Auteur Topic: Homo zoekt kerk (IKON)  (gelezen 3293 keer)

Hans61

• Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Gepost op: januari 12, 2010, 02:56:32 pm »
andaag lanceert de IKON de internetserie 'Homo Zoekt Kerk' op onder andere kerknieuws.nl. In drie afleveringen gaat Jim van den Bos, een jonge homo die in Utrecht journalistiek studeert, op zoek naar een kerkelijke gemeenschap waarin hij zich thuis voelt. De makers van de site volgen hem met de camera.

In iedere aflevering woont Jim een dienst bij en komen een aantal vaste bezoekers van de betreffende kerk aan het woord over homoseksualiteit in hun kerk. Daarnaast bevat de site diverse andere video-interviews en links.

Jim gaat achtereenvolgens langs bij de Evangelische Roze Vieringen in de Amsterdamse Keizersgrachtkerk, de Remonstranten in de Geertekerk en de Oud-Katholieken in de parochie St. Geertrudis (beiden in Utrecht). In alledrie de kerken interviewt hij een aantal vaste bezoekers. Na afloop van ieder bezoekt trekt hij zijn conclusies.

Behalve Jims zoektocht bevat de site nog een aantal gefilmde interviews, zoals met de lesbische Tamarah van Capelleveen die opgegroeid is in een orthodox evangelisch milieu in Veenendaal. Ze vertelt hoe zij, eenmaal uit de kast, door vrijwel iedereen in haar omgeving werd afgewezen om haar lesbische gevoelens. Ze zou zich graag weer aansluiten bij een kerkelijke gemeenschap, maar heeft het gevoel dat ze nergens welkom is. "Ik weet gewoon niet waar ik heen moet", eindigt ze haar trieste betoog.

Sander Chan, voormalig bestuurslid van de Amsterdamse afdeling van de ChristenUnie, legde deze functie in 2008 neer omdat homoseksuelen binnen die partij volgens hem onvoldoende bewegingsvrijheid krijgen. Toen Chan merkte dat hij homoseksuele gevoelens had, zocht hij zijn toevlucht bij Different, een christelijke organisatie die mensen met 'seksuele identiteitsproblemen' helpt. Chan vertelt over de tijd dat hij in therapie was, een periode die hij achteraf als 'loodzwaar' bestempelt. "Je bent de hele tijd bezig jezelf te ontkennen." Na de therapie nam hij dan ook afstand van de ideeën van de organisatie.

Hoogleraar praktische theologie aan de VU Ruard Ganzevoort deed samen met twee studenten onderzoek naar homojongeren uit evangelisch orthodoxe kring en vertelt daarover op de site. "Het is eigenlijk vreemd dat homoseksualiteit voor veel kerken zo’n heet hangijzer is", vindt Ganzevoort. "In de Bijbel is het niet een belangrijk thema. Jezus zegt er niets over." De belangrijkste vraag voor de kerken zou volgens Ganzevoort moeten zijn hoe zij mensen in de knel kunnen helpen, in plaats van zich te verliezen in de vraag wat zij van homseksualiteit moeten vinden. "Het zou veel rust geven als kerken er niet per se meer een mening over moeten hebben."

1e aflevering.......
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=17107

Met het 1e filmpje kan ik niet zoveel..........het 3e filmpje vond ik schrijnend.

Hans61

• Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2010, 02:23:50 pm »
Ik heb de afleveringen van homo zoekt kerk zitten bekijken,en vooral het derde filmpje vind ik erg schrijnend.....dat er dus homoseksuele medemensen
rondlopen m/v,die graag bij een kerk zouden willen horen,maar het gevoel hebben,we zijn niet welkom,want christenen moeten ons niet.
Triest om te zien dat ze zich niet welkom voelen.........
Met het 1e flimpje kan ik niet zoveel......die man die zegt dat hij de
betreffende bijbelktekst van romeinen voorbij is.

