Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 485973 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #3900 Gepost op: april 06, 2011, 12:32:04 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 april 2011 om 11:28:
[...]
Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie hij wil. Vaak kunnen verwijsteksten (*) (kruisverwijzingen)  je helpen om verbanden te zien. De NWV geeft deze overvloedig.

Wat zijn eigenlijk de verwijsteksten die de NWV geeft bij Mat 7 en Luc 13 (als er over de "smalle weg"/"de smalle deur" gesproken wordt)??

Want ik denk dat die heel erg duidelijk zullen maken WAAROM we langs elkaar heen zitten te praten....!! Ik leg namelijk heel andere verbanden dan jij doet, en kom daarmee tot heel andere conclusies... Maar ik zie niet in dat uit de Bijbel ZELF zou blijken dat slechts JOUW verbanden de juiste zijn...
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 01:42:26 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3901 Gepost op: april 06, 2011, 12:41:23 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 april 2011 om 12:27:
[...]
Maar er zijn slechts “weinigen” die door de nauwe deur, over smalle weg, willen gaan. Ze willen niet beperkt worden in hun handelingen.

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn voor wie dit geldt. Maar dat is niet wat JEZUS over de kwestie zegt.

Hij zei:
Mat 7:14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

en

Luc 13:24 ‘Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen.

Ofwel: vanzelf zijn het niet veel mensen die de Weg vinden (die uitspraak wijst waarschijnlijk op een intentie te zoeken bij de niet-vinder - ik zeg waarschijnlijk, want dat "vinden" zou ook bij toeval kunnen gebeuren...) en er zijn velen die binnen willen gaan, maar die er niet in slagen....

Jezus Zelf spreekt hier dus niet over ONWIL maar over ONMACHT... Een essentieel verschil!!!!

Iets dergelijks zegt Jezus als Hij het heeft over "de kameel die makkelijker door het oog van de naald kan dan dat een rijke het Koninkrijk binnen kan gaan":

Mar 10:23 Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 24 De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk: ‘Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan: 25 het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 26 Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 27 Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’

De omstanders begrepen heel goed dat Jezus ieder mens hier op het oog had: NIEMAND kan behouden worden als men vanuit zichzelf zou moeten leven zoals God het wil!! En Jezus beaamt dat. Hij stemt in met de conclusie: "Bij mensen is dat onmogelijk, inderdaad"... Maar, voegt Hij daar aan toe: "Maar het is niet onmogelijk bij God, want bij God is alles mogelijk"...

Ofwel: ook hier heeft Hij het over de menselijke ONMACHT om het Koninkrijk van God binnen te gaan... Wordt men in deze geschiedenis behouden door de Wet naar de letter volledig te houden (de "smalle weg" volgens jouw uitleg)? Je zou dat kunnen zegggen, maar dan mis je (denk ik) de kern van de opdracht van Jezus. Het "volg MIJ"... Laatste opdracht in de rij:

Mar 10: 17 Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ 22 Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.

De man LIEP al volledig het "pad der Wet" ("de smalle weg in WTG-betekenis") en TOCH schiet hij tekort in de ogen van God... Verkoop ALLES wat je hebt en volg MIJ, zegt Jezus... Hij moet dus alles wat hem (menselijkerwijs!) in leven zou kunnen houden loslaten, en zich VOLLEDIG aan Jezus/YHWH toevertrouwen... (= het "volg MIJ"). En DIE stap kan hij niet zetten... ZO'N "Godsvertrouwen tot aan de dood", daartoe is hij niet in staat... Maar niet alleen HIJ niet... De omstanders zeggen terecht: "Maar dat kan NIEMAND!!"

En Jezus zegt: en TOCH zal God er in slagen om de mens "de Smalle Weg" te laten volgen, de "Smalle Poort" te laten binnengaan, "Jezus te laten volgen". God keert ONMACHT om in δύναμις, MACHT.

Dit zei Jezus rechtstreeks tegen Paulus: Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, maar Hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ (2 Kor 12:8-9)

De "Smalle Weg" = Jezus en zijn genade... En GEEN weg van een "zich aftobben om aan de regels te voldoen en dan NOG Gods wil niet ten volle kunnen uitvoeren"... Bij mensen is zoiets namelijk onmogelijk...
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 01:39:49 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #3902 Gepost op: april 06, 2011, 01:39:58 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 april 2011 om 11:28:

quote:

Trajecto:
O tja, er zitten naast verhalende ook uitleggende gedeelten in de Bijbel. Dat is zo, maar de uiteindelijke interpretatie doet degene die de Bijbel bestudeert. Dat blijft gewoon zo. Dat kan ook niet anders. En er blijft vaak zo het een en ander in te vullen over en sommige dingen vragen om interpretatie.
Menselijke uitleg is afhankelijk van de visie van de persoon. Bijbelse uitleg is afhankelijk van God, hij geeft aan wie  hij wil.
Kun je me eens precies vertellen wat je nou exact bedoelt met de volgende zin die je zo vaak gebruikt?
"Bijbelse uitleg is afhankelijk van God, hij geeft aan wie  hij wil."
Wat bedoel je met het tweede gedeelte?
1. hij geeft aan wie hij wil = hij schenkt (iets) aan iemand die hij daarvoor uitkiest  of
2. hij geeft aan wie hij wil = hij maakt duidelijk wie hij hebben wil  (laat weten wie hij gekozen heeft) ?
Welke mogelijkheid bedoel je? (Ik zou denken normaal gesproken mogelijkheid 1, maar het komt zo vreemd achter dat eerste zinsgedeelte.)
En het eerste gedeelte "Bijbelse uitleg is afhankelijk van God... " is ook maar matig duidelijk.
Hoezo "afhankelijk van God"(?)..., een uitleg kan juist of niet helemaal juist of fout zijn, maar afhankelijk van God...?
Van wat in of aan God dan...?
Spreek nou eens duidelijke klare taal (duidelijk en zonder een andere alternatieve mogelijkheid)!

quote:

quote:

Trajecto:
 Ik begrijp echt niet wat je verder wilt met dat "de Bijbel interpreteert". Het lijkt gewoon een cryptische manier van jou om te zeggen dat je vaak van het ene gedeelte moet teruggrijpen naar een ander gedeelte van de Bijbel. De Bijbelbestudeerder interpreteert wat hij leest en zoekt verbanden. En hij zal tot bepaalde conclusies komen. Zo akkoord? Ik weet echt niet wat ik er anders van maken moet.
Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie hij wil. Vaak kunnen verwijsteksten (*) (kruisverwijzingen)  je helpen om verbanden te zien. De NWV geeft deze overvloedig.

Natuurlijk kan je bepaalde dingen niet begrijpen, net als de joden niet begrijpen dat Jezus toch de beloofde Messias is. Het is ook niet makkelijk om de leer uit de Bijbel in zijn geheel te bekijken. De OT profetieën over Jezus worden pas door hem verklaard.

Lukas 4:
17 Daarom werd hem de boekrol van de profeet Jesa̱ja aangereikt, en hij opende de boekrol en vond de plaats waar geschreven stond:
18 „Jehovah’s geest (*1) is op mij, omdat hij mij heeft gezalfd om de armen goed nieuws bekend te maken, hij heeft mij uitgezonden om de gevangenen vrijlating te prediken en de blinden herstel van gezicht, om de verbrijzelden in vrijheid heen te zenden,(*2)
19 om Jehovah’s jaar van aanvaarding te prediken.”(*3)
20 Hierna rolde hij de boekrol op, gaf ze aan de dienaar terug en ging zitten; en de ogen van allen in de synagoge waren oplettend op hem gevestigd
 21 Toen begon hij tot hen te zeggen: „Heden is deze schriftplaats die GIJ zojuist hebt gehoord, vervuld.”(*4)

Hier, als voorbeeld, een aantal verwijsteksten weergegeven met  (*)

(*1)
Jesaja 61:
1 De geest van de Soevereine Heer Jehovah is op mij, omdat Jehovah mij heeft gezalfd om de zachtmoedigen goed nieuws te vertellen. Hij heeft mij gezonden om de gebrokenen van hart te verbinden, om vrijheid uit te roepen tot de gevangengenomenen en het wijde openen van de ogen zelfs tot de gevangenen;
2 om uit te roepen het jaar van goede wil van de zijde van Jehovah en de dag der wraak van de zijde van onze God; om alle treurenden te troosten;

(*2)
Jesaja 42:3 Een geknakt riet zal hij niet breken; en wat een kwijnende vlaspit betreft, hij zal ze niet uitblussen. In waarachtigheid zal hij gerechtigheid voortbrengen.

Mattheüs 12:20 Een beschadigd riet zal hij niet verbrijzelen en een smeulende vlaspit niet uitblussen, totdat hij met succes gerechtigheid uitzendt.

(*3)
Jesaja 58:6 Is dit niet het vasten dat ik verkies? De boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het jukhout te ontbinden, en de verbrijzelden vrij heen te zenden, en dat GIJ elk jukhout in tweeën zoudt breken?

Jesaja 61:2 om uit te roepen het jaar van goede wil van de zijde van Jehovah en de dag der wraak van de zijde van onze God; om alle treurenden te troosten;

(*4)
Mattheüs 5:17 Denkt niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten teniet te doen. Ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen;

2 Korinthiërs 6:2 Want hij zegt: „In een tijd van aanvaarding heb ik U verhoord, en op een dag van redding ben ik U te hulp gekomen.” Ziet! Nu in het bijzonder is het de tijd van aanvaarding. Ziet! Nu is het de dag van redding.

Zeker. mooie verwijzingen, maar ik begrijp niet zo goed waarom je er nu mee komt.
Ik zei:
"De Bijbelbestudeerder interpreteert wat hij leest en zoekt verbanden. En hij zal tot bepaalde conclusies komen."
Je illustreert dat dan natuurlijk wel mooi. Is dat de bedoeling? Nou bedankt dan.

quote:

Dacht je echt dat de Joden de tekst (Lukas  > Jesaja) voorheen op de Messias van toepassing gebracht hadden? Denk je echt, dat zij onmiddellijk zagen dat daarmee  die profetie was vervuld? Echt niet.
Nee, maar dat zei ik ook helemaal niet. De Joden grepen andere teksten en waren teleurgesteld omdat ze een veldheer verwachtten en daarop hoopten.

quote:

Om dat te begrijpen geeft de tekst aanwijzingen. Je hebt een zachtmoedige, nederige instelling nodig. De Joden toonden het tegendeel, zij beriepen zich op hun traditie. Daardoor werden hun ogen niet geopend en bleven zij gevangen in hun traditie.

Het jaar van goede wil is nu! (Mt 24:14) Gods ingrijpen is de dag der wraak. De koningen der aarde en hun legers en Babylon de grote worden  dan vernietigd.

Zoals al vaker aangehaald kan je onmogelijk alleen met je eigen verstand de Bijbel  begrijpen. Vraag  je honderd  verstandelijk begaafden om uitleg, krijg je vermoedelijk honderd verschillende antwoorden, die met hand en tand verdedigd worden.

Je hebt daarbij Gods hulp nodig. David zag dat duidelijk in, hij zei: Leer mij UW weg, O, JHWH.

Allemaal goed en wel, maar het illustreert toch niet dat er slecht één conclusie/uitleg gevonden zou kunnen worden.
Die weg van jou vind je vooral als je zegt Leer mij uw weg, O, WTG. Als je dat niet doet, maar de Bijbel ter hand neemt (vooral als je er eentje zonder de verwijzingen die het WTG geeft neemt) kunnen er verschillen optreden en dat wil jij helaas maar steeds niet zien.
En zulke verschillende zienswijzen zouden we dan met elkaar kunnen bespreken, maar jij schuift slechts steeds opnieuw een WTG-zienswijze naar voren en een andere zienswijze doe je alleen maar af met on-Bijbels of heidens of iets dergelijks. En argumenten tegen jouw visie weerleg je niet. Zo krijg je nooit een interessant gesprek.
Echte inhoudelijkheid wil je kennelijk niet hebben in het gesprek.
Oké dan; jij wilt slechts WTG-zienswijze hier verkondigen en argumenten voor iets anders van tafel vegen zonder weerlegging  en kijken of er mensen te winnen zijn om zich in de toekomst bij WTG-visie aan te gaan sluiten.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 09:34:50 pm door Trajecto »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3903 Gepost op: april 06, 2011, 01:53:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 april 2011 om 13:39:
[...]
Allemaal goed en wel, maar het illustreert toch niet dat er slecht één conclusie/uitleg gevonden zou kunnen worden.
Die weg van jou vind je vooral als je zegt Leer mij uw weg, O, WTG. Als je dat niet doet, maar de Bijbel ter hand (vooral als je er eentje zonder de verwijzingen die het WTG geeft neemt) kunnen er verschillen optreden en dat wil jij helaas maar steeds niet zien.
En zulke verschillende zienswijzen zouden we dan met elkaar kunnen bespreken, maar jij schuift slechts steeds opnieuw een WTG-zienswijze naar voren en een andere zienswijze doe je alleen maar af met on-Bijbels of heidens of iets dergelijks. En argumenten tegen jouw visie weerleg je niet. Zo krijg je nooit een interessant gesprek.
Oké dan; jij wilt slechts WTG-zienswijze hier verkondigen en argumenten voor iets anders van tafel vegen zonder weerlegging  en kijken of er mensen te winnen zijn om zich in de toekomst bij WTG-visie aan te gaan sluiten.
Het lijkt er heel sterk op dat gezegd kan worden: "Het WTG heeft plaatsgenomen op de stoel van Mozes". Maar voor Beepee en mede-gemeenteleden geldt: "Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar"...

"Maar wie kan er dan nog gered worden? - Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk."

Dank aan Jezus, die ons leert: "Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid"!!!

Gods Kracht wordt zichtbaar als wij samen met Beepee de poort van het Nieuwe Jeruzalem mogen binnenwandelen!! Maar tot aan die poort zullen onze wegen wel gescheiden opgaan, ben ik bang...
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 02:23:12 pm door Hendrik-NG »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #3904 Gepost op: april 06, 2011, 04:04:11 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 april 2011 om 10:45:
[...]
Ik hou mij vast aan de Bijbelse uitleg en heb dat met een tekst onderbouwd.

Ik volg "de club" van Jezus, die door de joden een sekte werd genoemd.
Jezus stichtte niet ruim 300 verschillende religies, maar één. er werden vele pogingen tot ondermijning van geloofseenheid ondernomen, maar Paulus met name, bestreed dat.

De brede weg staat voor het niet opvolgen van Bijbelse geboden. Alles doen waar je zin in hebt. Zie de gegeven tekst.

De smalle weg staat dus voor de Bijbele normen en waarden.

Ik neem aan dat je met 'ruim 300 verschillende religies' bedoelt de diverse Christelijke geloofsrichtingen. Wat je zegt wordt zo ongeveer beleden door al die stromingen. Alleen zou ik niet zeggen dat ik de "club" van Jezus volg, maar Jezus Zelf, de opgestane Heer en mijn God.

In Galaten 5:18-26 schrijft Paulus over het opvolgen van de geboden: "Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet. 19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, 20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, 21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. 23 Tegen de zodanigen is de wet niet. 24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. 25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. 26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende."

De smalle weg toegedaan zijn is dus niet [alleen maar] een kwestie van geboden opvolgen, maar is de vrucht van een gezindheid.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 04:14:41 pm door pyro »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #3905 Gepost op: april 06, 2011, 04:06:14 pm »
foutje, kan weg.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 04:06:41 pm door pyro »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3906 Gepost op: april 06, 2011, 04:43:18 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 april 2011 om 10:39:
[...]
Beste Nunc,

De joden "bewijzen" aan de hand van de schrift, dat Jezus de Messias niet kàn zijn.

Jij "bewijst" aan de hand van de schrift, dat de later toegevoegde leer toch Bijbels is.
en zo is het cirkeltje rond, en blijf jij doordraaien in je anti-christelijke gedachtengoed. Want je hebt vantevoren al bedacht dat het onbijbels is, en geen enkel bijbels argument kan je op andere gedachten brengen. Want elk bijbels argument is natuurlijk stiekem toch niet bijbels. Jij neemt niet de bijbel tot maatstaf, maar je EIGEN overtuigingen (of die van het WTG). Zo simpel is het.

quote:

(...)
Net als jij tonen de joden aan de hand van de geschriften dat Jezus, volgens hun visie, de Messias niet kan zijn. Ook zij zijn volledig van hun gelijk overtuigd.
gelukkig ben ik niet "volledig van mijn gelijk overtuigd" (jij wel overigens!). Ik sta open voor bijbelse argumenten (maar niet voor suggesties, beledigingen, leugens, laster, insinuaties, etc.).

De joden en de apostelen claimden beiden iets over Jezus, maar wat ze claimden kon onderzocht worden (Berea!). Het is dus inhoudsloos om het bewijs van de ander af te schuiven met een verwijzing naar een groep ('de joden') die ook iets wilden bewijzen. Immers, ik kan ook stellen dat jij "bewijst" dat Jezus niet God is, net zoals de joden "bewezen" dat Jezus de messias niet is. Maar als we zo verder gaan, hebben we geen gesprek meer, maar een "welles-nietes" spelletje. En dat is vast niet wat Jezus bedoelde, toen Hij zei dat je God moest liefhebben, ook met je verstand. Dus ga jij gerust verder met alles wat niet met jouw overtuigingen overeenkomt, af te wijzen, omdat het niet met je overtuigingen overeenkomt. Maar denk niet dat je God daar een grote dienst mee doet, want je verstand laat je ermee buiten werking.

quote:

(...)
Ondanks het feit, dat Jezus volmaakt was en een voortreffelijke leraar, kon hij het merendeel van de Joden NIET overtuigen, ondanks de vele beijzen die hij toonde. Tenslotte gaf hij het teken van Jona.  
Inderdaad, en ik ben niet net zoals Jezus een perfecte leraar. Maar gelukkig hoeft dat ook niet, want de bijbel is wel waarheid, vandaar dat ik vanuit de bijbel, en slechts met alleen maar de bijbel, heb laten zien Wie Jezus is. Jij hebt daarentegen verwijzingen nodig naar buitenbijbelse bronnen, insinuaties en zwartmakingen, citaten van satanisten en anti-christelijke schrijvers, etc. etc. Wat past er beter bij Jezus die zegt dat Hij de Waarheid is?

quote:

(....)
Nergens in de Bijbel kan je de leer van drie-eenheid vinden, nergens kan je de instelling van Kerstmis vinden. Dus de claim dat jij "alleen" de Bijbel gebruikt, klopt niet.
(...)
BRILJANT. je hebt vantevoren al besloten dat onderwerp X uiteraard onbijbels is, dus als iemand X bewijst aan de hand van alleen maar de bijbel, dan kan dat niet waar zijn. Maar ja, dan krijg je een probleem, want omdat je gelooft dat het onbijbels is, "moet" er wel meer gebruikt zijn dan de bijbel, maar toch is X duidelijk te bewijzen vanuit de bijbel. Maar ja, dat kan natuurlijk niet, want dat wilde je vantevoren al niet geloven, en had je al afgewezen als onmogelijk.

Jij kiest ervoor om jezelf te verblinden, en bij hoog en bij laag te blijven volhouden dat het niet kan dat ik "alleen" de bijbel gebruik. Maar ja, de enige manier om dat aan te tonen, is om aan te wijzen waar ik in mijn posts NIET de bijbel gebruik. Als je een beetje voor je zaak stond, en niet slechts inhoudsloze WTG propaganda na zou blaten, zou je dan ook in mijn posts (kies er maar eentje, zijn er genoeg uit het afgelopen jaar) en wijs daarin aan waar ik me baseer op iets anders dan de bijbel. DUS: WIJS MIJ EXACT, PER POST, PER ZIN, AAN WAAR IK CLAIM DAT IK SLECHTS DE BIJBEL GEBRUIK, MAAR DAT IN WERKELIJKHEID AANTOONBAAR NIET DOE. Anders moet ik je grootspraak toch echt als complete onzin terzijde leggen. Je beweert dat ik niet slechts de bijbel gebruik, maar je bewijst je beweringen nooit. Jammer, want ik zou graag van je leren. Maar dan wel op basis van de bijbel, niet op basis van onbewezen beweringen dat ik andere bronnen dan de bijbel zou gebruiken

Maar kennelijk is dit niveau wat te abstract voor je, want je blijft maar rondraaien in cirkeltjes, terwijl ik steeds m'n best doe om je uit te leggen waar je vastloopt. Dus misschien ben je een type dat leert uit ervaring, niet uit abstractie, redenering en deductie. Daarom schrijf ik het hiernavolgende, en wil ik je vragen hier heel serieus naar te kijken:

Beste Beepee,

De joden "bewijzen" aan de hand van de schrift, dat Jezus de Messias niet kàn zijn.

Jij "bewijst" aan de hand van de schrift, dat de later toegevoegde leer (i.e. WTG leer) toch Bijbels is.
Ik heb vele pogingen gedaan om te laten zien, dat de bijbel dat niet leert. Maar jij kiest daarvoor, ik niet. Net als jij tonen de joden aan de hand van de geschriften dat Jezus, volgens hun visie, de Messias niet kan zijn. Ook zij zijn volledig van hun gelijk overtuigd.
Ondanks het feit, dat Jezus volmaakt was en een voortreffelijke leraar, kon hij het merendeel van de Joden NIET overtuigen, ondanks de vele beijzen die hij toonde. Tenslotte gaf hij het teken van Jona.

tot zover... Vertel mij eens, hoe kun je bovenstaande commentaar van mij richting jou weerleggen? Kun je dat op basis van wat ik geschreven heb, of heb je voor jezelf de aanname nodig, DAT jij gelijk hebt, en ik niet, en kun je DAAROM mijn kritiek hierboven tussen de lijnen ontzenuwen? Ga eens goed bij jezelf na WAAROM je het niet eens bent met het door mij hierboven geschrevene?

En nu nog een keer, voor het volgende stukje tekst:

Nergens in de Bijbel kan je de leer van "Jezus die de aartsengel Michael is" vinden, nergens kan je de instelling van het WTG vinden. Dus de claim dat jij "alleen" de Bijbel gebruikt (om die twee punten te bewijzen), klopt niet.

Kun je aangeven, hoe je zou kunnen laten zien of dit commentaar van mij nu wel of niet klopt? Welke gegevens heb je daarvoor nodig? Hoe moet je dat aanpakken? Wat zou jij in de volgende situatie doen?
- jij geeft (nogmaals) bijbelteksten die volgens jou bewijzen dat Jezus de (enige) Aartsengel is.
- ik reageer zonder op jouw punten in te gaan: "ik weet al dat jouw leer in de tweede eeuw door de Arius is, dus het kan niet dat je alleen de bijbel hebt gebruikt, want het is een leer die uit de tweede eeuw komt. Nergens in de bijbel vind je de uitspraak dat Jezus de aartsengel (Michael) is"
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 04:45:32 pm door Nunc »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3907 Gepost op: april 07, 2011, 10:15:09 am »

quote:

Nunc schreef op 06 april 2011 om 16:43:
en zo is het cirkeltje rond, en blijf jij doordraaien in je anti-christelijke gedachtengoed. Gelukkig ben ik niet "volledig van mijn gelijk overtuigd" (jij wel overigens!).
Inderdaad, omdat ik de bijbel als fundament voor mijn geloof heb gekozen, daarom hoef IK niet te twijfelen.

Je bent zo overtuigt van je Bereërs.

Hand 17:
2  Paulus dan ging volgens zijn gewoonte daar naar hen toe, en drie sabbatten achtereen redeneerde hij met hen aan de hand van de Schriften,
3 waarbij hij door middel van verwijzingen verklaarde en bewees dat de Christus moest lijden en uit de doden moest opstaan, en zei: „Dit is de Christus, deze Jezus die ik aan U verkondig.”

10 De broeders zonden onmiddellijk ’s nachts zowel Pa̱u̱lus als Si̱las naar Bere̱a, waar zij na aankomst de synagoge van de joden binnengingen.
11 De laatsten nu waren edeler van geest dan die in Thessaloni̱ka, want zij namen het woord met de grootste bereidwilligheid des geestes aan en onderzochten dagelijks zorgvuldig de Schriften  [OT] of deze dingen zo waren.
12 Velen van hen werden dan ook gelovigen, . . .

Ik zie dan ook een grote taak voor je weggelegd.

Paulus verklaarde en bewees dus dat Jezus de Messias was. De Bereërs onderzochten dit aan de hand van het OT. Het is dus voor jou een klein kunstje om in Israël  te bewijzen, dat Jezus écht de Messas is.

Ik ben benieuw naar je ervaringen in deze. Laat me weten, hoe je vorderingen daar zijn.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3908 Gepost op: april 07, 2011, 10:29:45 am »

quote:

pyro schreef op 06 april 2011 om 16:04:Ik neem aan dat je met 'ruim 300 verschillende religies' bedoelt de diverse Christelijke geloofsrichtingen. Wat je zegt wordt zo ongeveer beleden door al die stromingen. Alleen zou ik niet zeggen dat ik de "club" van Jezus volg, maar Jezus Zelf, de opgestane Heer en mijn God.
Klopt. Er zijn duizenden religies op aarde.

Ik reageerde op het geschrevene. Men is gewend aan het sectarisme, dus drukt men dat zo uit.

De joden zagen Jezus volgelingen (ook) als een sekte, club.

quote:

De smalle weg toegedaan zijn is dus niet [alleen maar] een kwestie van geboden opvolgen, maar is de vrucht van een gezindheid.
Uiteraard!

Wanneer je de juiste geestelijke gezindheid bezit dan heb je geen geboden of verboden nodig, om het juiste te doen. Je wilt die dingen niet doen!
Daarom is het ”juk” van Jezus licht.

Kijk eens wat er nu staat in deze tekst?

1 Korinthiërs 6:
9  Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
11 Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

Nadat zij kennis hadden genomen, zij waren nog geen volgeling, zijn zij daarna gestopt met het beoefenen van die dingen.

Werden zij gedwongen? Nee, Gods geest zette hen daartoe aan en werden zij rechtvaardig verklaard.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3909 Gepost op: april 07, 2011, 11:11:58 am »

quote:

Trajecto schreef op 06 april 2011 om 13:39:Kun je me eens precies vertellen wat je nou exact bedoelt met de volgende zin die je zo vaak gebruikt?
1. hij geeft aan wie hij wil = hij schenkt (iets) aan iemand die hij daarvoor uitkiest  of
2. hij geeft aan wie hij wil = hij maakt duidelijk wie hij hebben wil  (laat weten wie hij gekozen heeft) ?
Welke mogelijkheid bedoel je? (Ik zou denken normaal gesproken mogelijkheid 1, maar het komt zo vreemd achter dat eerste zinsgedeelte.)
En het eerste gedeelte "Bijbelse uitleg is afhankelijk van God... " is ook maar matig duidelijk.
Hoezo "afhankelijk van God"(?)..., een uitleg kan juist of niet helemaal juist of fout zijn, maar afhankelijk van God...?
Spreek nou eens duidelijke klare taal (duidelijk en zonder een andere alternatieve mogelijkheid)!
Ik gebruik gewoon Nederlands, maar toch begrijp je het niet. Geeft niet, ook Jezus werd niet altijd begrepen.

De Bijbel spreekt over een sluier die over het goede nieuws ligt voor hen die vergaan. Degenen die niet onderworpen willen zijn aan Gods heerschappij overkomt dat.

Degenen die open staan voor zijn raad, zal hij wegen zoeken om  zijn wil duidelijk te maken.

Naarmate je meer en meer een geestelijke instelling krijgt, zal God je steeds meer inzicht geven. Uitleg is een zaak van God. Hij geeft dus de juiste uitleg.

Menselijke uitleg is afhankelijk van de visie van de persoon. God zal geen uitleg geven aan degenen die zijn wil trotseren. Dan is het goede nieuws voor hen gesluierd.

Om de bijbel te kunnen begrijpen heb je dis nauwkeurige kennis nodig, vandaar dat Jezus als onderwijzer bekend stond. Hij onderwees voortdurend de mensen, dat was zijn hoofdtaak, het uitdelen van geestelijk voedsel.

quote:

Zeker. mooie verwijzingen, maar ik begrijp niet zo goed waarom je er nu mee komt.
Ik zei:
"De Bijbelbestudeerder interpreteert wat hij leest en zoekt verbanden. En hij zal tot bepaalde conclusies komen."
Je illustreert dat dan natuurlijk wel mooi. Is dat de bedoeling? Nou bedankt dan.
Ik gaf aan hoe in de NWV verwezen wordt naar andere Schriftplaatsen, waardoor je verbanden kunt zien.

Toch heb je de hulp nodig van Gods geest, alleen met je eigen verstand kom je er niet. Vandaar mijn citaat van David: Leer mij UW weg, O JHWH.

quote:

Nee, maar dat zei ik ook helemaal niet. De Joden grepen andere teksten en waren teleurgesteld omdat ze een veldheer verwachtten en daarop hoopten.
De joden waren onderling hopeloos verdeeld, waardoor ze de juiste geestesgesteldheid misten. Jezus toonde dat ook aan. Daardoor stelden zij zich niet open voor Gods interpretatie, maar interpreteerden ze zelf. Dat werd hun fataal.

quote:

Het was kenmerkend voor de Bijbelstudie bij de kerk, dat iedereen een eigen mening had, iedereen zijn eigen uitleg.

Toen ik later met JG (geheel vrijblijvend) de hele Bijbel bestudeerde, leerde ik Gods weg te zien.

quote:

Die weg van jou vind je vooral als je zegt Leer mij uw weg, O, WTG. Als je dat niet doet, maar de Bijbel ter hand neemt (vooral als je er eentje zonder de verwijzingen die het WTG geeft neemt) kunnen er verschillen optreden en dat wil jij helaas maar steeds niet zien.
Het is zinloos, om mijn Bijbelcitaat te verdraaien. Je kan nooit de bijbel naar de letter begrijpen, wel naar de geest.

quote:

Jij interpreteert de Bijbelse zienswijze als een wtg zienswijze. Voor mij is, dat je dat doet, heel begrijpelijk.

Ik toon herhaaldelijk de Bijbelse visie, zoals de sterfelijke ziel, onderbouwd met tekst en al. Dat wordt in het algemeen niet geaccepteerd. Ook eeuwig leven  op aarde wordt niet geaccepteerd, ondanks een duidelijke onderbouwing.

Helaas is de zienswijze van de ruim 300 denominaties met elkaar in tegenspraak en viert de menselijke zienswijze hoogtij. Vandaar dat er voortdurend afscheidingen van afscheidingen zijn. Je ziet dan ook termen van oud, nieuw ,vrij  of vrijgemaakt. In dat klimaat kan geen nauwkeurige kennis ontstaan.

Ik heb al meerdere malen verkondigd, dat vele onderdelen van de JG zienswijze niet exclusief JG zijn. Vele anderen hebben dat ook ontdekt, onafhankelijk van elkaar.

De discussie kan pas echt interessant worden, wanneer je bereid bent om, net als David, naar Gods leiding te zoeken. Daarom dien je alle niet uit de Bijbel afkomstige leer uit je geloof te verwijderen. Om dat te kunnen, dien je te weten waar dat precies vandaan komt. Te begrijpen, wat het uitgaan uit Babylon de grote betekent.

Desondanks blijf ik mijn best doen en ben ook blij, dat je doorvraagt.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3910 Gepost op: april 07, 2011, 11:24:21 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 april 2011 om 13:53:Het lijkt er heel sterk op dat gezegd kan worden: "Het WTG heeft plaatsgenomen op de stoel van Mozes".
Dat wens je, door je vooroordeel gedreven, zo te interpreteren.

quote:

Maar voor Beepee en mede-gemeenteleden geldt: "Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar"...
Het wtg zegt dus houdt je aan de Bijbelse leer, wij ondersteunen je daarin.

quote:

"Maar wie kan er dan nog gered worden? - Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk."

Dank aan Jezus, die ons leert: "Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid"!!!
Degenen die gered worden doen Gods wil en hebben allen een nauwkeurige kennis en brengen allen het goede nieuws.

quote:

Gods Kracht wordt zichtbaar als wij samen met Beepee de poort van het Nieuwe Jeruzalem mogen binnenwandelen!! Maar tot aan die poort zullen onze wegen wel gescheiden opgaan, ben ik bang...
Er zijn  ruim 300 verschillende wegen, die behoorlijk breed zijn.

Openbaring 21:
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.
3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: "Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn.
4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan".

Jezus is de bruidegom, de bruid is de 144.000, de kleine kudde, bestaande uit mannen en vrouwen! Zij vormen de hemelse  regering over de aarde.

"de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen" is dus een symbool voor een nieuwe theocratische regering.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3911 Gepost op: april 07, 2011, 11:57:47 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 april 2011 om 12:41:Jezus Zelf spreekt hier dus niet over ONWIL maar over ONMACHT... Een essentieel verschil!!!!
Dat wil je zo interpreteren. Toch laat de bijbel zien, dat het anders is.
Paulus bijvoorbeeld ziet het als een wedloop.

Doet iedereen mee aan een wedloop?
Nee! De meesten kijken  daar naar vanuit de luie stoel met een biertje erbij. Wanneer hun favoriet wint, dan zeggen zij: WIJ hebben gewonnen.

quote:

Iets dergelijks zegt Jezus als Hij het heeft over "de kameel die makkelijker door het oog van de naald kan dan dat een rijke het Koninkrijk binnen kan gaan":
Jezus had het hier over iemand  die volkomen vastgeroest zat aan zijn aardse bezittingen. Hij wist, dat die vergankelijk waren, immers Jeruzalem werd in het jaar 70 met de grond gelijk gemaakt.
Hij raadde aan hemelse schatten te verwerven. Het verkrijgen van eeuwig aards leven is  een grote schat, die je verkrijgt door Gods goedkeuring te verwerven.

quote:

Ofwel: ook hier heeft Hij het over de menselijke ONMACHT om het Koninkrijk van God binnen te gaan... Wordt men in deze geschiedenis behouden door de Wet naar de letter volledig te houden (de "smalle weg" volgens jouw uitleg)? Je zou dat kunnen zegggen, maar dan mis je (denk ik) de kern van de opdracht van Jezus. Het "volg MIJ"... Laatste opdracht in de rij:
Dus die man kon onmogelijk zijn bezittingen verkopen en aan de armen schenken? Of koos hij ervoor om Jezus raad NIET op te volgen.

quote:

De man LIEP al volledig het "pad der Wet" ("de smalle weg in WTG-betekenis")
Je laat gewoon zien, dat je vooroordeel,  je blik sluiert. De wet diende er voor om aan te tonen dat NIEMAND die kon houden.

Gal 3:
10 Want allen die zich op werken der wet verlaten, zijn onder een vloek; er staat namelijk geschreven: „Vervloekt is een ieder die niet blijft in alle dingen die in de boekrol der Wet geschreven staan om ze te volbrengen.”
11 Bovendien is het duidelijk dat door de wet niemand rechtvaardig verklaard wordt bij God, want „de rechtvaardige zal wegens geloof leven”.
12 De Wet nu hangt niet aan geloof, maar „hij die ze doet, zal erdoor leven”.
13 Christus heeft ons losgekocht van de vloek der Wet door voor ons in de plaats een vloek te worden, want er staat geschreven: „Vervloekt is een ieder die aan een paal is gehangen.”
14 Het doel was dat de zegen van Abraham door bemiddeling van Jezus Christus aan de natiën ten deel zou vallen, opdat wij door middel van ons geloof de beloofde geest zouden ontvangen.

Rom 10: 4 Want Christus is het einde van de Wet, zodat een ieder die geloof oefent, rechtvaardigheid verkrijgt.

Door Gods regeling van Mt 24:14 is iedereen in staat om Gods wil te doen.
Net als in Jezus tijd zullen de meesten dat weigeren. De Joden verscholen zich achter hun traditie.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3912 Gepost op: april 07, 2011, 12:04:43 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 april 2011 om 12:30:
Ik zie welke reactie je hier geeft en ik snap ook hetgeen je zegt. Maar: begrijp je mijn VRAAG wel, Beepee??
Het is best mogelijk, dat ik je verkeerd begrijp. Tenslotte is dit een beperkte communicatie mogelijkheid.
Ik doe mijn best.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3913 Gepost op: april 07, 2011, 12:15:11 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 12:04:
[...]
Het is best mogelijk, dat ik je verkeerd begrijp. Tenslotte is dit een beperkte communicatie mogelijkheid.
Ik doe mijn best.
De vraag (anders gesteld) is gewoon: onderbouw nu eens (met bijbelse argumenten) waarom ik het MIS zou hebben in mijn uitleg van Mat 7 en Luc 13....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3914 Gepost op: april 07, 2011, 12:17:23 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 11:57:
[...]
Dat wil je zo interpreteren. Toch laat de bijbel zien, dat het anders is.
Paulus bijvoorbeeld ziet het als een wedloop.

Doet iedereen mee aan een wedloop?
Nee! De meesten kijken  daar naar vanuit de luie stoel met een biertje erbij. Wanneer hun favoriet wint, dan zeggen zij: WIJ hebben gewonnen.

Ik had je (o.a.) gevraagd om aan te tonen WAAROM die uitspraak van Paulus over de "wedloop" hier relevant is voor je:

- hetzij door een bijbeltekst aan te halen waarin Paulus verklaart "de uitspraak van Jezus over "de smalle weg" verklaar IK aan de hand van het beeld van een wedstrijd"... o.i.d.

- hetzij door te vermelden wat de verwijsteksten zijn die de NWV geeft bij Mat 7 en Luc 13 (als er over de "smalle weg"/"de smalle deur" gesproken wordt) - zodat in ieder geval duidelijk is waarom JIJ deze tekst van Paulus relevant vindt...

Voor een opmerking "dat wens jij zo te interpreteren" koop ik niets... Jij stelt keer op keer: "de bijbel verklaart zichzelf"... Dan moet de uitleg van Mat 7 en Luc 13 dus gewoon uit de context blijken, of elders in de Schrift door een bijbelschrijver op een directe wijze zijn uitgelegd...

En anders moeten we er maar gewoon van uitgaan dat "jouw NW vertaling met verwijsteksten" zichzelf gewoon verklaart... Maar dat komt dan in mijn ogen door het feit dat het WTG gewoon tevoren heeft nagedacht over de vraag HOE een bepaalde tekst geinterpreteerd dient te worden... Maar dan verklaart de Schrift zichzelf niet, dan verklaart het WTG de Schrift...

En dan komen we ook op het punt dat ik eerder aankaarte: dan kan men met recht zeggen dat het WTG zich op de stoel van Mozes zet.... Het WTG bepaalt hoe een bepaalde tekst uitgelegd dient te worden. Bepaalt het WTG dus de "spelregels", de leefregels.... Waaraan de "bijbelstudent" zich vervolgens dient te houden.... ("wees gehoorzaam aan..." - Rom 13).

Let wel dat Jezus deze uitspraak (over het gaan zitten op de stoel van Mozes) niet per se negatief bedoelde.... Jezus ontzegt daar de Farizeeën het recht niet om de Wet aan het volk uit te leggen... Hij stelde hun gedrag (het gedrag van degenen die zich misdroegen, denk ik daar dan maar bij...) aan de kaak en hield het volk voor: "als JULLIE je aan die regels houden, doe dat dan op een oprechte manier!"

Kortom: ik zie er geen bezwaar tegen als JIJ het WTG volgt in HUN uitleg van de Schrift... Ik denk alleen dan wel dat we het taalgebruik "transparant" moeten houden: het WTG verkondigt dan niet DE bijbelse leer, maar (hooguit - je zal begrijpen dan men op dit forum daar i.h.a. net wat anders over denkt!) EEN bijbelse leer (= een leer die men op de bijbel heeft gebaseerd).

daarnaast had ik je een alternatieve interpretatie gegeven van de uitspraken van Jezus over de "Smalle Weg" en de "Nauwe Deur"... Waarom klopt die uitleg van mij (in jouw ogen niet)?? Dat was mijn (herhaalde) vraag waar ik nog geen antwoord heb gekregen...
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 12:19:41 pm door Hendrik-NG »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3915 Gepost op: april 07, 2011, 12:29:42 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 april 2011 om 12:32:
Wat zijn eigenlijk de verwijsteksten die de NWV geeft bij Mat 7 en Luc 13 (als er over de "smalle weg"/"de smalle deur" gesproken wordt)??

Want ik denk dat die heel erg duidelijk zullen maken WAAROM we langs elkaar heen zitten te praten....!! Ik leg namelijk heel andere verbanden dan jij doet, en kom daarmee tot heel andere conclusies... Maar ik zie niet in dat uit de Bijbel ZELF zou blijken dat slechts JOUW verbanden de juiste zijn...
Verbanden die JIJ legt zijn geënt op je eigen achtergrond.

Meestal wordt de leer van hemel, hel en vagevuur geleerd en die zorgen voor een ander inzicht in de Bijbelse leer.

Dan hier de verwijsteksten die in de NWV staan bij deze teksten.

Mattheüs 7:
13 Gaat in door de nauwe poort;(*) want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.(**)

(*)
Luk13: 24 „Spant U krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan, want velen, zeg ik U, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn,
(**)
Handelingen 14:22 en versterkten de zielen der discipelen, terwijl zij hen aanmoedigden in het geloof te blijven en zeiden: „Wij moeten door veel verdrukkingen heen het koninkrijk Gods binnengaan.”

1 Petrus 4:18 „En indien de rechtvaardige met moeite wordt gered, waar zal dan de goddeloze en de zondaar verschijnen?”

Lukas 13:
22 En hij trok verder van stad tot stad en van dorp tot dorp, terwijl hij onderwees en zijn reis naar Jeruzalem voortzette.(*)
23 Iemand zei nu tot hem: „Heer, zijn het er weinig die gered worden?”(**) Hij zei tot hen:
24 „Spant U krachtig in(***) om door de nauwe deur binnen te gaan,(#) want velen, zeg ik U, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn,(##)
25 wanneer de heer des huizes eenmaal is opgestaan en de deur op slot heeft gedaan en GIJ begint buiten te staan en op de deur te kloppen en te zeggen: ’Heer, doe ons open.’(###) Maar hij zal U ten antwoord geven: ’Ik weet niet waar GIJ vandaan komt.’(+)
26 Dan zult GIJ beginnen te zeggen: ’Wij hebben in uw bijzijn gegeten en gedronken, en gij hebt in onze brede straten onderwijs gegeven.’(++)
27 Maar hij zal spreken en tot U zeggen: ’Ik weet niet waar GIJ vandaan komt. Gaat weg van mij, al GIJ werkers van onrechtvaardigheid!’(+++)

(*)
Mattheüs 9:35 En Jezus begon een rondreis door alle steden en dorpen, terwijl hij in hun synagogen onderwees en het goede nieuws van het koninkrijk predikte en elke soort van kwaal en elk soort van gebrek genas.
Markus 6:6 Ja, hij verwonderde zich over hun ongeloof. En hij ging in een kring de dorpen rond en onderwees.

(**)
Mattheüs 7:14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.

Mattheüs 19:25 Toen de discipelen dit hoorden, gaven zij van zeer grote verwondering blijk en zeiden: „Wie kan er dan eigenlijk worden gered?”
(***)
Jes 55:6 Zoekt Jehovah terwijl hij te vinden is. Roept tot hem terwijl hij nabij blijkt te zijn.
(#)
Mattheüs 7:13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
Filippenzen 3:12 Niet dat ik het reeds ontvangen heb of reeds tot volmaaktheid ben gebracht, maar ik streef ernaar om te zien of ik datgene waarvoor ik door Christus Jezus gegrepen ben, ook grijpen mag.
(##)
Johannes 7:34 GIJ zult mij zoeken, maar GIJ zult mij niet vinden, en waar ik ben, kunt GIJ niet komen.”

Romeinen 9:31 maar I̱sraël, hoewel het een wet der rechtvaardigheid nastreefde, heeft de wet niet bereikt.

1 Timotheüs 6:12 Strijd de voortreffelijke strijd van het geloof, grijp het eeuwige leven stevig vast, waartoe gij werdt geroepen en waarvan gij ten overstaan van vele getuigen de voortreffelijke openbare bekendmaking hebt afgelegd.
(###)
Mattheüs 25:11 Later kwamen ook de overige maagden en zeiden: ’Heer, heer, doe ons open!’

Lukas 6:46 Waarom dan noemt GIJ mij ’Heer! Heer!’, maar doet niet de dingen die ik zeg?
(+)
Psalm 32:6 Daarom zal iedere loyale persoon tot u bidden Op slechts zulk een tijd dat gij te vinden zijt. Wat de vloed van vele wateren betreft, ze zullen hemzelf niet bereiken.

Jesaja 55:6 Zoekt Jehovah terwijl hij te vinden is. Roept tot hem terwijl hij nabij blijkt te zijn.
(++)
Mattheüs 7:22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’

Titus 1:16 Zij maken in het openbaar bekend dat zij God kennen, maar zij verloochenen hem door hun werken, omdat zij verfoeilijk zijn en ongehoorzaam en ongeschikt voor enig goed werk.
(+++)
Psalm 6:8 Gaat weg van mij, al GIJ beoefenaars van wat schadelijk is, Want Jehovah zal stellig het geluid van mijn geween horen.

Mattheüs 7:23  En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3916 Gepost op: april 07, 2011, 12:40:59 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 12:29:
[...]
Verbanden die JIJ legt zijn geënt op je eigen achtergrond.

Meestal wordt de leer van hemel, hel en vagevuur geleerd en die zorgen voor een ander inzicht in de Bijbelse leer.

Bedankt....!! Ik zal er vanavond even rustig voor gaan zitten om e.e.a. op me in te laten werken...

Ik ben blij dat je signaleert dat ieder zijn eigen achtergrond meeneemt bij het lezen van de Schrift... Dat geldt voor mij. Dat geldt voor jou... En dat levert soms 'misverstanden in de communicatie' op... Ik zie dit forum als een middel om die achtergronden van anderen te leren kennen (en daarmee ook mijn eigen achtergrond)...

NB: de leer van "de" Nederlands Gereformeerde Kerk kent geen leer over een vagevuur... En ik denk dat er ook weinig protestantse groeperingen zijn die er een leer over een "vagevuur" op na zullen houden... Ik verwacht eigenlijk dat het er "0" zijn....

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3917 Gepost op: april 07, 2011, 01:05:23 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 april 2011 om 12:17:
Ik had je (o.a.) gevraagd om aan te tonen WAAROM die uitspraak van Paulus over de "wedloop" hier relevant is voor je:
Paulus uit zich op verschillende manieren over het behalen van “de prijs”.

De prijs voor leden van de kleine kudde is het mogen meeregeren over de aarde met Jezus.

De prijs voor degenen die  luisteren (de grote schare)  is Gods ingrijpen overleven en dus eeuwig  aards leven verwerven.

Hij zegt nog meer.

1 kor 9:
24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen.
25 Bovendien oefent iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, zelfbeheersing in alle dingen. Nu doen zij het natuurlijk om een vergankelijke kroon te verkrijgen, maar wij een onvergankelijke.
26 Daarom is de wijze waarop ik hardloop, niet onzeker; de wijze waarop ik mijn slagen richt, is dusdanig dat ik niet in de lucht sla;
27 maar ik beuk mijn lichaam en leid het als een slaaf, om niet, na tot anderen te hebben gepredikt, zelf op een of andere wijze afgekeurd te worden.

