Auteur Topic: als ongelovige toch naar de hemel?  (gelezen 7021 keer)

Annet

• Bekijk profiel
als ongelovige toch naar de hemel?
« Reactie #30 Gepost op: mei 05, 2010, 02:23:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 mei 2010 om 13:46:
[...]

Ik denk dat het wel te rijmen valt.

Mat 22,14    
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

[...]

Zo ingewikkeld is het helemaal niet, de uitverkorenen zijn in de eerste eeuw geoogst en wij kunnen allemaal het Koninkrijk beërven, want God is zeer vergevingsgezind (Mat 18,21-22) en heeft de nederigen zalig verklaart.

'...die zich over de nederigen ontfermt, die is welgelukzalig' (Spr 14,21)

Jak 4,6
Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift: God weerstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade.

Helaas helpt me dat dan ook niet zoveel verder. Het blijft tegen mijn gevoel in gaan, snap je dat?
Sorry, maar het is iets waar ik enorm mee worstel om het zo maar even te zeggen. Ik lijk er met mezelf niet uit te komen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 05, 2010, 02:34:10 pm »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 14:23:
[...]

Helaas helpt me dat dan ook niet zoveel verder. Het blijft tegen mijn gevoel in gaan, snap je dat?
Nee ik denk het niet, wil je het uitleggen zodat ik het wel begrijp?

quote:

Sorry, maar het is iets waar ik enorm mee worstel om het zo maar even te zeggen. Ik lijk er met mezelf niet uit te komen.
Laat het maar horen, misschien kunnen we wat van elkaar leren. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2010, 04:54:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 mei 2010 om 14:34:
[...]

Nee ik denk het niet, wil je het uitleggen zodat ik het wel begrijp?

[...]

Laat het maar horen, misschien kunnen we wat van elkaar leren. :)
Ik heb al vaker gehoord dat ik het te ingewikkeld maak.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2010, 08:17:47 pm »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 16:54:
[...]

Ik heb al vaker gehoord dat ik het te ingewikkeld maak.
Niet van mij, want ik begrijp gewoon niet wat je niet snapt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 05, 2010, 08:52:16 pm »
Goed:
"Als ongelovige toch naar de hemel?"
Dat is de vraag toch?

Ik lees gewoon telkens weer dat niet iedereen 'zomaar' naar de hemel gaat en dat de hel bestaat e.d.
Als ongelovigen niet naar de hemel gaan, dan hebben nogal wat mensen in mijn omgeving - vrienden en familie - een probleem!
Daar zou ik toch niet echt mee om kunnen gaan vrees ik.

Waarom krijgt de één het Woord van God met de paplepel ingegoten, en wordt de ander geboren op een plek waar de Bijbel niet is?
Dat kan ik niet rijmen met de weg die God met ons gaat, of wil gaan. In hoeverre is het ons eigen werk en in hoeverre is het God die ons daarin stuurt?

Ik denk dan altijd aan Psalm 139: 16 "U zag mij toen ik nog geen vorm had, en mijn dagen waren al vastgesteld"
Die zin gaat maar niet uit mijn hoofd, het blijft maar in mijn brein ronddwarrelen.

In dat geval hebben wij daar zelf dus geen enkele zeggenschap in en weet God bij onze geboorte al welke weg we zullen gaan.
Dan kunnen we daar toch heel erg weinig aan doen en dan is ons lot min of meer al bepaald?
Hoezo dan niet naar de hemel en waarom dan toch naar de hel? Dat is dan al voor de geboorte bepaald en gaat dus geheel en al buiten ons om.

Daar kom ik gewoon niet uit, en weiger te geloven dat mensen de hel tegemoet gaan, omdat veel mensen zelf niet in staat zijn om de goede dingen in het leven te doen!

