Auteur Topic: Waar was God dan ?  (gelezen 8113 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #15 Gepost op: april 10, 2010, 06:00:05 pm »
Ik vind de instelling wij begrijpen het allemaal niet zo makkelijk.
Als god de holocaust had kunnen voorkomen dat is het een zieke vent/vrouw

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #16 Gepost op: april 10, 2010, 06:45:28 pm »
Het is helemaal niet makkelijk dat niet te begrijpen.
Het begrijpelijk proberen te maken door te denken dat God er ook niets aan kon doen... dat is pas makkelijk.

Als God de holocaust niet had kunnen voorkomen dan is het een ... Tja, dan blijft er weinig goddelijks over.

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #17 Gepost op: april 10, 2010, 09:10:40 pm »

quote:

Doarsie schreef op 10 april 2010 om 18:45:
Het begrijpelijk proberen te maken door te denken dat God er ook niets aan kon doen... dat is pas makkelijk.
Dat begrijp ik niet?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #18 Gepost op: april 10, 2010, 11:12:20 pm »
Tja. Ons dorp werd twee weken voor het einde van de tweede wereldoorlog platgebombardeerd door de engelsen. Mijn bedovergrootvader kwam om met nog rond de 50 Nijverdallers. Het doelwit was een brug die maar niet geraakt kon worden, om de duitsers tegen te houden.

Maar God was daar. Mijn opa liep naast mijn bedovergrootvader en raakte door granaatscherven gewond en buiten bewust zijn.

Waarom mijn bed overgrootvader moest sterven? Geen idee, maar God was daar.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #19 Gepost op: april 11, 2010, 10:46:19 am »
Er gebeuren veel dingen die wij niet begrijpen en nooit zullen gaan begrijpen.God laat zich ook niet door ons ter verantwoording roepen in de zin van leg eens even uit !
Dat wil niet zeggen dat we er geen vragen over mogen stellen en het regelmatig niet begrijpen.

Soms krijg je later antwoord en soms helemaal nooit.God is voor ons echt een "maatje" te groot en niet te doorgronden.(zie psalm 145 vers 3)

Wij moeten idd oppassen om God niet ter verantwoording te gaan roepen want wie zijn wij (in vergelijking met God)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #20 Gepost op: april 11, 2010, 01:40:55 pm »
Vragen heb je als mens vanzelf. Ik merk wel eens dat ik vragen had, zonder dat ik daar nu speciaal bewust voor ging bidden of zo en toch kreeg ik dan een antwoord op die vraag. Het is alsof God reageerd op alles wat in je op komt, als Hij dat wil. Dan weer door een preek, dan weer door een herindering aan wat je ooit zong of las over het evangelie. Dan weer door een gesprek met iemand of een levenservaring.
Een nieuwe start is een nieuw begin

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #21 Gepost op: april 11, 2010, 01:42:18 pm »
Zucht, soms word ik zo moe van dit soort discussies. Geloven jullie weleens in God? Misschien een beetje hard maar God was NIET in Auswitz om te zien hoe die personen opgehangen werden. God was OOK NIET in Nijverdal om die ene brug of iemands opa te beschermen. God is verheven boven zijn troon in de hemelen. God hoeft niet te zien hoe dat kindje spartelt voor zijn leven, of hoe mensen in Nijverdal worden gedood.

God is Alziend, Alhorend, Alwetend en Almachtig. Als je niet in deze eigenschappen van God gelooft, heeft het uberhaupt geen zin om te gaan geloven in een God. Hij heeft (direct of indirect) Auswitz, de hele WOII, de brug bij Nijverdal geschapen. Hij had alles kunnen voorkomen.
Maar alles heeft een reden. Wij mensen kunnen bijna niets bevatten. Er gebeurt helemaal niets waar Hij geen kennis van heeft of waar Hij niets aan kan doen. De echte redenen waarom er bepaalde vreselijke dingen gebeuren weet alleen God.
Wie zijn wij om God ter verantwoording te roepen?
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #22 Gepost op: april 11, 2010, 02:00:22 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 11 april 2010 om 13:42:
Zucht, soms word ik zo moe van dit soort discussies. Geloven jullie weleens in God? Misschien een beetje hard maar God was NIET in Auswitz om te zien hoe die personen opgehangen werden. God was OOK NIET in Nijverdal om die ene brug of iemands opa te beschermen. God is verheven boven zijn troon in de hemelen. God hoeft niet te zien hoe dat kindje spartelt voor zijn leven, of hoe mensen in Nijverdal worden gedood.

God is Alziend, Alhorend, Alwetend en Almachtig. Als je niet in deze eigenschappen van God gelooft, heeft het uberhaupt geen zin om te gaan geloven in een God. Hij heeft (direct of indirect) Auswitz, de hele WOII, de brug bij Nijverdal geschapen. Hij had alles kunnen voorkomen.
Maar alles heeft een reden. Wij mensen kunnen bijna niets bevatten. Er gebeurt helemaal niets waar Hij geen kennis van heeft of waar Hij niets aan kan doen. De echte redenen waarom er bepaalde vreselijke dingen gebeuren weet alleen God.
Wie zijn wij om God ter verantwoording te roepen?

Zo zeg….voor jou ook een hele goedemorgen Cengizkhann!
Het is dat ik stevig op mijn stoel zit, maar anders was ik er spontaan vanaf gevallen

Ik geloof wél in God en toch hè…..heb ik wel eens vragen. Vragen die jij blijkbaar niet kent, nooit gekend hebt ook. Mijn petje ervoor af hoor! Hulde aan Cengizkhann!   _O_

Maar toch…, zou je het een klein beetje kunnen begrijpen dat er mensen zijn die wél vragen hebben en die het niet allamaal zo keurig op orde hebben?  Als dat niet lukt…tja, dan is het misschien reden om hier niet te reageren?

God is Alziend, Alhorend, Alwetend en Almachtig, welnu, in dat geval zijn bovenstaande vragen helemaal zo gek nog niet. Leg jij het me eens uit?  

Niet door te zeggen: “op deze manier heeft het geen zin om te geloven” of “Hij was er niet” of “wij kunnen het niet bevatten”…nee dat is de weg van de minste weerstand, vind je ook niet?
Leg eens uit…waar was Hij dan? In de goede mensen? In de slechte mensen misschien? Kon Hij – Alziende, Alhorende, Alwetende en Almachtige God - dan helemaal niets doen??

Ik zal me vasthouden voor je antwoord

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #23 Gepost op: april 11, 2010, 02:19:08 pm »
:)
Ik kan mij wel degelijk voorstellen dat er mensen zijn die zich deze vragen stellen. Indien ze gelovig zijn weten zij eigenlijk zelf ook de antwoorden op deze vragen zodra ze hun vraag stellen. Alles gebeurt met een reden. Wat de echte reden is, weet alleen God. Onthou dit goed: God is ten allen tijden rechtvaardig. God geeft niemand meer last dan dat hij/zij kan dragen. Het kindje dat zelf onschuldig was, maar in Auswitz toch zo vreselijk heeft moeten lijden, zal in het hiernamaals zeker zijn beloning krijgen.
Vergeet niet wat je doel is hier op aarde. Vergeet niet waarom wij door God op deze aarde zijn gezet en waar wij naar moeten streven in dit leven.
Mijn excuses als ik mensen hier per ongeluk op de tenen trap. Dat is niet mijn bedoeling. Sommige uitspraken lijken misschien hard, maar het is mijns inziens slechts de waarheid. Niet meer, niet minder.

Gegroet,
Cengizkhann
« Laatst bewerkt op: april 11, 2010, 02:19:47 pm door cengizkhann »
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #24 Gepost op: april 11, 2010, 02:37:42 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 11 april 2010 om 14:19:
:)
Ik kan mij wel degelijk voorstellen dat er mensen zijn die zich deze vragen stellen.

Dat blijkt uit je eerste schrijven allerminst!

quote:

Indien ze gelovig zijn weten zij eigenlijk zelf ook de antwoorden op deze vragen zodra ze hun vraag stellen.

Nee, dat is niet altijd het geval!

quote:

Alles gebeurt met een reden. Wat de echte reden is, weet alleen God.

Zoals ik al zei: "Daarmee maak je jezelf er wel erg gemakkelijk vanaf"

quote:

Onthou dit goed: God is ten allen tijden rechtvaardig. God geeft niemand meer last dan dat hij/zij kan dragen. Het kindje dat zelf onschuldig was, maar in Auswitz toch zo vreselijk heeft moeten lijden, zal in het hiernamaals zeker zijn beloning krijgen.
Vergeet niet wat je doel is hier op aarde. Vergeet niet waarom wij door God op deze aarde zijn gezet en waar wij naar moeten streven in dit leven.
Mijn excuses als ik mensen hier per ongeluk op de tenen trap. Dat is niet mijn bedoeling. Sommige uitspraken lijken misschien hard, maar het is mijns inziens slechts de waarheid. Niet meer, niet minder.

Gegroet,
Cengizkhann

De waarheid kan misschien hard zijn, maar hoeft niet altijd hard gebracht te worden. Je zou je wat meer (lees:beter!) kunnen uitleggen. Je blijft erg algemeen in je antwoorden en daar kan ik weinig mee.
Het is JOUW inziens de waarheid, maar dat betekent niet dat het de enige waarheid is.

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #25 Gepost op: april 11, 2010, 03:09:10 pm »

quote:

Annet schreef op 11 april 2010 om 14:37:

De waarheid kan misschien hard zijn, maar hoeft niet altijd hard gebracht te worden. Je zou je wat meer (lees:beter!) kunnen uitleggen. Je blijft erg algemeen in je antwoorden en daar kan ik weinig mee.
Het is JOUW inziens de waarheid, maar dat betekent niet dat het de enige waarheid is.

Ben je nu speciefiek bezig om een antwoord te hebben waarom de gebeurtenissen in Auswitz hebben moeten plaatsvinden?
In dat geval kan je beter beginnen met rondneuzen in de geschiedenisboeken. Dan heb je meer kans dat je een goed antwoord vind voor je vraag. De echte reden waarom God bepaalde dingen laat gebeuren, kunnen wij nooit met zeker weten, omdat onze kennis daarvoor veel te beperkt is. Je moet er gewoon op vertrouwen dat God rechtvaardig is in al Zijn daden. Dat noemen wij ook wel "geloven".

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #26 Gepost op: april 11, 2010, 03:13:36 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 11 april 2010 om 15:09:
[...]

Ben je nu speciefiek bezig om een antwoord te hebben waarom de gebeurtenissen in Auswitz hebben moeten plaatsvinden?
In dat geval kan je beter beginnen met rondneuzen in de geschiedenisboeken. Dan heb je meer kans dat je een goed antwoord vind voor je vraag. De echte reden waarom God bepaalde dingen laat gebeuren, kunnen wij nooit met zeker weten, omdat onze kennis daarvoor veel te beperkt is. Je moet er gewoon op vertrouwen dat God rechtvaardig is in al Zijn daden. Dat noemen wij ook wel "geloven".

Met dergelijke antwoorden ben ik heel snel klaar.
Ben uitgepraat met je!

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #27 Gepost op: april 11, 2010, 03:35:23 pm »
Beste Annet,
Zou je misschien met ons willen delen hoe jij hier tegen aankijkt?
Wat versta jij onder God?
Waar geloof jij wel en niet in?
misschien dat we elkaar dan wat beter begrijpen

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #28 Gepost op: april 11, 2010, 05:23:20 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 11 april 2010 om 15:35:
Beste Annet,
Zou je misschien met ons willen delen hoe jij hier tegen aankijkt?
Wat versta jij onder God?
Waar geloof jij wel en niet in?
misschien dat we elkaar dan wat beter begrijpen

Dat valt toch te lezen in bovenstaande?
Wat meer moet ik er aan toevoegen?
Ik vind dat je een vreemde manier van reageren hebt en daar heb ik weinig zin in.

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #29 Gepost op: april 11, 2010, 09:17:36 pm »
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dat juist jij de weg van de minste weerstand kiest. Een poging doen om te kunnen begrijpen wat "Alhorend, "Alziend", "Alwetend", "Almachtig", kortom "God" is geen makkelijke opgave. Zet je hier even overheen en doe een poging om hier te beschrijven wat jij onder God verstaat zou ik zeggen. En als je daar toch geen zin in hebt...even goede vrienden...