Auteur Topic: [topic]Waarom scheuring GKV?  (gelezen 2531 keer)

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Gepost op: februari 23, 2010, 03:43:39 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 februari 2010 om 13:12:
[...]

Als je het zo stelt dan vind ik dat eigenlijk enkel getuigen van een dood/uitgedroogd geloof (op de zondag na dan).
mods, kan de aanleiding van dit gedoe dan ook verwijderd worden? Als zo'n onchristelijke beschuldiging zonder enig bewijs niet weggehaald wordt, is verder modereren zinloos.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2010, 03:46:52 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2010 om 15:43:
[...]


mods, kan de aanleiding van dit gedoe dan ook verwijderd worden? Als zo'n onchristelijke beschuldiging zonder enig bewijs niet weggehaald wordt, is verder modereren zinloos.

Ik wou eigenlijk een uitgebreide reactie typen, had al redelijk wat voorbereidend werk gedaan. Maar wat laat jij jezelf hier kennen. Daarnaast geef je aan geen eens mijn reactie begrijpend te hebben gelezen.

Als desbetreffend persoon nog een uitgebreide reactie wil ben ik bereid dat te geven. Dat kan desnoods via mail, maar ook in dit topic of een feedbacktopic.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2010, 03:53:29 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2010 om 15:43:
[...]


mods, kan de aanleiding van dit gedoe dan ook verwijderd worden? Als zo'n onchristelijke beschuldiging zonder enig bewijs niet weggehaald wordt, is verder modereren zinloos.
Ik heb de opmerking nog even laten staan om Thorgrem de mogelijkheid te geven het alsnog te onderbouwen. En omdat er door anderen ook al inhoudelijk op gereageerd was en ik niet erg houd van het verminken van topics. Verder had ik graag dat dergelijke opmerkingen via FB of TR gaan en niet in het topic zelf
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 03:54:14 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2010, 03:53:55 pm »
Om gelijk nog even in te gaan op de mededeling via een pushmassage van een crewlid. Als iemand op hoge poten iets gaat eisen dan moet ik idd eerst nog kijken of ik überhaupt nog wel zin heb om te antwoorden.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2010, 03:55:27 pm »
Het is vrij normaal om zeker bij zware beschuldigingen, wat uit je uitspraak leek te spreken, een onderbouwing te geven. Anders lijkt het verdacht veel op laster en zal ik het moeten verwijderen. Zo raar is het dus niet als mensen meteen om onderbouwing vragen
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 03:55:55 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2010, 04:06:08 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2010 om 15:46:
[...]

Ik wou eigenlijk een uitgebreide reactie typen, had al redelijk wat voorbereidend werk gedaan. Maar wat laat jij jezelf hier kennen.
ja, ik laat mezelf hier inderdaad kennen, en wel als iemand die protesteert als een ander een broeder of zuster in Christus zonder gronden beledigt, door opmerkingen als dat je iets "enkel [vindt] getuigen van een dood/uitgedroogd geloof"

quote:

Daarnaast geef je aan geen eens mijn reactie begrijpend te hebben gelezen.
ga je gang.
Joepie schrijft:
Je kunt al die beroepen ook prima doen zonder op de zondag te hoeven werken.
Het is maar of jij jezelf als middelpunt zet of God.
Is de mens centraal zoals in de wereld of stellen we God centraal?


en jij reageert met:
Als je het zo stelt dan vind ik dat eigenlijk enkel getuigen van een dood/uitgedroogd geloof (op de zondag na dan).

Ik heb helemaal niet de behoefte om jouw post niet begrijpend te lezen. Ik zie alleen maar een onchristelijke belediging, en die hoort niet op een christelijk forum. Als dat "jezelf laten kennen" is, dan ben ik blij dat ik gereageerd heb. Als ik je compleet verkeerd begrepen heb, dan hoor ik dat graag, en ben ik uiteraard bereid mijn excuses aan te bieden.

quote:

Als desbetreffend persoon nog een uitgebreide reactie wil ben ik bereid dat te geven. Dat kan desnoods via mail, maar ook in dit topic of een feedbacktopic
aha, dus als degene die je gekwetst hebt (Joepie) om uitleg vraagt, dan wil je wel een uitgebreide reactie geven. Maar als Joepie zich bv. afgeserveerd voelt door jouw belediging, en niet meer terugkomt op dit forum, dan is dat kennelijk "jammer". Maar als iemand anders pijn voelt bij een belediging die niet aan hem of haar gericht is? Ben je dan ook bereid om verduidelijking te geven?

