Auteur Topic: Middagdienst GKv: tendens & toekomst  (gelezen 46071 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #150 Gepost op: mei 19, 2010, 08:29:49 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 mei 2010 om 00:06:
Zou het vergelijkbaar zijn met het proces binnen de RKK en de PKN?
Ik denk van wel.
Jammergenoeg kon ik geen cijfers vinden daarvan.


Helemaal mee eens,en het is mi ook bijna niet te stoppen,wat niet wil zeggen dat het ook goed is !!

Grappig dat je na 6 bladzijden de lijn ziet  :)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #151 Gepost op: mei 19, 2010, 08:32:05 am »

quote:

Annemarieke schreef op 19 mei 2010 om 07:27:
[...]


Precies! Niet afschaffen en ook niet laten verdwijnen. De middaggangers zijn doorgaans ook de ochtendgangers. Uitzonderingen daargelaten. Zo komen er een paar ouderen liever in de middag omdat ze in de morgen nog niet zo goed op gang kunnen komen (lichamelijk) Ik denk dat naar dekerk gaan vooral in je hart moet zitten en niet om de verplichting. Zodra ik het gevoel zou hebben dat ik "moet" zou het voor mij ook moeilijk worden. Maar ik voel zelf dat ik graag "wil" en haal veel geestelijke voeding uit de beide diensten.
Helemaal mee eens en je moet zo'n dienst ook niet afschaffen,de tendens is blijkbaar en dat schijnt dan per regio te verschillen dat mensen zeggen nee nu niet want.......

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #152 Gepost op: mei 19, 2010, 08:34:19 am »
Het liefst zit ik zondag de hele dag in de kerk, serieus.

fijne zomers dag

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #153 Gepost op: mei 19, 2010, 08:39:30 am »

quote:

Annemarieke schreef op 19 mei 2010 om 07:27:
[...]


Precies! Niet afschaffen en ook niet laten verdwijnen. De middaggangers zijn doorgaans ook de ochtendgangers. Uitzonderingen daargelaten. Zo komen er een paar ouderen liever in de middag omdat ze in de morgen nog niet zo goed op gang kunnen komen (lichamelijk)


was het bij ons maar zo. Ik zit in een stadsgemeente waar het overgrote deel onder de 50 is (een keer geteld, en ik dacht dat ongeveer 10% ouder is dan 50) en daar zitten 's ochtends geregeld meer dan 300 mensen en 's middag tussen de 75 en 150. En juist de ouderen zijn er vrijwel altijd twee keer. De meeste van mijn leeftijdsgenoten mis ik in de tweede dienst.

Opvallend is overigens, dat als de eigen predikant 's middags preekt, het andersom is. Dan is de ochtenddienst 'leeg'. Op die manier krijgen mensen niet alleen minder geestelijk voedsel, maar krijg je ook makkelijk te eenzijdig voedsel. Iedereen heeft z'n eenzijdigheden en stokpaardjes, en het systeem van dominee's uit andere gemeentes laten voorgaan heft dat aardig op. En natuurlijk moet een eenzijdigheid van een ds. niet te extreem zijn. Maar als je bijna altijd alleen maar één voorganger hoort, mis je aan breedte en diversiteit.

quote:

Ik denk dat naar dekerk gaan vooral in je hart moet zitten en niet om de verplichting. Zodra ik het gevoel zou hebben dat ik "moet" zou het voor mij ook moeilijk worden. Maar ik voel zelf dat ik graag "wil" en haal veel geestelijke voeding uit de beide diensten.
natuurlijk moet het vooral uit je hart komen. Maar ook volwassen mensen zijn als christen vaak nog kinderen. Je oude natuur speelt nog wel eens op als het zondag enorm noodweer is 's middags, of als Nederland speelt op het WK. Verder lijkt het een heel algemeen menselijke neiging om weg te willen lopen van God en eigen baas te willen zijn. Ook daarom ben je samen gemeente, omdat je elkaar dan op zwakke momenten zou moeten kunnen helpen. Juist de dingen die je samen afspreekt, kunnen je helpen als je oude ik weer eens in de weg zit en je eigenlijk niet wilt. Mijn eigen ervaring is in dat soort gevallen, dat ik er toch achteraf altijd blij mee was dat ik toch gegaan was, omdat m'n vrouw of iemand anders nadrukkelijk vroeg of ik meeging.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #154 Gepost op: mei 19, 2010, 11:49:34 am »

quote:

rtfm08 schreef op 19 mei 2010 om 08:29:
[...]


Helemaal mee eens,en het is mi ook bijna niet te stoppen,wat niet wil zeggen dat het ook goed is !!

Grappig dat je na 6 bladzijden de lijn ziet  :)


Weet jij waarom ons gezin dan een uitzondering zou zijn?  Bij ons gaat iedereen nog naar de kerk, hoewel onze leeftijdgenoten massaal de kerkbanken verlaten hebben. En we zijn nog nooit gedwongen om naar de kerk te gaan. Ons werd verteld dat bij het naar de kerk gaan net is als naar school gaan, dat doe je gewoon: omdat je het nodig hebt.

Daarnaast stuurde mijn moeder me als kind naar een kinderclub, waarna ze met een tienerclub vereniging aankwam. Ik verzette me er tegen, omdat ik blij was dat ik eindelijk van de kinderclub af mocht en nu moest ik (ik was 12 jaar) opeens naar die tienerclub. Waarop ik mijn moeder nog zo hoorde zeggen: "dan doe je het niet, maar als je toch besluit om te gaan, ik meld je niet aan! Dan krijg je de telefoonnummer van de club en bel je het zelf maar op!"

Ik voelde me toch niet gemakkelijk bij het overduidelijke stellige reactie van mijn moeder waaruit ik proefde dat ze het absoluut niet met me eens was. Een half jaartje later besloot ik toch maar om op de club te gaan en belde ik ze zelf op, want ik dacht: "Jezus had zoveel over voor mij, ik kan dit toch wel voor Hem terug doen?"

Zo ben ik op de club gekomen. Mijn twee zusjes en mijn broertje volgend, vanzelf. Ze werden niet gedwongen, want mijn moeder had ervaren dat het niet hielp om te dwingen. Maar ze werden aangestoken door de club waar ik bijhoorde en mijn broertje en zusjes wilden er gewoon op.

Logisch: met leeftijdgenoten samen zijn en kunnen praten over Jezus, waar anders kan dat dan op de club?

Ik ben ruim 6 jaar tienerleider nu van een tienerclub en zie dat patroon steeds weer. Eerst komt een tiener op de club, vaak meegenomen door een vriendje of vriendinnetje, soms door ouders gestuurd. Vervolgens komen de broertjes en zusjes van die tieners op de club, aangestoken door hun oudere broer of zus.

Ook met de kerkgang weet ik nog wat mijn moeder zei toen ik aangaf moe te zijn en wilde slapen, inplaats van naar de kerk te gaan. Ze zei: "okee, dan blijf je maar liggen, maar dan ben je helemaal alleen thuis, want wij zijn allemaal naar de kerk!"

Ik bedacht me direct, want alleen thuis zijn? Dat wilde ik toch ook weer niet!
Dus ging ik toch maar mee.

Ik kan je wel vertellen: dat we naar de kerk en de club gingen is vanwege schitterende voorbeelden bij ons thuis. Mijn moeder is zeer gelovig met sterke geloofservaringen waar ze open en eerlijk over praat. Ze heeft de kracht van God ervaren in haar leven op momenten dat ze het niet meer zag zitten door de ellende die in het gezin speelde waar ze in is opgegroeid. Ze heeft de bijbel gelezen opzoek naar antwoorden op vragen. Ze wist niet waar ze moest beginnen en sloeg het maar klakkeloos ergens open en verwonderde zich erover hoe de woorden die ze las haar diep troffen. Ze merkte echt dat God haar die woorden toesprak. Ze heeft veel kennis van God opgedaan en is nu ook zelf een kring van de "Nijverdalse kringen" gaan leiden. Dat is een kringenbeweging dat opgezet is door de hervormde, gereformeerde en vrij evangelische gemeente van Nijverdal. Net als dat de tienerclub waar ik over sprak vanuit de hervormde gemeente was opgestart en nog steeds levende is. Momenteel heb ik 20 tieners op de club tussen de 11 en 14 jaar.  12 meiden en 8 jongens. Meerderheid is kerkelijk en een kleinere club randkerkelijk, maar nog wel met een geloof. (achtergrond meestal PKN, een paar nederlands gereformeerden en een rooms katholiek meisje)

Een oom van mij is tien jaar niet meer naar de kerk geweest, maar na een bijnadoodervaring van een tante van me was hij er zo van onder de indruk dat hij weer naar de kerk ging. Zo nu en dan zelfs twee keer, omdat hij als vrijgezel niets anders te doen heeft op de zondag en dan graag in de kerk mag zitten. Zijn kerk heeft slechts één dienst. Daar gaat hij naar toe en de avonddienst zoekt hij bij ons op.

Van huis uit hebben we meegekregen dat één keer goed is, uitzonderlijk ga ik twee keer, omdat ik dan daar ook zin aan heb. Iedere zondag voel ik me echter geroepen om te gaan, al leer ik niet altijd wat van de dienst. Dan doe ik het nog altijd om er aan herhinderd te worden wat God deed en zei in het verleden en wat Hij vandaag de dag nog doet en met ons wil doen. Samen bidden wij, samen geloven wij en samen zetten we ons in voor de taken binnen de gemeente, al blijf ik vinden dat de huidige vorm te onpersoonlijk is. Mensen zouden elkaar meer thuis moeten opzoeken.

Wat heb je eraan om een andere iets te dwingen als het niet werkt? Iemand moet persoonlijk in contact komen te staan met Jezus Christus.
Door Jezus Christus komt ook het verlangen in ons op om niet enkel te gaan voor ons zelf, maar ook voor elkaar en boven al voor Jezus Christus.
Dat ik zei: "omdat ik er dan zin aan heb"ervaar ik als een gedrevenheid om er voor God naar toe te willen gaan. Ik wil Jezus volgen en wil het slechte niet doen.

Laatst nam ik een randkerkelijke jongen van rond de 25 mee naar de kerk. Een evangelisatiedienst. Hij voelde zich door mijn uitnodiging aangesproken. Nu wil hij weer bewust naar diensten die gericht zijn op de doelgroep waar hij bij hoort: "zoekenden". We zijn daar naar nog aan het kijken. Er worden speciale diensten in Rijssen gehouden. Dat hebben we als eerste op het oog.

Mensen moeten op de één of andere manier weer in contact komen met hun Vader.

Ten slot niet onbelangrijk geloof ik: mijn moeder heeft elke dag voor mij gebeden.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2010, 12:32:16 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #155 Gepost op: mei 19, 2010, 03:05:37 pm »
Bovenstaand bericht vind ik super om te lezen!
Ik ben het er mee eens en hoop dat ik mijn kinderen op de zelfde manier mag en kan opvoeden. daar is veel wijsheid en vertrouwen op God voor nodig! Wat een sterkte moeder!
Annemarieke

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #156 Gepost op: mei 19, 2010, 09:48:05 pm »
@gaitema:bewonderingswaardig !

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #157 Gepost op: mei 19, 2010, 10:10:46 pm »
Vandaag de dag worden we mi uitzonderingen daar gelaten allemaal een beetje egomaan.De tendens is meer en meer wat merk ik er van,of wat heb ik er aan resp wat levert het mij op.
Bij geloven gaat het er om dat je je richt op iemand anders,voor die ander leeft,er in gelooft.Dat is God.

Eigenlijk is het wel merkwaardig deze discussie want in de Bijbel gaat het om alle dagen en niet deze ene zondag in de week.In zondag 38 staat overigens ook dat we trouw Gods gemeente bezoeken.

Als je idd op zondag 2x netjes naar de kerk gaat maar door de week God niet eert of geen christen bent doe je het mini minmale of minder en dat staat misschien wel gelijk aan het niet bezoeken van de eredienst.

Laat je de kerkgang zoals die er nu is namelijk 2 diensten los (kijk bij ons in de Hervormde kerk (staat nog steeds op het naambordje)  dan is het moeilijker om het karakter van deze dag vast te houden resp de kans dat het anders gaat worden ligt op de loer.(Even in de ochtend gaan en dan gelukkig weer zelf invullen)

Eerdere opmerkingen die gedaan zijn omtrent andere tijden enz snijden geen hout want Israel stond ook volledig alleen in de wereld.(denk aan beeldenvereringen en sexuele escapades die zijn weerga niet kennen ook toen al)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #158 Gepost op: mei 20, 2010, 12:31:05 am »
Ik denk vanuit mijn eigen ervaring dat God wil dat geloof komt vanuit de gezinnen en niet vanaf de kerk. Die gezinnen samen bouwen de kerk op.
Eén of twee keer lijkt me niet zo'n probleem, als je maar samen gemeente kan zijn zoals Jezus het met ons voor heeft.

