Auteur Topic: Waar was God dan ?  (gelezen 8114 keer)

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #30 Gepost op: april 11, 2010, 09:30:23 pm »
@ Cengizkhann,

Ik zeg niet dat het een makkelijke opgave is.
Dat probeer jij mij te vertellen toch? Als mensen geloven dan zouden ze die vragen ├╝berhaupt niet hebben volgens jou, dus probeer je daarmee indirect niet te zeggen dat ik niet geloof? Of althans..niet voldoende geloof in me heb?
Dat is voor mij geen manier van praten, dat zijn oordelen die geheel onterecht zijn!

Het is volgens jou de enige waarheid, maar dat ik er een andere kijk op heb vind je blijkbaar onzin. De manier waarop je schrijft ervaar ik als erg onplezierig, bijna betweterig.
Ik ben bereid je e.e.a. uit te leggen, maar niet om vervolgens aan te horen dat mijn geloof onvoldoende is, of dat ik antwoorden best al weet…

Jij verklaart evenmin wat de woorden Alhorend, Alziend, Alwetend en Almachtig nou werkelijk betekenen…
Dus, wat dat betreft heb jij evenveel te verklaren als ik en staan we compleet gelijk!

En als je daar geen zin in hebt....ook goed!

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #31 Gepost op: april 11, 2010, 10:25:32 pm »
Ik zie nu dat je mijn post heel anders hebt opgevat als dat ik bedoeld had. Bij deze mijn excuses hiervoor...dat was mijn bedoeling niet.
Wie ben ik om te bepalen of jij gelovig bent of niet...Dat is iets tussen jou en God.
Ik versta onder de woorden Alhorend, Alziend, Alwetend en Almachtig letterlijk wat ze betekenen, nl. dat er niets verborgen blijft voor God en dat Hij alles hoort en ziet, ook al horen of zien wij Hem niet. Hij kent ons door en door, weet wat onze intenties zijn, want Hij is alwetend. Hij weet welke keuzes wij zullen gaan maken nog voordat wij zelf dat weten. En dat terwijl de toekomst niet eens vast staat. God is Almachtig. Hij kan alles...niets is voor hem onmogelijk. Hij hoeft niet bij ons te zijn om dingen te horen, te zien, te weten of te voorkomen.
Eigenlijk is dat ook helemaal niet goed, want God is veel meer dan dat.
God is Rechtvaardig, Liefdevol en Barmhartig.
Met dit in het achterhoofd vind ik het niet juist om te vragen waarom God bepaalde vreselijke dingen niet heeft voorkomen. Dat soort dingen gebeuren juist niet zonder Zijn toestemming. Zo'n vraag stellen staat daarom gelijk aan twijfelen aan deze eigenschappen van God.
Uiteraard vind ik het ook vreselijk wat er in Auswitz is gebeurd, of bijvoorbeeld de aardbeving in Haiti. Maar ik vertrouw in de Rechtvaardige God. De schuldigen die tijdens dat soort gebeurtenissen hebben hun vierdiende loon gekregen. De onschuldigen zullen in het hiernamaals krijgen wat hun toekomt. En dat geeft mij dan toch een beetje troost...
Maar goed, dat is in het kort mijn visie van God...
Mocht ik iets gemist hebben of een heel verkeerd beeld hebben laat het alsjeblieft even weten...
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Annet

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #32 Gepost op: april 11, 2010, 10:45:05 pm »
Nee, ik begrijp - denk ik - wat je bedoelt.
Voor mij ligt t duidelijk niet zo voor de hand, dus daarin verschillen we gewoon.
Gedachten laten zich nu eenmaal niet dwingen...

"De onschuldigen zullen in het hiernamaals krijgen wat hun toekomt", en juist dat valt te betwijfelen als ik jouw redenering lees. Daarvoor heb je geloof nodig en dat schort er (volgens jou) bij sommigen toch aan?

Maar goed, ik weet 't ook niet, maar er zjin wel vragen die onbeantwoord blijven.

