Auteur Topic: De hel  (gelezen 18128 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
De hel
« Reactie #120 Gepost op: april 10, 2010, 05:55:57 pm »

quote:

Annet schreef op 10 april 2010 om 17:28:
[...]

Tegen wie spreek je hier nou eigenlijk?
Moet ik me aangesproken voelen?
Leg eens uit, want het is absoluut niet de bedoeling mooipraters een steen geven om over te struikelen.
Dat is dan toch zeker andersom ook zo? Ik krijg eveneens een tsunami aan bijbelteksten over mee heen met de boodschap..."Zo ga dat dan maar even verklaren"
Ik vind het vreemd dat je zo reageert, dan hebben we allemaal schuld!
hij spreekt tegen mij, ik kom hier wel langer en ik vind het leuk om overal een beetje tegen aan te trappen. Dat wordt hier vaak niet gewaardeerd en daarom is het nu ook een redelijk saai forum geworden, maar desalnietemin worden er soms interessante discussies gevoerd waar ik me dan niet afzeidig van kan houden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #121 Gepost op: april 10, 2010, 06:57:25 pm »
Oh, als het puur is om er tegen aan te trappen, dan weet ik ook dat je niet serieus een antwoord wil hebben op dergelijke vragen. Bedankt voor die helderheid.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #122 Gepost op: april 10, 2010, 07:00:02 pm »

quote:

Annet schreef op 10 april 2010 om 17:28:
[...]

Tegen wie spreek je hier nou eigenlijk?
Moet ik me aangesproken voelen?
Leg eens uit, want het is absoluut niet de bedoeling mooipraters een steen geven om over te struikelen.
Dat is dan toch zeker andersom ook zo? Ik krijg eveneens een tsunami aan bijbelteksten over mee heen met de boodschap..."Zo ga dat dan maar even verklaren"
Ik vind het vreemd dat je zo reageert, dan hebben we allemaal schuld!

Ik omschrijf mijn persoonlijke gevoel over de algemene sfeer. Ik heb door dat jij uit goede bedoelingen reageerd. Ik ben zelf iemand die snel het overzicht verliest en personen makkelijk door elkaar haalt, dus wie waar nu voor verantwoordelijk is, ach.. dat ben ik al kwijt :)

Je reageerd niet om ergens tegen aan te schoppen, maar omdat je iets zoekt en ergens in geloofd.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2010, 07:02:45 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #123 Gepost op: april 10, 2010, 11:27:04 pm »
Maar goed, waar waren we ook al weer?

Wel, een pater (Amadeüs) hoorde ik de volgende opmerking plaatsen:
"God is geen God die mensen in de hel gooit, maar een God die mensen uit de hel red."

Daar kon ik nog jaren op kouwen, voor ik het begreep. Maar één ding wist ik toen al wel: "die man moest weten wat hij zei. Hij was er zo zeker van."

ruben1989

• Bekijk profiel
De hel
« Reactie #124 Gepost op: april 11, 2010, 12:05:52 am »
Hoezo ergens tegen aan trappen lokt juist serieuze antwoorden uit omdat het een beetje prikkelt, als ik slechts heel gezapig met jullie mee gaat praten blijft het allemaal zo lief en worden jullie niet uitgedaagd vraagtekens te zetten bij onderdelen van het eigen geloof

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #125 Gepost op: april 11, 2010, 02:48:39 am »
Wederom bedankt voor je duidelijkheid. Ik vond je antwoord al iets om zelf weer vraagtekens bij te zetten, dus het gaat lekker vandaag :)

Wat ik zelf jammer vindt, is dat een ander weer niet op jouw vragen antwoordde. Voor het zelfde geld kom ik weer over als die betweter met het vrome gezwets. maar ja, mischien ligt dat ook wel aan mijn karakter.

Ik kan gewoon mijn bek niet houden, omdat ik graag iets nuttigs wil zeggen om iemand ten minste waar mogelijk bij te staan. Al voel ik me een klungel op dat gebied. VooraL NU, ZO LAAT IN DE NACHT. Die grote letters zijn er een voorbeeld van.
Dat was geheel perongeluk :D

Nu vraag ik me toch af: was het nu puur toneel dat je deed alsof ik van die niksnutten ben die maar van alles en nog wat klakkeloos aannemen van onze dominees, of is dat toch iets wat je onder in  je buik voelt ??

Ik heb namelijk het idee dat ik juist niet een gereformeerd verhaal op hang voor 30 procent van de gevallen. Al weet ik Piebe nog niet te overtreffen  :+
« Laatst bewerkt op: april 11, 2010, 02:52:19 am door gaitema »

Rama

• Bekijk profiel
De hel
« Reactie #126 Gepost op: april 11, 2010, 03:13:25 am »
@ Ruben: Ik heb nog nooit het genoegen gehad om regelrecht met jou in 1 topic actief te zijn. Ik heb wel wat gelezen van je reacties, en het doet me deugd dat je nog meeleest. Ik begrijp dat je behoorlijk critisch tegenover het christelijk geloof staat, en dat maakt het interessant. Maar trappen is geen opbouwende bijdrage aan welke discussie ook, het zet alleen jezelf maar buitenspel. Dus waarom begin je in dit topic niet je eigen mening onderbouwd weer te geven? Vragen mag ook, maar doe dat dan serieus. En on topic.

@ Annet: Het voert me te ver om nu nog overal op te reageren, de discussie is (misschien helaas) al te ver gevorderd. Maar misschien kan ik het samenvatten, en daarin een meer algemene reactie geven.

God is boos over de zonde. De straf op de zonde is 'sterven', of 'de dood'. Tot zover is iedereen het eens denk ik.

Gaitema:

quote:

Wel, een pater (Amadeüs) hoorde ik de volgende opmerking plaatsen:
"God is geen God die mensen in de hel gooit, maar een God die mensen uit de hel red."

Ik denk dat we het daar ook allemaal mee eens zijn, behalve misschien het feit of de hel uberhaupt zou bestaan, en het is een mooie uitspraak.

Nu een aantal vragen:
Krijgen we na onze dood nog de kans om bruidskleding aan te trekken, aangeboden door God? (Hendrik-NG, Mat. 22)
Staan ongelovige mensen straks met 'lege handen' voor God, omdat hun slechte daden zijn verbrand, is dat de straf op de zonde? (Hendrik-NG, 1 Kor. 3)
Is de hel werkelijkheid, niet slechts beeldspraak, en moet die moet uiterst serieus genomen worden. (Titaan, Mat. 10:28)
Is God Redder van alle mensen, en worden dus alle mensen gered? (Annet (?) en Piebe, 1 Tim. 4)
Is het nu de tijd om te kiezen, en is het na het aardse sterven te laat? (Rama, Mat. 25:41)

Persoonlijk denk ik dat God niet voor niks waarschuwt. Als Hij ergens voor waarschuwt, dan kun je dat maar beter serieus nemen, dat heeft het volk van Israel vaak genoeg ondervonden. Dus voor mij staat als een paal boven water dat er zacht gezegd een onprettige toekomst wacht voor mensen die niet in Jezus geloven.
Of de dood hier op aarde, zoals wij hem kennen, point of no return is, ik denk het wel. Dat blijkt volgens mij o.a. uit de gelijkenis van de arme Lazarus en de rijke man, waarin de rijke man geen mogelijkheid meer heeft om ook maar zijn tong te koelen. Er ligt een onoverbrugbare kloof tussen hem en Lazarus. Sterker nog, daar staat dat als zijn familie niet genoeg heeft aan de Mozes en de profeten, dat dan ook de 'dode' Lazarus niks kan doen.
Zijpaadje: Ja, wij leven allemaal in rijkdom. Maar rijkdom op zich is niet verkeerd, Abraham was ook erg rijk. Het gaat er om of je je schoon laat wassen door Jezus.

Een tekst die hier tegenin gebracht wordt, 1 Kor.15: 22: Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

Maar volgens mij schrijft Paulus dit als christen aan christenen. Ook christenen verdienen van zichzelf te sterven (wij allen sterven), maar Christus brengt ons verlossing (wij allen is wij, Paulus en Korinthiers (en ieder die deze brief leest en zich met 'wij allen' identificeert), die in Jezus geloven).

Over het argument: Wie zou uiteindelijk God kunnen weerstaan? Uiteindelijk wordt iedereen toch aan Hem onderworpen, uiteindelijk zullen we Hem toch allemaal aannemen?
Ja uiteindelijk wordt iedereen onderworpen, en we zullen Hem allen moeten aannemen als Koning, simpel omdat Hij dat is. Ook satan en het dodenrijk wordt aan Hem onderworpen. Sterker nog, Christus heeft satan al overwonnen, zo'n 2000 jaar geleden.
Dat wil niet zeggen dat iedereen Hem aanneemt als Verlosser.
Jak.2:19 Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen.

Hoe ik persoonlijk alle andere teksten ga weerleggen die tegen dit beeld worden opgeworpen, weet ik nog niet precies. Ik kan er op zich ook vrede mee hebben dat er twee interpretaties naast elkaar leven, ons heil hangt er niet van af. Maar ik hoop, Annet in het bijzonder, dat ik zo weer even genoeg gereageerd heb.

Grt, R.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #127 Gepost op: april 11, 2010, 05:05:52 am »

quote:

Rama schreef :

Gaitema:

Ik denk dat we het daar ook allemaal mee eens zijn, behalve misschien het feit of de hel uberhaupt zou bestaan, en het is een mooie uitspraak.

Dat is ook de reden waarom ik deze tekst graag herhaal. Het bindt ons samen in ons geloof en hoop in dat wat we verlangen in God. In de geschiedenis van het christendom is vaak met de verkeerde middelen geprobeerd mensen het evangelie bij te brengen. Door middel van angst.  God is juist iemand die de angst verdrijft. Om dat te begrijpen kennen we genoeg voorbeelden vandaag de dag van hoe het  niet moet. Een voorbeeld: ik had een vriendin, maar haar ouders dwongen haar om met me te breken, want ik zou niet echt christelijk zijn. Ik zou haar mee sleuren naar de hel door geleidelijk aan min of meer op een ontkerstende pad te brengen. Angst is een slechte raadgever.

quote:

:
Nu een aantal vragen:
Krijgen we na onze dood nog de kans om bruidskleding aan te trekken, aangeboden door God? (Hendrik-NG, Mat. 22)

Dat is een oprechte vraag. Ik heb van alles op mijn bord gekregen van vooral wat in evangelische kringen gevonden werd op wonderbaarlijke wegen die ik niet bedenken kan. Als reactie op een reactie die ik stuurde naar de EO, als reactie die ik kreeg of forums of door mensen die me vertellen van hun ervaringen, persoonlijk, als via boeken. Ik verbaasde me er over. Als ik dat alles niet had gehad had ik denk ik een typerend gereformeerd vrijgemaakte overtuiging met een evangelische inslag. Binnen onze kringen: confessioneel PKN van de evangelische beweging. Dus, ik voel me als één van jullie gelijken. Het is puur de weg waarop ik kwam dat ik nu zo typerend reageer soms. En ik denk dat God hier een plan mee had, maar ik kan niet voor God denken. Wat mijn drijfveer is: mijn verleden. Vol van tegenslagen in een familie die gebukt gingen onder veel ellende, maar door Jezus Christus zelf uit het slijk is getrokken. Al dus, zo beleven we het als familie. Des al niet te min blijven we geestelijk gezien als kleine kinderen die nog niet eens puberen. Gelijk aan kuikens in een arends nest. Dus, we zijn maar gewoon mensen in verhouding met wie Jezus is. Er is nog een lange weg te gaan. Maar daarop hopen en geloven we: Hij is onze anker, onze houd vast.

Ik heb over deze teksten zitten nadenken en geloof dat God ons wil waarschuwen tegen dat wat ons na dit leven te wachten staat als we tegen Zijn wil Jezus’ aanbod niet aannemen. Dat wat er verder door God gedaan kan worden met al die genen die Jezus nog voor hun dood niet aan hebben genomen vertelt God niet uitgebreid zoals we dat als mensen graag wel zouden willen zien. Ik geloof bewust, Hij wil namelijk ons nu nog en vandaag direct in zijn Vaderhuis op nemen. Koste wat het kost. Wij kunnen zijn gedachtes niet na gaan. Het zou puur tijdverlies zijn als wij door hele bibliotheken door te worstelen iets van zijn grote ideeën zouden kunnen leren, want Hij wil liefst vandaag nog met ons de zuivere weg van zijn liefde in willen slaan, met zo min mogelijk studiejaren. Want als we enkel studeren en leren, dan komen we aan de praktijk niet toe, en het leven is al zo kort, slechts 120 jaren ongeveer, hooguit, dat terwijl zijn tegenstander in hoog tempo verwoestend te keer gaat. Er moet nu wat gedaan worden, Hij heeft nu arbeiders nodig en wel direct. De rest zal ons wel helder worden als we Hem van aangezicht tot aangezicht mogen aanzien.

