quote:
Trajecto schreef op 21 oktober 2010 om 19:16:"Openbaringen" is geen eenvoudig boek.
Het moet sowieso symbolisch begrepen worden. Als je het wat "vertaald" weergeeft haal je eruit dat de mensen in vrede en harmonie zullen leven, niet meer zullen sterven; dat (de geest van) God onder hen zal zijn dat; dat ze zullen leven op de stoffelijke aarde. De "rechtvaardigen" (de bruid of ook wel het Nieuwe Jerusalem) zijn op de aarde teruggekeerd. Daar mogen ze nu voor altijd blijven. En de (geest van) God heeft hun getroost om hun vroegere verdriet. En dit duurt voor eeuwig.
Dit is niet een puur letterlijke vertaling maar het is volgens mij onbevredigend en een misvatting.
Openbaringen is een boek wat bij het WTG zeer belangrijk is; in hoeverre dat terecht is kun je je afvragen; moeilijk te interpreteren is het in ieder geval. ?
Zoals ik al vaker betoond heb, dien je de Bijbel te lezen, zoals die bedoeld is.
Je dient de gebruikte symbolieken te begrijpen.
Om dat te kunnen dien je de leer van de gehele bijbel mee te nemen en te doorzien dat deze geheel in harmonie is.
Wanneer je de gebruikte symboliek kunt begrijpen en je je geloof hebt ontdaan van on-Bijbelse invloeden, dan is het wat makkelijker. Matth 11:25. 1kor 6:9. 2kor 4:3.
De rechtvaardigen zijn degenen die Gods ingrijpen hebben overleefd en degenen die de laatse beproeving door Satan hebben door staan.
Het nieuwe Jeruzalem is NIET letterlijk, het staat voor een nieuwe hemelse regering, Jezus en de kleine kudde. Zij regeren vanuit de hemel.
quote:
.In een eeuwig stoffelijk leven geloof ik niet
Jezus bleef na zijn opstanding niet voor eeuwig hier ?
Je gelooft liever de heidense overleveringen? Allen beloven een hiernamaals van een onsterfelijke ziel.
Jezus kreeg een geestelijke opstanding, geen lichamelijke! Hij had zijn aardse leven en lichaam ten behoeve van ons afgelegd.
1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest. Hij heeft zich dus voor eens en voor altijd geofferd. Hebr 9:26.
Net als engelen kan hij zich van een willekeurig stoffelijk lichaam voorzien, eten, drinken en slapen en dit lichaam vervolgens weer afleggen. O.a. Gen 19.
quote:
Er komt steeds informatie tot je die je kunt gebruiken (als je je niet te veel afsluit tenminste, want dan dringt het niet door en heb je wellicht een kans laten voorbijgaan). Dit kan tot nieuwe en of andere inzichten leiden. Natuurlijk is het zo dat zaken na een intensieve en diepgaande studie niet zomaar weer verlaten worden maar als het goed is ga je verder en onderzoek je. Het "Hun geloof is niet op menselijke leer gebaseerd, maar op de Bijbelse leer" houdt geen rekening met het feit dat uitleg van symboliek niet steeds eenduidig is en vooral ook helemaal niet dat de boeken zijn geschreven door geïnspreerde schrijvers die -- ondanks geïnsprireerd -- toch schrijvers zijn met hun eigen persoonlijke en culturele achtergrond en ervaringen in het leven.
Een intensieve studieperiode maakt het wel minder waarschijnlijk dat iemand later van inzicht wijzigt maar het kan wel. ?
Ik ben niet degene ie zich afsluit voor het bijbelse goede nieuws.
De overgrote meerderheid in Jezus tijd deed dat wel, zij hielden zich vast aan traditionele overleveringen.
De Bijbelse symboliek is duidelijk voor degenen die zich ontdaan hebben van alle on-Bijbelse leer. Dan kan je de Bijbelse harmonie en Gods voornemen zien. Je dient de Joodse gebruiken en achtergronden enigszins te begrijpen.
Het was juist de bedoeling van JHWH om menselijke schrijvers te inspireren, zodat zij in een voor mensen begrijpelijke taal Gods voornemen konden optekenen. Jes. 55:9.
quote:
Jij komt hier en wordt geconfronteerd met andere ideeën. In principe is het ook mogelijk dat jij je opvattingen iets bijstelt, al acht ik de kans klein dat je dat doet. Je hebt voor jezelf de duidelijke verdeling gemaakt dat wat je nu denkt overeenkomstig de Bijbelse leer is en dat alles wat anders is dat niet is. Zo heb je een psychologische "veiligheidswal" opgeworpen en dat helpt om nauwelijks iets wat vreemd of anders is ook maar enige aandacht te geven -- het is bij voorbaat verwerpelijk.
Kleine misvatting. Jouw ideeën kende ik al! Ik ben NH opgegroeid.
Ik heb de Bijbel bestudeerd, alsmede de “andere ideeën”. Ik ken van alle grote religies ongeveer wat hun ideeën zijn en heb onderzocht wat de oorsprong er van is.
Het WTG heeft daarover een boekje uitgegeven: “de mens op zoek naar God”. Daar wordt op een positieve manier beschreven wat een religie inhoudt en wat de oorsprong daarvan is.
JG stammen uit alle volken , natieën, stammen en talen, dus kennen zij uit eigen ervaring wat een bepaalde leer inhoudt.
De “psychologische veiligheidswal”is in werkelijkheid een Bijbelse veiligheidswal. — Ef. 6:13-17.
quote:
Ook zonder dat kan er nog vanalles gebeuren. Vermoedelijk schrik je als je een statistiek van mensen die zijn omgekomen door een calamiteit zou zien.
De Bijbel belooft letterlijk: de dood zal niet meer zijn. Mensen zullen in de toekomst gegarandeerd heel anders omgaan met het geschenk leven.
Satan laat zien dat God door middel van engelen personen kunnen opvangen, wanneer ze bijvoorbeeld van een berg afvallen. Jezus laat zien met de woorden:”gij zult God niet op de proef stellen” dat niet geldt voor opzet!
quote:
Als je je goed in je geloof voelt laat je het niet los nee, maar leer toch eens wat meer respect te hebben en wat minder hovaardig oordelend over je medemens te zijn. Je laat het oordeel wel verstopt door alleen een vers te noemen (en ik laat de werkelijke tekst van dit vers ook maar even onuitgesproken) maar je oordeelt, veroordeelt eigenlijk.
Er zullen vast afvalligen van het WTG zijn die op het verkeerde spoor zitten of komen, maar of het zich terugtrekken uit deze club werkelijk zo catastrofaal is, daar moet je wat bescheidener over zijn.
Voor mij is het niet een gevoel, wat uitsluitend op emotie is gebaseerd, maar een welbewuste keuze op basis van een grondige en intensieve Bijbelstudie. Daardoor heb ik de betekenis van Jo 17:17 ervaren.
Ik oordeel niet, dat laat ik aan anderen over. Ook ben ik niet trots, in de zin van mij boven anderen verheven voelen. Ik breng alleen het Bijbelse goede nieuws.
Helaas reageren veel mensen daar niet positief op. De Joden reageerden negatief op Jezus. Wie dacht de zoon van een timmerman wel niet te zijn? N.B. Een ongeletterde!
Ik citeer teksten om de Bijbelse zienswijze te laten zien, in de hoop dat je dat kunt begrijpen. Kennelijk zoek je er iets anders achter.
quote:
Er zit inderdaad een groot regelend en herstellend vermogen in. Wel moeten we als mensheid erg goed oppassen dat we niet te ver gaan, zo ver dat de veerkracht eruit is.
Door hebzucht gedreven is de mens al veel te ver gegaan. Wanneer dat stopt, zal de natuur zich herstellen, dat blijkt steeds weer. In andere gevallen zal God dat later weer herstellen.
quote:
Op aarde is het langzamerhand behoorlijk vol.
Grappig. Er zij heel veel gebieden op aarde waar je dagenlang kan lopen, zonder een mens te zien.
Er is ooit een onderzoek geweest over hoeveel mensen de aarde kan bevatten en voeden. Ik weet geen getallen meer, maar ik schat het 10 voudige van nu..
quote:
Fijn dat je luistert. Jouw focus ligt niet helemaal goed naar mijn smaak. Je eerste bekommernis moet geestelijke groei en waarheid zijn. (Niet het speuren naar on-Bijbelse leer.)
Dus niets zeggen, wanneer mensen zich op gevaarlijk ijs bevinden?
quote:
Je kunt niet volstaan met te zeggen dat God die bepaald heeft. Het zijn mensen die hebben geprobeerd te zien hoe de door God bepaalde reeks er uit zag. Dus wat onderdeel daarvan was en wat niet. Dat is dus een menselijk uitzoekproces.
Dus de Bijbel is niet Gods woord? Hij heeft dus daar geen enkele invloed op?
Er zijn dus nooit Bijbelverbrandingen geweest, dus ultieme pogingen om de Bijbel voor het gewone volk verborgen te houden?
quote:
Klopt. Maar aangezien jij niet de wijsheid in pacht hebt geldt dat dus ook voor jou. Jij kunt je ook vergissen. Jij legt het uit zodat het bij jouw visie past (die je tot de oorspronkelijke bedoeling hebt uitgeroepen) en past daar de zaken steeds op aan. Dat is dus gewoon een algemeen verschijnsel.
Je kan je dus niet voostellen, dat er mensen zijn die dat dus niet willen doen.
Ik probeer de vise van de Psalmist te volgen: “Leer mij UW weg, o JHWH.”
quote:
Klopt. Er staat trouwens ook niet > wanneer je niet van de boom eet zal je niet/nooit sterven.
Maar wat wil je daarmee?
Ik probeer te laten zien, dat God NOOIT de bedoeling heeft gehad volmaakte mensen te laten sterven.
quote:
Kan.
Maar voor symbolen die niet zichzelf vertalen binnen het geheel van de bijbelboeken zul je elders te rade moeten gaan. Denkers, wijsgeren en historici hebben dat ook gedaan.
Er is door hen veel over gefilosofeerd, een Griekse denkwijze, geworteld in hun heidense religie.
quote:
In principe kennen we slechts het tetragram. In vertalingen JHWH laten staan is dus een goed idee. Invullingen tot een uitspreekbaar woord zijn steeds vatbaar voor discussie.
Bij citaten van het OT in het NT is het de vraag of de oorspronkelijke schrijver ze al zo heeft neergeschreven. Als dit zo is is het niet goed verdedigbaar dit te corrigeren zoals het WTG heeft gedaan. Maar voor zover mij bekend weet men niet zeker wat er in de oerversie gestaan heeft.
Op zich gebruik ik hier graag JHWH, om oeverloze discussies te vermijden. Ik ben van mening dat je NOOIT Gods naam mag vervangen door een titel om daarmee de drie-eenheid te bevestigen.
Modern diepgaand onderzoek toont aan dat de juiste uitspraak Jehovah is, maar Jahweh gebruiken is beter dan Heere.
Is het NT staan letterlijke OT citaten. Desondanks heeft men ook dáár Gods naam verwijderd!
quote:
Dit is een demonstratie van jouw kille schriftgeleerdenmentaliteit en ontwijken van de vraag.
Een "verstandig mens" als jij heeft aan de bijbel ontleend dat het niet mag en dat een vermaning past -- een "eenvoudig mens" die uit het goede hout gesneden is, is gewoon hartelijk en verheugt zich bij het zien van de blijheid van een kind dat het cadeautje uitpakt.
Dat is wat ik bedoelde en jij wist niet beter te doen dan wat kennis te spuien en waar het om ging volledig te negeren.
Dat komt me even in gedachte nu jij Mattheus 11:25 noemt.
Voor jou is er wellicht wat "verborgen gehouden".
