Auteur Topic: waar staat dat je eerst voor je (eigen) gezin moet zorgen?  (gelezen 2947 keer)

rugby

• Bekijk profiel
waar staat dat je eerst voor je (eigen) gezin moet zorgen?
« Gepost op: februari 02, 2010, 03:56:37 pm »
Ik heb een studiegroepje, waar ik het volgende hoorde, maar niemand wist echt antwoord..wie weet iemand van jullie wel?

De situatie was als volgt:Iemand is erg druk met het zorgen voor anderen, waarbij wel eens het eigen gezin tekort komt. Diegene voelt het echter als plicht naar God toe, te zorgen voor anderen. (Het staat immers in de Bijbel dat dat moet..).
Maar er zou ook staan dat je eerst voor je eigen gezin moet zorgen..?
Iemand dacht dat dat in de Bijbel zou staan...maar waar??
Is het : heb uw naaste lief als u zelf? Daar staat niet bij dat je moet zorgen dat eerst je eigen gezin op orde is, en sdaarna pas een ander...!
Wie kan ons helpen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2010, 03:59:33 pm »
1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2010, 04:15:30 pm »
In de bijbel staat een aantal zaken zo staat in 1 Tim 3:4 Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen. 5 Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen?

Maar ook in 1 Kor 7:29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, 30 ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, 31 ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder. 32 Ik zou willen dat u geen zorgen hebt. Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. 33 Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, 34 dus zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een meisje dat nog niet getrouwd is, dragen zorg voor de zaak van de Heer, en wel zo dat ze God met heel hun lichaam en geest zijn toegewijd. Maar een getrouwde vrouw draagt zorg voor aardse zaken en wil haar man behagen. 35 Ik zeg dit in uw eigen belang, niet om u aan banden te leggen, maar om u tot onberispelijk gedrag en onverminderde toewijding aan de Heer te brengen.

Het is dus wat genuanceerder dan alleen voor je gezin zorgen maar voor je gezin zorgen/leidinggeven is wel voorwaarde om ook voor andere te kunnen zorgen blijkt.

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2010, 05:42:08 pm »
bedanjt , hier kan ik zeker wat mee.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2010, 03:00:09 am »
Doet me ook denken aan een boek die ik las. Jonge bekeerlingen in China gaan vaak vol passie evangeliseren onder andere chineschen. Met de opwekking die vooral sterk in opmars kwam in de jaren 80 bemerkten veel jonge evangelisten dat ze zo opgingen in hun bediening dat hun relaties met hun vrouw en kinderen onder druk kwamen te staan. Meerdere relaties liepen daarop stuk. Daarom is daar vandaag de dag extra nadruk in de gemeentes komen te staan op het belang van het gezin. Hun visie is daarom zo ontwikkeld door de jaren heen dat nu velen zich aan het volgende lijstje zijn gaan houden:

Op de eerste plaats komt God
Op de tweede plaats het gezin
En op de derde plaats de missie voor God
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2010, 07:40:48 pm »
Hm, ik ken dat lijstje, maar wat betekent het concreet dat 'God' boven je gezin komt? Dat je je stille tijd tóch gaat houden als je dochtertje naar school moet? :)

En wat is eigenlijk het verschil tussen 'God' en 'Gods missie'?

Volgens mij kun je 'God' beter uit het lijstje weghalen; die is boven prioriteiten verheven. God dien je via je hele leven; bijvoorbeeld in je gezin, Gods missie, werk, kerk, etc. Toch?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2010, 07:49:02 pm »

quote:

Zwever schreef op 21 februari 2010 om 19:40:
Hm, ik ken dat lijstje, maar wat betekent het concreet dat 'God' boven je gezin komt? Dat je je stille tijd tóch gaat houden als je dochtertje naar school moet? :)
Als God graag wil dat je goed voor je gezin zorgt, en je doet dat ook, dan komt God eerst en als gevolg daarvan komt je gezin op de tweede plaats - maar dat is dan geen slechte plek. :)

quote:

En wat is eigenlijk het verschil tussen 'God' en 'Gods missie'?

Volgens mij kun je 'God' beter uit het lijstje weghalen; die is boven prioriteiten verheven. God dien je via je hele leven; bijvoorbeeld in je gezin, Gods missie, werk, kerk, etc. Toch?

Ja, dat bedoel ik denk ik ook met mijn uitleg hierboven.
Wat niet OK is als een vader bv altijd op stap is voor de Heer en daarom in zn gezin niet meer aanwezig is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan