Auteur Topic: Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?  (gelezen 7473 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje?
« Reactie #30 Gepost op: januari 31, 2010, 04:44:55 pm »

quote:

dingo schreef op 31 januari 2010 om 15:56:
Als ik de samenvatting van dit boek lees dan lijk je ongelijk te hebben.
In die samenvatting staan bijna alleen vragen. Ik ben benieuwd hoe je dit wil gebruiken om Zwevers ongelijk aan te tonen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 31, 2010, 05:03:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2010 om 14:52:
[...]
In mijn ogen hadden het net zo goed CDA punten kunnen zijn. Dus dan is het eerste antwoord al negatief (tenzij iemand mij kan laten zien waarom dit enkel door de CU bereikt had kunnen worden). Dan hoeven we idd geen eens verder te kijken.

Ik had het CDA geen kentering in het drugs- en alcohol(gedoog-)beleid zien brengen. De aanpak van knelpunten in het openbaar vervoer en de aanleg van fietsroutes lijkt me ook typisch CU. Het CDA roept wel het eea over openbaar vervoer, maar echt wezenlijke vooruitgang heb ik het CDA daar nooit op zien boeken.
Als de CU het niet voorgesteld had, waren er geen opvang voor tienermoeders, uitstapprogramma's voor prostituees, en meer aandacht voor schuldhulpverlening door vrijwilligersorganisaties gekomen. Blowverbod en aanscherping Winkeltijdenwet komen ook uit CU-koker. Nu jij.

quote:

Kijk zo'n opsomming is natuurlijk leuk bij een preek voor eigen parochie, maar meer ook niet.
Het gaat toch ook om je eigen parochie? Je moet eerst verantwoording afleggen aan je achterban toch?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 31, 2010, 05:26:05 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 16:44:
[...]

In die samenvatting staan bijna alleen vragen. Ik ben benieuwd hoe je dit wil gebruiken om Zwevers ongelijk aan te tonen.
Er schijnen ook antwoorden te zijn volgens dit nieuwsbericht. Ik heb uiteraard het boek zelf nog niet gelezen maar het lijkt mijn beeld van de CU te bevestigen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 31, 2010, 06:34:33 pm »
Als je naar het gesprek luistert (naast het bericht kan je daarop klikken) hoor je dat Voerman een fusie van CU en CDA 'uitgesloten' acht. Het CDA is 'pragmatischer' geworden de afgelopen jaren en de CU wil aan 'christelijke politiek' blijven doen, aldus Voerman.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2010, 06:35:11 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 31, 2010, 07:21:02 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 18:34:
Als je naar het gesprek luistert (naast het bericht kan je daarop klikken) hoor je dat Voerman een fusie van CU en CDA 'uitgesloten' acht. Het CDA is 'pragmatischer' geworden de afgelopen jaren en de CU wil aan 'christelijke politiek' blijven doen, aldus Voerman.
Fuseren is nog weer wat anders maar het onderscheid tussen de beide partijen verkleint wel in rap tempo.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 31, 2010, 08:53:12 pm »
Ik betwijfel het, met name dat 'rappe tempo', maar dit topic gaat over wat de CU wel/niet bereikt heeft als regeringspartij en het valt me op dat mensen wel veel klagen, maar afhaken zodra het concreet wordt. Wat toch op z'n minst doet vermoeden dat het allemaal zo slecht nog niet gaat.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 31, 2010, 09:53:58 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 17:03:
[...]

Ik had het CDA geen kentering in het drugs- en alcohol(gedoog-)beleid zien brengen.
Het CDA heeft voorheen ook met de VVD geregeerd. Een kentering in de aanpak was toen niet mogelijk schijnbaar. Evenwel is het gezin als hoeksteen van de samenleving een CDA motto. Iets wat het CU nu schijnbaar naar zich toe probeert te trekken.

quote:

De aanpak van knelpunten in het openbaar vervoer en de aanleg van fietsroutes lijkt me ook typisch CU.
Fietsroutes lijkt mij meer iets van lokale overheden. De aanpak van fileleed wordt voornamelijk gedirigeerd door CDA minister Eurlings. En wat het openbaar vervoer betreft; het is een groot zooitje. Als er geen gedonder op het spoor is dan is er wel weer een buschauffeur afgetuigd waardoor er geen bussen meer rijden.

quote:

Het CDA roept wel het eea over openbaar vervoer, maar echt wezenlijke vooruitgang heb ik het CDA daar nooit op zien boeken.
De CU ook niet. Wat dat betreft lijken ze dus precies op elkaar.

quote:

Als de CU het niet voorgesteld had, waren er geen opvang voor tienermoeders, uitstapprogramma's voor prostituees, en meer aandacht voor schuldhulpverlening door vrijwilligersorganisaties gekomen.
Want jij kan in een alternatieve realiteit kijken wat er allemaal wel en niet was gebeurd als de CU niet in de regering zat?

quote:

Blowverbod en aanscherping Winkeltijdenwet komen ook uit CU-koker. Nu jij.