Hans61

• Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2010, 02:19:31 pm »
Homo zoekt Kerk, deel 2

In deel 2 van Homo zoekt Kerk bezoekt Jim de remonstrantse gemeente in Utrecht. In de extra video’s komen gemeenteleden van de Utrechtse Wilhelminakerk en Johan Quist (RefoAnders) aan het woord over dit thema.

Jim is gelovig en homo. In de driedelige internetserie Homo zoekt Kerk bezoekt hij verschillende kerken om te kijken waar hij zich het meest thuis voelt. Want hoe gaan die verschillende kerken met homoseksualiteit om?

In deel 2 de remonstrantse gemeente in de Geertekerk. Gemeenteleden vertellen openhartig over hun persoonlijke ervaringen en de standpunten die zij innemen met betrekking tot dit thema.

Johan Quist vertelt over homoseksualiteit in de orthodoxe hoek. Met RefoAnders probeert hij dit onderwerp bespreekbaar te maken in de gereformeerde kerken.

Tenslotte de Wilhelminakerk: ondanks de hoge, gemiddelde leeftijd van de gemeente, wordt er niet conservatief over homoseksualiteit gedacht. Hoe komt dat?

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?1=1&oId=17169

Hans61

• Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2010, 02:20:04 pm »
Mijn vrouw gaat naar een evangelisch charismatische gemeente in Rotterdam,en afgelopen zondag zei de voorganger gelukkig ben ik geen homo geworden,
mijn vrouw vond dat een behoorlijk kwetsende opmerking naar eventuele aanwezige kerkleden die dergelijke gevoelens hebben en sprak hem na afloop
aan,hij antwoordde dat hij zijn kerk zuiver wil houden...........mijn partner attendeerde hem nog op het intitatief van de IKON,m.b.t.homo zoekt kerk,
zijn antwoordde luidde,die komen er bij ons niet in.........nu heb ik wel bewondering voor mensen die recht in de leer staan,of van orthodoxe huize zijn,
of het standpunt wat het vaticaan huldigt,maar de liefdeloosheid die eruit spreekt,en de veroordeling vind ik ronduit schokkend te noemen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2010, 02:40:35 pm »
Mocht je willen weten wat de gemiddelde forummer er van vindt:

GL:
homoseksualiteit binnen de gkv
Homo's in de GKV
Homofilie een gevolg van de zondeval?

CZDP:
Homosexualiteit: verbieden?
Je seksuele geaardheid veranderen?
Gedachten over homoseksualiteit

Opv:
Geen homofiele leraren?

Mocht je nog vragen over homofilie hebben, dan kun je evt een nieuw topic starten. Kennelijk hebben niet veel mensen behoefte een ikon-docu te bediscussieren.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2010, 02:42:46 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hans61

• Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2010, 03:04:57 pm »
Elle,

bedankt voor de linken...........
Realiseer me ook dat het onderwerp an sich zeer wisselende reacties kan losmaken,heb niet 1,2,3,de behoefte een nieuw discussietopic hierover te
openen,daar ik denk dat deze discussie al meerdere malen is gevoerd,en
denk dat dat een herhaling van zetten zal blijken.Voor mijzelf vind ik het
in ieder geval zeer interessant de al bestaande topics eerst eens goed door
te lezen,alvorens een nieuw topic te openen........
Het door mij geopende topic homo zoekt kerk,behelsde twee uitganspunten:
-ter informatie(nieuwsfeit)
-iedereen die er wel over wil praten de gelegenheid te bieden,wat betreft
 deze uitzendingen en het initiatief van de IKON.

Denk dat er ook niet zoveel over te melden valt,wat dit initiatief betreft,
je vindt het namelijk zinvol of niet........
Hoewel er altijd nieuwkomers zullen zijn die dit onderwerp wel ter sprake
willen brengen,heb ik genoeg aan de bestaande topics waar wellicht alles
al gezegd,besproken en uitgedacht is.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2010, 03:08:10 pm door Hans61 »

dingo

• Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2010, 11:06:26 pm »
Deze IKON documentaire vind ik inderdaad niet zo boeiend omdat de uitkomsten redelijk voorspelbaar zijn. Mijn mening over homofilie is een minderheidsstandpunt in de gkv en discussie er over heb ik wel zo'n beetje gehad.

