Auteur Topic: als ongelovige toch naar de hemel?  (gelezen 7332 keer)

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #15 Gepost op: april 09, 2010, 02:31:38 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 13:36:
[...]


Nou dan wordt mijn mening overbodig?
Dus.....dan loopt het niet goed af met je man......?



Niemands mening is overbodig!

Met die tekst in Tim. kan ik wat, in de zin: daar ga ik eens over nadenken....daar ga ik mijn StudieBijbel/Het leven eens op na slaan, ik ga daar nog n mening over vormen. Wordt die tekst zo bedoeld als ie daar (uit context gehaald) zo nu staat?

En ik hoop dat het met mijn man goed afloopt, in de zin: dat hij geheiligd is in mij en zo toch (ook) in de hemel mag komen...

Maar de discussie blijft me boeien, en dus ook jouw mening.
Omdat ik mij zeer bewust ben van het feit dat wij hier maar als mensen iets bedenken/proberen te vatten....iets wat ons kleine koppie te boven zal gaan en wij niet hoeven te denken dat wij Zijn Plan ooit kunnen begrijpen, zoals het bedoelt is.
En het feit dat ik nog maar 5 jaar christen ben en nog n hele hoop wil leren!Moet leren...

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #16 Gepost op: april 09, 2010, 02:38:05 pm »
@rugby: lastige kwestie roer je aan. Ik weet het niet precies. Ik heb wel een leestip: Narnia-verhaal. 't Is een kinderboek, maar de scene na het gevecht bij de stal komt overeen met wat wij verwachten van het laatste oordeel. Ik vind het bemoedigend dat CS Lewis, geprezen om zijn christelijke boeken, in het verhaal een priester van een heidense god behouden laat worden omdat op hij op het moment van het oordeel beseft dat hij altijd van Aslan (de Christus-figuur in het verhaal)  heeft gehouden en niet van zijn eigen god; en daarom wordt die heidense priester behouden. 't Is maar een boek.
De bijbel is heel duidelijk over degenen die in Christus zijn: die worden behouden. De bijbel is heel duidelijk dat er mensen verloren gaan, in de buitenste duisternis terecht komen. Maar ik vind de bijbel niet heel duidelijk over wie dat precies zijn en wat er gebeurd met de mensen die 'een goede inborst hebben' zonder echt God te dienen.


Hee dat lijkt me een goed idee...ik ga s kijken in de bookshop...met die link van je, zal ik het symolische vast beter gegrijpen. Ik ken maar 2 boeken van Lewis, wist niet eens dat ie er zoveel meer had geschreven :-)
THX!!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #17 Gepost op: april 09, 2010, 03:47:34 pm »
Modbreak:
Topic verplaatst naar CL. De vraag van de TS ligt meer op theologisch vlak dan dat die zich beperkt tot 1 bijbeltekst.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #18 Gepost op: april 09, 2010, 05:25:21 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 13:20:
[...]


Ja dat is mooi dat je het zo zegt, maar geen uitleg van de teksten die ik hierboven heb geciteerd.
Waarom zou er "allen" staan als er een enkeling wordt bedoeld?
Ik neem aan dat dit waarheid is en zo geloof ik het, daar heb ik vertrouwen in. En wil je dat geen onzin noemen?


Je kunt zoveel teksten uit de bijbel halen en die gebruiken maar de vraag is of ze nog in de context staan ? Ik zeg niet dat jij dat doet maar het plukken van teksten is een fenomeen wat vaker aan de orde is.
Jij bent vrij om dingen voor waar aan te nemen,ik mag ze gelukkig onzin noemen  :)

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #19 Gepost op: april 09, 2010, 06:44:51 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 17:25:
[...]