Om kort te reageren: deze tekst gaat over wat er gebeurd als je nu zijn offer niet aanneemt, hier in deze korte aardse bestaan. Het gevolg is na dit aardse bestaan des te zichtbaarder in een door God verlatenheid. Hoe lang en of dat oneindig is doet er in dit verhaal niet toe, het gaat om het vreselijke verstoten zijn door God, als gevolg van je eigen keuzes.

quote:

:
Staan ongelovige mensen straks met 'lege handen' voor God, omdat hun slechte daden zijn verbrand, is dat de straf op de zonde? (Hendrik-NG, 1 Kor. 3)

Ik heb de tekst nog eens goed bekeken en het valt me op dat het hier gaat over het bouwen op het fundament van Jezus Christus. Het gaat helder in dit voorbeeld denk ik om wat mensen die het Woord aanhoren en het verstaan er mee doen. Er wordt bewust niet gesproken over de mensen die niets met zijn Woord doen. Op basis van ‘deze’ tekst moet ik zeggen: ik kan hier geen antwoord op geven. Wat me wel brand om je mee te mogen geven: we zijn er dus nog niet als we zijn woord hebben verstaan en Jezus dus als Heer hebben aangenomen. We moeten nu dus aan het bouwen slaan. Het vuur is dus wat we als protestanten noemen: het oordeel op ons leven, niet de veroordeling op ons leven. Des al niet te min: hoe rijk is de schat die je mee neemt naar het paradijs? Nemen we goud mee of slechts een verkoold bouwwerk? In geestelijke zin dan, dus in de vorm van de vruchten die voort komen uit liefde voor God en de Naaste. Met de hoofdletter N om Jezus me aan te duiden. Jezus dienen door je broeders en zusters te dienen. Wat je voor hen hebt gedaan, heb je voor Jezus gedaan.

quote:

:
Is de hel werkelijkheid, niet slechts beeldspraak, en moet die moet uiterst serieus genomen worden. (Titaan, Mat. 10:28)

De Gehenna staat in de nieuwe bijbelvertaling. Het is werkelijk waar de verlatenheid door God, een totale vervreemding van Gods liefde. Daar waar de geesten dwalen die de weg tot het leven na dit aardse bestaan niet hebben kunnen nemen. Ze zijn er nog en bestaan nog en hebben dus een bewustzijn, maar ze zijn verdwaald in een geestelijk duister bestaan. Gelijk de godenzonen die omkwamen bij de zonsvloed. Het zou een zegen zijn als er een vaste grond onder hun voeten was, maar wat moet je zonder voeten en zonder lichaam en zonder aarde om op te staan? Dat had je aardse lichaam immers, maar dat rot weg. En de hemel, die kan je niet vinden. Toch ben je er nog, wat een ramp. Je doolt net als de demonen rond door stille omgevingen, op zoek naar rust die je niet kan vinden. Terug keren naar je huis kan ook niet, want je hebt geen huis.

quote:

:
Is God Redder van alle mensen, en worden dus alle mensen gered? (Annet (?) en Piebe, 1 Tim. 4)
Ik zou zeggen, laten we het hopen. De bronteksten van de bijbel en de teksten die zij aangeven lijken die hoop te voeden. God knows. De brontekst van wat in de bijbel vertaald is als  het eeuwige vuur zegt niet letterlijk eeuwig, maar een typisch  woord wat misschien ook niet goed kan vertaalt worden in het Nederlands. Het is een woord dat je in het Nederlands zou uitspreken als ongeveer  AEOON en staat voor een onvoorstelbaar lange tijd, maar met een alpha en een ohmega, een begin en een einde. Het heeft weg van het iedee van een duizend jarige rijk.

