Auteur Topic: Het einde der tijden?  (gelezen 5084 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Gepost op: april 19, 2010, 07:44:16 pm »
'En al deze dingen zijn hun overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op wie de einden der eeuwen gekomen zijn.' (1 Kor 10,11)

Waarom schreef Paulus dat het einde der eeuwen op zijn generatie gekomen was? Vergistte hij zich? Immers, de meeste christenen verwachten het einde der tijden nog, dus als zij gelijk hebben, dan vergistte Paulus zich. Of Paulus had gelijk en zij vergissen zich. Over een profeet wiens woord niet uitkomt lezen we het volgende:

'Zo gij dan in uw hart zoudt mogen zeggen: Hoe zullen wij het woord kennen, dat de HEERE niet gesproken heeft? Wanneer die profeet in de Naam des HEEREN zal hebben gesproken, en dat woord geschiedt niet, en komt niet; dat is het woord, dat de HEERE niet gesproken heeft; door vermetelheid heeft die profeet dat gesproken; gij zult voor hem niet vrezen.' (Deut 18,21-22)

Indien Paulus zijn woord niet is uitgekomen, waarom luisteren we dan nog naar hem? :)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 07:51:24 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2010, 11:00:02 pm »
Wat is er niet uitgekomen?

Ozombi

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2010, 12:11:33 am »
zoals altijd moeten deze zinnen niet letterlijk worden genomen
maar gaat het om de overdrachtelijke betekenis  , en als ze wel
letterlijk moeten worden genomen dan begreep Paulus het niet
goed of hebben de bijbelschrijvers de werkelijke tekst ' verkloot '

kiest u zelf maar :  overdrachtelijk verlicht of letterlijk vertroebeld?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2010, 08:42:25 am »
Zoals altijd moet er niet één letterlijke tekst uit de bijbel geplukt worden maar moet vooral ook naar de samenhang tussen teksten gekeken worden. Wat zeggen andere teksten over de kwestie?

2 Petr 3:1 Geliefde broeders en zusters, dit is al de tweede brief die ik u schrijf. Met beide wil ik u tot een helder inzicht brengen, 2 en wel door u te herinneren aan de woorden die de heilige profeten destijds hebben gesproken en aan het gebod van onze Heer en redder dat uw apostelen u hebben doorgegeven. 3 Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend 4 vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’ 5 Ze gaan er dan willens en wetens aan voorbij dat er in het begin al eens een hemel is geweest en een aarde die door Gods woord gevormd was uit water en door middel van water, 6 en dat de toenmalige wereld vergaan is toen ze door het water werd overspoeld. 7 Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur.
8 Eén ding mag u niet over het hoofd zien, geliefde broeders en zusters: voor de Heer is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

Paulus stond niet alleen in zijn verkondiging. Er was wel degelijk overleg over en weer tussen de apostelen (zie de geschiedenis in Handelingen 15; hier zijn o.a. Paulus en Petrus in overleg...)

Het gaat dus niet om een schijntegenstelling "overdrachtelijk verlicht of letterlijk vertroebeld";
letterlijk verlicht is m.i. ook een optie...!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2010, 08:52:13 am »
Blijkbaar zat Paulus behoorlijk op één lijn met Jezus, want hij zei:

Mat 24,34
Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2010, 09:06:17 am »
ren

quote:

Piebe schreef op 20 april 2010 om 08:52:

Mat 24,34
Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.

Waarschijnlijk zaten Petrus en Paulus inderdaad behoorlijk op 1 lijn met Jezus...  ;)

WAT leert Jezus in de verzen voor vers 34??

32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is.

Het gaat hier dus om de generatie "die de vijgenboom ziet uitschieten"... Beeldspraak voor "wanneer je dat alles ziet"...

En wanneer is het "allemaal genoeg" voor God? 36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Kortom: wat Jezus hier leert, en Paulus, en Petrus, dat waren geen profetieën maar waarschuwingen om alert te blijven... De "lamp te laten branden" etc etc...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2010, 09:16:46 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 09:06:
ren
[...]

Waarschijnlijk zaten Petrus en Paulus inderdaad behoorlijk op 1 lijn met Jezus...  ;)

WAT leert Jezus in de verzen voor vers 34??

32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is.

Het gaat hier dus om de generatie "die de vijgenboom ziet uitschieten"... Beeldspraak voor "wanneer je dat alles ziet"...

En wanneer is het "allemaal genoeg" voor God? 36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Kortom: wat Jezus hier leert, en Paulus, en Petrus, dat waren geen profetieën maar waarschuwingen om alert te blijven... De "lamp te laten branden" etc etc...

Jezus wist het niet, ja dat heb ik al veel vaker gehoord, maar toch wist hij wel wanneer hij terug zou komen:

Mat 16,28
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Jezus plaatste de wederkomst in de eerste eeuw, dus hij wist het wel degelijk, zo ook Johannes:

1 Joh 2,18
Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 09:17:57 am door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2010, 09:41:09 am »

quote:

Piebe schreef op 20 april 2010 om 08:52:

Mat 24,34

Kijk hoe het met deze tekst staat is mij nog een raadsel. Maar één ding wist ik al: dat Jezus zei: "Bekeerd u, want het einde der tijden is reeds nabij gekomen."

Het was toen al de einde der tijden en dat is het nog steeds.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2010, 09:55:54 am »

quote:

gaitema schreef op 20 april 2010 om 09:41:
[...]

Kijk hoe het met deze tekst staat is mij nog een raadsel. Maar één ding wist ik al: dat Jezus zei: "Bekeerd u, want het einde der tijden is reeds nabij gekomen."

Het was toen al de einde der tijden en dat is het nog steeds.

Jezus zei tegen degenen die daar stonden dat hij terug zou komen terwijl sommigen van hen nog zouden leven. Dat is toch zo klaar als een klontje? Jezus had het ook over een discipel gezegd:

Joh 21,23
Dit woord dan ging uit onder de broeders, dat deze discipel niet zou sterven. En Jezus had tot hem niet gezegd, dat hij niet sterven zou, maar: Indien Ik wil, dat hij blijve, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

Het is onmiskenbaar duidelijk dat Christus het einde en de wederkomst in de eerste eeuw plaatste, dat heeft mijn eigen dominee zelfs toegegeven nadat ik deze teksten aan hem voorlegde. Veel Christenen kunnen daar totaal niks mee zodat ze dergelijke teksten bij het absurde af beginnen te interpreteren, maar mijn dominee was zo sportief om te bekennen dat zowel Jezus, als al zijn apostelen het einde en de wederkomst in de eerste eeuw plaatsen. Denk maar eens goed na over deze teksten en blijf eerlijk! :)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2010, 09:56:59 am »

quote:

Piebe schreef op 20 april 2010 om 09:16:
[...]

Jezus wist het niet, ja dat heb ik al veel vaker gehoord, maar toch wist hij wel wanneer hij terug zou komen:

Mat 16,28
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Jezus plaatste de wederkomst in de eerste eeuw, dus hij wist het wel degelijk, zo ook Johannes:

1 Joh 2,18
Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.
Is het niet mogelijk dat Jezus hier doelt op zijn "verheerlijkte staat" na zijn opstanding? Waarvan ook Stefanus getuigde (zie Hand 7) 55 Maar vervuld van de heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond, 56 en hij zei: ‘Ik zie de hemel geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand staat.’

Zie ook de uitspraak van Jezus (Mat 28) 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.

Jezus zien in zijn koninklijke waardigheid wil nog niet zeggen dat je op dat moment "de laatste dag" aan het meemaken bent, toch??

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #10 Gepost op: april 20, 2010, 10:09:55 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 09:56:
[...]

Is het niet mogelijk dat Jezus hier doelt op zijn "verheerlijkte staat" na zijn opstanding? Waarvan ook Stefanus getuigde (zie Hand 7) 55 Maar vervuld van de heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond, 56 en hij zei: ‘Ik zie de hemel geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand staat.’

Zie ook de uitspraak van Jezus (Mat 28) 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.

Jezus zien in zijn koninklijke waardigheid wil nog niet zeggen dat je op dat moment "de laatste dag" aan het meemaken bent, toch??
Nee, Jezus zei dat sommigen nog zouden leven voordat hij zou komen in zijn koninkrijk en dat verwachtte apostel Paulus nog:

2 Tim 4,1
Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Beste Hendrik, je denkt toch niet dat Paulus valse hoop had? :)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #11 Gepost op: april 20, 2010, 10:32:24 am »
Maar die uitspraak van Paulus houdt toch ook niet noodzakelijkerwijs in dat "verschijning" en "Koninkrijk" volledig samenvallen??

Joh 18
36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

Jezus IS al koning; maar Zijn komst om een Oordeel uit te spreken ligt nog in de toekomst. "Die de levenden en de doden oordelen zal..." zegt Paulus...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2010, 10:39:44 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 10:32:
Maar die uitspraak van Paulus houdt toch ook niet noodzakelijkerwijs in dat "verschijning" en "Koninkrijk" volledig samenvallen??

Joh 18
36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

Jezus IS al koning; maar Zijn komst om een Oordeel uit te spreken ligt nog in de toekomst. "Die de levenden en de doden oordelen zal..." zegt Paulus...
Kijk, als jij er meer van overtuigd bent dat Jezus niet terug is gekomen dan wat er in de Bijbel staat, dan maakt het immers niet uit welke teksten ik mee aankom? :)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #13 Gepost op: april 20, 2010, 11:33:05 am »
Wat ik in de bijbel lees over "het Koninkrijk van God" is niet eenduidig... Zonder dat ik de verschillende teksten die hierover gaan nu 123 paraat heb, zie ik wel dat de ene keer zo lijkt te zijn dat dit Koninkrijk al onder ons is, terwijl de andere keer over dit Koninkrijk wordt gesproken als over iets in de toekomst...

Vandaar mijn idee dat het "einde der tijden", de "laatste dagen" niet een korte periode is, maar juist een lange periode. Begonnen met de komst van Jezus van Nazareth en pas eindigend bij zijn Wederkomst, het uitspreken van zijn "Laatste Oordeel".... Een soort van "uitgestelde eindtijd", noemde ik het al eens eerder op dit forum (een gedachte die overigens niet van mezelf was)...

Ik weet dat jij er andere ideeën over hebt... Dat het Oordeel al in het hier en nu plaatsvindt (correct me if I'm wrong)... Maar ik heb deze moeite met die gedachte: de wereld om ons heen is niet veel beter dan die van 2000 of 4000 jaar geleden... Terwijl ons die radicale verbetering van onze toestand wel in het vooruitzicht gesteld wordt in de bijbel ("zie Ik maak alle dingen nieuw")... En dan denk ik: zover IS het nu nog niet...!!!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #14 Gepost op: april 20, 2010, 12:25:42 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 11:33:
Ik weet dat jij er andere ideeën over hebt... Dat het Oordeel al in het hier en nu plaatsvindt (correct me if I'm wrong)...
Ik denk dat het oordeel in het verleden ligt.

quote:

Maar ik heb deze moeite met die gedachte: de wereld om ons heen is niet veel beter dan die van 2000 of 4000 jaar geleden... Terwijl ons die radicale verbetering van onze toestand wel in het vooruitzicht gesteld wordt in de bijbel ("zie Ik maak alle dingen nieuw")... En dan denk ik: zover IS het nu nog niet...!!!

Dat begrijp ik zeker, maar ik heb de indruk dat deze verbeteringen alleen op Gods heilige berg zouden geschieden.
Waarom zou God komen om een volk te oordelen wat nooit een verbond met hem heeft gehad? En welke generatie zou er meer voor in aanmerking komen dat het volk wat onder de wet was en Gods eniggeboren zoon doodde? Waarom zouden wij eeuwen later gestraft moeten worden voor de zonden van een ander? Dat is toch niet wat de Bijbel ons leert?

'De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.' (Ez 18,20)
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 12:27:06 pm door Piebe »