Er zijn veel (goede!) mensen die niet in God geloven, maar veel goeds doen in deze wereld. Is dat ook niet en stukje God in ieder mens, zonder het geloof in Gods Woord?
Of er zijn ook veel mensen die slechte dingen doen, maar door opvoeding en omgeving daar niet uit (kunnen) komen. In hoeverre zal God daarin straffen?
Zal God daarin uberhaupt straffen? Ik denk dus van niet!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 05, 2010, 11:34:37 pm »
Ik lees dat je denkt vanuit het beeld van de uitverkiezingsleer: namelijk dat God alles bepaald en wij niets.

Maar wat ik in die psalm lees is weer anders dan wat jij leest. Wat er naar mijn inziens gezegd wordt is dat God helderziend is en al van te voren weet wat jij gaat doen, waar jij Hem om hulp vraagt of alles zelf wilt doen. Ook de weg die je zelf inslaat.

De hemel en de hel zie ik als niveaus zoals we die hier op de aarde kennen. Op de aarde hebben de mensen er voor gekozen om in oorlog of vrede te leven. Die strijd gaat na de dood verder. De mensen verderven vaak de vrede, maar God wil vrede stichten en doet dat door Zijn Zoon Jezus Christus.

Hoe diep een mens ook in de dood weg zakt, Jezus is altijd aan te roepen.
Over Jezus werd geprofeteerd: "het volk dat in duisternis wandeld zal een groot Licht zien."

Zo is God. Hij is geen God die mensen in de hel gooit, maar een God die mensen uit de hel red.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2010, 11:36:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 06, 2010, 08:36:33 am »
Ik heb een vraag over de aanname dat de man geheiligd is in de vrouw en dat daarmee bedoelt zou worden dat de man dan automatisch in de hemel zal komen.
Want ik vraag me dat toch af. Of dat wel is wat er met die tekst bedoeld wordt.
Dat zou namelijk betekenen dat het geloof van de vrouw zaligmakend is, maar dat lijkt mij niet. Ieder wordt op zijn/haar eigen (on)geloof al dan niet zalig.

Wij hebben afgelopen zondag een preek gehoord over de tekst: Rom 9 Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat.
Twee kinderen uit dezelfde Moeder waarvan de ene van voor de geboorte dus al uitverkoren was en de ander niet.
Ook niet omdat de moeder geloofde dus beide kinderen wel.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 06, 2010, 10:28:30 am »

quote:

joepie schreef op 06 mei 2010 om 08:36:
Ik heb een vraag over de aanname dat de man geheiligd is in de vrouw en dat daarmee bedoelt zou worden dat de man dan automatisch in de hemel zal komen.
Want ik vraag me dat toch af. Of dat wel is wat er met die tekst bedoeld wordt.
Dat zou namelijk betekenen dat het geloof van de vrouw zaligmakend is, maar dat lijkt mij niet. Ieder wordt op zijn/haar eigen (on)geloof al dan niet zalig.
Goed, dat zou het niet betekenen volgens jou. Wat betekent het dan wel?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 06, 2010, 10:36:32 am »
Waarom mogen mensen eigenlijk überhaupt naar de hemel?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 06, 2010, 10:44:47 am »

quote:

Annet schreef op 05 mei 2010 om 20:52:
Goed:
"Als ongelovige toch naar de hemel?"
Dat is de vraag toch?

Ik lees gewoon telkens weer dat niet iedereen 'zomaar' naar de hemel gaat en dat de hel bestaat e.d.
Als ongelovigen niet naar de hemel gaan, dan hebben nogal wat mensen in mijn omgeving - vrienden en familie - een probleem!
Daar zou ik toch niet echt mee om kunnen gaan vrees ik.

Volgens mij begrijp ik je nu. Dat je familie en vrienden niet in Jezus geloven is jammer, maar ik denk niet dat ze daardoor zeker niet naar de hemel gaan. Denk je dat ze nog steeds niet hadden geloofd wanneer ze Jezus hadden meegemaakt en de wonderen zien doen?

Joh 15,24
Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.

En lees ook eens wie zalig gesproken worden.

Mattheus 5
3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.

