Auteur Topic: eerst dieren, of mensen  (gelezen 2157 keer)

rugby

• Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Gepost op: februari 02, 2010, 03:51:39 pm »
bij ons in de gkv volgen we een Bijbelstudie via de CBSI, over Mozes.We zijn begonnen met de studie van Genesis en al dachten we dat deel goed (genoeg) te kennen, toch hebben we er wat vragen over, al bij de eesrte les ;-)
We probeerden het verschil tussen Gen 1 en Gen 2 te verklaren..in Gen 1:24 staat dat God eerst de dieren maakte en daarna de mensen.Met nadruk op mensEN, dus Adam EN Eva?
In Gen 2: 18 staat dat de mens Adam eerst alleen was, daarna dieren en darna pas Eva. In vers 19 staat dat Hij , na Adam, de wilde dieren maakte.Daarna pas Eva.(vers 21)

Ik weet dat dit natuurlijk al wel bekend is...maar wat zou een verklaring kunnen zijn?(alsof wij mensen dat ook maar enigszins zouden kunnen begrijpen/verklaren..)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2010, 04:03:06 pm »
Een mogelijkheid is dat Genesis 1 de schepping van de letterlijke aarde, de flora en fauna en de mensheid beschrijft en Genesis 2 de schepping van de zoon van God (Adam) en de hof van eden met daarin alle bijbehorende flora en fauna.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2010, 06:40:12 am »
Rugby schreef dat God in het 2e hoofdstuk de dieren schiep uit aarde, maar dat staat daar niet.
Je zou het wel wat simpeler kunnen lezen:
Het was de bedoeling dat Adam de dieren namen gaf. Diverse dieren kon Adam gewoon aanwijzen, die waren gewoon bij hem in de buurt: een koe, een schaap, een geit, enz. Maar er waren ook dieren die in het wild leefden en niet altijd in de buurt waren, het zou misschien wel jaren duren voordat Adam de tijger of de Japanse nagtegaal tegen zou komen. Daarom vormde God deze in het wild levende dieren, als voorbeeld voor Adam uit aarde, zodat Adam ook deze dieren namen kon geven.
Adam stond aan het hoofd van de natuur door de naamgeving aan de dieren, zijn vrouw heeft hij naar zichzelf genoemt (Mannin(vorige vertaling)).
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2010, 09:52:04 am »
Misschien werken beide scheppingsverhalen toe naar een andere climax… Is het “verkondigende geschiedenis”…

Gaat Gen 1:1-2:3 primair over de 7e dag, de rustdag, de 7e dag na 6 andere scheppingsdagen.
3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

En spitst Gen 2:4-25 zich primair toe op het huwelijk.
24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt.

En wordt wordt de mens in beide verhalen slechts zijdelings genoemd. Maar wel vanuit Gods perspectief. Wij moeten onze plaats kennen. Als laatste der schepselen (Gen 1). We staan alleen maar als kroon op Zijn schepping omdat God ons daar geplaatst heeft. Wij leven slechts “op de adem van Zijn stem” (Gen 2). God vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.

Genesis beschrijft de grootsheid van Gods schepping, leert ons iets over de Sabbat (en over een weekindeling in 7 dagen), iets over het huwelijk en leert ons mensen een duidelijke les in bescheidenheid.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2010, 01:21:50 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2010, 09:20:25 am »

quote:

rugby schreef op 02 februari 2010 om 15:51:
bij ons in de gkv volgen we een Bijbelstudie via de CBSI, over Mozes.We zijn begonnen met de studie van Genesis en al dachten we dat deel goed (genoeg) te kennen, toch hebben we er wat vragen over, al bij de eesrte les ;-)
We probeerden het verschil tussen Gen 1 en Gen 2 te verklaren..in Gen 1:24 staat dat God eerst de dieren maakte en daarna de mensen.Met nadruk op mensEN, dus Adam EN Eva?

Hst 1-2:3 lijkt me de chronologische volgorde van wat er gebeurde bij de schepping van hemel en aarde en alles wat er verder nog wordt genoemd tot de schepping van de mens... Tot en met de 7e dag. :)

In hst 2 worden er verschillende samenvattingen gegeven, van bepaalde punten die uitgediept worden.
BV:

quote:

4 Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde, toen zij geschapen werden. Ten tijde, dat de HERE God aarde en hemel maakte, 5 – er was nog geen enkel veldgewas op de aarde, en er was nog geen enkel kruid des velds uitgesproten, want de HERE God had het niet op de aarde doen regenen, en er was geen mens om de aardbodem te bewerken; 6 maar een damp steeg op uit de aarde en bevochtigde de gehele aardbodem – 7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.