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #33 Gepost op: april 11, 2010, 11:26:51 pm »
Graag zou ik ook van jouw kant willen horen hoe jij tegen God aankijkt. Blijkbaar versta jij hier iets anders onder. En met jou vele anderen.
Voor mij is dat moeilijk voor te stellen, omdat ik van mezelf vind dat ik een helder beeld van God heb. Daarom zou ik graag willen weten in hoeverre jouw visie verschilt van dat van mij...zodat ik er van kan leren...misschien zijn er aspecten waar ik nog niet aan heb gedacht en moet ik mijn visie aanpassen.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #34 Gepost op: april 11, 2010, 11:35:03 pm »
Zie jij God ook als Vader?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #35 Gepost op: april 11, 2010, 11:42:32 pm »
zolang ik niet voor God kan denken, kan ik alleen maar zijn acties hier en daar waarnemen en daar wat van denken. Eigenlijk zoals een kat kijkt naar wat een mens doet. Onze kat bracht dan weer een dode muis en dan weer een kippepoot uit iemands keuken en dan weer een goudvis voor ons mee, om te laten zien: "kijk, zo vang je het."
Maar wij deden die kat niet na, maar gaven die kat even goed wel te eten en hadden ook zelf te eten. Weet die kat veel.

zo kijk ik ook aan tegen die rampen. Wat moet ik er van zeggen? God is er wat ik weet en hij doet wat Hem goed dunkt, ik kan soms slechts waarnemen en bevatten wat ik er van bevatten kan.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2010, 11:43:30 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #36 Gepost op: april 12, 2010, 09:16:24 am »
Dank je wel Gait,
Ik vind dat een zeer goede vergelijking. Alleen is de kloof tussen kat en mens mijns inziens wat kleinder dan de kloof tussen mens en God.

Verder is deze vergelijking misschien wat realistischer als men uitgaat van een hond i.p.v. een kat. Een hond kan namelijk allerlei kunstjes en regeltjes geleerd worden waar het dier zich aan moet houden. Hij weet mischien niet waar het allemaal goed voor is, maar wat hij dondersgoed weet is dat zijn (mis)daden gevolgen hebben.
Verder als de hond erg gehoorzaam is hou je als baasje natuurlijk net ietsje meer van je hond dan indien het een vervelend mormel is die zich constant misdraagt.
Tussen mens en God is het min of meer vergelijkbaar. We kijken soms inderdaad tegen God aan zoals een kat of hond tegen zijn baasje. We krijgen een aantal regels opgelegd waar we niet altijd van weten waar het goed voor is. Net zoals bij een hond is de keus aan ons zelf of wij gehoorzamen of dat we de gevolgen ervan moeten dragen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #37 Gepost op: april 12, 2010, 11:51:45 am »

quote:

cengizkhann schreef op 12 april 2010 om 09:16:

. Alleen is de kloof tussen kat en mens mijns inziens wat kleinder dan de kloof tussen mens en God.
.

Nogmaals:

Zie jij God als vader?

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #38 Gepost op: april 12, 2010, 12:25:09 pm »
Ow, mijn excuses...was dat voor mij bedoeld?
Ehm nee...ik zie God NIET als vader. Ik ben namelijk zelf moslim, dus op dat oogpunt verschil ik duidelijk van mening met jullie. Maar ik wilde eigenlijk stiekem juist naar de overeenkomsten kijken.
De reden dat ik mij zo op mijn gemak voel bij de gereformeerde mensen is dat onder water toch heel wat overeenkomsten zijn tussen deze religies.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #39 Gepost op: april 12, 2010, 12:44:09 pm »
Het kijken naar overeenkomsten is volkomen zinloos.
De kloof Moslims en Christenen is vele malen groter dan die tussen kat en mens...

cengizkhann

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #40 Gepost op: april 12, 2010, 01:58:25 pm »
tsjonge...nou dank je wel...
Ik ervaar het toch anders...Tot nu toe kan ik nog aardig meekomen met "jullie" volgens mij, ik kan nog weinig echte verschillen vaststellen.
Maar zou je dan jouw visie van God hier willen ventileren?
Wat versta jij onder God en hoe kijk jij tegen de goddelijke eigenschappen "Alhorend", "Alziend", "Alwetenend" en "Almachtig" aan?

Ozombi

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #41 Gepost op: april 15, 2010, 09:05:50 am »
Waarom gaat men geheel voorbij aan het idee van Karma?
Gebeurtenissen die het gevolg zijn van een eerdere oorzaak?
Kongo,Auswitsch, aardbevingen,tsunami`s en noem alle ellende maar.
Karma kan betrekking hebben op een individu, evengoed kan het
betrekking hebben op een groep mensen of zelfs een heel volk.

