Auteur Topic: als ongelovige toch naar de hemel?  (gelezen 7330 keer)

rugby

• Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Gepost op: april 09, 2010, 10:44:26 am »
Nav. een discussie op een ander forum, stel ik hier mijn vraag:
Joh 3:16-18...Wie in de Zoon gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet gelooft is reeds veroordeeld.
Dit is wat mij geleerd is en waar ik in geloof, MAAR TOCH....(wie ben ik om dit erachter te zetten?!)
Sinds 5 jaar ga ik naar de gkv. Mijn man gelooft niet, maar ik vond het 5 jaar terug zo naar om aan de kinderen te vertellen dat papa dus niet in de hemel mag komen. Als antwoord vanuit Bijbelstudie heb ik toen gekregen dat mijn man (en kinderen) geheiligd zijn, door dat ik geloof. Dus zou mijn man in de hemel komen...(kan je ook nog over discusieren,of je die conclusie mag trekken, toch?).
Maar op de Dag des Oordeels wordt iedereen berecht.De gelovigen zijn geheiligd.Jezus kan peilen wat er in iemands (ongelovig) hart is omgegaan.Hij zal elk woord, elke daad beoordelen.
Dan vraag ik me af: iemand zoals mijn man, een in-goed mens, die mij als gelovige stimuleert,respect heeft,en ook zelf wel wil geloven,maar durft/kan (nog) niet, nooit tegen God is...dan is het toch mogelijk dat Jezus ook een plaats voor hem heeft; dat mijn man zeg maar een positieve beoordeling krijgt?! (mat. 12:36-37)''Over elk ijdel woord zullen zij rekenschap moeten geven,want naar uw woorden zult u veroordeeld worden''
Dan is er toch nog ruimte??Dan is het toch niet bij voorbaat al een verloren zaak?

Ik kan me voorstellen dat je als gelovige ''meteen door mag''en als ongelovige extra beoordeelt/gewogen wordt, maar misschien alsnog doormag?
Als je als ongelovig mens in je leven christenen hebt vervolgd, je dan geen positieve beoordeling krijgt?

Wat denken jullie, geeft ''de grote beoordeling'' nog ruimte tot een eventuele positieve beoordeling?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2010, 11:06:07 am »
Dit is geen kritiek hoor, maar de antwoorden op dergelijke vragen staan in de Bijbel:

1 Kor 7,14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2010, 11:26:31 am »
Dank oor de snelle reactie!
En OOOOOojaaahhhh...die Bijbeltekst ken ik van buiten ;-)
Daar klamp ik mijzelf zowat aan vast....daar haal ik zoveel steun en hoop uit.

Ik ben denk ik te vaag geweest in mijn vraagstelling,sorry.
Ik bedoelde:stel dat het niet letterlijk over mijn man gaat, maar om iemand anders, iemand die leeft ''zoals mijn man''?
Iemand die niet via mij geheiligd is, maar wel zo leeft/is als bijvoorbeeld mijn man?
Is het mogelijk dat een ongelovig iemand, na het Oordeel toch nog naar de hemel kan?
Gewogen en toch nog goed bevonden, alsnog...ook al gelooft die persoon niet?

Leg ik het zo beter uit?

(ik weet dat het allemaal klein menselijk denken betreft en men niet door goede daen alleen in de hemel komt)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2010, 11:40:51 am »
Nou, je treft. We hadden er net een discussie over :) . Die werd vrij lang, maar voor ons was dat een mooie oefening denk ik om het nu met wat kortere bewoordingen te beschrijven. Ik ben van mening dat God vol zit met verrassingen.

Ten eerste kent het calvanisme de nadruk op geloof, dat terwijl de bijbel het over drie begrippen heeft: "geloof, hoop en liefde", en juist de nadruk legt op die liefde. Zonder die liefde stelt je geloof en hoop helemaal niets voor en is het slechts een holle klank. Toch is er geloof nodig om bevrijd te worden.

Ik zie Jezus naar het beeld van Jezus bij de waterput in gesprek met de Samaritaanse vrouw, als de bron van het levende water. Wie van Hem put heeft geen dorst meer. Net als met een tulp. Het kan niet bloeien, zonder het water. Een mens kan niet liefhebben zonder het levende water Jezus dat hem die liefde schenkt. Die persoon kan op de liefde gaan vertrouwen en zo eigenlijk vertrouwen op dat wat Jezus schenkt en zo indirect zijn vertrouwen op Jezus stellen.

Dan ben je min of meer zeker op de goede weg. Al ben je niet bewust van Jezus Christus als bevrijder, maar wel van de liefde.

