Auteur Topic: Uruzgan: Wel of niet verlengen  (gelezen 4604 keer)

gerts

• Bekijk profiel
Uruzgan: Wel of niet verlengen
« Gepost op: februari 18, 2010, 07:59:44 am »
http://zapruder.nl/images/uploads/wouter_bos_medium.jpg

Wat ben jij van mening
  • Het werk afmaken zoals nu wordt voorgesteld door CDA/CU
  • Vertrekken zoals door oa minister van Middelkoop beloofd is en door PvdA nu geĆ«ist wordt
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2010, 08:42:01 am door gerts »
Gerts

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2010, 08:36:00 am »
Ach, 't is hoe dan ook een farce. Het heet vredesmissie, dus heeft dat leger in uruzgan geen fatsoenlijke wapens, heeft het amper ammo, heeft het hooguit de middelen zich te verdedigen. Terwijl ze met regelmaat meedoen aan een of andere operatie om de regio schoon te wassen van taliban.
Op dit moment heb ik de indruk dat de taak van de soldaten daar redelijk onmogelijk is doordat er te weinig budget is. Als er geen geld bij gaat, haal ze dan liever terug.

Daarnaast: beloofd is beloofd. Of ik het er nu mee eens ben of niet, op een dergelijke belofte kom je niet terug.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2010, 09:07:46 am »
Lastig.
Als je de balans opmaakt wat is er dan feitelijk veranderd daar?
Is de missie "geslaagd" of "deels geslaagd" of "mislukt".
Op basis van dergelijke dingen zou men kunnen kijken of verlengen nodig is.
En verder denk ik dat Elle wel een helder punt maakt over de mogelijkheden die ze krijgen qua budget.
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2010, 10:31:11 am »
Ze hadden onze troepen er zowiezo niet naar toe moeten sturen dus moeten ze nu zeker niet verlengen. Er liggen er al genoeg op het kerkhof inmiddels.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2010, 11:40:04 am »
Of de missie werkt of niet werkt vind ik niet echt een interessante vraag. Het is duidelijk dat het niet werkt, zeker niet als je stupide noties over democratie erop nahoudt, zoals de Verenigde Staten en Nederland helaas doen.

Dat gezegd hebbende betekent het volledig afwijzen van het NAVO-advies wel een forse breuk in onze relatie met NAVO-partners, waaronder de Verenigde Staten. Wat dat betreft ben ik voor blijven. In gereduceerde staat en met een minder breed takenpakket, maar met militaire aanwezigheid.
Laat uw ja een ja zijn.

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2010, 03:57:06 pm »
Aanvullend op mijn eerste vraag:

Is dit een kabinetscrisis waard?
Gerts

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2010, 04:06:28 pm »

quote:

gerts schreef op 18 februari 2010 om 15:57:
Aanvullend op mijn eerste vraag:

Is dit een kabinetscrisis waard?
Voor de PvdA waarschijnlijk wel. Scheelt gezichtsverlies en op 3 maart gaan ze toch al fors verliezen.
Laat uw ja een ja zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2010, 05:54:07 pm »
Ik vindt het allemaal nogal bijzonder. Twee jaar lang is bekend dat Nederland weg zou gaan, en al die tijd is er geen vervanging gevonden in de wereld. Nederland zou een bijzonde aanpak hebben dat vruchten afwerpt en door andere landen niet zou opgepakt kunnen worden. Dan denk ik, waar gaat het heen in de wereld als dit kleine landje het moet gaan waar maken?

en kan het over een jaar dan wel, is het dan af?

Ik weet niet. Ik krijg het idee dat ze wel zouden moeten blijven door de NAVO-druk.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2010, 05:54:37 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2010, 06:05:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 februari 2010 om 17:54:
Ik vindt het allemaal nogal bijzonder. Twee jaar lang is bekend dat Nederland weg zou gaan, en al die tijd is er geen vervanging gevonden in de wereld. Nederland zou een bijzonde aanpak hebben dat vruchten afwerpt en door andere landen niet zou opgepakt kunnen worden. Dan denk ik, waar gaat het heen in de wereld als dit kleine landje het moet gaan waar maken?

en kan het over een jaar dan wel, is het dan af?