Maar goed: ik ben voorheen ook altijd vanuit gegaan dat orthodoxe gereformeerden twee keer gingen en wij (middenorthodox) één keer vanuit een bepaalde kerkcultuur.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2010, 01:28:37 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #159 Gepost op: mei 20, 2010, 12:31:38 am »

quote:

rtfm08 schreef op 19 mei 2010 om 22:10:
Vandaag de dag worden we mi uitzonderingen daar gelaten allemaal een beetje egomaan.De tendens is meer en meer wat merk ik er van,of wat heb ik er aan resp wat levert het mij op.
als dat de norm is dan stop ik direct.

quote:

Bij geloven gaat het er om dat je je richt op iemand anders,voor die ander leeft,er in gelooft.Dat is God.
Nee, bij geloof gaat het om het zeker weten van de Ene en Zijn beloften.
Niet "iemand anders" maar GOD zelf.

quote:

Eigenlijk is het wel merkwaardig deze discussie want in de Bijbel gaat het om alle dagen en niet deze ene zondag in de week.In zondag 38 staat overigens ook dat we trouw Gods gemeente bezoeken.
Op de sabbat staat ook in HC38.
Je geeft halve informatie en dat is niet juist.

quote:


Als je idd op zondag 2x netjes naar de kerk gaat maar door de week God niet eert of geen christen bent doe je het mini minmale of minder en dat staat misschien wel gelijk aan het niet bezoeken van de eredienst.

Laat je de kerkgang zoals die er nu is namelijk 2 diensten los (kijk bij ons in de Hervormde kerk (staat nog steeds op het naambordje)  dan is het moeilijker om het karakter van deze dag vast te houden resp de kans dat het anders gaat worden ligt op de loer.(Even in de ochtend gaan en dan gelukkig weer zelf invullen)
Dat is een gevaar idd

quote:

Eerdere opmerkingen die gedaan zijn omtrent andere tijden enz snijden geen hout want Israel stond ook volledig alleen in de wereld.(denk aan beeldenvereringen en sexuele escapades die zijn weerga niet kennen ook toen al)
Hallo, Israel had een eigen cultuur dus :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #160 Gepost op: mei 20, 2010, 12:44:15 am »

quote:

Annemarieke schreef op 19 mei 2010 om 15:05:
Bovenstaand bericht vind ik super om te lezen!
Ik ben het er mee eens en hoop dat ik mijn kinderen op de zelfde manier mag en kan opvoeden. daar is veel wijsheid en vertrouwen op God voor nodig! Wat een sterkte moeder!


Dat is ze zeker :)
Haar kracht is een sterk geloof dat haar tegen alle tegenslagen wist te wapenen. Nooit opgeven, wat de mensen ook zeggen.

Het zal je vast wel lukken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #161 Gepost op: mei 20, 2010, 07:04:16 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 19 mei 2010 om 22:10:
Vandaag de dag worden we mi uitzonderingen daar gelaten allemaal een beetje egomaan.De tendens is meer en meer wat merk ik er van,of wat heb ik er aan resp wat levert het mij op.

Consument inderdaad. Zouden we als kerken er niet goed aan doen om twijfelende bezoekers als zodanig, consument dus, te benaderen? Het ware christen-zijn is natuurlijk totaal anders, maar twijfelende bezoekers, zijn dat (over het algemeen) overtuigde christenen?
Hoe worden twijfelende bezoekers/niet overtuigde christenen/overtuigde niet-christenen toch oprecht christen? Door als een aanstekelijk christen in hun omgeving te leven. Hoe krijg je ze in de kerk? Door de kerk interessanter te maken dan die voetbalwedstrijd. Voor overtuigde christenen is dat natuurlijk al zo, want die willen graag Gods Woord horen en broeders en zusters ontmoeten. Maar iemand die niet zo overtuigd is ervaart God niet zo heel erg, en ziet liever vrienden bij een voetbalwedstrijd dan broeders en zusters in de kerk.

Ik zeg niet dat er een drumstel en 1000 Watt speakers en discolichten in de kerk moeten. Maar zorg voor een warm welkom voor bezoekers. Voor alle bezoekers, ook de jeugd die misschien al vanzelfsprekend beschouwd wordt als 'trouwe kerkganger'. Die jeugd moet echt nog hun eigen keuze maken tussen de voetbalwedstrijd en de kerk.
Natuurlijk, hoe langer je ze als ouders bij de voetbalwedstrijd weg kan houden, hoe groter de kans dat de kerk een gewenning wordt, en uiteindelijk een vast punt waar ze zelf voor kiezen. Maar hoe aantrekkelijker de kerk is, hoe eerder en overtuigender die keuze gemaakt wordt.

Het is een keus of de tweede dienst wel of niet gehouden wordt. Maar de jeugd die zondagmiddag naar de voetbalwedstrijd wil, wil zaterdagavond uit gaan en kan zondagmorgen ook niet in de kerk zijn. Er is altijd wat te verzinnen wat je tijdens kerktijd ook zou kunnen doen. En uiteindelijk moet er altijd de keus gemaakt worden of je naar de kerk gaat of iets anders gaat doen. En de keus voor de kerk wordt nou eenmaal makkelijker als je de kerk aantrekkelijk maakt. Niet eens in de maand, niet met oppervlakkige dingen. Maar als eerste met persoonlijke betrokkenheid op elkaar.
En laat iedereen actief meedoen, geef zoveel mogelijk mensen een taak. Als dat goed georganiseerd wordt, dan kun je een heleboel extra dingen doen tijdens en rond de dienst: Koffie, een koortje, muziek, bijbelstudie voor en/of na de dienst, zondagsschool, kinderclub, een picknick, een beamerpresentatie, een hulpactie voor verweggistan, verzin iets. Meer gezamenlijke activiteiten geeft meer band. Ook meer organisatie, maar er zitten mensen zat in de kerk om van alles te organiseren. De dominee hoeft echt niet alles in zijn eentje te doen. En je hoeft echt de kerkenraad niet om toestemming te vragen voor een dropping, kampeerweekend, wandeltocht of bijbelstudie na de kerkdienst.

Dan wordt je als gemeente/kerk aantrekkelijk, want het is er gezellig. Wat mij betreft ga je samen die voetbalwedstrijd bekijken! En dan komen er meer mensen op af. Die zijn eerst nog consument, het zij zo. Vraag ze na een tijdje maar of ze mee willen helpen met het een of ander.

Alleen maar zeggen dat je de tweede dienst heel fijn vindt omdat je die geestelijke voeding nodig hebt is ook een vorm van consumentisme trouwens. Je kunt anderen niet verwijten dat ze daar niet zo'n behoefte aan hebben.

De consumenten-houding is trouwens niet van deze tijd. De mensen kwamen ook alleen maar op Jezus af omdat die zulke grote wonderen deed. Pure entertaining. Maar Jezus stopte er daarom niet mee.

Grt, R.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2010, 07:04:59 pm door Rama »

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #162 Gepost op: mei 20, 2010, 07:08:09 pm »
Idee voor het WK trouwens: Beamer in de kerk en voetbal kijken.

Grt, R.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #163 Gepost op: mei 20, 2010, 11:52:22 pm »

quote:

Rama schreef op 20 mei 2010 om 19:08:
Idee voor het WK trouwens: Beamer in de kerk en voetbal kijken.

Grt, R.


Wat mij betreft is dit een opmerking die niet in de discussie thuis hoort.
Ik vind voetbal leuk op z'n tijd, maar hou het wat mij betreft buiten de kerk...
Ik vind de kerk een plek om rust te mogen ervaren of om elkaar op kerkelijk gebied te ontmoeten. naar mijn mening heeft voetbal kijken niets met de middagdienst te maken, en wie graag op zondagmiddag naar de voetbal kijkt, moet daar zelf verantwoordelijkheid in nemen. Ik zou dat zelf niet doen en zou dat zeker niet in de kerk willen doen. Ga dan maar thuis kijken met vrienden of familie...
Ik ben niet tegen tv kijken op zondag, maar in de kerk.. dat gaat mijn gevoel te boven en vind ik erg ongepast.
Annemarieke

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #164 Gepost op: mei 21, 2010, 11:05:39 am »
Voetbal kijken hoort op zich niet in de kerk thuis,wat er mee bedeolt wordt is denk ik om het aantrekkelijker te maken voor bepaalde doelgroepen.Maar het is dan denk ik beter om daarin je eigen beslissing te nemen en of wel naar de kerk te gaan als de Here je roept en je de mogelijkheid geeft dan wel te zeggen nee ik ga voetbal kijken.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #165 Gepost op: mei 21, 2010, 11:09:48 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 mei 2010 om 00:31:
[...]
 als dat de norm is dan stop ik direct.

[...]
 Nee, bij geloof gaat het om het zeker weten van de Ene en Zijn beloften.
Niet "iemand anders" maar GOD zelf.

[...]
 Op de sabbat staat ook in HC38.
Je geeft halve informatie en dat is niet juist.

[...]
 Dat is een gevaar idd

[...]

Hallo, Israel had een eigen cultuur dus :)


Dus je wil zeggen dat niet een beetje van die maatschappelijke lucht in je krijgt ? Als dat zo is petje af !

Mbt je opmerking aangaande het geloof interpreteer je het anders en je nee is in die zin discutabel mi.

Mbt de HC 38 geef ik geen halve informatie.Onderbouw het maar.

Mbt Israel gaat het niet om de cultuur maar om hoe ze in de maatschappij stonden resp ook als volk alleen.Dat is dus iets anders.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #166 Gepost op: mei 21, 2010, 12:05:18 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 21 mei 2010 om 11:05:
Voetbal kijken hoort op zich niet in de kerk thuis,wat er mee bedeolt wordt is denk ik om het aantrekkelijker te maken voor bepaalde doelgroepen.Maar het is dan denk ik beter om daarin je eigen beslissing te nemen en of wel naar de kerk te gaan als de Here je roept en je de mogelijkheid geeft dan wel te zeggen nee ik ga voetbal kijken.


Als je de kerk aantrekkelijker wilt maken door er naar voetbal te laten kijken ben je naar mijn mening niet goed bezig. De kerk is niet een theather of vorm van welk ander amusement. Voor mij moet dat duidelijk gescheiden zijn. Ik hou ook van sport en theather ect, maar niet in de kerk. De kerk zie ik als de plek waar je samen komt om naar het Woord van God te luisteren en om activiteiten te houden met mede broers en zussen in relatie tot het woord van God.
En natuurlijk doen wij als gemeente ook veel aan informele activiteiten om elkaar te ontmoeten, maar dat moet dan wel heel duidelijk zijn vooraf, en niet tijdens een middagdienst.
En ik vind persoonlijk dat als je liever voetbal kijkt dan naar een middagdienst gaat, dat dat je eigen verantwoordelijkheid is, maar dat je ook als gemeente een verantwoordelijkheid hebt naar elkaar.
Ik vind dus dat ik het wel tegen iemand moet kunnen zeggen, maar ik zal er nooit iemand op veroordelen of zo, het blijft je eigen verantwoordelijkheid.
Annemarieke

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #167 Gepost op: mei 21, 2010, 12:27:04 pm »

quote:

Annemarieke schreef op 21 mei 2010 om 12:05:
[...]

Ik vind dus dat ik het wel tegen iemand moet kunnen zeggen, maar ik zal er nooit iemand op veroordelen of zo, het blijft je eigen verantwoordelijkheid.
Eens,tolerantie of tolerant zijn wordt nogal eens verkeerd begrepen als het over dit soort zaken gaat.Veroordelen is iets anders dan mensen ergens op wijzen vanuit je verantwoordelijkheid en de opdracht die je ook hebt.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #168 Gepost op: mei 21, 2010, 03:46:12 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 21 mei 2010 om 12:27:
[...]


Eens,tolerantie of tolerant zijn wordt nogal eens verkeerd begrepen als het over dit soort zaken gaat.Veroordelen is iets anders dan mensen ergens op wijzen vanuit je verantwoordelijkheid en de opdracht die je ook hebt.


Ik vind het wel goed als mensen elkaar aan durven spreken als ze de kerkdiensten gaan mijden. Het gaat wel om de manier waarop je iemand aanspreekt. Het is heel persoonlijk waarom je wel of niet naar dekerk zou komen. Iedereen heeft zo "zijn /haar goede reden"
Maar wat is een goede reden?
Ik denk zelf dat je dat alleen aan God moet verantwoorden en dat God niet zit te turven hoe vaak je aanwezig bent in een dienst. Het gaat vooral om de Geest die werking treedt tijdens een dienst en Het Woord waardoor je gesterkt wordt. Dat mag niet afhangen van een dominee die er preekt, of van het tijdstip,.
Ook als een preek je minder aan zou spreken kan het nog juist heel goed zijn om naar d ekerk te komen. Het contact met mede Christenen en het gesprek dat met elkaar kunt hebben over een preek.
Voor mij is het gewoon fijn om twee keer te kunnen, we zijn in de week al genoeg met andere dingen bezig. Bij ons zijn er helaas heel weinig jongeren in de kerk (dat komt vanwege een stuk geschiedenis, omdat er in onze woonplaats geen vrijgemaakte school was trokken de mensen die kinderen hadden uit de plaats weg en gingen elders wonen) maar er zijn nu gelukkig wel heel veel kinderen doordat de kinderen naar een Christelijke school gaan in onze plaats. Wij hebben daarom een hele actieve kinderclub op donderdag en op zondagmiddag. Dat stimuleert de kinderen om te komen en de kinderen zoeken elkaar ook veel op. Dat schept een band, en dat kan ook voor de toekomst belangrijk zijn!
Ik vind het een goede zaak, want ook de ouders komen zo naar dek kerk.
Annemarieke

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #169 Gepost op: mei 23, 2010, 10:03:29 pm »
Ik mocht vandaag getuige zijn van een mooie dienst waarbij een aantal jongeren openbare belijdenis deden van hun geloof.Mooi als je kind kiest voor God en zo dus
tegen de stroom in wil roeien met hulp van de Geest.Prachtig.