Nee, het is een demonstratie van hoe diep heidense overleveringen in de samenleving geworteld zijn.
Je krijgt het er niet uit, tegen beter weten in, gaat men het zelfs rechtvaardigen. Dat doet men al eeuwenlang. Een hervormer beklaagde zich er over, wanneer hij dat soort dingen afschaftte hij geen volgelingen meer over hield. En dat is nu juist, waarvoor Paulus waarschuwde.
Ik probeer Bijbelse waarschuwingen duidelijk zichtbaar te maken, dat kan je kennelijk niet verdragen.
quote:
Grapjas!
Dat "dus" volgt niet taalkundig logisch uit de zin ervoor. Maar vooruit, de zin over die bepaalde eigenschappen doet wel vermoeden dat degenen die die eigenschappen niet hebben uitgesloten zijn al is het geen taalkundige noodwendigheid.
Ps 37:
9 Want de boosdoeners zelf zullen afgesneden worden, Maar wie op Jehovah hopen, díé zullen de aarde bezitten.
10 En nog maar een korte tijd en de goddeloze zal er niet meer zijn; En gij zult stellig acht geven op zijn plaats, en hij zal er niet zijn.
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
12 De goddeloze smeedt snode plannen tegen de rechtvaardige, En knarst tegen hem de tanden.
13 Jehovah zelf zal hem uitlachen, Want hij ziet stellig dat zijn dag zal komen.
Gods naam is een cruciaal gegeven in deze psalm. Zie ook ROMEINEN 10:13.
quote:
Ik ben nog steeds niet overtuigd van een mens met een stoffelijk aards lichaam dat eeuwigdurend leven heeft, hoor.
Je volgt de traditie, net als de meerderheid der Joden in Jezus tijd.
quote:
Het gaat gewoon over vredige tijden die (kunnen) komen en waarbij de bewoners erfelijk, van generatie op generatie dus, het land kunnen bewonen. (Als de vorige generatie niet stierf valt er ook niets te erven, hooguit te geven, of (eventueel met wapengekletter) te nemen!)
Niet over bewoners die dat na hun dood voor eeuwig krijgen, gaat het volgens mij; het is een toespreken van godvruchtige Joden die naar de geboden willen leven en hun wordt een hart onder de riem gestoken en voorgespiegeld hoe de op zich zondige mens toch vreedzaam (maar wel met pijn en dood in hun midden, want dat is inherent aan deze aardse stoffelijke natuur!!) deze aarde kunnen bewonen.
Dat is volgens mij de bedoeling en niet een voorspiegeling van de "volmaakte mens" die in een paradijs woont.
Maar dat denk jij dus wel. Je zult echter met zwaar overtuigend bewijs moeten komen om mij iets anders te gaan laten denken dan ik nu doe.
De tekst laat zien dat mensen eeuwig gaan leven.
Deze gedachte wordt door meerdere ander teksten ondersteunt. Jesaja geeft en beschrijving van het aardse paradijs, of denk je echt dat er leeuwen in de hemel zullen zijn?
quote:
Hmm, dat doet me toch even denken aan iets wat naar mijn idee het WTG naar zich toe interpreteert. De kwestie van de 144000. Het WTG heeft die "ingelijfd" als komende uit hun rijen terwijl er werd gesproken van de 12 twaalf stammen Israëls. Zullen we daar maar niet ook tevergeefs op laten volgen?
Symboliek is erg moeilijk, he?
Nog een keer dan.
De stammen in openbaring komen niet overeen met de letterlijke, fysieke stammen zie Numeri 1:4-16.
Het was Gods bedoeling dat de kleine kudde exclusief door Joden bevolkt zouden worden, maar zij weigerden massaal. Daarom opende Petrus dit voorrecht voor de bekerde heidenen. Cornelius was de eerste.
Het wtg heeft niets ingelijfd. Zij hebben gewoon begrepen, dat de kleine kudde een regeringsfunctie heeft en dat dit voorrecht met pinksteren in de eerste eeuw is geopend.