quote:
Ok gelukkig maar, want ik heb het afgelopen jaar zoveel meegemaakt wat vast en zeker gemakkelijker te verwerken was geweest als ik stoïcijns bleek.
quote:
Ik moeite heb met enkel een "geestelijke" opvatting van het Koninkrijk van God... Alsof onze fysieke werkelijkheid NOOIT zal veranderen en het enkel gaat om onze eigen "geestesgesteldheid" om hier mee om te (leren) gaan... Tot hier gaat het om EIGEN gevoelens en gedachten... Waar ik weinig hoop uit put/zou kunnen putten...
Het is ook moeilijk om accepteren dat Jezus een geestelijke koninkrijk preekte, want toen dat zijn discipelen duidelijk werd, volgden velen hem niet langer.
Johannes 652 Nu begonnen de Joden heftig met elkaar te discussiëren: ‘Hoe kan die man ons zijn lichaam te eten geven!’ 53 Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 55 Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. 56 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. 57 De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij. 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald.
Het is niet het brood dat uw voorouders aten; zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’ 59 Dit alles zei hij in de synagoge van Kafarnaüm toen hij daar onderricht gaf.
60 Veel leerlingen die het gehoord hadden zeiden:
‘Dit zijn harde woorden, wie kan daarnaar luisteren?’ 61 Jezus wist wel dat zijn leerlingen protesteerden en zei tegen hen: ‘Ergeren jullie je hieraan? 62 Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar hij eerst was? 63
De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik gezegd heb is geest en leven. 64 Maar sommigen van jullie geloven niet.’ Jezus wist namelijk vanaf het begin wie er niet geloofden en wie hem zou uitleveren. 65 ‘Daarom heb ik jullie gezegd,’ zei hij, ‘dat iemand alleen bij mij kan komen als het hem door de Vader gegeven is.’ 66
Toen trokken veel leerlingen zich terug en gingen niet verder met hem mee.
Voor velen was dit zo'n teleurstelling dat zij Jezus de rug toekeerden.
quote:
En hier begint mijn vraag aan jou: hoe zie JIJ eea voor je??? (Want misschien zie ik het wel verkeerd....)
Ik weet eigenlijk niet wat ik mij er bij voor moet stellen, want ik zou ook wel willen dat er vrede op aarde was en niemand nog ziek werd, maar ik probeer mijn eigen verlangens en wensen te negeren als ik de Bijbel onderzoek. Als God had gewild dat Jezus koning op aarde werd, dan was dat nu wel zo geweest, want het volk was klaar om hem te kronen.
Joh 12,13haalden ze palmtakken en liepen ze de stad uit, hem tegemoet, terwijl ze riepen: ‘Hosanna! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer, de koning van Israël.’
Doch liet Jezus zich niet kronen, maar leerde:
Joh 18,36Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’
Duidelijker kun je het niet krijgen toch? Jezus' koninkrijk is niet van deze wereld en dat zijn de glasharde feiten. Daar moeten wij het mee doen, of er voor kiezen hem niet langer te volgen.
quote:
NB: ik drukte te snel op verzenden.... Jezus doet deze uitspraak over de armen wel in Mat 26 maar intussen geeft Hij even goed aan dat Hij altijd bij ons zal zijn (Mat 28
En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld)... Betreft zijn uitspraak over de armen dan niet "het aardse hier en nu met al zijn beslommeringen"

Als er niemand ziek wordt, waarom moeten ze dan genezen worden?
Op 22,2In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijn vrucht; en de bladeren van de boom waren tot genezing der heidenen.