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2010, 04:17:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2010 om 16:06:
[...]


ja, ik laat mezelf hier inderdaad kennen, en wel als iemand die protesteert als een ander een broeder of zuster in Christus zonder gronden beledigt, door opmerkingen als dat je iets "enkel [vindt] getuigen van een dood/uitgedroogd geloof"

Met daarbij de toevoeging 'als je het zo stelt'. Maar begrijpend lezen is idd een hele opgave zo zien we wel weer.
Ik heb dus geen enkele uitspraak gedaan over het daadwerkelijke geloof van deze persoon, slechts om zijn, in mijn ogen (zoals ook duidelijk uit mijn reactie blijkt) vreemde uitspraak.

quote:


[...]


ga je gang.
Joepie schrijft:
Je kunt al die beroepen ook prima doen zonder op de zondag te hoeven werken.
Het is maar of jij jezelf als middelpunt zet of God.
Is de mens centraal zoals in de wereld of stellen we God centraal?


en jij reageert met:
Als je het zo stelt dan vind ik dat eigenlijk enkel getuigen van een dood/uitgedroogd geloof (op de zondag na dan).
Het is mij goed bekend wat mijn reactie was en waarop ik gereageerd heb.

quote:

Ik heb helemaal niet de behoefte om jouw post niet begrijpend te lezen. Ik zie alleen maar een onchristelijke belediging, en die hoort niet op een christelijk forum. Als dat "jezelf laten kennen" is, dan ben ik blij dat ik gereageerd heb. Als ik je compleet verkeerd begrepen heb, dan hoor ik dat graag, en ben ik uiteraard bereid mijn excuses aan te bieden.

Ik zit niet te wachten op excuus. Het is je al vergeven.
Overigens wat is een 'onchristelijke belediging'. De Bijbel (en de christelijke geschiedenis) staat vol met stevige uitspraken.

quote:


[...]


aha, dus als degene die je gekwetst hebt (Joepie) om uitleg vraagt, dan wil je wel een uitgebreide reactie geven. Maar als Joepie zich bv. afgeserveerd voelt door jouw belediging, en niet meer terugkomt op dit forum, dan is dat kennelijk "jammer". Maar als iemand anders pijn voelt bij een belediging die niet aan hem of haar gericht is? Ben je dan ook bereid om verduidelijking te geven?
Dat klopt. Indien Joepie uitleg vraagt dan zal ik dat geven. Ik verwacht dat op dit forum voor volwassen mensen eigenlijk voornamelijk volwassen mensen posten. Volwassen mensen kunnen voor zichzelf opkomen en gewoon om opheldering vragen. Ik ben vrij toegankelijk en dus ook gewoon onder vier ogen via de mail als die persoon dat fijner vindt.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2010, 04:27:01 pm »
Dit is een openbaar forum, dus iedereen mag vragen stellen en iedereen mag daar in het redelijke antwoord op verwachten. Het is niet erg netjes om dan tegen de een te zeggen: ik reageerde niet op jou, dus ik hoef op jouw vraag ook geen opheldering te geven als ik dat niet wil, ik doe het alleen als de persoon op wie ik reageerde daarom vraagt.
computerfout: een vreemde een in de byte

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2010, 04:46:25 pm »
Even iets om over na te denken: als je iemand letterlijk citeert en daarop reageert met: als je het zo stelt, dan... Wat zeg je dan in feite?
Iemand heeft iets gesteld, en als die het zo stelt, dan...
Je kunt het wellicht niet zo bedoeld hebben, maar je zegt het in feite wel. En omdat het er staat, vallen mensen daar over. Is dat dan raar? Zeker op een forum is het heel belangrijk dat je zowel zorgvuldig formuleert als zorgvuldig leest. Als je niet zorgvuldig leest, lees je niet goed wat er staat ook al is er zorgvuldig geformuleerd -> misverstand. Als je niet zorgvuldig formuleert, dan leest de ander heel zorgvuldig hetgeen je niet bedoeld hebt, maar er wel staat -> misverstand
computerfout: een vreemde een in de byte

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2010, 05:36:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2010 om 16:17:
[...]

Met daarbij de toevoeging 'als je het zo stelt'. Maar begrijpend lezen is idd een hele opgave zo zien we wel weer.
Ik heb dus geen enkele uitspraak gedaan over het daadwerkelijke geloof van deze persoon, slechts om zijn, in mijn ogen (zoals ook duidelijk uit mijn reactie blijkt) vreemde uitspraak.


nee, met een heleboel tekst en uitleg, en wat creatief gebruik van de woorden "als je het zo stelt", blijkt je inderaad geen enkele uitspraak gedaan te hebben over het daadwerkelijke geloof. Zoals Fotogravinnetje al zegt, als je "als je het zo stelt", bedoel je in normaal nederlands, dat je ervanuit gaat dat iemand het zo stelt, zo bedoelt.


quote:


(..)

