Auteur Topic: Het idee van Pinksteren  (gelezen 1181 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het idee van Pinksteren
« Gepost op: februari 25, 2010, 12:59:18 am »
Als we het hebben over Pinksteren, dan hebben we het over de Heilige Geest. Als we het hebben over de Heilige Geest, dan hebben we het dikwels over iets wat mij in ieder geval niet helemaal helder is.

Maar voor mij stel ik me pinksteren voor als God die door ons heen spreekt, zoals een buikspreker door een buikspreekpop heen spreekt. De buikspreker laat de buikspreekpop leven. Zonder de buikspreker is de buikspreekpop levenloos. Zo stel ik me voor dat daarom enkel geloven niet af is, want je moet je daarmee ook laten lenen voor God om zijn buikspreekpop te willen zijn. Als we dat niet doen, dan lijken we wel te haperen en te stotteren, net als deze buikspreekpop, omdat de buikspreker zich niet kan vinden in de eigenwijze houding van de pop. Dan krijg je onenigheid van de buikspreekpop met de buikspreker.
zie dit grappige filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=p8bdlziA5NM

Kan dit zo ongeveer kloppen?
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2010, 01:02:29 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Het idee van Pinksteren
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2010, 12:50:56 pm »
het flimpje is iig briljant. Een prachtig voorbeeld van postmodern vermengen van verhaal en verteller!

Je beeld van de buikspreker is wel heel aardig gekozen. Het zal ongetwijfeld lastiger en ingewikkelder zijn dan je beeldspraak, maar ik denk wel dat het ongeveer kan kloppen. Als christenen kunnen we meewerken met de Geest of ons verzetten tegen Hem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het idee van Pinksteren
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2010, 12:45:52 am »
Dank je, dit wilde ik even weten :)
Een stukje inspiratie voor het clubwerk. Ik moet er niet aan denken om iets over te dragen wat niet waar zou zijn. Ik denk ook dat de praktijk complexer is, maar in grote lijnen heb ik het vermoeden het daar in te kunnen voorstellen.
Een nieuwe start is een nieuw begin