Auteur Topic: Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?  (gelezen 7298 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?
« Reactie #15 Gepost op: januari 21, 2010, 11:18:48 pm »
En nu even concreet: Onlangs riep Rouvoet vlgs het ND lokale politici op het CU-succes in de regering meer uit te dragen:

quote:

Hij noemt als voorbeeld het drugsbeleid. ,,Na jarenlang gedoogbeleid is er onder dit kabinet een kentering gekomen in het drugs- en alcoholbeleid: coffeeshops in de nabijheid van scholen moeten dicht, alcoholgebruik onder jongeren wordt drastisch aangepakt door scherpere leeftijdscontrole, een reclameverbod tot 21:00 uur en strafbaarstelling van alcoholbezit onder de zestien.''

Fietsroutes
Ook de aanpak van knelpunten in het openbaar vervoer en de aanleg van fietsroutes noemt Rouvoet ,,herkenbare ChristenUnie-accenten'', net als geld voor uitstapprogramma's voor prostituees en de opvang van tienermoeders.

Stellen al deze punten nu echt niets voor?

Ter aanvulling:
In de brief, te lezen op de CU-website, schrijft Rouvoet:

quote:

Speerpunt 1: Betrokken, bloeiende samenleving

We hebben geld vrijgespeeld voor kwetsbare groepen, zoals voor de opvang van tienermoeders via centrumgemeenten, voor uitstapprogramma's voor prostituees en voor schuldhulpverlening door vrijwilligersorganisaties. Ook worden overal de Centra voor Jeugd en Gezin ingericht en is er heel veel aandacht voor opvoedondersteuning gekomen. Jeugd en Gezin, vanouds een speerpunt van de ChristenUnie, staat op de kaart!

Speerpunt 2: Duurzame leefomgeving

Heel veel knelpunten in het regionale Openbaar vervoer worden aangepakt, en er is 25 miljoen vrijgemaakt voor de aanleg van fietsroutes. Ook worden andere infrastructurele knelpunten aangepakt, onder andere bij de vaarwegen. Herkenbare ChristenUnie-accenten!

Speerpunt 3: Dienstbare, betrouwbare overheid

Na jarenlang gedoogbeleid is er onder dit kabinet een kentering gekomen in het drugs- en alcoholbeleid: coffeeshops in de nabijheid van scholen moeten dicht, alcoholgebruik onder jongeren wordt drastisch aangepakt door scherpere leeftijdscontrole, een reclameverbod tot 21:00 en strafbaarstelling van alcoholbezit onder de 16. Ook wordt in steeds meer gemeenten een blowverbod in de openbare ruimte ingevoerd: ooit begonnen met een ChristenUnie-motie in de Tweede Kamer, nu terugkerend in het kabinetsbeleid. Tot slot is de Winkeltijdenwet aangescherpt. De effecten worden al zichtbaar, zoals onlangs in de gemeente Westland.
En daarnaast: hoe christelijk is het om voor je (politieke) verantwoordelijkheid weg te lopen als je de mogelijkheid krijgt mede het land te regeren?
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2010, 11:21:56 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 30, 2010, 01:22:34 pm »
Ik vraag me toch af welke conclusie ik eraan moet verbinden dat ik tot nu toe geen antwoord gekregen heb...  O-)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 30, 2010, 02:50:18 pm »
Grote vraag is of het meeregeren is wat de CU doet. Die paar dingetjes die Rouvoet noemt zouden net zo goed van het CDA kunnen zijn. Ze kunnen het nu uitvoeren omdat ze niet met VVD en D66 in het kabinet zitten maar dat is het dan ook wel. Middelkoop is pispaal op defensie, op V&W mag een staatssecretaris de klappen vangen voor Eurlings. En de jeugdzorg is nog altijd een even grote bureaucratie als voorheen waar je blij mag zijn als je hulp krijgt. Nee het is nog steeds geen feestje en politiek verantwoordelijkheid nemen komt pas als ze 1/3 van het kabinet uitmaken.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2010, 02:50:57 pm door dingo »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 30, 2010, 03:32:35 pm »
Meeregeren is toch heel iets anders dan oppositie voeren.Het laatste deden ze mi zeker beter,het eerste komt onvoldoende uit de verf en er zijn pijnlijke blunders gemaakt door meerdere bewindslieden.

