Auteur Topic: vrouwenstemrecht  (gelezen 5831 keer)

Drebbel

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Gepost op: maart 09, 2010, 09:26:10 pm »
Aan het eind van de vorige eeuw is de discussie los gebarsten of vrouwen ook stemrecht mogen hebben het de verkiezing van ouderling en of diakenen...

ik merk echter bij onze gkv gemeente dat van de belijdende leden ongeveer de helft stemt. veel vrouwen stemmen niet... is dit herkenbaar of zijn wij een uitzondering?
En kunnen we een inhoudelijke discussie starten of het wel of niet mogen stemmen van vrouwen?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2010, 11:44:43 pm »

quote:

Drebbel schreef op 09 maart 2010 om 21:26:
Aan het eind van de vorige eeuw is de discussie los gebarsten of vrouwen ook stemrecht mogen hebben het de verkiezing van ouderling en of diakenen...

ik merk echter bij onze gkv gemeente dat van de belijdende leden ongeveer de helft stemt. veel vrouwen stemmen niet... is dit herkenbaar of zijn wij een uitzondering?
En kunnen we een inhoudelijke discussie starten of het wel of niet mogen stemmen van vrouwen?

Een opkomst van rond de 65% is bij ons gewoon en de dames doen actief mee.
Als een kerkenraad van mening is dat de gemeente moet kiezen dan geldt dat keuzerecht voor allen die ook aan mogen gaan aan het avondmaal volgens mij.
Het stemrecht van de vrouw is overigens wat mij betreft helemaal geen onderwerp.
Mannen en vrouwen vormen de gemeente en beide zijn gelijkwaardig in de gemeente.
Er is geen hoger geslacht en geen lager geslacht.
Mail me maar als je wat wilt weten

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2010, 08:56:21 am »

quote:

Drebbel schreef op 09 maart 2010 om 21:26:
ik merk echter bij onze gkv gemeente dat van de belijdende leden ongeveer de helft stemt. veel vrouwen stemmen niet...


Maar waarom stemmen ze dan niet? Hebben ze geen interesse of moeten ze op de kinderen passen ofzo? Of stemmen ze niet uit principe? En gaat het om jongere of oudere vrouwen?

Ik weet niet dat er in mijn gemeente vrouwen zin die uit principe niet stemmen. Het stemrecht voor vrouwen op zich, is voor mij ook geen punt van discussie.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2010, 10:02:22 am »
Man en vrouw zijn een, denk ik. En praten dus met 1 mond. Best kans dat alleenstaande (oudere) vrouwen wel meestemmen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2010, 10:07:49 pm »
Ik vroeg me laatst af vanaf wanneer het mogelijk is geworden in de GKV om als vrouw te stemmen?

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2010, 10:10:41 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 10 maart 2010 om 22:07:
Ik vroeg me laatst af vanaf wanneer het mogelijk is geworden in de GKV om als vrouw te stemmen?
Ommen 1993

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2010, 10:16:55 pm »
Het enige juiste antwoord lijkt me trouwens dat het totaal niet uitmaakt. God geeft ambtsdragers aan zijn gemeente. Het lijkt mij nuttiger als we daarvoor een 6-jarig kind met een dobbelsteen laten gooien, maar als er zonodig gestemd moet worden, het zij zo. Als we dan stemmen, dan zou ik niet weten waarom vrouwen niet mogen meestemmen? Van mij mogen de gasten ook meestemmen. Ik vind 't nogal van wantrouwen tegen God getuigen als je denkt dat hij door een paar vrouwen ineens z'n plannen in de war zou laten sturen.

nieuw terbregge

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2010, 04:33:17 pm »
Pooh heeft gelijk dat in de gkv sinds Ommen 1993 door vrouwen gestemd kan worden. Dat neemt niet weg dat dit eigenlijk veel te laat was. Beter was geweest dat al vanaf de reformatie dit stemrecht goed meegenomen was, uitkomend in stemrecht voor mannen en vrouwen.

Overigens hebben de goedbedoelde quotes hierboven als ‘man en vrouw zijn 1’, ‘geen hoger of lager geslacht’ etc. beperkte houdbaarheid. Zodra het over de ambten gaat, wordt dit aan vrouwen onthouden. Maar dat is niet de discussie die Drebbel beoogt.

Ik heb sterk de indruk dat de gkv het stemrecht voor vrouwen te lange tijd hebben tegengehouden omdat niet de indruk gewekt mocht worden dat de gkv zich liet beïnvloeden door de emancipatiegolven in Nederland. Daardoor bleven de bijbelse uitgangspunten te lang buiten beeld, helaas.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2010, 04:36:12 pm »
Ik wil mijn redenering ook wel omdraaien hoor:

Het enige juiste antwoord lijkt me trouwens dat het totaal niet uitmaakt. God geeft ambtsdragers aan zijn gemeente. Het lijkt mij nuttiger als we daarvoor een 6-jarig kind met een dobbelsteen laten gooien, maar als er zonodig gestemd moet worden, het zij zo. Als we dan stemmen, dan zou ik niet weten waarom vrouwen daaraan zouden moeten meedoen? Van mij hoeven de mannen ook niet te stemmen. Laat alleen diegenen stemmen die de afgelopen week jarig waren. Of iedereen wiens naam met een K begint. Ik vind 't nogal van wantrouwen tegen God getuigen als je denkt dat hij bij gebrek aan stemmen ineens z'n plannen in de war zou laten sturen.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2010, 05:47:48 pm door Pooh »