Denk ook aan Noach die gered werd en zij familie mocht meenemen, misschien zaten daar ook wel een paar ongelovigen bij.

quote:

Waarom krijgt de één het Woord van God met de paplepel ingegoten, en wordt de ander geboren op een plek waar de Bijbel niet is?
Dat kan ik niet rijmen met de weg die God met ons gaat, of wil gaan. In hoeverre is het ons eigen werk en in hoeverre is het God die ons daarin stuurt?

Ik weet niet in hoeverre het ons werk is, maar wat ik wel weet is dat opgroeien met de Bijbel ook geen garanties biedt.

1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.

Iemand die opgroeit met de Bijbel en er niet naar handelt, had misschien beter zonder kunnen opgroeien. Ook zijn er mensen die door een handicap nooit in staat zullen zijn om tot geloof te komen, maar zij kunnen wel zachtmoedig zijn en rein van hart.

quote:

Ik denk dan altijd aan Psalm 139: 16 "U zag mij toen ik nog geen vorm had, en mijn dagen waren al vastgesteld"
Die zin gaat maar niet uit mijn hoofd, het blijft maar in mijn brein ronddwarrelen.

In dat geval hebben wij daar zelf dus geen enkele zeggenschap in en weet God bij onze geboorte al welke weg we zullen gaan.
Dan kunnen we daar toch heel erg weinig aan doen en dan is ons lot min of meer al bepaald?
In de eerste eeuw zijn uit de eerste christenen enkelen uitverkoren. Denk aan de twaalf apostelen wiens lot al vaststond voordat zij geboren waren. Doch werden zij niet zomaar uitverkoren, maar in dienste van het evangelie, hetgeen zij dikwijls met de dood moesten bekopen. Ik denk dat je het verschil tussen uitverkorenen en geroepenen in ogenschouw dient te nemen. In deze tijd staan christenen niet meer op dezelfde manier in dienst van het evangelie als in de eerste eeuw.

quote:

Hoezo dan niet naar de hemel en waarom dan toch naar de hel? Dat is dan al voor de geboorte bepaald en gaat dus geheel en al buiten ons om.

Daar kom ik gewoon niet uit, en weiger te geloven dat mensen de hel tegemoet gaan, omdat veel mensen zelf niet in staat zijn om de goede dingen in het leven te doen!
God wordt vergeleken met een pottenbakker die uit dezelfde klomp klei potten maakt die hij bewaard en weggooit. Ik kan me niet voorstellen dat hij de potten die mislukken tot in eeuwigheid pijnigt, want dan had hij ze toch beter nooit kunnen maken?

quote:

Er zijn veel (goede!) mensen die niet in God geloven, maar veel goeds doen in deze wereld. Is dat ook niet en stukje God in ieder mens, zonder het geloof in Gods Woord?
Dat lijkt mij wel ja.

quote:

Of er zijn ook veel mensen die slechte dingen doen, maar door opvoeding en omgeving daar niet uit (kunnen) komen. In hoeverre zal God daarin straffen?
Zal God daarin uberhaupt straffen? Ik denk dus van niet!

Er staat geschreven dat iemand die steelt uit honger niet veracht zal worden.

Spr 6,30
Men doet een dief geen verachting aan, als hij steelt om zijn ziel te vullen, omdat hij honger heeft;

Ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kunt.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 06, 2010, 04:40:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 mei 2010 om 10:44:

Ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kunt.

Ja en nee, laat het aan de tijd over.
Ik vind het niet prettig om over te discussiëren.
Wellicht kom ik er nog even op terug, nu niet.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 06, 2010, 05:07:42 pm »

quote:

Annet schreef op 06 mei 2010 om 16:40:
[...]

Ja en nee, laat het aan de tijd over.
Ik vind het niet prettig om over te discussiëren.
Wellicht kom ik er nog even op terug, nu niet.
Mij best, ik ben blij dat je wel en niet wat aan mijn reactie hebt gehad, dan heb ik het hele spectrum bestreken! :P