quote:
Inderdaad. Slechts weinige, zo weinig dart de discipelen zich afvragen of er wel gered kunnen worden. Om dat te voorkomen beperkt God de tijd ten behoeve van de uitverkorenen. Mt 24:22. Mr 13:20
quote:
Maar bij mijn eerdere bespreking van deze tekst uit Lucas gaf ik al aan dat Jezus geen rechtstreeks antwoord geeft op deze vraag
Klopt, maar hij geeft wel antwoord. Lukas 13:24-27.
quote:
Vraag: worden er maar weinig gered? Jezus: "Veel zullen proberen om door de smalle deur naar binnen te gaan, maar slagen er niet in"...
waarom niet? Hij zegt: 24 „Spant U krachtig in. Lett.: „Strijdt (Worstelt) voortdurend.” Je dient dar dus zeer veel moeite voor te doen, vandaar dat Paulus dat met een wedloop vergelijkt.
quote:
Vraag: wie wordt er behouden? Jezus: Kijk eens naar al die mensen die niet behouden worden!! Jezus draait hier onze blikrichting OM: "let niet op je eigen behoud, maar let op de zondaar die verloren dreigt te gaan!!" Ezechiël 18:32 zou hier OOK een heel goede verwijstekst zijn in dit verband!! (En eigenlijk vind ik zelf dat de NWV-verwijsteksten afleiden van de boodschap... Zie maar eens hoe Mat 19 verder gaat: "bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk!")
Nu ga je zelf interpreteren en gaat je vooroordeel overheersen.
Jezus draait niets om. Hij constateert dat velen zullen niet in staat zijn. Hij had ervaring opgedaan met de weerbarstige joden, die zich een andere koning interpreteerden op basis van hun eigen verwachtingen.
Wanneer je de sv raadpleegt geeft men daar:
Mattheüs 9:35 En Jezus begon een rondreis door alle steden en dorpen, terwijl hij in hun synagogen onderwees en het goede nieuws van het koninkrijk predikte en elke soort van kwaal en elk soort van gebrek genas.
Markus 6:6 Ja, hij verwonderde zich over hun ongeloof. En hij ging in een kring de dorpen rond en onderwees.
Mattheüs 7:13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
Er zit eigenlijk weinig verschil in, de NWV is wat uitgebreider. Inzicht verkrijgen leidt juist NIET af van de boodschap. Het laat zien dat God met ons voor heeft.
Ezec
hiël 18:32 ’Want ik schep helemaal geen behagen in de dood van wie sterven moet’, is de uitspraak van de Soevereine Heer JHWH. ’Bewerkstelligt dus een terugkeer en blijft leven.’”
Ezechiël laat hier zien, dat het niet Gods bedoeling was, dat de mens zou sterven. Door Gods geboden te onderhouden, door bemiddeling van het loskoopoffer van zijn zoon is eeuwig leven weer mogelijk.
Het OT is voornamelijk geschreven voor het joodse volk. Vandaar deze verwijsteksten.
Deuteronomium 30:16 [Indien gij zult luisteren naar de geboden van JHWH, uw God,] die ik u heden gebied, door JHWH, uw God, lief te hebben, zijn wegen te bewandelen en zijn geboden en zijn inzettingen en zijn rechterlijke beslissingen te onderhouden, dan zult gij stellig blijven leven en u vermenigvuldigen, en JHWH, uw God, moet u zegenen in het land waarheen gij gaat om het in bezit te nemen.
Ezechiël 18:9 in mijn inzettingen bleef hij wandelen en mijn rechterlijke beslissingen nam hij in acht ten einde naar waarheid te handelen — hij is rechtvaardig. Hij zal beslist blijven leven’, is de uitspraak van de Soevereine Heer JHWH
quote:
Fil 3:12 Als deze tekst iets zegt over het "binnengaan van de Nauwe Deur", wat zegt Paulus daar dan over?
Fil 3:8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. …… ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt.
Hij had een voorname positie onder de Joden. Hij had discipelen van Jezus vervolgt en naar het leven gestaan, gaf goedkeuring aan de moord op Stefanus.
quote:
Dat doel in vers 12 = vers 10 en 11: Christus kennen, de kracht van zijn opstanding ervaren, delen in zijn lijden en aan Hem gelijk worden in zijn dood, in de hoop ook zelf uit de dood op te staan... DAT is het doel van Paulus; "de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept". Als deze verwijzing klopt, dan geldt m.i. ook hier: Jezus = de Smalle Deur!! En die deur binnengaan = geloven in Christus (vers 9).
De christenheid onderscheid niet dat Paulus gezalfd werd met de HG en daardoor, als lid van de kleine kudde, een hemelse hoop heeft.
Is zijn uitverkiezing en die van de andere gezalfden definitief? Nee, want wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden. Mt 24:13.
quote:
Ik snap de associatie met Jes 55: Hierheen! Hier is water, voor ieder die dorst heeft.
Joh 7: Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken!
Dan zou je deze associaties ook moeten snappen.
Jes 65: 13 Daarom, dit heeft de Soevereine Heer JHWH gezegd: „Ziet! Míjn knechten zullen eten, maar GÍJ́ zult honger lijden. Ziet! Míjn knechten zullen drinken, maar GÍJ́ zult dorst lijden. Ziet! Míjn knechten zullen zich verheugen.
Joh 4: 10 Jezus gaf haar ten antwoord: „Indien gij de vrije gave Gods hadt gekend en wist wie het is die tot u zegt: ’Geef mij te drinken’, zoudt gij hem hebben gevraagd, en hij zou u levend water hebben gegeven.”
13 Jezus gaf haar ten antwoord: „Iedereen die van dit water drinkt, zal weer dorst krijgen.
14 Al wie van het water drinkt dat ik hem zal geven, zal nimmermeer dorst krijgen, maar het water dat ik hem zal geven, zal in hem een bron van water worden dat opborrelt om eeuwig leven te schenken.”
31 Ondertussen drongen de discipelen bij hem aan en zeiden: „Rabbi, eet.”
32 Maar hij zei tot hen: „Ik heb voedsel te eten dat GIJ niet kent.”
33 Daarom zeiden de discipelen toen tot elkaar: „Heeft iemand hem soms iets te eten gebracht?”
34 Jezus zei tot hen: „Mijn voedsel is, dat ik de wil doe van hem die mij heeft gezonden en zijn werk voleindig.
Deze teksten gaan over geestelijk voedsel.
Vandaar ook dat het Gods wens is dat iedere gelovige een nauwkeurige kennis bezit. Verzadigt door geestelijk voedsel heeft satan weinig kans.
Satan zei tot Jezus: Matthéüs 4:1-4 „Er staat geschreven: ’De mens moet niet van brood alleen leven, doch van elke uitspraak die uit JHWH’s mond voortkomt’”
Jezus was geestelijk dusdanig gevoed, dat hij Satan kon weerstaan, ondanks zijn fysieke behoeften.
quote:
En toch... Jesaja leert: Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond. Johannes: de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.
De heilige geest. In verreweg de meeste gevallen hebben de woorden roe′ach en pneu′ma betrekking op Gods geest, zijn werkzame kracht, zijn heilige geest.
quote:
Wat leert Paulus hier? Rom 9:
Romeinen 9:30 Wat zullen wij dan zeggen? Dat mensen der natiën, hoewel zij de rechtvaardigheid niet nastreefden, de rechtvaardigheid toch hebben verkregen, de rechtvaardigheid die voortvloeit uit geloof;
31 maar Israël, hoewel het een wet der rechtvaardigheid nastreefde, heeft de wet niet bereikt.
32 Om welke reden? Omdat het die niet nastreefde door geloof, maar als door werken. Zij zijn gestruikeld over de „steen der struikeling”,
33 zoals er staat geschreven: „Ziet! Ik leg in Sion een steen der struikeling en een rots des aanstoots, maar wie zijn geloof erop grondt, zal niet worden teleurgesteld.”
Jezus discipelen predikten het goede nieuws uitsluitend tot de joden. Immers Joden mochten geen betrekkingen onderhouden met heidenen (meestal afgodenaanbidders). Zij bezagen hen als onrein. God bracht daar verandering in, aangezien de joodse meerderheid het voorrecht van de kleine kudde afwees. Daarom liet hij Petrus dit voorrecht voor bekeerde heidenen openen. Cornelius was de eerste. Handelingen 10:9-23a.
quote:
1 Tim 6:12 Strijd de voortreffelijke strijd van het geloof. Geloof in Wie? "In Hem die God gezonden heeft!!" (de Smalle Weg!)
1 Timotheüs 6:12 Strijd de voortreffelijke strijd van het geloof, grijp het eeuwige leven stevig vast, waartoe gij werdt geroepen en waarvan gij ten overstaan van vele getuigen de voortreffelijke openbare bekendmaking hebt afgelegd.
Je ziet dus dat degenen die geloof oefenen, openbaar getuigenis geven, overeenkomstig Jezus opdracht.
Jezus is de weg en de waarheid die naar eeuwig aards leven leidt.
De smalle weg dient verkozen te worden boven de brede weg. Door op de smalle weg volhardend te blijven wandelen tot het einde, die zal worden gered. Zij overleven Gods ingrijpen.