De mensen die omkomen door een aardbeving in Chili , hebben die pech of is het mogelijk dat juist deze mensen een bepaald gevolg moeten ondervinden waarvan de oorzaak in eerdere levens te vinden is?
Is degene die in Congo wordt gedood mogelijk de doder in zijn vorige leven? Als men zich afvraagt waar God is kan men zeggen dat de wet van oorzaak en gevolg een werktuig van zijn hand is.

ruben1989

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #42 Gepost op: april 15, 2010, 03:30:46 pm »

quote:

Doarsie schreef op 12 april 2010 om 12:44:
Het kijken naar overeenkomsten is volkomen zinloos.
De kloof Moslims en Christenen is vele malen groter dan die tussen kat en mens...
Fijne vent bent jij. Dit gaat echt nergens meer over, jij spreekt hier zonder wroeging de reden uit waarom ik en velen met mij zo'n hekel heb aan religies. Je wijst de Islam totaal af terwijl deze inderdaad een stuk meer overeenkomst kent met het protestantisme dan het atheisme en je trapt bij wijze van spreken deze man die zijn hand uit steekt, in zijn gezicht. Ik snap natuurlijk dat je graag ziet dat iedereen in jezus christus gelooft en er van overtuigd bent dat iedereen die dat niet doet gedehumaniseerd dient te worden, maar we leven niet meer in zo'n tijd en je mag ook best normaal doen tegen andere geloven. Hun denkbeelden aan de kaak stellen mag altijd, maar zeggen dat ze net zo gelijk aan jou zijn als mens en dier is een walgelijke, van nul inzicht getuigende veronderstelling. aso

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #43 Gepost op: april 16, 2010, 12:51:36 am »

quote:

ruben1989 schreef op 15 april 2010 om 15:30:
[...]

Fijne vent bent jij. Dit gaat echt nergens meer over, jij spreekt hier zonder wroeging de reden uit waarom ik en velen met mij zo'n hekel heb aan religies. Je wijst de Islam totaal af terwijl deze inderdaad een stuk meer overeenkomst kent met het protestantisme dan het atheisme en je trapt bij wijze van spreken deze man die zijn hand uit steekt, in zijn gezicht. Ik snap natuurlijk dat je graag ziet dat iedereen in jezus christus gelooft en er van overtuigd bent dat iedereen die dat niet doet gedehumaniseerd dient te worden, maar we leven niet meer in zo'n tijd en je mag ook best normaal doen tegen andere geloven. Hun denkbeelden aan de kaak stellen mag altijd, maar zeggen dat ze net zo gelijk aan jou zijn als mens en dier is een walgelijke, van nul inzicht getuigende veronderstelling. aso

Misschien had ik ipv Moslims en Christenen moeten typen:  Islam en Christendom....

Verder mag je mij gerust een walgelijke, inzichtloze, asociale, fijne vent noemen...  Maar leg me geen woorden in de mond. Ik heb niemand gedehumaniseerd, ik geef alleen aan dat het verschil tussen Islam en Christendom enorm groot is, en daarvoor gebruik ik een beeldspraak uit dit topic.   Volgens mij geef ik in mijn post geen van beide religies  gelijk. dus jouw woorden "Je wijst de Islam totaal af" zijn vooringenomen inlegkunde.

Je had trouwens ook gewoon even kunnen  vragen wat ik bedoelde in plaats van me meteen met de grond gelijk te maken... Wat dat betreft gedraag je je best Gereformeerd, das dan wel weer mooi voor iemand die een hekel heeft aan religies.
 Dat je hier als 'anti-reli' komt is trouwens ook wel bizar.  Hoewel,  ik kijk af en toe ook wel eens op GeenStijl,  gewoon om me even lekker te ergeren...
Wat dat betreft lijken we  misschien wel op elkaar.
De kloof tussen jou en mij is veel kleiner dan die....  

Jij en Cengizkhann zijn niets meer of minder dan ik, wat mij betreft zijn jullie dan ook van  harte welkom op dit forum ( Ook al gaat dat mij niets aan)
Maar vergeet niet dat er op een Christelijk forum soms wel Christenen rondhangen die zeker weten dat ( geloven in)  Jezus Christus ( Gods zoon en zelf ook God)  de weg, de waarheid en het leven is.

rtfm08

• Bekijk profiel
Waar was God dan ?
« Reactie #44 Gepost op: april 16, 2010, 10:14:50 am »
Even terug naar het openingsstukje.

In de hemel wordt bepaald of en wanneer in welke vorm in bepaalde situaties hulp komt.Op aarde blijft het van tijd tot tijd ploeteren (medicijnen,voedsel etc).

Het grappige is dat als het om God gaat,niet zien,wel geloven,doen we er vaak moeilijk over.Bij andere dingen accepteren we dit principe wel.
Ik denk dat er van tijd tot tijd "boven" wel gelachen wordt om onze manier van denken.

Soms is er misschien sprake van teveel vrijmoedigheid want wie zijn wij eigenlijk of waar halen we het lef van daan om te denken dat God naar mij of jou zou moeten luisteren als we bidden ? Hij hoort ons wel maar dat wil niet zeggen dat het gaat gebeuren zoals wij het zouden willen.