Nee geen tijd voor een feestje,werk aan de winkel.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 30, 2010, 11:05:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 30 januari 2010 om 15:32:
Meeregeren is toch heel iets anders dan oppositie voeren.Het laatste deden ze mi zeker beter,het eerste komt onvoldoende uit de verf en er zijn pijnlijke blunders gemaakt door meerdere bewindslieden.
Ik denk dat voor elke partij regeren moeilijker is; je moet immers compromissen sluiten.

Inderdaad maken de CU-bewindslieden niet zo'n sterke indruk. Rouvoet blijft steken in de bureaucratie, Van Middelkoop doet meerdere onhandige uitspraken (en ligt blijkbaar minder goed binnen defensie); Huizinga doet het eigenlijk nog het best (een kraakbare OV-chip, geërfd van je voorgangers, daar doe je weinig tegen).
Ze hebben natuurlijk ook weinig ervaring met besturen. Een departement leiden lijkt me anders dan een kamerfractie leiden.

Van een 6-zetelpartij mag je in een coalitie eigenlijk niet verwachten dat ze puur christelijke punten kan scoren. En RPF en GPV hebben in de oppositie toch ook niets bereikt?

Kortom:
Dát CU meeregeert is beter dan (enkele jaren geleden) verwacht.
Hóe CU meeregeert is zoals te verwachten viel.
as blunt as Ockham's razor

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 30, 2010, 11:09:35 pm »
En de concrete punten die ik citeer worden volkomen genegeerd....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 30, 2010, 11:41:27 pm »

quote:

Speerpunt 1: Betrokken, bloeiende samenleving

Ik ben benieuwd hoe men dit wil gaan meten. Ik denk als je een enquête houd onder de Nederlandse bevolking dat men aan zal geven dat het allemaal nog slechter is geworden. Ja, natuurlijk op enkele plaatsjes waar er veel tijd en voornamelijk ontzettend veel geld in is gepompt zal er verbetering waarneembaar zijn, maar over de hele lijn geloof ik er helemaal niets van dat er vooruitgang is geboekt.

Jeugdzorg is nog steeds een belabberd zooitje bureaucraten enz enz.

quote:

Speerpunt 2: Duurzame leefomgeving

Het openbaar vervoer is hier enkel achteruitgegaan, de toestand bij de NS is te vergelijken met die van een gemiddeld oostblokland waneer het weer eens gesneeuwd heeft, of er blaadjes gevallen zijn of als het vriest of wanneer er een groot evenement is.

quote:

Speerpunt 3: Dienstbare, betrouwbare overheid

Overheid in 1 zin met dienstbaar en betrouwbaar. Ik ben benieuwd wat de gemiddelde Nederlander vindt. Natuurlijk is het erg leuk om onderzoekjes te doen waarvan de uitkomst al vast staat omdat de opdrachtgever het Rijk is, maar ik ben wel benieuwd naar echte onderzoeken.

Zoals een ander ook al zei, voor dit alles had de CU niet hoeven meeregeren, dat had het CDA ook wel kunnen doen. Laat de CU maar eens met concrete bewijzen komen dat zij het voor elkaar hebben gekregen dat er iets verbeterd is en ook constructief verbeterd.

Ik vind Rouvoet best een geschikt politiek leider van de CU en ook best een capabel politicus, maar de taak die hij nu heeft, daar bakt hij niets van. Althans, het komt niet uit de verf. Diegene op defensie kan ik eigenlijk niet serieus nemen.

