar het beroep op Schaff..) van dr. CL Beukers, S.J.)

enkele citaten om de lijn van het betoog van Augustinus te kunnen volgen:

quote:

1) ...Waarom de Heer, die spoedig erna de Heilige Geest zou zenden, leerde dat Hijzelf het brood was dat uit de hemel neerdaalt, ons aansporend om in Hem te geloven. Want in Hem geloven is het levende brood eten. Hij die gelooft, eet. Hij wordt onzichtbaar verzadigd, want onzichtbaar wordt hij opnieuw geboren...
Jezus is het brood uit de hemel. In Hem geloven is het levende brood eten.

quote:

11) Want zelfs tot op de dag van vandaag ontvangen wij zichtbaar voedsel: maar het sacrament is een ding, de uitwerking van het sacrament een ander. Hoe velen ontvangen het niet aan het altaar en sterven, ja sterven werkelijk door de communie? En daarom zegt de apostel: "eet en drinkt zich een oordeel". Want het was niet het kleine beetje voedsel dat de Heer aan Judas gaf dat gif voor hem bleek. Hij nam het aan. En toen hij het aannam, voer de vijand in hem. Niet omdat hij een kwaad iets kreeg, maar omdat hij (kwaadaardig als hij was) iets goeds aannam met kwade bedoelingen. Zie er daarom op toe, broeders, dat u het hemelse brood eet op een geestelijke wijze. Breng onschuld mee naar het altaar, bedenk wat je te zeggen hebt: "Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren". Als je vergevingsgezind bent, dan word je vergeven. Nader in vrede: het is brood, geen gif. Maar weet of je oprecht wil vergeven. Want als je niet vergeeft, dan lieg je, en lieg je tegen Hem die je niet kan bedriegen.

Er is verschil tussen het uiterlijke teken en de uitwerking van het sacrament. Het is niet het stukje brood dat leven of dood geeft maar de intentie waarmee het ontvangen wordt maakt het verschil. Vraag vergeving en vergeef zelf, opdat je vergeven wordt, en je mag leven door het brood (=Jezus).

quote:

12) "Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald". Manna duidde dit brood aan; Gods altaar duidde dit brood aan. Dat waren de sacramenten. Als teken waren ze verschillend. In hetgeen zij aanduiden waren ze echter gelijk. Luister naar de apostel: "Broeders en zusters, ik wil graag dat u weet dat onze voorouders allemaal door de wolk werden beschermd en allemaal door de zee trokken, dat ze zich allemaal in de naam van Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee. En ze aten allemaal hetzelfde geestelijke voedsel". Natuurlijk, hetzelfde geestelijke voedsel; want uiterlijk was het verschillend: want zij aten manna, wij eten wat anders. Maar het geestelijke was gelijk aan wat wij eten...
... " Maar dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald; wie dit eet sterft niet." Maar dit slaat op de uitwerking van het sacrament, niet op het zichtbare sacrament. Hij die inwendig eet, niet uitwendig. Hij die eet in zijn hart, niet hij die met zijn tanden kauwt.
Manna en brood zijn tekenen. Zij zijn teken van eenzelfde geestelijk voedsel.

quote:

13] ..."Mijn vlees, zegt Hij, voor het leven der wereld". De gelovigen kennen het lichaam van Christus, als zij hun best doen om Lichaam van Christus te zijn. Laten ze het Lichaam van Christus worden, als ze willen leven van de Geest van Christus. Slechts het Lichaam van Christus leeft van de Geest van Christus. Dus, wilt ook gij leven door Christus' Geest, wees dan in zijn Lichaam!...
...Vandaar zegt Paulus in zijn bespreking van dit brood: "Wij talrijken, wij zijn één brood, één lichaam" (1 Kor 10:17). O sakrament van goedheid, o teken van eenheid, o band van liefde!
De gelovigen kunnen het Lichaam van Christus worden (de Kerk, zie 15). Het sacrament is teken van eenheid: de eenheid van de gemeente met en in Christus.

