Auteur Topic: Nederland redden  (gelezen 8034 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Nederland redden
« Reactie #45 Gepost op: april 29, 2010, 01:52:44 am »

quote:

elle schreef op 19 april 2010 om 18:04:
[...]
Natuurlijk is het schunnig en oneerlijk en onchristelijk om zo met elkaar om te springen.
Maar dat is de vraag niet. De vraag is: hoe gaan we NL redden van de opkomst van de lage lonen landen.

Ik geloof dat we niet veel meer kunnen doen dan onze oerhollandse zuinigheid te herontdekken.

Voor de rest: als wij om ver getrokken worden door hen, dan trekken we hen er weer in mee uiteindelijk, want ze verdienen juist aan ons. Hun personeel heeft namelijk niet veel om uit te geven. Het wordt vanzelf wel hun zorg. Denk ik.

quote:

Met die houding gaat het nog steeds fout: eerst mogen de anderen inleveren, dan ik.

Ik zit aan het CAO en belastingen te denken enzo. Ik heb het de afgelopen jaren steeds gezien dat in voor en tegenspoed de top steeds loonstijgingen kregen die meer dan het driedubbele aan procenten waren dan de overigen. Nu boeit het me dan vrij wel niets wat de top allemaal aan het uitspoken is, mijn loon was toch wel redelijk,  maar ik heb het altijd krom gevonden.

quote:

Dat lijkt mij ook. Hard werken, genoegen hebben met wat je dagelijks op de been houdt en zorgen voor de naaste. Ik vind dat zelf moeilijk genoeg. Ik zorg voor mijn naaste met wat er over blijft. Dat is wel wat, maar ik hou uiteindelijk meer voor mijzelf.

Het is volgens mij deels een keuze die we moeten maken:
houden we vast aan
- ons welvaartsidee (vakanties, auto's, met je 18e op je zelf kunnen wonen in een mooie rijtjeswoning etc).
- onze normen en waarden (CAO's en sociale voorzieningenstelsel)
- alleen denken aan NL
dan gaat het denk ik onherroepelijk fout. Wij kunnen onszelf niet bedruipen. NL is altijd goed geweest in het inkopen van ruwe materialen en verkopen van halffabrikaten etc (heb ik geleerd). Maar als de grondstofprijzen stijgen en onze lonen veel hoger liggen dan in China, dan gaat ons nationale inkomen dalen. Als we dan niet snijden in onze uitgaven, dan gaan we failliet.
Eenmaal failliet, dan zitten we noodgedwongen met z'n allen uit de vullisbakken te eten en schamele aardappels in de tuin te kweken ipv de schommels en rozenperken die er nu staan.

Ik denk dat het goedschiks kan, dat verlagen van de levensstandaard, of kwaadschiks.
Met protectionalisme kom je denk ik een eind: niks kopen uit china ea, alle grondstoffen voor jezelf houden, maar dan moet je op zijn minst op europese schaal denken.

Verder ben ik nog steeds geen econoom, dus kan ik het ook uitstekend mis hebben.
Maar ik heb er een hard hoofd in: ik zie het niet gebeuren dat we goedschiks onze welvaart inleveren ten gunste van de naaste (zoals die gast in Rijssen).

Ik ben er ook bang voor. Ik houd mijn  hagje ook redelijk onder controle, zolang het normaal is :)
Hoewel ik redelijk zuinig voor Nederlandse begrippen leef nu, maar toch.
Een nieuwe start is een nieuw begin