Auteur Topic: Hoe is het in de hemel?  (gelezen 13066 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Gepost op: februari 10, 2010, 08:17:39 pm »
Laatst zei ik tegen mijn dominee 'wat als de hemel me niet bevalt?' Waarop hij antwoordde 'dan moet je weer levend worden.' Ja, mijn dominee heeft humor, ik kan met hem lezen en schrijven en verder hebben we de kwestie gelaten voor wat het is.

Doch is het uiteindelijk een serieuze zaak nietwaar? En wat staat er eigenlijk in de Bijbel over hoe het in de hemel is? Waar lezen wij bijvoorbeeld dat mensen naar de hemel gaan? Ik bedoel, ik speel geen harp en op een wolk rijden in de eeuwigheid lijkt me lang! Wie kan me helpen? :S
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2010, 08:39:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 februari 2010 om 20:17:
Laatst zei ik tegen mijn dominee 'wat als de hemel me niet bevalt?' Waarop hij antwoordde 'dan moet je weer levend worden.' Ja, mijn dominee heeft humor, ik kan met hem lezen en schrijven en verder hebben we de kwestie gelaten voor wat het is.

Doch is het uiteindelijk een serieuze zaak nietwaar? En wat staat er eigenlijk in de Bijbel over hoe het in de hemel is? Waar lezen wij bijvoorbeeld dat mensen naar de hemel gaan? Ik bedoel, ik speel geen harp en op een wolk rijden in de eeuwigheid lijkt me lang! Wie kan me helpen? :S
Misschien wordt er dan wat nieuws voor je verzonnen? "Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ "

Wie zegt dat de eeuwigheid lang duurt??? (qua "gevoelstijd" bedoel ik)... Ik denk dat we tijd tekort komen...  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2010, 09:03:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 februari 2010 om 20:39:
[...]

Misschien wordt er dan wat nieuws voor je verzonnen? "Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ "

Wie zegt dat de eeuwigheid lang duurt??? (qua "gevoelstijd" bedoel ik)... Ik denk dat we tijd tekort komen...  ;)

Mooie tekst is dat. Daar zeg je wat inderdaad, het klinkt me als muziek in de oren, want er zijn zoveel dingen die ik nog wel eens over zou willen doen. :)

We hadden laatst een discussie over de betekenis van eeuwig als in zonder begin en eind. In die zin hadden wij het eeuwige leven reeds een eeuwigheid voordat we het tijdelijke kregen wat we nu bezitten. Snap je wat ik bedoel?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2010, 09:20:34 pm »
Wie kent de uitdrukking niet 'hij is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken?' Doch is het opmerkelijk dat de Bijbel onderscheid maakt tussen een oude hemel en aarde en een nieuwe hemel (Jes 65,17) en aarde. Dat betekent dat de eerste hemel een tijdelijke was en dus nooit met eeuwige jachtvelden vergeleken kan worden.

Ook kunnen we concluderen dat God buiten de eerste hemel verbleef, want hij schiep hemel (Gen 1,1) en aarde. Dat werpt een nieuw licht op onze Vader die in de hemelen is, want daarmee werd bedoeld onze God die in de tempel is en zolang de tempel nog stond (Mat 24,2) was de verlossing nog toekomstmuziek.

De eerste hemel was dus niet een eeuwige situatie, maar een tijdelijke fysieke schepping. Jesaja sprak Juda en Jeruzalem aan met hemel en aarde (Jes 1,2) en Petrus profeteerde over het einde van de eerste hemel:

'vol verwachting u spoedende naar de komst van de dag Gods, ter wille waarvan de hemelen brandende zullen vergaan en de elementen in vuur zullen wegsmelten.' (2 Petr 3,12)

Lucht kan niet wegsmelten nietwaar?

Zach 13,9
Dat derde deel zal Ik in het vuur brengen, en Ik zal hen smelten, zoals men zilver smelt, ja hen louteren, zoals men goud loutert. Zij zullen mijn naam aanroepen en Ik zal hen verhoren. Ik zeg: Dat is mijn volk; en zij zullen zeggen: De HERE is mijn God.

De eerste hemel = het oude verbond.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2010, 09:26:42 pm door Piebe »

Etienne

• Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2010, 10:16:28 pm »
Wat gaan mensen doen in de hemel?De bijbel heeft daar toch enkele duidelijke antwoorden op:Oordelen en regeren.

Maar over wie en wat gaan ze regeren?

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2010, 11:07:48 pm »
En we zijn weer beland bij wat preteristische praatjes.
Laat uw ja een ja zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2010, 11:34:32 pm »
Wat is preteristisch? Ik heb geen woordenboek en op internet kon ik het zo niet vinden. Ik heb ook nog nooit van het woord gehoord.