(ook Augustinus merkt hier op dat Paulus de aanduiding "het Lichaam van Christus" op verschillende wijzen uitlegt: als Gemeente van Christus en als Christus zelf. En het (delen van het) brood is teken van beide. Vandaar mijn eerdere opmerkingen over 1 Kor 11:29 "want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf": het lichaam van de Heer in beide betekenissen...)

quote:

15] ... Deze spijs en drank moeten wij dus volgens Christus opvatten als deelgenootschap aan zijn Lichaam en ledematen, dat is aan de Heilige Kerk met haar voorbestemde en geroepene en gerechtvaardigde en verheerlijkte heiligen en gelovigen. - Hiervan is het eerste al geschied, de voorbestemming; zijn het tweede en het derde voor een deel geschied, voor een deel aan de gang of toekomstig, de roeping en de rechtvaardiging; maar wordt het vierde thans verhoopt, pas later verwerkelijkt, de verheerlijking. - Het zinnebeeld hiervan, ik bedoel van de eenheid van het lichaam en bloed van Christus, wordt op sommige plaatsen dagelijks, op sommige plaatsen om de zoveel dagen, op de tafel des Heren toebereid en van de tafel des Heren genomen, voor sommigen tot leven, voor sommigen tot ondergang: maar de zaak, waarvan het 't zinnebeeld is, strekt aan iedereen die eraan deelneemt tot leven, niemand tot ondergang.

In brood en wijn nemen wij deel aan het Lichaam van Christus, dat is aan zijn Kerk. Het zinnebeeld, teken (!) van het vlees en bloed van Christus zijn brood en wijn.

quote:

17] "Want mijn vlees is waarlijk spijs en mijn bloed is waarlijk drank". Gezien immers de mensen met spijs en drank dit nastreven, dat zij honger en dorst kwijt raken, wordt dit pas werkelijk gepresteerd door die spijs en drank die de ontvangenden onsterfelijk en onbederfelijk maakt, dat is door de Gemeenschap der Heiligen, waarin het volledige eenheid en volmaakte vrede zal zijn. Om deze reden toch - de mannen Gods vóór ons hebben het ook zo opgevat -  heeft onze Heer Jesus Christus zijn lichaam en bloed in zaken voorgesteld die uit vele delen tot een geheel gemaakt worden. Want het een wordt uit vele korrels tot een eenheid, en het ander uit vele druiven.

quote:

18] ...Dit is dus het eten van die spijze en drinken van die drank: in Christus wonen, en Hem in zich hebben wonen...

En hiermee zijn we weer volledig on-topic:

Augustinus meldt dat het deelnemen aan de Maaltijd van de Heer betekent dat wij in Christus wonen en Hij in ons woont...

God kan niet dichter bij ons zijn dan door zijn Geest, de Geest van Christus, de Heilige Geest die in ons woont = De Eucharistie is de ultieme verbondenheid met Christus.

Een mooiere oecomenische afsluiter hadden we ons niet kunnen wensen. Alle grote woorden ten spijt blijken we het in de kern gewoon eens te zijn...
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2010, 10:48:47 pm door Hendrik-NG »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 21, 2010, 11:15:59 pm »
Hendrik - NG, de Eucharistie, een zeer waardevolle ceremonie met diepe symboliek, is maar een momemtopname in een dag of kwartaal.  Ik wens het zeker niet te ondermijnen.
Zonder een leven `in navolging van Christus` de rest van de tijd, blijft  er daadwerkelijk betrekkelijk weinig van over.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 22, 2010, 06:21:33 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 21 januari 2010 om 23:15:
Hendrik - NG, de Eucharistie, een zeer waardevolle ceremonie met diepe symboliek, is maar een momemtopname in een dag of kwartaal.  Ik wens het zeker niet te ondermijnen.
Zonder een leven `in navolging van Christus` de rest van de tijd, blijft  er daadwerkelijk betrekkelijk weinig van over.
Zonder geloof, dat door liefde werkt, kan je net zo goed op een trommeltje gaan slaan in plaats van uberhaupt iets te zeggen.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 23, 2010, 02:39:47 pm »

quote:

pyro schreef op 20 januari 2010 om 19:44:

