Auteur Topic: Middagdienst GKv: tendens & toekomst  (gelezen 42336 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #15 Gepost op: mei 10, 2010, 09:14:06 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 10 mei 2010 om 19:57:
[...]

Eens maar het is wel frapant dat in een tijdsbestek van 10-15 jaar sterker nog er de laatste jaren binnen de GKV een inhaalslag aan de gang is.

Ik kerk al langer dan die periode in de GKV en er is geen "inhaalslag" omdat er niets in te halen is / was.
Met dergelijke termen doe je de kerk tekort als een achtergebleven organisatie of zo.
Vanaf 1978 is de GKV meer en meer aan het zoeken naar een vorm die past bij deze tijd en bij wat de Bijbel ons leert. Als het goed is doet elk zichzelf respecterend kerkgenootschap dat.

quote:

Ik kerk zelf in een Hervormde gemeente maar heb nog wel vele contacten die in de GKV kerken maar die zeggen ook dat het in rap tempo bergafwaarts gaat
Alweer een negatieve term voor een kerk in een veranderende wereld. Vertel, wat is volgens jou vrienden dan bergafwaarts?

quote:

(en dat zijn geen oude behoudende "zakken" kan ik je vertellen  _O_ )
Wat zijn het dan wel?
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 11, 2010, 09:24:50 pm »

quote:

elle schreef op 10 mei 2010 om 21:02:
Ja? En ga eens in op wat ik zeg?

Prima dat je iets doet voor een groepje maar dat is natuurlijk niet de opzet en daar zit al wel een hele andere gedachte achter waar men het ook niet over eens zal worden.Verklaar dan eens waarom dit zo'n vlucht heeft genomen in een tijd van zeg 5 a 10 jaar ! Mi heel simpel,namelijk vanwege het feit dat de GKV altijd al achteraan heeft gelopen met dit soort zaken,en dat hoeft op zich niet verkeerd te zijn.Dat was al zo met op de fiets naar de kerk en later met de auto naar de kerk enz enz.
Ook binnen de GKV zie je hetzelfde verschijnsel namelijk meer en meer gaat het om wat jij,hij,zij acceptabel vinden en het uitgangspunt wordt steeds minder dat God het middelpunt behoort te zijn (en dus niet wat ons uit komt,zo van een beetje van dit,en een beetje van dat)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 11, 2010, 09:56:35 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 21:24:
[...]

Prima dat je iets doet voor een groepje maar dat is natuurlijk niet de opzet en daar zit al wel een hele andere gedachte achter waar men het ook niet over eens zal worden.Verklaar dan eens waarom dit zo'n vlucht heeft genomen in een tijd van zeg 5 a 10 jaar ! Mi heel simpel,namelijk vanwege het feit dat de GKV altijd al achteraan heeft gelopen met dit soort zaken,en dat hoeft op zich niet verkeerd te zijn.Dat was al zo met op de fiets naar de kerk en later met de auto naar de kerk enz enz.
Ook binnen de GKV zie je hetzelfde verschijnsel namelijk meer en meer gaat het om wat jij,hij,zij acceptabel vinden en het uitgangspunt wordt steeds minder dat God het middelpunt behoort te zijn (en dus niet wat ons uit komt,zo van een beetje van dit,en een beetje van dat)
Als je je verdiept in wat er veranderd dan zul je mogelijk ontdekken dat het juist meer dan Christocentrisch is!
Het verwijt dat de mens centraal staat in de koers van deze kerken is wel zo vreselijk eentonig en niet onderbouwd.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 11, 2010, 10:03:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 mei 2010 om 21:14:
[...]

Ik kerk al langer dan die periode in de GKV en er is geen "inhaalslag" omdat er niets in te halen is / was.
Met dergelijke termen doe je de kerk tekort als een achtergebleven organisatie of zo.
Vanaf 1978 is de GKV meer en meer aan het zoeken naar een vorm die past bij deze tijd en bij wat de Bijbel ons leert. Als het goed is doet elk zichzelf respecterend kerkgenootschap dat.