Je kunt zoveel teksten uit de bijbel halen en die gebruiken maar de vraag is of ze nog in de context staan ? Ik zeg niet dat jij dat doet maar het plukken van teksten is een fenomeen wat vaker aan de orde is.
Jij bent vrij om dingen voor waar aan te nemen,ik mag ze gelukkig onzin noemen  :)


Ja zeg, dat noem ik nou nog eens een sterk argument....kom op hoor!
 :nee:

rugby

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #20 Gepost op: april 09, 2010, 08:04:13 pm »

quote:

elle schreef op 09 april 2010 om 13:37:
(Klein detail: volgens mij gaat er (vrijwel) niemand naar de hemel. Alleen degenen die van/in Jezus Christus zijn (evt in echtgenote geheiligd) zullen burgers van Gods Koninkrijk zijn, nadat de aarde nieuw geschapen zal zijn. God zal dan over alles regeren, maar het leven op de nieuwe aarde is maar voor een selecte groep weggelegd).

Mag ik vragen wat je hiermee wilt zeggen? Als een christen overlijdt mag hij toch weten dat hij na zijn dood naar Christus in de hemel gaat? Ook la is de neiuwe aarde er nog niet en de dag van het Ooprdeel er nog niet is geweest, de hemel is er nu toch al? Wie gaan dan naar de hemel, als je zegt (vrijwel) niemand?
En ''burgers van Gods koninkrijk'', dat is toch de nieuwe aarde? Zijn dan alleen de christenen die naar de neiuwe aarde mogen in de hemel?
(t zal gerust aan mij liggen,hoor; ik ben nu eenmaal niet zo thuis in al die termen..) maar ik ben benieuwd wat je bedoelt..

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #21 Gepost op: april 10, 2010, 12:58:25 am »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 14:31:
[...]


Niemands mening is overbodig!

Met die tekst in Tim. kan ik wat, in de zin: daar ga ik eens over nadenken....daar ga ik mijn StudieBijbel/Het leven eens op na slaan, ik ga daar nog n mening over vormen. Wordt die tekst zo bedoeld als ie daar (uit context gehaald) zo nu staat?


Daar zit een heel verhaal achter heb ik ervaren :)
Het punt is echter dat zelfs theologen onderling worstelen over wat dit inhoud. Ik hang die visie aan van de christenen die geloven dat het bronwoord dat vertaalt is in de bijbel met eeuwig (in eeuwige vuur en straf) een periode voorstelt van heel veel eeuwen (zeg maar een tijdperk, Eria) met een begin en een einde. Het bronwoord spreek je uit als Aeoon en bestaat ook in het meervout dat je zegt als Aeoon ton Aeoon (grieks meen ik) dat vertaalt wordt in de bijbel als "in alle eeuwigheden" (heb ik me laten vertellen). De vraag komt dan vanzelf op of een meervoud van iets dat oneindig is wel kan. Voor mij een extra reden om te veronderstellen dat God hier spreekt over tijdperken, waarop andere tijdperken weer volgen.

De kerkelijke stromingen zijn in leer er van uit gegaan dat het hier echter gewoon eeuwig betreft. Maar de theologen zijn daar dus onderling niet over eens. Een vraag die er gesteld wordt waar ze niet uit kwamen volgens een dominee van onze gemeente is de vraag: "staat God binnen de tijd of buiten de tijd?"

Een goede opmerking gaf hij me ook in zijn opmerking: "God dwingt niemand tot het leven en de hemel. Als mensen tegen Jezus en het leven willen kiezen, dan zal Hij ze niet dwingen om dan toch maar te leven."

Ik kon daar wel vrede mee hebben, want het staat of valt toch met de keuze voor de weg tot het leven. Jezus. Ik geloof dat eens iedereen zal kiezen voor Hem, dat God daarom ook iedereen heeft geboren laten worden en gewoon door alle dieptes en dalen laat gaan, zonder ze voor goed maar direct uit te wissen. Want waarom zou Hij iets tegen zijn eigen wil op de aarde laten leven? Hij heeft daar een wil mee.

Maar als dat niet zal gebeuren, dan is dat inderdaad weer de keuze van de mens. God dwingt niemand. Het is dus tussen God en ieder mens apart hoe het zal gaan.

Kortom, een groot geheim dat we niet kennen.