Volgens mij zijn dat nog steeds de christenen, als je de niet-katholieke groeperingen meetelt. Maar dat terzijde. Mijn mening hangt daar inderdaad niet vanaf  :)
Ja, ik zat je ook maar een beetje te plagen. Christenen zijn inderdaad een meerderheid. Ook moslims zijn natuurlijk geen homogene groep. Maar dat meerderheidsargument vind ik altijd een beetje zwak. Iets hoeft niet waar te zijn omdat een meerderheid dat geloofd. Iets kan natuurlijk waarheid zijn en daarom geloofd een meerderheid het.

quote:

De stelling dat God een voorkeur heeft voor leergezag, vind ik trouwens erg kort door de bocht.

Mjah dat kan. Maar God houdt blijkbaar niet van chaos en laat duidelijk zien dat Hij een leergezag aanstelt om verdeeldheid en anarchie te voorkomen. In het oude verbond wordt er zelfs een hele stam voor vrijgemaakt.

quote:

Met de tempeldienst erkennen zij het Nieuwe Verbond evenmin...
En Jakobus verwijst op het apostelconvent naar de synagoge: ...  (hand. 15:19)
Klopt, tot aan de verwoesting van de Tempel in 70 A.D. werden christenen gezien als een joodse sekte en mochten zij in de synagogen hun woord doen. Ook voor Paulus was dat de eerste ingang bij het stichten van nieuwe gemeenten. Daarna was het afgelopen met de vriendelijkheid.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2010, 02:40:16 pm door St. Ignatius »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 23, 2010, 02:43:22 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 20 januari 2010 om 23:12:
St. Igna., dat kan wel zo zijn, maar waar het eigenlijk allemaal om gaat uiteindelijk is, dat Christenen in navolging van Christus, een pad opgaan van zelfopofferende liefde ne dienstbaarheid.
Niet zozeer of het brood en de wijn nu stoffelijk zijn of symbolisch - dat heeft allemaal afgeleid waar het uiteindelijk allemaal omgaat.
Tja, dan kunnen we net zo goed Christus overboord gooien en met z´n allen naar Oprah gaan kijken. Als we de geboden van Christus al niet eens meer serieus hoeven te nemen...  |:(

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: januari 23, 2010, 02:45:34 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 januari 2010 om 22:38:

Wat bijzonder dat jij als lid van de RKK de link legt tussen Augustinus en Calvijn. Leuk!

Ach ja, ik lees nog wel eens een boek...  :+

Ik zal er na dit weekend op terugkomen, want ik ben dit weekend niet thuis en heb dus geen boekenkast bij de hand.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: januari 24, 2010, 12:37:04 am »
St. Igna., neen dat bedoel ik niet.
Doctrines behoren niet in de weg te staan van het belangrijkste gebod:
"Een nieuw gebod geef ik U, dat jullie elkaar liefhebben (natuurlijk in woord en daad), zoals ik jullie heb liefgehad"

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: januari 25, 2010, 08:09:50 pm »
In voorgaande posts heb ik geprobeerd om vanuit een paar werken van Augustinus diens visie op de Eucharistie te ontdekken. Ik heb hem geciteerd uit zijn Doctrina Christiana en de Tractatus In Joannis Evangelium.

Nu zijn zijn Sermones de Scriptures (Preken over de Schrift) aan de beurt. En dan m.n. Sermo (129,) 130A, 131 en 132A, die handelen over hoofdstuk 6 van het evangelie van Johannes.

Ik maak daarbij dankbaar gebruik van de vertaling "de weg komt naar u toe", Damon 2007.

Allereerst preek 129 en 130A; de andere 2 volgen in een volgende post...

