Auteur Topic: kerkblad  (gelezen 2616 keer)

lkm

• Bekijk profiel
kerkblad
« Gepost op: februari 14, 2010, 05:32:45 pm »
(Bijna) elke kerk heeft een kerkblad waarin de gemeente wordt geinformeerd over het reilen en zeilen van de kerk. Ieder kerkelijk adres is "automatisch" abonnee van het kerkblad. Een aantal gemeenten publiceert het kerkblad ook op de (interne) website van de kerk.
Maar hoeveel gemeenten bieden de gemeenteleden aan om het kerkblad niet meer op papier te ontvangen, maar uitsluitend als een nieuwsbrief in hun mailbox?

Tegenwoordig lijkt me dit vele malen eenvoudiger en goedkoper.

Wat vinden jullie?

(P.S. Als dit topic beter in een andere rubriek geplaatst kan worden...)

Thorgrem

• Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2010, 05:38:27 pm »
Wij hebben een vrij goed kerkblad (al zeg ik het zelf) het is een mooi geheel wat een positieve uitstraling heeft en daarnaast zeer informatief is.

Vele mensen ontvangen het, maar als je het niet wil (of juist wel) wil ontvangen kun je dat simpelweg aangeven en je wordt op de lijst gezet of er juist vanaf gehaald. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om altijd de laatste paar nummers en het meest actuele nummer via de site in PDF te downloaden.

Kortom; van alle gemakken voorzien.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2010, 07:46:44 pm »
Ik ben wel gehecht aan het papieren kerkblaadje.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2010, 07:51:08 pm »
Een combinatie lijkt me het beste:

* papieren versie blijft prettig.
* niet iedereen beschikt over (kennis over) een computer/internet/email/ogen die goed genoeg zijn om lang naar een scherm te kijken.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Thorgrem

• Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2010, 08:03:58 pm »

quote:

Doarsie schreef op 14 februari 2010 om 19:46:
Ik ben wel gehecht aan het papieren kerkblaadje.
Dat vinden veruit de meeste mensen leert de ervaring. En als je een beetje goed zoekt en onderhandeld met de drukker kun je best voor relatief weinig geld een heel leuk blad laten drukken met fullcolor omslag.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2010, 08:16:14 pm »
Het voordeel van een papieren blaadje is dat de jongeren er ook nog eens iets van lezen.
Hier ligt het kerkblad altijd voor het grijpen lezen.
Digitaal is wel goedkoper maar of het dan ook echt gelezen wordt?
Mail me maar als je wat wilt weten

angel

• Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2010, 08:30:54 pm »
kerkblad is een van de weinige dingen die ik graag op papier lees.
Wat mij betreft mag de NAAST wel digitaal. Die lees ik alleen als ik zin heb, en dan kan ik em digitaal ook wel vinden. Volgens mij scheelt dat een boel papier landelijk!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2010, 09:04:42 pm »
Eigenlijk zouden kerken in het kader van milieu alle post waar mogelijk digitaal moeten doen.
Scheelt ook aardig in de kosten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2010, 09:07:39 pm »
Digitaal heeft 2 nadelen:
- Ten eerste is opmaken voor beeldscherm iets heel anders dan opmaken voor papier. Natuurlijk kun je gewoon je drukwerk als pdf online zetten, maar prettig leesbaar is dat allerminst (of het is op papier niet prettig te lezen). Als je dus enige kwaliteit wilt leveren, zit je al snel vast aan 2-voudige opmaak: 1 keer voor beeldscherm, 1 keer voor papier. Dat kan, maar ik betwijfel of er veel kerken zijn die daar tijd en energie voor hebben. Ook vraag ik mij af of de (kleine) meerwaarde van wat minder papierverspilling opweegt tegen dat extra werk. Natuurlijk kun je wel het 'papieren' kerkblad als pdf mailen naar mensen die 'm niet in de kerk kunnen halen, of naar extreme milieufreaks die graag van beeldscherm lezen. (Wel snel lezen, anders is het stroomverbruik erger dan de papierverspilling!)

- Ten tweede zit je met privacy. De meeste kerkbladen bevatten naam- en adresgegevens, en allerlei andere persoonlijke meuk die ik niet graag op het web zou zien rondslingeren. Weliswaar zijn papieren kerkbladen door iedereen af te halen, maar in de praktijk is dat toch een vrij beperkte club. Eenmaal op het web zijn al zulk soort gegevens eenvoudig te vinden via google. Dat er kerken zijn die hun privacy wel op orde hebben, met dichtgetimmerde loginsystemen, het zal best, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen.