Een korte samenvatting met wat wrs dan vanuit Gods oogpunt het belangrijkste is van de schepping:
Hemel en aarde en die aarde dan als woongebied voor de mens - die wordt er dan ook alleen genoemd. (En dat betekent dan niet dat deze korte samenvatting ervanuit gaat dat er geen dieren en planten geschapen zouden zijn)

quote:

In Gen 2: 18 staat dat de mens Adam eerst alleen was, daarna dieren en daarna pas Eva. In vers 19 staat dat Hij , na Adam, de wilde dieren maakte.Daarna pas Eva.(vers 21)

Ik weet dat dit natuurlijk al wel bekend is...maar wat zou een verklaring kunnen zijn?(alsof wij mensen dat ook maar enigszins zouden kunnen begrijpen/verklaren..)

Dit gedeelte geeft een verklaring van het feit dat Adam ontdekte dat hij geen hulp had die bij hem paste, zoals hij ontdekte dat de dieren hadden. Doordat Adam de dieren een naam moest geven, zag hij dat hij alleen was en dat was de ontdekking waarop de Here God Eva schiep.
Dus je zou als titel aan dat stukje kunnen geven: Waarom is Eva geschapen? :)
Of: Help, ik heb geen hulpje... :P
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2010, 09:22:33 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rugby

• Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2010, 05:37:56 pm »
bedankt allemaal.
Ik heb nooit geschreven dat dieren uit aarde komen...maar verder commentaar was geweldig, ik neem het mee naar de Bijbelstudie as zondagavond ;-)

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #6 Gepost op: februari 16, 2010, 06:35:48 am »

quote:

rugby schreef op 11 februari 2010 om 17:37:
bedankt allemaal.
Ik heb nooit geschreven dat dieren uit aarde komen...)

Sorry, ik bedoelde dat er niet stond, dat toen pas de dieren werden geschapen, immers het vee werd niet voor Adam uit aarde gevormd, deze kon hij zo aanwijzen.

Overigens wél raar, dat er in het paradijs al onderscheid werd gemaakt tussen het vee, en daarnaast de vogels en wilde dieren. (je zou haast denken dat Adam daar een boerderij had).

Knoalster

• Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2010, 11:08:49 am »
of gewoon in het kort:

dieren eerst verhaal gaat over chronologische volgorde,
terwijl het verhaal dat mensen als 1e waren in belangrijkheid volgorde gaat

als ik me het goed herinner

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2010, 06:25:23 am »

quote:

Knoalster schreef op 16 februari 2010 om 11:08:

terwijl het verhaal dat mensen als 1e waren in belangrijkheid volgorde gaat
Volgens mij staat er nergens dat mensen eerder waren.

Knoalster

• Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2010, 09:17:15 am »

quote:

har03 schreef op 17 februari 2010 om 06:25:
[...]

Volgens mij staat er nergens dat mensen eerder waren.
heb jij de bovenstaande stukken wel gelezen? denk het niet

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2010, 05:52:25 am »

quote:

Knoalster schreef op 17 februari 2010 om 09:17:
[...]

heb jij de bovenstaande stukken wel gelezen? denk het niet
Foute suggestie!!  Ik denk dat je eerst de bijbelhoofdstukken eens moet lezen, waar dit over gaat (Gen.1,2), en dan aan mij uit kunt leggen waar jij leest dat mensen, op welke wijze dan ook eerder waren.

Knoalster

• Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #11 Gepost op: februari 18, 2010, 03:53:37 pm »

quote:

har03 schreef op 18 februari 2010 om 05:52:
[...]

Foute suggestie!!  Ik denk dat je eerst de bijbelhoofdstukken eens moet lezen, waar dit over gaat (Gen.1,2), en dan aan mij uit kunt leggen waar jij leest dat mensen, op welke wijze dan ook eerder waren.
uhmm 1e post van Rugby?

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
eerst dieren, of mensen
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2010, 06:09:11 am »
Nee, beter even de bijbel ernaast houden:
19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten.

Hier staat dus niét dat hier de dieren geschapen werden, hier staat dat God voor Adam een beeltenis van allerlei dieren maakte, zodat Adam deze namen zou geven, én kon ontdekken dat dieren mannelijk en vrouwelijk waren, en hij alleen was. (Het vee werd niet als voorbeeld gemaakt voor Adam, hieraan kon hij namen geven omdat het vee simpelweg bij hem in de buurt liep).

22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw
Zo zie je dat in vers 22 Mannin werd gemaakt uit de rib van Adam.