Sermo 129 (deze gaat strikt genomen over Johannes 5). Hierin spreekt Augustinus over het hoofd en het lichaam van Christus:

quote:

(129,4) "Christus is tegelijkertijd hoofd en lichaam. Het hoofd is in de hemel, het lichaam hier op aarde. Het hoofd is de Heer, het lichaam is de kerk. U herinnert zich de woorden van Paulus: "Die twee zullen één zijn. Dit geheim is groot. Ik betrek het op Christus en de kerk." (Ef 5:31)"
De passage handelt niet over het bloed en vlees van Christus, maar over zijn hoofd en lichaam. En ik denk dat het dit lichaam is waarover dezelfde Paulus in 1 Kor spreekt als hij zegt: "10:16 Maakt de beker waarvoor wij God loven en danken ons niet één met het bloed van Christus? Maakt het brood dat wij breken ons niet één met het lichaam van Christus? 10:17 Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen deel aan dat ene brood."

Het brood dat wij breken maakt ons één met het lichaam van Christus. Waarbij ik nog eens een keer kwijt wil dat Paulus in hoofdstuk 11 van dezelfde brief met "11:29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf." beide betekenissen van "het lichaam van de Heer" op het oog zal hebben: zijn vlees en bloed EN zijn kerk...

Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. Want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf: In het geval van de Korinthiërs (dat was hun "onwaardige wijze"): ze beseften niet dat het bij de Eucharistie gaat om de gehele gemeente (want allen hebben deel aan dat ene brood) EN (in brood en wijn) om het bloed en vlees van Christus...

Sermo 130A

quote:

130A,1 Onze Heer Jezus Christus, die zichzelf het brood noemde, is op zoek naar hongerigen. Maar naar dat brood hongert alleen een gezonde geest, oftewel de maag van ons innerlijk. Je kunt dat brood vergelijken met ons zichtbare brood. Zieke mensen die het eten tegenstaat, kunnen de kwaliteit van dat brood nog zo waarderen, eten kunnen ze het niet. Zo heeft ook de innerlijke mens als hij ziek is, geen zin in dat hemelse brood. Het staat hem ronduit tegen, en ook al waardeert hij het, hij heeft er geen trek in.
De Heer zegt, zoals we het hebben gehoord: "Maak werk van het voedsel dat niet vergaat maar blijft, het voedsel van het eeuwige leven." (Joh 6:27) Hij onderscheidt dat van het zichtbare voedsel voor het lichaam, waarover Hij ergens anders zegt: "Alles wat de mond binnenkomt gaat naar de buik, en het komt er weer uit op een zekere plaats." Het vergaat dus. "Maak werk van het voedsel dat niet vergaat maar blijft," zegt de Heer, "het voedsel van het eeuwige leven." Dit voedsel noemde Hij brood, en Hij gaf aan dat Hij zelf dat brood was.
"Werk maken van dit voedsel" kan alleen maar betekenen: dit voedsel opeten. Want als dat voedsel het brood is, is het tevens Christus. Wie van ons maakt werk van Christus, wie houdt zich aan Christus? Alleen wie zich houdt aan de geboden van Christus. De apostel Paulus zegt: "Jullie zijn het lichaam van Christus, jullie zijn de ledematen." Laten we werk maken van Christus, laten we werk maken van dit voedsel.

130A,2 Goed dat er mensen waren die Hem destijds ondervroegen en naar hem luisterden, dat deden ze voor ons! Ze vroegen: "Wat moeten we doen om het werk van God uit te voeren?" Dan komt dat prachtige antwoord, kort maar krachtig: "Het werk van God is dat u gelooft in Hem die Hij gezonden heeft." Wat is dat goed! Weeg die woorden, het is een prachtig antwoord...

130A,3 Het werk van God is namelijk dat u gelooft in Hem die Hij gezonden heeft. Er staat niet "dat u Hem gelooft" of "dat u gelooft wie Hij is." Nee, er staat: "Dat u in Hem gelooft."...