@angel: Kaart het eens aan bij je kerkenraad. Bij ons zijn ze enkele jaren geleden ertoe overgegaan om bladen als tadeda, zout e.d. in kleine aantallen op de lectuurtafel te leggen voor belangstellenden, ipv in ieder postvak te proppen. Dat scheelt enorm in de aantallen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2010, 11:27:34 pm »
Interessant. Bij ons in de kerk kun je ook beiden krijgen, maar je MOET de papieren versie krijgen.

Ik heb een voorstel gedaan voor een mogelijkheid tot een abonnement op alléén de digitale versie, maar dat werd afgewezen. Er werd gevreesd dat mensen dan het kerkblad helemaal niet meer zouden lezen. Terwijl ik de papieren versie nu altijd direct weggooide, maar goed.

Gelukkig zit ik nu in het buitenland, en krijg ik alleen nog maar de digitale versie die ik elke keer netjes direct lees :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #10 Gepost op: februari 15, 2010, 07:56:30 pm »
Bij ons is het kerk blad alleen op papier verkrijgbaar.
De zogenaamde 'zondagsbrief', hierop staan afkondigen en aktiviteiteten vermeld, is wel als pdf verkrijgbaar. Wat ik wel zo prettig vind  anders ging ik hem in de kerk lezen, en had ik minder ruimte in mijn hoofd voor d preek.
Deze brief wordt ook uitgedeeld in de kerk.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2010, 07:59:38 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #11 Gepost op: februari 15, 2010, 11:29:32 pm »
Ik heb voor de aardigheid eens gekeken, en we hebben op onze website ook het kerkblad staan, maar zelf lees ik het eerder als het op de tafel in de woonkamer ligt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
kerkblad
« Reactie #12 Gepost op: februari 16, 2010, 01:00:17 am »

quote:

Pooh schreef op 14 februari 2010 om 21:07:
Digitaal heeft 2 nadelen:
- Ten eerste is opmaken voor beeldscherm iets heel anders dan opmaken voor papier. Natuurlijk kun je gewoon je drukwerk als pdf online zetten, maar prettig leesbaar is dat allerminst (of het is op papier niet prettig te lezen). Als je dus enige kwaliteit wilt leveren, zit je al snel vast aan 2-voudige opmaak: 1 keer voor beeldscherm, 1 keer voor papier. Dat kan, maar ik betwijfel of er veel kerken zijn die daar tijd en energie voor hebben. Ook vraag ik mij af of de (kleine) meerwaarde van wat minder papierverspilling opweegt tegen dat extra werk. Natuurlijk kun je wel het 'papieren' kerkblad als pdf mailen naar mensen die 'm niet in de kerk kunnen halen, of naar extreme milieufreaks die graag van beeldscherm lezen. (Wel snel lezen, anders is het stroomverbruik erger dan de papierverspilling!)

- Ten tweede zit je met privacy. De meeste kerkbladen bevatten naam- en adresgegevens, en allerlei andere persoonlijke meuk die ik niet graag op het web zou zien rondslingeren. Weliswaar zijn papieren kerkbladen door iedereen af te halen, maar in de praktijk is dat toch een vrij beperkte club. Eenmaal op het web zijn al zulk soort gegevens eenvoudig te vinden via google. Dat er kerken zijn die hun privacy wel op orde hebben, met dichtgetimmerde loginsystemen, het zal best, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen.

@angel: Kaart het eens aan bij je kerkenraad. Bij ons zijn ze enkele jaren geleden ertoe overgegaan om bladen als tadeda, zout e.d. in kleine aantallen op de lectuurtafel te leggen voor belangstellenden, ipv in ieder postvak te proppen. Dat scheelt enorm in de aantallen.
Privacy is geen toppic: stukken voor smal gaan ook via de mail met een wachtwoord.
daarnaast: digitaal is eenvoudiger qua werk.
Andere kant: je hebt geen item meer voorhanden als je het nodig hebt.
Wij drukken de nieuwsbrief van de GBS bv gewoon af, hebben wij de kosten de school niet :(