Ik laat me verrassen

 :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #22 Gepost op: april 10, 2010, 01:03:17 am »
Deze onderstaande tekst vindt ik zelf trouwens ook mooi. Daarin proef ik Gods wil met ieder mens, in welke staat die ook is.

2 Samuël 14:14
Sterven zullen we immers allemaal; we zijn als water dat in de aarde wegvloeit wanneer het niet wordt opgevangen. Zou God niet op middelen zinnen en alles in het werk stellen om zijn balling terug te roepen?
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #23 Gepost op: april 12, 2010, 08:02:52 pm »

quote:

rugby schreef op 09 april 2010 om 10:44:
Nav. een discussie op een ander forum, stel ik hier mijn vraag:
Joh 3:16-18...Wie in de Zoon gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet gelooft is reeds veroordeeld.
Dit is wat mij geleerd is en waar ik in geloof, MAAR TOCH....(wie ben ik om dit erachter te zetten?!)

In de eerste plaats, dit tekst gedeelte gaat over behouden worden, dat is iets anders dan naar de hemel gaan. De bestemming van de mens die uit Geest geboren is (joh 3:8), is de nieuwe aarde als de eerste dingen voorbij gegaan zijn. Dan zal God bij de mensen wonen.

In de tweede plaats wordt het geloven in Joh 3 in het kader gezet van kwaad bedrijven of het goede doen. Wij vertalen 'geloven' vaak als de overtuiging dat we een reeks artikelen als waar moeten aannemen. Maar in Joh 3: 19 e.v. lezen we: "Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn."
En om het goede te kunnen doen, moeten we niets minder dan opnieuw geboren worden in de Geest. (Joh 3:3)
Bij mensen zou het onmogelijk zijn maar bij God die liefde is kan het.

quote:


Sinds 5 jaar ga ik naar de gkv. Mijn man gelooft niet, maar ik vond het 5 jaar terug zo naar om aan de kinderen te vertellen dat papa dus niet in de hemel mag komen. Als antwoord vanuit Bijbelstudie heb ik toen gekregen dat mijn man (en kinderen) geheiligd zijn, door dat ik geloof. Dus zou mijn man in de hemel komen...(kan je ook nog over discusieren,of je die conclusie mag trekken, toch?).
Maar op de Dag des Oordeels wordt iedereen berecht.De gelovigen zijn geheiligd.Jezus kan peilen wat er in iemands (ongelovig) hart is omgegaan.Hij zal elk woord, elke daad beoordelen.
Dan vraag ik me af: iemand zoals mijn man, een in-goed mens, die mij als gelovige stimuleert, respect heeft, en ook zelf wel wil geloven, maar durft/kan (nog) niet, nooit tegen God is...dan is het toch mogelijk dat Jezus ook een plaats voor hem heeft; dat mijn man zeg maar een positieve beoordeling krijgt?! (mat. 12:36-37)''Over elk ijdel woord zullen zij rekenschap moeten geven,want naar uw woorden zult u veroordeeld worden''
Dan is er toch nog ruimte?? Dan is het toch niet bij voorbaat al een verloren zaak?

Ik weet het niet. God ziet het hart aan, de verborgen dingen zijn voor God en de geopenbaarde dingen zijn voor ons... en in Openbaringen lezen we dat alleen het Lam waardig bevonden werd het boek des Levens te openen. Kortom wij kunnen beoordelen of iemand op de goede weg is, en zoals ik Johannes 3 lees is dat in de eerste plaats een morele kwestie.
Eerder dan een kwestie van bepaalde dogma's aanhangen.
Maar wat behoudenis betreft kunnen wij hooguit bij de genade blijven en op onszelf toezien dat we zelf niet in verleiding komen.
Het oordeel is bij God, niet bij mij.

quote:


Ik kan me voorstellen dat je als gelovige ''meteen door mag''en als ongelovige extra beoordeelt/gewogen wordt, maar misschien alsnog doormag?
Als je als ongelovig mens in je leven christenen hebt vervolgd, je dan geen positieve beoordeling krijgt?