Ik krijg (weer) de indruk, dat je iets anders wilt horen. Ik twijfel niet aan Gods woord en kan verbanden zien, die jij kennelijk niet (wilt?) ziet.

Iedereen geeft alternatieve interpretaties, zoals ZIJ denken, dat het is.

Een fraaie interpretatie hoorde ik van een vrouwelijke dominee. Zij interpreteerde de nieuwe aarde (Openb. 21:1-4.) zo: Wij gaan allemaal naar de hemel. God maakt een nieuwe aarde en dan gaan we allemaal weer terug.

Je hebt het over de smalle weg vinden. Daarvoor moet je willen zoeken (op Gods manier), dus er veel moeite voor willen doen. Wanneer je dat niet wilt, zal je er niet in slagen.

Jezus heeft het over blijven kloppen, moeite blijven doen. Immers :
Mattheüs 24:13 Maar wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden.

Waar moet je in volharden? Voor de tv zitten met een biertje en dan zeggen WIJ hebben gewonnen?

Waarom moeten mensen voortdurend veel moeite doen en waarin? Deze aspecten!

Openbaring 12:
7 En er brak oorlog uit in de hemel: Mi̱chaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden,
8 maar hij zegevierde niet, en ook werd er voor hen geen plaats meer gevonden in de hemel.
9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd.

1 Petrus 5:8 Houdt UW zinnen bij elkaar, weest waakzaam. UW tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden.

Veel mensen doen daar lacherig over of zeggen dat het geen persoon is.

Toch hield hij de eerste twee mensen voor de gek.

Misleidde hij vele engelen en alle mensen op aarde op 8 personen na.

Drie generaties later had hij weer het merendeel van de mensheid misleid, door middel van de achterkleinzoon van Noach, stichter van het oude Babylon, bakermat van alle valse religies, die allemaal sporen van hem in zich hebben.

Openbaring 12: 12 Weest hierom vrolijk, GIJ hemelen en GIJ die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.”

Satan probeert dus extra sterk nog zoveel mogelijk mensen in zijn val mee te slepen.

Je hebt daarom dus  nauwkeurige kennis nodig, om dat te doorzien.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3918 Gepost op: april 07, 2011, 01:47:25 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 april 2011 om 12:27:
[...]
Paulus bracht het volgen van Jezus, de Bijbelse leer, in verband met een wedloop. Je moet er dus erg veel moeite voor doen.

Dezelfde moeite moet je ook doen om de smalle weg te vinden en er op te blijven. Vandaar dat weinigen hem kunnen vinden. Ze willen die moeite niet doen. Kijk om je heen en zie wat er nu gebeurd.

Ik kan op dit moment 3 teksten van Paulus vinden waar hij spreekt over een "wedloop" (4, als je de Hebreeënbrief ook als brief van Paulus wil zien): 1 Kor 9, 2 Tim 4, Fil 2 en Hebr 12

1 Kor 9:19 Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen; 20 en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet – hoewel persoonlijk niet onder de wet – om hen, die onder de wet staan, te winnen; 21 hun, die zonder wet zijn, ben ik geworden als zonder wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen, die zonder wet zijn, te winnen. 22 Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen; voor allen ben ik alles geweest, om in elk geval enigen te redden. 23 Alles doe ik ter wille van het evangelie, om er zelf ook deel aan te verkrijgen.
24 Weet gij niet, dat zij, die in de renbaan lopen, allen wel lopen, doch dat slechts één de prijs kan ontvangen? Loopt dan zó, dat gij die behaalt! 25 En al wie aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles; zij om een vergankelijke erekrans te verkrijgen, wij om een onvergankelijke. 26 Ik loop dan ook niet maar in den blinde en ik ben geen vuistvechter, die zo maar in de lucht slaat. 27 Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden.

2 Tim 4:6 Want wat mij aangaat, reeds word ik als plengoffer geofferd en het tijdstip van mijn verscheiden staat voor de deur. 7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden; 8 voorts ligt voor mij gereed de krans der rechtvaardigheid, welke te dien dage de Here, de rechtvaardige rechter, mij zal geven, doch niet alleen mij, maar ook allen, die zijn verschijning hebben liefgehad.

Fil 2:12 Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid, maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw behoudenis bewerken met vreze en beven, 13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. 14 Doet alles zonder morren of bedenkingen, 15 opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder gij schijnt als lichtende sterren in de wereld, 16 het woord des levens vasthoudende, mij ten roem tegen de dag van Christus, dat ik niet vruchteloos (mijn wedloop) gelopen, noch vruchteloos mij ingespannen heb.

Hebr 12:1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt. 2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods. 3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.

Volgens mij gaat het in alle 4 de teksten in de kern om de "wedstrijd" tot het behoud van het geloof... DAT is onze "worsteling tot het einde"...

Het sterkst zie ik dat in 2 Tim 4, waar Paulus zegt: "heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden". Het geloof in WIE heeft hij behouden?? Als je hier het beeld van "lopen op een smalle weg" wil gebruiken: hij heeft het geloof in Christus behouden - is niet van zijn geloof IN CHRISTUS (= de Smalle Weg) afgeweken...

1 Kor 9: "Alles doe ik ter wille van het evangelie, om er zelf ook deel aan te verkrijgen." Deel verkrijgen aan WAT? Men "beheerst zich in alles om een ONvergankelijke erekrans te verkrijgen": de wedstrijd gaat om het verkrijgen van het eeuwige leven van Christus = de onvergankelijke erekrans... Is dat door te rennen over "een smalle weg met leefregels waarvan men niet ter linker of ter rechter zijde moet afwijken"? Nee: Paulus is "hun, die zonder wet zijn, geworden als zonder wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen, die zonder wet zijn, te winnen". Ook hier gaat het in die wedstrijd om het behouden van het geloof in Christus:
‘Dit moet u voor God doen: geloven in hem die hij gezonden heeft,’ antwoordde Jezus (Joh 6:29)

Fil 2:16 de inspanning die Paulus hier levert, en hetgeen waarvan hij verwacht dat het hem uiteindelijk de vruchten op zal leveren is: "het vasthouden van het woord des levens"... Het vasthouden van zijn geloof, dus.

Hebr 12: Wat is het einddoel van die wedstrijd? Waar richt de hardloper het oog op?: "Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder (τελειωτής) des geloofs". In Hem vindt het geloof van de hardloper zijn DOEL, zijn τέλος

Dat men moeite moet doen om het geloof te behouden, daar zullen we het snel over eens zijn... Zelfs Paulus was er niet gerust op dat hij het er tot aan het einde goed van af zou brengen (al roept hij aan het einde van zijn leven wel een: "het is me toch gelukt!")

Maar ik denk dat we, ook m.b.t. deze uitspraken van Paulus, de vraag "WAT is die smalle weg?" achterwege kunnen laten, en ook hier moeten vragen: "WIE is die Smalle Weg?"... Het doel van de wedloop is het behoud van het geloof; maar Christus IS al de voleinder des geloofs (de τελειωτής van de wedstrijd)... (en degenen die tijdens zijn of haar leven door die (Smalle) Deur zijn in- en uitgelopen KENT Hij, en geeft Hij aan het einde zijn "onvergankelijke erekrans"...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3919 Gepost op: april 07, 2011, 01:53:54 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 13:05:
[...]
Paulus uit zich op verschillende manieren over het behalen van “de prijs”.

De prijs voor leden van de kleine kudde is het mogen meeregeren over de aarde met Jezus.

De prijs voor degenen die  luisteren (de grote schare)  is Gods ingrijpen overleven en dus eeuwig  aards leven verwerven.

Hij zegt nog meer.

Zie bovenstaand verhaal van mij (we waren ons op hetzelfde moment in dezelfde tekst aan het verdiepen....).

Voor iedere hardloper (die het Doel bereikt) is de prijs: een onvergankelijke erekrans; eeuwig leven dus...

Het onderscheid dat jij aanbrengt tussen een prijs voor een "grote of kleine kudde" zie ik bij Paulus niet terug... Op DAT punt ben je dus aan het "doorassociëren", "doorinterpreteren".... (lees je de passage vanuit je eigen achtergrond - waar niets op tegen is, dat moge duidelijk zijn...).

Paulus houdt het echter bij een "erekrans die nooit vergaat" als prijs... Ook voor zichzelf...
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 03:18:56 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3920 Gepost op: april 07, 2011, 02:00:58 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 13:05:
[...]
Satan probeert dus extra sterk nog zoveel mogelijk mensen in zijn val mee te slepen.
Ter aanvulling op al het bovenstaande over het "behoud van het geloof in Christus tot het einde":

Je haalt Satan er bij... Waar komt zijn kwaadaardigheid in de kern op neer? Op een "mens, geloof in je eigen kracht, op je eigen oordeel. Dat oordeel is even goed als het oordeel van God...":

Gen 3:4 De slang echter zeide tot de vrouw: Gij zult geenszins sterven, 5 maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad.

Bepaal ZELF wat je wil...

Paulus (Christus) leert: geloof niet in je eigen kracht, maar geloof in de kracht van God en zijn Christus. Houdt tot het einde toe HEM in het vizier!! Geloof in HEM die Hij gezonden heeft... GAAT IN DOOR DE ENGE POORT!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3921 Gepost op: april 07, 2011, 03:09:53 pm »

quote:

[...]

Mattheüs 7:
13 Gaat in door de nauwe poort;(*) want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.(**)

(*)
Luk13: 24 „Spant U krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan, want velen, zeg ik U, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn,
(**)
Handelingen 14:22 en versterkten de zielen der discipelen, terwijl zij hen aanmoedigden in het geloof te blijven en zeiden: „Wij moeten door veel verdrukkingen heen het koninkrijk Gods binnengaan.”

1 Petrus 4:18 „En indien de rechtvaardige met moeite wordt gered, waar zal dan de goddeloze en de zondaar verschijnen?”
Naar dit gedeelte kan ik nu al even kijken...

"C'est le ton qui fait la musique", zeggen de Fransen... Waar je een tekst mee associeert, zo lees je een passage... Ten minste: dat is een valkuil bij het (Bijbel)lezen, in mijn ogen...

Het verbinden van Mat 7 en Luc 13 snap ik. Ik had zelf ook die link gelegd (maar zie de kanttekening die ik er bij zette: het HOEFT niet zo te zijn dat Jezus in precies dezelfde setting op hetzelfde moment dezelfde uitspraak deed - het KUNNEN 2 gelegenheden zijn geweest met 2 verschillende boodschappen - en ook Lucas of Matteus kunnen net een ander aspect van de leer van Jezus hebben willen benadrukken...! In die zin is een bijbeltekst toch vooral ook aan de eigen context "overgeleverd", denk ik...)

Maar dan Mat 7:14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden...

Daar worden 2 teksten naast gezet:
Handelingen 14:22 en 1 Petrus 4:18

Hand 14:22; een oproep tot het behoud van geloof (Godsvertrouwen) in tijden van aanvechting (die onvermijdelijk op het levenspad komen)... Ik snap de verwijzing (zie mijn opmerkingen rond "de wedloop van Paulus"...!) met wel 2 kanttekeningen:

in het Grieks staat θλῖψις, wat zowel "verhoogde spanning/wrijving" ten gevolge van inwendige als uitwendige oorzaken kan betekenen (volgens een online woordenboek dat ik hierbij raadpleeg; "maar especially internal pressure that causes someone to feel confined"; ofwel: zowel "kwade opwellingen" als "vervolgingen" dus...)

en vooral: het werkwoord dat in die zin (vers 22 "b") staat is δεῖ; in de NBV (en ook in de NWV) is dat vertaald in de trant van "het is noodzakelijk dat wij pas na veel beproevingen het koninkrijk van God binnen (kunnen) gaan"... Maar er zou OOK vertaald kunnen worden met "het is nu eenmaal niet te vermijden dat wij die aanvechtingen tegenkomen in ons leven"... In die (op zich aannemelijke!) betekenis zou het dus het leven zelf zijn dat ons "op die smalle weg van beproevingen" plaatst (en niet God, of een mens zelf)... Waarom zou er in DAT geval een verband zijn met de uitspraak van Jezus?? Want dan worden er twee verschillende "grootheden" gebruikt: een "levensweg waarbij er 'ellende' op je pad komt" (Hand 14) en "een weg die men zelf kiest" (Mat 7)... Dan een verband leggen tussen beide passages zou neerkomen op een "vergelijken van appels en peren"...

Is de conclusie die we uit die tekst moeten trekken dat de rechtvaardige slechts met veel moeite (van ZIJN kant) gered kan worden, maar de goddeloze en de zondaar NIET gered kunnen worden?? Isoleer je de tekst, dan zou je dat kunnen denken... Maar wat staat er in de omringende verzen?

17 Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te aanvaarden? 18 Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet gehoorzamen? 19 Daarom moeten allen die lijden omdat God dat wil, het goede blijven doen en hun leven toevertrouwen aan hem op wie wij mogen vertrouwen omdat hij ons heeft geschapen.

Een rechtvaardige kan "μόλις" gered worden: maar amper, met zeer veel moeite, zeer onwaarschijnlijk...

Let wel: Petrus spreekt hier over het OORDEEL (κρίμα) van Elohim. Als het van eigen verdiensten af zou moeten hangen, dan zou zelfs een rechtvaardige al een veel grotere kans op veroordeling lopen dan op vrijspraak.... DAT is wat Petrus hier zegt... Laat staan zondaren zoals jij en ik (in ieder geval: ik). Wat moeten de mensen dus doen (inclusief de rechtvaardigen onder hen, die OOK niet al te beste papieren hebben als het op een Oordeel aan zou moeten komen!)? Zie vers 19:

Daarom moeten allen die lijden omdat God dat wil, het goede blijven doen en hun leven toevertrouwen aan hem op wie wij mogen vertrouwen omdat hij ons heeft geschapen.

Zij moeten gelovig op God blijven vertrouwen!!! Zei Paulus zojuist niet 3 of 4 maal hetzelfde??
GA IN DOOR DE ENGE POORT!! Hou het oog op Christus. "Geloof in Hem die Hij gezonden heeft"...

(en natuurlijk moeten we daarbij het goede blijven doen - Paulus zei ook al wijselijk dat de genade van God de Wet niet buiten werking stelt, maar juist bevestigt)
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 08:20:05 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #3922 Gepost op: april 07, 2011, 06:51:25 pm »
Ik heb het reageren beperkt gehouden, in deze post. Ik heb wel alles gequote, maar waar ik reageren niet opportuun achtte heb ik er maar van afgezien.

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 11:11:

quote:

Trajecto:
Ik gebruik gewoon Nederlands, maar toch begrijp je het niet. Geeft niet, ook Jezus werd niet altijd begrepen.
Ach ja een gelegenheid om je weer eens bijna gelijk aan Jezus te achten. Graag gedaan, zal ik maar zeggen, al heb ik je die gelegenheid niet bewust gegeven en is het meer zo dat jij die graag steeds opzoekt en ziet.
Of het Nederlands wat jij gebruikt steeds zo gewoon is, is discutabel trouwens.

quote:

De Bijbel spreekt over een sluier die over het goede nieuws ligt voor hen die vergaan. Degenen die niet onderworpen willen zijn aan Gods heerschappij overkomt dat.

Degenen die open staan voor zijn raad, zal hij wegen zoeken om  zijn wil duidelijk te maken.

Naarmate je meer en meer een geestelijke instelling krijgt, zal God je steeds meer inzicht geven. Uitleg is een zaak van God. Hij geeft dus de juiste uitleg.

Menselijke uitleg is afhankelijk van de visie van de persoon. God zal geen uitleg geven aan degenen die zijn wil trotseren. Dan is het goede nieuws voor hen gesluierd.

