Auteur Topic: Evangeliseren?  (gelezen 15280 keer)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #180 Gepost op: april 25, 2010, 04:26:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2010 om 10:35:
Wat is erger?
A.Een misverstand over wonderen
B. verloren gaan
Gelukkig hangt het niet van jouw evangelisatie-arbeid af of mensen gered worden of verloren gaan. Het zou wat wezen!
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #181 Gepost op: april 25, 2010, 05:05:39 pm »

quote:

Ursa schreef op 25 april 2010 om 16:26:
[...]

Gelukkig hangt het niet van jouw evangelisatie-arbeid af of mensen gered worden of verloren gaan. Het zou wat wezen!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant ook weer niet. Gods wil gebeurd, maar wij moeten wel meewerken.
God stelt ons voor veel bewust verantwoordelijk.

Ik noemde al het voorbeeld van de verkoper die het evangelie door gaf. als die man niet het evangelie doorgegeven had, dan was het niet goed afgelopen met de crimineel.

Dan moet ik er wel bij zeggen: doorgeven als doorgeefluik. God spreekt dan door die verkoper heen.

God houdt wel overal rekening mee, maar verwacht wel wat van ons.
Zo zeiden in de tweede wereldoorlog heel veel christenen en dominee's in Nederland dat ze de joden niet hoefden te helpen, omdat God niet afhankelijk was van de christenen en dat God  zelf ze ook kon redden. Andere christenen gehoorzaamden weer de overheid van de bezetters. Dat is het gevaar van het: "het hangt niet van ons af."

Veel protestanten zijn lam, lauw en passief omdat ze denken dat alles van God af hangt. Je kan niet voor God kiezen, je kan niets doen, alles wat gebeurd doet God. Nou, zo werkt dat nu ook weer niet.

God heeft van ons wel mensen met een vrije wil gemaakt. Met de vrijheid om mee te werken aan het opbouwen of afbreken van Gods koninkrijk. Wie niet mee werkt met het opbouwen van Gods koninkrijk, die breekt het af.

In alles is de vraag: wil God me hier gebruiken of niet? Zelfs in kerkambten. Je kan er wel voor kiezen om diaken of ouderling te worden, maar dat wil nog niet zeggen dat God jou daar wil hebben. Gods wil moet gebeuren.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2010, 05:22:34 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #182 Gepost op: april 25, 2010, 05:06:58 pm »
Daarbij moet ik nog steeds denken aan wat ik eens in het oude testament las over een jood die zijn broeder waarschuwd tegen dwaling en de jood die dat niet doet. Die jood die dat niet doet werd ook verantwoordelijk gesteld voor het dwalen van zijn broeder, omdat hij geen enkele moeite deed om zijn broeder terecht te wijzen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #183 Gepost op: april 26, 2010, 09:30:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2010 om 17:06:
Daarbij moet ik nog steeds denken aan wat ik eens in het oude testament las over een jood die zijn broeder waarschuwd tegen dwaling en de jood die dat niet doet. Die jood die dat niet doet werd ook verantwoordelijk gesteld voor het dwalen van zijn broeder, omdat hij geen enkele moeite deed om zijn broeder terecht te wijzen.
En als iemand niet christen is maar wel zijn naaste liefheeft als zichzelf, moet zo iemand het evangelie nog verkondigd worden?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #184 Gepost op: april 29, 2010, 01:29:06 am »
Die zou het maar wat graag willen weten.
Maar Jezus zei het al: gezonde mensen hebben geen dokter nodig, Ik kom voor de zieke mensen.