[...]
 Alweer een negatieve term voor een kerk in een veranderende wereld. Vertel, wat is volgens jou vrienden dan bergafwaarts?

[...]
Wat zijn het dan wel?

Het zijn trouwe kerkelijk vrijgemaakte 40 en 50 + mensen die net als jij al heel wat jaren in de GKV kerken en met lede ogen zien hoe de middagdienst die voorheen nog goed bezocht werd,nu opeens leeg is,die wel snappen dat je een bepaalde mate van flexibiliteit moet betrachten maar toch wel vraagtekens zetten bij een vrouw in het ambt en zo spelen er vele zaken.Ook de onuidelijkheid die de synode zelf een beetje te weeg brengt door niet duidelijk stelling te nemen en zo zijn er wel meer pijnpunten.

Zoals ik hierboven al gezegd heb,er is wel degelijk een inhaalslag gaande want de GKV kerk liep en loopt met deze ontwikkelingen altijd 10 a 15 jaar achter.Dat heeft niks met een achtergebleven organisatie te maken.

Het is jammer dat ook de GKV hard op weg is om de rijke geschiedenis die ze hebben op velerlei gebied over boord te gooien.Aanpassen aan deze tijd is ook niet de juiste keuze,het moet mi zijn in deze tijd maar niet van deze tijd.

Dat is wat mij ook op dit forum opvalt dat er progressief gedacht wordt en dat is op velerlei terreinen prima maar mi net niet op het gebied van geloofszaken.

Overigens hebben velerlei zich zelf respecterende kerkgenootschappen gedaan wat jij zegt en kijk eens naar de resultaten ?!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2010, 10:08:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 mei 2010 om 21:56:
[...]
Als je je verdiept in wat er veranderd dan zul je mogelijk ontdekken dat het juist meer dan Christocentrisch is!
Het verwijt dat de mens centraal staat in de koers van deze kerken is wel zo vreselijk eentonig en niet onderbouwd.

Nou dan verschillen we behoorlijk van mening en ik zou zeggen kom eens kijken bij de hervormde gemeente waar ik zelf kerk daar hebben we het proces achter ons en van de kerk is niet zo heel veel meer over (en ik weet dat dit per plaats kan verschillen)

Het meer en meer centraal staan van de mens is niet eentonig en is wel degelijk onderbouwd,het is alleen lastig als mensen niet mee gaan met de stroom en kritisch zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 11, 2010, 11:01:26 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 22:08:

Het meer en meer centraal staan van de mens is niet eentonig en is wel degelijk onderbouwd,het is alleen lastig als mensen niet mee gaan met de stroom en kritisch zijn.

Het zou fijn zijn als jij het zou kunnen onderbouwen.
Vooralsnog blijft er geen spaan heel van de onderbouwingen namelijk.
Van oer zijn de GKV kerken zeer bijbelgetrouw en dat is niet veranderd.
Als jij meent van wel kom dan ook met "bewijs" daarvoor.
Dat lijkt mij meer dan redelijk toch?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 11, 2010, 11:02:31 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 21:24:
[...]

Ik denk (hoop) dat ik je niet begrijp. Bedoel je dat men God uitsluitend in het middelpunt zet door het bezoeken van de middagdienst? Dat men God  uitsluitend kan dienen in een middagdienst? Gechargeerd: is de terugloop in opkomst van de middagdienst het Teken dat De AntiChrist de GKv overneemt?

Als je dat meent, zou ik dat jammer (eufemisme) vinden. God kan op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Het bezoek van een middagdienst is er 1 van, maar geen essentiele, gezien het feit dat maar een heeel klein percentage van Jezus' Lichaam op deze aardbol op zondagmiddag een kerkdienst bezoekt.
Dat het dienen van God tegenwoordig op een individuelere manier gebeurt dan 50 jaar terug, zegt imho niet zoveel over de kwaliteit van die dienstbaarheid.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 11, 2010, 11:08:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 22:03:
[...]