@elle:de ochtenddienst was vol,logisch met gasten,maar de middagdienst was nog geen kwart van de ochtenddienst.Welk signaal geef je hiermee af aan die nieuwe "leden" ?
  8)7  |:(

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #170 Gepost op: mei 23, 2010, 11:49:41 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 23 mei 2010 om 22:03:

@elle:de ochtenddienst was vol,logisch met gasten,maar de middagdienst was nog geen kwart van de ochtenddienst.Welk signaal geef je hiermee af aan die nieuwe "leden" ?
  8)7  |:(

Ondanks dat je iets aan Elle schrijft een vraag (okee, drie vragen :) ).
1) Voor wie worden de diensten / samenkomsten georganiseerd.
2.)Voor de leden of voor belangstellenden van buiten af?
3.) Welke taak heeft de KR volgens jou?
Mail me maar als je wat wilt weten

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #171 Gepost op: mei 24, 2010, 05:13:50 pm »

quote:

Annemarieke schreef op 21 mei 2010 om 15:46:
Ook als een preek je minder aan zou spreken kan het nog juist heel goed zijn om naar d ekerk te komen.

Ja dat klopt wel, maar ga dat maar eens aan iemand uitleggen die dat niet vindt: "Je moet dit of dat wel of niet doen want dat is goed voor je." Ja dat zal wel, maar daar hebben de meeste mensen niet zoveel boodschap aan als het ze niet aanspreekt.
Het ging mij ook niet om 'voetbal kijken in de kerk', en al helemaal niet in de plaats van de middagdienst. Misschien kun je mijn iets uitgebreidere post ook even lezen in plaats van alleen dat ene zinnetje?
Het gaat erom dat in de kerk opgegroeide jongeren (want daar gaat het met name om) vanzelfsprekend geacht worden de tradities waar hun ouders aan hechten voort te zetten. Maar dat is gewoon niet haalbaar. En buiten dat: Mensen die helemaal niet in de kerk zijn opgegroeid voelen zich niet echt aangetrokken tot de dienst, dus hoe ga je groeien?
En dan komt mijn punt: Maak de kerk (niet alleen de dienst, maar zeker ook de dienst!) een aantrekkelijke gemeenschap, waarin iedereen betrokken is! En dat vergt veel van de huidige 'actieve' leden. Die moeten de minder 'actieve' leden behandelen als consument, of anders gezegd: Die moeten de minste willen zijn en de gemeenschap willen bedienen!
Als je hierop wil reageren, graag. Dan komen we daarna wel toe aan een brainstormsessie over wat we allemaal kunnen organiseren. Bijvoorbeeld voetbal kijken tijdens het WK, na de middagdienst ofzo :)

quote:

Voor mij is het gewoon fijn om twee keer te kunnen, we zijn in de week al genoeg met andere dingen bezig.

Voel ik hier ook iets van consumentisme? En dat is prima! Heeft de kerk jou in ieder geval binnen haar muren! Dit is even bedoeld als voorbeeld hoor. Misschien ben je wel razend actief binnen je gemeente. Maar het punt is: "Voor mij is het gewoon fijn om ..." Voor iemand anders is iets anders fijn, dus laten we zorgen dat het er komt, en niet vasthouden aan een onaansprekende vorm van kerk(dienst) wat het simpel gaat verliezen van zaterdagavond uitgaan en zondagmiddag voetbal.

Grt, R.

PS. Weer een brainstromopmerking: Organiseer een spelletjesavond, bbq of iets anders leuks op zaterdagavond.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #172 Gepost op: mei 24, 2010, 05:37:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 mei 2010 om 23:49:
[...]

Ondanks dat je iets aan Elle schrijft een vraag (okee, drie vragen :) ).
1) Voor wie worden de diensten / samenkomsten georganiseerd.
2.)Voor de leden of voor belangstellenden van buiten af?


dit is maar 1 vraag, niet 2

de eredienst is voor de leden, maar buitenstaanders zijn welkom en daar moet ook rekening mee gehouden worden (zie o.a. wat Paulus zegt in 1 Kor.11ev over tongentaal etc)

Welk signaal geef je af als je eigen leden niet geïnteresseerd lijken te zijn in een kerkdienst, maar wel lekker thuis zitten met vrienden, of naar voetbal kijken?

quote:

3.) Welke taak heeft de KR volgens jou?
herder, pastor, leiden, weren van dwaalleer, bemoedigen, berispen, etc.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #173 Gepost op: mei 25, 2010, 09:48:43 am »

quote:

Rama schreef op 24 mei 2010 om 17:13:
[...]

Ja dat klopt wel, maar ga dat maar eens aan iemand uitleggen die dat niet vindt: "Je moet dit of dat wel of niet doen want dat is goed voor je." Ja dat zal wel, maar daar hebben de meeste mensen niet zoveel boodschap aan als het ze niet aanspreekt.
Het ging mij ook niet om 'voetbal kijken in de kerk', en al helemaal niet in de plaats van de middagdienst. Misschien kun je mijn iets uitgebreidere post ook even lezen in plaats van alleen dat ene zinnetje?
Het gaat erom dat in de kerk opgegroeide jongeren (want daar gaat het met name om) vanzelfsprekend geacht worden de tradities waar hun ouders aan hechten voort te zetten. Maar dat is gewoon niet haalbaar. En buiten dat: Mensen die helemaal niet in de kerk zijn opgegroeid voelen zich niet echt aangetrokken tot de dienst, dus hoe ga je groeien?
En dan komt mijn punt: Maak de kerk (niet alleen de dienst, maar zeker ook de dienst!) een aantrekkelijke gemeenschap, waarin iedereen betrokken is! En dat vergt veel van de huidige 'actieve' leden. Die moeten de minder 'actieve' leden behandelen als consument, of anders gezegd: Die moeten de minste willen zijn en de gemeenschap willen bedienen!
Als je hierop wil reageren, graag. Dan komen we daarna wel toe aan een brainstormsessie over wat we allemaal kunnen organiseren. Bijvoorbeeld voetbal kijken tijdens het WK, na de middagdienst ofzo :)

[...]

Voel ik hier ook iets van consumentisme? En dat is prima! Heeft de kerk jou in ieder geval binnen haar muren! Dit is even bedoeld als voorbeeld hoor. Misschien ben je wel razend actief binnen je gemeente. Maar het punt is: "Voor mij is het gewoon fijn om ..." Voor iemand anders is iets anders fijn, dus laten we zorgen dat het er komt, en niet vasthouden aan een onaansprekende vorm van kerk(dienst) wat het simpel gaat verliezen van zaterdagavond uitgaan en zondagmiddag voetbal.

Grt, R.

PS. Weer een brainstromopmerking: Organiseer een spelletjesavond, bbq of iets anders leuks op zaterdagavond.


Je kunt van alles organiseren om de kerk aantrekkelijk te maken. De verantwoordelijk om te gaan ligt vooral bij de mens zelf vind ik.
En het gaat er niet om of ik razend actief ben in de gemeente, (dat is in dit geval wel zo, en ook dat is goed) maar de dienst bijwonen geeft ook dat met mede christenen die verbondenheid voelt. Ik was enige tijd geleden in het voormalig Oost-duitsland, daar komen gem 9 mensen naar d eker met een gemeente van 1100 leden! daar gaat de dienst hoe dan ook door en de dominee preekt het woord.
Om maar even aan te geven hoe het ook kan. En natuurlijk is het mooi als de kerk vol zit, maar als je niet geraakt bent de door geest en naar de kerk komt omdat het "zo hoort"wat doe je er dan?
Overigens ben ik ook voor activiteiten voor alle leeftijdsgroepen. Niet alleen jongeren, maar kinderen, jongerren, jong volwassenen, middengroep en ouderen.
Iedereen binnen de geemeente hoort er bij!
Annemarieke

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #174 Gepost op: mei 25, 2010, 05:45:35 pm »

quote:

Annemarieke schreef op 25 mei 2010 om 09:48:
[...]
...maar als je niet geraakt bent de door geest en naar de kerk komt omdat het "zo hoort"wat doe je er dan?

Dat is volgens mij precies het probleem waardoor de (middag)kerkdienst leeg raakt.
Maar je punt is dus dat de middagdienst hoe dan ook door moet gaan, al zitten er maar 5 of 10 mensen in de zaal. Op zich een goed streven, maar de praktische kant: Een dominee is best duur. Misschien kunnen die 5 of 10 mensen zelf bijbelstudie doen, en kan die dominee zich richten op een groter publiek om meer mensen te bereiken. Of misschien kunnen die 5 of 10 mensen de kerkdienst zo aantrekkelijk maken dat er meer mensen komen.

"Niet geraakt door de Geest": Hoe worden mensen geraakt door de Geest? Soms direct, in hun hart. Maar ik denk vaker door de geestdrift/het enthousiasme van andere mensen (christenen). In plaats van met 5 of 10 mensen in de verder lege kerkzaal te gaan zitten, zouden die mensen misschien  een lamp op de berg kunnen zijn (dit is geen verwijt oid, want misschien zijn ze dat al wel!).

Ik zeg niet dat de middagdienst verkeerd is, of afgeschaft moet worden, en ik respecteer en herken jouw verlangen om gevoed te worden met geestelijk voedsel. En voor jou is dat dus de middagdienst. Zo lang dat kan, heel mooi.

Maar we moeten wel realistisch bijven. Als de kerken leeglopen kun je zeggen: De kerk is leeg, maar de kerkdienst moet doorgaan en foei dat al die mensen niet komen.
Of je kunt zeggen: De kerk is leeg, dus hier bereiken we weinig mensen. Laten we achter die weggelopen mensen aanlopen om ze te bereiken met het evangelie, en laten we de kerkdienst zo inrichten dat het die mensen ook daadwerkelijk aanspreekt.

Grt, R.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #175 Gepost op: mei 25, 2010, 07:27:41 pm »

quote:

Rama schreef op 25 mei 2010 om 17:45:
[...]

Dat is volgens mij precies het probleem waardoor de (middag)kerkdienst leeg raakt.
Maar je punt is dus dat de middagdienst hoe dan ook door moet gaan, al zitten er maar 5 of 10 mensen in de zaal. Op zich een goed streven, maar de praktische kant: Een dominee is best duur. Misschien kunnen die 5 of 10 mensen zelf bijbelstudie doen, en kan die dominee zich richten op een groter publiek om meer mensen te bereiken.

[b]Uit eigen ervaring weet ik hoe leeg een kerk kan zijn. Ik hoop dat een dominee toch doorgaat ook voor 10 mensen. Het is naar mijn idee niet aan de dominee, maar Gods wil hoe het zal lopen. Laten we vooral daarop vertrouwen.


Of misschien kunnen die 5 of 10 mensen de kerkdienst zo aantrekkelijk maken dat er meer mensen komen.


Dat is is zeker onze taak om mensen het goede nieuws te vertellen. Door de blijdschap in mijn hart dat Jezus onze redder is, vind ik het fijn om over hem te praten. Daarmee krijg ik niet een hele kerk vol. Dat is ook heel moeilijk.

"Niet geraakt door de Geest": Hoe worden mensen geraakt door de Geest? Soms direct, in hun hart. Maar ik denk vaker door de geestdrift/het enthousiasme van andere mensen (christenen). In plaats van met 5 of 10 mensen in de verder lege kerkzaal te gaan zitten, zouden die mensen misschien  een lamp op de berg kunnen zijn (dit is geen verwijt oid, want misschien zijn ze dat al wel!).

Ik ben het wel eens met wat je zegt. Hoe krijg je mensen de kerk in.. Met het vakantiebijbelfeest in onze kerk krijgen we veel kinderen naar de kerk tijdens de meivakantie. Dat is heel mooi. Je mag er voor bidden dat ze zich later zullen herinneren dat de deur van Jezus huis altijd open staat. Daar begint het volgens mij. Op mijn 18e ben ik niet meer naar de kerk gegaan.. Saai, niets aan etc. Ik hoop dat juist de jongeren op hun eigentijdse manier contact met God zoeken. Ik ben niet voor om kosten wat het kost iemand de kerk in te krijgen. Een goed gesprek kan meer van betekenis zijn. Ik weet het antwoord niet op deze vragen, wat mogen we dan blij zijn dat we dit bij God kunnen brengen en bidden voor wijsheid en ideeen voor onze jongeren, maar ook andere leeftijdsgroepen die het moeilijk vinden om naar de kerk te komen.


Ik zeg niet dat de middagdienst verkeerd is, of afgeschaft moet worden, en ik respecteer en herken jouw verlangen om gevoed te worden met geestelijk voedsel. En voor jou is dat dus de middagdienst. Zo lang dat kan, heel mooi.