Ik weet niet. Ik krijg het idee dat ze wel zouden moeten blijven door de NAVO-druk.
Ook over een jaar is het niet af. En nee, vervangers komen er niet. Als je naar de geschiedenis van internationale (VN/NAVO) missies kijkt zie je dat Nederland uiteindelijk toch altijd braaf luistert naar wat het wordt opgedragen te doen. Daarom is er ook geen vervanger. Iedereen weet toch wel dat Nederland het braafste jongetje van de klas is en als de meester zegt dat we moeten springen, dan vragen wij; hoe hoog?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 18, 2010, 11:17:47 pm »
Moeizaam debat. Wie volgt het nog meer?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2010, 11:35:12 pm »
Ik, tot nog toe.  Ik stop ermee. Het is wel vermakelijk hoe iedereen vergeet Wouter Bos minister te noemen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2010, 12:16:48 am »

quote:

dingo schreef op 18 februari 2010 om 10:31:
Ze hadden onze troepen er zowiezo niet naar toe moeten sturen dus moeten ze nu zeker niet verlengen. Er liggen er al genoeg op het kerkhof inmiddels.
De meeste militairen die ik ken ( dat zijn er niet zo veel geef ik toe) denken er anders over.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2010, 12:43:34 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 18 februari 2010 om 11:40:
Of de missie werkt of niet werkt vind ik niet echt een interessante vraag. Het is duidelijk dat het niet werkt, zeker niet als je stupide noties over democratie erop nahoudt, zoals de Verenigde Staten en Nederland helaas doen.

Dat gezegd hebbende betekent het volledig afwijzen van het NAVO-advies wel een forse breuk in onze relatie met NAVO-partners, waaronder de Verenigde Staten. Wat dat betreft ben ik voor blijven. In gereduceerde staat en met een minder breed takenpakket, maar met militaire aanwezigheid.
Welke andere optie zie je gezien je eerst deel van deze tekst?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2010, 12:57:29 am »

quote:

Thorgrem schreef op 18 februari 2010 om 18:05:
[...]

Ook over een jaar is het niet af. En nee, vervangers komen er niet. Als je naar de geschiedenis van internationale (VN/NAVO) missies kijkt zie je dat Nederland uiteindelijk toch altijd braaf luistert naar wat het wordt opgedragen te doen. Daarom is er ook geen vervanger. Iedereen weet toch wel dat Nederland het braafste jongetje van de klas is en als de meester zegt dat we moeten springen, dan vragen wij; hoe hoog?
Nu weet ik het helemaal zeker: gewoon vertrekken uit dat land :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 19, 2010, 07:05:08 am »
Weggaan natuurlijk, al is dat alleen maar omdat dat beloofd is.

Een domme belofte?
Natuurlijk: Niemand kan in de toekomst kijken, vooral aan deze beslissing zitten zoveel haken en ogen, dat je niet kunt zeggen dat je op een bepaalde datum, redelijk ver in de toekomst gaat vertrekken.
Punt hierbij is dat er vooraf niet een duidelijk doel is vastgesteld, en ervan werd uitgegaan dat een ander land de missie wel zou overnemen.

Wat mij betreft, blijven, maar nu met een duidelijk doel:

Wie:        Wie doet wat.
Wat:        Wat gaat diegene doen.
Waar:      Op welke plaats(en) gaan wij dat doen.
Wanneer: Wanneer gaan wij dat doen.
Waartoe:  Wat is ons uiteindelijke ideaalbeeld, van hoe het er uiteindelijk uit moet gaan zien.

Succes!
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.