Auteur Topic: Waar was God dan ?  (gelezen 8115 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Gepost op: maart 28, 2010, 02:12:42 pm »
HRW meldt slachtpartij Democratische Republiek Congo
Gepubliceerd: 28 maart 2010 13:31 | Gewijzigd: 28 maart 2010 13:31
Door een onzer redacteuren
Amsterdam, 28 maart. Bewijs is ontdekt van een moordpartij door het Verzetsleger van de Heer in de Democratische Republiek Congo. Dat meldt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch. Document - Toegang tot het rapport van Human Rights Watch
De moorden werden uitgevoerd in december maar zijn nog niet eerder gemeld. Strijders van het beruchte Verzetsleger van de Heer (Lord's Resistance Army - LRA) plunderden meerdere dorpen in een afgelegen gebied in het noordoosten van Congo. Inwoners werden gedwongen goederen te dragen voor de rebellen op strooptocht.

Human Rights Watch heeft de dood van 321 burgers geverifieerd, maar andere activisten zeggen dat het aantal doden veel hoger ligt. Volgens de mensenrechtenorganisatie zijn minstens 250 mensen ontvoerd, waaronder 80 kinderen.

Volgens Human Rights Watch gaat het om een van de grootste slachtpartijen door het LRA, wiens strijders in meerdere landen geweld aanrichten sinds hun verspreiding vanuit Oeganda.

Het LRA is de meest gewelddadige rebellenbeweging van Afrika. De troepen begonnen als verzetsbeweging in Noord-Oeganda om de belangen van het plaatselijke volk van de Acholistam te verdedigen. Bijna een kwart eeuw later is het een terreurorganisatie van enkele honderden strijders, met ontvoerde kinderen en seksslaven in haar gelederen.

Het Oegandese leger achtervolgt de LRA-strijders in de Centraal-Afrikaanse Republiek, Zuid-Soedan en Congo, maar krijgt de leider Joseph Kony niet te pakken.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #1 Gepost op: maart 28, 2010, 07:02:41 pm »
Je wilt God ter verantwoording roepen?

Leestip: Doarsie over rampen...

rtfm08

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2010, 10:20:27 am »
Nee hoor in het geheel niet ! Zoals al eerder gezegd,de duivel gaat rond als een brullende leeuw.Desalniettemin,stapelen de vragen zich wel op als je dit soort zaken leest met aan de andere kant het blijven vertrouwen op God dat hij het goede voor heeft en alles mee doet werken ten goed (beetje dooddoener van tijd tot tijd)

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2010, 02:52:36 pm »
Citaat
Doarsie schreef op 28 maart 2010 om 19:02:

Mag dat eigenlijk niet?

ruben1989

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2010, 03:28:46 am »

quote:

Annet schreef op 04 april 2010 om 14:52:
Citaat

Mag dat eigenlijk niet?
Ik denk dat je iedereen af en toe ter verantwoording moet roepen, je mag iemand niet klakkeloos volgen zelfs god niet. Je moet je altijd af blijven vragen waarom bepaalde dingen gebeuren en of je er met gezond verstand achter kan staan, anders gebeuren er enge dingen.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2010, 08:22:05 am »

quote:

Annet schreef op 04 april 2010 om 14:52:
Citaat

Mag dat eigenlijk niet?
Annet, ik denk dat veel van onze verschillen van mening voortkomen uit hoe we aankijken tegen wie wij zijn tegenover God. Ik zou je willen uitdagen om eens te kijken naar Wie God is, naar hoe heilig Hij is en hoe dat zich verhoudt met hoe wij zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de reactie van Simsons ouders als ze ontdekken dat het de Engel des HEEREN was die met hen gesproken had. Kijk bijvoorbeeld naar Jesaja 6. Kijk eens naar het begin van Ezechiël. Kijk eens naar Leviticus 20 - 23. Lees Exodus 19:1-20:21, Exodus 24 en kijk wat er dan gebeurt in Exodus 32-34. Die God wil jij, schepseltje, ter verantwoording roepen? Ken je Gods reactie op Job als die God in feite ter verantwoording roept? En dan nog die tekst die ik in een ander topic aanhaalde over de pottenbakker en z'n klei. Lees de profeten er maar op na wat God zijn volk allemaal verwijt. Tot en met het God ter verantwoording willen roepen voor dingen die ze zelf over zich afgeroepen hebben. (Waarbij God ook weer terugwijst naar wat beschreven staat in Deuteronomium 28)
computerfout: een vreemde een in de byte

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2010, 10:50:27 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 10 april 2010 om 08:22:
[...]

Annet, ik denk dat veel van onze verschillen van mening voortkomen uit hoe we aankijken tegen wie wij zijn tegenover God. Ik zou je willen uitdagen om eens te kijken naar Wie God is, naar hoe heilig Hij is en hoe dat zich verhoudt met hoe wij zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de reactie van Simsons ouders als ze ontdekken dat het de Engel des HEEREN was die met hen gesproken had. Kijk bijvoorbeeld naar Jesaja 6. Kijk eens naar het begin van Ezechiël. Kijk eens naar Leviticus 20 - 23. Lees Exodus 19:1-20:21, Exodus 24 en kijk wat er dan gebeurt in Exodus 32-34. Die God wil jij, schepseltje, ter verantwoording roepen? Ken je Gods reactie op Job als die God in feite ter verantwoording roept? En dan nog die tekst die ik in een ander topic aanhaalde over de pottenbakker en z'n klei. Lees de profeten er maar op na wat God zijn volk allemaal verwijt. Tot en met het God ter verantwoording willen roepen voor dingen die ze zelf over zich afgeroepen hebben. (Waarbij God ook weer terugwijst naar wat beschreven staat in Deuteronomium 28)

Ho eventjes….
Ja, ik denk inderdaad dat we verschillen in mening over hoe wij aankijken tegen wie Hij is.

Dat betekent niet dat we praten in termen van ‘goed’ of ‘fout’ en dat betekent ook niet dat ik perse wil aangeven dat mijn beeld altijd goed is.
Mijn opmerking: “mag dat eigenlijk niet?” was niet zozeer een vraag, als wel een opmerking waarmee ik wil aangeven dat we dat toch allemaal doen?

Je hoeft niet zo ver om je heen te kijken om jezelf af en toe eens af te vragen..”hoe is dat in Godsnaam mogelijk?”
Dat is toch menselijk, dat is toch iets wat we allemaal (!), zelfs de meest gelovigen onder ons doen?

Of wil je mij nu gaan vertellen dat er mensen zijn die zich die vraag nooit eens hebben gesteld en een “blind” vertrouwen hebben in God?  
Ik wil best kijken naar de vraag wie God is, of ga jij me dat vertellen aan de hand van wat Bijbelteksten?  

Mijn vraag aan jou, misschien niet helemaal binnen de perken van dit topic, maar het sluit er zeker bij aan als ik God niet ter verantwoording mag roepen: Was God ook in Auschwitz?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2010, 11:15:48 am »

quote:

Annet schreef op 10 april 2010 om 10:50:
[...]

Mijn vraag aan jou, misschien niet helemaal binnen de perken van dit topic, maar het sluit er zeker bij aan als ik God niet ter verantwoording mag roepen: Was God ook in Auschwitz?
Ja natuurlijk!

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2010, 11:19:56 am »

quote:

Zo, daar ben je stellig in.
Ben je er zelf ook bij geweest om dit zo snel te kunnen zeggen?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2010, 11:26:47 am »
Jij bent er blijkbaar wel bij geweest?

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #10 Gepost op: april 10, 2010, 11:37:34 am »

quote:

Doarsie schreef op 10 april 2010 om 11:26:
Jij bent er blijkbaar wel bij geweest?

Terechte vraag...nee!
Toch, ik citeer een stukje uit het boek van Elie Wiesel, wat altijd diepe indruk op mij maakt. Twee volwassenen en een kind worden ten overstaan van het kamp opgehangen...(ik kan niet het hele verhaal overnemen, maar onderstaande zegt mij genoeg).

Op een teken van de Lagerälteste werden de drie stoelen omgeduwd. Doodse stilte in het hele kamp. Aan de horizon ging de zon onder.
"Mutsen af" schreeuwde de Lagerälteste. ZIjn stem klonk schor. En wij, wij huilden.
"Mutsen op!"
Daarna begon het defilé. De twee volwassenen leefden niet meer. Hun tong hing dik en blauw uit hun mond. Maar het derde koord bewoog nog: het kind, dat te licht was, leefde nog.
Meer dan een halfuur bleef hij hangen tussen leven en dood, kronkelend voor onze ogen. En wij moesten hem recht in het gezicht kijken. Toen ik langs hem liep leefde hij nog. ZIjn tong was nog rood, zijn ogen waren nog niet gebroken.
Achter mij hoorde ik dezelfde man vragen: "waar is God toch?"
En in me hoorde ik een stem die antwoordde: "waar Hij is?"
Daar hangt hij, aan de galg..'

Moet je hier bij geweest zijn om er iets meer van te kunnen begrijpen?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #11 Gepost op: april 10, 2010, 11:47:50 am »
Misschien is dat "daar hangt hij, aan de galg"  wel meer waar dan dat Elie Wiesel het bedoelde...

En begrijpen gaat het niet om
Er is er maar één die alles begrijpt.

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #12 Gepost op: april 10, 2010, 12:21:42 pm »

quote:

Doarsie schreef op 10 april 2010 om 11:47:
Misschien is dat "daar hangt hij, aan de galg"  wel meer waar dan dat Elie Wiesel het bedoelde...

Zou kunnen..

quote:

En begrijpen gaat het niet om
Er is er maar één die alles begrijpt.
Lekker makkelijk antwoord.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #13 Gepost op: april 10, 2010, 02:20:08 pm »
Annet, ik hoop dat je het verschil snapt tussen: "God, waarom hebt U Auschwitz toegelaten? Ik snap het niet." En :"God, waarom hebt U Auschwitz toegelaten? Leg dat maar gauw eens uit."
Kijk in dat kader ook nog eens naar de argumenten van Mozes waarmee hij God verbidt...
computerfout: een vreemde een in de byte

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #14 Gepost op: april 10, 2010, 05:39:20 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 10 april 2010 om 14:20:
Annet, ik hoop dat je het verschil snapt tussen: "God, waarom hebt U Auschwitz toegelaten? Ik snap het niet." En :"God, waarom hebt U Auschwitz toegelaten? Leg dat maar gauw eens uit."

Nee, dat begijp ik niet...ik zie dat verschil niet zo.
Voor mij zijn ze beiden hetzelfde...
Leg maar eens uit..