Auteur Topic: Hoe is het in de hemel?  (gelezen 13070 keer)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2010, 11:18:58 am »
Wat ze bedoelt is dat je heel makkelijk teksten uit de bijbel kunt plukken die je eigen gelijk lijken te ondersteunen, maar dat als je het geheel van de bijbel neemt, die interpretatie wellicht anders zou zijn. Tenminste, ik denk dat ze dat bedoelt (gezien het feit dat ze o.a. de verzoeking in de woestijn erbij haalt, waarin de duivel met bijbelteksten (!) Jezus probeert te overtuigen om tegen Gods wil in te gaan)
computerfout: een vreemde een in de byte

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #16 Gepost op: februari 11, 2010, 11:19:36 am »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 10:41:
Volgens mij zijn er weinig teksten die stellen dat elk kind van God naar de hemel gaat. Er zijn martelaren in de hemel (onder het altaar, en die martelaren klagen steen en been over het trage tempo waarin God zijn plan voltrekt; Op 6:9), maar het gros van de kinderen Gods lijkt pas op de jongste dag weer opgewekt te worden.
Inderdaad, ze gingen niet naar de hemel, maar naar het dodenrijk (Hos 13,14) totdat Jezus de gelovigen vrijkocht.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #17 Gepost op: februari 11, 2010, 11:20:44 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 februari 2010 om 11:18:
Wat ze bedoelt is dat je heel makkelijk teksten uit de bijbel kunt plukken die je eigen gelijk lijken te ondersteunen, maar dat als je het geheel van de bijbel neemt, die interpretatie wellicht anders zou zijn. Tenminste, ik denk dat ze dat bedoelt (gezien het feit dat ze o.a. de verzoeking in de woestijn erbij haalt, waarin de duivel met bijbelteksten (!) Jezus probeert te overtuigen om tegen Gods wil in te gaan)

Ja ze vergelijkt me met de duivel, maar troost je, de duivel gelooft niet in Jezus Christus en ik wel. :)

Saillant detail, Jezus werd ook vergeleken met de duivel!

Joh 7,20
De schare antwoordde en zeide: Gij hebt de duivel; wie zoekt U te doden?
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 11:23:31 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #18 Gepost op: februari 11, 2010, 11:30:10 am »
Jak. 2: U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
Dus nee, je kunt niet zeggen dat de duivel niet in Jezus Christus gelooft. Integendeel: hij weet Wie en hoe Jezus is en siddert!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #19 Gepost op: februari 11, 2010, 11:36:20 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 februari 2010 om 11:30:
Jak. 2: U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
Dus nee, je kunt niet zeggen dat de duivel niet in Jezus Christus gelooft. Integendeel: hij weet Wie en hoe Jezus is en siddert!
Prima, dan noem je me de duivel, maar beter pas je dan op dat je me niet kwaad maakt!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #20 Gepost op: februari 11, 2010, 11:41:06 am »
Ook daarmee leg je een interpretatie in de woorden van E-line en mij die we niet bedoeld hebben. Het enige wat we bedoeld hebben aan te wijzen is dat bijbeltekstgebruik niet automatisch betekent dat je ze op de juiste manier gebruikt. En als extreem voorbeeld wijzen we aan dat de duivel dat ook deed toen hij Jezus verzocht in de woestijn

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #21 Gepost op: februari 11, 2010, 11:47:21 am »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 11:13:
[...]

Wat wil je hiermee zeggen? :)
dat als je bijbelteksten aanhaalt voor je standpunt, je nog niet automatisch christelijk bent. Je hebt meer nodig dan dat om dat te bewijzen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #22 Gepost op: februari 11, 2010, 12:02:14 pm »
Gelieve inhoudelijk te reageren en niet off-topic. Bij twijfel aan mijn integriteit reageer je maar via de mail en anders toch lekker niet? :)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 12:03:45 pm door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #23 Gepost op: februari 11, 2010, 12:04:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 11:19:
[...]

Inderdaad, ze gingen niet naar de hemel, maar naar het dodenrijk (Hos 13,14) totdat Jezus de gelovigen vrijkocht.
Nee, je volgt me niet. Ik bedoel ik de kans groot schat dat jij en ik niet naar de hemel gaan, tenzij er een fanatieke moslim oid is die ons om ons geloof een kop kleiner maakt. Enige mogelijke uitzondering imho is de dag des oordeels, wanneer we voor de troon van God zullen staan. Maar er zijn ook teksten die die troon uit de hemel laten neerdalen, dus dan komen we nog steeds niet in de hemel zelf.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #24 Gepost op: februari 11, 2010, 12:17:30 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 12:04:
[...]

Nee, je volgt me niet. Ik bedoel ik de kans groot schat dat jij en ik niet naar de hemel gaan, tenzij er een fanatieke moslim oid is die ons om ons geloof een kop kleiner maakt. Enige mogelijke uitzondering imho is de dag des oordeels, wanneer we voor de troon van God zullen staan. Maar er zijn ook teksten die die troon uit de hemel laten neerdalen, dus dan komen we nog steeds niet in de hemel zelf.
Waar geloof jij dan dat we heen gaan tot de dag des oordeels?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #25 Gepost op: februari 11, 2010, 12:21:51 pm »
Piebe,
Jij zegt

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 09:47:
[...]