Wat nog wel interessant zou kunnen zijn is de discussie van hoe men in de praktijk met homofiele broeders en zusters omgaat in de gkv of en dat nu wel zo liefdevol is. In de praktijk zie je de meesten dan ook vertrekken zeker als ze een relatie krijgen.

En alle mooie woorden ten spijt, een groot deel van de gemeenten vind dat wel prima. Men vindt het zelfs nodig om via een synode te proberen een kerkenraad te dwingen tot tuchtuitoefening over te gaan bij een stel dat samenwoont onder een belofte van onthouding.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2010, 11:42:34 pm »
De geringe reacties hier verbaast me eigenlijk. Bij ons is het een gespreksonderwerp wat best wel actueel is. Ik heb zelf kring gehad van een vrouw die later een relatie kreeg met een andere vrouw, met haar trouwde in Groningen, twee kinderen gekregen heeft (kunstmatig) en nu met haar kerkt in een Lutheraanse kerk in Zwolle en heel actief is binnen de kerk. Voor het laatst dat ik haar nog sprak was op een dag voor vrijwilligers georganiseerd door de Jop van de PKN in Zwolle.

Hoewel ik niet een voorstander ben van het homohuwlijk en niet denk dat God seksueel contact tussen twee van het zelfde geslacht wenselijk vindt, vindt ik het nogal ver gaan om dan maar niet met deze mensen om te kunnen gaan. Ze mogen met hun gezin ook gerust bij ons kerken en actief zijn als vrijwilliger binnen de kerk. Ze weten ook wel dat in onze gemeente geen homo's gehuwd kunnen worden, maar zijn er wel samen enkele keren geweest. In de kerk trouwens waar ze beiden uit komen.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 12:05:02 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2010, 12:05:20 am »

quote:

dingo schreef op 19 januari 2010 om 23:06:
Wat nog wel interessant zou kunnen zijn is de discussie van hoe men in de praktijk met homofiele broeders en zusters omgaat in de gkv of en dat nu wel zo liefdevol is.

Lijkt mij ook een vrij zinloze discussie. Zoals het standpunt nu is, en dat is een standpunt dat ik deel, zullen de meeste homoseksuele gemeenteleden die niet kiezen voor onthouding de houdingen liefdeloos vinden en met enig recht.
Een manier van omgang die zowel voor de homoseksuele zuster of broeder als liefdevol wordt ervaren en eveneens recht doet aan wat de Bijbel hierover leert is er niet.

quote:

dingo schreef op 19 januari 2010 om 23:06:In de praktijk zie je de meesten dan ook vertrekken zeker als ze een relatie krijgen.

Logisch. Hoe liefdevol het ook gebracht wordt, het komt erop neer dat je relatie niet deugt. Tja.

quote:

dingo schreef op 19 januari 2010 om 23:06:En alle mooie woorden ten spijt, een groot deel van de gemeenten vind dat wel prima. Men vindt het zelfs nodig om via een synode te proberen een kerkenraad te dwingen tot tuchtuitoefening over te gaan bij een stel dat samenwoont onder een belofte van onthouding.
Kat, spek en zo.
Laat uw ja een ja zijn.

dingo

• Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2010, 06:26:12 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 20 januari 2010 om 00:05:
[...]

Lijkt mij ook een vrij zinloze discussie. Zoals het standpunt nu is, en dat is een standpunt dat ik deel, zullen de meeste homoseksuele gemeenteleden die niet kiezen voor onthouding de houdingen liefdeloos vinden en met enig recht.
Een manier van omgang die zowel voor de homoseksuele zuster of broeder als liefdevol wordt ervaren en eveneens recht doet aan wat de Bijbel hierover leert is er niet.

