Auteur Topic: Evangeliseren?  (gelezen 15140 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #15 Gepost op: april 18, 2010, 08:18:35 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 18 april 2010 om 19:34:
ehm...even voor alle duidelijkheid:
Begrijp ik het goed dat niet alleen JG van deur tot deur gaan, maar gewone christenen dat ook kunnen doen?
Dus als ik iemand aan de deur heb die over God wil praten, dat dat niet persee een Jehova's Getuige hoeft te zijn?
Bij mijn weten zijn het alleen JG's die van deur tot deur gaan. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #16 Gepost op: april 18, 2010, 08:20:32 pm »

quote:

Etienne schreef op 18 april 2010 om 19:14:
[...]

Deze voormiddag was het zalig om van deur tot deur te gaan.Mensen waren rustiger en vriendelijker met het mooie weer! :)
Het hoofdthema van de prediking is natuurlijk 'het goede nieuws van Gods Koninkrijk'.
Ja het was heerlijk weer, maar ik heb niemand horen bellen? Weet u zeker dat u niet op een terrasje zat een paar frisse pintjes naarbinnen te werken? ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #17 Gepost op: april 18, 2010, 08:22:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 april 2010 om 17:47:
Tja, hoe begin je er over? Ik zeg wel eens tegen een collega dat ik een christen ben en dan krijg je af en toe er wel gesprekken over. Het moeten evangeliseren klinkt in mijn oren ook een beetje van "ik moet bewijzen dat ik een christen ben." Dat lukt bij mij niet. Ik vertrouw er op dat God sommige situaties kan gebruiken. Die collega had er met mij over, omdat ik al eens had gezegt dat ik een christen ben. Nederland is ook een lastig land om er over te beginnen, mensen staan er niet echt open voor. Zien het als iets van de middeleeuwen of zo.

Ik geloof wel dat elk gesprek waarin je over het geloof hebt wel evangelisatie genoemd kan worden, als je het deelt met iemand anders die het eventueel nodig zou kunnen hebben. In het kinder en tienerwerk ook. Vaak zijn kinderen nog niet in die situatie geweest dat ze zelf bewust moeten kiezen. Dat komt in de pubertijd vooral, dan is het heel belangrijk dat aandacht aan ze besteed wordt. Dat ze genoeg bagage meekrijgen om goed te kunnen kiezen.

Ik weet niet hoe jullie het hebben in de gemeente, maar bij ons is het vooral de kinderen en de volwassenen waaraan ruim tijd aan de verkondiging besteed wordt. De tieners en jongeren zijn een groep waar ze nooit goed raad mee weten.

Ik denk dat je tieners en jongeren het beste via de jeugdclub kan berijken.
De kritische vragen worden vaak geschuwd en dat schrikt tieners denk ik af. Ze horen liever 'ik weet het niet' dan dat ze met een kluitje in het riet gestuurd worden zoals maar al te vaak gebeurt.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #18 Gepost op: april 18, 2010, 11:39:56 pm »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 19:39:

Hoe kan ik nu een ander iets gaan vertellen waar ik zelf nog zoveel vragen en misschien wel twijfels over heb, dat is wel even iets anders toch?

Evangeliseren doe je als mens op twee manieren:
door het verhaal te vertellen maar veel belangrijker is door te leven naar wat God van je vraagt in het leven.
En als je van mening bent dat jij dat niet kunt (of wie dat zich ook af zal vragen): Kijk naar Mozes, Lees Jesaja 50 eens.
Evangeliseren is God vragen om jou in te zetten om Zijn verhaal te verkondigen.
Mail me maar als je wat wilt weten

cengizkhann

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #19 Gepost op: april 18, 2010, 11:48:44 pm »
Het verspreiden van Gods woord is een zeer goede bezigheid. Men weet half niet wat de waarde hiervan is. Ik denk dat JG hier de nadruk op leggen omdat ze wel inzien hoe waardevol dit kan zijn.
Als moslim zijnde, geloven wij ook dat het verspreiden van Gods woord een zeer gewaardeerde bezigheid is. Om een indruk te geven: Een gebed dat je verricht in Mekka is 100.000 keer zoveel waard als een gebed die je gewoon thuis verricht. Een gebed die je verricht terwijl je Gods woord aan het verkondigen bent is miljoenen keer zoveel meer waard dan een gebed thuis. Er zijn alleen weinig mensen helaas die dit beseffen...
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2010, 01:58:32 am »
Dat is nu weer een grappig verschil met het christendom. Jezus leerde zijn leerlingen op aarde: bid niet zoals de Farizeeërs op de hoeken van de straat die erom gezien willen worden. God zal hun gebeden niet verhoren, omdat ze de eer van de mensen al hebben ontvangen. Als je bid, trek je dan terug in je huiskamer. Doe de deuren en de ramen dicht, zodat alleen God je gebeden kan horen.