Maar we moeten wel realistisch bijven. Als de kerken leeglopen kun je zeggen: De kerk is leeg, maar de kerkdienst moet doorgaan en foei dat al die mensen niet komen.
Of je kunt zeggen: De kerk is leeg, dus hier bereiken we weinig mensen. Laten we achter die weggelopen mensen aanlopen om ze te bereiken met het evangelie, en laten we de kerkdienst zo inrichten dat het die mensen ook daadwerkelijk aanspreekt.

Ja dat is een goed plan, dat vraagt veel van ons, we hebben een eigen verantwoordelijkheid, maar ook voor elkaar als gemeente. Kijk naar elkaar om, en verwijd niet iemand, maar zoek 'm op en gahet gesprek aan. Maar ja, hoeveel mensen durven dat, en hoeveel mensen accepteren dat van elkaar?



Grt, R.
Annemarieke

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #176 Gepost op: mei 25, 2010, 08:25:35 pm »

quote:

Het is naar mijn idee niet aan de dominee, maar Gods wil hoe het zal lopen.
Daar kun je twee kanten mee op (of meer).

quote:

Door de blijdschap in mijn hart dat Jezus onze redder is, vind ik het fijn om over hem te praten.
Tijdens de meeste kerkdiensten wordt je geacht stil te zijn. Daarom slaan die leerdiensten die de laatste tijd hier en daar gehouden worden misschien wel zo aan.

quote:

Op mijn 18e ben ik niet meer naar de kerk gegaan.. Saai, niets aan etc. Ik hoop dat juist de jongeren op hun eigentijdse manier contact met God zoeken.
Spijker-kop-mep. Zullen we dat als kerk faciliteren en de jongeren daar dus bij helpen, in plaats van de kerkdienst saai te houden?

quote:

Maar ja, hoeveel mensen durven dat, en hoeveel mensen accepteren dat van elkaar?

Schep een band, dat werkt beter dan plompverloren op iemand afstappen. Dus inderdaad, organiseer zo'n vakantieweek en onderhoud contact met die mensen die je daar ontmoet.
Volgens mij zijn we het behoorlijk eens, alleen nog niet over de uitwerking. Maar omdat ik toch naar een andere gemeente ga (geografisch in ieder geval), zullen we elkaar qua uitwerking waarschijnlijk niet voor de voeten lopen :)

Grt, R.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #177 Gepost op: mei 25, 2010, 09:28:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 mei 2010 om 23:49:
[...]

Ondanks dat je iets aan Elle schrijft een vraag (okee, drie vragen :) ).
1) Voor wie worden de diensten / samenkomsten georganiseerd.
2.)Voor de leden of voor belangstellenden van buiten af?
3.) Welke taak heeft de KR volgens jou?


Een vraagje meer of minder maakt niet uit  ;) en deels is het beantwoord.
De diensten worden in eerste instantie voor de leden van een kerkgenootschap georganiseerd wat echter niet wegneemt dat ook belangstellenden welkom zijn.Het zou mooi zijn als er mensen vanuit de gemeente opletten wie dat misschien zijn om die mensen na een dienst indien er behoefte is een optie te bieden voor een evt gesprek of vervolg.

De kerkraad heeft mi de taken zoals hierboven reeds genoemd.Anderzijds zal ze ook na moeten denken over de ontwikkelingen gaande die betrekking hebben op een eredienst en daar tijdig over brainstormen en niet als mosterd na de maaltijd.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #178 Gepost op: mei 25, 2010, 09:32:16 pm »

quote:

Rama schreef op 25 mei 2010 om 17:45:
[...]

 laten we de kerkdienst zo inrichten dat het die mensen ook daadwerkelijk aanspreekt.

Grt, R.
En waar trek je dan de grens ? Is het dan niet zo geworden dat de mens centraal komt te staan resp zijn behoefte gaat bepalen hoe de kerkdienst er uit komt te zien ?

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #179 Gepost op: mei 25, 2010, 10:44:29 pm »
Waarom zou je een grens trekken? Zoals de dienst er nu uitziet is ook zo geëvolueerd  vanaf de 16e eeuw tot nu toe. Ook puur op basis van de wensen van mensen anders zouden we nu nog een op de mis lijkende eredienst hebben.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #180 Gepost op: mei 25, 2010, 11:32:38 pm »
Spijker-kop-mep. Zullen we dat als kerk faciliteren en de jongeren daar dus bij helpen, in plaats van de kerkdienst saai te houden?

Schep een band, dat werkt beter dan plompverloren op iemand afstappen. Dus inderdaad, organiseer zo'n vakantieweek en onderhoud contact met die mensen die je daar ontmoet.
Volgens mij zijn we het behoorlijk eens, alleen nog niet over de uitwerking. Maar omdat ik toch naar een andere gemeente ga (geografisch in ieder geval), zullen we elkaar qua uitwerking waarschijnlijk niet voor de voeten lopen :)

Hallo R,

Het faciliteren van jonge mensen vind ik heel belangrijk. Jonge mensen zijn van deze tijd en deze tijd is anders dan de tijd van onze ouders. Het woord van God blijft onveranderd. Maar de vorm zou wat mij betreft zo nu en dan ook aangepast kunnen worden.Niet altijd, ook oude mensen moeten zich vertrouwd blijven voelen in de gemeente. Ik ervaar binnen onze gemeente veel ruimte om elkaar ook op een andere manier te ontmoeten dan in de kerkdienst. As.weekend hebben we een gemeenteweekend op de camping.. oa kanovaren, bbq etc. Dat is gewoon heel leuk en dan ontmoet je elkaar en leer je elkaar beter kennen. Wat heel leuk was de cuilinaire tocht. Zowel jonngeren als ouderen deden daar aan mee, en kwam in steeds andere samenstelling een gerecht eten bij een familie uit de kerk. Van daaruit kregen ze dan weer instructie om naar het volgende gezin te fietsen met een ander fietsmaatje. Dat was echt een succes, zowel voor de fietsers als voor de  kokers. Op zo'n moment zit je met elkaar aan tafel n steeds andere samenstellingen. Erg leuk.
Ik ben het eens dat dit heel belangrijk is, maar blijft voor mij toch staan dat de dienst geen theater mag worden.

Verder denk ik dat je elkaar sowieso in een gemeente niet voor de voeten hoeft te lopen, alle initiatieven zijn welkom en juist om elkaar er in aan te moedigen, lijkt me mooi! Daarbij vind ik dat het niet moet gaan op wat je altijd zelf maar zou willen en verwachten.
Ik zal voor je bidden vanavond dat je veel kracht en inspiratie mag krijgen van God om binnen jullie gemeente de jongeren erbij te betrekken in welke vorm dan ook.
Je hoeft het niet allemaal zelf te verzinnen, stel je vertrouwen ook daarin op God geloof ik! gr. Annemarieke
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2010, 11:34:00 pm door Annemarieke »
Annemarieke

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #181 Gepost op: mei 26, 2010, 01:10:41 am »

quote:

rtfm08 schreef op 25 mei 2010 om 21:32:
[...]


En waar trek je dan de grens ? Is het dan niet zo geworden dat de mens centraal komt te staan resp zijn behoefte gaat bepalen hoe de kerkdienst er uit komt te zien ?

Ik stel geen eis aan vorm, slechts aan inhoud. Jezus paste zijn optreden ook (tot op zekere hoogte) aan aan het publiek. En wat dingo zegt.

Waarom mag de dienst geen theater worden? Met theater kun je volgens mij heel goed de boodschap uitdragen, en dan kun je God prijzen om de talenten die Hij in de gemeente heeft gegeven.

Grt, R.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #182 Gepost op: mei 26, 2010, 05:42:49 pm »

quote:

Rama schreef op 26 mei 2010 om 01:10:
[...]

Waarom mag de dienst geen theater worden? Met theater kun je volgens mij heel goed de boodschap uitdragen, en dan kun je God prijzen om de talenten die Hij in de gemeente heeft gegeven.

Grt, R.
Omdat een kerkdienst een kerkdienst is en je anders naar een theater moet gaan. Theater geeft levende kunstvormen en God is geen kunstvorm. Ik ben het er dus niet mee eens. Ik vind een kerkdienst ter ere staat van God en in een theater wordt de aandacht gevestigd op de kunstenaar op het podium. Dat is voor mij niet de maner om het woord van God uit te dragen.
Annemarieke

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #183 Gepost op: mei 26, 2010, 06:33:49 pm »
De katholieke kerk paste de communicatievorm aan aan het publiek: Schilderijen voor de analfabeten. Schilderen is een kunst. Preken is een kunst. Muziek maken ook.
Waarom zouden wij de communicatievorm niet mogen aanpassen op ons publiek?

Grt, R.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #184 Gepost op: mei 26, 2010, 07:48:01 pm »

quote:

Rama schreef op 26 mei 2010 om 18:33:
De katholieke kerk paste de communicatievorm aan aan het publiek: Schilderijen voor de analfabeten. Schilderen is een kunst. Preken is een kunst. Muziek maken ook.
Waarom zouden wij de communicatievorm niet mogen aanpassen op ons publiek?

Grt, R.


Het is een eredienst en dat is zoals gezegd ter ere van God.De vraag is dus wie je meer en meer centraal gaat stellen,de zeg maar bezoeker van de eredienst of God.
Dit is wat je meer en meer leest en ook hoort het "opleuken" van de eredienst zodat het meer en meer naar de wens van de bezoeker en of hoorder gaat (die zo beetje bij beetje centraal komt te staan),maar het gaat helemaal niet om ons toch ?

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #185 Gepost op: mei 26, 2010, 09:09:41 pm »
Nee, het gaat niet om ons. Maar om God en Zijn koninkrijk. En als de kerk leegloopt, zijn er ook geen mensen meer die Hem eer geven.

Waar wordt trouwens het idee vandaan gehaald dat een kerkdienst opleuken niet goed is? In de hemel zullen we niets anders doen dan God eren, en het is daar heel leuk. Waarom moeten we het hier saai houden dan? Opleuken is niet synoniem voor oneerbiedig maken trouwens.

En het gaat ook om veel meer dan alleen de kerkdienst opleuken. Het gaat erom dat iedereen zich in de eerste plaats welkom voelt, in de tweede plaats terug wil komen en in de derde plaats zich betrokken voelt.

Wij blijven vaak al steken bij het eerste punt. Het enige wat we vaak doen om mensen welkom te laten voelen is iemand bij de ingang van de zaal zetten om bijbeltjes uit te delen aan mensen die ze vergeten zijn. Waarom staat er niemand op de parkeerplaats? Waarom wordt onbekenden niet gevraagd waarom ze komen/hoe het met ze gaat/hoe ze van de kerk gehoord hebben?

Stel dat we dat voor elkaar krijgen: Iedereen voelt zich van harte welkom in een warme omgeving. Vervolgens wordt de kerkdienst gestart. De liederen moet je terug zien te vinden in twee of drie verschillende boeken, er gebeurt van alles, de dominee praat veel insiders-taal, je wordt geacht een uur lang te zitten en je mond te houden, de dominee houdt een preek waarvan je de helft niet volgt omdat die te lang is en niet echt aansluit bij jouw situatie...
Als je een presentatie voor een bedrijf geeft, ondersteun je dat op zijn minst met een powerpoint, liefst met een paar illustrerende foto's of filmpjes, verwacht je vragen uit de zaal, probeer je interactief te presenteren, sta je het liefst niet achter een katheder/kansel, pas je je verhaal aan op je publiek, duurt het niet al te lang want dan slaapt iedereen en eindig je met een vragenrondje. En zo spectaculair is dat allemaal niet...
Waarom zou iemand terug willen naar een kerkdienst?

In de derde plaats: Probeer zoveel mogelijk mensen een taak te geven. Misschien loopt alles wel op rolletjes. Maar waarom wordt er niet elke zondag koffie geschonken? Waarom is er maar een iemand welkomstpersoon? Waarom worden er niet na elke kerkdienst preeknabesprekingen gehouden? Waarom wordt er niet standaard een beamerpresentatie gehouden? Waarom worden er niet meer muzikale talenten ingezet? Een aantal van deze dingen komt wel van de grond, maar meestal is er echt mankracht genoeg om veel meer te doen. En hoe meer je met elkaar doet, hoe beter je elkaar leert kennen en hoe betrokkener iedereen is bij wat er allemaal gebeurt.

Om een warme gemeenschap te worden met als bindend persoon Jezus.

Grt, R.

Annemarieke

  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #186 Gepost op: mei 27, 2010, 12:29:44 am »

quote:

Rama schreef op 26 mei 2010 om 21:09:
Nee, het gaat niet om ons. Maar om God en Zijn koninkrijk. En als de kerk leegloopt, zijn er ook geen mensen meer die Hem eer geven.

Waar wordt trouwens het idee vandaan gehaald dat een kerkdienst opleuken niet goed is? In de hemel zullen we niets anders doen dan God eren, en het is daar heel leuk. Waarom moeten we het hier saai houden dan? Opleuken is niet synoniem voor oneerbiedig maken trouwens.

