Auteur Topic: De eerstelingen  (gelezen 6917 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De eerstelingen
« Reactie #30 Gepost op: februari 26, 2010, 04:30:22 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 februari 2010 om 15:20:
En ik kan de dood van Johannes de Doper, Paulus, Jakobus, Johannes, Petrus, etc echt niet zien als "het offeren van de eerstelingen".
Dat vind ik vreemd, want zij waren de allereerste volgelingen van Jezus en daardoor met recht de eerstelingen van het christendom.

Dat je mensenoffers niet plezierig vindt kan ik begrijpen, voor je het weet zijn wij aan de beurt, maar was Jezus' offer dan eveneens niet wrang? Indien hij meer is dan een mens en je een mensenoffer aanstootgevend vindt, begin je dan niet wit weg te trekken bij de gedachte dat de Zoon van God geofferd is?  

Het spijt me, maar ik snap echt niet waarom je wel van Paulus wilt aannemen dat Jezus' dood een mensenoffer was (Ef 5,2) maar hem niet gelooft als hij zijn eigen dood met een drankoffer vergelijkt. Want dat doet hij niet één keer, maar tweemaal.

'Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd word...' (Fil 2,17a)

'Want ik word nu tot een drankoffer geofferd...' (2 Tim 4,6a)

Paulus vergeleek Jezus' dood met een slachtoffer (Heb 10,12) brand- en reinigingsoffer (Heb 10,8) en die van zichzelf met een drankoffer (in de NBG plengoffer genoemd). Vergelijk dat eens met het volgende citaat:

'Het is het brandoffer van de sabbat op elke sabbat boven het dagelijks brandoffer en het bijbehorend plengoffer.' (Num 28,10)

Het lijkt me meer dan bewezen dat we Paulus profetie over zijn eigen dood, welke hij vergeleek met een drankoffer en tot tweemaal toe opschreef, niet zomaar kunnen diskwalificeren.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2010, 04:36:42 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
De eerstelingen
« Reactie #31 Gepost op: februari 26, 2010, 07:04:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 februari 2010 om 16:30:
[...]
Dat vind ik vreemd, want zij waren de allereerste volgelingen van Jezus en daardoor met recht de eerstelingen van het christendom.

Net als dat WIJ dat door Gods Geest mogen zijn... Gods "eerstelingen": een voorschot op de "nieuwe mens" op de Nieuwe Aarde...

quote:

[...]
Het lijkt me meer dan bewezen dat we Paulus profetie over zijn eigen dood, welke hij vergeleek met een drankoffer en tot tweemaal toe opschreef, niet zomaar kunnen diskwalificeren.
Je zegt terecht dat Paulus zijn dood vergelijkt met een offer... Het is m.i. beeldspraak van hem. Zijn dood is nl. geen "offer met een verplicht karakter"...

Ook in dit verband kan gesproken worden van:
Wat moet ik met al jullie offers? zegt de HEER.
Ik heb genoeg van die schapen, die vetgemeste kalveren;
het bloed van stieren, rammen en bokken wil ik niet meer.
Vermijd alle kwaad
en leer goed te doen.
Zoek het recht, houd tirannen in toom,
bied wezen bescherming, sta weduwen bij. (Jesaja)

en ook (Ezechiël):
Zeg tegen hen: “Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER -, de dood van een slecht mens geeft me geen vreugde, ik wil dat hij een andere weg inslaat en in leven blijft.

Als God de dood van een slecht mens al niet wenst, wat zou dan het nut van de dood van een minder slecht mens zijn?? In ieder geval niet als een "God welgevallig offer". Misschien hooguit in figuurlijke zin, in navolging van Christus, als van iemand gezegd kan worden: "hij heeft  zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood"...