130A,5 ...Blijf niet te lang zoeken hoe u moet doen wat Hij opdraagt: u doet vanzelf wat Christus zegt als u van Hem houdt. Houd van Hem, dan doet u wat Hij zegt. Hoe meer u van Hem houdt, hoe meer u doet wat Hij zegt. Hoe minder u doet wat Hij zegt, hoe minder u van Hem houdt. Vervolmaak uw liefde en u voltooit het werk. U ziet hoe waar de woorden zijn: "Het werk van God is dat u gelooft in Hem die Hij gezonden heeft." Dat betekent dat u door de liefde moet opgaan in Hem, dat wil zeggen: deel worden van zijn lichaam.

130A,7 Als die liefde in ons is, smaakt ons dat brood. Het staat ons niet meer tegen. Er is geen sprake meer van waardering en afkeer, nee we waarderen het en eten het zwijgend op omdat we er van houden. Weg is de afkeer want de ziekte is genezen...

130A,12 ...God vraagt almaar: "Bekeer u tot Mij!" De Schrift staat er vol van: "Bekeer u tot Mij! Keer u om naar Mij!" Dan komt de zieke in beweging. Want wat betekent: "Keer u om naar Mij"? ... U moet dat doen in uw hart - en dat is niet zo eenvoudig! ... De zieken hadden geen trek in dat brood. "Keer u om naar Mij!" zegt de Schrift. De zieken zagen dat ze dit bevel niet konden opvolgen; ze riepen zoals profeten doen: "Bekeer ons, God!" en er kwam geloof in hun hart...
Zegt Paulus niet: "Iedereen die de naam van de Heer aanroept zal gered worden"? Dit is de gerechtigheid van het geloof dat wij verkondigen. Dit is het levende brood dat uit de hemel neerdaalt. Het geneest ons zodat we het kunnen eten, het sterkt ons omdat we ervan eten, en het verzadigt ons omdat we er naar verlangen. Wat over dit brood is tot onze ziel gezegd: "Hij verzadigt uw verlangen met zijn goede gaven."

De lijn van het betoog van Augustinus (en mijn opmerkingen erbij):

-Naar het levende brood (Christus) hongert alleen een gezonde geest, oftewel de maag van ons innerlijk. Het is een innerlijk eten van innerlijk brood. Het is dus een beeldspraak voeg ik er aan toe: de betekenis is geestelijk op te vatten.
- "Maak werk van het voedsel dat niet vergaat maar blijft," zegt de Heer, "het voedsel van het eeuwige leven.": zoek dus met je innerlijk, je hart, naar innerlijk voedsel =  "werk maken van Christus" (in termen van Augustinus).
- Wie maakt werk van Christus? Alleen wie zich houdt aan de geboden van Christus.
- "Het werk van God is dat u gelooft in Hem die Hij gezonden heeft.": het gebod van Christus: geloof in Mij...
- Blijf niet te lang zoeken hoe u moet doen wat Hij opdraagt: u doet vanzelf wat Christus zegt als u van Hem houdt. Houd van Hem, dan doet u wat Hij zegt. Hoe meer u van Hem houdt (in Hem geloofd om wie Hij is), hoe meer u doet wat Hij zegt...
- Dat betekent dat u door de liefde moet opgaan in Hem, dat wil zeggen: deel worden van zijn lichaam. Dit is de verdere "vergeestelijking" van de beeldspraak "het innerlijk eten van innerlijk voedsel"; de "mystieke toepassing" ervan...
- Hoe kan de zieke (een ongezonde geest) genezen? Van zijn afkeer voor "het levende brood" afkomen? God om hulp roepen, opdat hij zich bekeren kan. Zodat hij uiteindelijk kan geloven. En zo het levende brood kan verdragen.

Ik wordt helemaal "blij" van deze preek. En ik denk dat zowel "katholiek" als "protestant" zich volledig kan vinden in deze uitleg van Augustinus over "de maaltijd van de Heer"...

wordt vervolgd
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2010, 08:10:50 pm door Hendrik-NG »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: januari 25, 2010, 08:57:30 pm »
Altijd fijn om een aartsvader hetzelfde te zien beweren als je eigen mening. :Y)
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2010, 08:57:51 pm door elle »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: januari 25, 2010, 09:48:44 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 23 januari 2010 om 14:39: Iets kan natuurlijk waarheid zijn en daarom gelooft een meerderheid het.