En het gaat ook om veel meer dan alleen de kerkdienst opleuken. Het gaat erom dat iedereen zich in de eerste plaats welkom voelt, in de tweede plaats terug wil komen en in de derde plaats zich betrokken voelt.

Wij blijven vaak al steken bij het eerste punt. Het enige wat we vaak doen om mensen welkom te laten voelen is iemand bij de ingang van de zaal zetten om bijbeltjes uit te delen aan mensen die ze vergeten zijn. Waarom staat er niemand op de parkeerplaats? Waarom wordt onbekenden niet gevraagd waarom ze komen/hoe het met ze gaat/hoe ze van de kerk gehoord hebben?

Stel dat we dat voor elkaar krijgen: Iedereen voelt zich van harte welkom in een warme omgeving. Vervolgens wordt de kerkdienst gestart. De liederen moet je terug zien te vinden in twee of drie verschillende boeken, er gebeurt van alles, de dominee praat veel insiders-taal, je wordt geacht een uur lang te zitten en je mond te houden, de dominee houdt een preek waarvan je de helft niet volgt omdat die te lang is en niet echt aansluit bij jouw situatie...
Als je een presentatie voor een bedrijf geeft, ondersteun je dat op zijn minst met een powerpoint, liefst met een paar illustrerende foto's of filmpjes, verwacht je vragen uit de zaal, probeer je interactief te presenteren, sta je het liefst niet achter een katheder/kansel, pas je je verhaal aan op je publiek, duurt het niet al te lang want dan slaapt iedereen en eindig je met een vragenrondje. En zo spectaculair is dat allemaal niet...
Waarom zou iemand terug willen naar een kerkdienst?

In de derde plaats: Probeer zoveel mogelijk mensen een taak te geven. Misschien loopt alles wel op rolletjes. Maar waarom wordt er niet elke zondag koffie geschonken? Waarom is er maar een iemand welkomstpersoon? Waarom worden er niet na elke kerkdienst preeknabesprekingen gehouden? Waarom wordt er niet standaard een beamerpresentatie gehouden? Waarom worden er niet meer muzikale talenten ingezet? Een aantal van deze dingen komt wel van de grond, maar meestal is er echt mankracht genoeg om veel meer te doen. En hoe meer je met elkaar doet, hoe beter je elkaar leert kennen en hoe betrokkener iedereen is bij wat er allemaal gebeurt.

Om een warme gemeenschap te worden met als bindend persoon Jezus.

Grt, R.



Hallo R,

Ik heb het idee dat jij echt een saaie gemeente zit.. Bij ons gebeuren veel van de dingen die jij opnoemt. Voorbeelden: Alle liederen staan op de beamer (dus geen geblader in verschillende kerkboeken. De punten van de preek komen van onze dominee stap voor stap op de beamer. Bij een leerdienst in de middag is het thema vooraf bekend en worden er stellingen gegeven om over na te denken., In de ochtend is er heel vaak een kindermoment, waarbij de kinderne naar voren komen en de dominee de kinderen er bij betrekt, diverse gemeente leden spelen een instrument, we zingen veel kanon, beurtzang en leren nieuwe liederen aan (bv opwekking). Ik deel je mening, het is fijn als je ondersteunt wordt door een middel als bv de beamer.
Maar toch is het ook voor met name de oudere generatie soms te veel en te modern, dat is een dilemma voor een dominee die er niet staat om zijn eigen show weg te geven.
Dat moeten we ons wel blijven realiseren.
Maar even een vraag aan jou: Wat houdt je tegen? Waarom lukt dat niet bij jullie? Kom gerust een keer een themadienst meemaken hoor, echt super vind ik dat.
IK voel jouw drive heel sterk om nieuwe mensen binnen te halen en bestaande mensen te behouden. Dat is mooi! dat kan een kracht zijn. BId ervoor dat je deze kracht mag en kan gebruiken en blijf daarbij vertrouwen op de Heer!

Groet!
Annemarieke

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #187 Gepost op: mei 27, 2010, 09:25:17 am »

quote:

Rama schreef op 26 mei 2010 om 21:09:
Nee, het gaat niet om ons. Maar om God en Zijn koninkrijk.
Om een warme gemeenschap te worden met als bindend persoon Jezus.
Niet door een band, een band te scheppen.
Niet om kerkleegloop tegen te gaan, maar om Hem eer te geven.
Niet door een kerkdienst op te leuken.
Niet opleuken maar eerbiedig maken.

Niet omdat iedereen zich in de eerste plaats welkom voelt,
Niet opdat iemand terug wil komen;
Niet opdat imand zich betrokken voelt.

Wij zitten vaak al fout bij het eerste punt.
Wat we vaak doen om mensen welkom te laten voelen is om iets te bereiken
Het gaat niet om het resultaat dat iedereen zich van harte welkom voelt in een warme omgeving.

Vervolgens wordt de kerkdienst gestart.
De liederen zijn ingevoerd voor betere beleving die ik terug moet zien te vinden in twee of drie verschillende boeken.
De dominee praat veel insiders-taal, die ik niet meer begrijp.
Ik wordt geacht een uur lang te zitten en mijn mond te houden.
De dominee houdt een preek waarvan ik de helft niet volgt omdat ik die te lang vind en ik die niet echt vind aansluiten bij mijn situatie...

Als je een presentatie voor de wereld geeft, maak je dat mooi op zijn minst met een powerpoint, liefst met een paar illustrerende foto's of filmpjes, verwacht je vragen uit de zaal, probeer je interactief te presenteren, sta je het liefst niet achter een katheder/kansel, pas je je verhaal aan op je publiek, duurt het niet al te lang want dan slaapt iedereen en eindig je met een vragenrondje. En zo spectaculair is dat allemaal niet...
Waarom zou iemand uit de wereld verlangen naar een kerkdienst?

quote:

Probeer zoveel mogelijk mensen een taak te geven. Misschien loopt alles wel op rolletjes. Maar waarom wordt er niet elke zondag koffie geschonken? Waarom is er maar een iemand welkomstpersoon? Waarom worden er niet na elke kerkdienst preeknabesprekingen gehouden? Waarom wordt er niet standaard een beamerpresentatie gehouden? Waarom worden er niet meer muzikale talenten ingezet? Een aantal van deze dingen komt wel van de grond, maar meestal is er echt mankracht genoeg om veel meer te doen. En hoe meer je met elkaar doet, hoe beter je elkaar leert kennen en hoe betrokkener iedereen is bij wat er allemaal gebeurt.

Wat je beschrijft is naar mijn beperkte oordeel exact het probleem van de vrijgemaakte spagaat.
Wat is de vrijgemaakte spagaat?
In de eerste plaats dat we te weinig warmte en betrokkenheid voelen in preek en samenzijn en in vorm.
In de tweede plaats dat we stappen ondernemen om het eerste gesignaleerde op te lossen.
Maar tussen een en twee is een ontbrekende link. Namelijk dat je uitsluitend tot de vaststelling kunt komen dat het zodanig mis is als er ook inhoudelijk iets mis is - bij anderen of bij jouzelf. Want wat je mist in beleving is een staat van emotie waarin zich het hart bevindt. Want je kunt je voorstellen dat er tijden zijn geweest waarin die uiterlijke verschijnselen niet als leeg en koud gevoeld worden.
Kom je dan bij punt twee uit en wil je daar iets ondernemen, dan helpt iets ondernemen helemaal niets als de inhoud niet eerst is aangepakt. Dat is de inhoud van het hart; dat is een hart dat gericht is op God's Eer; dat is een hart dat zich dienstbaar opstelt tot God; dat is een hart dat zich in liefde buigt tot de naaste; dat is een hart dat bereid is in te leveren - liever dan op te eisen; dat is een hart dat stil in de banken zit en een uur lang moet zwijgen en in dat hele uur zich hartelijk bezig houdt met de andere gemeenteleden lief te hebben; dat is een hart dat een uur lang stil zit en zich de vraag stelt waarom het hart zich zo verloren voelt en hoe dit is te communcieren aan de ouderling; dat is een hart dat zodanig vervult wordt van behoefte aan warmte dat het heel het uur in zichzelf gaat bidden; dat is een hart dat tijdens een heel uur verveling gaat bladeren en de psalmen van David herontdekt; dat is een hart dat vergelijkt met de wereld en zich bezint op het verschil tussen de wereld en de kerk. Dat is een hart dat beproefd wordt en door God getrokken wordt tot groei in het geloof en nadering tot God.

Mogelijk dat je terecht zaken signaleert. Ik kan je volgen vanuit een begrijpend standpunt. Maar ik denk ook dat je niets oplost met jouw voorstellen. En integendeel juist het gevoel erger maakt. Het kan zijn dat alles wat je signaleert een kern raakt die inderdaad in de kern getuigt van het lege en het foute en het armoedige.
MAAR je gezindheid en je voorstellen getuigen van een oplossingsgerichtheid die het niet zoekt bij God en bij de liefde, maar bij de wereld en de begeerte en methoden die niet van God zijn. Maar misschien niet bewust ->> daarom deze reactie.

Al die maatregelen die je noemt tot verbetering van het klimaat zijn maatregelen die de kerkleden ook zonder kerkdienst en ook buiten de liturgie om met elkaar kunnen aanpakken: koffie drinken bij elkaar; opwekkingsliederen zingen bij iemand thuis; zangkoor in de kerk op zaterdag; een warm woord aan het kerklid dat je ontmoet; betrokkenheid tonen door willekeurige kerkleden onverwacht te bezoeken; te bidden voor wie naast je zit; je warme gevoel van emotie te uiten aan degene die naast je zit. Hardop amen zeggen als de dominee iets prachtigs heeft gezegd of als de preek goed was. Hardop amen zeggen op het gebed. Het maakt niet uit. Vernieuwing is de duivel die met zijn brede gat op de gemeente gaat zitten tot zij God niet meer ziet. Maar bekering is de gezindheid van het hart dat maakt dat God bezit neemt van je hart en dat komt eruit. Dat kan niemand tegenhouden en dat kan iedereen merken. Steeds vormen waarin je misschien afwijkt, maar waarin je in elk facet van de afwijking getuigt in de Geest te zijn. Op een wijze die dienstbaar is aan de gemeente maar vooral die vervuld is van God en in liefde en vriendelijkheid aan zichzelf de ruimte geeft om ook te leven wat de Geest met ons doet.

Och, dat God ons allen zo een hart van vernieuwing mocht geven!

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #188 Gepost op: mei 27, 2010, 04:48:39 pm »

quote:

small brother schreef op 27 mei 2010 om 09:25:
[...]

Niet door een band, een band te scheppen.
Niet om kerkleegloop tegen te gaan, maar om Hem eer te geven.
Niet om kerkleegloop tegen te gaan, maar om de kerk vol te krijgen met mensen die God willen eren.

quote:

Niet door een kerkdienst op te leuken.
Niet opleuken maar eerbiedig maken.

Opleuken is niet sysoniem voor oneerbiedig maken. Die twee, opleuken en eerbiedig maken/houden gaan prima samen.

quote:

Niet omdat iedereen zich in de eerste plaats welkom voelt,
Niet opdat iemand terug wil komen;
Niet opdat imand zich betrokken voelt.

Dat lijkt me dus juist wel.

quote:

Wij zitten vaak al fout bij het eerste punt.
Wat we vaak doen om mensen welkom te laten voelen is om iets te bereiken
Het gaat niet om het resultaat dat iedereen zich van harte welkom voelt in een warme omgeving.

Klopt. Maar als God een liefhebbende Vader is, dan heet Hij je toch van harte welkom? En het Lichaam van Christus is een warm en levend Lichaam.

quote:

Vervolgens wordt de kerkdienst gestart.
De liederen zijn ingevoerd voor betere beleving die ik terug moet zien te vinden in twee of drie verschillende boeken.
De dominee praat veel insiders-taal, die ik niet meer begrijp.
Ik wordt geacht een uur lang te zitten en mijn mond te houden.
De dominee houdt een preek waarvan ik de helft niet volgt omdat ik die te lang vind en ik die niet echt vind aansluiten bij mijn situatie...

Prima, je mag er best ik van maken. Ik voel dat namelijk wel bij sommige gemeenten die niet mijn eigen thuisgemeenten zijn. En ik kan me heel goed voorstellen dat onbekenden dat in onze gemeente voelen. Eigenlijk voel ik me alleen maar thuis in onze gemeente omdat ik er zoveel mensen ken en omdat ik de gebruiken ken.
Is dat fout? Volgens jou moet ik me misschien thuis voelen, nee, weten, omdat God er geeert wordt. Maar God wordt op veel meer plaatsen geeert dan mijn thuisgemeente, en de gemeente waar ik nu heen ga, doet er alles aan om iedereen zich welkom te voelen.

quote:

Als je een presentatie voor de wereld geeft, maak je dat mooi op zijn minst met een powerpoint, liefst met een paar illustrerende foto's of filmpjes, verwacht je vragen uit de zaal, probeer je interactief te presenteren, sta je het liefst niet achter een katheder/kansel, pas je je verhaal aan op je publiek, duurt het niet al te lang want dan slaapt iedereen en eindig je met een vragenrondje. En zo spectaculair is dat allemaal niet...
Waarom zou iemand uit de wereld verlangen naar een kerkdienst?
Precies! Waarschijnlijk vind diegene familiebezoek/sportclub/uitgaan veel interessanter.

quote:


[...]

