Auteur Topic: Nederland redden  (gelezen 8150 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Gepost op: april 15, 2010, 04:54:03 pm »
Wie helpt Rob Wagenaar aan een naam voor een steeds breder wordende maatschappelijke beweging om Nederland uit haar winterslaap te halen? Zie zijn oproep daartoe aan het eind van zijn artikel.

Waarom?

Omdat de topmannen van Nederland kennelijk  Nederland al opgegeven hebben en het voor hen voldoet om een klaagzang aan te heffen en het daarbij te laten. En hun multinationals te laten groeien in BRIC landen.

Omdat Nederland vergeleken kan worden met een kikker die langzaam wordt opgewarmd en die dit niet in de gaten heeft tot het te laat is.

Omdat vernieuwing uit de maatschappij moet komen, het initiatief niet van de politiek komt, immers daar komen grote vernieuwingen zelden vandaan, volgens Rob Wagenaar

Zou je mee willen doen, nu of in de toekomst? Waarom wel, waarom niet.
Ik heb zelf de kennis en kunde niet, maar wel het gevoel dat hij gelijk heeft.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 04:54:42 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2010, 05:23:02 pm »
Ik moet denken aan princes Irene die op de TV was van de week. ze had het over het nog steeds onder de mat geschoven kindje: "de natuurproblemen."

Hoewel we het hebben over hypotheekrente aftrek enzo houden we nog steeds veel te weinig rekening met het echte grote thema dat een probleem aan het worden is, en dat is dat we uit haar boek geciteerd in 2050 twee planeten nodig hebben, maar volgens haar inmiddels al 5 planeten blijken te zijn om onze samenleving draaiende te houden. Daarintegen denken we nog steeds in termen als: "de politieke mannen moeten het doen" of "ik kan er niets aan doen" terwijl we allemaal zelf een spil zijn in de natuur. We moeten het allemaal zelf doen. We zijn echter vergeten dat we deel uitmaken van de natuur en goede rentmeesters moeten zijn.

Dat zijn we op dit moment niet. Dit probleem zal al het andere gaan overstijgen. Volgens haar zullen we tegen die tijd niet meer in Europa kunnen leven als het zo door gaat en dan doen thema's als de hypotheekrenteaftrek er niet meer toe.

Kortom: ik krijg echt het idee dat we tegen het einde aanlopen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Annet

• Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2010, 05:28:27 pm »
Ja zeg...moet je me daarvoor wakker maken.
Ik ga lekker verder met mijn winterslaap.... :Z  :Z  :Z  :Z  :Z

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2010, 05:32:36 pm »
De vraag beantwoorden:
ik denk dat ik geen concrete ideeën zal hebben, dus doe ik niet mee. Al wil ik best mijn stem opbrengen wanneer het van de burgers gevraagd wordt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2010, 05:37:45 pm »
Hmz, de oplossing: 'geen kinderen nemen/krijgen, dan kunnen ze ook niet opgezadeld worden met jouw nalatigheid' is zeker geen optie...
Of het alternatiev: verhuizen naar china/india is zeker ook niet de bedoeling.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2010, 05:52:24 pm »
Ik heb geen verstand van economie.
Ik denk: de kloof tussen arm en rijk is veel groter in die landen. Het sociale voorzieningennetwerk is veel slechter in die landen. CAO's etcetera zijn er amper, in die landen. Milieuvervuiling is er veel meer. Levensverwachting is korter. Je moet er harder werken voor minder loon.
Wil je economisch competetief kunnen blijven, moeten er waarschijnlijk op dat vlak dingen veranderen.

Dat gaat ten koste van het milieu. Maar ja, daar was china toch al beter in. Dus linksom of rechtsom gaan we toch naar de filistijnen.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2010, 06:06:29 pm »

quote:

elle schreef op 15 april 2010 om 17:52:
 Dus linksom of rechtsom gaan we toch naar de filistijnen.
Is er dan werkelijk geen hoop meer voor onze economie? is het einde dan toch in zicht, wat Gait ook al zegt. Hoewel soms heb ik dat gevoel ook.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

• Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2010, 06:11:38 pm »

quote:

Antonius schreef op 15 april 2010 om 18:06:
[...]

Is er dan werkelijk geen hoop meer voor onze economie? is het einde dan toch in zicht, wat Gait ook al zegt. Hoewel soms heb ik dat gevoel ook.

Euh Antonius,
Wil je er over praten??
 ;)
Kom zeg; moet ik me daar nu ook al zorgen over maken?

Afijn......doe het volgende:

"Dit is een test om erachter te komen of je missie op aarde ten einde is: als je nog leeft, is dat niet het geval."

:P  :P  :P

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2010, 06:13:54 pm »

quote:

mirt schreef op 15 april 2010 om 16:54:
Wie helpt Rob Wagenaar aan een naam voor een steeds breder wordende maatschappelijke beweging om Nederland uit haar winterslaap te halen? Zie zijn oproep daartoe aan het eind van zijn artikel.
Ik doe een voorzet: "Alle hens aan dek, Pompen"

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2010, 06:19:00 pm »

quote:

Annet schreef op 15 april 2010 om 18:11:
[...]

Euh Antonius,
Wil je er over praten??
 ;)
Kom zeg; moet ik me daar nu ook al zorgen over maken?