Het zijn trouwe kerkelijk vrijgemaakte 40 en 50 + mensen die net als jij al heel wat jaren in de GKV kerken en met lede ogen zien hoe de middagdienst die voorheen nog goed bezocht werd,nu opeens leeg is,die wel snappen dat je een bepaalde mate van flexibiliteit moet betrachten maar toch wel vraagtekens zetten bij een vrouw in het ambt en zo spelen er vele zaken
HIer wordt ik zo moe van...
Er is een deputaatschap dat onderzoek doet naar de rol van de vrouw in de gemeente en de status van de vrouw inzake de ambten.
Dat is niet nieuw, al jaren geleden werd er geopperd om eens een goed onderzoek te doen daarnaar.
Als ik onderzoek doe naar een ander merk auto zegt helemaal NIET dat ik een andere auto wil aanschaffen of van merk wil veranderen.
OP één of andere manier worden er stokpaardjes bereden.
Overigens staat er op gkv. nl een mooie download over de rol van dit onderzoek en de rol van de deputaten.

quote:

.Ook de onuidelijkheid die de synode zelf een beetje te weeg brengt door niet duidelijk stelling te nemen en zo zijn er wel meer pijnpunten.
Ik denk dat de synode juist heel duidelijk is geweest maar dat anderen dat niet willen accepteren :)
Wederom hoort iemand een klok maar weet iemand de klepel niet te vinden.

quote:

Zoals ik hierboven al gezegd heb,er is wel degelijk een inhaalslag gaande want de GKV kerk liep en loopt met deze ontwikkelingen altijd 10 a 15 jaar achter.Dat heeft niks met een achtergebleven organisatie te maken.
Prima dat je dat roept maar kom dan ook met een onderbouwing?????

quote:

Het is jammer dat ook de GKV hard op weg is om de rijke geschiedenis die ze hebben op velerlei gebied over boord te gooien.Aanpassen aan deze tijd is ook niet de juiste keuze,het moet mi zijn in deze tijd maar niet van deze tijd.
Het is inderdaad jammer dat het hokje GKV ineens in de maatschappij staat. Schandalig toch, die artikeltjes die ineens meedoen?
Ofwel: wat bedoel je?

quote:

Dat is wat mij ook op dit forum opvalt dat er progressief gedacht wordt en dat is op velerlei terreinen prima maar mi net niet op het gebied van geloofszaken.
is geloven dan niet progressief?
Ik mag toch hopen dat jij progressie in je geloof kent O-)

quote:

Overigens hebben velerlei zich zelf respecterende kerkgenootschappen gedaan wat jij zegt en kijk eens naar de resultaten ?!

Elk zichzelf respecterend kerkgenootschap zit al fout.
Het respect dient elders heen te gaan, zoals de GKV van oorsprong altijd gedaan heeft en lijkt te willen blijven doen...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 11, 2010, 11:10:10 pm »

quote:

elle schreef op 11 mei 2010 om 23:02:
[...]

Ik denk (hoop) dat ik je niet begrijp. Bedoel je dat men God uitsluitend in het middelpunt zet door het bezoeken van de middagdienst? Dat men God  uitsluitend kan dienen in een middagdienst? Gechargeerd: is de terugloop in opkomst van de middagdienst het Teken dat De AntiChrist de GKv overneemt?

Als je dat meent, zou ik dat jammer (eufemisme) vinden. God kan op allerlei manieren gediend worden op zondagmiddag. Het bezoek van een middagdienst is er 1 van, maar geen essentiele, gezien het feit dat maar een heeel klein percentage van Jezus' Lichaam op deze aardbol op zondagmiddag een kerkdienst bezoekt.
Dat het dienen van God tegenwoordig op een individuelere manier gebeurt dan 50 jaar terug, zegt imho niet zoveel over de kwaliteit van die dienstbaarheid.