Wat je beschrijft is naar mijn beperkte oordeel exact het probleem van de vrijgemaakte spagaat.
Wat is de vrijgemaakte spagaat?
In de eerste plaats dat we te weinig warmte en betrokkenheid voelen in preek en samenzijn en in vorm.
In de tweede plaats dat we stappen ondernemen om het eerste gesignaleerde op te lossen.
Maar tussen een en twee is een ontbrekende link. Namelijk dat je uitsluitend tot de vaststelling kunt komen dat het zodanig mis is als er ook inhoudelijk iets mis is - bij anderen of bij jouzelf. Want wat je mist in beleving is een staat van emotie waarin zich het hart bevindt.
Heb de Here uw God lief met heel uw hart, ...

quote:

Want je kunt je voorstellen dat er tijden zijn geweest waarin die uiterlijke verschijnselen niet als leeg en koud gevoeld worden.
Tijden veranderen. De maatschappij verandert. Mensen veranderen. God niet, maar dat wil niet zeggen dat de kerkdienst niet hoeft te veranderen. David loofde God dansend in zijn onderkleed. Er werden grote geestelijke feesten gevierd. De discipelen werden in vuur en vlam gezet. De katholieke kerk verkondigde het evangelie door middel van schilderijen. Maar wij mogen niet meer veranderen?

quote:

Kom je dan bij punt twee uit en wil je daar iets ondernemen, dan helpt iets ondernemen helemaal niets als de inhoud niet eerst is aangepakt. Dat is de inhoud van het hart; dat is een hart dat gericht is op God's Eer; dat is een hart dat zich dienstbaar opstelt tot God; dat is een hart dat zich in liefde buigt tot de naaste; dat is een hart dat bereid is in te leveren - liever dan op te eisen; dat is een hart dat stil in de banken zit en een uur lang moet zwijgen en in dat hele uur zich hartelijk bezig houdt met de andere gemeenteleden lief te hebben; dat is een hart dat een uur lang stil zit en zich de vraag stelt waarom het hart zich zo verloren voelt en hoe dit is te communcieren aan de ouderling; dat is een hart dat zodanig vervult wordt van behoefte aan warmte dat het heel het uur in zichzelf gaat bidden; dat is een hart dat tijdens een heel uur verveling gaat bladeren en de psalmen van David herontdekt (en opstaat om een dansje te maken?); dat is een hart dat vergelijkt met de wereld en zich bezint op het verschil tussen de wereld en de kerk (dat is leuk versus saai, of zonder God en met God?). Dat is een hart dat beproefd wordt en door God getrokken wordt tot groei in het geloof en nadering tot God.

Mogelijk dat je terecht zaken signaleert. Ik kan je volgen vanuit een begrijpend standpunt. Maar ik denk ook dat je niets oplost met jouw voorstellen. En integendeel juist het gevoel erger maakt. Het kan zijn dat alles wat je signaleert een kern raakt die inderdaad in de kern getuigt van het lege en het foute en het armoedige.
Dat is niet wat ik in de eerste plaats bedoel. In dit topic gaat het om de leegloop van de middagdienst in de gkv. Als argumenten worden voetbal en uitgaan genoemd. En als ik niet zou geloven, was de keus voor mij ook makkelijk gemaakt. En uit dit topic blijkt dat mensen, voornamelijk jongeren, uit de kerk ook die keus makkelijk maken. Wat gaan we daaraan doen? Gaan we alleen bidden en hopen dat God het goede doet? Of gaan we ons laten inzetten als instrumenten in Gods Koninkrijk, en durven we daarbij kritisch naar onze eigen gebruiken te kijken?

quote:

MAAR je gezindheid en je voorstellen getuigen van een oplossingsgerichtheid die het niet zoekt bij God en bij de liefde,
Pardon? Dus het nastreven van een warme gemeenschap met Jezus als middelpunt valt daar niet onder?

quote:

maar bij de wereld en de begeerte en methoden die niet van God zijn.
Nogmaals pardon? De wereld is van God. We mogen gebruiken wat God ons geeft. En daar hoort zeker de mankracht die in de gemeente aanwezig is bij, om van alles in de kerkdienst, om de kerkdienst heen en buiten de kerkdienst door de week te organiseren. En moderne techniek hoort daar ook bij. Allemaal ter ondersteuning van het evangelie.

quote:

Maar misschien niet bewust ->> daarom deze reactie.

Alles wat ik schrijf, schrijf ik bewust. Ik maak er denk ik een beetje een karikatuur van, ik weet dat er al heel veel verandert binnen de gkv, en dat is over het algemeen ten goede volgens mij.

quote:

Al die maatregelen die je noemt tot verbetering van het klimaat zijn maatregelen die de kerkleden ook zonder kerkdienst en ook buiten de liturgie om met elkaar kunnen aanpakken: koffie drinken bij elkaar; opwekkingsliederen zingen bij iemand thuis; zangkoor in de kerk op zaterdag; een warm woord aan het kerklid dat je ontmoet; betrokkenheid tonen door willekeurige kerkleden onverwacht te bezoeken; te bidden voor wie naast je zit; je warme gevoel van emotie te uiten aan degene die naast je zit. Hardop amen zeggen als de dominee iets prachtigs heeft gezegd of als de preek goed was. Hardop amen zeggen op het gebed. Het maakt niet uit.
Klopt. Dat is toch precies wat ik zeg? En dus niet alleen buiten de liturgie, maar ook binnen de liturgie.

quote:

Vernieuwing is de duivel die met zijn brede gat op de gemeente gaat zitten tot zij God niet meer ziet.

Sprekend beeld. Maar niet voor de 'veranderingen' die ik beschrijf en die je zelf hierboven beschrijft.
Er hoeft van mij trouwens niet zoveel anders, als je goed leest. Ik zou het liefst meer zien. Meer mensen met een warm woord, meer gezamenlijke activiteiten, meer belangstelling in gemeenteleden die je nog niet zo goed kent, meer koffie, meer mensen met een actieve rol in de eredienst.

quote:

Maar bekering is de gezindheid van het hart dat maakt dat God bezit neemt van je hart en dat komt eruit. Dat kan niemand tegenhouden en dat kan iedereen merken. Steeds vormen waarin je misschien afwijkt, maar waarin je in elk facet van de afwijking getuigt in de Geest te zijn. Op een wijze die dienstbaar is aan de gemeente maar vooral die vervuld is van God en in liefde en vriendelijkheid aan zichzelf de ruimte geeft om ook te leven wat de Geest met ons doet.

Och, dat God ons allen zo een hart van vernieuwing mocht geven!

Grappig dat je dat nu toch zo noemt.

Grt, R.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #189 Gepost op: mei 28, 2010, 11:08:31 am »

quote:

Rama schreef op 26 mei 2010 om 21:09:
Nee, het gaat niet om ons. Maar om God en Zijn koninkrijk. En als de kerk leegloopt, zijn er ook geen mensen meer die Hem eer geven.

Waar wordt trouwens het idee vandaan gehaald dat een kerkdienst opleuken niet goed is? In de hemel zullen we niets anders doen dan God eren, en het is daar heel leuk. Waarom moeten we het hier saai houden dan? Opleuken is niet synoniem voor oneerbiedig maken trouwens.

En het gaat ook om veel meer dan alleen de kerkdienst opleuken. Het gaat erom dat iedereen zich in de eerste plaats welkom voelt, in de tweede plaats terug wil komen en in de derde plaats zich betrokken voelt.

Wij blijven vaak al steken bij het eerste punt. Het enige wat we vaak doen om mensen welkom te laten voelen is iemand bij de ingang van de zaal zetten om bijbeltjes uit te delen aan mensen die ze vergeten zijn. Waarom staat er niemand op de parkeerplaats? Waarom wordt onbekenden niet gevraagd waarom ze komen/hoe het met ze gaat/hoe ze van de kerk gehoord hebben?

Stel dat we dat voor elkaar krijgen: Iedereen voelt zich van harte welkom in een warme omgeving. Vervolgens wordt de kerkdienst gestart. De liederen moet je terug zien te vinden in twee of drie verschillende boeken, er gebeurt van alles, de dominee praat veel insiders-taal, je wordt geacht een uur lang te zitten en je mond te houden, de dominee houdt een preek waarvan je de helft niet volgt omdat die te lang is en niet echt aansluit bij jouw situatie...
Als je een presentatie voor een bedrijf geeft, ondersteun je dat op zijn minst met een powerpoint, liefst met een paar illustrerende foto's of filmpjes, verwacht je vragen uit de zaal, probeer je interactief te presenteren, sta je het liefst niet achter een katheder/kansel, pas je je verhaal aan op je publiek, duurt het niet al te lang want dan slaapt iedereen en eindig je met een vragenrondje. En zo spectaculair is dat allemaal niet...
Waarom zou iemand terug willen naar een kerkdienst?

In de derde plaats: Probeer zoveel mogelijk mensen een taak te geven. Misschien loopt alles wel op rolletjes. Maar waarom wordt er niet elke zondag koffie geschonken? Waarom is er maar een iemand welkomstpersoon? Waarom worden er niet na elke kerkdienst preeknabesprekingen gehouden? Waarom wordt er niet standaard een beamerpresentatie gehouden? Waarom worden er niet meer muzikale talenten ingezet? Een aantal van deze dingen komt wel van de grond, maar meestal is er echt mankracht genoeg om veel meer te doen. En hoe meer je met elkaar doet, hoe beter je elkaar leert kennen en hoe betrokkener iedereen is bij wat er allemaal gebeurt.

Om een warme gemeenschap te worden met als bindend persoon Jezus.

Grt, R.


Ik kan me in de grote lijn wel wat vinden.Mbt opleuken,het heeft deels het karakter om het de mensen naar de zin te maken en daarvoor kom je mi niet echt voor naar de kerk (dat betekent dus niet dat het een saaie bedoening hoeft te zijn)

Welkom voelen en warmte uitstralen is al een hele prestatie dus als je dat voor elkaar kunt krijgen ben je te feliciteren ! Vergeet aan de andere kant niet dat een kerk gewoon een afspiegeling van de maatschappij is en als daar een bepaalde wint waait,dan gaat die de kerk niet voorbij !

Verder gaat de vegelijking met een bedrijf een beetje mank,want ik begrijp wel wat je wil zeggen maar zo werkt het niet.

Er zijn veel goede dingen gezegd in het draadje,de mensen met de meeste kritiek zijn afgehaakt maar de trend die is ingezet blijft voor mij een deja vu namelijk ontkerkelijking ook binnen de orthodoxe kerkgemeenschap die niet te stoppen zal zijn (menselijk gesproken) waarbij de middagdienst op termijn einde oefening is.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #190 Gepost op: mei 28, 2010, 11:31:18 am »
@Rama:ik lees hier een mooi commentaar van Jaap Bonker van Arabische Wereld Zending wat mi deels illustratief is voor de huidige methodiek die niet voor iedereen van toepassing is maar waar wel aangegeven wordt hoe het gaat:

Quote

Verschillende pinksterconferenties zijn gehouden, Opwekking, landdagen, etc. Duizenden christenen hebben elkaar ontmoet en hebben geluisterd naar allerlei opbouwende toespraken, muziekuitvoeringen en workshops. Er is veel gebeden en veel beleefd. Mensen komen terug, vol van Geest en boodschap. We publiceren over grote aantallen deelnemers, en hoe goed het allemaal is geweest. Ook de televisie besteedt er aandacht aan.

We geloven haast dat mensen onder de indruk raken van dit soort publicaties of uitzendingen. Al jaren gaat dat zo, maar wat gebeurt er daarna? Als ik naar de kerkelijke cijfers kijk, dan wordt het aantal kerkmensen jaarlijks alleen maar minder, met hier en daar een kruisbestuiving in de zin dat de ene gemeente c.q. kerk groeit ten koste van een ander. Kerken worden gesloten en predikanten vrezen voor hun toekomst.

Evangeliseren
Verandert er werkelijk nu zoveel? Gaan we meer evangeliseren, gaan er meer mensen in de zending, krijgt de lokale kerk of gemeente nu werkelijk een aansprekende plaats in hun samenleving? Het lijkt er niet op, met hier en daar een gunstige uitzondering. Er gebeurt veel intern, een soort 'zelfkieteling'. Maar dit alles heeft niet of nauwelijks effect buiten de diverse gebouwen. Het geeft mij ieder jaar veel vraagtekens bij al het georganiseerde. Zou het dit jaar beter gaan?

Als het goed is, zouden mensen meer en diepere kennis gaan krijgen van Gods Woord en zouden ze meer gaan begrijpen van Gods hart. En dat zou mijns inziens gevolg moeten krijgen in het 'beleven' met en door God. Deze constatering geldt zowel de reformatorische als de evangelische kerkelijke wereld.

Weinig opleving
Tot nu toe zie ik weinig van enige 'opleving'. Sprekend en prekend door Nederland ontmoet ik veel mensen die het allemaal heel 'fijn' vinden, maar 'iets' betekenen in de wereld is er vaak niet bij; of het komt er niet van vanwege alle interne kerkelijke activiteiten.