Dat is dan dat hij zei om duidelijk te maken dat het puur een gebed moet zijn tussen jou en God. Het is wel heel belangrijk namelijk dat je voor anderen bid en voor elkaar bid. Want waar drie bij elkaar zijn tot eer van God, daar is Hij in hun midden. Uit ervaringen met opwekkingen blijkt geregeld dat het plaats vond na dat er voor gebeden werd. Het is belangrijk dat God gevraagd wordt om in de mensen te gaan werken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2010, 02:08:50 am »

quote:

Annet schreef op 18 april 2010 om 17:41:
[...]

Hoezo "iets"doen?
Wat betekent "iets?"

Je levensstijl kan opvallen onder de mensen.
Verder denk ik dat je niet onder druk moet staan. Evangelisatie is één van de gaven van de Heilige Geest. De één is daar meer geschikt voor dan de ander, maar iedereen kan eerlijk zijn tegen over anderen.

Soms kan iets voorvallen. zo vroeg een atheïstische kennis van me wanneer mijn oudste zusje zou gaan samenwonen. Daarop zei ik dat ik niet weet of ze dat zou gaan doen, want het zou zo kunnen dat ze direct gaat trouwen. ze vroeg zich af waarom ze dat zou doen. waarop ik zei dat ik dat niet weet, omdat ik het er met haar niet over heb gehad, maar dat we uit een christelijk gezin komen en dat het voor haar een reden kan zijn. Niet dat het van haar zou moeten, maar er wel een bepaalde gevoelsmatige voorkeur erdoor mee speelt. dat vond ze weer interessant, want ze heeft een heel gelovige vriend en ontstond er opeens een heel interessante diepe gesprek midden in het cafe over trouw blijven en hoe zij dat in het samenwonen ook aan hem beloofde. Gewoon een gesprek over wat nu echt belangrijk zou zijn in een relatie.

Ik heb het idee dat evangelisatie meer is dan alleen zeggen dat Jezus een offer voor ons heeft gebracht, het is een opbouw van alles wat met zijn Liefde te maken heeft geloof ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2010, 02:18:35 am »

quote:

Piebe schreef op 18 april 2010 om 20:17:
[...]

Dat ben ik roerend met je eens en als wij de antwoorden niet kunnen geven op kritische vragen, sterken we atheïsten dan juist niet in hun denkbeelden? Als ik ooit zou evangeliseren, wil ik goed voorbereid zijn. Ik treed toch ook niet op met mijn band voordat het spel strak genoeg is om te laten horen?

Maar wat als je in de situatie komt dat er zoals in mijn geval iemand je vraagt naar je geloof? Dan is het een kwestie van vertrouwen op de Heilige Geest.

Ik weet nog dat ik een keer onder de indruk was van wat ik las in de bijbel, het was nieuw voor me. Namelijk dat Jezus zei dat zijn leerlingen niet zich moesten afvragen wat ze zouden moeten zeggen als ze voor het gerecht of de keizer worden gesleept, maar dat de Heilige Geest hen ter plaatse zal ingeven wat ze zouden moeten gaan zeggen.

Het is ook zo dat de apostel Paulus niet direct na de openbaring bij Damascus ging evangeliseren. Het duurde nog jaren voor hij op weg ging voor zijn evangelisatiewerk, want hij moest in die jaren alles op een rijdje zetten en de waarheid zoeken in de schriften.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 02:19:32 am door gaitema »

cengizkhann

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #23 Gepost op: april 19, 2010, 06:11:27 am »
Ik vind het heel goed van je dat je ook op dat soort dingen let bij het bidden. Bidden doe je namelijk puur voor God en niet om gezien te worden door anderen. Dit is dan ook geen verschil met ons. Want ook bij ons wordt bidden, puur om door andere mensen gezien te worden, niet gewaardeerd. Het gaat dus wel degelijk om de intentie. En wie kent jouw intenties beter dan jezelf? inderdaad...God. Bidden doe je niet voor anderen...bidden doe je niet eens omdat je weet dat je ervoor beloond wordt...bidden doe je alleen en alleen om God te behagen. Op deze wijze moet je ook te werk gaan bij het verspreiden van Gods woord. Niet om gezien te worden...niet omdat je een beloning daarvoor verwacht...maar puur om God te dienen. Dit kan je dan ook doortrekken naar al je dagelijkse handelingen: eten, drinken, werken, slapen, bidden, plezier maken...kortom alles...alles wat je doet om in leven te blijven zodat je weer een dag langer God kan dienen...wordt gezien als een gebed...Je wordt daar dan voor beloond...Dus de intentie is bijzonder belangrijk hierin.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 06:30:13 am door cengizkhann »
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #24 Gepost op: april 19, 2010, 07:55:47 am »

quote:

gaitema schreef op 19 april 2010 om 02:18:
Het is ook zo dat de apostel Paulus niet direct na de openbaring bij Damascus ging evangeliseren. Het duurde nog jaren voor hij op weg ging voor zijn evangelisatiewerk, want hij moest in die jaren alles op een rijdje zetten en de waarheid zoeken in de schriften.

Paulus werd geroepen om te evangeliseren (Hand 9,15) en wij niet, dat is nogal een verschil.

Het duurde ook geen jaren, maar een paar dagen nadat Jezus aan hem verscheen:

Handelingen 9
17 En Ananías ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder! de Heere heeft mij gezonden,  namelijk Jezus, Die u verschenen is op de weg, die gij kwaamt, opdat gij weer ziende en met de Heilige Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond weer ziende; en stond op, en werd gedoopt.
19 En toen hij spijs genomen had, werd hij versterkt. En Saulus was sommige dagen bij de discipelen, die te Damaskus waren.
20 En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #25 Gepost op: april 19, 2010, 11:04:45 am »
Hmm, ik weet niet hoe het zit, maar een spreker had er over dat hij ook na die openbaring jaren tenten aan het maken was, voor hij op reis ging.

Evangelisatie is een gave van de Heilige Geest, dat klopt, maar God kan op ieder moment ieder mens inzetten om iemand het goede nieuws mee te geven.

Ik ken een voorbeeld van een kennis van me die in de trein een man zag zitten waarbij ze de drang merkte om met hem een praatje te moeten maken. Ze zag er tegen op, want hij zag er nogal ruig uit. Toen ze een praatje maakten bleek ook dat hij aan van alles en nogal te lijden had. Aan drugs, seksuele wisselende contacten, drankgebruik en een hoop ellende. Van die drugs en drankgebruik en seks omschreef hij het als heerlijke ervaringen. Zij had zelf niet zo sterk die ervaringen, maar was wel eens dronken geweest. Daarover kon zij mee praten en zei vervolgens: "weet je, er is iets wat nog veel mooier is dan dat!"
die man kreeg grote ogen van nieuwschierigheid en wilde dat wel weten. Waarop ze vertelde dat je nog veel gelukkiger wordt als je God leert kennen. Hij was er nog vol van ook. Helemaal enthausiast er over gingen hun wegen daarna weer uit elkaar.

Zij is geen evangelist, maar God dreef haar er wel toe met hem te spreken.
Een beetje het zelfde had ik met die collega toen ik hem vroeg: "hoe denk jij over die dingen van geloof enzo?"
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 11:06:47 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #26 Gepost op: april 19, 2010, 11:12:38 am »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 06:11:
Ik vind het heel goed van je dat je ook op dat soort dingen let bij het bidden. Bidden doe je namelijk puur voor God en niet om gezien te worden door anderen. Dit is dan ook geen verschil met ons. Want ook bij ons wordt bidden, puur om door andere mensen gezien te worden, niet gewaardeerd. Het gaat dus wel degelijk om de intentie. En wie kent jouw intenties beter dan jezelf? inderdaad...God. Bidden doe je niet voor anderen...bidden doe je niet eens omdat je weet dat je ervoor beloond wordt...bidden doe je alleen en alleen om God te behagen. Op deze wijze moet je ook te werk gaan bij het verspreiden van Gods woord. Niet om gezien te worden...niet omdat je een beloning daarvoor verwacht...maar puur om God te dienen. Dit kan je dan ook doortrekken naar al je dagelijkse handelingen: eten, drinken, werken, slapen, bidden, plezier maken...kortom alles...alles wat je doet om in leven te blijven zodat je weer een dag langer God kan dienen...wordt gezien als een gebed...Je wordt daar dan voor beloond...Dus de intentie is bijzonder belangrijk hierin.

Ik snap het. Ik vroeg me alleen nog verder af. Je hebt als moslim 5 vaste momenten op de dag om te bidden, al doen de meeste moslims denk ik het op andere momenten als ik het zo zie op mijn werk, maar twee collega's hielden zich er strikt aan en ik zag ze allerlei bewegingen en knielbewegingen maken: is een gebed bij jullie en standaardgebed zoals het onze Vader gebed? Kan je daarnaast ook in eigen woorden bidden als moslim?
Dat vroeg ik me toen af.

Wij bidden het Onze Vader geregeld en daarnaast ook in eigen woorden.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 11:13:32 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #27 Gepost op: april 19, 2010, 11:13:31 am »

quote:

gaitema schreef op 19 april 2010 om 11:04:
Hmm, ik weet niet hoe het zit, maar een spreker had er over dat hij ook na die openbaring jaren tenten aan het maken was, voor hij op reis ging.
Hoezo weet je het niet? Ik heb je de verzen getoond en daar staat duidelijk dat Paulus na een paar dagen begon te preken en we lezen niks over dat hij nog jaren tenten maakte.

quote:

Evangelisatie is een gave van de Heilige Geest, dat klopt, maar God kan op ieder moment ieder mens inzetten om iemand het goede nieuws mee te geven.

Ik ken een voorbeeld van een kennis van me die in de trein een man zag zitten waarbij ze de drang merkte om met hem een praatje te moeten maken. Ze zag er tegen op, want hij zag er nogal ruig uit. Toen ze een praatje maakten bleek ook dat hij aan van alles en nogal te lijden had. aan druks, seksuele wisselende contacten, drank gebruik en een hoop ellende. Van die drugs en drankgebruik en seks omschreef hij als heerlijke ervaringen. zij had zelf niet zo sterk die ervaringen, maar was wel eens dronken geweest. Daarover kon zij mee praten en zei vervolgens: "weet je, er is iets wat nog veel mooier is dan dat!"
die man kreeg grote ogen van nieuwschierigheid en wilde dat wel weten. Waarop ze vertelde dat je nog veel gelukkiger wordt als je God leert kennen. Hij was er nog vol van ook. Helemaal enthausiast er over gingen hun wegen daarna weer uit elkaar.

Zij is geen evangelist, maar God dreef haar er wel toe met hem te spreken.
Een beetje het zelfde had ik met die collega toen ik hem vroeg: "hoe denk jij over die dingen van geloof enzo?"
Ik vind het raar om God met drugs te vergelijken, want met drugs vergiftig je je lichaam waardoor een roes wordt opgewekt. Bovendien voel ik me lang niet altijd lekker en gelukkig, dus ik hoop maar dat zulks geen maat staaf is voor een vast geloof.

cengizkhann

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #28 Gepost op: april 19, 2010, 11:15:31 am »
Dat zijn zeker mooie ervaringen. En je hebt helemaal gelijk. God kiest inderdaad wie Hij wanneer inzet voor evangelisatie. Echter, we hebben het in een eerdere discussie erover gehad...de mens heeft een vrije keuze...indien je uit jezelf besluit om te gaan evangeliseren in plaats van te wachten totdat God jou ergens voor inzet...dan is de beloning ook veel groter.
(Voor jou maakt dat waarschijnlijk weinig uit omdat jij waarschijnlijk gelooft dat je toch al in de hemel komt indien je in Jezus gelooft...maar voor moslims is dat toch echt wel een goede drijfveer omdat ze moeite moeten doen om in de hemel te kunnen komen.)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #29 Gepost op: april 19, 2010, 11:48:49 am »

quote:

cengizkhann schreef op 19 april 2010 om 11:15:
Dat zijn zeker mooie ervaringen. En je hebt helemaal gelijk. God kiest inderdaad wie Hij wanneer inzet voor evangelisatie. Echter, we hebben het in een eerdere discussie erover gehad...de mens heeft een vrije keuze...indien je uit jezelf besluit om te gaan evangeliseren in plaats van te wachten totdat God jou ergens voor inzet...dan is de beloning ook veel groter.
(Voor jou maakt dat waarschijnlijk weinig uit omdat jij waarschijnlijk gelooft dat je toch al in de hemel komt indien je in Jezus gelooft...maar voor moslims is dat toch echt wel een goede drijfveer omdat ze moeite moeten doen om in de hemel te kunnen komen.)

Zeker heeft God de gelovigen lief, maar het is een misverstand dat Christenen niks hoeven te doen om in de hemel te komen.

1 Tim 5,8
Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige.

In de eerste eeuw is er een aantal mensen door God geroepen puur uit genade, waaronder apostel Paulus die geroepen werd toen hij op weg was om Christenen te vervolgen, maar daarna werd hij een ander mens en deed het goede. Christenen moeten goed doen en dat is moeilijk genoeg.