Wat denken jullie, geeft ''de grote beoordeling'' nog ruimte tot een eventuele positieve beoordeling?
De ruimte om God te dienen is nu.

wetsgeleerde

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #24 Gepost op: mei 05, 2010, 04:05:22 am »
Wil de person/man in kwestie zelf wel in de Hemel wonen! Niet iederen die Here Here roept, zal het Koninkrijk be-erven. Ik dacht dat de essentie van het Evangelie "liefde"was en is. Dus niet iedereen wordt gedwongen in de hemel te moeten wonen en eeuwig daar te zijn waar die of die niet wil zijn.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2010, 08:18:30 am »

quote:

Piebe schreef op 09 april 2010 om 11:06:
Dit is geen kritiek hoor, maar de antwoorden op dergelijke vragen staan in de Bijbel:

1 Kor 7,14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
..
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2010, 08:25:06 am door grondig christelijk »

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #26 Gepost op: mei 05, 2010, 11:29:46 am »

quote:

wetsgeleerde schreef op 05 mei 2010 om 04:05:
Wil de person/man in kwestie zelf wel in de Hemel wonen! Niet iederen die Here Here roept, zal het Koninkrijk be-erven.


Huh?
Wat bedoel je daar nou mee?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #27 Gepost op: mei 05, 2010, 12:29:32 pm »

quote:

Annet schreef op 09 april 2010 om 12:56:
Romeine 11: 36
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen

Ik had deze reactie nog niet gezien en wil er graag iets over zeggen. Wat betekent het dat alles in God een doel heeft?

Spr 16,4
De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.

Judas is de personificatie van de goddeloze, de antichrist, de mens die tot verderf geschapen is (Rom 9,21) om het goede te doen zegevieren. Zonder kwaad is goed niet te definiëren. De Bijbel staat boordevol tegenstellingen zo is het oude verbond de duisternis (2 Kor 4,6) waarvan het begin de vloek van Adam was en het nieuwe verbond het licht daar in. Oud en nieuw, donker en licht, vlees en bloed, vloek en zegen, het goede en het kwade gaan altijd samen. Dus als het goede gered is, dan moet het kwade wel verdorven worden, anders is alles toch verloren?

Op basis hiervan zou je kunnen denken dat goed en kwaad voorbestemd zijn en ik denk dat dit waar en onwaar is. Het was voorbestemd dat Jezus op aarde zou komen en het was voorbestemd dat Judas hem zou uitleveren. Doch vraag ik mij af of het ook voorbestemd is dat ik iemand een duw geef. Dat is ook een vorm van kwaad nietwaar?

Ik denk dat een deel voorbestemd was en een ander deel niet. Want de apostelen roepen de gelovigen op rechtvaardig te zijn, om het eeuwige leven van Christus te krijgen. Als alles voorbestemd was zou dat onnodig zijn geweest om te schrijven.

'Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigen, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.' (1 Kor 6,9-10)

1 Kor 15,50   
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Gal 5,21
Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van welke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Opvallend is dat Paulus de gemeente zelf vervolgde voor zijn bekering en dus ook schuldig was aan wat hij afkeurt. Dat Paulus gered werd stond vast, want hij was op weg naar Jeruzalem om christenen te vervolgen toen Jezus hem aansprak. God kan dus kiezen op basis van genade, maar dat bracht in het geval van Paulus ook een grote ommekeer in zijn leven.

quote:


1 Kor.15: 22
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

1 kor.15:28
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Ja, dus iedereen zal uiteindelijk naar de hemel gaan, of je nou een goed of slecht mens bent geweest!

Dat staat nog ter discussie wat mij betreft.

'Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe.' (Mat 23,13)

Mat 5,20    
Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Het lijkt mij duidelijk dat niet iedereen het Koninkrijk zal ingaan, maar God is vergevingsgezind dus wie weet.  

Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #28 Gepost op: mei 05, 2010, 12:49:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 mei 2010 om 12:29:
[...]

Ik had deze reactie nog niet gezien en wil er graag iets over zeggen. Wat betekent het dat alles in God een doel heeft?