Wel hebben we elk jaar weer meer liederen ter aanvulling van onze liedbundels en hebben we allerlei cd's met preken voor in de auto. Maar wat heeft mijn buurman daar aan, of - in mijn bediening - hoeveel mensen meer zoeken de weg van de Almachtige in hun leven door uit te gaan?

Arabische wereld
De wereld glijdt meer en meer af, en daar waar opwekkingen gaande zijn, zie je de drang van gelovigen om uit te gaan. Zo krijgt de Arabische wereld steeds meer gezonden mensen uit Zuid-Amerika, China, Afrika. De westerse wereld blijft steeds meer achter. Het kan toch niet zo zijn dat de Nederlandse kerk een soort kerkelijk pretpark aan het worden is?

Unquote

Rama

  • Berichten: 112
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #191 Gepost op: mei 29, 2010, 05:51:40 am »
Misschien lijkt het ondertussen alsof ik mij vanwege 'saaiheid' niet meer thuisvoel in de gkv. Dat is absoluut niet waar, en onze gemeente is echt een gave gemeente waar ik graag heen ga!
Echter: Als ik de 'bedrijvigheid' zie in mijn huidige gemeente, de drang om van alles en nog wat te doen en te regelen, en het enthousiasmerende werk van kernfiguren die veel mensen in de gemeente een taak geven en dat daardoor heel veel gebeurt, en goed doordacht, met visie en een plan... Tsja, dan zou ik daarvan toch graag ook wel wat in onze eigen gemeente terugzien. En die gemeente groeit. Niet ten koste van andere gemeenten, maar door twijfelende mensen te 'overtuigen'. En het is echt een westerse kerk...
De hands-on mentaliteit is voor mijn gevoel een stuk groter.

Nou ja, ik heb mijn punt denk ik duidelijk gemaakt, hartelijke groeten en Gods zegen allemaal,

R.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #192 Gepost op: mei 29, 2010, 12:19:22 pm »
Hetzelfde gewenst !
Evenzo, begrijp van mij dat ik je ideeën en gevoel niet wil afbranden.

Het gaat om iets anders. Ik zal nu in ingaan op het waarom van mij prive-mening over het benoemen van de relevantie van de verschillen in inzicht. Je hebt je punt gemaakt, en ik vertrouw op je goede intenties, dus zie dat als verklaring, eerder dan aanval, svp.

We hebben het hier over een motivatie en een zoeken van oplossingen op menselijke wijzen. Was de gezindheid op God dan zijn we het snel eens over vernieuwingen. WAAR hebben we het over, is dan snel het gemeenschappelijke gevoel, en de weg die we gaan is in onderwerping aan woord en gezag. Maar ALS de gezindheid op God is gericht, dan zou waarschijnlijk die behoefte van verandering niet zo gevoeld worden. En misschien ook wel - maar dan zou het m.i. er op een andere wijze uitkomen. Dat denk ik.

Ik zie soms bij meer evangelische diensten zaken waar wij als gereformeerden niet zo aan gewend zijn waren. En als ik dat vergelijk met onze vernieuwingen is er maar één constatering: De veranderingen die wij zo graag willen is niet omdat dat wat wij willen in ons zit, maar alleen omdat wij ons identificeren met andere groepen en ons afzetten tegen onze eigen traditie. Maar het probleem met identificeren met een ander is dat je eigenlijk wel de stijl oppikt, maar niet het hart. En daarom kun je ook niet goed uitleggen waarom je het nieuwe wilt en hoe je omgaat met hen die zich er niet in herkennen. En daarom kun je ook niet echt in discussie gaan. Want je doet het vanuit een gevoel en je ziet dat het ook werkt bij die andere groepen.

Maar vergeten wordt dat als die anderen in dezelfde omstandigheden hadden gezeten als jij, dat zij waarschijnlijk helemaal niet zouden willen of doen wat jij wel wilt en doet. Wat bij ons in de kerken een punt van aandacht en van strijd kan zijn, is in een andere kerk niets meer dan een hoedanigheid van zijn.

Ik heb bij meer-evangelischen gezien dat muziek instrumenten werden verwijderd en verminderd opdat de het a-capella zingen tot eer van God weer centraal kon staan. En dat er werd geselecteerd in muzikale bijdragen om te voorkomen dat het een concert werd waarin de aandacht en de eer niet op God gericht is. Ik heb meegemaakt dat vernieuwende inzichten op het gebied van homofilie radicaal van tafel werden geveegd omdat men de Geest van God er niet in herkende.

Maar ik heb ook lang geleden al meegemaakt de menselijke kant, ook daar, en de menselijke wijze en methode van gaven verzamelen en organiseren, van gemeenteopbouw en gezinscounseling... Vergetende dat het vormen zijn om het gebrek aan liefde en gaven op te vangen door het zelf te gaan organiseren.

Alles is mensenwerk, en aan een kant zie je de absolute vrijheid van degene die de geest neemt zonder het Woord, en aan de andere kant de strak georganiseerde die geen stap kan zetten zonder eigen organisatie en leer.

Mijn punt is (hier) dus dat als je met elkaar zo bezig bent met de oppervlakte, dat je precies dat verliest waar je door ontstaan bent, maar erger nog: dat je precies waarvan je denkt dat je er één mee wordt en waarvan je denkt dat je groeit in je geloof, niets meer is dan een oppervlakte-invulling die voorbijgaat aan de kern van het probleem: namelijk dat die ander wel goed in het geloof stond en jij niet. En als jij niet goed in het geloof staat verval je tot een broodgeloof, dat is een geloof om je eigen gevoel en je eigen emotie te dienen. En dan staan er goddelozen van een afstand te kijken en die zeggen terecht: eerst waren ze hardnekkig als ridders op het witte paard, dan zijn ze hardnekkig in het onderhouden van de liefde aan elkaar, en dan zijn ze vervolgens hardnekkig in eigenwijsheid: want nadat ze eerst keihard ergens tegenaan schoppen, gaan ze een of twee generaties later als gedweeë schapen met elke wind en golf van oppervlakte mee. Waarmee een buitenstaander met terugwerkende kracht zich ook vragen gaat stellen over de oprechtheid en de liefde van het begin. Dus in zekere zin is wat we in jou zien een vrucht van de werken van eerdere generaties.

Daarom zou het meer eer bewijzen zijn aan je voorouders om hun mening te respecteren en zelf andere wegen te kiezen en te gaan, eerder dan een revolutie te voeren tegen je eigen voorgeslacht. Als ruiters op witte paarden, maar nu niet met God's Woord op het banier, maar met het gevoel en de eigen begeerte. "De Geest" zouden sommigen zeggen. Maar ik zeg je dat deze sommigen dit niet zeggen vanuit overleggingen van verstand & hart, maar vanuit een identificatie met anderen, die buiten zijn.

Het is teleurstellend om te zien hoe de geschiedenis zich herhaalt. Er zijn twee typen vrijgemaakten: de eerste van het eerste uur, die vrijgemaakt zijn vanwege de strijd voor het goede. En het tweede type, dat vrijgemaakt is geworden door het verval in andere kerken. Voor deze laatste categorie, waaronder ik mijzelf reken, is  het  teleurstellend om te zien dat wie het voordeel kreeg van de twijfel nu in een nieuwe generatie zo unaniem door de mand valt als mensen die niet door alles heen zich vastklampen aan Woord en Belijdenis waar zo voor gevochten is, maar als een blok valt voor de verleiding van het schijnbare mooiere, en warmere, en gemakkelijke, en - hoe is het in Godsnaam mogelijk - het méér geestelijke..

De omkeer in gezindheid is te meten in verschillende van je woorden, maar om je niet te ontrieven haal ik alleen het meest neutrale aan: "De katholieke kerk verkondigde het evangelie door middel van schilderijen. Dan mogen wij toch ook veranderen!"

Graag zie ik mijn ongelijk. Echter mijn gelijk, noch jouw gelijk, verhindert dat het zuurdesem werkt en de vruchten van het geloof en de vruchten van het ongeloof zichtbaar gaan worden.

De middagdienst was een vrucht; en is het.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #193 Gepost op: mei 29, 2010, 05:59:23 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 26 mei 2010 om 19:48:
[...]


Het is een eredienst en dat is zoals gezegd ter ere van God.De vraag is dus wie je meer en meer centraal gaat stellen,de zeg maar bezoeker van de eredienst of God.
Dit is wat je meer en meer leest en ook hoort het "opleuken" van de eredienst zodat het meer en meer naar de wens van de bezoeker en of hoorder gaat (die zo beetje bij beetje centraal komt te staan),maar het gaat helemaal niet om ons toch ?



Jezus sprak in gelijkenissen omdat hij de waarheid van God begrijpelijk voor ons maakte en zelfs dan was het al ingewikkeld.

Opleuken van diensten moet nooit het doel zijn, maar wel het brengen van de boodschap van God een een verstaanbare manier, zoals de apostelen ook op pinksteren voor een ieder verstaanbaar werden.
Diensten organiseren met middelen van deze tijd lijkt me heel goed.
Ik geloof dat de kerk zoals het nu is haar kracht kwijt is, omdat het te veel vanuit de middeleeuwse machtspatronen zijn ontstaan. De eerste christengemeente zochten elkaar thuis op en deelden samen. Later zag je opeens invloedrijke vermogende priesters op het toneel in statige gebouwen. In het protestantisme hebben we nog de invloedrijke dominee's en grote gebouwen waarin honderden mensen worden verwacht samen te komen, allemaal luisterend naar die ene man.
We moeten meer gaan zoeken naar de vormen zoals het in het begin was, maar dan wel met de middelen van deze tijd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #194 Gepost op: mei 30, 2010, 06:26:06 am »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2010 om 17:59:
[...]


Jezus sprak in gelijkenissen omdat hij de waarheid van God begrijpelijk voor ons maakte en zelfs dan was het al ingewikkeld.

Opleuken van diensten moet nooit het doel zijn, maar wel het brengen van de boodschap van God een een verstaanbare manier, zoals de apostelen ook op pinksteren voor een ieder verstaanbaar werden.
Diensten organiseren met middelen van deze tijd lijkt me heel goed.
Ik geloof dat de kerk zoals het nu is haar kracht kwijt is, omdat het te veel vanuit de middeleeuwse machtspatronen zijn ontstaan. De eerste christengemeente zochten elkaar thuis op en deelden samen. Later zag je opeens invloedrijke vermogende priesters op het toneel in statige gebouwen. In het protestantisme hebben we nog de invloedrijke dominee's en grote gebouwen waarin honderden mensen worden verwacht samen te komen, allemaal luisterend naar die ene man.
.


Of zou het ook wat te maken hebben met de mens die steeds mondiger wordt en moeite heeft om uberhaupt nog gezag te accepteren ?
De invloedrijke dominee is mi al wel historie zeker bij ons maar heb niet echt zicht op hoe dat binnen de GKV is ? Volgens mij brokkelt dat ook af net als overigens in andere beroepsgroepen.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #195 Gepost op: mei 30, 2010, 11:57:40 pm »
Uiteindelijk is de angel van al het kwaad gewoon "geld".
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #196 Gepost op: mei 31, 2010, 01:14:10 am »

quote:

small brother schreef op 29 mei 2010 om 12:19:
Ik zie soms bij meer evangelische diensten zaken waar wij als gereformeerden niet zo aan gewend zijn waren. En als ik dat vergelijk met onze vernieuwingen is er maar één constatering: De veranderingen die wij zo graag willen is niet omdat dat wat wij willen in ons zit, maar alleen omdat wij ons identificeren met andere groepen en ons afzetten tegen onze eigen traditie.
Hoe bedoelt U " evangelische diensten" ?
Is dat uit te leggen en aan te vullen? Zoals het er staat klinkt het verwijtend maar ik mag hopen dat allen diensten evangelisch zijn?!

quote:

Maar het probleem met identificeren met een ander is dat je eigenlijk wel de stijl oppikt, maar niet het hart. En daarom kun je ook niet goed uitleggen waarom je het nieuwe wilt en hoe je omgaat met hen die zich er niet in herkennen. En daarom kun je ook niet echt in discussie gaan. Want je doet het vanuit een gevoel en je ziet dat het ook werkt bij die andere groepen.
Dit deel meen ik te begrijpen. Veranderen omdat het mensen trekt moet je niet willen als je enkel de stijl kopieert. Maar wat dan wel?
Als in deze tijd en cultuur de mens niet meer te bereiken is met soberheid en eentonigheid? Dan maar niet meer gericht op de mens het Evangelie verkondigen?

quote:

Maar vergeten wordt dat als die anderen in dezelfde omstandigheden hadden gezeten als jij, dat zij waarschijnlijk helemaal niet zouden willen of doen wat jij wel wilt en doet. Wat bij ons in de kerken een punt van aandacht en van strijd kan zijn, is in een andere kerk niets meer dan een hoedanigheid van zijn.
Exact, en wie zegt dat de hoedanigheid van zijn verkeerd is?
Let wel: ik ben geen handklapper en zwaaier in diensten en begrijp dat mensen er moeite mee hebben dat anderen dat wel doen maar welk kwaad zit er in de hoedanigheid van die ander dan?
Per saldo veroordeelt men de dader van het gedrag toch?

