Auteur Topic: pas op! Het zout is echt op zeg!  (gelezen 3749 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
pas op! Het zout is echt op zeg!
« Gepost op: februari 10, 2010, 11:41:04 pm »
Hebben jullie er al last van? Bij ons viel in enkele uren tijd tussen de 5 en de 10 centimeter sneeuw en de zoutstrooiploegen bleven weg. Wel werd er steeds sneeuw van de weg afgeschoven, maar eenmaal voor de stoplichten staande kwam ik bij groen toch echt moeizaam weer op gang. Bij het remmen op de weg kwam mijn auto al eens over dwars te staan. Laat op de avond nog, terwijl 'smiddags vooral aan het sneeuwen was.

Het is wel de ideale manier om Nederland veilig 30 te laten rijden binnen bebouwde kom, zelfs op de hoofdweg tussen Rijssen en Nijverdal bleef men rustig 30 rijden.

Gekkewerk of heerlijk genieten?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2010, 11:48:41 pm »
genieten.
Handrem aantrekken bij de bochten en weten dat zout niet op de weg hoort maar op het eten.
Overigens is het zout helemaal niet op: wij hebben nog 50 kg. liggen om het terrein ijsvrij te houden :)
Wat je auto betreft: neem winterbanden of een andere auto.
Ik kan met mijn bus met gemak door 40 cm snee heen jakkeren :)
Zoals het ergens in de Bijbel al staat "weest voorbereid":)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 12:10:12 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2010, 11:48:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2010 om 23:41:
Hebben jullie er al last van? Bij ons viel in enkele uren tijd tussen de 5 en de 10 centimeter sneeuw en de zoutstrooiploegen bleven weg. Wel werd er steeds sneeuw van de weg afgeschoven, maar eenmaal voor de stoplichten staande kwam ik bij groen toch echt moeizaam weer op gang. Bij het remmen op de weg kwam mijn auto al eens over dwars te staan. Laat op de avond nog, terwijl 'smiddags vooral aan het sneeuwen was.

Het is wel de ideale manier om Nederland veilig 30 te laten rijden binnen bebouwde kom, zelfs op de hoofdweg tussen Rijssen en Nijverdal bleef men rustig 30 rijden.

Ik moest vandaag ook met de auto van mijn werk naar huis, maar op een enkel weggetje met klinkers na nergens last van gehad. Wel mooi om te zien dat ABS best wel goed werkt.

Ik maak me niet zo druk over gladheid. Ik pas mijn snelheid gewoon aan en als ik glij dan heb ik hem tot nu toe altijd nog beheerst eruit kunnen halen. Vroeger, toen ik nog een jaar of 19 was had ik een eigen oude auto (zonder ABS of andere moderne fratsen) en dat was wel spannend als het glad was. Van omgeving Utrecht naar het schone oosten met een gangetje of 30 op de snelweg. Was ook wel interessant dat de mensen die alsnog met te hoge snelheid rechts reden (terwijl die baan onbegaanbaar was) even verderop omgekeerd tegen de vangrail stonden of van links naar rechts (of andersom) geschoten waren. Heb me prima vermaakt met radio aan alhoewel de terugweg een paar uur duurde.

Kortom, het meeste kun je voorkomen door je snelheid aan te passen. Ik kom liever te laat aan dan niet aan.

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2010, 08:09:33 am »
Men dient ook Christenen in te zetten bij de gladheidsbestrijding!

"zoutend zout"
Een discussie is als een boot

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2010, 08:35:20 am »
voor mij is het zeker genieten. Lekker met Boomer door de sneeuw ;)
En geen problemen met de auto, ondanks dat ie zo'n 20 jaar oud is en dus geen hulpmiddelen als stuurbekrachtiging en abs. Heb wel af en toe een heel klein beetje geglibberd, maar niet ernstig en geen moeite met wegrijden. Hebben blijkbaar goede banden ;)

Belangrijkste is natuurlijk: snelheid aanpassen en ontspannen blijven rijden. Vooral niet te hard remmen, heel rustig bochten nemen, goed anticiperen, niet in paniek raken als je toch begint te glijden
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 08:37:25 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2010, 08:59:37 am »
Zo te lezen zit er nog wel het eea in de "pijplijn"

http://www.telegraaf.nl/b..._strooizout_binnen__.html

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2010, 09:11:07 am »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2010 om 23:41:

Allebei!
'Ik' heb bij schoonpaps in de auto ook 30 gereden tussen Almelo en Nijvedal, 's avonds op 2 (?) januari. Toen was het ook plots weer fors gaan sneeuwen. Normaal gesproken rijdt schoonpaps voorop in de file, dat was toen voor de verandering echt niet het geval.

