Auteur Topic: Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?  (gelezen 7336 keer)

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?
« Gepost op: januari 20, 2010, 03:38:05 pm »
Afgelopen zaterdag stond in het ND een groot artikel over het aanstaande jubileum van de Christenunie. Daarbij werd vooral ingegaan op onverkwikkelijkheden uit het verleden. Toen moest ik denken aan de periode dat ik zelf nog enthousiast lid was. Dat heb ik beëindigd in 2007.

Nog altijd ben ik enigszins verbijsterd dat de Christenunie regeert, zonder dat het iets heeft betekend voor de belangrijkste doelgroepen van deze partij, namelijk het ongeboren leven, en de oudere mensen op wie euthanasie wordt toegepast. We hebben het dan over ca. 30.000 en 6.000 levensbeëindigingen, per jaar!

Nu snap ik best dat het voor een kleine partij moeilijk is een bestaande praktijk totaal om te buigen. Maar gezien het feit dat het hier om (kwetsbaar!) leven gaat en er nauwelijks andere partijen zijn die hiervoor opkomen, heb ik me verbaasd over het gemak waarmee de Christenunie is gaan regeren. Zeg nou zelf, in het licht van ca. 36.000  levensbeëindigingen per jaar zijn kwesties als het trouwen van homoparen door de ambtenaar van de burgerlijke stand, dijkversterking en het kindgebondenbudget relatieve bagatellen.

Ik snap ook goed dat het niet realistisch is te veronderstellen dat er op de abortus- en euthanasie-praktijk geen grote omwentelingen te verwachten zouden zijn. Die had ik ook niet. Ik had wel verwacht dat er minstens een kleine afname zou zijn, bijvoorbeeld van 5 of 10% lagere aantallen. Helaas is het daar niet van gekomen. Daarom mijn vraag: Wat heeft het ongeboren leven, of wat heeft een oudere medeburger op wie mogelijk euthanasie wordt toegepast, er aan dat de Christenunie (mee) regeert. Ik denk helemaal niets.

Dus daarom de vraag: tijd voor een feestje?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2010, 04:01:03 pm »
Tijd voor een feestje?? Wat mij betreft niet.

Ik zie niet hoe ze iets aan het abortuspercentage kunnen veranderen. Dat is voor mij geen echte reden om niet te willen feesten.

Maar laat ze eerst Balkenende eens op zijn knieeen door het stof kruipen ivm het Irak-rapport. Slappe hap! Ik denk er nog steeds ernstig over om mijn lidmaatschap op te zeggen. Iedereen vond die Weapons-of-mass-destruction dreiging flauwekul, behalve de ministerraad. Nu is er na jaaaaaren een rapport dat precies dat zegt, en gaat Balkenende (niet gehinderd door enige nuchtere correctie van de CU) doen alsof het een bliksemslag bij heldere hemel is.
Eigenlijk is het defensiestandpunt van de CU sowieso een minpunt, maar tot nog toe kon ik er mee leven.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2010, 04:03:49 pm »
Hoewel ik altijd geroepen heb dat de CU oppositie zou moeten blijven voeren, en het me ook achteraf lijkt dat dat een stuk beter zou zijn geweest, snap ik niet zo goed waarom je ze op alleen euthanasie en abortus afrekent.

Hoewel medische ethiek en bescherming van het leven altijd belangrijke onderdelen van de christelijke politiek zijn geweest, is dat toch niet het enige? Hoe zit het met de zorg voor armen en verdrukten, weduwen en wezen, vervolgden wereldwijd, bevorderen van vrede en veiligheid, verdeling van rijkdom, rentmeesterschap over de natuur, et cetera, et cetera? Nu heb ik niet de illusie dat de CU op een van die punten wel iets bereikt heeft, of had kunnen bereiken, maar ik zou niet weten waarom je uit de regering zou moeten blijven vanwege bepaalde wetgeving die lang geleden is aangenomen?