Ik zit niet te wachten op excuus. Het is je al vergeven.


oh, bedankt. Leuk, die omgekeerde wereld. Jij beledigt iemand, weigert het uit te leggen, en gaat mensen vergeven die je wijzen op iets wat nogal overkomt als een belediging. Maar het zij je vergeven hoor.

quote:

Overigens wat is een 'onchristelijke belediging'. De Bijbel (en de christelijke geschiedenis) staat vol met stevige uitspraken.


inderaad. De christelijke geschiedenis is ook vol van martelingen, en het zwaard gebruiken om je geloof op te dringen. En ik zie graag wat voorbeelden waar de bijbel vol staat van "onchristelijke beledigingen" richting christenen.


quote:


[...]

Dat klopt. Indien Joepie uitleg vraagt dan zal ik dat geven. Ik verwacht dat op dit forum voor volwassen mensen eigenlijk voornamelijk volwassen mensen posten. Volwassen mensen kunnen voor zichzelf opkomen en gewoon om opheldering vragen. Ik ben vrij toegankelijk en dus ook gewoon onder vier ogen via de mail als die persoon dat fijner vindt.
och, een leuke steek onder water. Ik zal het je maar vergeven. Op dit forum posten inderdaad volwassen mensen, en als volwassen mens heb ik het recht (misschien zelfs de bijbelse plicht) om op te komen voor mensen die niet voor zichzelf op kunnen komen, of dat om een andere reden niet doen. Verder heb ik ook het recht om vragen te stellen, als er iets gezegd wordt dat mogelijkerwijs ook op mij van betrekking is. Ik weet immers nog niet wat de status van de zondag nu precies is. Maar in een discussie waar zo omgegaan wordt met andersdenkenden, wordt veel duidelijk.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 05:36:40 pm door Nunc »

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2010, 06:03:28 pm »
Modbreak:
Inhoudelijk post verplaatst naar originele topic.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2010, 06:07:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2010 om 16:51:
Goed aangezien er schijnbaar een aantal mensen een slechte nachtrust hebben als ik niet mijn reactie onderbouw zal ik dat doen, ondanks dat de persoon in kwestie daar zelf niet om gevraagd heeft.


Dankjewel. Zo moeilijk is het kennelijk ook weer niet om het niet bij one-liners te houden die heel gemakkelijk verkeerd begrepen kunnen worden. En volwassen mensen kunnen andere volwassen mensen vragen stellen. Zo gebeurt dat in de echte wereld.


quote:

Persoonlijk had ik het er liever bij gelaten omdat ik nu een reactie moet ontleden wat op nog meer vervelende uitspraken gaat uitkomen.
goed, ik heb geen enkel probleem met onderbouwde "vervelende uitspraken".

quote:


[...]

Dat is dus aantoonbaar niet het geval. Als een werknemer in een winkel wil werken moet het akkoord gaan met het contract. In een contract voor detailhandel staat nadrukkelijk vermeldt dat er op zondag gewerkt dient te worden indien de winkel open is. Zo zijn er nog vele beroepen die met zich meebrengen dat je zo nu en dan (of met regelmaat) op zondag moet werken. In het verleden was dat ook zo. Daarnaast is, zoals in een andere reactie naar voren kwam, de zondagsrust zoals we die nu min of meer nog kennen pas vorige eeuw ingevoerd.
goed, dan zijn er dus kennelijk bepaalde beroepen (of in ieder geval bepaalde banen) die je als je zondagsrust wilt respecteren, niet kunt uitoefenen. Het lijkt me dat zo'n misser geen belediging over een dood geloof rechtvaardigt.

quote:


[...]

Wat dus een regelrechte veroordeling is tegenover (naar schatting) sowieso meer dan een miljard christenen.
ja en? De reformatie is op die manier ook een belediging tegen een miljard christenen. En het enige-kerk-denken is evenzo vanuit RRK kant een belediging richting honderden miljoenen christenen. Het was in ieder geval een standpunt, niet een beledigende onliner zonder onderbouwing. Als je het niet eens bent met argumenten, hoor je argumenten aan de kaak te stellen, niet anderen te gaan beledigen zonder enige onderbouwing. Zo doen "volwassen mensen" dat.

quote:

Waaronder ook christenen in Nederland die die luxe simpelweg niet hebben. Hartstikke fijn hoor dat enkele christenen de overdadige positie hebben om de gehele zondag vrij te zijn, maar simpel feit is dat een groot deel van de christenen die luxe niet heeft.
nee, je hebt er helemaal gelijk in dat niet iedereen die luxe heeft. Maar een argument uit de praktijk lijkt me niet het sterkste argument om theologie te bedrijven. Zo is het argument: "Heel veel christenen wonen samen" m.i. ook niet echt een sterke om de katholieke theologie aan te passen op het vlak van (de betekenis van) het huwelijk.

quote:


[...]