Om de bijbel te kunnen begrijpen heb je dis nauwkeurige kennis nodig, vandaar dat Jezus als onderwijzer bekend stond. Hij onderwees voortdurend de mensen, dat was zijn hoofdtaak, het uitdelen van geestelijk voedsel.  

quote:

quote:

Trajecto:
Ik zei:
Ik gaf aan hoe in de NWV verwezen wordt naar andere Schriftplaatsen, waardoor je verbanden kunt zien.

Toch heb je de hulp nodig van Gods geest, alleen met je eigen verstand kom je er niet. Vandaar mijn citaat van David: Leer mij UW weg, O JHWH.

quote:

quote:

Trajecto:
De joden waren onderling hopeloos verdeeld, waardoor ze de juiste geestesgesteldheid misten. Jezus toonde dat ook aan. Daardoor stelden zij zich niet open voor Gods interpretatie, maar interpreteerden ze zelf. Dat werd hun fataal.

quote:

quote:

Trajecto:
Het was kenmerkend voor de Bijbelstudie bij de kerk, dat iedereen een eigen mening had, iedereen zijn eigen uitleg.

Toen ik later met JG (geheel vrijblijvend) de hele Bijbel bestudeerde, leerde ik Gods weg te zien.

quote:

quote:

Trajecto:
Het is zinloos, om mijn Bijbelcitaat te verdraaien. Je kan nooit de bijbel naar de letter begrijpen, wel naar de geest.

Het gaat me er niet zozeer om, om iets te verdraaien als wel om jou te tonen door bijna gelijke woorden te gebruiken wat je eigenlijk aan het doen bent. Maar jij ziet het niet, dus het heeft niet geholpen. Jammer.

Juist jij wilt slechts zelden Bijbelboeken naar de geest begrijpen; per saldo is wat jij als symbolisch op te vatten verstaat, een zeer gering percentage.

quote:

quote:

Trajecto:
Jij interpreteert de Bijbelse zienswijze als een wtg zienswijze. Voor mij is, dat je dat doet, heel begrijpelijk.

Ik toon herhaaldelijk de Bijbelse visie, zoals de sterfelijke ziel, onderbouwd met tekst en al. Dat wordt in het algemeen niet geaccepteerd. Ook eeuwig leven  op aarde wordt niet geaccepteerd, ondanks een duidelijke onderbouwing.
Het "in het algemeen" is minder belangrijk in posts aan mij. Ik hoef er niet content mee te zijn wanneer je mijn posts als kapstok gebruikt voor algemene dingen die jij graag wilt rondbazuinen ook al had ik het er niet over. Het is iets wat je hier steeds doet trouwens: de posts van anderen zijn vooral een gelegenheid om rond te bazuinen wat je wilt zeggen. Of het een reactie is op wat de ander zegt heeft veel geringere prioriteit.
"Ook eeuwig leven op aarde wordt niet geaccepteerd, ondanks een duidelijke onderbouwing," is iets wat wel to the point is in een post aan mij, maar het is verder ook een punt waar als men de oude posts doorleest er weer een demonstratie van de nutteloosheid om het er over te hebben naar voren komt. Je geeft jouw onderbouwing en accepteert verder geen tegenargumentatie en blijft mijns inziens slechte onderbouwingen onveranderd naar voren schuiven. Dan houdt het dus op -- gesprek/discussie mislukt. We blijven gewoon op het standpunt dat we tevoren al hadden.
Het gaat eigenlijk steeds zo: Jij wilt slechts verkondigen en komt eventueel met dingen meer specifiek op een bepaald aspect gericht, maar wilt er verder niet over denken. Als de ander niet meegaat in de "onderbouwing" en de argumenten ontkracht, gebeurt er verder niets meer. Een ontkrachting van een argument leg je simpelweg naast je neer en hij bestaat voor jou eigenlijk niet. Jouw standpunt is voor jou absoluut en daarin zul je nooit enige nuancering accepteren en wat de ander zegt is voor jou altijd verwerpelijk en spruit volgens jou voort uit een tekort aan inzicht door niet-openstellen voor Jehovah's wil.

Conclusie: we kunnen nog lang of kort praten maar bij jou zal zich nooit enige verandering voordoen. (Dit tenzij er alsnog zich een inzicht bij jou zou gaan voordoen dat niet alles van wat je tot nog toe dacht onfeilbaar is -- Gods wegen zijn ondoorgrondelijk -- maar de kans is vrijwel nihil. Dat is wat ik ervan denk.)

quote:

Helaas is de zienswijze van de ruim 300 denominaties met elkaar in tegenspraak en viert de menselijke zienswijze hoogtij. Vandaar dat er voortdurend afscheidingen van afscheidingen zijn. Je ziet dan ook termen van oud, nieuw ,vrij  of vrijgemaakt. In dat klimaat kan geen nauwkeurige kennis ontstaan.

Ik heb al meerdere malen verkondigd, dat vele onderdelen van de JG zienswijze niet exclusief JG zijn. Vele anderen hebben dat ook ontdekt, onafhankelijk van elkaar.

De discussie kan pas echt interessant worden, wanneer je bereid bent om, net als David, naar Gods leiding te zoeken. Daarom dien je alle niet uit de Bijbel afkomstige leer uit je geloof te verwijderen. Om dat te kunnen, dien je te weten waar dat precies vandaan komt. Te begrijpen, wat het uitgaan uit Babylon de grote betekent.

Desondanks blijf ik mijn best doen en ben ook blij, dat je doorvraagt.

_O_  
Voor de rest maar even geen commentaar (niet dat ik het compleet eens ben met wat in het bovenstaande blokje staat, natuurlijk).
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 07:38:56 pm door Trajecto »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3923 Gepost op: april 07, 2011, 07:03:08 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 10:15:
[...]
 Inderdaad, omdat ik de bijbel als fundament voor mijn geloof heb gekozen, daarom hoef IK niet te twijfelen.
aha, dus je erkent van jezelf dat je niet hoeft te twijfelen (en dat is kennelijk iets goeds?!) maar tegelijkertijd stort je keer op keer de (compleet onware!) kritiek over mij uit, in de vorm van "Ook zij zijn volledig van hun gelijk overtuigd." (en varianten). Dus wat is het nu? Is "niet twijfelen" of "volledig van je gelijk overtuigd zijn" nu positief of negatief? Of is het positief als het over jou gaat, maar negatief als het over mij gaat? Graag een eerlijk antwoord hierop.

quote:

Je bent zo overtuigt van je Bereërs.

inderdaad, simpelweg omdat ze positief genoemd worden, en conform Jezus' woorden, God ook met hun verstand liefhebben. En als ik dan op dit forum (of in het dagelijks leven) vertegenwoordigers van groepen zoals het WTG tegenkom, die als het even niet uitkomt hun verstand lijken uit te zetten, dan wijs ik die ijverige bijbelstudenten graag op het bijbelse voorbeeld.

quote:

(...)

Ik zie dan ook een grote taak voor je weggelegd.

Paulus verklaarde en bewees dus dat Jezus de Messias was. De Bereërs onderzochten dit aan de hand van het OT. Het is dus voor jou een klein kunstje om in Israël  te bewijzen, dat Jezus écht de Messas is.

Ik ben benieuw naar je ervaringen in deze. Laat me weten, hoe je vorderingen daar zijn.
ach ja, dus in plaats van inhoudelijk op m'n punt te reageren, trek je het in het absurde, en maak je er iets compleet anders van. Netjes hoor, echt iets wat past bij een discipel van Jezus, bij een nette "bijbelstudent". Ik heb alleen maar gesteld, dat de houding van de mensen in Berea een goede is, conform Jezus' woorden over hoe je God dient lief te hebben (inclusief 'met je verstand').  Maar als jij, terwijl we (voor 99.9%) dezelfde bijbel hebben, nog je geest weet te verstarren zoals de tegenstanders van Jezus, wat denk je dan dat de joden (met een veel kleinere overeenkomst, vaak vervallen in symbolische interpretaties, etc) zullen doen? En verder ben jij er het levende bewijs van, dat de Berea-aanpak niet altijd werkt. Er is altijd wel een excuus te bedenken, al is het maar het ontzettend doorzichtige: "jij (Nunc) concludeert op basis van bijbelteksten iets dat in de vierde eeuw ook geleerd werd, en aangezien ik (Beepee) weet dat vierde eeuwse leer onbijbels is, MOET wat jij (Nunc) concludeert, wel onbijbels zijn. Daarom hoef ik (Beepee) ook helemaal niet aan te tonen dat de conclusies van jou (Nunc) niet kloppen. Ik (Beepee) kan ze gewoon van tafel vegen, want ik weet vantevoren al dat ze niet waar KUNNEN zijn"

Veel plezier met het blijven negeren van flinke delen van de bijbel. Ik heb je verwezen naar m'n meest recente post over de drie-eenheid (hier). Ik gaf een lijst van zo'n 15 cruciale en in het oude testament als identificatie voor JHWH God gebruikte termen en begrippen, die in het nieuwe testament allemaal voor Jezus gebruikt worden. Dat zou je toch aan het denken moeten zetten? (tenminste, als je niet al vantevoren, zonder naar de bijbel te kijken, iets besloten had). Kennelijk hebben Jezus en de apostelen en NT-schrijvers grote moeite gedaan om juist die begrippen uit het OT die Jehovah God exclusief identificeerden, te gebruiken om Jezus te identificeren. Denk jij dat dat een goede strategie was, als Jezus en zijn apostelen en de door de Geest geinspireerde schrijvers, allemaal duidelijk wilden maken dat Jezus niet JHWH God is? Hebben ze dan keer op keer "per ongeluk" al die termen en verwijzingen gebruikt die eigenlijk voor JHWH God bedoeld waren?

En natuurlijk is die post niet alles, het was slechts een andere insteek voor hetzelfde probleem. Ik heb ook (tot ongeveer een jaar terug) al posts in dit topic geplaatst waarin ik wijs op andere bijbelse gegevens, die allemaal dezelfde kant op wijzen. Maar die zoek je zelf maar op, want zelfs als ik de moeite doe om opnieuw weer een frisse insteek te vinden, en het je nogmaals en nogmaals onder de aandacht brengt, heb je nog de anti-Berea en anti-"God liefhebben met je verstand"-houding en negeer je het gewoon. Jammer, voor iemand die bij een groep hoort die ooit bekend stond als de "bijbelstudenten". Maar ja, we wisten al van Paulus dat er een grote afval zou komen, dus het is wel jammer, maar niet geheel onverwacht.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3924 Gepost op: april 07, 2011, 07:21:41 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 11:11:
(...)
toen we het over dat onderwerp hadden, was jij overigens degene die teksten van je eigen WTG afdeed als "vermeende bronnen" waarvoor je niet eens de tijd wilde nemen om "aan te tonen dat ze bijbels gezien niet kloppen". Dat was toen ik erop wees, dat WTG bronnen een onderscheid maken tussen de periode van het duizendjarig rijk (hoelang? duizend jaar dus, Opb.19) en het eeuwige leven

quote:

oh, dus er zijn ook honderden (wellicht wel meer) denominaties die op bepaalde punten het met het WTG eens zijn, maar op andere punten niet (immers: als ze het overal over eens waren, waarom zijn ze dan geen lid bij het WTG?). Dus, aan de ene kant klaag je (voor de duizendste keer) over de "300 denominaties" die op bepaalde punten met elkaar in tegenspraak zijn, maar aan de andere kant breng je het juist als positief argument naar voren dat er vele denominaties zijn die het op punten met het WTG eens zijn, maar niet op alle punten (dus ook tegenspraak!!!!). Nu heb ik ooit eens ergens gelezen dat iemand Zichzelf "de Waarheid" noemde. Zou die Persoon het waarderen als je Hem probeerde te verdedigen met zulke "politieke" technieken, waarbij je precies hetzelfde argument de ene keer negatief tegen anderen gebruikt, maar de andere keer positief voor jezelf?

quote:

(...)
Nee, de discussie wordt pas een interessant gesprek, als we allemaal willen buigen voor Gods gezag. Niet voor wat geschiedkundigen en (al dan niet echte) wetenschappers te melden hebben. Niet voor wat e.o.a. sekte of kerk of wat dan ook te melden heeft. Jij hebt je mond wel vol van "de bijbel", maar je begint niet bij de bijbel. En als anderen dat wel doen, dan schuif je dat, zonder inhoudelijke weerlegging, terzijde. Je verduistert voor jezelf het zicht erop, doordat je vantevoren al weet, wat wel en niet bijbels zou zijn. Zo maak je echte bijbelkennis onmogelijk, want je wijst bij voorbaat de mogelijkheid af dat jouw interpretatie onjuist kan zijn, dat je iets gelooft dat niet in lijn is met de bijbel. Pas als je durft te erkennen dat dat een reële mogelijkheid is, kun je verder komen.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #3925 Gepost op: april 07, 2011, 09:54:21 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 april 2011 om 10:29:
[...]
Klopt. Er zijn duizenden religies op aarde.

Ik reageerde op het geschrevene. Men is gewend aan het sectarisme, dus drukt men dat zo uit.

De joden zagen Jezus volgelingen (ook) als een sekte, club.

Ok. Ik bedoelde met het woord 'club' niets negatiefs. Maar ik was aan het betogen dat behoud, de weg daartoe en de poort erdoor iets persoonlijks is. Het is te smal om er met een groep tegelijk door te kunnen. Behoud gaat over jouw persoonlijke geloof, het is iets tussen jou en God.
Een groep kan je wel steunen natuurlijk.

quote:

[...]
Uiteraard!

Wanneer je de juiste geestelijke gezindheid bezit dan heb je geen geboden of verboden nodig, om het juiste te doen. Je wilt die dingen niet doen!
Daarom is het ”juk” van Jezus licht.

Kijk eens wat er nu staat in deze tekst?

1 Korinthiërs 6:
9  Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
11 Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

Nadat zij kennis hadden genomen, zij waren nog geen volgeling, zijn zij daarna gestopt met het beoefenen van die dingen.

Werden zij gedwongen? Nee, Gods geest zette hen daartoe aan en werden zij rechtvaardig verklaard.

Moge Gods Geest ons allemaal aanzetten tot een heilig leven in het ware geloof, Beepee.
Zoals in matth. 16 staat: de belijdenis dat Jezus de Christus, de Zoon van de levende God is, is geopenbaard door God de Vader. De gemeente is daarop gebouwd, babylon kan daar niet tegenop.
Wie iets anders beweert, begaat een vergissing.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 09:54:51 pm door pyro »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3926 Gepost op: april 07, 2011, 10:15:02 pm »
Voor de tekst uit Lucas 13 heb ik de omvang wat teruggebracht zonder (volgens mij) de kern van wat we aan het bespreken zijn tekort te doen: de vraag wat/wie de "nauwe deur" is + de vraag wat de invloed van de verwijsteksten in de NWV is op de uitleg van deze teksten.

quote:

[...]
Dan hier de verwijsteksten die in de NWV staan bij deze teksten (NB: geedit, dus!).

Lukas 13:
22 En hij trok verder van stad tot stad en van dorp tot dorp, terwijl hij onderwees en zijn reis naar Jeruzalem voortzette.
23 Iemand zei nu tot hem: „Heer, zijn het er weinig die gered worden?”(**) Hij zei tot hen:
24 „Spant U krachtig in(***) om door de nauwe deur binnen te gaan,(#) want velen, zeg ik U, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn,(##)

(**)
Mattheüs 7:14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.

Mattheüs 19:25 Toen de discipelen dit hoorden, gaven zij van zeer grote verwondering blijk en zeiden: „Wie kan er dan eigenlijk worden gered?”

(***)
Jes 55:6 Zoekt Jehovah terwijl hij te vinden is. Roept tot hem terwijl hij nabij blijkt te zijn.