Daarbij las ik naast wat de mensen me vertelden het volgende in Het Boek wat me bemoedigde (leg NBV er maar gerust naast) 2 Samuel 14: 14 en iets uit de katholieke versie van de bijbel:  

Wijsheid 12: 20 – 24 (NBV)
U bent te allen tijde in staat uw macht te tonen; wie kan de kracht van uw arm weerstaan? Heel de wereld is voor u als een stofje op de weegschaal, als een dauwdruppel die ´s ochtends op de aarde valt. Omdat u alles kunt, ontfermt u zich over iedereen; u ziet voorbij aan de zonden van mensen, opdat zij naar u terugkeren. Alles wat er is hebt u lief, niets van wat u gemaakt hebt is u te min; u zou het niet eens gemaakt hebben als u er een afkeer van had.

quote:

:
Is het nu de tijd om te kiezen, en is het na het aardse sterven te laat? (Rama, Mat. 25:41)

Wie de dood niet wil smaken zal nu moeten kiezen.

quote:

:
Persoonlijk denk ik dat God niet voor niks waarschuwt. Als Hij ergens voor waarschuwt, dan kun je dat maar beter serieus nemen, dat heeft het volk van Israel vaak genoeg ondervonden. Dus voor mij staat als een paal boven water dat er zacht gezegd een onprettige toekomst wacht voor mensen die niet in Jezus geloven.

Helemaal met je eens.

quote:

:
Of de dood hier op aarde, zoals wij hem kennen, point of no return is, ik denk het wel. Dat blijkt volgens mij o.a. uit de gelijkenis van de arme Lazarus en de rijke man, waarin de rijke man geen mogelijkheid meer heeft om ook maar zijn tong te koelen. Er ligt een onoverbrugbare kloof tussen hem en Lazarus. Sterker nog, daar staat dat als zijn familie niet genoeg heeft aan de Mozes en de profeten, dat dan ook de 'dode' Lazarus niks kan doen.
Ik hoop dat je ongelijk hebt, maar we laten ons verrassen broeder. Wij stellen in ieder geval onze hoop op de levende God die in Jezus Christus ons bekend is gemaakt. We geloven in een God die goed en rechtvaardig is. Dat is wat ik ook denk: al begrijp ik er geen biet van, dan nog weet ik één ding:  God is goed.

quote:

:
Zijpaadje: Ja, wij leven allemaal in rijkdom. Maar rijkdom op zich is niet verkeerd, Abraham was ook erg rijk. Het gaat er om of je je schoon laat wassen door Jezus.

Dat is een interessante. Ik denk dat het er in de eerste plaats in alles erom gaat, door Wie je alles hebt gekregen en wat je er mee wilt gaan doen, op een manier waarop je geweten kan instemmen.

Ik heb groot nieuws. Mijn zusje gaat trouwen en heeft met haar vriend een huis gekocht. Ze dachten aan een tussenwoning, maar ze bleken een twee onder één kap woning te mogen bewonen. Dat gun ik hen van harte. Ze zijn nuchtere gelovige tukkers die niet boven de grond zweven. Hardwerkende mensen en vrijwilligers in de kerk. Het zal ze zeker en vast goed vergaan.

quote:

:
Een tekst die hier tegenin gebracht wordt, 1 Kor.15: 22: Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

Maar volgens mij schrijft Paulus dit als christen aan christenen. Ook christenen verdienen van zichzelf te sterven (wij allen sterven), maar Christus brengt ons verlossing (wij allen is wij, Paulus en Korinthiers (en ieder die deze brief leest en zich met 'wij allen' identificeert), die in Jezus geloven).
Zal ik je eerlijk bekennen, ik dacht al net zo, vanwege het woordje wij .

quote:

:
Over het argument: Wie zou uiteindelijk God kunnen weerstaan? Uiteindelijk wordt iedereen toch aan Hem onderworpen, uiteindelijk zullen we Hem toch allemaal aannemen?
Ja uiteindelijk wordt iedereen onderworpen, en we zullen Hem allen moeten aannemen als Koning, simpel omdat Hij dat is. Ook satan en het dodenrijk wordt aan Hem onderworpen. Sterker nog, Christus heeft satan al overwonnen, zo'n 2000 jaar geleden.
Dat wil niet zeggen dat iedereen Hem aanneemt als Verlosser.
Jak.2:19 Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen.