Blowverbod; een wassen neus, symptoom bestrijding. Concreet is er helemaal niets veranderd behalve dat coffeeshops een straatje verder moeten zitten van een school.
Winkeltijdenwet; nog nooit heb ik zoveel koopzondagen gezien in mijn stad en de omgeving. Nog nooit zijn hier een aantal supermarkten op zondag open geweest, nu elke zondag een x aantal.  

quote:

[...]

Het gaat toch ook om je eigen parochie? Je moet eerst verantwoording afleggen aan je achterban toch?
Ze hebben enkel een verkooppraatje gehouden er wat jij hier geplaatst hebt staat niets geen verantwoording slechts wat inhoudsloze leuzen. Ik ben geen achterban van de CU, en dat zijn heel veel mensen hier niet. Een preek voor eigen parochie heeft dus geen enkele zin.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 31, 2010, 09:54:32 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 januari 2010 om 20:53:
Ik betwijfel het, met name dat 'rappe tempo', maar dit topic gaat over wat de CU wel/niet bereikt heeft als regeringspartij en het valt me op dat mensen wel veel klagen, maar afhaken zodra het concreet wordt. Wat toch op z'n minst doet vermoeden dat het allemaal zo slecht nog niet gaat.
Indien je alles vanuit de bevolking, maar ook vanuit stemmers maar negeert dan valt het allemaal reuze mee ja.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 01, 2010, 10:43:16 am »
Stel nu dat de CU níet in het kabinet had gezeten, omdat CDA + PVDA groot genoeg waren voor een meerderheid. Had het er dan toch niet een beetje anders uitgezien?

Ze hebben maar 6 zetels, dus heel hard roepen kun je nou ook weer niet binnen een coalitie, lijkt me.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 01, 2010, 10:51:25 am »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2010 om 21:53:
Fietsroutes lijkt mij meer iets van lokale overheden.

Wel handig dat de CU daar anders geld voor vrijmaakt, op landelijk niveau.

quote:

De aanpak van fileleed wordt voornamelijk gedirigeerd door CDA minister Eurlings.

Dat is een coalitie, inderdaad, waarin je in een akkoord afspraken over maakt. Toch?

quote:

En wat het openbaar vervoer betreft; het is een groot zooitje. Als er geen gedonder op het spoor is dan is er wel weer een buschauffeur afgetuigd waardoor er geen bussen meer rijden.

Of het een groot zooitje is, lijkt me te bezien. We hebben nu éénmaal een van de drukst bereden stukjes spoor ter wereld. Als je de kwaliteit van het OV wereldwijd zou bekijken doet Nederland het absoluut zo slecht niet; ik denk eerder dat we (gezien de drukte) één van de beste OV-landen ter wereld zijn.

Maar in plaats van een welles-nietes, laten we het eens omdraaien: wat had de CU dan wél moeten doen volgens jou, Thorgem? Wel gegeven het feit dat ze 6 zetels hebben en dus niet alles zelf uitmaken?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 01, 2010, 11:21:36 am »

quote:

Zwever schreef op 01 februari 2010 om 10:51:
[...]

We hebben nu éénmaal een van de drukst bereden stukjes spoor ter wereld. Als je de kwaliteit van het OV wereldwijd zou bekijken doet Nederland het absoluut zo slecht niet; ik denk eerder dat we (gezien de drukte) één van de beste OV-landen ter wereld zijn.