(#)
Mattheüs 7:13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;

Filippenzen 3:12 Niet dat ik het reeds ontvangen heb of reeds tot volmaaktheid ben gebracht, maar ik streef ernaar om te zien of ik datgene waarvoor ik door Christus Jezus gegrepen ben, ook grijpen mag.

(##)
Johannes 7:34 GIJ zult mij zoeken, maar GIJ zult mij niet vinden, en waar ik ben, kunt GIJ niet komen.”

Romeinen 9:31 maar Israël, hoewel het een wet der rechtvaardigheid nastreefde, heeft de wet niet bereikt.

1 Timotheüs 6:12 Strijd de voortreffelijke strijd van het geloof, grijp het eeuwige leven stevig vast, waartoe gij werdt geroepen en waarvan gij ten overstaan van vele getuigen de voortreffelijke openbare bekendmaking hebt afgelegd.

Mijn opmerkingen:

Lucas 13:23 Iemand zei nu tot hem: „Heer, zijn het er weinig die gered worden?”(**)

Deze vraag wordt in verband gebracht met:
en:

Als je dit verband legt, is er dan nog ruimte om een andere conclusie te trekken dan: "Ja, het zijn er inderdaad weinig die gered worden"...??

Maar bij mijn eerdere bespreking van deze tekst uit Lucas gaf ik al aan dat Jezus geen rechtstreeks antwoord geeft op deze vraag...!! Lucas meldt dus iets anders dan een "Ja, het zijn er slechts weinig die gered worden"... Jezus zegt nl: "Spant U krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan, want velen, zeg ik U, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn".

Vraag: worden er maar weinig gered? Jezus: "Veel zullen proberen om door de smalle deur naar binnen te gaan, maar slagen er niet in"...
Vraag: wie wordt er behouden? Jezus: Kijk eens naar al die mensen die niet behouden worden!! Jezus draait hier onze blikrichting OM: "let niet alleen op je eigen behoud, maar let ook op de zondaar die verloren dreigt te gaan!!" Ezechiël 18:32 zou hier OOK een heel goede verwijstekst zijn in dit verband!! (En eigenlijk vind ik zelf dat de NWV-verwijsteksten afleiden van de boodschap... Zie maar eens hoe Mat 19 verder gaat: "bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk!")

Lucas 13:24 „Spant U krachtig in (***)

(***)

Jesaja 55 is een prachtig hoofdstuk!! Immanuël. God-met-ons. Het Levende Water...

Lucas 13: 24 „Spant U krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan, (#)

(#)

De al besproken koppeling tussen Mat 7 en Luc 13...
Fil 3:12 Als deze tekst iets zegt over het "binnengaan van de Nauwe Deur", wat zegt Paulus daar dan over?

Fil 3:8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen 9 en één met hem zijn – niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in Christus. 10 Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood, 11 in de hoop misschien ook zelf uit de dood op te staan.
12 Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13 Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. 15 Hierop moeten wij ons allen als volmaakte mensen richten. Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken. 16 In ieder geval, laten we op de ingeslagen weg voortgaan
.

Dat doel in vers 12 = vers 10 en 11: Christus kennen, de kracht van zijn opstanding ervaren, delen in zijn lijden en aan Hem gelijk worden in zijn dood, in de hoop ook zelf uit de dood op te staan... DAT is het doel van Paulus; "de hoop ook zelf uit de dood op te staan" = "de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept". Als deze verwijzing klopt, dan geldt m.i. ook hier: Jezus = de Smalle Deur!! En die deur binnengaan = geloven in Christus (vers 9).

Lucas 13:24b want velen, zeg ik U, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn, (##)

(##)

Romeinen 9:31 maar Israël, hoewel het een wet der rechtvaardigheid nastreefde, heeft de wet niet bereikt.

* Joh 7; Ik stel me maar zo voor, dat de samenstellers van de NWV-studiebijbel met het aanhalen van de tekst uit Joh 7 een contrast hebben willen aanbrengen met Jesaja 55: God is maar tijdelijk "tastbaar", dus wees er op tijd bij, anders "grijp je mis": "Ik zal nog een korte tijd bij u zijn, dan ga ik naar hem die mij gezonden heeft".

Ik snap de associatie met Jes 55: Hierheen! Hier is water, voor ieder die dorst heeft.
Joh 7: Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken!

En toch... Jesaja leert: Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond. Johannes: de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.

Christus' opgang naar de Vader is niet het einde van Gods aanwezigheid onder de mensen... "De rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in mij gelooft", zei Jezus. En Johannes meldt daarover: die rivieren gingen pas stromen toen "Christus NIET meer (hand-) tastbaar aanwezig was"!! Toen Hij bij de Vader terug was... (en niet meer te "vinden" voor de toehoorders). En daar stopt de vergelijking met Jes 55... God laat Zich nog STEEDS vinden... En zo stopt ook de associatie met Luc 13: dan is er nog steeds hoop voor degenen die NOG niet binnen kunnen gaan!! Al die "velen", van wie Jezus zegt: "denk niet alleen aan je eigen behoud, maar denk aan de velen die nog NIET kunnen binnengaan!!"

* Rom 9
Wat leert Paulus hier? Rom 9: 30 Wat kunnen we hieruit nu opmaken? Hoewel ze er niet naar hebben gestreefd, zijn heidenen als rechtvaardigen aangenomen, op grond van hun geloof. 31 Maar Israël, dat ernaar streefde door de wet rechtvaardig te worden, heeft dat niet bereikt. 32 Wat is daarvan de oorzaak? Ze handelden alsof het van hun daden afhing, en niet van geloof. Ze zijn over de steen gestruikeld 33 waarover geschreven staat: ‘In Sion leg ik een steen neer waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot. Maar wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ Paulus: men moet niet handelen alsof het van de eigen daden afhangt, maar alsof het van geloof afhangt... Geloof in Wie? "In Hem die God gezonden heeft!!" (de Smalle Weg!)

* 1 Tim 6:12 Strijd de voortreffelijke strijd van het geloof. Geloof in Wie? "In Hem die God gezonden heeft!!" (de Smalle Weg!)
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 09:32:33 am door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #3927 Gepost op: april 08, 2011, 02:26:37 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 april 2011 om 13:53:
[...]

Het lijkt er heel sterk op dat gezegd kan worden: "Het WTG heeft plaatsgenomen op de stoel van Mozes". Maar voor Beepee en mede-gemeenteleden geldt: "Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar"...
Tja, en dan mag men wel eens overwegen wat er nog meer in Mattheüs 23 staat. Wellicht blijkt dan iets van toepassing wat men eigenlijk niet van toepassing had gedacht te zijn en waarvan men dacht dat alleen Schriftgeleerden zich dat zouden moeten aantrekken.

quote:

Het ziet er wel naar uit.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3928 Gepost op: april 08, 2011, 09:53:28 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 april 2011 om 22:15:
Als je dit verband legt, kan er dan een andere conclusie getrokken worden dan: "Ja, het zijn er inderdaad weinig die gered worden"...
Inderdaad. Slechts weinige, zo weinig dart de discipelen zich afvragen of er wel gered kunnen worden. Om dat te voorkomen beperkt God de tijd ten behoeve van de uitverkorenen. Mt 24:22. Mr 13:20

quote:

Maar bij mijn eerdere bespreking van deze tekst uit Lucas gaf ik al aan dat Jezus geen rechtstreeks antwoord geeft op deze vraag
Klopt, maar hij geeft wel antwoord. Lukas 13:24-27.

quote:

Vraag: worden er maar weinig gered? Jezus: "Veel zullen proberen om door de smalle deur naar binnen te gaan, maar slagen er niet in"...
waarom niet? Hij zegt: 24 „Spant U krachtig in. Lett.: „Strijdt (Worstelt) voortdurend.” Je dient dar dus zeer veel moeite voor te doen, vandaar dat Paulus dat met een wedloop vergelijkt.

quote:

Vraag: wie wordt er behouden? Jezus: Kijk eens naar al die mensen die niet behouden worden!! Jezus draait hier onze blikrichting OM: "let niet op je eigen behoud, maar let op de zondaar die verloren dreigt te gaan!!" Ezechiël 18:32 zou hier OOK een heel goede verwijstekst zijn in dit verband!! (En eigenlijk vind ik zelf dat de NWV-verwijsteksten afleiden van de boodschap... Zie maar eens hoe Mat 19 verder gaat: "bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk!")
Nu ga je zelf interpreteren en gaat je vooroordeel overheersen.
Jezus draait niets om. Hij constateert dat velen zullen niet in staat zijn. Hij had ervaring opgedaan met de weerbarstige joden, die zich een andere koning interpreteerden op basis van hun eigen verwachtingen.
Wanneer je de sv raadpleegt geeft  men daar:

Mattheüs 9:35 En Jezus begon een rondreis door alle steden en dorpen, terwijl hij in hun synagogen onderwees en het goede nieuws van het koninkrijk predikte en elke soort van kwaal en elk soort van gebrek genas.

Markus 6:6 Ja, hij verwonderde zich over hun ongeloof. En hij ging in een kring de dorpen rond en onderwees.

Er zit eigenlijk weinig verschil in, de NWV is wat uitgebreider. Inzicht verkrijgen leidt juist NIET af van de boodschap. Het laat zien dat God  met ons voor heeft.

Ezechiël 18:32 ’Want ik schep helemaal geen behagen in de dood van wie sterven moet’, is de uitspraak van de Soevereine Heer JHWH. ’Bewerkstelligt dus een terugkeer en blijft leven.’”

Ezechiël laat hier zien, dat het niet Gods bedoeling was, dat de mens zou sterven. Door Gods geboden te onderhouden, door bemiddeling van het loskoopoffer van zijn zoon is eeuwig leven weer mogelijk.

Het OT is voornamelijk geschreven voor het joodse volk. Vandaar deze verwijsteksten.

Deuteronomium 30:16 [Indien gij zult luisteren naar de geboden van JHWH, uw God,] die ik u heden gebied, door JHWH, uw God, lief te hebben, zijn wegen te bewandelen en zijn geboden en zijn inzettingen en zijn rechterlijke beslissingen te onderhouden, dan zult gij stellig blijven leven en u vermenigvuldigen, en JHWH, uw God, moet u zegenen in het land waarheen gij gaat om het in bezit te nemen.

Ezechiël 18:9 in mijn inzettingen bleef hij wandelen en mijn rechterlijke beslissingen nam hij in acht ten einde naar waarheid te handelen — hij is rechtvaardig. Hij zal beslist blijven leven’, is de uitspraak van de Soevereine Heer JHWH

quote:

Fil 3:12 Als deze tekst iets zegt over het "binnengaan van de Nauwe Deur", wat zegt Paulus daar dan over?

Fil 3:8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. ……  ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt.
Hij had een voorname positie onder de Joden. Hij had discipelen van Jezus vervolgt en naar het leven gestaan, gaf goedkeuring aan de moord op Stefanus.

quote:

Dat doel in vers 12 = vers 10 en 11: Christus kennen, de kracht van zijn opstanding ervaren, delen in zijn lijden en aan Hem gelijk worden in zijn dood, in de hoop ook zelf uit de dood op te staan... DAT is het doel van Paulus; "de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept". Als deze verwijzing klopt, dan geldt m.i. ook hier: Jezus = de Smalle Deur!! En die deur binnengaan = geloven in Christus (vers 9).
De christenheid onderscheid niet dat Paulus gezalfd werd met de HG en daardoor, als lid van de kleine kudde, een hemelse hoop heeft.

Is zijn uitverkiezing en die van de andere gezalfden definitief? Nee, want wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden. Mt 24:13.

quote:

Ik snap de associatie met Jes 55: Hierheen! Hier is water, voor ieder die dorst heeft.
Joh 7: Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken!
Dan zou je deze associaties ook moeten snappen.

Jes 65: 13 Daarom, dit heeft de Soevereine Heer JHWH gezegd: „Ziet! Míjn knechten zullen eten, maar GÍJ́ zult honger lijden. Ziet! Míjn knechten zullen drinken, maar GÍJ́ zult dorst lijden. Ziet! Míjn knechten zullen zich verheugen.

Joh 4:
10 Jezus gaf haar ten antwoord: „Indien gij de vrije gave Gods hadt gekend en wist wie het is die tot u zegt: ’Geef mij te drinken’, zoudt gij hem hebben gevraagd, en hij zou u levend water hebben gegeven.”
13 Jezus gaf haar ten antwoord: „Iedereen die van dit water drinkt, zal weer dorst krijgen.
14 Al wie van het water drinkt dat ik hem zal geven, zal nimmermeer dorst krijgen, maar het water dat ik hem zal geven, zal in hem een bron van water worden dat opborrelt om eeuwig leven te schenken.”
31 Ondertussen drongen de discipelen bij hem aan en zeiden: „Rabbi, eet.”
32 Maar hij zei tot hen: „Ik heb voedsel te eten dat GIJ niet kent.”
33 Daarom zeiden de discipelen toen tot elkaar: „Heeft iemand hem soms iets te eten gebracht?”
34 Jezus zei tot hen: „Mijn voedsel is, dat ik de wil doe van hem die mij heeft gezonden en zijn werk voleindig.

Deze teksten gaan over geestelijk voedsel.

Vandaar ook dat het Gods wens is dat iedere gelovige een nauwkeurige kennis bezit. Verzadigt door geestelijk voedsel heeft satan weinig kans.

Satan zei tot Jezus: Matthéüs 4:1-4 „Er staat geschreven: ’De mens moet niet van brood alleen leven, doch van elke uitspraak die uit JHWH’s mond voortkomt’”

Jezus was geestelijk dusdanig gevoed, dat hij Satan kon weerstaan, ondanks zijn fysieke behoeften.

quote:

En toch... Jesaja leert: Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond. Johannes: de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.
De heilige geest.
In verreweg de meeste gevallen hebben de woorden roe′ach en pneu′ma betrekking op Gods geest, zijn werkzame kracht, zijn heilige geest.

quote:

Wat leert Paulus hier? Rom 9:
Romeinen 9:
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dat mensen der natiën, hoewel zij de rechtvaardigheid niet nastreefden, de rechtvaardigheid toch hebben verkregen, de rechtvaardigheid die voortvloeit uit geloof;
31 maar Israël, hoewel het een wet der rechtvaardigheid nastreefde, heeft de wet niet bereikt.
32 Om welke reden? Omdat het die niet nastreefde door geloof, maar als door werken. Zij zijn gestruikeld over de „steen der struikeling”,
33 zoals er staat geschreven: „Ziet! Ik leg in Sion een steen der struikeling en een rots des aanstoots, maar wie zijn geloof erop grondt, zal niet worden teleurgesteld.”

Jezus discipelen predikten het goede nieuws uitsluitend tot de joden. Immers Joden mochten geen betrekkingen onderhouden met heidenen (meestal afgodenaanbidders). Zij bezagen hen als onrein. God bracht daar verandering in, aangezien de joodse meerderheid het voorrecht van de kleine kudde afwees. Daarom liet hij Petrus dit voorrecht voor bekeerde heidenen openen. Cornelius was de eerste. Handelingen 10:9-23a.

quote:

1 Tim 6:12 Strijd de voortreffelijke strijd van het geloof. Geloof in Wie? "In Hem die God gezonden heeft!!" (de Smalle Weg!)

Je ziet dus dat degenen die geloof oefenen, openbaar getuigenis geven, overeenkomstig  Jezus opdracht.

Jezus is de weg en de waarheid die naar eeuwig aards leven leidt.
De smalle weg dient verkozen te worden boven de brede weg. Door op de smalle weg volhardend te blijven wandelen tot het einde, die zal worden gered. Zij overleven Gods ingrijpen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3929 Gepost op: april 08, 2011, 10:14:03 am »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 09:53:
[...]
Inderdaad. Slechts weinige, zo weinig dart de discipelen zich afvragen of er wel gered kunnen worden. Om dat te voorkomen beperkt God de tijd ten behoeve van de uitverkorenen. Mt 24:22. Mr 13:20

[...]
Klopt, maar hij geeft wel antwoord. Lukas 13:24-27.