Mezelf herhalend (7-1-10): Mijn gedachte hierover is dat Paulus hier een beeldspraak gebruikt m.b.t. een mogelijk sterven in dienst van de Heer. Israel was verplicht om deze plengoffers te brengen. Paulus/de eerste christenen niet. Hier stopt dus de vergelijking naar mijn smaak.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De eerstelingen
« Reactie #32 Gepost op: februari 27, 2010, 08:49:27 am »
Waarom vergeleek Paulus zijn eigen dood dan met een drankoffer? Wat is jouw suggestie? Die wil ik dan ook wel even horen natuurlijk, want je vergeet denk ik dat die vergelijking voor Joden niet zomaar uit de lucht was. :)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2010, 08:53:46 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De eerstelingen
« Reactie #33 Gepost op: februari 27, 2010, 10:02:06 am »
Ik heb wel een mooi citaat gevonden waar wordt uitgelegd wat een plengoffer inhoudt en wat je eronder verstaat als Paulus het op zichzelf toepast in het NT:

quote:

Het boek Leviticus is grotendeels gewijd aan de offers die het volk mocht – en in een aantal gevallen moest – brengen. Ook in andere bijbelboeken komen regelmatig offers voor. Offers waren er in verschillende vormen. Je kon verschillende dieren offeren. Maar je kon ook iets anders dan een dier offeren. Een drankoffer bijvoorbeeld, en daarmee vergelijkt Paulus zichzelf, is een offer van wijn. De wijn werd uitgegoten of geplengd (vandaar de naam plengoffer, zoals dit offer ook wel wordt genoemd) over het hoofdoffer (Num. 15:1–12). Het was dus een bijkomstig, hoewel heel waardevol, offer.

Wijn is een beeld van de vreugde.
Alle offers wijzen heen naar de Heer Jezus. Het plengoffer doet denken aan de vreugde waarmee de Heer Jezus Zich heeft overgegeven. God wil dat we ook daaraan denken als we Hem offers aanbieden: dat is Hem iets vertellen over onze bewondering voor de Heer Jezus.
Paulus heeft dat wel begrepen. Hij past het zelfs toe op zijn eigen leven. Hij wilde een drankoffer zijn. Hij wilde door zijn dood God een extra aanleiding geven om Zich te verheugen bij de vreugde die Hij al genoot door het offer van de Filippiërs (Fil. 2:17). Het was ook voor Paulus een vreugde als hij eraan dacht dat hij zijn hele leven had gegeven om anderen, waaronder de Filippiërs, als een offer aan God aan te bieden (Rom. 15:16).

De apostel ziet heel hun geloof en dienstbetoon als een offer aan God. Zij stelden hun lichamen als een levende offerande (Rom. 12:1). Dat vormde voor hem het hoofdoffer. Hun geloof is actief in het offeren van zichzelf en het dienen van God en anderen. Dat vindt Paulus groter dan zijn leven. Zijn martelaarsdood zou daar als een veel kleiner drankoffer over uitgegoten worden (2 Tim. 4:6).
Bron"de brief aan de fillipenzen en collosenzen, M.G.de Koning
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De eerstelingen
« Reactie #34 Gepost op: februari 27, 2010, 10:56:01 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 februari 2010 om 10:02:
Ik heb wel een mooi citaat gevonden waar wordt uitgelegd wat een plengoffer inhoudt en wat je eronder verstaat als Paulus het op zichzelf toepast in het NT:

[...]

Bron"de brief aan de fillipenzen en collosenzen, M.G.de Koning
Hier ben ik het aardig mee eens, alleen denk ik dat Paulus' drankoffer vooral symbolisch werd uitgegoten over Jezus' slachtoffer.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2010, 10:56:27 am door Piebe »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De eerstelingen
« Reactie #35 Gepost op: februari 27, 2010, 11:50:34 am »

quote:

Piebe schreef op 27 februari 2010 om 10:56:
[...]

Hier ben ik het aardig mee eens, alleen denk ik dat Paulus' drankoffer vooral symbolisch werd uitgegoten over Jezus' slachtoffer.
In het NT is het de geestelijke toepassing van de letterlijke offers in het OT.....
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2010, 11:50:47 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De eerstelingen
« Reactie #36 Gepost op: februari 27, 2010, 12:55:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 februari 2010 om 11:50:
[...]

In het NT is het de geestelijke toepassing van de letterlijke offers in het OT.....
Niet alleen, want was Jezus' offer geestelijk?