Een daling van het abortuscijfer op een korte termijn als 4 jaar is nogal naief. Ten eerste is dat cijfer in NL al behoorlijk laag, in verhouding tot buurlanden, daarnaast hangt zoiets vooral samen met lange termijn voorlichting en opvoeding. Als de CU daarin iets bereikt zou hebben, dan valt dat misschien over 10 jaar terug te vinden in de cijfers. Zulk magnetrondenken is leuk voor populistische schreeuwpartijen, maar ik hoop toch dat je dat niet van de CU verwacht?
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 04:05:53 pm door Pooh »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2010, 04:50:57 pm »
Hoezo 25 jaar CU? Ze willen toch niet zeggen dat ze de tijd van GPV meenemen in hun 25 jaar? Want dat was een geheel andere partij dan deze CU.
Volgens mij bestaat de CU nog niet zo lang en zouden ze gewoon kunnen samen gaan met de CDA. Daarin is nog maar weinig verschil.
Dus tijd voor een feestje? Lijkt me niet. Eerder tijd voor een rouw samenkomst om wat verloren is gegaan.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2010, 05:00:38 pm »

quote:

joepie schreef op 20 januari 2010 om 16:50:
Hoezo 25 jaar CU? Ze willen toch niet zeggen dat ze de tijd van GPV meenemen in hun 25 jaar? Want dat was een geheel andere partij dan deze CU.
Wie heeft het over 25 jaar? :? De CU bestaat binnenkort 10 jaar.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2010, 05:57:56 pm »
Gefeliciteerd CU. Voor mij als CDA'er is het zeker tijd voor een feestje. Nog nooit hebben we een partij gehad die eigenlijk net is als een eigen afdeling binnen de eigen partij, een soort van vazal-partij. Een leuke toevoeging van 6 zetels.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2010, 06:02:55 pm »

quote:

joepie schreef op 20 januari 2010 om 16:50:
Dus tijd voor een feestje? Lijkt me niet. Eerder tijd voor een rouw samenkomst om wat verloren is gegaan.
Wat is er precies verloren gegaan (behalve de naam)?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2010, 08:36:57 pm »

quote:

elle schreef op 20 januari 2010 om 16:01:
Tijd voor een feestje?? Wat mij betreft niet.

Ik zie niet hoe ze iets aan het abortuspercentage kunnen veranderen. Dat is voor mij geen echte reden om niet te willen feesten.

Maar laat ze eerst Balkenende eens op zijn knieeen door het stof kruipen ivm het Irak-rapport. Slappe hap! Ik denk er nog steeds ernstig over om mijn lidmaatschap op te zeggen. Iedereen vond die Weapons-of-mass-destruction dreiging flauwekul, behalve de ministerraad. Nu is er na jaaaaaren een rapport dat precies dat zegt, en gaat Balkenende (niet gehinderd door enige nuchtere correctie van de CU) doen alsof het een bliksemslag bij heldere hemel is.
Eigenlijk is het defensiestandpunt van de CU sowieso een minpunt, maar tot nog toe kon ik er mee leven.
Ik HEB het lidmaatschap recent opgezegd. CU is een slappe en zwakke partij, heeft vrijwel niets klaar gespeeld en het het evangelie van Christus te grabbel gegooid. Dit o.a. op de terreinen van euthanasie, abortus en ook zeker godslastering. Ik zal geen SGP stemmen, maar daar heb ik toch duizend keer meer waardering voor inmiddels. Dus....ik stem niet meer...
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 08:37:24 pm door grondig christelijk »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2010, 09:46:41 pm »
Zo somber als GC ben ik nog niet maar het is waar dat ze weinig klaar gemaakt hebben en regeringsdeelname was niet het meest briljante  plan. Maar goed ze zitten nu in het schuitje en zullen mee moeten varen. Gelukkig breekt JP zelf al het nodige af dus misschien is het wel snel afgelopen. Maar een feestje? Nee niet echt.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2010, 12:13:58 am »

quote:

Zwever schreef op 20 januari 2010 om 18:02:
[...]

Wat is er precies verloren gegaan (behalve de naam)?