Ik begrijp het. Mijn hoop stel ik op die teksten die ik je aangaf. Eens zal ons alle geheimen van God helder voor ogen komen te staan en zullen we dankbaar Hem lof toe zingen.  In ieder geval is aan ons de boodschap zoals we hier lezen: wees niet als die sidderende boze geesten.

quote:

:
Hoe ik persoonlijk alle andere teksten ga weerleggen die tegen dit beeld worden opgeworpen, weet ik nog niet precies. Ik kan er op zich ook vrede mee hebben dat er twee interpretaties naast elkaar leven, ons heil hangt er niet van af. Maar ik hoop, Annet in het bijzonder, dat ik zo weer even genoeg gereageerd heb.

Grt, R.

Als je mocht denken: wat reageer je toch laat in de nacht, vrees niet. Ik heb mijn dienst vannacht al met je mogen vieren. Morgen avond ga ik voor de tweede viering. _O_

Gezegende zondag broeder.
 :)
« Laatst bewerkt op: april 11, 2010, 05:15:35 am door gaitema »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #128 Gepost op: april 11, 2010, 01:30:07 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 april 2010 om 00:05:
Hoezo ergens tegen aan trappen lokt juist serieuze antwoorden uit omdat het een beetje prikkelt, als ik slechts heel gezapig met jullie mee gaat praten blijft het allemaal zo lief en worden jullie niet uitgedaagd vraagtekens te zetten bij onderdelen van het eigen geloof

Fijn dat je de moeite neemt om ons op te komen voeden. Doet me denken aan de fin-de-siècle idealisten die dachten de 'inboorlingen' wel wat beschaving bij te brengen...

Laat je jezelf ook uitdagen?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Annet

• Bekijk profiel
De hel
« Reactie #129 Gepost op: april 11, 2010, 03:03:33 pm »
@Rama,

Goed, dat is weer heel wat om over na te denken; even genoeg hoor nu!

quote:

Rama schreef op 11 april 2010 om 03:13:
Nu een aantal vragen:

Ik zou je graag kant en klare antwoorden geven hierop, toch heb ik ze niet. Nog niet!  Ik kan op z'n minst moeite doen om hier over na te denken en dat ga ik doen. Geef me even wat tijd..

quote:

Grt, R.

Dat vind ik vreemd gezegd. “Ons heil hangt er niet vanaf??” Hoe bedoel je dat? Nou en of ons heil hiervan afhangt als ik jou dus mag geloven?!

Ik kan er wellicht minder vrede mee hebben dat er twee interpretaties naast elkaar leven, dus laat me hier nog eens even goed over nadenken.
Ik kan ‘de hel’ niet rijmen met datgene waarin ik geloof, het past niet, het wringt....

Op de één of andere manier lijkt het een schaduw te werpen over iets dat zo mooi kan zijn. Het wil er gewoon niet in. Toch, de overdaad aan teksten, argumenten brengen me wel wat aan het wankelen, eerlijk is eerlijk. Dat geef ik niet graag toe.

Geef me even tijd er nog eens rustig over na te denken; dat heb ik nu even nodig en ik kom er nog op terug.

ruben1989

• Bekijk profiel
De hel
« Reactie #130 Gepost op: april 11, 2010, 06:37:20 pm »

quote:

Ursa schreef op 11 april 2010 om 13:30:
[...]

Fijn dat je de moeite neemt om ons op te komen voeden. Doet me denken aan de fin-de-siècle idealisten die dachten de 'inboorlingen' wel wat beschaving bij te brengen...

