Auteur Topic: Middagdienst GKv: tendens & toekomst  (gelezen 42340 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Gepost op: april 26, 2010, 11:21:42 am »
Na langere tijd niet meer op een zondag in een GKV-kerk en dienst te zijn geweest ben ik gister weer eens bij een dienst aanwezig geweest.Wat mij opviel was dat nog steeds een enorme hoeveelheid jeugd in de kerk komt en dat zie je maar heel weinig meer want zo aantrekkelijk is het voor die groep natuurlijk ook niet (uitzonderingen daargelaten) dus dat is prachtig om te zien.

Een ander fenomeen was dat de ochtenddienst zeer goed bezocht werd maar de middagdienst slechts qua aantal mensen de helft of nog minder van de ochtenddienst was.

Qua leer probeert men mi op zijn minst in taalgebruik wel een slag te maken naar moderne benaming en dat is op zich positief.

Wat ik van mijn familie wel hoor is dat binnen de GKV er wel meer en meer verschil in opvatting is als het gaat om bezoek van tweede dienst,lees meer en meer mensen gaan niet meer (dat zie je als buitenstaander dan ook) omdat .... vul maar in.
Toch is ondanks alle beweging op dit moment voor zover ik geinformeerd ben de GKV nog een van de meest stabiele kerkbewegingen.

Of dat zo blijft is natuurlijk de vraag.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2010, 11:24:42 am »
En waar wilde je het over hebben in deze discussie?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cengizkhann

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2010, 12:03:00 pm »
Je zou bijvoorbeeld kunnen reageren op rtfm door aan te geven of je je kunt vinden in zijn opvattingen, of dat je het toch heel anders ziet.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2010, 12:09:38 pm »

quote:

elle schreef op 26 april 2010 om 11:24:
En waar wilde je het over hebben in deze discussie?

Dat laat ik aan de forumbezoekers over  :)

Maar zoals hierboven al een opmerking genoemd staat zou je je af kunnen vragen om mijn bevindingen kloppen of niet.Of dat het bij jullie anders is of dat er geen sprake is van halve bezetting in de middagdienst of gewoon helemaal niks.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2010, 12:10:02 pm door rtfm08 »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2010, 12:53:16 pm »
Jongeren genoeg bij ons: studentenstad.
's Ochtends zit er een man of 120. Aparte clubs tijdens de preek voor kinderen tot 12 jaar. Preek is gericht op verkondiging van het heil.
's Middags zit er 20%, misschien 25% van wat er 's ochtends is. Sinds de nieuwe opzet (bijbelexegese ter verdieping en/of toerusting, geleid door predikant of andere expert, met interactief deel) komen er verhoudingsgewijs meer jongeren in de dienst. Een paar ouderen zoeken 's middags hun heil in de CGK/NGK verderop.

Vaak wordt de ochtenddienst geleid door een gemeentelid (dat kan een ouderling van 28 jaar zijn, in spijkerbroek en T-shirt, maar ook een vrouw) en komt de predikant alleen op het podium bij votum&zegengroet, het gebed voor de opening des Woords, de preek en zegen aan het eind. Bijbeltekst lezen, gebed voor gemeente, afkondigingen namens de KR ea wordt gedaan door de persoon die de dienst leidt. Alles wordt gebeamed.

De middag wordt kwalitatief goed gewaardeerd door de 25-35 man die er is. Hopelijk groeit dat aantal wat als er in september nieuwe studenten komen.

Gasten, vooral die uit de GKv, reageren meestal wat negatief op onze samenkomsten: 't is niet bepaald wat ze gewend zijn van huis uit. Drukker, rommeliger, eigentijdser (=wereldser?); het gevoel van herkenning is niet sterk.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2010, 12:56:32 pm door elle »

Rama

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2010, 05:56:27 pm »
Op het ogenblik gaan wij niet naar de gkv om praktische redenen. De kerk waar we nu heen gaan, heeft alleen 's ochtends diensten. Er zijn twee kerkdiensten, en tijdens beide diensten wordt zondagschool gegeven. Er is geen vaste indeling, je kunt kiezen naar welke kerkdienst je gaat, en tijdens de andere dienst kun je dus de zondagschool volgen.
Bij de kerkdienst worden veel mensen betrokken: In muziek, in schriftlezing, in collecte, in avondmaal, in gebed, welkom heten, vul maar in. Daardoor loopt de kerkdienst 'gesmeerd', al wordt er wel wat heen en weer gelopen tijdens de dienst en kan het wat rommelig overkomen. De diensten zijn daarentegen heel eerbiedig/ingetogen/mooi, en vooral een samenhangend geheel.
's Middags wordt er doorgaans niet iets georganiseerd, maar kun je dus bij elkaar op visite of samen iets ondernemen. Af en toe wordt er een gemeentelijke activiteit georganiseerd, waar dan ook echt veel mensen op af komen.
Ik zal deze vorm missen als we weer naar de gkv zouden gaan...

Grt, R.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2010, 12:17:27 pm »
Ik denk dat de GKV ook prima de middagdienst kan afschaffen,zal een kwestie van tijd zijn en dan is het "gewoon" leeg.Van bovenaf zal dit niet snel aangegeven worden maar gezien de lokale vrijheden gaat dit proces toch wel zijn weg.

Op zich ken ik ook geen enkele kerk in europa (enkele uitzondering) die 2 diensten heeft dsu wat dat betreft .........