Dient de sabbat de mens of dient de mens de sabbat is een vraag die ik daartegenover kan zetten. (Marcus 2:27)
ja, die vraag kun je ertegenover zetten. En als je Joepie's post leest, zie je Joepie God centraal stelt, niet de Sabbat. Wat je er tegenover stelt, is dus m.i. niet echt relevant, tenzij je kunt aantonen dat Joepie e.o.a. farizeese houding nastreeft en denkt dat de mens er voor de Sabbat is. Dus, ook op dit punt zie ik niet echt redenen die een ongefundeerde belediging rechtvaardigen.

quote:


[...]

En hier wordt satan er ook nog eens bijgesleept om het allemaal nog wat dramatischer te maken. Natuurlijk moeten de christenen die op zondag werken niet er niet enkel van beticht worden God niet op de eerste plaats te zetten, deze mensen neerzetten als muppets van satan maakt het nog veel slechter.


Tja, ik zou zeggen: bel even met Jezus, want Hij zei ook dat je geen twee heren kon dienen, en haalde daar de afgod Mammon bij. Joepie is kennelijk van mening dat het willen werken op zondag (of iig het rechtvaardigen van werken op zondag) in de kaarten van de satan speelt. Als je het daar niet mee eens bent, kun je daar inhoudelijk op reageren. Dat is net iets anders, dan ononderbouwde beledigingen rondstrooien.

quote:


En nu mijn korte reactie daarop;


[...]

Zoals ook door Dingo gesteld: “Alsof het dienen van God alleen op zondag kan.”
Moeten wij als christenen niet elke dag van de week God in het midden zetten? Zo de nadruk op de zondag leggen en daar dan zo’n valse tegenstelling aan koppelen vind ik ‘vreemd’. Joepie maakt door deze uitspraken op mij de indruk alsof hij/zij enkel op zondag God in het middelpunt zet. Indien je God slechts op 1 dag in de week in het middelpunt zet dan getuig je in mijn ogen van een dood of uitgedroogd geloof. Geloof behelst namelijk zoveel meer dan enkel de zondag. Als het goed is moet heel je wezen, heel je zijn in het teken staan van God. Mensen doen dat elk op een andere manier en er zijn mensen die levensheiliging zoeken door hun werk.


En als je gewoon aan Joepie had gevraagd of ie dit bedoelde, in plaats van een ononderbouwde belediging te plaatsen, was er niks aan de hand geweest. Daar is een discussie voor, om het met elkaar oneens te zijn. Maar niet om elkaar uit te schelden, daar is het schoolplein voor.

En verder, als iemand zegt dat ie God centraal wil zetten, dan lijkt me het wel wat vergezocht om dan in te lezen dat die persoon bedoelt, dat hij/zij alleen op zondag God centraal stelt. Ik kan er naast zitten, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat we God centraal moeten stellen, en dat ze dan bedoelden: "ja maar natuurlijk alleen op zondag", of "ja maar natuurlijk alleen in die of die situatie".

quote:

Hoe dan ook, ik vond de reactie waarop ik reageerde een uitdrukking van een beperkt geloof om het maar wat af te zwakken. Een geloof wat geen plaats heeft in de maatschappij en dagelijks leven maar enkel achter de voordeur en in de kerk op zondag. Een geloof bovendien wat geen enkele empathie heeft voor andere christenen, maar slechts van de eigen overdadige situatie uitgaat. En dan word ik ter verantwoording geroepen over mijn vermeende ‘onchristelijke’ uitspraak? Wat een klucht.
Het is een klucht dat jij uit de woorden "God centraal stellen" het compleet tegenovergestelde kunt afleiden, namelijk: "God niet centraal stellen, want alleen aandacht voor God op zondag en achter de voordeur". Creatief, dat wel. Realistisch? Nee.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2010, 06:10:44 pm »
Nunc ik heb vandaag lang getracht je serieus te nemen, maar je laatste twee reacties zijn van zo'n niveau dat ik dat helaas niet meer kan.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 06:13:57 pm door Thorgrem »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2010, 06:17:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2010 om 18:10:
Nunc ik heb vandaag lang getracht je serieus te nemen, maar je laatste twee reacties zijn van zo'n niveau dat ik dat helaas niet meer kan.
fijn, ga lekker door met beledigen. Mijn zegen heb je, zeker als je zelf lijkt te denken dat er niks mis is met het stellen dat iemands geloof dor en dood is, als iemand zegt dat zijn/haar overwegingen zijn, dat hij/zij God centraal wil zetten.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
[topic]Waarom scheuring GKV?
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2010, 06:27:39 pm »
Modbreak:
Dit mag wel dicht