[...]
Ik had het nu over homoseksuele broeders en zusters die wel voor onthouding kiezen. Ook de houding tov van hen verdient geen schoonheidsprijs in de gkv .

quote:

Logisch. Hoe liefdevol het ook gebracht wordt, het komt erop neer dat je relatie niet deugt. Tja.
[...]
En dus moeten ze maar de kerk uit?

quote:

Kat, spek en zo.
Ik ben je met eens dat het me een ongelovelijk zware opgave lijkt maar wat geeft anderen het recht om zich tussen dat stel en de kerkenraad te wringen? Als we dat voor alle (openlijke) zonden in de kerk deden zou er schande van gesproken worden maar omdat dit een homostel is mag het wel?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2010, 06:57:12 pm »

quote:

dingo schreef op 20 januari 2010 om 18:26:
[...]
Ik had het nu over homoseksuele broeders en zusters die wel voor onthouding kiezen. Ook de houding tov van hen verdient geen schoonheidsprijs in de gkv .

En als ze niet voor onthouding kiezen, mogen ze dan nog belijdenis van hun geloof afleggen in de gemeente, deel hebben aan het avondmaal en actief zijn binnen de gemeente?
Stel dat het je eigen kind is en die brand van begeerte zoals Paulus het omschrijft en valt naar de normen van Paulus onder de groep die niet alleen kan blijven, omdat satan hem of haar zou verleiden tot zonden. Hij zei letterlijk: trouwen is goed, maar alleen blijven is beter. Toch raad hij aan om te trouwen, zodat je niet zou branden van begeerten. Alleen zijn is iets wat hij de meerderheid afraad.

Echter heb je ook de opmerking van Jezus zelf: "niet iedereen kan trouwen" en Hij noemt meerdere redenen op waarom dat dan zo is.

Het zijn lastige vragen, maar dat is eigenlijk het grote probleem.

quote:

En dus moeten ze maar de kerk uit?

Is voor mij gelijk aan de vraag: mag je Jezus de kerk uit zetten?
en als je zo iemand de kerk uit zet, dan moet je ook de mensen de kerk uitzetten die seks hadden nog voor ze in Gods ogen met elkaar één zijn geworden en al helemaal als de gene met wie er seks is geweest de relatie uit gaat. En de mensen die samen wonen of in een scheiding liggen buiten de toelaatbare situaties die door Jezus genoemd worden om en natuurlijk ook de mensen die nog niet gebroken hebben met bepaalde zonden als seksuele slechte begeertes dat opgewekt kan worden door snel wisselende contacten of bekijken van afbeeldingen in de media die het opwekken etc.. ga zo maar door.

quote:

Ik ben je met eens dat het me een ongelovelijk zware opgave lijkt maar wat geeft anderen het recht om zich tussen dat stel en de kerkenraad te wringen? Als we dat voor alle (openlijke) zonden in de kerk deden zou er schande van gesproken worden maar omdat dit een homostel is mag het wel?
Goede vraag.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 07:00:23 pm door gaitema »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2010, 10:40:01 pm »
De houding van enige christenen tegenover homos, doet mij altijd denken aan "witgekalkte graven".
Men speelt verstoppertje achter de schrift.
De vermaningen die er dozijnenwijze (is dat nederlands? ik bedoel Dutzenderweise) in staan tegenover hun eigen gebreken, worden gewoon niet gezien.
Gewoon walgelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo zoekt kerk (IKON)
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2010, 11:15:37 pm »
Wat trouwens ook typisch is. We hadden een keer een spreker in een jeugddienst die de zelfde taal gebruikte als de christenen in hun vrije tijd op het werk doen, puur om te laten zien hoe de bezoekers denken. en ja natuurlijk: "grote schande werd er door sommigen gesproken, want dat kan toch niet in een kerk?"

Volgens mij is dat een beetje het beeld wat je bedoelt. Mooi weer spelen in de kerk. Moet je ze eens treffen op het werk.