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2010, 11:57:17 pm »
Onverstandig.
Een onderzoek binnen de PKN gereformeerde kerken en hervormde kerken wees uit dat de gereformeerde kerken meer jeugd heeft omdat er bijvoorbeeld vaak avonddiensten zijn. De jeugd die de avond ervoor uit zijn gegaan gaan dan 's avonds naar de kerk inplaats van de ochtend. Die mogelijkheid is er vaak in de hervormde kerk niet.

De meerderheid van de gereformeerd vrijgemaakte jongeren zal wellicht dat probleem nog niet kennen om de één of andere reden, maar ik denk dan: "zoek de schapen die je niet hebt."
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2010, 06:11:00 pm »

quote:

Wellicht,maar men is met een inhaalslag bezig (zo lijkt het misschien) en in een kort tijdbestek (minder dan 10-15 jaar) loopt de middagdienst naar wat ik lees,hoor en zie in ijltempo leeg.Herkenbaar en zal dus ook gewoon doorzetten.Dat stop je niet meer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2010, 06:45:13 pm »
Dat is wel opvallend ja. De discussies over de middagdiensten krijg je dan ook net als binnen de PKN. Op een gegeven moment kan het wel eens op neer komen dat als het net wordt als in de PKN, dat vaak de kleine gemeentes wel die diensten moeten opzeggen, omdat er nog maar ongeveer tien man in de dienst zal zitten. Bij ons in het dorp houden de grotere gemeentes de avonddiensten als drie kerkgenootschappen samen in één van de drie kerken. Dat is me elders ook wel opgevallen. In almelo zie ik vele PKN-gemeentes, waarvan één een avonddienst iedere avond heeft. De voormalige gereformeerde kerk. Het zal me niet verbazen dat daar ook mensen uit de andere plaatselijke PKN gemeentes die avond er kerkt.

Een groep jongeren bij ons die de avond ervoor uitgegaan zijn zitten dan ook 's avonds in de dienst, zoals mijn broertje en mijn jongste zusje. Ook zie je nog steeds de oudere mensen die twee keer gaan. Anderen die door hun beroep s'ochtends niet konden en daarom die avonddienst bezochten.

Een instructeur van onze muziekvereniging bezoekt als gereformeerd vrijgemaakte kerklid om die reden juist enkel de middagdiensten.

Bij alternatieve avonddiensten wil soms de belangstelling zo groot zijn dat de dienst vol wil worden. Zoals een Elvisdienst met een dominee uit Holten die in zijn vorige gemeente in Enter de kerk vol wist te krijgen met jongeren iedere zondeg. Ook in deze Elvisdienst was het afgeladen vol. Er werden zelfs stoelen bijgezet. Creativiteit komt ook met de tijd :)
In deze dienst ging het natuurlijk over de boodschap. Elvis zong veel gospels waar bij stil gestaan werd en te horen werd gebracht door een koortje met echte zangtalenten, ook het waarom hij het zou zingen en of hij nu wel recht had om de gospels te mogen zingen werden belicht. Het werd een dienst met de boodschap van genade.

De tijd zal het leren wat de mogelijkheden zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2010, 07:00:56 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2010, 10:14:15 am »
En aan de andere kant is deze hele versnippering niet zo verwonderlijk.Het is misschien nog verwonderlijker dat er nog steeds een kerk is nietwaar ? En last but not least Gods wegen kennen wij niet.Maatschappelijk gezien en met de trend nu zichtbaar gaat het in rap temp bergafwaarts.

Maar zoals gezegd de mens wikt en weegt maar het is God die bepaalt !

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2010, 02:18:16 pm »
Ja en uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 10, 2010, 02:27:03 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 07 mei 2010 om 12:17:
Ik denk dat de GKV ook prima de middagdienst kan afschaffen,zal een kwestie van tijd zijn en dan is het "gewoon" leeg.Van bovenaf zal dit niet snel aangegeven worden maar gezien de lokale vrijheden gaat dit proces toch wel zijn weg.
Als opkomst het enige criterium is, dan wel ja. Dat criterium is bij ons afgeschaft: wij organiseren iets voor het groepje dat er is, en dat groepje stelt de bijeenkomst erg op prijs. Dus waarom iets afschaffen als gemeenteleden er gevoed worden, er blij mee zijn?

quote:

Op zich ken ik ook geen enkele kerk in europa (enkele uitzondering) die 2 diensten heeft dsu wat dat betreft .........
Free Church of Scotland. Heeft alleen wel diverse zieltogende gemeenten die zich noodgedwongen beperken tot 1 dienst.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2010, 02:27:22 pm door elle »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2010, 07:57:19 pm »

quote:

elle schreef op 10 mei 2010 om 14:27:
[...]
Als opkomst het enige criterium is, dan wel ja.
Eens maar het is wel frapant dat in een tijdsbestek van 10-15 jaar sterker nog er de laatste jaren binnen de GKV een inhaalslag aan de gang is.Ik kerk zelf in een Hervormde gemeente maar heb nog wel vele contacten die in de GKV kerken maar die zeggen ook dat het in rap tempo bergafwaarts gaat (en dat zijn geen oude behoudende "zakken" kan ik je vertellen  _O_ )

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2010, 09:02:53 pm »
Ja? En ga eens in op wat ik zeg?