(...)
Klopt wel. Aan de andere kant willen we altijd voor een duppie op de eerste rang zitten, dus is er altijd achterstallig onderhoud en werken we met strakke uitgekiende schema's om het materieel rijdende te houden. Met als gevolg dat bij wat blaadjes, wat sneeuw of vertraging het hele landelijke netwerk plat ligt.
Ik begrijp dat een stevige investering in een netwerk met hogere capaciteit (qua voltages op de bovenleidingen) jaren geleden al verstandig zou zijn geweest. Maar nee, dat kan niet uit, wals we het 'goed uitkienen' redden we het ook, lijkt de gedachte.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 01, 2010, 02:32:53 pm »
Terecht noemt Mezza een aantal punten die door de Christenunie zijn binnengehaald. En afgezien van de spielerei rond fietsroutes, betreft dat inderdaad de groepen waarvoor de Christenunie moet opkomen. Ter nuancering, het zijn voor een deel wel zaken die al tijdens eerdere kabinetten zijn voorbereid (coffeeshops rond scholen, reclamebeperking, etc.). desondanks zijn er inderdaad ook zaken die zonder Christenunie niet zouden zijn afgesproken en nu wel gerealiseerd. Waarvan acte!

Blijft staan dat mijn eerste post nog steeds van kracht is, en de geloofwaardigheid van de partij ondermijnt. Mijn stem voor de Tweede Kamer gaat dus naar de SGP. Voor andere verkiezingen hangt het af van de partijprogramma’s en het stemgedrag in het verleden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 01, 2010, 02:57:46 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 01 februari 2010 om 14:32:
Blijft staan dat mijn eerste post nog steeds van kracht is, en de geloofwaardigheid van de partij ondermijnt. Mijn stem voor de Tweede Kamer gaat dus naar de SGP. Voor andere verkiezingen hangt het af van de partijprogramma’s en het stemgedrag in het verleden.

Beste Nieuw Terbregge. Je noemt je opmerkingen uit de openingspost.. Ik heb ze er nog eens bijgehaald (en ze zelf nog eens gelezen):

quote:

Nog altijd ben ik enigszins verbijsterd dat de Christenunie regeert, zonder dat het iets heeft betekend voor de belangrijkste doelgroepen van deze partij, namelijk het ongeboren leven, en de oudere mensen op wie euthanasie wordt toegepast. We hebben het dan over ca. 30.000 en 6.000 levensbeëindigingen, per jaar!

Eenzelfde reactie komt er bij me op als tijdens de eerste keer dat ik dit las: NATUURLIJK is het niet mogelijk om een jubileumfeest in 1 adem te noemen met kwetsbaar leven dat eindigt... Dit zal NOOIT samengaan...

Maar hoe ver reikt verantwoordelijkheid, vraag ik me dan af.. Er van uitgaand dat de mensen die abortus (prov.) of euthanasie plegen juist in het algemeen NIET tot de achterban van de partij behoren (en dus niet tot hun "doelgroep"/"invloedssfeer"). Het zou dus betekenen dat een partij hier een breekpunt van zou moeten maken (hun eigen mening geforceerd op zou moeten leggen aan een andersdenkende meerderheid) OF dat ze bewust kiest voor de oppositie/regeringsverantwoordelijkheden mijdt. Dat de CU beide niet gedaan heeft siert de partij in mijn ogen... En dan is een felicitatie in het kader een jubileum best op zijn plaats, denk ik... (Ook al zijn er de nodige pijnlijke momenten geweest in de partijgeschiedenis. Zal ik zeker niet ontkennen).
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 01, 2010, 03:28:45 pm »
Hehe, now we're talking. :)

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 02, 2010, 03:58:37 pm »
Voor een (kleine) partij die wordt uitgenodigd voor regeringsdeelname is de vraag van belang:  Wat moeten we minimaal binnenhalen willen we verantwoord kunnen regeren, zonder onze belangrijke programmapunten te verloochenen. Als de partij dus wordt uitgenodigd met als lokkertje: 25 mln voor fietspaden, weten we allemaal: niet doen. De lokkertjes nu zijn geweest de punten die Mezza noemt betreffende zwakkere groepen in de samenleving. Dat dit is binnengehaald is, ondanks mijn nuancering van vorige post, dus een succes te noemen.
De vraag is dan: Is het genoeg? Mijn antwoord is dus: nee. Dat je juist bij de meest confronterende leven- en dood-kwesties niets binnenhaalt, is blamerend. Je bent de enige partij (met de SGP) die hier altijd een terecht en zwaar punt hebt gemaakt. Vervolgens laat je die mensen gewoon zitten, en met de snoepjes van de fietspaden (en natuurlijk de Mezzapunten) zeg je ja. Te vroeg. En laten we het nu eens omdraaien. Ik heb altijd een partij gestemd die opkwam voor het ongeboren en eindigende leven. Is het gek dat ik nu die partij de rug toekeer en mijn verwachtingen richting de SGP richt?