Spr 16,4
De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.

Judas is de personificatie van de goddeloze, de antichrist, de mens die tot verderf geschapen is (Rom 9,21) om het goede te doen zegevieren. Zonder kwaad is goed niet te definiëren. De Bijbel staat boordevol tegenstellingen zo is het oude verbond de duisternis (2 Kor 4,6) waarvan het begin de vloek van Adam was en het nieuwe verbond het licht daar in. Oud en nieuw, donker en licht, vlees en bloed, vloek en zegen, het goede en het kwade gaan altijd samen. Dus als het goede gered is, dan moet het kwade wel verdorven worden, anders is alles toch verloren?

Op basis hiervan zou je kunnen denken dat goed en kwaad voorbestemd zijn en ik denk dat dit waar en onwaar is. Het was voorbestemd dat Jezus op aarde zou komen en het was voorbestemd dat Judas hem zou uitleveren. Doch vraag ik mij af of het ook voorbestemd is dat ik iemand een duw geef. Dat is ook een vorm van kwaad nietwaar?

Ik denk dat een deel voorbestemd was en een ander deel niet. Want de apostelen roepen de gelovigen op rechtvaardig te zijn, om het eeuwige leven van Christus te krijgen. Als alles voorbestemd was zou dat onnodig zijn geweest om te schrijven.

'Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigen, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.' (1 Kor 6,9-10)

1 Kor 15,50   
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Gal 5,21
Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van welke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Opvallend is dat Paulus de gemeente zelf vervolgde voor zijn bekering en dus ook schuldig was aan wat hij afkeurt. Dat Paulus gered werd stond vast, want hij was op weg naar Jeruzalem om christenen te vervolgen toen Jezus hem aansprak. God kan dus kiezen op basis van genade, maar dat bracht in het geval van Paulus ook een grote ommekeer in zijn leven.

[...]

Dat staat nog ter discussie wat mij betreft.

'Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe.' (Mat 23,13)

Mat 5,20    
Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Het lijkt mij duidelijk dat niet iedereen het Koninkrijk zal ingaan, maar God is vergevingsgezind dus wie weet.  

Mat 18
21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.



Hier moet ik eerst over nadenken, voor ik daar een reactie op geef.
Ik begrijp best wat je hiermee zeggen wilt en het klinkt ook wel aannemelijk, maar wanneer je daar verder over nadenkt, dan valt er heel veel niet te rijmen.

Hebben wij dan gewoon geluk gehad, of andere mensen vreselijk veel pech?
In hoeverre is er dan sprake van geluk en of pech eigenlijk?
Daar wil ik dan verder maar niet te veel over nadenken, want dan wordt het onnodig ingewikkeld, maar zo simpel als nu wordt gesteld zal het dan evenzogoed niet zijn.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #29 Gepost op: mei 05, 2010, 01:46:56 pm »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 12:49:
[...]
Hier moet ik eerst over nadenken, voor ik daar een reactie op geef.
Ik begrijp best wat je hiermee zeggen wilt en het klinkt ook wel aannemelijk, maar wanneer je daar verder over nadenkt, dan valt er heel veel niet te rijmen.

Ik denk dat het wel te rijmen valt.

Mat 22,14    
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

quote:


Hebben wij dan gewoon geluk gehad, of andere mensen vreselijk veel pech?
In hoeverre is er dan sprake van geluk en of pech eigenlijk?
Daar wil ik dan verder maar niet te veel over nadenken, want dan wordt het onnodig ingewikkeld, maar zo simpel als nu wordt gesteld zal het dan evenzogoed niet zijn.
Zo ingewikkeld is het helemaal niet, de uitverkorenen zijn in de eerste eeuw geoogst en wij kunnen allemaal het Koninkrijk beërven, want God is zeer vergevingsgezind (Mat 18,21-22) en heeft de nederigen zalig verklaart.

'...die zich over de nederigen ontfermt, die is welgelukzalig' (Spr 14,21)

Jak 4,6
Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift: God weerstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'