Hoe het zit met het oordelen en regeren weet ik niet. Het zal vast gaan om bepaalde groepen. Je hebt namelijk verschillende ontwikkelingsrangen in de hemel. Vandaar het idee van een eerste, een tweede en de derde hemel bijvoorbeeld. Door genade ben je gered als je vertrouwd op Jezus en die gaat met je een ontwikkeling aan. Hoe sterker je in de liefde ontwikkeld, hoe sterker je ook staat in de hemel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2010, 11:50:36 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 10 februari 2010 om 23:07:
En we zijn weer beland bij wat preteristische praatjes.
Zie Gait. Gewoon nederlands mag wel en ander maar even aanduiden wat je meent te moeten zeggen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2010, 09:47:36 am »

quote:

okidoki schreef op 10 februari 2010 om 23:50:
[...]

Zie Gait. Gewoon nederlands mag wel en ander maar even aanduiden wat je meent te moeten zeggen.
De reactie van Restless Reformd is off-topic en preterisme betekent niets meer en niets minder dan vervulde profetieën. Wat ik heb gezegd zou best preteristisch kunnen zijn hoor, maar als iemand een katholieke doctrine verkondigt hoor ik hem ook niet klagen. Wat ik heb gezegd heb ik onderbouwd vanuit de Bijbel en zolang ik me daar aan houd is het vooral christelijk wat ik schrijf. :)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 09:48:11 am door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #9 Gepost op: februari 11, 2010, 09:52:32 am »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2010 om 23:34:
Wat is preteristisch? Ik heb geen woordenboek en op internet kon ik het zo niet vinden. Ik heb ook nog nooit van het woord gehoord.

Hoe het zit met het oordelen en regeren weet ik niet. Het zal vast gaan om bepaalde groepen. Je hebt namelijk verschillende ontwikkelingsrangen in de hemel. Vandaar het idee van een eerste, een tweede en de derde hemel bijvoorbeeld. Door genade ben je gered als je vertrouwd op Jezus en die gaat met je een ontwikkeling aan. Hoe sterker je in de liefde ontwikkeld, hoe sterker je ook staat in de hemel.
De derde hemel heeft volgens mij betrekking op Jezus verschijning (2 Kor 12;2; Hand 9:3; 22:17; 1 Kor 15:8.) aan Paulus. Verder komt de aanduiding derde hemel niet een keer voor in de Bijbel. :)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 10:16:43 am door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #10 Gepost op: februari 11, 2010, 10:01:30 am »
Degenen die in de hemel komen wachten daar op de jongste dag. Dan zal de aarde nieuw geschapen worden en kunnen we met z'n allen -voor zover in Christus opnieuw geboren- daar naartoe.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #11 Gepost op: februari 11, 2010, 10:26:29 am »
Ik zie trouwens dat de Vandale een andere betekenis aan het woord 'eeuwig' geeft dan waar het meestal voor gebruikt wordt. Als je andere woordenboeken bekijkt, staat er alleen 'zonder einde', en niet 'zonder begin of einde' zoals Vandale als betekenis geeft. (zie oa wiki, synoniemen.net)

Wat betreft hoe het in de hemel is: dat kan niet anders dan goed zijn, want God woont dan weer midden tussen de mensen, we hebben geen zon of maan meer nodig (zie Openbaringen), en wat is er beter dan bij God te zijn? Kan me ook niet voorstellen dat we ons zullen hoeven te vervelen met zo'n God. Maar ik kan me er eerlijk gezegd ook geen voorstelling van maken, omdat alles wat we hier hebben beschadigd is door de zonde
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 10:26:47 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #12 Gepost op: februari 11, 2010, 10:41:21 am »
Volgens mij zijn er weinig teksten die stellen dat elk kind van God naar de hemel gaat. Er zijn martelaren in de hemel (onder het altaar, en die martelaren klagen steen en been over het trage tempo waarin God zijn plan voltrekt; Op 6:9), maar het gros van de kinderen Gods lijkt pas op de jongste dag weer opgewekt te worden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #13 Gepost op: februari 11, 2010, 10:48:46 am »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 09:47:
[...]
Wat ik heb gezegd heb ik onderbouwd vanuit de Bijbel en zolang ik me daar aan houd is het vooral christelijk wat ik schrijf. :)
Ooit gehoord van het spreekwoord 'elke ketter heeft zijn letter'? En de duivel kent de bijbel ook goed, kijk maar naar zijn argumenten tegenover Jezus in de woestijn (Mat 4).

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2010, 11:13:28 am »

quote:

E-line schreef op 11 februari 2010 om 10:48:
[...]

Ooit gehoord van het spreekwoord 'elke ketter heeft zijn letter'? En de duivel kent de bijbel ook goed, kijk maar naar zijn argumenten tegenover Jezus in de woestijn (Mat 4).
Wat wil je hiermee zeggen? :)