We belijden als GKV het volgende:
Zondag 21
Vraag 54: Wat gelooft u van de heilige, algemene, christelijke kerk?
Antwoord: Dat de Zoon van God uit het hele menselijke geslacht Zich een gemeente, die tot het eeuwige leven uitverkoren is, van het begin van de wereld tot aan het einde vergadert, beschermt en onderhoudt. Hij doet dit door zijn Geest en Woord in eenheid van het ware geloof.
En ik geloof dat ik van deze gemeente een levend lid ben en eeuwig zal blijven.

Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?
Antwoord: Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven.
Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken.

we belijden niet dat het heil afhankelijk is van de 2e samenkomst op zondag.
Dat de kerkorde van heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden daar nog   op hamerde doet niets af aan dat belijden.
Ofwel: ik deel de mening van Elle :)
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2010, 11:25:40 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 12, 2010, 08:05:03 am »
Laat ik iets positiefs zeggen over de gkv: ze zijn inderdaad uit hun hokje gestapt en nu kan je vanuit andere kerken ook met ze samenwerken om samen te werken aan het brengen van het Licht in de omgeving.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 12, 2010, 08:14:23 am »

quote:

rtfm08 schreef op 11 mei 2010 om 22:08:
[...]

Nou dan verschillen we behoorlijk van mening en ik zou zeggen kom eens kijken bij de hervormde gemeente waar ik zelf kerk daar hebben we het proces achter ons en van de kerk is niet zo heel veel meer over (en ik weet dat dit per plaats kan verschillen)

Het meer en meer centraal staan van de mens is niet eentonig en is wel degelijk onderbouwd, het is alleen lastig als mensen niet mee gaan met de stroom en kritisch zijn.

Ik ben van de synodaal gereformeerden die binnen een paar jaar bij ons plaatselijk opgegaan zijn met de hervormden tot protestantse gemeente Nijverdal met 7.000 leden en 6 dominees. Nijverdal kent 24.000 inwoners.
Daarnaast heb je R. Katholiek met 5000 leden, vrij evangelisch ongeveer 1.500 a 2000 leden, pkn-kruidenwijkgemeente ook ongeveer 2000 leden, gereformeerd vrijgemaakt met Nederlands gereformeerde samen 500 leden (zijn ook met fusie bezig), vol evangelisch ook +/- 500 leden en nog wat kleine kerkjes.

Het aantal Nijverdallers dat bij een kerk hoort zegt het al, het is de brede weg. Het was een volkskerk. Wanneer de meerderheid van de bevolking in de kerk zit, dan weet je dat de duivel ook in de kerk zit. De harde kern moet dan niet huilen met de wolven in het bos als de kerken gaan leegstromen wanneer de kerk de menigte dat eigenlijk satan toebehoord niet meer tegen kan houden en de ware identiteit van die mensen vrij komt. Nee, de harde kern moet juist Jezus volgen in geloof en vertrouwen juichend de toekomst te gemoed, want zie daar de Vredevorst, Hij zal komen op de wolken!
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2010, 08:21:55 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 12, 2010, 10:27:39 pm »

quote:

elle schreef op 11 mei 2010 om 23:02:
[...]

Antichrist is een groot woord en hoor je mij niet zeggen.Dat een christelijke levensstijl niet alleen afhangt van kerkgang moge ook duidelijk zijn en er zijn vele manieren om God te loven en te prijzen en kerkgang is daar eentje van.