Wat ik heb gezegd heb ik onderbouwd vanuit de Bijbel en zolang ik me daar aan houd is het vooral christelijk wat ik schrijf. :)

Dus:
1.) Wie vanuit de bijbel dingen onderbouwt, schrijft christelijke dingen
2.) Ik onderbouw vanuit de bijbel
3.) Wat ik schrijf is christelijk

Wij zetten tegenover 1.) (wat een AANNAME is!) een voorbeeld waaruit blijkt dat de aanname 'vanuit de bijbel onderbouwd = christelijk' niet klopt.
Niet meer, niet minder. Als jij dan de conclusie trekt dat het voorbeeld 1 op 1 op jou van toepassing is en dus jou gelijk stellen aan de duivel, dan trek je een zeer voorbarige conclusie. Wij wilden alleen waarschuwen dat het gemakkelijk is om de bijbel te laten buikspreken als je selectief met teksten om gaat. Er zijn namelijk vanuit de bijbel ook argumenten tegen jouw visie aangedragen, dus die zijn dan ook christelijk, ook al spreken ze elkaar tegen. Dan lijkt mij dat niet zowel degene met de ene visie als degene met de andere visie al het gelijk aan zijn/haar kant heeft

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #26 Gepost op: februari 11, 2010, 12:36:46 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 11 februari 2010 om 12:17:
[...]

Waar geloof jij dan dat we heen gaan tot de dag des oordeels?

Geen idee. De bijbel is er wat schimmig over. Sommigen hebben een 'zieleslaap' gepostuleerd (een leer die overigens verketterd is door de GKv, als ik het goed begrijp).
Maar ik geloof dat de tijd-ruimtebups voor God toch iets anders werkt dan voor ons. Dus 't kan wat mij betreft prima zo zijn dat er 'niets' is, dat je bij je dood meteen 'wakker wordt' op de jongste dag. En -als je in het boek der levenden staat- dus meteen op de nieuwe aarde mag rondlopen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #27 Gepost op: februari 11, 2010, 12:57:26 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2010 om 12:36:
[...]

Geen idee. De bijbel is er wat schimmig over. Sommigen hebben een 'zieleslaap' gepostuleerd (een leer die overigens verketterd is door de GKv, als ik het goed begrijp).
Maar ik geloof dat de tijd-ruimtebups voor God toch iets anders werkt dan voor ons. Dus 't kan wat mij betreft prima zo zijn dat er 'niets' is, dat je bij je dood meteen 'wakker wordt' op de jongste dag. En -als je in het boek der levenden staat- dus meteen op de nieuwe aarde mag rondlopen.

Onder het oude verbond gingen de overledenen naar het dodenrijk (Hos 13,14) maar Jezus zei tegen Petrus:

Mat 16,18
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

Hieruit kunnen we concluderen dat de christenen dus niet naar het dodenrijk zullen gaan. De vraag is dus, waar gaan wij wel naartoe?
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 12:58:05 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #28 Gepost op: februari 11, 2010, 12:59:00 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 februari 2010 om 12:21:
Piebe,
Jij zegt
[...]

Dus:
1.) Wie vanuit de bijbel dingen onderbouwt, schrijft christelijke dingen
2.) Ik onderbouw vanuit de bijbel
3.) Wat ik schrijf is christelijk

Wij zetten tegenover 1.) (wat een AANNAME is!) een voorbeeld waaruit blijkt dat de aanname 'vanuit de bijbel onderbouwd = christelijk' niet klopt.
Niet meer, niet minder. Als jij dan de conclusie trekt dat het voorbeeld 1 op 1 op jou van toepassing is en dus jou gelijk stellen aan de duivel, dan trek je een zeer voorbarige conclusie. Wij wilden alleen waarschuwen dat het gemakkelijk is om de bijbel te laten buikspreken als je selectief met teksten om gaat. Er zijn namelijk vanuit de bijbel ook argumenten tegen jouw visie aangedragen, dus die zijn dan ook christelijk, ook al spreken ze elkaar tegen. Dan lijkt mij dat niet zowel degene met de ene visie als degene met de andere visie al het gelijk aan zijn/haar kant heeft
Ik wil deze discussie best nog eens met je voeren, maar niet nu en eveneens niet in dit topic. :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Hoe is het in de hemel?
« Reactie #29 Gepost op: februari 11, 2010, 01:16:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 februari 2010 om 12:57:
[...]

Onder het oude verbond gingen de overledenen naar het dodenrijk (Hos 13,14) maar Jezus zei tegen Petrus:

Mat 16,18
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

Hieruit kunnen we concluderen dat de christenen dus niet naar het dodenrijk zullen gaan. De vraag is dus, waar gaan wij wel naartoe?

Ten eerste kan ik dat daar helemaal niet uit concluderen? Dat de poorten van het dodenrijk de gemeente niet zullen overweldigen, zegt toch niets over individuele christenen?
Ten tweede lijkt elle's antwoord me heel helder: Wij gaan helemaal nergens heen. Ons tijd-ruimtebesef projecteren op God, de hemel en de nieuwe aarde is krom. Waar gaat een vlam heen als je een kaars dooft?