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #9 Gepost op: maart 11, 2010, 04:37:32 pm »
Welke Bijbelse uitgangspunten?

nieuw terbregge

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #10 Gepost op: maart 11, 2010, 07:44:21 pm »
Terecht zegt Pooh dat er andere manieren zijn om ambtsdragers te benoemen dan via verkiezing. Het probleem is echter niet dat je (m/v) per se zou moeten stemmen, het probleem is (was) meer dat mannen mochten stemmen en vrouwen, ook al wilden ze stemmen, dat niet mochten.
Er zijn geen bijbelse aanwijzingen die dat rechtvaardigen.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #11 Gepost op: maart 11, 2010, 10:36:36 pm »
Waarom moet overal een bijbelse aanwijzing voor zijn? Of het is een principieel punt, en dan zou je moeten loten (dat is immers de bijbelse methode), of het is een niet principieel punt, en dan is het ongeveer even relevant als de kleur en vorm van de stoelen in de kerkzaal.

Er was een methode, die is ontstaan in een bepaalde tijdsgeest, en die is aangepast in een andere tijdsgeest. Net zoals de stoelen vroeger harde houten banken waren, en tegenwoordig moderne lichtvoetige comfortable stoeltjes. Daar is toch weinig principieels aan? Is gewoon een kwestie van smaak, tijdsgeest, en zo min mogelijk mensen tegen 't hoofd stoten.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2010, 10:36:59 pm door Pooh »

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #12 Gepost op: maart 11, 2010, 11:13:26 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 11 maart 2010 om 19:44:
Terecht zegt Pooh dat er andere manieren zijn om ambtsdragers te benoemen dan via verkiezing. Het probleem is echter niet dat je (m/v) per se zou moeten stemmen, het probleem is (was) meer dat mannen mochten stemmen en vrouwen, ook al wilden ze stemmen, dat niet mochten.
Er zijn geen bijbelse aanwijzingen die dat rechtvaardigen.

Vrouwen die hun man moeten gehoorzamen, de man als hoofd van het gezin, vrouwen die moeten zwijgen in de gemeente...
Het hoeven absoluut geen doorslaggevende punten te zijn, maar doen alsof er geheel geen Bijbelse aanwijzingen zijn is ook wat onzinnig.
Laat uw ja een ja zijn.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #13 Gepost op: maart 11, 2010, 11:54:38 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 11 maart 2010 om 23:13:
[...]

Vrouwen die hun man moeten gehoorzamen, de man als hoofd van het gezin, vrouwen die moeten zwijgen in de gemeente...
Het hoeven absoluut geen doorslaggevende punten te zijn, maar doen alsof er geheel geen Bijbelse aanwijzingen zijn is ook wat onzinnig.

Als je een punt wilt maken kom dan ook met de aanwijzingen.
Mogelijk kun je een aantal doen omkeren in hun denken  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #14 Gepost op: maart 12, 2010, 12:59:08 am »

quote:

okidoki schreef op 11 maart 2010 om 23:54:
[...]

Als je een punt wilt maken kom dan ook met de aanwijzingen.
Mogelijk kun je een aantal doen omkeren in hun denken  O-)
Volgens mij gaf ik die en ik heb er volstrekt geen behoefte om hier mensen te doen omkeren in hun denken.
Laat uw ja een ja zijn.

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #15 Gepost op: maart 12, 2010, 10:11:23 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 11 maart 2010 om 23:13:
[...]

Vrouwen die hun man moeten gehoorzamen, de man als hoofd van het gezin, vrouwen die moeten zwijgen in de gemeente...
Het hoeven absoluut geen doorslaggevende punten te zijn, maar doen alsof er geheel geen Bijbelse aanwijzingen zijn is ook wat onzinnig.


*Mellon kan zwijgend stemmen*

 :+
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2010, 10:13:07 am door Mellon »

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #16 Gepost op: maart 15, 2010, 06:34:11 am »

quote:

nieuw terbregge schreef op 11 maart 2010 om 16:33:
Zodra het over de ambten gaat, wordt dit aan vrouwen onthouden. Maar dat is niet de discussie die Drebbel beoogt.

Ik heb sterk de indruk dat de gkv het stemrecht voor vrouwen te lange tijd hebben tegengehouden omdat niet de indruk gewekt mocht worden dat de gkv zich liet beïnvloeden door de emancipatiegolven in Nederland. Daardoor bleven de bijbelse uitgangspunten te lang buiten beeld, helaas.


Ook binnen de GKV heeft men "voortschrijdend inzicht" en liggen de eerste plannen op tafel om vrouwen toe te laten tot het ambt,resp de discussie daarover loopt maar dat terzijde.