De terugloop zoals ik begrijp is wel degelijk iets van de laatste jaren (versterkt) en heeft ook meer en meer te maken met de huidige tijdsgeest.Als jij zegt dat het bezoeken van de middagdienst geen essentiele manier is om God te dienen en je maakt daarbij de koppeling naar het aantal mensen dat dit nog doet dan zal men binnen de GKV toch snel een aantal zaken aan moeten passen,want dan kloppen er een aantal zaken niet meer.
Bij mijn weten was het loven eren en prijzen van God bij de GKV voor zover mijn kennis gaat oa actviteit op de zondag door het trouw bezoeken van de kerkdiensten.Volgens mij staat dat zelfs nog in de formulieren.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 12, 2010, 10:44:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 mei 2010 om 23:08:
[...]
 HIer wordt ik zo moe van...
Er is een deputaatschap dat onderzoek doet naar de rol van de vrouw in de gemeente en de status van de vrouw inzake de ambten.
Dat is niet nieuw, al jaren geleden werd er geopperd om eens een goed onderzoek te doen daarnaar.
Als ik onderzoek doe naar een ander merk auto zegt helemaal NIET dat ik een andere auto wil aanschaffen of van merk wil veranderen.
OP één of andere manier worden er stokpaardjes bereden.
Overigens staat er op gkv. nl een mooie download over de rol van dit onderzoek en de rol van de deputaten.

[...]
 Ik denk dat de synode juist heel duidelijk is geweest maar dat anderen dat niet willen accepteren :)
Wederom hoort iemand een klok maar weet iemand de klepel niet te vinden.

[...]
 Prima dat je dat roept maar kom dan ook met een onderbouwing?????

[...]
 Het is inderdaad jammer dat het hokje GKV ineens in de maatschappij staat. Schandalig toch, die artikeltjes die ineens meedoen?
Ofwel: wat bedoel je?

[...]
 is geloven dan niet progressief?
Ik mag toch hopen dat jij progressie in je geloof kent O-)

[...]

Elk zichzelf respecterend kerkgenootschap zit al fout.
Het respect dient elders heen te gaan, zoals de GKV van oorsprong altijd gedaan heeft en lijkt te willen blijven doen...

Beste Riemer,wordt daar gerust moe van  ;)
Het hele onderzoek is niet nodig tenzij je wat aanpassingen in de Bijbel doet lees wat tekst verwijderd,want de Bijbel is daar vrij helder over (kijk zelf maar)
Binnen de NGK en de Hervormde kerk is dat heel anders geregeld.Des te merkwaardiger dat op sommige plaatsen de GKV en NGK wel in een boot kunnen gaan zitten terwijl oa dit onderwerp van wezenlijk verschil is.

Een krant kun je op verschillende manieren zien,maar de vraag is of het nou wel zo gewenst is dat iedereen zijn eigen mening gaat ventileren over het al dan niet samen gaan met kerk X,Y of Z en wanneer dat dan zou moeten.Had wel wat meer kwaliteit van het ND verwacht.

Progressie kun je idd op meerdere manieren interpreteren,maar geloofsgroei is iets anders dan vernieuwingsdrang.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 12, 2010, 10:48:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 mei 2010 om 23:10:
[...]

we belijden niet dat het heil afhankelijk is van de 2e samenkomst op zondag.
Dat de kerkorde van heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden daar nog   op hamerde doet niets af aan dat belijden.
Ofwel: ik deel de mening van Elle :)
Is ook prima riemer en dat kan ook goed met lezen zonder een e extra.Maar volgens mij zegt de leer van GKV daar nog wel iets over toch ? Kom kom niet selectief doen.Ik ben dan al wel jaren weg uit GKV maar ben niet alles vergeten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 12, 2010, 10:54:42 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 12 mei 2010 om 22:48:
[...]

Is ook prima riemer en dat kan ook goed met lezen zonder een e extra.Maar volgens mij zegt de leer van GKV daar nog wel iets over toch ? Kom kom niet selectief doen.Ik ben dan al wel jaren weg uit GKV maar ben niet alles vergeten.
Nou, vertel mij dan de leer van de GKv maar :)
De bal ligt nog steeds aan Uw zijde van den lijn _O_