Nou eh, ze zijn niet meer gereformeerd, ze zijn ook evangelisch, er zijn leden die ook lid zijn van de RKK, ze zijn ook nog reformatorisch,....
Ofwel: er zijn geen zuilen meer en daar hebben ze aan meegewerkt door samen te gaan met de RPF en open te staan voor katholieken.
Blijkt ook nog dat ze homo's niet weren in hun partij en wat andere opvattingen hebben over sommige van oorsprong gereformeerde stokpaardjes.
Zomaar een eerst reactie.

Een feestje?
Ja, we vieren dat we sinds 10 jaar geen verschil meer zien tussen CDA en CU.
We vieren ook dat we sinds een aantal jaren een kabinet hebben met een tweeling en een eenling.
CU voegt mi weinig toe aan het politieke bestel, ze zouden net als bij de omroepen wat clubjes op één hoop moeten gooien.
Maakt het stemmen ook eenvoudiger.
voorstel:
SGP blijft SGP
CDA en CU wordt CDU
PVDA en SP wordt SPvdA
PVV en Verdonk wordt VPVV
Partij voor de dieren en GroenLinks wordt Groen Dier
D66 en de VVD gaan verder als IN Individueel Nederland
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2010, 09:35:10 am »

quote:

okidoki schreef op 21 januari 2010 om 00:13:
[...]

Nou eh, ze zijn niet meer gereformeerd, ze zijn ook evangelisch, er zijn leden die ook lid zijn van de RKK, ze zijn ook nog reformatorisch,....
Ofwel: er zijn geen zuilen meer en daar hebben ze aan meegewerkt door samen te gaan met de RPF en open te staan voor katholieken.
Blijkt ook nog dat ze homo's niet weren in hun partij en wat andere opvattingen hebben over sommige van oorsprong gereformeerde stokpaardjes.
Dat deel lijkt me wel behoorlijk reden voor een feestje!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2010, 09:35:18 am door Pooh »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2010, 09:49:14 am »

quote:

Pooh schreef op 21 januari 2010 om 09:35:
[...]

Dat deel lijkt me wel behoorlijk reden voor een feestje!
Yep. Maar politiek gezien doen ze mij weinig.
Mail me maar als je wat wilt weten

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2010, 11:18:26 am »
Zowel vanuit de RPF als vanuit het GPV werd sterk de nadruk gelegd op de beschermwaardigheid van het leven. Daarin waren deze partijen, met de SGP, uniek. Natuurlijk waren er ook andere belangrijke zaken, kort samen te vatten onder de groepen ‘weduwen en wezen’. Maar de medisch-ethische thema’s waren dominant, en vanuit de achtergrond van beide partijen logisch.

Datzelfde zie je terug in de verkiezingsprogramma’s van de Christenunie. Dat betekent dat je op een dergelijk belangrijk thema iets moet binnenhalen, wil regeringsdeelname verantwoord zijn. In feite heeft de Christenunie (en voorlopers) altijd geroepen dat het kwetsbare leven bij deze partij veilig geborgd is. Dan verwacht ik inderdaad niet, gezien de 6 zetels, dat er van een radicale omezwaai sprake is bij regeringsdeelname. Ik verwacht wel dat er een maatregel wordt ingevoerd die het aantal voortijdig beëindigde levens (ca. 36.000 per jaar), vermindert. Ook als is het maar met enkele procenten. Maar nee, omwille van regeringsdeelname heeft de Christenunie haar meest kwetsbare achterban verraden.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2010, 04:05:02 pm »
Ik heb zeer veel waardering voor de ChristenUnie,
benevens haar bewindslieden en kamerleden.

Edoch, waarom niet samengewerkt c.q. samengegaan met het getalswaardig
sterkere CDA?

In die fractie zitten n.b. ook lieden (o.a. Eddy Bilder, Jan Schinkelshoek)
die een klaarder principiëel laten horen dan de CU!!!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2010, 04:10:12 pm »
In mijn opinie moet je elke gelegenheid aangrijpen voor een feestje. En ik vind dat de overheid dat zou moeten stimuleren.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2010, 04:10:31 pm door Mellon »