Auteur Topic: Waarom scheuring GKV?  (gelezen 79288 keer)

j@f@

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Gepost op: januari 12, 2010, 03:41:45 pm »
Ik heb een gedeelte van het topic over de scheuring GKV gelezen.
Nu ben ik zelf geen GKV'er, maar het is mij niet helemaal duidelijk waarom er sprake is van een scheuring.
Kan iemand mij uitleggen wat de meningsverschillen/problemen zijn die mogelijk een nieuwe scheuring binnen de GKV veroorzaken?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2010, 05:16:18 pm »

quote:

j@f@ schreef op 12 januari 2010 om 15:41:
Ik heb een gedeelte van het topic over de scheuring GKV gelezen.
Nu ben ik zelf geen GKV'er, maar het is mij niet helemaal duidelijk waarom er sprake is van een scheuring.
Kan iemand mij uitleggen wat de meningsverschillen/problemen zijn die mogelijk een nieuwe scheuring binnen de GKV veroorzaken?

Teveel om op te noemen.
Kijk op http://www.eeninwaarheid.nl of http://www.synodezwollezuid.nl/
Daar staat genoeg te lezen wat volgens die kant een reden is om zich los te maken van de huidige GKV.
Het gaat met name om een aantal synodebesluiten die volgens hen onjuist zijn, onbijbels zijn, niet procedureel juist zijn en dat soort zaken.
Overigens schijnt men het te hebben over een groep van 10% van de huidige GKV die verontrust is. De overige 90% zou dan achter de besluiten van de synode staan of geen mening hebben.

O ja, nog even dit: vanuit de groep verontrusten noemt men het vrijmaken en geen scheuren.
Welke keuze wijs is laat ik in het midden.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2010, 07:49:05 pm »
Paulus schrijft "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt". Als Nederlands Geformeerde heeft deze tekst voor mij altijd een bijzondere bijklank... In Christus ben ik dus evengoed "binnenverbander"...

Geeft te denken wat de meest wijze keus is: vrijmaken of scheuren...

Wat is er meer appel, een peer of een banaan???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2010, 09:39:00 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 januari 2010 om 19:49:
Paulus schrijft "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt". Als Nederlands Geformeerde heeft deze tekst voor mij altijd een bijzondere bijklank...
_O_

quote:

In Christus ben ik dus evengoed "binnenverbander"...

Geeft te denken wat de meest wijze keus is: vrijmaken of scheuren...

Wat is er meer appel, een peer of een banaan???
Als het maar voedzaam is en voldoende inhoud (vitamientjes) heeft.

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2010, 10:45:16 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2010 om 17:16:
[...]

Overigens schijnt men het te hebben over een groep van 10% van de huidige GKV die verontrust is. De overige 90% zou dan achter de besluiten van de synode staan of geen mening hebben.

10 % is een aanzienlijk aantal en daarbij komt dat een percentage niet maatgevend is mbt de inhoud van de zaak.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2010, 01:24:30 am »

quote:

rtfm08 schreef op 14 januari 2010 om 22:45:
[...]

10 % is een aanzienlijk aantal en daarbij komt dat een percentage niet maatgevend is mbt de inhoud van de zaak.

klopt en in deze draad is een oordeel over de inhoud niet terzake.
10% is een ruime schatting overigens en 90 % een krappe :)
We weten niet wat de toekomst brengt nu de inzendtermijn van de Synode Harderwijk gesloten is.
Het kan best zijn dat een aardig deel zich losmaakt van de GKV, het kan ook zijn dat dit niet gebeurt.
GODWEET komt het goed :)

Promtus

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2010, 01:29:31 am »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2010 om 17:16:
[...]

Teveel om op te noemen.
Kijk op http://www.eeninwaarheid.nlnl/[/NORML][/URL]
Kun je ook in het kort uitleggen wat het breekpunt is? Stel een niet gelovige collega vraagt je dat bij het koffieautomaat, wat zeg je dan? Wat zal er over 100 jaar in de geschiedenisboeken staan?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2010, 01:40:36 am »

quote:

Promtus schreef op 16 januari 2010 om 01:29:
Wat zal er over 100 jaar in de geschiedenisboeken staan?