[...]
waarom niet? Hij zegt: 24 „Spant U krachtig in. Lett.: „Strijdt (Worstelt) voortdurend.” Je dient dar dus zeer veel moeite voor te doen, vandaar dat Paulus dat met een wedloop vergelijkt.

[...]
Nu ga je zelf interpreteren en gaat je vooroordeel overheersen.
Jezus draait niets om. Hij constateert dat velen zullen niet in staat zijn.  

Beepee... Ik heb me stellig voorgenomen niet meer met je te gaan welles/nietussen... En dat ga ik ook niet doen... LEES gewoon nog eens aandachtig door WAT Lucas precies zegt. Lees dan nog eens MIJN bijdrage door en VERGEET even je verwijsteksten uit de NWV... En bedenk dat NOG eens wat ik bedoel te zeggen.... Wat Jezus wellicht bedoelt te zeggen...

C'est le ton qui fait la musique...

Jezus GEEFT geen rechtstreeks antwoord op de vraag.... Wie oren heeft die hore...
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 10:15:00 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3930 Gepost op: april 08, 2011, 10:19:49 am »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 09:53:
[...]
Dan zou je deze associaties ook moeten snappen.

Jes 65: 13 Daarom, dit heeft de Soevereine Heer JHWH gezegd: „Ziet! Míjn knechten zullen eten, maar GÍJ́ zult honger lijden. Ziet! Míjn knechten zullen drinken, maar GÍJ́ zult dorst lijden. Ziet! Míjn knechten zullen zich verheugen.

Joh 4:
10 Jezus gaf haar ten antwoord: „Indien gij de vrije gave Gods hadt gekend en wist wie het is die tot u zegt: ’Geef mij te drinken’, zoudt gij hem hebben gevraagd, en hij zou u levend water hebben gegeven.”
13 Jezus gaf haar ten antwoord: „Iedereen die van dit water drinkt, zal weer dorst krijgen.
14 Al wie van het water drinkt dat ik hem zal geven, zal nimmermeer dorst krijgen, maar het water dat ik hem zal geven, zal in hem een bron van water worden dat opborrelt om eeuwig leven te schenken.”
31 Ondertussen drongen de discipelen bij hem aan en zeiden: „Rabbi, eet.”
32 Maar hij zei tot hen: „Ik heb voedsel te eten dat GIJ niet kent.”
33 Daarom zeiden de discipelen toen tot elkaar: „Heeft iemand hem soms iets te eten gebracht?”
34 Jezus zei tot hen: „Mijn voedsel is, dat ik de wil doe van hem die mij heeft gezonden en zijn werk voleindig.

Deze teksten gaan over geestelijk voedsel.

Vandaar ook dat het Gods wens is dat iedere gelovige een nauwkeurige kennis bezit. Verzadigt door geestelijk voedsel heeft satan weinig kans.

Satan zei tot Jezus: Matthéüs 4:1-4 „Er staat geschreven: ’De mens moet niet van brood alleen leven, doch van elke uitspraak die uit JHWH’s mond voortkomt’”

Jezus was geestelijk dusdanig gevoed, dat hij Satan kon weerstaan, ondanks zijn fysieke behoeften.

[...]
Jezus is de weg en de waarheid die naar eeuwig aards leven leidt.
De smalle weg dient verkozen te worden boven de brede weg. Door op de smalle weg volhardend te blijven wandelen tot het einde, die zal worden gered. Zij overleven Gods ingrijpen.
Associeer nog eens door...!

Johannes 6:32 Maar Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader; hij geeft u het ware brood uit de hemel. 33 Het brood van God is het brood dat neerdaalt uit de hemel en dat leven geeft aan de wereld.’ 34 ‘Geef ons altijd dat brood, Heer!’ zeiden ze toen. 35 ‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.

Johannes 6:53 Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 55 Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. 56 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. 57 De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij. 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet het brood dat uw voorouders aten; zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’

Geestelijk voedsel, inderdaad... Het gaat niet om het geestelijke voedsel dat Jezus tot Zich genomen had... Hij IS dat voedsel... Hij IS "ieder Woord dat uit de mond van JHWH voortkomt"!!!

En zo krijgt de mens geen beloning als hij zichzelf aftobt "op een smalle levensweg met strakke leefregels"... Hij krijgt het leven als hij JEZUS die weg laat bewandelen, en hij JEZUS als die Smalle Weg erkent...!!

En pas daarna ontstaat er (zie ook Paulus) de ruimte om OOK naar de wil van God te leven... Niet omdat het MOET omdat wij anders STERVEN... Nee: uit dankbaarheid omdat wij mogen LEVEN....
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 10:22:54 am door Hendrik-NG »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3931 Gepost op: april 08, 2011, 10:52:56 am »

quote:

pyro schreef op 07 april 2011 om 21:54:Ok. Ik bedoelde met het woord 'club' niets negatiefs. Maar ik was aan het betogen dat behoud, de weg daartoe en de poort erdoor iets persoonlijks is. Het is te smal om er met een groep tegelijk door te kunnen. Behoud gaat over jouw persoonlijke geloof, het is iets tussen jou en God.
Een groep kan je wel steunen natuurlijk.
Jezus bracht ander goed nieuws dan je Joden verwachtten, dus verwierpen zij hem en zagen hem als een sekte.

Een sekte is meestal een afscheiding van een religie. Gebruikelijk  behoren “de anderen” tot een sekte.

De smalle weg, de poort, zijn geloofssynoniemen, voor de joden heel herkenbaar. Jezus boodschap werd door slechts weinigen aanvaard. Toch kwamen hele groepen tegelijk tot geloof.  Hand 2:41; Hand 4:4; Hand 5:14.

Kijk je naar de gebeurtenissen in Jezus tijd, dan zie de dat het joodse geloof verdeeld was in meerdere sekten.

Wat moesten de joden doen, een persoonlijk geloof tentoonspreiden?

Of moesten zij toetreden tot Jezus volgelingen. Jezus noemde  dat  “de Kooi”.

quote:

Moge Gods Geest ons allemaal aanzetten tot een heilig leven in het ware geloof, Beepee.
Zoals in matth. 16 staat: de belijdenis dat Jezus de Christus, de Zoon van de levende God is, is geopenbaard door God de Vader. De gemeente is daarop gebouwd, babylon kan daar niet tegenop.
Wie iets anders beweert, begaat een vergissing.
De vraag die je kan stellen, steunt God verdeeldheid in geloof?

Accepteert God afgoderij  of sporen daarvan in geloof?

Bepalen mensen op welke manier God aanbeden wordt, of stelt hij zelf de voorwaarden?

Is de oproep gaat uit van haar (Babylon de grote) een loze kreet?

Of komt het overeen met Jezus waarschuwing in Mt 24:15, waardoor Jezus volgelingen hals over kop Jeruzalem verlieten?

Zou het niet kunnen zijn dat vele mensen in Satans verdeel en heers tactiek  trappen, waardoor Gods geest niet werkzaam kàn zijn?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3932 Gepost op: april 08, 2011, 11:10:02 am »

quote:

Dat deed ik. Vandaar de tekst:

Jesaja 65:
13 Daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: „Ziet! Míjn knechten zullen eten, maar GÍJ́ zult honger lijden. Ziet! Míjn knechten zullen drinken, maar GÍJ́ zult dorst lijden. Ziet! Míjn knechten zullen zich verheugen, maar GÍJ́ zult beschaamd staan.
14 Ziet! Míjn knechten zullen een vreugdegeroep aanheffen wegens de goede hartentoestand, maar GÍJ́ zult het uitschreeuwen wegens de hartenpijn en GIJ zult jammeren wegens louter verbreking des geestes.
Citaat
Geestelijk voedsel, inderdaad... Het gaat niet om het geestelijke voedsel dat Jezus tot Zich genomen had... Hij IS dat voedsel... Hij IS "ieder Woord dat uit de mond van JHWH voortkomt"!!!
Citaat

Johannes 6:
48 Ik ben het brood des levens.
49 UW voorvaders hebben in de wildernis het manna gegeten en zijn niettemin gestorven.
50 Dit is het brood dat uit de hemel neerdaalt, opdat een ieder ervan kan eten en niet zal sterven.
51 Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid; en inderdaad, het brood dat ik zal geven, is mijn vlees ten behoeve van het leven der wereld.”
52 Toen gingen de joden onder elkaar twisten en zeiden: „Hoe kan deze man ons zijn vlees te eten geven?”
53 Derhalve zei Jezus tot hen: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Indien GIJ het vlees van de Zoon des mensen niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt GIJ geen leven in UZELF.
54 Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en ik zal hem op de laatste dag [uit de dood] opwekken;
55 want mijn vlees is waar voedsel en mijn bloed is ware drank.
56 Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, blijft in eendracht met mij en ik in eendracht met hem.
57 Evenals de levende Vader mij heeft uitgezonden en ik leef vanwege de Vader, zo ook hij die zich met mij voedt, ja ook hij zal leven vanwege mij.
58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet zoals toen UW voorvaders aten en toch zijn gestorven. Wie zich met dit brood voedt, zal in eeuwigheid leven.”
59 Deze dingen zei hij toen hij in een openbare vergadering te Kapernaüm onderwees.

Waarom gingen de joden twistten? Letterlijk iemands vlees eten en iemands bloed drinken was een gruwel. Er stond de doodstraf op.

Vandaar dat de NWV dit tijdens het avondmaal wat genuanceerder weergeeft.

Mattheüs 26:
26) Terwijl zij verder aten, nam Jezus een brood, en na de zegen te hebben uitgesproken, brak hij het en gaf het aan de discipelen en zei: „Neemt, eet. Dit betekent mijn lichaam.”
28 want dit betekent mijn ’bloed van het verbond’, dat ten behoeve van velen vergoten zal worden tot vergeving van zonden.

Het brood en de wijn symboliseerden Jezus offer en zijn vergoten bloed.

quote:

En zo krijgt de mens geen beloning als hij zichzelf aftobt "op een smalle levensweg met strakke leefregels"... Hij krijgt het leven als hij JEZUS die weg laat bewandelen, en hij JEZUS als die Smalle Weg erkent...!!
Tja, weigeren de wedloop des leven te volgen is fataal.

Vergelijkbaar met open mond op een stoel  gaan zitten en verwachten dat de gebraden kippetjes zo je mond in vliegen.

quote:

En pas daarna ontstaat er (zie ook Paulus) de ruimte om OOK naar de wil van God te leven... Niet omdat het MOET omdat wij anders STERVEN... Nee: uit dankbaarheid omdat wij mogen LEVEN....
M.i. kip of ei redenering.

Nauwkeurige kennis verwerven is een moeizaam proces, maar dat is wel Gods wens. Dan pas kan je weten wat Gods wil  en voornemen is.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3933 Gepost op: april 08, 2011, 11:13:24 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 april 2011 om 10:14:Jezus GEEFT geen rechtstreeks antwoord op de vraag

Jezus geeft inderdaad indirect antwoord op de vraag.

Wie oren heeft om te luisteren, hij luistere.

Spreuken 1:5 Een wijze zal luisteren en meer onderricht in zich opnemen, en een man van verstand is degene die bekwaam beleid verwerft,

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3934 Gepost op: april 08, 2011, 11:22:31 am »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 11:10:
[...]
Tja, weigeren de wedloop des leven te volgen is fataal.

Vergelijkbaar met open mond op een stoel  gaan zitten en verwachten dat de gebraden kippetjes zo je mond in vliegen.

[...]
 M.i. kip of ei redenering.

Nauwkeurige kennis verwerven is een moeizaam proces, maar dat is wel Gods wens. Dan pas kan je weten wat Gods wil  en voornemen is.
Naar Galaten 3 (met als enige aanpassing vers 1...):

1 O WTG, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? 2 Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? 3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? 4 Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! 5 Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

God heeft de Geest geschonken omdat men op Hem vertrouwt (fides: "geloof" maar ook: "vertrouwen")... Wanneer wij geloven komt God ons ongeloof te hulp....

Paulus lijkt me zich hier vrij duidelijk uit te drukken... Dat moet zelfs een ijverige bijbelstudent kunnen snappen....  ;)

De gebraden kippen vliegen ons inderdaad gewoon de mond in: Rom 3:24 "en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost"... Maar dat is geen reden om vervolgens de rest van je leven stil te gaan zitten, volgens diezelfde Paulus...

Geen kip of ei... De volgorde is duidelijk...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3935 Gepost op: april 08, 2011, 11:25:30 am »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 11:13:
[...]

Jezus geeft inderdaad indirect antwoord op de vraag.

Wie oren heeft om te luisteren, hij luistere.

Spreuken 1:5 Een wijze zal luisteren en meer onderricht in zich opnemen, en een man van verstand is degene die bekwaam beleid verwerft,
Met die spreuk mag je het vervolgens doen... Genoeg weer over de kwestie...

En weer een Salami voor in mijn kast....  :+

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3936 Gepost op: april 08, 2011, 11:30:31 am »

quote:

Nunc schreef op 07 april 2011 om 19:21:Dat was toen ik erop wees, dat WTG bronnen een onderscheid maken tussen de periode van het duizendjarig rijk (hoelang? duizend jaar dus, Opb.19) en het eeuwige leven
De bijbel maakt onderscheid. Over gestorvenen die een ( aardse) opstanding verkrijgen zet de bijbel dit:
Joh 5:
25 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Het uur komt, en is nu, waarin de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en zij die er acht op hebben geslagen, zullen leven.
26 Want evenals de Vader leven in zichzelf heeft, zo heeft hij ook de Zoon gegeven leven in zichzelf te hebben.
27 En hij heeft hem macht gegeven om te oordelen, omdat hij de Zoon des mensen is.
28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen
29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

De laatsten komen niet in aanmerking voor eeuwig leven.

quote:

oh, dus er zijn ook honderden (wellicht wel meer) denominaties die op bepaalde punten het met het WTG eens zijn, maar op andere punten niet (immers: als ze het overal over eens waren, waarom zijn ze dan geen lid bij het WTG?).
er zijn enkele kleinere religies, die  op punten  een ongeveer eenzelfde mening hebben. Wanneer zij het op alle punten eens waren, dan hadden zij geweten dat verdeeldheid niet de  christelijke eenheid is. Ook zijn er mensen met een persoonlijke site, die gelijksoortige ontdekkingen hebben gedaan. Ook zij vinden “de kooi” te benauwend. De smalle weg te beperkend.

quote:

Nee, de discussie wordt pas een interessant gesprek, als we allemaal willen buigen voor Gods gezag.
Jer 7: 26 Doch zij luisterden niet naar mij en zij neigden hun oor niet, maar zij bleven hun nek verharden. Zij handelden nog erger dan hun voorvaders!
Romeinen 10:21 Maar aangaande Israël zegt hij: „De gehele dag heb ik mijn handen uitgebreid naar een volk dat ongehoorzaam is en tegenspreekt.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3937 Gepost op: april 08, 2011, 12:15:44 pm »

quote:

Trajecto schreef op 07 april 2011 om 18:51:
Ach ja een gelegenheid om je weer eens bijna gelijk aan Jezus te achten. Graag gedaan, zal ik maar zeggen, al heb ik je die gelegenheid niet bewust gegeven en is het meer zo dat jij die graag steeds opzoekt en ziet.
Of het Nederlands wat jij gebruikt steeds zo gewoon is, is discutabel trouwens.
Je wenst helaas mijn woorden zo te interpreteren, dat ik mij gelijk aan Jezus acht, ondanks het feit, dat ik regelmatig betoond heb, dat in geen volmaakte onderwijzer en zelf onvolmaakt ben.  
In plain  English: I am NOT perfect!

quote:

Het gaat me er niet zozeer om, om iets te verdraaien als wel om jou te tonen door bijna gelijke woorden te gebruiken wat je eigenlijk aan het doen bent. Maar jij ziet het niet, dus het heeft niet geholpen. Jammer.

Juist jij wilt slechts zelden Bijbelboeken naar de geest begrijpen; per saldo is wat jij als symbolisch op te vatten verstaat, een zeer gering percentage.
Ik zie meer, dan jij denkt. Je vervangt God door wtg, dat is blasfemie.
Daarmee geef je te kennen, dat je niet erg geestelijk gezind bent.

quote:

Het "in het algemeen" is minder belangrijk in posts aan mij. Ik hoef er niet content mee te zijn wanneer je mijn posts als kapstok gebruikt voor algemene dingen die jij graag wilt rondbazuinen ook al had ik het er niet over. Het is iets wat je hier steeds doet trouwens: de posts van anderen zijn vooral een gelegenheid om rond te bazuinen wat je wilt zeggen. Of het een reactie is op wat de ander zegt heeft veel geringere prioriteit.
Ik kan niet weten wat iedereen persoonlijk precies gelooft, daarvoor zijn er teveel variaties, ook binnen één geloofsrichting.

Ik volg gewoon Jezus opdracht uit, dat noem je bazuinen. Prima. Ik laat zien awt de Bijbel werkelijk leert. Meer niet.

Zefanja 2:3 zoekt JHWH, al GIJ zachtmoedigen der aarde, die Zíjn rechterlijke beslissing hebt volbracht. Zoekt rechtvaardigheid, zoekt zachtmoedigheid. Wellicht zult GIJ verborgen worden op de dag van JHWH’s toorn.

quote:

"Ook eeuwig leven op aarde wordt niet geaccepteerd, ondanks een duidelijke onderbouwing," is iets wat wel to the point is in een post aan mij, maar het is verder ook een punt waar als men de oude posts doorleest er weer een demonstratie van de nutteloosheid om het er over te hebben naar voren komt. Je geeft jouw onderbouwing en accepteert verder geen tegenargumentatie en blijft mijns inziens slechte onderbouwingen onveranderd naar voren schuiven. Dan houdt het dus op -- gesprek/discussie mislukt. We blijven gewoon op het standpunt dat we tevoren al hadden.
Wat ik doe, is het Bijbelse standpunt naar voren brengen.

Doordat Satan  ontkende dat de mens zouden sterven,  wanneer zij Gods geboden opzettelijk overtraden, kwam hij toch als leugenaar naar voren. Vervolgens introduceerde hij de onsterfelijke ziel. Het gevolg daarvan was mensen in een “hiernamaals” gingen geloven, alhoewel de Bijbel dat NERGENS leert. De Bijbel leert wel een opstanding aan het einde der tijden. Jezus demonstreerde dat.

Pas met de komst van Jezus kwam er ook hemels leven in beeld, als een vervulling van Abrahams belofte. Joden kregen  het voorrecht van de kleine kudde aangeboden. Toen zij dat massaal weigerden, werd dat voorrecht voor bekeerde heidenen geopend. Degenen die met de HG gezalfd werden, werden aangesteld als koningen en priesters om samen met Jezus vanuit de hemel te gaan regeren, zij zijn het nieuwe Jeruzalem.

Maar dat kan je helaas niet zien, door de aanwezige on-Bijbelse leer.

Je hebt heel goed gezien, dat ik menselijk redeneringen naast mij neerleg. Omdat deze redeneringen God wens negeren of zelfs ontkennen.

Het is jammer dat je niet wil zien dat je pas inzicht door Gods geest kan krijgen, wanneer alle on-Bijbelse leer hebt verwijderd. Dit zijn vormen van geestelijke belemmeringen, waardoor juist de verschillende interpretaties en religies zijn ontstaan. De Bijbel noemt dat een sluier over het goede nieuws.

quote:

Conclusie: we kunnen nog lang of kort praten maar bij jou zal zich nooit enige verandering voordoen.
Ondanks al mijn inspanningen heb je nog steeds niet begrepen, dat ik al een zeer grote verandering heb ondergaan, ik ben uit Babylon de grote getreden, overeenkomstig  het Bijbelse gebod..

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #3938 Gepost op: april 08, 2011, 12:37:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 april 2011 om 13:53:Het onderscheid dat jij aanbrengt tussen een prijs voor een "grote of kleine kudde" zie ik bij Paulus niet terug... Op DAT punt ben je dus aan het "doorassociëren", "doorinterpreteren".... (lees je de passage vanuit je eigen achtergrond - waar niets op tegen is, dat moge duidelijk zijn...).
Paulus houdt het echter bij een "erekrans die nooit vergaat" als prijs... Ook voor zichzelf...
Dat kan je ook niet zien.

Dat heb ik al vaker betoond. Vermoedelijk wil je dat ook niet zien, het is een fundament waarop de leer van veel kerken is gebaseerd.

Toch heeft Paulus in de Wij vorm het over medegezalfden. Degenen die met de HG zijn gezalfd.

In de bovenkamer met Pinksteren was dat zichtbaar in de vorm van een vuurvlam. Ook was het voor omstanders  merkbaar dat er iets heel bijzonders had plaatsgevonden. Ze spraken plotseling in talen.

Hand 2:
 6 Toen dan dat geluid ontstond, kwam de menigte bijeen en was verbijsterd, daar iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken.
7 Ja, zij waren verbaasd en gingen zich verwonderen en zeiden: „Ziet, zijn niet allen die daar spreken, Galileeërs?
8 Hoe komt het dan dat een ieder van ons zijn eigen taal hoort, waarin wij werden geboren?
9 Parthen en Meden en Elamieten, en de bewoners van Mesopotamië, en Judea en Kappadocië, Pontus en het district Asia
10 en Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, en de hier tijdelijk verblijvende mensen uit Rome, zowel joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren, wij horen hen in onze talen over de grote daden van God spreken.”

Joden waren volgens gebruik naar Jeruzalem getrokken om het pesach te vieren.
De jaarlijkse herdenking van de uittocht uit Egypte.
Men kwam dus uit alle windstreken naar Jeruzalem toe en werden vervolgens in hun eigen taal aangesproken, door de personen die met de HG waren gezalfd.

Het is de Bijbel die de kleine kudde een hemelse regeringstaak toewijst. Deze tekst heb ik al meerdere malen aangehaald.

„Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” — LUKAS 12:32.

1 Petrus 5:4 En wanneer de opperherder openbaar gemaakt is, zult GIJ de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid ontvangen. [kroon is een teken van regeringsmacht]

Joh 10: 16 En ik heb nog andere schapen (de grote schare), die niet van deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3939 Gepost op: april 08, 2011, 01:12:40 pm »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 12:37:
[...]
Het is de Bijbel die de kleine kudde een hemelse regeringstaak toewijst. Deze tekst heb ik al meerdere malen aangehaald.

„Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” — LUKAS 12:32.

1 Petrus 5:4 En wanneer de opperherder openbaar gemaakt is, zult GIJ de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid ontvangen. [kroon is een teken van regeringsmacht]
Dat krijg je er van als je de Schrift opgelegd te "concordant vertaald" moet lezen... Dan zie je elke "kroon" staan voor "regeringsmacht"! Maar in Openbaring 2:10 staat deze "kroon" symbool voor een (eeuwig) leven... En zo ook in sommige gevallen als Paulus spreekt over een "kroon":

Openb 2:10 Wees niet bevreesd voor wat u lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen van u in de gevangenis werpen, opdat u verzocht wordt. En u zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees trouw tot in de dood, en Ik zal u de kroon van het leven geven (τὸν στέφανον τῆς ζωῆς). (stephanos = kroon; zoë = leven).

Maar: bedoelt Christus dan ook hier niet "regeringsmacht"?? Hij gaat verder in vers 11: Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, zal zeker geen schade toegebracht worden door de tweede dood.

Hij heeft het ECHT over het "eeuwige leven"...!! ὁ στέφανος τῆς ζωῆς...
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 01:13:15 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #3940 Gepost op: april 08, 2011, 01:17:17 pm »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 12:15:
[...]
Doordat Satan  ontkende dat de mens zouden sterven,  wanneer zij Gods geboden opzettelijk overtraden, kwam hij toch als leugenaar naar voren. Vervolgens introduceerde hij de onsterfelijke ziel. Het gevolg daarvan was mensen in een “hiernamaals” gingen geloven, alhoewel de Bijbel dat NERGENS leert. De Bijbel leert wel een opstanding aan het einde der tijden. Jezus demonstreerde dat.
Correctie: het WTG leert dat NERGENS... De Bijbel leert iets over de aartsvaders van Israël... Ruim voordat ze werden begraven werden ze verenigd met....?? Juist: hun voorouders....

Beepee: je moet tegenargumenten weerleggen (en niet slechts weerspreken) als je dergelijke stellige uitspraken wil blijven doen, en tegelijk OOK nog geloofwaardig wil blijven!!!! (lees: weer wil worden...)
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 01:19:22 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3941 Gepost op: april 08, 2011, 03:53:30 pm »
Ruwweg waren er in Jezus zijn tijd Farizeeërs en Sadduceeërs die beide grootgebracht waren met dezelfde geschriften en toch ieder wat anders beleden:

'Want de Sadduceeën zeggen, dat er geen opstanding is, noch engel, noch geest, maar de Farizeeën belijden het beide.' (Hand 23,8)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #3942 Gepost op: april 08, 2011, 04:31:38 pm »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 10:52:
[...]
Jezus bracht ander goed nieuws dan je Joden verwachtten, dus verwierpen zij hem en zagen hem als een sekte.

Een sekte is meestal een afscheiding van een religie. Gebruikelijk  behoren “de anderen” tot een sekte.

De smalle weg, de poort, zijn geloofssynoniemen, voor de joden heel herkenbaar. Jezus boodschap werd door slechts weinigen aanvaard. Toch kwamen hele groepen tegelijk tot geloof.  Hand 2:41; Hand 4:4; Hand 5:14.

Kijk je naar de gebeurtenissen in Jezus tijd, dan zie de dat het joodse geloof verdeeld was in meerdere sekten.

Wat moesten de joden doen, een persoonlijk geloof tentoonspreiden?

Of moesten zij toetreden tot Jezus volgelingen. Jezus noemde  dat  “de Kooi”.

Zij moesten zich bekeren en daarna Christus volgen.
Dat is en blijft iets persoonlijks tussen jou en de Heer ongeacht of je je in groepsverband bekeert of niet, of je tot een kring toetreedt of niet.

quote:

[...]
De vraag die je kan stellen, steunt God verdeeldheid in geloof?

Er is een grote verscheidenheid waarin je de veelkleurige wijsheid van God kan herkennen. Verdeeldheid is een werk van het vlees, geeft Paulus aan. Echter in alle geloofsrichtingen heb je mensen die wel degelijk door de Geest leven en die zijn eensgezind, ook al zitten ze ook in een verscheidenheid van kerken.

quote:

Bepalen mensen op welke manier God aanbeden wordt, of stelt hij zelf de voorwaarden?

Is de oproep gaat uit van haar (Babylon de grote) een loze kreet?

Of komt het overeen met Jezus waarschuwing in Mt 24:15, waardoor Jezus volgelingen hals over kop Jeruzalem verlieten?

We hebben in Galaten 5 en 1 Corinthiers gezien dat wie door de Geest van God leeft, geen zonde meer zal willen doen. En God zoekt mensen die Hem aanbidden in Geest en in Waarheid. Tegen zulke mensen is de wet niet. Het gaat om levend geloof, niet om een rijtje voorwaarden ofzo.

quote:

Zou het niet kunnen zijn dat vele mensen in Satans verdeel en heers tactiek  trappen, waardoor Gods geest niet werkzaam kàn zijn?

Het is mogelijk, Beepee.
De kerk tot babylon uitroepen lijkt me bijvoorbeeld een typische verdeel tactiek, die in elk geval niet van God komt.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3943 Gepost op: april 08, 2011, 06:10:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 april 2011 om 15:53:
Ruwweg waren er in Jezus zijn tijd Farizeeërs en Sadduceeërs die beide grootgebracht waren met dezelfde geschriften en toch ieder wat anders beleden:

'Want de Sadduceeën zeggen, dat er geen opstanding is, noch engel, noch geest, maar de Farizeeën belijden het beide.' (Hand 23,8)
Nee, de saduceeen geloofden dat alleen de 5 boeken van mozes van God komen

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3944 Gepost op: april 08, 2011, 06:30:01 pm »

quote:

Beepee schreef op 08 april 2011 om 10:52:
[...]

Lees 1 korinte 10 vanaf vers 27 nog eens.

quote:

Jij bent degene die in dit topic als eis stelt dat we eerst de (zogenaamde) oorsprong van allerlei leer zouden moeten onderzoeken. In de bijbel zie ik dat we bij God en zijn woord moeten beginnen. Maar als ik dat doe, dan wil jij daar niet eens op in gaan

quote:

Sinds wanneer wordt God beperkt door een schepsel?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3945 Gepost op: april 08, 2011, 08:15:51 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 april 2011 om 18:10:
[...]

Nee, de saduceeen geloofden dat alleen de 5 boeken van mozes van God komen
Dat is best mogelijk, maar volgens Jezus wordt er in diezelfde boeken over de opstanding geschreven (Ex 3,6+15-16) dus in die tijd verschilde men al van mening. Doch hadden de Farizeeërs het wat de wederopstanding in de eindtijd betreft correct, omdat hun leer hieromtrent aansluit (Joh 11,24-25) bij wat Christus leerde.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 08:17:13 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3946 Gepost op: april 08, 2011, 08:42:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 april 2011 om 20:15:
[...]

Dat is best mogelijk, maar volgens Jezus wordt er in diezelfde boeken over de opstanding geschreven (Ex 3,6+15-16) dus in die tijd verschilde men al van mening.(...)
Ja, omdat Exodus nu niet de meest duidelijke tekst is w.b.t. leven na de dood.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3947 Gepost op: april 09, 2011, 12:53:43 am »

quote:

Trajecto schreef op 07 april 2011 om 18:51:
Conclusie: we kunnen nog lang of kort praten maar bij jou zal zich nooit enige verandering voordoen. (Dit tenzij er alsnog zich een inzicht bij jou zou gaan voordoen dat niet alles van wat je tot nog toe dacht onfeilbaar is -- Gods wegen zijn ondoorgrondelijk -- maar de kans is vrijwel nihil. Dat is wat ik ervan denk.)
Dat klinkt als een afsluitend reageren en ik heb eerder dezelfde conclusie getrokken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3948 Gepost op: april 09, 2011, 12:56:06 am »

quote:

Nunc schreef op 08 april 2011 om 20:42:
[...]

Ja, omdat Exodus nu niet de meest duidelijke tekst is w.b.t. leven na de dood.

Volgens Jezus wel.

Mattheus 22
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, Die daar zegt:
32   Ik ben de God van Abraham, en de God van Izak, en de God van Jakob! God is niet een God der doden, maar der levenden.
33 En de scharen, dit horende, werden verslagen over Zijn leer.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3949 Gepost op: april 09, 2011, 12:45:48 pm »

quote:

Piebe schreef op 09 april 2011 om 00:56:
[...]

Volgens Jezus wel.

Mattheus 22
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, Die daar zegt:
32   Ik ben de God van Abraham, en de God van Izak, en de God van Jakob! God is niet een God der doden, maar der levenden.
33 En de scharen, dit horende, werden verslagen over Zijn leer.
Als het zo voor de hand lag, waren de scharen niet achterovergeslagen van verbazing en verwondering. We kunnen hier lang en breed over door blijven praten, maar als je alleen (zoals de Saduceeen) de opmerking hebt dat God de God van Abraham, Isaak en Jacob is, dan kan dat betekenen dat die drie op e.o.a. manier nog 'bestaan', maar dat is niet de enige mogelijke interpretatie.