Maar volgens mij doet de CU het in de peilingen helemaal niet zo slecht, dus ze zal voor de achterban wel iets goeds doen. Of is het bij gebrek aan beter?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2010, 11:05:36 am »
Sla je nu bewust de reeks concrete punten die Rouvoet opsomt over, of niet? Vlgs mij gaat het niet om de kopjes, maar om de concrete punten.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 31, 2010, 11:38:15 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 11:05:
Sla je nu bewust de reeks concrete punten die Rouvoet opsomt over, of niet? Vlgs mij gaat het niet om de kopjes, maar om de concrete punten.
Die concrete punten zie ik graag onderbouwt. Iedereen kan wel zomaar wat roepen over wat er allemaal bereikt is, maar politici vertrouw ik wat dat betreft niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 31, 2010, 12:23:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2010 om 11:38:
[...]

Die concrete punten zie ik graag onderbouwt. Iedereen kan wel zomaar wat roepen over wat er allemaal bereikt is, maar politici vertrouw ik wat dat betreft niet.
Hoezo 'onderbouwd'? Al die concrete punten zijn gewoon genomen maatregelen en besluiten door het kabinet hoor.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2010, 12:41:37 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 12:23:
[...]

Hoezo 'onderbouwd'? Al die concrete punten zijn gewoon genomen maatregelen en besluiten door het kabinet hoor.
Oww, dan. Dat betekend dus automatisch dat het werkt, effect heeft enz enz. Gelukkig. Kunnen de burgers weer gerust slapen. De overheid zegt het dus het zal wel zo zijn.  :Z

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 31, 2010, 01:34:18 pm »
Volgens mij is de eerste vraag vooral of de genoemde genomen besluiten op zichzelf goed en als ChristenUnie-punten aanwijsbaar zijn. Daar gaat het om in dit topic: of de ChristenUnie wel of niet wat klaarspeelt in het kabinet.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2010, 01:35:14 pm door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 31, 2010, 02:52:29 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 13:34:
Volgens mij is de eerste vraag vooral of de genoemde genomen besluiten op zichzelf goed en als ChristenUnie-punten aanwijsbaar zijn.
In mijn ogen hadden het net zo goed CDA punten kunnen zijn. Dus dan is het eerste antwoord al negatief (tenzij iemand mij kan laten zien waarom dit enkel door de CU bereikt had kunnen worden). Dan hoeven we idd geen eens verder te kijken.

quote:

Daar gaat het om in dit topic: of de ChristenUnie wel of niet wat klaarspeelt in het kabinet.
Ik ben benieuwd of iemand dan met overtuigende en onderbouwde punten komt. Kijk zo'n opsomming is natuurlijk leuk bij een preek voor eigen parochie, maar meer ook niet.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 31, 2010, 03:29:28 pm »
Ik zie in dit topic de trend ontstaan dat men de CU niet meer te onderscheiden vindt van de CDA.

Hoe kan het dan dat ik bij van die verkiezings-testen altijd eindig bij CU en de CDA meestal een eindje van me af staat?

De ChristenUnie lijkt mij veel meer 'orthodox-christelijke' waarden & normen uitstralen dan de CDA om eerlijk te zijn. Bij de ChristenUnie zie je dat ze daadwerkelijk werken vanuit hun gelóóf, bij de CDA krijg ik meer de indruk dat ze nog iets proberen te doen met puur de christelijke normen en waarden, zonder dat het geloof nog echt een rol speelt.

Ook al is de CU klein, ze trekken per man wel veel harder aan het 'normen & waarden' touw dan de CDA, mijns inziens. In een regering dus altijd de moeite waard om te hebben. Toch? Of zijn anderen van mening dat de CDA net zo hard haar best doet?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 31, 2010, 03:56:08 pm »
Als ik de samenvatting van dit boek lees dan lijk je ongelijk te hebben.