Mbt je tweede opmerking zou dat idd best wel een zo zijn,maar voorheen was het altijd zo dat de gkv gemeenschap wat achter liep met bepaalde zaken (dat hoeft niet altijd nadelig te zijn) maar het is prima dat ook vrouwen hyn stem kunnen laten horen.Stel je voor je bent vrijgezel,maag wel je bijdarge overmaken maar stemrecht heb je niet ?! Beetje krom.

@Pooh:dobbelen doe ik met een glas wijn of biertje  :P

Drebbel

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #17 Gepost op: maart 15, 2010, 08:28:59 am »
Dobbelsteen werpen lijkt mij een betere manier idd. In beide gevallen geloven we dat God de stemming/dobbeling leidt... (Christocratie)

over de vraag of ook de zusters in de gemeente hun stem mogen uitbrengen bij de verkiezing van ambtsdragers geeft de Schrift geen rechtstreeks antwoord; uit de 'indirecte Schriftgegevens' blijkt het volgende: (citaat uit akta)

a. God zelf roept in Christus tot het ambt (Hand. 20:28, 1 Kor. 12:28, Ef. 4:11);

b. bij het roepen tot het ambt schakelt Hij mensen in: de gemeente om gaven op te merken en aan te wijzen (Hand. 1:21-26, 6:3a, 5, 6a); de ambtsdragers om beginnen eindverantwoordelijkheid te dragen (Hand. 6:3b, 4, 6b, 14:23, Tit. 1:5);

c. de verkiezing is daarom te typeren als het middel waardoor God roept tot het ambt; het gebed (Hand. 13:2, 3, 14:23) en de Schriftuurlijke normen voor de ambtsdragers (1 Tim. 3, Tit. 1:5-9) zijn daarbij van wezenlijke betekenis; op deze wijze regeert Christus met zijn Geest en Woord, ook bij de verkiezing;

d. de Schrift geeft geen algemeen zwijggebod voor de vrouw in de gemeente:

1. mannen én vrouwen delen in de gaven van de profetie (Hand. 2:17, 18, 21:9);

2. 1 Kor. 11:5 staat haar het bidden en profeteren toe, mits het op een manier gebeurt die met haar positie in overeenstemming is;

3. Schriftgegevens als Hand. 18:26, Rom. 16:1vv en Fil. 4:3, 4 laten een actieve betrokkenheid en inschakeling van vrouwen zien bij de dienst aan het evangelie;

4. 1 Kor. 14:34-36 verbiedt de vrouw het beoordelen van profeten tijdens de eredienst, omdat ze daarmee gezag over hen zou oefenen;

5. 1 Tim. 2:11-15 verbiedt de vrouw het leidinggevend en gezaghebbend spreken tijdens de eredienst, waarmee ze haar eigen plaats verlaat en de man van zijn plaats dringt;

Drebbel

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #18 Gepost op: maart 15, 2010, 08:38:05 am »
Ander intressante topic: als we geloven dat Christus via de kerkenraad (welke "beproefde" personen ter verkiezing voorleggen aan de gemeente) en via de verkiezing ambtdragers voor zijn gemeente verkiest, is een kiesdrempel  een discutabel regeltje....
In veel gemeenten geldt een kiesdrempel. Als de ambtdrager een bepaald aantal gemeentestemmen niet gehaald heeft mag hij niet benoemd worden. Natuurlijk zullen er altijd ambtsdragers zijn met een genoeg aantal stemmen, maar als die om wat voor reden dan ook het ambt niet aannemen komt de volgende kandidaat met de meeste stemmen in aanmerking om benoemd te worden.... mits hij genoeg stemmen heeft... de ene gemeente heeft geen kiesdrempel... een andere 30%... en weer een andere 50%....

Terwijl toch alle kandidaten gewikt en gewogen zijn door de kerkenraad... de gemeente zich uitgesproken heeft, maar de kandidaten met de meeste stemmen afhaken... het is toch bijzonder dat een kandidaat welke "te weinig stemmen heeft", net zo akkoord bevonden is door de kerkenraad en het ambt wel wil aannemen dit niet mag.... door menselijk regeltje, welke volgens mij niet Bijbels te verdedigen is....

nieuw terbregge

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #19 Gepost op: maart 15, 2010, 01:15:20 pm »
Waarschijnlijk bedoel je kiesdeler i.p.v. kiesdrempel. Verder ben ik het met je eens.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
vrouwenstemrecht
« Reactie #20 Gepost op: maart 15, 2010, 02:39:34 pm »

quote:

Drebbel schreef op 15 maart 2010 om 08:38:
...
Terwijl toch alle kandidaten gewikt en gewogen zijn door de kerkenraad...
Is dat zo? In de ideale situatie niet, lijkt me. De gemeente hoort namen van kandidaten die zij geschikt achten aan te dragen. De gemeente kan bij bekend worden van de lijst bezwaren indienen. Slechts wanneer er bezwaren zijn, zal de kerkenraad kijken of die gegrond zijn. Uiteindelijk is het de gemeente die de regie in handen heeft, de kerkenraad begeleidt dat proces alleen maar. In principe is de rol van de kerkenraad marginaal.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]