Ik ben gisteren op de fiets onderuit gegaan. De sneeuw in het park was nog wel te doen, maar op de klinkerweg daarna niet. De auto's hadden de sneeuw samengeperst tot 1 gladde plaat, en daar verkeek ik me toch even op. Ach, blauwe plekken gaan vanzelf weg. Blikschade kost geld. O-)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2010, 09:11:43 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2010, 09:17:47 am »
Ik heb het niet zo op dit weer, zeker niet omdat ik de laatste maanden veel mensen moet bezoeken die in de buitengebieden wonen.
Daar strooien ze hoe dan ook nooit dus dat wordt weer gezellig.
Mail me maar als je wat wilt weten

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2010, 09:19:35 am »
Het prettigste van die sneeuw vind ik dat het zo heerlijk licht is buiten. Goed tegen m'n winterdepressie ;)
Maar het is wel koud en dat mag van mij ook wel weer veranderen. En het allerergste van sneeuw: als het vervolgens gaat dooien, wordt het helemaal zo'n glibber-glij-splatsj-boel ;)
computerfout: een vreemde een in de byte

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 11, 2010, 09:40:52 am »
Ik zie dat de meesten het wel mooi vinden, tenzij je hele dagen op de weg zit.  Het is dus vooral heerlijk genieten.

Mijn auto heeft niet van de hulpmiddelen, wat te hard rijden betreft kwam ik daar vandaag wel weer achter. Ik werd een beetje suf van het 30 rijden tussen Nijverdal en Rijssen, dus nam de trekkerweg naast de hoofdweg wel met eerst nog 40, maar dacht op ene gegeven moment wel 60 aan te kunnen. Wel achterbanden vonden opeens dat we naar links moeten en daar ging hij, tussen twee tegemoedkomende auto's door, zo de berm in. Later kreeg ik te horen dat ik ook niet op de rem moet trappen als ik ga glijden. Nou, dat kon wel eens kloppen.

De volgende keer toch maar weer netjes in de stoet meegaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 11, 2010, 09:43:39 am »
Maar ik vindt het verder ook wel mooi om te zien, en ben blij dat mijn auto weer keurig in zijn parkeervak staat, zonder blikschade :)

Ik geniet wel van dit weer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 11, 2010, 09:45:54 am »

quote:

Toeschouwer schreef op 11 februari 2010 om 08:09:
Men dient ook Christenen in te zetten bij de gladheidsbestrijding!

"zoutend zout"

Handig :)

Inmiddels zijn er toch wel strooiploegen gekomen, zag ik vanmorgen. De weg is schoner geworden.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 11, 2010, 08:11:20 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 februari 2010 om 23:48:
[...]

Ik moest vandaag ook met de auto van mijn werk naar huis, maar op een enkel weggetje met klinkers na nergens last van gehad. Wel mooi om te zien dat ABS best wel goed werkt.

Ik schrok me naar toen ik nog niet doorhad dat het het ABS was wat ik hoorde bij het remmen.

Vanmorgen fietste ik om half 6 tegen de wind in naar het werk (6km)  de sneeuwduintjes waren nog  zacht en ik fietste er zonder veel moeite doorheen.
Ik deed er wel zo'n 10 minuten langer over dan normaal.
Vanmiddag waren een aantal duintjes harde plakken geworden die met een fietswiel te breken waren, wat glibberen opleverde...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 11, 2010, 08:23:15 pm »
Vanmiddag was de sneeuw op veel plaatsen aan het wegdooien... Die beginnende lentezon is toch 100x beter dan strooizout!!

Nog wel vreeeselijk koud... Helaas zat de versnelling van mijn fiets voor de derde dag achter elkaar vastgevroren in de eerste versnelling... Ook ik heb er dus zo'n 10 min langer over gedaan dan normaal (je krijgt het er wel lekker warm van als je zo hard moet trappen... alleen de vingers deden op de tweede helft van de rit niet meer mee...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2010, 09:49:50 pm »
Mijn fiets heeft  versnelling noch handremmen.
De batterijledverlichting maakt dat er geen enkel kabeltje aan mijn Hollands product zit.

http://www.hema.nl/images/products/_generated/4/ontwerp_je_opafiets-4111002-Big.jpg