Laat je jezelf ook uitdagen?
Dat vind ik altijd zo apart dat gelovigen blijkbaar het alleenrecht op bekering hebben. Ik mag toch ook wel kenbaar maken dat ik geloven simpelweg niet begrijp omdat het en totaal onlogisch is en het op zo weinig vragen heeft. Ik ben gefascineerd door geloof, omdat ik het simpelweg niet begrijp. Ik denk dat het voornamelijk voortkomt uit een behoefte aan vastigheid en omdat het nou eenmaal goed is voor een samenleving en deze dus succesvoller maakt. Ik laat mezelf dagelijks uitdagen door deze vragen te stellen en achter de hand te houden dat jullie het aan het eind wellicht bij het juist eind lijken te hebben, maar ik vind de verontwaardigingen van gelovigen over bekeringsdrang altijd hypocriet, hypocriet op het hillarische af. Ik doe ook totaal geen poging om mensen hier op te voeden slechts om erachter te komen wat hen drijft, maar meestal loop ik daarbij tegen een muur van onbegrip op. Zoals teeuwen het ooit mooi zei Gelovigen hebben het monopolie op de waarheid, omdat ze boeken hebben waar deze simpelweg onbetwistbaar in staat. Ik ben van mening dat deze waarheid wel betwist moet worden. En in dit kader denk ik dat de hel een bangmakertje is waar je niet gelukkiger van wordt.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #131 Gepost op: april 11, 2010, 09:04:25 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 april 2010 om 18:57:
Oh, als het puur is om er tegen aan te trappen, dan weet ik ook dat je niet serieus een antwoord wil hebben op dergelijke vragen. Bedankt voor die helderheid.
Dat scheelt een hoop tijd! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #132 Gepost op: april 11, 2010, 09:06:05 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 april 2010 om 18:37:
[...]

Dat vind ik altijd zo apart dat gelovigen blijkbaar het alleenrecht op bekering hebben. Ik mag toch ook wel kenbaar maken dat ik geloven simpelweg niet begrijp omdat het en totaal onlogisch is en het op zo weinig vragen heeft. Ik ben gefascineerd door geloof, omdat ik het simpelweg niet begrijp. Ik denk dat het voornamelijk voortkomt uit een behoefte aan vastigheid en omdat het nou eenmaal goed is voor een samenleving en deze dus succesvoller maakt. Ik laat mezelf dagelijks uitdagen door deze vragen te stellen en achter de hand te houden dat jullie het aan het eind wellicht bij het juist eind lijken te hebben, maar ik vind de verontwaardigingen van gelovigen over bekeringsdrang altijd hypocriet, hypocriet op het hillarische af. Ik doe ook totaal geen poging om mensen hier op te voeden slechts om erachter te komen wat hen drijft, maar meestal loop ik daarbij tegen een muur van onbegrip op. Zoals teeuwen het ooit mooi zei Gelovigen hebben het monopolie op de waarheid, omdat ze boeken hebben waar deze simpelweg onbetwistbaar in staat. Ik ben van mening dat deze waarheid wel betwist moet worden. En in dit kader denk ik dat de hel een bangmakertje is waar je niet gelukkiger van wordt.
Dat heeft Hans Teeuwen mooi gezegd ja, maar er zijn Joden, Christenen en Moslims die allen menen gelijk te hebben, dus hoe is dat alleen recht?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De hel
« Reactie #133 Gepost op: april 11, 2010, 11:46:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 april 2010 om 21:04:
[...]

Dat scheelt een hoop tijd! :)

Dat realiseer ik me ook steeds vaker :)
Wat dat betrfet kan ik wel wat leren van de katholieken die in discussie zijn met protestanten. Kort van stof houden. Gewoon doorverwijzen en niet in de herhaling proberen te vallen, want het levert je vaak niets op in de discussies dan een hoop geëtter.

Rama

• Bekijk profiel
De hel
« Reactie #134 Gepost op: april 12, 2010, 02:56:24 am »

quote:

Gaitema schreef op 11 april 2010 05:05:
Ik begrijp het. Mijn hoop stel ik op die teksten die ik je aangaf. Eens zal ons alle geheimen van God helder voor ogen komen te staan en zullen we dankbaar Hem lof toe zingen. In ieder geval is aan ons de boodschap zoals we hier lezen: wees niet als die sidderende boze geesten.
Dat denk ik ook. Stel je hoop op Jezus Christus, want een ieder die in Hem gelooft heeft eeuwig leven.

quote:

Als je mocht denken: wat reageer je toch laat in de nacht, vrees niet. Ik heb mijn dienst vannacht al met je mogen vieren. Morgen avond ga ik voor de tweede viering.  