quote:

Ik heb bij meer-evangelischen gezien dat muziek instrumenten werden verwijderd en verminderd opdat de het a-capella zingen tot eer van God weer centraal kon staan. En dat er werd geselecteerd in muzikale bijdragen om te voorkomen dat het een concert werd waarin de aandacht en de eer niet op God gericht is. Ik heb meegemaakt dat vernieuwende inzichten op het gebied van homofilie radicaal van tafel werden geveegd omdat men de Geest van God er niet in herkende.
De standpunten over homofilie zeggen niets over de vorm van de samenkomsten. Het is onjuist om broers en zussen met dergelijke gevoelens in deze materie ten tonele te voeren.
Het doet hen als kind van God geen recht namelijk.
Welk doel dient daarom deze opmerking van U over deze broers en zussen?

quote:

Maar ik heb ook lang geleden al meegemaakt de menselijke kant, ook daar, en de menselijke wijze en methode van gaven verzamelen en organiseren, van gemeenteopbouw en gezinscounseling... Vergetende dat het vormen zijn om het gebrek aan liefde en gaven op te vangen door het zelf te gaan organiseren.
Kunt U dit uitleggen en breder aangeven?

quote:

Alles is mensenwerk, en aan een kant zie je de absolute vrijheid van degene die de geest neemt zonder het Woord, en aan de andere kant de strak georganiseerde die geen stap kan zetten zonder eigen organisatie en leer.
exact.

quote:

Mijn punt is (hier) dus dat als je met elkaar zo bezig bent met de oppervlakte, dat je precies dat verliest waar je door ontstaan bent, maar erger nog: dat je precies waarvan je denkt dat je er één mee wordt en waarvan je denkt dat je groeit in je geloof, niets meer is dan een oppervlakte-invulling die voorbijgaat aan de kern van het probleem: namelijk dat die ander wel goed in het geloof stond en jij niet.
Het punt is denk ik dat wat U oppervlakte noemt door de ander niet als oppervlakte gezien en ervaren wordt.

quote:

En als jij niet goed in het geloof staat verval je tot een broodgeloof, dat is een geloof om je eigen gevoel en je eigen emotie te dienen.
Ho, stop.
Dit gaat mi te ver. Broodgeloof is ook elke zondag 2x ter kerke en verder niets. Het verwijt lijkt er te zijn dat de evangelische invloeden " broodgeloof"  zijn en dat doet onze broers en zussen geen recht.
Alsof het de niet traditiegerichten alleen om emotie en gevoel gaat. Dat is niet juist en een oordeel wat niet klopt.
Ondanks dat denk ik wel te begrijpen wat U bedoelt. Een band omdat het leuk is en een hoera omdat het fijn is om te roepen is wat anders dan een band omdat God daar groot mee gemaakt wordt.

quote:

En dan staan er goddelozen van een afstand te kijken en die zeggen terecht: eerst waren ze hardnekkig als ridders op het witte paard, dan zijn ze hardnekkig in het onderhouden van de liefde aan elkaar, en dan zijn ze vervolgens hardnekkig in eigenwijsheid: want nadat ze eerst keihard ergens tegenaan schoppen, gaan ze een of twee generaties later als gedweeë schapen met elke wind en golf van oppervlakte mee. Waarmee een buitenstaander met terugwerkende kracht zich ook vragen gaat stellen over de oprechtheid en de liefde van het begin.
Heeft U buitenstaanders gesproken of zijn dit eigen aannames?

quote:

Dus in zekere zin is wat we in jou zien een vrucht van de werken van eerdere generaties.

Daarom zou het meer eer bewijzen zijn aan je voorouders om hun mening te respecteren en zelf andere wegen te kiezen en te gaan, eerder dan een revolutie te voeren tegen je eigen voorgeslacht.
Welke revolutie is er volgens U dan gaande?
Dat GODS Geest in de kerken werkt is inderdaad revolutionair! Wees dankbaar voor de opleving zou ik zeggen!

quote:

Het is teleurstellend om te zien hoe de geschiedenis zich herhaalt. Er zijn twee typen vrijgemaakten: de eerste van het eerste uur, die vrijgemaakt zijn vanwege de strijd voor het goede. En het tweede type, dat vrijgemaakt is geworden door het verval in andere kerken.
Dit soort aantijgingen zijn beslist niet passend...

quote:

Voor deze laatste categorie, waaronder ik mijzelf reken, is  het  teleurstellend om te zien dat wie het voordeel kreeg van de twijfel nu in een nieuwe generatie zo unaniem door de mand valt als mensen die niet door alles heen zich vastklampen aan Woord en Belijdenis waar zo voor gevochten is, maar als een blok valt voor de verleiding van het schijnbare mooiere, en warmere, en gemakkelijke, en - hoe is het in Godsnaam mogelijk - het méér geestelijke..
Zegt U nu dat het meer Geestelijke niet mag en niet hoort?
Zo nee dan graag uitleg.

quote:

De omkeer in gezindheid is te meten in verschillende van je woorden, maar om je niet te ontrieven haal ik alleen het meest neutrale aan: "De katholieke kerk verkondigde het evangelie door middel van schilderijen. Dan mogen wij toch ook veranderen!"
Wat bedoelt U nu te zeggen?

quote:


Graag zie ik mijn ongelijk. Echter mijn gelijk, noch jouw gelijk, verhindert dat het zuurdesem werkt en de vruchten van het geloof en de vruchten van het ongeloof zichtbaar gaan worden.

De middagdienst was een vrucht; en is het.

INderdaad een vrucht in een bepaalde tijd en cultuur.
Tijden en culturen veranderen, doet U mee?
Niet aan de verandering maar aan het eren van onze HEER en onze grote GOD?
Die vraag is namelijk van belang, niet de vraag wanneer we eren (ik mag hopen dat we GOD 24x7 eren en dienen en prijzen!!!!).
Nogmaals: doet U mee om onze grote GOD te dienen?
En van mij mag U net als mij in de bank zitten en geen handen opheffen bij een lied.
De vraag is " Doet U mee om onze GOD en Vader te dienen en te eren"
De vorm kan variabel zijn, de intentie is denk ik gelijkwaardig voor de nieuweling en de oude.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #197 Gepost op: mei 31, 2010, 09:49:14 am »
@Riemer Lap:Het lijkt wel alsof u zich persoonlijk aangevallen voelt ?!

Ook ik heb me verbaast over het heffen van de hand omhoog tijdens het zingen van bepaalde liederen waarbij ik niet wil zeggen dat het bij sommige liederen niet zou passen ?! Als lid van een "hervormde" kerk in een behoudende plaats met zeer weinig jeugd en jonge gezinnen en bijna de oudste van de kerkleden heb ik dit nog niet gezien dus vanwaar komt dit fenomeen ? (en wij zijn al ver weg van de verkondiging van Gods woord)

Wilt u vol blijven houden dat binnen de GKV geen evangelische stromingen actiever worden en dat ook meer en meer het "ik" centraal komt te staan ipv GOD ?

Ja idd God loven,eren en prijzen elke dag,altijd weer opnieuw op je knieeen om tot God te bidden en elke keer vergeving vragen.Een mens heeft "tegengif" nodig in deze wereld vol "gif".
Twee keer op een zondag een klein beetje extra geestelijk voedsel en wie zijn wij dan om te zeggen ach,IK heb geen tijd,zin of wat dan ook ???

Veel mensen hebben al hun keuze gemaakt namelijk zichzelf centraal en niet GOD !

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #198 Gepost op: mei 31, 2010, 10:28:58 am »

quote:

rtfm08 schreef op 31 mei 2010 om 09:49:
@Riemer Lap:Het lijkt wel alsof u zich persoonlijk aangevallen voelt ?!
Nope, ik vind het echter jammer dat er zoveel over 1 kam geschoren wordt.
De tendens lijkt dat alles wat uiterlijk lijkt op evangelisch als fout bestempeld wordt.
Dat is een onjuist beeld volgens mij.

quote:

Ook ik heb me verbaast over het heffen van de hand omhoog tijdens het zingen van bepaalde liederen waarbij ik niet wil zeggen dat het bij sommige liederen niet zou passen ?! Als lid van een "hervormde" kerk in een behoudende plaats met zeer weinig jeugd en jonge gezinnen en bijna de oudste van de kerkleden heb ik dit nog niet gezien dus vanwaar komt dit fenomeen ? (en wij zijn al ver weg van de verkondiging van Gods woord)
Dat fenomeen bestaat al eeuwen en zal ook wel blijven bestaan. Maak je daar niet zo druk om. Er zijn oorlogen gevoerd tegen het orgel in de kerk, daar hoor je niemand meer over omdat het geen topic is.
En we zijn niet ver verwijderd van het onderwerp in deze draad, het heeft te maken met de wijze waarop je een dienst tot eer van God laat zijn, ook de middagdienst :)

quote:

Wilt u vol blijven houden dat binnen de GKV geen evangelische stromingen actiever worden en dat ook meer en meer het "ik" centraal komt te staan ipv GOD ?
Nu gebeurt het weer: actievere evangelische stromingen zijn egocentrisch en plaatsen God niet centraal. Dat schrijf je hier namelijk.
En dat bestrijd ik.

quote:


Ja idd God loven,eren en prijzen elke dag,altijd weer opnieuw op je knieeen om tot God te bidden en elke keer vergeving vragen.Een mens heeft "tegengif" nodig in deze wereld vol "gif".
Twee keer op een zondag een klein beetje extra geestelijk voedsel en wie zijn wij dan om te zeggen ach,IK heb geen tijd,zin of wat dan ook ???
Het zit hem niet in de 2e dienst of 3e dienst zoals sommige stromingen nog kennen. Het zit hem in de levenshouding van de christen.

quote:

Veel mensen hebben al hun keuze gemaakt namelijk zichzelf centraal en niet GOD !

Ahum: alweer het verwijt naar je broers en zussen die een evangelischer achtergrond / uiting hebben in de gkv.
Waarom eigenlijk?
Let wel: ik heb echt helemaal niets met het handgeklap en gejubel, het zwaaien naar de Heer en weet ik veel wat.
Maar ik heb er ook niets op tegen als iemand met die vorm GOD de EER wil geven.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #199 Gepost op: mei 31, 2010, 11:33:51 am »
Ik vind de ontwikkelingen wel mooi, omdat we één in verscheidenheid nu eens eindelijk samenwerken als kerken met elkaar.

Ik heb het al genoemd in één regel, de angel van het kwaad zit hem geheel bijbels bekeken in het geld. De Mammon.

Vroeger was dat al zo. Die vrome Hollandse hervormde christenen gingen de wereldzeeën over en plukten hele volken compleet kaal. Het waren volkskerkchristenen die voor geld net zo goed alles overhadden. Die gereformeerden voor een eeuw terug konden net zo goed fabriekseigenaren zijn geweest die hun personeel heel lange dagen voor barre weinig geld liet werken. De buitenkant werd mooi opgepoetst, maar de binnenkant was daardoor nog niet anders dan dat van iemand die niet zei Jezus te geloven. Bij wie van deze volkskerkchristenen stond Jezus nu echt op de eerste plek? Dat weet enkel God.

Nu zijn we geheel naar het beeld van openbaringen 12: 15. De slang die uit haar bek een waterstroom werpt achter de vrouw om de vrouw te laten meesleuren.

Met geld, macht en bezittingen worden mensen van God weggesleurd. Waarom verlaat de jeugd de kerk?

Geef ze een grote zak geld die ook de verloren zoon kreeg. Laat ze lekker feesten en plezier maken, zoals ook de verloren zoon deed en je weet dat de Vader op de uitkijk staat.

Laten we ons dus nu we overspoelt zijn met grote zakken met geld wat de mensen met deze waterstroom uit de kerken hebben gespoeld afvragen hoe we de verloren kinderen van God weer overeind kunnen helpen. Ik geloof dat we daarin enkel instrumenten kunnen zijn. God doet het, maar verzoekt ons wel om zijn instrument te kunnen zijn. Door de Geest gestuurd waarvan je niet weet waar Hij heen gaat.

Kijk nu eens naar de nog volle kerken. Ik zie het in Rijssen. Volle kerken, maar ook grote geldbergen. Rijssen is een opvallend rijke stad. De kerkenleden houden elkaars bedrijven in leven. Als je een huis koopt van de één, dan krijg je met een aantrekkelijke korting er een keuken in als je wilt van een broeder uit zijn kerk. De hoge zetels in de bedrijven willen bij een aantal van hen (niet allemaal) wel eens vooral bezeten worden door mensen van de zelfde (soort) kerk(en).

De buitenkant is keurig schoon, maar zijn ze in hun harten nu zo veel beter?

Ook deze economische rijke bolwerken waar de mensen veel geld aan verdienen zullen door Gods adem omver geblazen worden. Dan zullen de engelen net zo hard erom roepen: "gevallen, gevallen is het grote Babilon! Waar elke volk mee heeft gehoereerd! Dronken van haar wellusten!"

Voor ons klinkt weer de boodschap: "trek weg uit Babilon! Ga naar Jeruzalem!"
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2010, 11:58:50 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin