Auteur Topic: Het einde der tijden?  (gelezen 5085 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #15 Gepost op: april 20, 2010, 12:38:32 pm »

quote:

Terwijl ons die radicale verbetering van onze toestand wel in het vooruitzicht gesteld wordt in de bijbel ("zie Ik maak alle dingen nieuw")... En dan denk ik: zover IS het nu nog niet...!!!

Jezus heeft anders behoorlijk wat nieuw gemaakt, zo verouderde hij het eerste verbond wat God had met Israel, wat een impact heeft gehad op het Jodendom welke tot op de dag van vandaag voelbaar is.

Joh 13,34
Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben.

En als wij dit gebod allemaal overal ter wereld in acht nemen, wat kan er dan nog beter worden? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #16 Gepost op: april 20, 2010, 12:46:45 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 april 2010 om 12:38:
[...]

Jezus heeft anders behoorlijk wat nieuw gemaakt, zo verouderde hij het eerste verbond wat God had met Israel, wat een impact heeft gehad op het Jodendom welke tot op de dag van vandaag voelbaar is.

Joh 13,34
Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben.

En als wij dit gebod allemaal overal ter wereld in acht nemen, wat kan er dan nog beter worden? :)

Maar in die laatste opmerking van je zit nu juist het probleem: niet iedereen overal ter wereld neemt dit gebod in acht en dat zal ook het geval blijven TOT het moment waarop God zal zeggen "en NU is het genoeg"...

En pas dan komt m.i. het omslagpunt (vers 6 e.v.) waar Jesaja over profeteerde (Jes 11)

1 Maar uit de stronk van Isaï schiet een telg op,
een scheut van zijn wortels komt tot bloei.
2 De geest van de HEER zal op hem rusten:
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van kracht en verstandig beleid,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.
3 Hij ademt ontzag voor de HEER;
zijn oordeel stoelt niet op uiterlijke schijn,
noch grondt hij zijn vonnis op geruchten.
4 Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel,
de armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis.
Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond,
met de adem van zijn lippen doodt hij de schuldigen.
5 Hij draagt gerechtigheid als een gordel om zijn lendenen
en trouw als een gordel om zijn heupen.

6 Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
7 Een koe en een beer grazen samen,
hun jongen liggen bijeen;
een leeuw en een rund eten beide stro.
8 Bij het hol van een adder speelt een zuigeling,
een kind graait met zijn hand naar het nest van een slang.
9 Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel mijn heilige berg.
Want kennis van de HEER vervult de aarde,
zoals het water de bodem van de zee bedekt.

En ZO stel ik me dat "Ik maak alle dingen nieuw" voor...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #17 Gepost op: april 20, 2010, 01:13:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 12:46:
[...]

Maar in die laatste opmerking van je zit nu juist het probleem: niet iedereen overal ter wereld neemt dit gebod in acht en dat zal ook het geval blijven TOT het moment waarop God zal zeggen "en NU is het genoeg"...

En pas dan komt m.i. het omslagpunt (vers 6 e.v.) waar Jesaja over profeteerde (Jes 11)

1 Maar uit de stronk van Isaï schiet een telg op,
een scheut van zijn wortels komt tot bloei.
2 De geest van de HEER zal op hem rusten:
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van kracht en verstandig beleid,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.
3 Hij ademt ontzag voor de HEER;
zijn oordeel stoelt niet op uiterlijke schijn,
noch grondt hij zijn vonnis op geruchten.
4 Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel,
de armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis.
Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond,
met de adem van zijn lippen doodt hij de schuldigen.
5 Hij draagt gerechtigheid als een gordel om zijn lendenen
en trouw als een gordel om zijn heupen.

6 Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
7 Een koe en een beer grazen samen,
hun jongen liggen bijeen;
een leeuw en een rund eten beide stro.
8 Bij het hol van een adder speelt een zuigeling,
een kind graait met zijn hand naar het nest van een slang.
9 Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel mijn heilige berg.
Want kennis van de HEER vervult de aarde,
zoals het water de bodem van de zee bedekt.

En ZO stel ik me dat "Ik maak alle dingen nieuw" voor...

Dat is allemaal in de eerste eeuw vervuld en ik zal je zeggen hoe. In de Bijbel worden mensen regelmatig met dieren vergeleken. Zo noemde Jezus zijn volgelingen schapen, zijn vijanden slangen en de stam Benjamin wordt met een wolf geassocieerd (Gen 49,27) die van nature de schapen naar het leven staat. Paulus was een Benjaminiet (een wolf) die de gemeente (de schapen) tot de dood vervolgde, maar toen hij bekeerd werd draaide hij als een blad aan de boom en werd een broer van de schapen. Doch was hij nog steeds een Benjaminiet naar het vlees. Hierin zie ik duidelijk de symboliek terug van de wolf die zich bij het schaap neerlegt. Je denkt toch niet dat mijn katten ooit vegetariërs zullen worden en samen in een mandje met een hamster gaan liggen? Echter geldt dat wel voor mensen die geassocieerd worden met bepaalde dieren die van nature in vijandschap met elkaar leven.

Rom 8,7
Daarom dat het bedenken van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich aan de wet Gods niet; want het kan ook niet.

Dit vers komt pas echt tot zijn recht als wij beseffen dat God het lam is en het vlees wolven en leeuwen waren, oftewel natuurlijke vijanden van schapen. Dat er in ons vlees geen goeds woont lijkt mij stug, want we zijn toch Gods tempel? Kan God ergens wonen waar geen goed is? Ik hoop dat je hier eens met een open vizier over nadenkt, want ik ben uiterst serieus over mijn geloof en spreek met een rein geweten. :)
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 01:16:22 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #18 Gepost op: april 20, 2010, 01:21:42 pm »
Maar ook als je het op die manier allegorisch invult kan je m.i. nog echt niet zeggen dat "een wolf zich neerlegt naast een lam" etc etc

"Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel mijn heilige berg". Waar is dit dan in vervuld?? Toch zeker niet in de kerk... NOG niet....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #19 Gepost op: april 20, 2010, 01:30:33 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 13:21:
Maar ook als je het op die manier allegorisch invult kan je m.i. nog echt niet zeggen dat "een wolf zich neerlegt naast een lam" etc etc
Paulus was een Benjaminiet, een wolf, die tegen zijn natuur in een broeder van de schapen werd. Als dat geen vervulling is van Jesaja, waarom dan wel het lam wat naar de slachtbank werd gebracht? Dan kun je ook niet zeggen dat hij specifiek over Jezus profeteerde, want misschien worden er nog wel anderen onschuldig ter dood gebracht.

quote:

"Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel mijn heilige berg". Waar is dit dan in vervuld?? Toch zeker niet in de kerk... NOG niet....
Zeker wel, want ook al werden de christenen vervolgd, niemand kan aan Gods geestelijke koninkrijk komen. De ongelovigen weten niet waar ze het zoeken moeten, laat staan dat ze er verderf kunnen aanrichten.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #20 Gepost op: april 20, 2010, 02:06:17 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 april 2010 om 13:30:
[...]
Zeker wel, want ook al werden de christenen vervolgd, niemand kan aan Gods geestelijke koninkrijk komen. De ongelovigen weten niet waar ze het zoeken moeten, laat staan dat ze er verderf kunnen aanrichten.

Vergeef me mijn eigenwijzigheid als ik er nog eens een bezwaar tegenaangooi om je hypothese verder te onderzoeken (want geloof me, DAT ik wat ik op het oog heb):

Op 21:3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ – Ik hoorde zeggen: ‘Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.’

Wat is nu de waarde van een dergelijke belofte als het koninkrijk van God enkel een verborgen, ontastbaar, geestelijk koninkrijk zou zijn???

Plat gezegd: wat koop ik voor een dergelijke belofte, als e.e.a. geen concrete uitwerking krijgt in mijn "hier en nu", het leven waar ik midden in sta?? Want enkel een geestelijk "er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn": ik vat dat op als een vorm van "apatheia", een "geestelijke ongevoeligheid voor aards onheil", een kwaliteit die misschien in vroeger dagen (klassieke oudheid) werd gezien als een van de hoogste kwaliteiten/kenmerken van God... Ik zie geestelijke "ongevoeligheid" als vorm van "geestelijk doodzijn" (vergeef me de onbehouwen uitspraak -  "ik heb moeite met deze gedachte", kan ik ook zeggen)...

En WAAROM heb ik er moeite mee? Ik zie genoeg geestelijke ellende in mezelf en in de mensen om me heen om me te realiseren dat we het koninkrijk van God niet "van onszelf" moeten hebben, vanuit enkel onszelf moeten realiseren en dat ook een staat van onthechting i.o.d. ons ook niet echt verder zal helpen (ik ben dus bepaald geen "Stoicijn"...)

Maar hoe kijk JIJ hier nu tegenaan???
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 02:07:13 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #21 Gepost op: april 20, 2010, 02:17:15 pm »
Ik betrek het op het oude en het nieuwe verbond. Jouw interpretatie van de nieuwe hemel en aarde lijkt mij te wensen over te laten, want we lezen dat er onder de nieuwe hemel en aarde nog zieken zullen zijn:

Op 22,2
In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijn vrucht; en de bladeren van de boom waren tot genezing der heidenen.

Dat is toch ook een vorm van onrecht? Dat mensen ziek worden en sterven?
Ook leerde Jezus dat de rijkdom op aarde nooit eerlijk verdeeld zou worden.

Mat 26,11
Want de armen hebt gij altijd met u, maar Mij hebt gij niet altijd.

Dat zijn slechts een paar punten die niet stroken met jouw interpretatie van de nieuwe hemel en aarde, dat betekent niet dat ik stoïcijns ben, vind het jammer dat je die conclusie daaruit trekt. :)
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 02:18:22 pm door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #22 Gepost op: april 20, 2010, 02:56:00 pm »
Ik zeg niet dat jij een Stoicijn zou zijn, ik zeg dat ik het (om genoemde redenen) NIET ben... Ik moeite heb met enkel een "geestelijke" opvatting van het Koninkrijk van God... Alsof onze fysieke werkelijkheid NOOIT zal veranderen en het enkel gaat om onze eigen "geestesgesteldheid" om hier mee om te (leren) gaan... Tot hier gaat het om EIGEN gevoelens en gedachten... Waar ik weinig hoop uit put/zou kunnen putten...

En hier begint mijn vraag aan jou: hoe zie JIJ eea voor je??? (Want misschien zie ik het wel verkeerd....)

NB: ik drukte te snel op verzenden.... Jezus doet deze uitspraak over de armen wel in Mat 26 maar intussen geeft Hij even goed aan dat Hij altijd bij ons zal zijn (Mat 28 En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld)... Betreft zijn uitspraak over de armen dan niet "het aardse hier en nu met al zijn beslommeringen"???
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 03:03:12 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #23 Gepost op: april 20, 2010, 06:06:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 14:56:
Ik zeg niet dat jij een Stoicijn zou zijn, ik zeg dat ik het (om genoemde redenen) NIET ben...
Ok gelukkig maar, want ik heb het afgelopen jaar zoveel meegemaakt wat vast en zeker gemakkelijker te verwerken was geweest als ik stoïcijns bleek.

quote:

Ik moeite heb met enkel een "geestelijke" opvatting van het Koninkrijk van God... Alsof onze fysieke werkelijkheid NOOIT zal veranderen en het enkel gaat om onze eigen "geestesgesteldheid" om hier mee om te (leren) gaan... Tot hier gaat het om EIGEN gevoelens en gedachten... Waar ik weinig hoop uit put/zou kunnen putten...

Het is ook moeilijk om accepteren dat Jezus een geestelijke koninkrijk preekte, want toen dat zijn discipelen duidelijk werd, volgden velen hem niet langer.

Johannes 6
52 Nu begonnen de Joden heftig met elkaar te discussiëren: ‘Hoe kan die man ons zijn lichaam te eten geven!’ 53 Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 55 Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. 56 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. 57 De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij. 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet het brood dat uw voorouders aten; zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’ 59 Dit alles zei hij in de synagoge van Kafarnaüm toen hij daar onderricht gaf.
60 Veel leerlingen die het gehoord hadden zeiden: ‘Dit zijn harde woorden, wie kan daarnaar luisteren?’ 61 Jezus wist wel dat zijn leerlingen protesteerden en zei tegen hen: ‘Ergeren jullie je hieraan? 62 Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar hij eerst was? 63 De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik gezegd heb is geest en leven. 64 Maar sommigen van jullie geloven niet.’ Jezus wist namelijk vanaf het begin wie er niet geloofden en wie hem zou uitleveren. 65 ‘Daarom heb ik jullie gezegd,’ zei hij, ‘dat iemand alleen bij mij kan komen als het hem door de Vader gegeven is.’ 66 Toen trokken veel leerlingen zich terug en gingen niet verder met hem mee.

Voor velen was dit zo'n teleurstelling dat zij Jezus de rug toekeerden.

quote:

En hier begint mijn vraag aan jou: hoe zie JIJ eea voor je??? (Want misschien zie ik het wel verkeerd....)

Ik weet eigenlijk niet wat ik mij er bij voor moet stellen, want ik zou ook wel willen dat er vrede op aarde was en niemand nog ziek werd, maar ik probeer mijn eigen verlangens en wensen te negeren als ik de Bijbel onderzoek. Als God had gewild dat Jezus koning op aarde werd, dan was dat nu wel zo geweest, want het volk was klaar om hem te kronen.

Joh 12,13
haalden ze palmtakken en liepen ze de stad uit, hem tegemoet, terwijl ze riepen: ‘Hosanna! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer, de koning van Israël.’

Doch liet Jezus zich niet kronen, maar leerde:

Joh 18,36
Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

Duidelijker kun je het niet krijgen toch? Jezus' koninkrijk is niet van deze wereld en dat zijn de glasharde feiten. Daar moeten wij het mee doen, of er voor kiezen hem niet langer te volgen.

quote:

NB: ik drukte te snel op verzenden.... Jezus doet deze uitspraak over de armen wel in Mat 26 maar intussen geeft Hij even goed aan dat Hij altijd bij ons zal zijn (Mat 28 En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld)... Betreft zijn uitspraak over de armen dan niet "het aardse hier en nu met al zijn beslommeringen"???

Als er niemand ziek wordt, waarom moeten ze dan genezen worden?

Op 22,2
In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijn vrucht; en de bladeren van de boom waren tot genezing der heidenen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #24 Gepost op: april 20, 2010, 08:16:54 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 april 2010 om 18:06:
[...]
Als er niemand ziek wordt, waarom moeten ze dan genezen worden?

Op 22,2
Je haalt een van de weinige bijbelteksten aan die gaan over de "levensboom" (de xylon zoës). De term komt voor in Op 2:7, 22:2 en 22:19. En in Genesis 2:9...

Leveren deze teksten nu die informatie op, waarmee we feilloos de betekenis van deze Boom des Levens leren kennen? Ik durf dat niet te zeggen...

Ik denk dat we een aanwijzing kunnen vinden in Openbaring 2 en 3: het zevenvoudig toespreken van de Zeven Gemeenten. (Spreekt Jezus hier, gezien de symbolische lading van het getal zeven, zijn HELE Kerk aan??).

Ze worden allen tegelijk aangesproken (en over hen heen ook - misschien zelfs wel juist - de toehoorder) via een zevenvoudig herhaald "wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt"... Een zevenvoudig herhaalde boodschap dus... Van levensbelang, zou je dus kunnen zeggen... Want (en hier volgt de volgende zevenvoudig herhaalde formule) "wie overwint zal Ik..."

Wat wordt er nu gezegd?

2:7 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat.”

2:11 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal van de tweede dood geen schade ondervinden.”

2:17 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.”

2:26 Wie overwint en mij navolgt tot het einde, zal ik macht geven over alle volken. 2:27 Met een ijzeren herdersstaf zal hij hen hoeden, als aardewerk worden ze verbrijzeld. 2:28 Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven. 2:29 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

3:5 Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen. 3:6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

3:12 Wie overwint maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en van de stad van mijn God, het nieuwe Jeruzalem dat bij mijn God vandaan uit de hemel zal neerdalen, en ook mijn eigen nieuwe naam. 3:13 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

3:21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. 3:22 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”’

Het ligt voor de hand dat hier, met nadruk, elke keer in weer andere beeldende taal, dezelfde boodschap wordt afgegeven:
Wie overwint (tot het einde toe het geloof behoudt) zal Ik:

- laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat =
- zal van de tweede dood geen schade ondervinden =
- zal ik van het verborgen manna geven (Joh 6:47 Waarachtig, ik verzeker u: wie gelooft [in mij], heeft eeuwig leven. 6:48 Ik ben het brood dat leven geeft....) =
- Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven =
- Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen =
- maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. =
- zal samen met mij op mijn troon zitten.

Hier wordt symbolisch het eeuwige leven in het vooruitzicht gesteld voor hen die het geloof blijven behouden "tot het einde"...

Er is dus een verbinding tussen Jezus ("het brood dat leven geeft") en deze "Levensboom". Je zou zelfs voorzichtig kunnen stellen dat ze identiek zijn... "Israël" (alle 12 stammen) brengt vruchten voort als nooit te voren. Uit de stronk van Isaï schiet een telg op, een scheut van zijn wortels komt tot bloei.

En in dat licht bezien snap ik de raadselachtige opmerking in Openbaring 22 ook beter: 22:2 In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing.
Letterlijk staat er "En de bladeren van de boom tot heling van de volkeren"...

Gods leven voor de wereld (de volkeren):
3:14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 3:15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 3:17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

God lof!!
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 08:18:07 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #25 Gepost op: april 20, 2010, 09:14:38 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 april 2010 om 20:16:
[...]

Je haalt een van de weinige bijbelteksten aan die gaan over de "levensboom" (de xylon zoës). De term komt voor in Op 2:7, 22:2 en 22:19. En in Genesis 2:9...

Leveren deze teksten nu die informatie op, waarmee we feilloos de betekenis van deze Boom des Levens leren kennen? Ik durf dat niet te zeggen...

Ik denk dat we een aanwijzing kunnen vinden in Openbaring 2 en 3: het zevenvoudig toespreken van de Zeven Gemeenten. (Spreekt Jezus hier, gezien de symbolische lading van het getal zeven, zijn HELE Kerk aan??).

Ze worden allen tegelijk aangesproken (en over hen heen ook - misschien zelfs wel juist - de toehoorder) via een zevenvoudig herhaald "wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt"... Een zevenvoudig herhaalde boodschap dus... Van levensbelang, zou je dus kunnen zeggen... Want (en hier volgt de volgende zevenvoudig herhaalde formule) "wie overwint zal Ik..."

Wat wordt er nu gezegd?

2:7 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat.”

2:11 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal van de tweede dood geen schade ondervinden.”

2:17 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.”

2:26 Wie overwint en mij navolgt tot het einde, zal ik macht geven over alle volken. 2:27 Met een ijzeren herdersstaf zal hij hen hoeden, als aardewerk worden ze verbrijzeld. 2:28 Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven. 2:29 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

3:5 Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen. 3:6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

3:12 Wie overwint maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en van de stad van mijn God, het nieuwe Jeruzalem dat bij mijn God vandaan uit de hemel zal neerdalen, en ook mijn eigen nieuwe naam. 3:13 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

3:21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. 3:22 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”’

Het ligt voor de hand dat hier, met nadruk, elke keer in weer andere beeldende taal, dezelfde boodschap wordt afgegeven:
Wie overwint (tot het einde toe het geloof behoudt) zal Ik:

- laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat =
- zal van de tweede dood geen schade ondervinden =
- zal ik van het verborgen manna geven (Joh 6:47 Waarachtig, ik verzeker u: wie gelooft [in mij], heeft eeuwig leven. 6:48 Ik ben het brood dat leven geeft....) =
- Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven =
- Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen =
- maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. =
- zal samen met mij op mijn troon zitten.

Hier wordt symbolisch het eeuwige leven in het vooruitzicht gesteld voor hen die het geloof blijven behouden "tot het einde"...

Er is dus een verbinding tussen Jezus ("het brood dat leven geeft") en deze "Levensboom". Je zou zelfs voorzichtig kunnen stellen dat ze identiek zijn... "Israël" (alle 12 stammen) brengt vruchten voort als nooit te voren. Uit de stronk van Isaï schiet een telg op, een scheut van zijn wortels komt tot bloei.

En in dat licht bezien snap ik de raadselachtige opmerking in Openbaring 22 ook beter: 22:2 In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing.
Letterlijk staat er "En de bladeren van de boom tot heling van de volkeren"...

Gods leven voor de wereld (de volkeren):
3:14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 3:15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 3:17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

God lof!!
Alhoewel ietwat off-topic, vind ik het een zeer waardevolle bijdrage van je waar ik van geleerd heb. Wat een impact heeft dat ook op het scheppingsverhaal, het betekent dat Adam en Eva niet van het ware brood wilden eten. Aangezien Christus de levensboom is met evenveel vruchten als stammen en apostelen, kunnen we daaruit dan ook concluderen dat hij Israel is?

'Toen Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.' (Hos 11,1)

Wij worden nu geestelijk genezen door te eten van Jezus' leer, waardoor wij geen dood noch rouw meer zullen zien. Daarom kunnen wij met zekerheid vaststellen dat dit de nieuwe hemel en aarde zijn waar de apostelen naar smachtten. Laten we er van genieten! :)
« Laatst bewerkt op: april 20, 2010, 09:14:53 pm door Piebe »

Ozombi

• Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #26 Gepost op: april 21, 2010, 12:44:55 am »
:nee:
« Laatst bewerkt op: april 21, 2010, 01:22:54 am door Ozombi »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #27 Gepost op: april 21, 2010, 06:36:22 am »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #28 Gepost op: april 21, 2010, 06:20:12 pm »
De einde der tijden.

We hebben vijf planeten nodig. De oceaan raakt leeg gevist. Het koraalrif dat ¾ van ons zuurstof bezorgt is aan het afsterven. Overal wordt plastic afval in de oceaan aangetroffen, over de hele wereld. Er liggen nog atoombommen opgeslagen. De noordwest Europeanen en Noord Amerikanen zijn het evangelie moe. Volgens onderzoeken is de generatie van na mij tot en met enkele jaren jonger dan mij compleet vergeïndividualiseerd. De volgende generatie zal het minder hebben dan wij. Uit onderzoeken blijkt dat de huidige bazen zich zorgen maken om hun toekomstige plaatsvervangers. De nieuwkomers zijn volgens hen ongevoelig en onverschillig richting werknemers en zijn volgens de huidige bazen behoorlijk arrogant. Ook zijn deze jonge bazen veel te uitbundig in hun bestedingen en gaan daardoor veel bedrijven des te sneller failliet. Verwacht wordt volgens onderzoekers dat in de toekomst de helft van de Nederlanders het goed zal hebben en de andere helft een tekort zal hebben en zich ernstig tekort gedaan zal voelen. De ene welft weet alles te krijgen, de andere helft voelt zich uit de samenleving gezet.

Als je de voorspellingen voor de toekomst hoort en leest wordt je verontrust, maar hoe heerlijk is het om Jezus te zien naderen :)

Ja Hij komt. Sta klaar, want de engelen zoeken hun bazuinen eens op. De stoflaag wordt er van afgeblazen, het zilver wordt gepoetst. De engelen oefenen al hun koorgezangen. Misschien mogen we het nog meemaken dat de bazuinen zullen gaan klinken! Verwacht het, want de groten der aarde beginnen straks te zuchten, omdat we de aarde compleet ontweid hebben.  Volgens de onderzoekers zuchten ze binnen 50 jaar al.

http://www.youtube.com/watch?v=4MONE2bQwIg
« Laatst bewerkt op: april 21, 2010, 06:22:30 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het einde der tijden?
« Reactie #29 Gepost op: april 21, 2010, 07:08:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 april 2010 om 18:20:
De einde der tijden.

We hebben vijf planeten nodig. De oceaan raakt leeg gevist. Het koraalrif dat ¾ van ons zuurstof bezorgt is aan het afsterven. Overal wordt plastic afval in de oceaan aangetroffen, over de hele wereld. Er liggen nog atoombommen opgeslagen. De noordwest Europeanen en Noord Amerikanen zijn het evangelie moe. Volgens onderzoeken is de generatie van na mij tot en met enkele jaren jonger dan mij compleet vergeïndividualiseerd. De volgende generatie zal het minder hebben dan wij. Uit onderzoeken blijkt dat de huidige bazen zich zorgen maken om hun toekomstige plaatsvervangers. De nieuwkomers zijn volgens hen ongevoelig en onverschillig richting werknemers en zijn volgens de huidige bazen behoorlijk arrogant. Ook zijn deze jonge bazen veel te uitbundig in hun bestedingen en gaan daardoor veel bedrijven des te sneller failliet. Verwacht wordt volgens onderzoekers dat in de toekomst de helft van de Nederlanders het goed zal hebben en de andere helft een tekort zal hebben en zich ernstig tekort gedaan zal voelen. De ene welft weet alles te krijgen, de andere helft voelt zich uit de samenleving gezet.

Als je de voorspellingen voor de toekomst hoort en leest wordt je verontrust, maar hoe heerlijk is het om Jezus te zien naderen :)

Ja Hij komt. Sta klaar, want de engelen zoeken hun bazuinen eens op. De stoflaag wordt er van afgeblazen, het zilver wordt gepoetst. De engelen oefenen al hun koorgezangen. Misschien mogen we het nog meemaken dat de bazuinen zullen gaan klinken! Verwacht het, want de groten der aarde beginnen straks te zuchten, omdat we de aarde compleet ontweid hebben.  Volgens de onderzoekers zuchten ze binnen 50 jaar al.

http://www.youtube.com/watch?v=4MONE2bQwIg
We praten over 50 jaar wel weer! ;)