Dan stel ik me zo voor: als nu zo iemand op het randje ligt van leven en dood en Jezus gaf hem die hele leven door al dat levende water in de vorm van zijn geweten dat constant in hem sprak, zou Hij dan niet juist op dat moment niet gebruik van de mogenlijkheid kunnen maken om zich aan hem of haar kenbaar te maken?

Ik heb eens gehoord van mensen die niet gelovig waren, maar Jezus zagen in de bijnadoodervaring en vervolgens daarna vertelden: "zie je wel, God is er ook voor ongelovige mensen." Hoe gelovig ben je als je dat dan kan zeggen :)

Het doet me ook denken aan de man aan het kruis, rechts van Jezus. Hij nam het voor hem op en vroeg: "wil je aan me denken als je straks in het paradijs bent?" Zijn bekering kwam zou je haast kunnen zeggen, bijna voor zijn dood.  

Maar, het helpt wel om te evangeliseren, omdat we in de discussie ook ontdekten dat mensen veelal eigenlijk al snel het goede spoor verlaten als ze niet door het evangelie zelf worden bijgestuurd.

Dan nog: God reageerd niet op wat Hij aan de buitenkant van de beker ziet, maar juist op wat Hij in de beker vindt. Dat heel diep verscholen in je hart en verstand kan omgaan, daar waar Hij alleen bij kan.

Ik heb een neef die steeds zegt niet gelovig te zijn. Maar bij het zien van een film (met mij en 2 vrienden) waarin een paard werd vermoord op een gruwlijke wijze riep hij gefrustreerd: "ik geloof niet in God, maar hoop wel dat Hij bestaat en dat het een God is die mensen die dieren zo behandelen ook net zo straft!"

Ergens dacht ik, het is net of ik even wat dieper mocht kijken en dan valt me opeens een derde begrip op uit de bijbel, de vetgedrukte:
geloof, hoop en liefde.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2010, 11:55:54 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2010, 12:01:23 pm »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 11:26:
Dank oor de snelle reactie!
En OOOOOojaaahhhh...die Bijbeltekst ken ik van buiten ;-)
Daar klamp ik mijzelf zowat aan vast....daar haal ik zoveel steun en hoop uit.

Ik ben denk ik te vaag geweest in mijn vraagstelling,sorry.
Ik bedoelde:stel dat het niet letterlijk over mijn man gaat, maar om iemand anders, iemand die leeft ''zoals mijn man''?
Iemand die niet via mij geheiligd is, maar wel zo leeft/is als bijvoorbeeld mijn man?
Is het mogelijk dat een ongelovig iemand, na het Oordeel toch nog naar de hemel kan?
Gewogen en toch nog goed bevonden, alsnog...ook al gelooft die persoon niet?

Leg ik het zo beter uit?

(ik weet dat het allemaal klein menselijk denken betreft en men niet door goede daen alleen in de hemel komt)

Ik denk dat het zeer goed mogelijk is.

1 Tim 4,10
Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden gesmaad, omdat wij gehoopt hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, maar allermeest van de gelovigen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2010, 12:56:32 pm »
Romeine 11: 36
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen

1 Kor.15: 22
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

1 kor.15:28
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2010, 12:58:54 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56

Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!
Waar haal jij die wijsheid vandaan ? Sorry maar dit is klinklare onzin !
« Laatst bewerkt op: april 09, 2010, 12:59:33 pm door rtfm08 »

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2010, 01:03:38 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 12:58:
[...]

Waar haal jij die wijsheid vandaan ? Sorry maar dit is klinklare onzin !

Oei, dat klinkt ook al zo gezellig.
Welnu, het zou mooier zijn als je inhoudelijk reageert en dat ook ergens op basseert....dan kan ik er wat mee!

Even offtopic: ik spreek geen onzin  :nee:

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2010, 01:11:02 pm »
Het gaat er niet om of je een goed of slecht mens bent.

Waar het om gaat is of je Jezus afwijst of niet.Als je wil proberen te leven (met vallen en opstaan) met Jezus,en dus ook wat hij als zonde heeft bestempelt en wil proberen dit weg te doen uit je leven,oprecht berouw toont dan sla je een brug naar Jezus.Je leeft van Zijn genade en vergeving.

Dat is een heel ander uitgangspunt dan of je nu goed of slecht bent.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2010, 01:20:18 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 13:11:
Het gaat er niet om of je een goed of slecht mens bent.

Waar het om gaat is of je Jezus afwijst of niet.Als je wil proberen te leven (met vallen en opstaan) met Jezus,en dus ook wat hij als zonde heeft bestempelt en wil proberen dit weg te doen uit je leven,oprecht berouw toont dan sla je een brug naar Jezus.Je leeft van Zijn genade en vergeving.

Dat is een heel ander uitgangspunt dan of je nu goed of slecht bent.