Dat er 100.000 verschillende gereformeerde kerken zijn vrees ik.
Het gaat bij deze situatie niet om de leer maar om de uitvoering van regelingen en het toepassen van afspraken.
zwolle Zuid (synode) heeft oude zaken bekrachtigd en benoemt en dat leidt nu tot een breuk.
Het gekke is dat veel zaken al sinds 1944 (oprichting GKV) zo waren als nu benoemt is en dat dit nu ineens een probleem is volgens enkelen.
Enne, bij de koffieautomaat heb ik het niet eens over gereformeerd etc.
Ik ben Christen en dus van Christus. Welke invulling ik daaraan geef is dan helemaal niet van belang.
Ik ken Christenen die Gaitema heten maar ook Christenen die naar de naam Joepie luisteren.
Het gaat er om dat je van Christus bent en aangeeft dat je Zijn eigendom bent. De vorm (wel of niet verontrust, reformatorisch of wat dan ook ) intreseert mij niet zoveel.
IN de basis zijn we het allemaal eens met elkaar: Jezus Christus en die gekruisigd DOCH opgestaan en ten hemel gevaren.
let dan niet zo op de uitvoering van menselijke regels. Dat deed Christus immers ook niet. Hij had er een grondige hekel aan hier en daar.
En wie zich opnieuw vrij wil maken van de GKV: Ga in vrede en geniet van wat God je geeft.
Wie wil blijven: idem dito.
Oordeel de ander niet om zijn invulling.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2010, 09:32:25 am »
Modbreak:
Post die hier niet thuishoort + reacties verwijderd
computerfout: een vreemde een in de byte

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #9 Gepost op: februari 05, 2010, 02:45:03 pm »
Er is ook geen reden om te spreken van een scheuring. Er is een aantal mensen dat zich onttrekt omdat ze zich niet kunnen vinden in beleid en ontwikkelingen in hun eigen gemeente en in het landelijk kerkverband. Dat er toch gesproken wordt over een scheuring (in gemeenten en verder) komt omdat deze groep zich nogal luidruchtig roert èn omdat ze zich meteen weer organiseren in eigen gemeenten (die zich intussen ook weer verder splitsen). Intussen is het aantal mensen dat zich de laatste jaren veel stiller heeft onttrokken richting meer relaxte of meer evangelische kerken en groepen meer dan tien keer zo groot. Daar wordt niet van scheuring gesproken, hoewel de impact feitelijk veel groter is. Laten we het hier dan zeker niet doen.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2010, 05:14:13 pm door dsWim »
shoot me again, I ain't dead yet

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #10 Gepost op: februari 05, 2010, 02:51:57 pm »

quote:

dsWim schreef op 05 februari 2010 om 14:45:
Er is ook geen reden om te spreken van een scheuring. Er is een aantal mensen die zich onttrekt omdat ze zich niet kunnen vinden in beleid en ontwikkelingen in hun eigen gemeente en in het landelijk kerkverband. Dat er toch gesproken wordt over een scheuring (in gemeenten en verder) komt omdat deze groep zich nogal luidruchtig roert èn omdat ze zich meteen weer organiseren in eigen gemeenten (die zich intussen ook weer verder splitsen). Intussen is het aantal mensen dat zich de laatste jaren veel stiller heeft onttrokken richting meer relaxte of meer evangelische kerken en groepen meer dan tien keer zo groot. Daar wordt niet van scheuring gesproken, hoewel de impact feitelijk veel groter is. Laten we het hier dan zeker niet doen.
Cijfers?
Laat uw ja een ja zijn.

dsWim

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #11 Gepost op: februari 05, 2010, 03:07:10 pm »
In dit verband moet je rekenen met de NGK, een goed deel CGK, een deel PKN, drie kwart zeker overige kerken, een deel geen kerk en zeker ook een deel onbekend. Als ik daar de cijfers handboekje 2009 tegenaan zet krijg ik tegenover 55 nieuwe vrijgemaakten 153 NGK, zeker 70 CGK en 70 PKN een 400 overige kerken, 40 geen kerk en een 100 onbekend en dan schat ik naar mijn ervaring nog voorzichtig in. Wie daar tegenover wil zetten dat de zg. nieuwe vrijmaking niet in 2008 heeft plaats gevonden en dus de cijfers niet kloppen: dat is waar, maar de cijfers bij de andere kerken en groepen zijn jaar in jaar uit hoog. De incidenteel hogere cijfers richting de herstelden worden over de laatste 5 à 10 jaar meer dan makkelijk gecorrigeerd.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #12 Gepost op: februari 05, 2010, 06:25:26 pm »

quote:

dsWim schreef op 05 februari 2010 om 14:45:
Er is ook geen reden om te spreken van een scheuring. Er is een aantal mensen dat zich onttrekt omdat ze zich niet kunnen vinden in beleid en ontwikkelingen in hun eigen gemeente en in het landelijk kerkverband.