Je bent zeker een democraat?

quote:

Mjah dat kan. Maar God houdt blijkbaar niet van chaos en laat duidelijk zien dat Hij een leergezag aanstelt om verdeeldheid en anarchie te voorkomen. In het oude verbond wordt er zelfs een hele stam voor vrijgemaakt.

In Filippenzen 2:2 zoekt Paulus de eensgezindheid vooral in liefde tot Christus en de naasten, en ootmoed.
Het idee dat een bindend leergezag als verplichting wordt opgelegd om eenheid af te dwingen, spreekt wat minder tot mijn verbeelding, dat neigt in mijn beleving naar wetticisme.

quote:

Klopt, tot aan de verwoesting van de Tempel in 70 A.D. werden christenen gezien als een joodse sekte en mochten zij in de synagogen hun woord doen. Ook voor Paulus was dat de eerste ingang bij het stichten van nieuwe gemeenten. Daarna was het afgelopen met de vriendelijkheid.
En toen wilden de christenen ook niet meer herinnerd worden aan iets wat aan een synagoge deed denken, mag je misschien zeggen...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: januari 25, 2010, 10:27:18 pm »
Kunnen we ontopic blijven?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: januari 26, 2010, 08:33:14 am »

quote:

elle schreef op 25 januari 2010 om 20:57:
Altijd fijn om een aartsvader hetzelfde te zien beweren als je eigen mening. :Y)
Nog mooier wordt het als die mening een brug kan vormen tussen de eigen mening en die van een ander... En daar lijkt het in dit geval op...

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: januari 26, 2010, 06:27:31 pm »

quote:

elle schreef op 25 januari 2010 om 22:27:
Kunnen we ontopic blijven?

De vraag over Gods nabijheid in eucharistie en/of Geest werpt dieper liggende vragen op: wat heeft groepsbeleving en het koesteren van meerderheidsstandpunten met waarheid / Gods nabijheid te maken? Wat is de rol van leergezag over het avondmaal in relatie tot de liefde van Christus en de naaste? In hoeverre sluit de christelijke viering van Gods nabijheid nog aan bij de Joodse traditie, de wortel die ons draagt?

Je vraag om ontopic te blijven is of we de schijnwerper op het onderwerp willen zetten om alle achterliggende aspecten zo expliciet mogelijk te belichten?
Mijn antwoord in dit verband is dat ik liever een zoeklicht hanteer om de kwestie van Gods nabijheid te onderzoeken. Met de schijnwerper mis je dingen vanwege het te felle contrast.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: januari 26, 2010, 06:42:11 pm »
Enlighten me. Ik snap weinig van wat je zegt. Je neemt reuzensprongen.

Wat heeft wetticisme met avondmaal te maken? Of een synagoge? Of bindend leergezag? Wat is het gevolg van Christus' nabijheid voor een democraat? Sinds wanneer is Christus nabij in de Joodse Traditie?

Tot slot: dit is een discussieplatform. Het is inherent aan het medium dat dingen in de schijnwerper komen te staan.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: januari 26, 2010, 07:39:25 pm »
Zoals beloofd:

Augustinus, Sermones de scriptures, Preek 131 en 132A

quote:

Sermo 131
131,1 Wij hebben gehoord hoe de ware Meester, de goddelijke Redder, de menselijke Verlosser, ons onze losprijs aanbiedt. Dat is zijn bloed. Hij sprak namelijk over zijn lichaam en zijn bloed. Zijn lichaam noemde Hij voedsel, zijn bloed drank. Zij die geloven herkennen het mysterie van de gelovigen, maar zij die slechts toehoren - wat kunnen die anders dan toehoren? Bij het aanbieden van dat voedsel en die drank zei de Heer: "Als u mijn vlees niet eet en mijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u." Wie anders had dit over het leven kunnen zeggen dan het Leven zelf? Maar voor mensen die denken dat het Leven liegt, ligt niet het leven in het verschiet maar de dood.
Toen Hij dit zei ergerden zijn leerlingen zich, niet allemaal natuurlijk maar de meesten. Ze zeiden bij zichzelf: "Dit zijn harde woorden. Wie kan daarnaar luisteren?" Toen de Heer dat had gemerkt en het gemopper in hun binnenste had gehoord, reageerde Hij op hun onuitgesproken gedachten. Hij wilde dat ze wisten dat Hij hen had gehoord en zouden ophouden zo te denken. En hoe luidde zijn antwoord? "Ergeren jullie je hieraan? En als jullie nu straks de mensenzoon zien opstijgen naar waar Hij eerst was?"
Dat "ergeren jullie je hieraan?", waar slaat dat op? Wel, Hij bedoelt: "Denken jullie dat Ik dit lichaam van Mij, dat jullie nu zien, ga opdelen? Dat Ik mijn ledematen ga afhakken en aan jullie zal geven?" En de woorden: "als jullie nu straks de mensenzoon zien opstijgen naar waar Hij eerst was"? Jazeker, Hij heeft ongeschonden kunnen opstijgen en kon dus niet worden opgegeten. Met zijn lichaam en bloed heeft Hij ons dus een heilzame verkwikking geboden, en met een paar woorden dat grote probleem van zijn onschendbaarheid opgelost.
Laat wie eet dus maar eten en wie drinkt maar drinken. Laten ze maar honger hebben en dorst, laten ze het leven eten en het leven drinken. Dat eten brengt verkwikking, maar een verkwikking waarvan de bron niet opraakt. En dat drinken, wat is dat anders dan leven? Eet het leven, drink het leven: u zult het leven bezitten, en dat leven blijft ongeschonden. Maar dat zal alleen gebeuren - ik bedoel dat het lichaam en bloed van Christus voor iedereen het leven zal zijn - als datgene wat men zichtbaar in het sacrament tot zich neemt, in alle oprechtheid geestelijk wordt gegeten en geestelijk wordt gedronken. Want we hebben het de Heer zelf horen zeggen: "Het is de geest die levend maakt, het vlees helpt niets. De woorden die Ik tot jullie gesproken heb zijn geest en leven. Maar er zijn onder jullie die niet geloven." Dat waren de lieden die zeiden: "Dit zijn harde woorden. Wie kan daar naar luisteren?" Hard zijn ze, maar alleen voor harde mensen. Dat wil zeggen: ze zijn ongelooflijk, maar alleen voor ongelovige mensen.
Maar dat zal alleen gebeuren - ik bedoel dat het lichaam en bloed van Christus voor iedereen het leven zal zijn - als datgene wat men zichtbaar in het sacrament tot zich neemt, in alle oprechtheid geestelijk wordt gegeten en geestelijk wordt gedronken...

quote:

Sermo 132A
132A,2 Hoe moeten we Christus dan wel eten? Zoals Hij zelf zegt: "Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik blijf in hem. Als hij in Mij blijft, en Ik in hem, dan eet en drinkt hij. Maar als hij niet in Mij blijft, en Ik niet in hem, roept hij een vreselijk onheil over zich af, ook al ontvangt hij het sacrament." Wat de Heer hier zegt: "Hij blijft in Mij," zegt Hij ook op een andere plaats: "Wie zich aan mijn geboden houdt blijft in Mij en Ik in hem."
Kijk, broeders en zusters, als u gelovig bent en gescheiden raakt van het lichaam van de Heer, moet u bang zijn voor de hongerdood. Want Hij zegt: "Wie mijn lichaam niet eet en mijn bloed niet drinkt, zal geen leven in zich hebben." Als u dus gescheiden raakt van het lichaam en het bloed van de Heer, moet u vrezen voor de dood. Maar als u het onwaardig eet en drinkt, moet u vrezen dat u uw eigen vonnis eet en drinkt.
Nu krijgt u het benauwd! Leef goed, en u krijgt weet lucht. Beloof uzelf niet het leven als u slecht leeft. Een mens bedriegt zichzelf als hij zichzelf belooft wat God hem niet belooft. U bent een bedrieger als u zichzelf belooft wat de Waarheid u ontzegt. De Waarheid zegt: "Als u slecht leeft, zult u voor eeuwig dood zijn." Maar u zegt bij uzelf: "Ik leef slecht, en toch leef ik voor eeuwig met Christus!" Is dat mogelijk, dat de Waarheid liegt en u de waarheid spreekt? Er staat geschreven: "Elke mens is een leugenaar."
Wel, u kunt alleen goed leven als Hij helpt, als Hij geeft, als Hij schenkt. Bid daarom en eet. Bid en u zult worden bevrijd van die benauwdheid. U zult vol van Hem zijn, als u goed handelt en als u goed leeft. Inspecteer uw geweten. Uw mond zal zich vullen met Gods lof en gejuich. En helemaal opgelucht zult u Hem zeggen: "U baande de weg voor mijn voeten en ik wankelde niet."
Deze tekst kan uitgelegd worden door Augustinus zelf (en ik vind de passage zo mooi dat ik hem graag herhaal!!): "...Blijf niet te lang zoeken hoe u moet doen wat Hij opdraagt: u doet vanzelf wat Christus zegt als u van Hem houdt. Houd van Hem, dan doet u wat Hij zegt. Hoe meer u van Hem houdt, hoe meer u doet wat Hij zegt. Hoe minder u doet wat Hij zegt, hoe minder u van Hem houdt. Vervolmaak uw liefde en u voltooit het werk. U ziet hoe waar de woorden zijn: "Het werk van God is dat u gelooft in Hem die Hij gezonden heeft." Dat betekent dat u door de liefde moet opgaan in Hem, dat wil zeggen: deel worden van zijn lichaam"

Zoals Hij zelf zegt: "Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik blijf in hem. Als hij in Mij blijft, en Ik in hem, dan eet en drinkt hij...

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: januari 26, 2010, 07:59:02 pm »

quote:

elle schreef op 26 januari 2010 om 18:42:
Enlighten me. Ik snap weinig van wat je zegt. Je neemt reuzensprongen.

Wat heeft wetticisme met avondmaal te maken?

Het avondmaal raakt aan de eenheid en eensgezindheid van de christelijke gemeente. In Filippenzen 2:2 zoekt Paulus de eensgezindheid vooral in liefde tot Christus en de naasten, en ootmoed. Zoals ik eerder in de draad zei. Wetticisme doet daar juist weer afbreuk aan.

quote:

Of een synagoge?

De eucharistie heeft kenmerken van de Joodse tempeldienst. Zoals Throgrem al zei. Dit roept de vraag op of de verwijzing van Jakobus naar de synagoge en de wet van Mozes, in Handelingen 15, in dit verband ook relevant is.

quote:

Of bindend leergezag? Wat is het gevolg van Christus' nabijheid voor een democraat?

Deze vragen maken op mij een nare, wat hatelijke indruk.

quote:

Sinds wanneer is Christus nabij in de Joodse Traditie?

Het tweede deel van de romeinenbrief werpt daar een onvergankelijk licht over. In mijn vorige bericht zinspeelde ik er al een beetje op met 'de wortel die ons draagt' .

quote:

Tot slot: dit is een discussieplatform. Het is inherent aan het medium dat dingen in de schijnwerper komen te staan.
Zoals je wilt.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2010, 08:30:38 pm door pyro »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: januari 27, 2010, 08:55:32 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 19 januari 2010 om 12:43:
[...]
Mwah, als onze bieb al iets van 12 meter boeken heeft staan over de Eucharistie dan red ik dat niet in een paar minuten. ;)
Welke bieb is dat trouwens???

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: januari 27, 2010, 10:02:42 am »

quote:

De bieb van het Groot-Seminarie van bisdom Haarlem-Amsterdam: De Tiltenberg