Auteur Topic: NVVE: Euthanasie moet ook bij goede gezondheid mogelijk zijn  (gelezen 4306 keer)

Hans61

• Bekijk profiel
NVVE: Euthanasie moet ook bij goede gezondheid mogelijk zijn
« Gepost op: februari 04, 2010, 04:35:48 pm »
Volgende week start de campagne ´ Week van het voltooid leven´ van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Voltooid
Met de campagne vraagt de NVVE aandacht voor bejaarden die actief hun leven willen beëindigen, niet omdat ze ondraaglijk ziek zijn, maar omdat ze vinden dat ze hun leven als voltooid beschouwen. De huidige euthanasiewetgeving verbiedt artsen om hen te helpen een einde te maken aan hun leven. Volgens de NVVE heeft dat als gevolg dat zo´n vierhonderd mensen per jaar op "gruwelijke wijze" een einde maken aan hun leven.

Statistiek
De NVVE concludeert dat relatief veel ouderen zelfmoord plegen; in 2008 werden 400 van de 1500 suïcides gepleegd door 60-plussers. De organisatie wil dat gegeven met de campagne onder de aandacht brengen. Uit onderzoek dat Maurice de Hond deed in opdracht van de NVVE is gebleken, dat 56% van de ondervraagden vindt dat ook voor deze groep ouderen euthanasie wettelijk mogelijk moet worden.

Vanavond in NOVA een verslag van de persconferentie en een reportage met betrokkenen.

Met de campagne vraagt de NVVE aandacht voor bejaarden die actief hun leven willen beëindigen, niet omdat ze ondraaglijk ziek zijn, maar omdat ze vinden dat ze hun leven als voltooid beschouwen.

Ongelofelijk zeg!!!
Je bent niet ziek,noch lijdt je psychisch of fysiek,maar de overheid moet jou wel helpen omdat jij vindt dat je leven klaar is... :nee:

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2010, 04:37:52 pm »
Zodra ze een 100% veilige manier vinden waardoor er absolute zekerheid is dat het inderdaad een eigen wens is en niet die van de naaste familie mogen ze wat mij betreft hun gang gaan.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2010, 04:58:37 pm »
Van mij niet.
Tenzij er een prive-kliniek voor zoiets komt. Het heeft dusdanig weinig met geneeskunde te maken dat het geen taak voor artsen is. Wat Hans61 ook al aangeeft: het lijkt me niet dat dat mbv gemeenschapsgeld moet.

Maar goed, dat de NVVE graag eenzijdige info geeft heb ik in de praktijk al ondervonden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2010, 05:03:10 pm »

quote:

elle schreef op 04 februari 2010 om 16:58:
Van mij niet.
Tenzij er een prive-kliniek voor zoiets komt. Het heeft dusdanig weinig met geneeskunde te maken dat het geen taak voor artsen is. Wat Hans61 ook al aangeeft: het lijkt me niet dat dat mbv gemeenschapsgeld moet.
Het lijkt mij niet al te moeilijk om dat te regelen en de kosten voor euthanasie voor de individu in kwestie te laten die daar eventueel iets met de verzekering voor kan regelen.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2010, 05:11:00 pm »
Dat is waar, en ik weet ook niet of de NVVE er op tegen zou zijn wanneer mensen zelf de kosten moeten dragen.
Maar ik heb recent nog een docu gezien waarbij 3 huisartsen euthanasie uitvoeren bij hun patiënten, maar daar flink door van slag zijn. Ook al zijn er artsen principieel voorstander, dan nog gaat het hen niet per definitie gemakkelijk af. Ik vind dat de NVVE daar erg makkelijk aan voorbij gaat.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2010, 05:21:23 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 04 februari 2010 om 17:03:
[...]

Het lijkt mij niet al te moeilijk om dat te regelen en de kosten voor euthanasie voor de individu in kwestie te laten die daar eventueel iets met de verzekering voor kan regelen.

Verzekeringen gaan op basis van solidariteit en gemeenschapsgeld. Dat lijkt me een heel onverstandig idee.

Maar wie gaat dit uitvoeren? Gaan we hier moordfabrieken voor inrichten? Of worden de artsen hiermee opgezadeld?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2010, 05:29:21 pm »
Nah, je hebt ook begrafenisverzekeringen, geheel vrijwillig, geen gemeenschapsgeld. Zo vatte ik iig RRs verzekeringsvoorstel op.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2010, 06:18:27 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 04 februari 2010 om 16:37:
Zodra ze een 100% veilige manier vinden waardoor er absolute zekerheid is dat het inderdaad een eigen wens is en niet die van de naaste familie mogen ze wat mij betreft hun gang gaan.
Heb je het recht om te sterven op eigen planning dan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2010, 06:31:11 pm »
Waarom niet?
Bombus terrestris Reginae

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2010, 06:31:15 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 februari 2010 om 18:18:
[...]

Heb je het recht om te sterven op eigen planning dan?
Ik zie geen enkele niet-religieuze reden waarom niet.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2010, 06:51:02 pm »
Ik vind het te afschuwelijk voor woorden. Maar het zit er natuurlijk dik aan te komen dat in dit land zulke dingen gewoon ingevoerd worden.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2010, 07:42:02 pm »
Volslagen belachelijk voorstel.Holland op zijn smalst.

Vraag me af of dit te maken heeft met eenzaamheid,maatschappij dan wel familie tot ballast zijn (denkt men) etc.Als er genoeg uitdagingen zijn dan ben je niet " klaar" met het leven.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2010, 07:55:23 pm »
Niet vreemd dat ze de groep 60-65 jarigen mee laten "wegen" in hun aantallen. Zie de cijfers van het CBS:

meest recente zelfmoordcijfers

Binnen deze leeftijdsgroep 60-65 jaar (aantal 122 suicides), is er blijkbaar nog een soort van "naijleffect" van waarschijnlijk een hele mix aan suicideredenen met een piek rond het vijftigste jaar (nl 183)... Echt niet iedereen zal "van het leven verzadigd zijn" op het moment van heengaan. Boven de 65 neemt (in ieder geval in de statistieken/aantallen) het probleem snel af. Vervuiling van cijfers om de eigen boodschap maximaal te promoten??

Een maximale preventie van suicide lijkt me een beter idee...!! Omzien naar elkaar?? Of laten we iedereen "zomaar gaan"??!!
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2010, 07:56:23 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2010, 08:03:25 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 februari 2010 om 19:55:
Een maximale preventie van suicide lijkt me een beter idee...!! Omzien naar elkaar?? Of laten we iedereen "zomaar gaan"??!!

Dat lijkt mij ook een beter idee. Maar ach, schijnbaar is symptoombestrijding nog steeds de manier in Nederland.

Sowieso vind ik euthanasie geen juiste weg. Maar nu willen ze het nog verbreden ook. Nog even en je hoeft zelf niet meer te bepalen of je in aanmerking wil komen voor euthanasie. Dan krijgt een ieder bij constatering van een ernstige ziekte gelijk de mogelijkheid geboden om per direct euthanasie te ondergaan. Of zoonlief of dochterlief beslist wel even dat moeders een last is. Ik zal wel doordraven, maar ik krijg een zeer ongemakkelijk gevoel bij zulke zaken.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2010, 08:14:54 pm »
Nou. als ik zo ver ben heb ik daar niemand voor nodig.
Ik vind wel een brug hoor.