Ja dat is mooi dat je het zo zegt, maar geen uitleg van de teksten die ik hierboven heb geciteerd.
Waarom zou er "allen" staan als er een enkeling wordt bedoeld?
Ik neem aan dat dit waarheid is en zo geloof ik het, daar heb ik vertrouwen in. En wil je dat geen onzin noemen?

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2010, 01:21:16 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56:
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen

22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Dat zie ik toch anders, het lijkt me idd. dat God over alles regeert (staat er letterlijk), maar de conclusie dat dus iedereen naar de hemel gaat lijkt me te snel. Regeren is meer. Dat is besturen, beoordelen, maar dan kan je er denk ik nog geen conclusie/einduitslag aan verbinden, waar iedereen heen gaat?
Kan jij duidelijker maken hoe je uit deze texten de conclusie kan halen dat we allemaal naar de hemel gaan?
(PS.ik wil graag discusieren en niemand aanvallen. Ik vind dat jij de meoite hebt genomen om mij te antwoorden, het waard om op je conclusie serieus in te gaan. Ik sluit me dus niet aan bij  hoe er gereageerd is; dat het ''onzin is'',al ben ik het niet met je eens).

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 09, 2010, 01:29:30 pm »
oja,Annet, dat wij allen uit de dood op zullen staan, betekent toch niet dat we allen naar de hemel gaan?
Allen worden levend, om beoordeeld te worden toch? Dat Oordeel kan dan toch 2 kanten uit?

Ik las in het boek Het Woord vooraf, van Ds. Brink het volgende:
het eindoordeel vindt plaats na de opstanding van alle mensen, terwijl de beslissing van hemel en hel dan al is gevallen....dat kan ik niet goed volgen...waar is het Oordeel dan nog voor?! (Ds. Brink zegt dat het ter ere van Jezus is)

Iedreen bedankt trouwens voor het meednken, ik kan er zeker wat mee, helemaal met een antwoord oer 1 Tim. 4:10!!

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 09, 2010, 01:36:14 pm »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 13:29:
Iedreen bedankt trouwens voor het meednken, ik kan er zeker wat mee, helemaal met een antwoord oer 1 Tim. 4:10!!

Nou dan wordt mijn mening overbodig?
Dus.....dan loopt het niet goed af met je man......?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 09, 2010, 01:37:45 pm »
(Klein detail: volgens mij gaat er (vrijwel) niemand naar de hemel. Alleen degenen die van/in Jezus Christus zijn (evt in echtgenote geheiligd) zullen burgers van Gods Koninkrijk zijn, nadat de aarde nieuw geschapen zal zijn. God zal dan over alles regeren, maar het leven op de nieuwe aarde is maar voor een selecte groep weggelegd).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 09, 2010, 02:09:51 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56:

Dat God over alles zal regeren en dat God een doel met alles heeft, wil nog lang niet zeggen dat alles behouden zal worden en iedereen in de hemel komt. Dat kan ook niet kloppen, want God zal de huidige aarde geheel en al vernietigen.
Alle knie zal buigen, maar dat betekent imho niet dat ieder behouden wordt. Er is zoiets als 'te laat zijn met het buigen van je knie'.

quote:

Hier doe je het vers niet helemaal recht. Paulus heeft het over 'wij allen', niet over elke mens op aarde. En 'wij allen' slaat op de gemeente Gods (de 'broeders en zusters' aan wie hij schrijft, zie vs 1). De gemeente Gods zullen op de jongste dag levend zijn, omdat Christus de zijnen opwekt tot een nieuw leven.

@rugby: lastige kwestie roer je aan. Ik weet het niet precies. Ik heb wel een leestip: Narnia-verhaal. 't Is een kinderboek, maar de scene na het gevecht bij de stal komt overeen met wat wij verwachten van het laatste oordeel. Ik vind het bemoedigend dat CS Lewis, geprezen om zijn christelijke boeken, in het verhaal een priester van een heidense god behouden laat worden omdat op hij op het moment van het oordeel beseft dat hij altijd van Aslan (de Christus-figuur in het verhaal)  heeft gehouden en niet van zijn eigen god; en daarom wordt die heidense priester behouden. 't Is maar een boek.
De bijbel is heel duidelijk over degenen die in Christus zijn: die worden behouden. De bijbel is heel duidelijk dat er mensen verloren gaan, in de buitenste duisternis terecht komen. Maar ik vind de bijbel niet heel duidelijk over wie dat precies zijn en wat er gebeurd met de mensen die 'een goede inborst hebben' zonder echt God te dienen.
Zie deze tekst:

quote:

Op21:27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad (van Jezus Christus op de nieuwe aarde) niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]