Gezegende zondag broeder.
Ik vrees niet. Nacht is relatief. Doen wie het laatste kan reageren?

quote:

Annet schreef op 11 april 2010 om 15:03:
@Rama,

Goed, dat is weer heel wat om over na te denken; even genoeg hoor nu!
Het was bedoeld als samenvatting van wat er hiervoor allemaal in dit topic is besproken, niet als vragen voor jou om op te reageren (mag wel). Ik heb het als vragen neergezet omdat ik niet een mening stellig wil handhaven. De vragen zijn de meningen van de mensen die er tussen haakjes achter staan. Ook mijn eigen mening staat als vraag, alles is vrij voor onderzoek. Ik heb wel mijn eigen overtuiging natuurlijk, maar die wil ik niet opdringen.

quote:

Ik zou je graag kant en klare antwoorden geven hierop, toch heb ik ze niet. Nog niet!  Ik kan op z'n minst moeite doen om hier over na te denken en dat ga ik doen. Geef me even wat tijd..
Hoeft dus niet perse. Volgens mij zijn de vragen die ik als samenvatting heb opgeschreven allemaal onderbouwd, vanuit de bijbel. Toch is er maar een Waarheid, maar welke dat is, is misschien verschillend vanuit jouw en mijn opinie.

quote:

Dat vind ik vreemd gezegd. “Ons heil hangt er niet vanaf??” Hoe bedoel je dat? Nou en of ons heil hiervan afhangt als ik jou dus mag geloven?!
Nee, ons (en ieders) heil hangt hier niet van af. Ons heil hangt af van Jezus. Geloof je in Hem, dan heb je eeuwig leven. Het al of niet bestaan van de hel en alles wat hier besproken wordt doet daar niets aan af.

quote:

Ik kan er wellicht minder vrede mee hebben dat er twee interpretaties naast elkaar leven, dus laat me hier nog eens even goed over nadenken.
Ik kan ‘de hel’ niet rijmen met datgene waarin ik geloof, het past niet, het wringt....

Uit dit topic blijkt dat niet alle christenen in het bestaan van de hel geloven, en ze kunnen dat onderbouwen. Ik denk dat ik het bestaan van de hel kan onderbouwen. Ik weet niet wie er uiteindelijk gelijk heeft. Ik denk ik :P, maar ja, anders was het niet mijn standpunt. Maar ik zou niet willen dat dit punt voor jou een onoverkomelijk struikelblok wordt om Jezus te leren kennen.
Jij vindt dat de bijbel zichzelf tegen (lijkt) te spreken. Daar kan ik geen vrede mee hebben, ik geloof niet in een misleidende bijbel, een misleidend woord van God, een misleidende God. Ik heb het liever over verschillende interpretaties :)

quote:

Op de één of andere manier lijkt het een schaduw te werpen over iets dat zo mooi kan zijn. Het wil er gewoon niet in. Toch, de overdaad aan teksten, argumenten brengen me wel wat aan het wankelen, eerlijk is eerlijk. Dat geef ik niet graag toe.
Moedig dat je dit zegt, al klinkt dit misschien wat afgezaagd, maar ik meen dat wel. Ik kan je dit vertellen: Er is geen slechtere wetenschapper dan degene die zijn eigen standpunt alleen maar blijft aanhangen omdat het nu eenmaal zijn standpunt is. Ik heb niet het idee dat je wetenschapper bent (correct me if I'm wrong), maar ik denk dat iedereen open hoort te staan voor goede argumenten en voor heroverweging van standpunten.

quote:

Geef me even tijd er nog eens rustig over na te denken; dat heb ik nu even nodig en ik kom er nog op terug.

Succes. Grt, R.

P.S.

quote:

Piebe schreef op 11 april 2010 om 21:06:
Dat heeft Hans Teeuwen mooi gezegd ja, maar er zijn Joden, Christenen en Moslims die allen menen gelijk te hebben, dus hoe is dat alleen recht?
Niet alleen Joden, Christenen en Moslims, maar vrijwel iedereen is overtuigd van zijn eigen gelijk. Ruben1989 ook vermoed ik. Hans Teeuwen ook. Grappig, hierboven heb ik het al gezegd: Sta je open voor goede argumenten en heroverweging van standpunten?