Afijn......doe het volgende:

"Dit is een test om erachter te komen of je missie op aarde ten einde is: als je nog leeft, is dat niet het geval."

:P  :P  :P
ik leef ! Het is uiteraard niet aan mij om te bepalen of alle hier op zijn eind loopt. ik zei alleen maar dat zo voelt.

Annet

• Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #10 Gepost op: april 15, 2010, 06:27:32 pm »
@Antonius,

Gelukkig, en mocht je een keer over de wereldproblematiek willen praten, dan ben ik altijd beschikbaar voor u d:)b

Maar bedenk:
"We kunnen de wereld afreizen op zoek naar schoonheid, maar we moeten haar in ons dragen om haar te kunnen vinden."

:w

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #11 Gepost op: april 15, 2010, 07:49:34 pm »
Ik zat me laatst te bedenken hé. stel dat het binnen 50 jaar over zou zijn en God zal de boel eens behoorlijk opnieuw met de mensheid moeten beginnen met zzijn nieuwe hemel en nieuwe aarde, dan zitten we dus praktisch gezien aan het einde van de ellende, dus laat maar komen :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #12 Gepost op: april 15, 2010, 08:10:23 pm »

quote:

elle schreef op 15 april 2010 om 17:52:
Ik heb geen verstand van economie.
Ik denk: de kloof tussen arm en rijk is veel groter in die landen. Het sociale voorzieningennetwerk is veel slechter in die landen. CAO's etcetera zijn er amper, in die landen. Milieuvervuiling is er veel meer. Levensverwachting is korter. Je moet er harder werken voor minder loon.
Wil je economisch competetief kunnen blijven, moeten er waarschijnlijk op dat vlak dingen veranderen.

Dat gaat ten koste van het milieu. Maar ja, daar was china toch al beter in. Dus linksom of rechtsom gaan we toch naar de filistijnen.
Elle, ik heb denk ik maar iets minder weinig verstand van economie dan jij, maar bedoel je eigenlijk dat het met ons zo slecht gaat (in vergelijking met china enzo) omdat de inkomensverschillen bij ons minder groot zijn? Als ik me niet vergis zijn die bij ons wel groter geworden in de tijd dat het met ons slechter ging en vast ging lopen. Of bedoel je dat het gemiddelde inkomen bij ons te hoog is?
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 08:10:38 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

rtfm08

• Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #13 Gepost op: april 15, 2010, 08:46:59 pm »
Analyseren dat het niet "goed" gaat in Nederland is niet zo heel moeilijk want binnen de EU hebben de meeste landen daar op dit moment last van.Daarvoor hoef je dus niet naar een lezing van de "jetset".

Dat dit een gevolg is van de crisis in Amerika waar met het geven van leningen aan mensen die eigenlijk niet in staat waren om de lening op een goede basis te financieren en agv een aantal factoren het hele kaartenhuis in elkaar is gestort is ook niet nieuw.Wat op zich wel zorgelijk is,is het feit dat toen dus gebleken is dat mensen deels te ver boven hun stand leven,iets wat je in Europa ook ziet.

De vergelijking met China en of andere landen is niet helemaal fair want daar zijn idd nog niet cao's afgesloten zoals in Europa en dus komt het regelmatig voor dat men onder erbarmelijke omstandigheden moet werken.Naarmate de groei gaat afvlakken zal ook daar verandering in komen,resp de werknemers zullen ook mondiger worden en stap voor stap andere eisen gaan stellen.

Een manager die kan analyseren en vervolgens kan aangeven waar we naar toe moeten heeft blijkbaar meer visie dan deze heren alhoewel enige vorm van chargering aan de orde is.Je zit natuurlijk niet bij Akzo Nobel omdat je zo'n oen bent.

De concurrentiepositie alsmede innovatie zullen in Nederland toch wel weer een nieuwe impuls moeten krijgen en we zullen tevreden moeten zijn met minder meer maw harder werken voor een lager salaris en langere tijd pas op de plaats.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2010, 09:02:59 pm »

quote:

mirt schreef op 15 april 2010 om 20:10:
[...]

Elle, ik heb denk ik maar iets minder weinig verstand van economie dan jij, maar bedoel je eigenlijk dat het met ons zo slecht gaat (in vergelijking met china enzo) omdat de inkomensverschillen bij ons minder groot zijn? Als ik me niet vergis zijn die bij ons wel groter geworden in de tijd dat het met ons slechter ging en vast ging lopen. Of bedoel je dat het gemiddelde inkomen bij ons te hoog is?

Volgens mij allebei. Volgens mij is nederland nu sufgereguleerd en worden werknemers van alle kanten gepamperd. Gevolg is dat er niemand dood gaat van de honger en ieder de beste chemo's tegen borst-, darm- en longkanker kan krijgen.
In China is dat anders. Daar gaan er volgens mij veel dood van de honger, gaan er veel dood door ongevallen op het werk en gaan er veel dood omdat ze de gezondheidszorg niet kunnen betalen.
Alleen is het gevolg daarvan dat arbeidskrachten erg goedkoop zijn en bedrijven dus heel hard kunnen groeien.

Volgens mij is het deels kiezen of delen. Of we doen met z'n allen een grote stap terug in onze welvaart (geen vakanties meer, veel beperktere gezondheidszorg ea), of we accepteren dat we over een jaar of 20 failliet zijn.

Het milieuprobleem zie ik er los van.