een scheuring dus. Men onttrekt zich aan het landelijke verband, en gaat op zichzelf verder.

quote:

Dat er toch gesproken wordt over een scheuring (in gemeenten en verder) komt omdat deze groep zich nogal luidruchtig roert èn omdat ze zich meteen weer organiseren in eigen gemeenten (die zich intussen ook weer verder splitsen).
Nee, het zou ook gewoon een scheuring zijn als het niet 'luidruchtig' gebeurde. Scheuring is scheuring: eerst was er één groep, nu zijn er twee: gescheurd.

overigens, wat is 'luidruchtig'? Ik heb aan beide 'kanten' wel 'luidruchtige' mensen gezien. Ik heb voorgangers gehoord die vanaf de kansel even schopten tegen (een karikatuur van) het GKv-verleden en daarmee een flinke groep mensen keihard wegzette (hopelijk onbewust!). Ik heb artikelen van prof. De Bruijne gelezen, die beslist niet 'stilletjes' waren, etc.

quote:

Intussen is het aantal mensen dat zich de laatste jaren veel stiller heeft onttrokken richting meer relaxte of meer evangelische kerken en groepen meer dan tien keer zo groot. Daar wordt niet van scheuring gesproken, hoewel de impact feitelijk veel groter is. Laten we het hier dan zeker niet doen.

nee, daar wordt niet over 'scheuring' gesproken omdat het geen scheuring is. Mensen gaan weg bij de GKv en sluiten zich aan bij een andere kerk (PKN, CGK, NGK, etc). Dat is ook volgens het woordenboek geen scheuring.

Wat betreft de impact... de 'nieuwe vrijmaking' was in één keer anderhalf duizend mensen. De exodus naar andere kerken is (volgens je recentere post) in de orde van een paar honderd per jaar. Het is wellicht net zoiets als bij ongelukken. Als er ineens 100 (of in Nederland zelfs maar 10) mensen sterven dan is het een grote ramp die op alle nieuwszenders rondgepompt wordt, maar als er in het verkeer honderden doden per jaar vallen, is dat een statistiek. Als er veel tegelijkertijd gebeurt is dat nu eenmaal 'nieuwswaardiger' dan als het verspreid over langere tijd gebeurt.

dsWim

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #13 Gepost op: februari 05, 2010, 10:32:52 pm »
Het spijt me, vriend, maar ik kan weinig verschil ontdekken tussen een type dat zichzelf doopt en een of andere christelijke club voor wederzijdse geestelijke zelfbevrediging in evangelische zin opricht en dat kerk noemt en een type dat luidkeels roept zich niet te kunnen vinden in een en ander dat een kerkenraad of een synode heeft besloten en vervolgens pretendeert een voortzetting van de enige ware gereformeerde kerk op te richten en dat kerk noemt. In het ene geval zouden we dat een onttrekking naar (eventueel) niets moeten noemen en in het tweede geval een scheuring?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #14 Gepost op: februari 05, 2010, 10:50:17 pm »
Dat lijkt me een vreemde vergelijking. Als een opvallende groep mensen (zie nunc's opmerking over nieuwswaardigheid) de kerk zou verlaten om samen een CCvWGZiEZ op te richten, dan denk ik dat er ook gewoon over een 'scheuring' gesproken zou worden.

Het is niet het woord scheuring dat hier het probleem is, het is de echo die zo bewust meeklinkt. Alleen al de term 'nieuwe vrijmaking' is erg suggestief. Deze scheuring is inderdaad stukken minder relevant dan het verlies van leden op andere plekken. Het zou dan ook beter zijn om daar energie in te steken.