Auteur Topic: Middagdienst GKv: tendens & toekomst  (gelezen 43861 keer)

Rama

• Bekijk profiel
Middagdienst GKv: tendens & toekomst
« Reactie #300 Gepost op: juni 07, 2010, 06:40:39 pm »
Nou ja, een internetforum lijkt me niet de plek om tegen iemand te zeggen dat die de kantjes eraf loopt. Ik zit hier niet om mijn eigen persoon te verdedigen, en al helemaal niet tegen opmerkingen van mensen die me niet kennen.
Dit is wat ik letterlijk heb gezegd:

quote:

En op het moment ben ik niet erg actief in mijn gemeente behalve deelname aan activiteiten, ik zit er pas een half jaar bij. Na de zomer komt er meer.

In mijn vorige gemeente gaf ik leiding aan een jeugdclub, organiseerde ik af en toe een kinderactiviteit en langer geleden ook andere activiteiten (buiten de diensten om). Maar ik heb inderdaad niet het gevoel dat ik nou superactief was inderdaad. Ik kan en wil meer (ga ik dus ook doen).

Ik heb dus niet niks gedaan, en ik geef ook geen achtergrond waarom ik me niet superactief voelde. Dat je dat vertaalt met 'de kantjes eraf lopen' is volgens mij niet helemaal terecht, en in ieder geval erg makkelijk. Vandaar mijn vraag of ik daar serieus op moet reageren.

Natuurlijk mag je zeggen wat je denkt, en ik heb er in mijn vorige post dus (toch/alvast, ondanks mijn vraag of dat wel moet) op gereageerd. Wat snap je nog niet?

Grt, R.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2010, 06:44:29 pm door Rama »

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: juni 07, 2010, 06:54:58 pm »

quote:

Rama schreef op 07 juni 2010 om 18:40:
Nou ja, een internetforum lijkt me niet de plek om tegen iemand te zeggen dat die de kantjes eraf loopt. Ik zit hier niet om mijn eigen persoon te verdedigen, en al helemaal niet tegen opmerkingen van mensen die me niet kennen.
Dit is wat ik letterlijk heb gezegd:

[...]

Ik heb dus niet niks gedaan, en ik geef ook geen achtergrond waarom ik me niet superactief voelde. Dat je dat vertaalt met 'de kantjes eraf lopen' is volgens mij niet helemaal terecht, en in ieder geval erg makkelijk. Vandaar mijn vraag of ik daar serieus op moet reageren.

Natuurlijk mag je zeggen wat je denkt, en ik heb er in mijn vorige post dus (toch/alvast, ondanks mijn vraag of dat wel moet) op gereageerd. Wat snap je nog niet?

Grt, R.
Weet je wat.......ik vind t allemaal prima!

Rama

• Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: juni 07, 2010, 08:33:58 pm »
Nou begrijp ik jou niet. Ik ben niet boos ofzo, ben alleen verbaasd over je opmerking dat ik de kantjes eraf loop.

Maar goed, het heeft weinig met het topic te maken, dus waar hebben we het eigenlijk over.

Grt, R.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: juni 07, 2010, 09:51:24 pm »

quote:

Rama schreef op 07 juni 2010 om 20:33:
Nou begrijp ik jou niet. Ik ben niet boos ofzo, ben alleen verbaasd over je opmerking dat ik de kantjes eraf loop.

Maar goed, het heeft weinig met het topic te maken, dus waar hebben we het eigenlijk over.

Grt, R.

Dat begrijp ik, maar als je mijn reactie goed had gelezen dan had je ook kunnen lezen dat ik zei: "ik heb mijn woorden niet goed gekozen"
Dat je dan vervolgens dáár je hele reactie over laat gaan verbaast mij op mijn beurt dan weer.

Rama

• Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: juni 07, 2010, 10:02:52 pm »
Ok. Zijn we eruit dan?
Grt, R.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: juni 07, 2010, 10:12:53 pm »

quote:

Rama schreef op 07 juni 2010 om 22:02:
Ok. Zijn we eruit dan?
Grt, R.

Nou in die zin.....ja.
Maar dat maakt jouw reactie zeker niet minder tegenstrijdig.
Oke, ik heb een foute woordkeuze gemaakt "de kantjes eraf lopen" is onterecht, maar heel actief sta je er ook niet in.
Dat begrijp ik dan niet.

Rama

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: juni 07, 2010, 11:02:07 pm »
Oke, ik had al een heel verhaal getypt, maar als je het wil weten, dan ... wil ik het je best persoonlijk vertellen, maar ik ga niet mijn hele levensverhaal hier op internet zetten. Alleen ik heb mijn mail-adres hier niet openbaar, dus wordt het wat lastig.

Neem maar van mij aan dat
1. Ik inderdaad niet 'superactief' was/ben
2. Daar best redenen voor zijn
3. Ik wel degelijk actief was/ben
4. Ik wel degelijk betrokken was/ben
5. Ik daar nog best in kan en wil groeien

En ik ben nou eenmaal niet het type dat binnen een maand aan alle knoppen van een organisatie wil draaien, ik kijk liever eerst hoe een organisatie werkt voordat(edit: in plaats van dat) ik alles overhoop gooi (edit: terwijl ik net kom kijken). Dat wil niet zeggen dat ik geen ideeen of visie heb van hoe het idealiter zou moeten werken.

Grt, R.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2010, 05:00:05 pm door Rama »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: juni 07, 2010, 11:32:45 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 juni 2010 om 11:46:
(...)
 Alleen: betrokkenheid verhoog je m.i. niet door het stellen van verplichtingen...
uiteraard. Maar als God een verplichting stelt (om e.o.a. ondoorgrondelijke reden)? Dat is toch waar de discussie op hangt? Is het zo dat God eist dat we onze kerkdiensten niet verwaarlozen?

Annemarieke

• Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: juni 07, 2010, 11:40:18 pm »

quote:

Rama schreef op 07 juni 2010 om 17:00:

Volgens mij is het niet heel logisch dat als je ergens ongeveer een half jaar lid bent, dat je dan al in twintig verschillende commissies deelneemt. Ik zit nu weer sinds een half jaar in een nieuwe gemeente, en ik doe mijn best nieuwe mensen te leren kennen en zoals ik ook heb aangegeven ga ik na de zomer actief meehelpen met bepaalde dingen binnen onze gemeente.

Laat je maar leiden door God de Vader! En je hoeft niet in 20 commissies! Wie zegt dat? Waar het volgens mij om gaat is  dat we ons vertrouwen op God stellen en God weet waar ieders gaven liggen. Het gaat niet om wie het meeste doet binnen een kerk. God zet niemand op een weegschaal. Waar het volgens mij om gaat is iets op zijn/haar manier Gods woord uit te mogen dragen, zowel binnen de kerk aan je mede broers en zussen als buiten de kerk, bv je buurman of je collega.

dan nog even terug naar thema van deze discussie en een persoonlijke ervaring:
Op vakantie.. naar de kerk!

Enige tijd geleden was ik voor een korte trip in het voormalige Oost-Duitsland.
Daar wilde ik graag een kerkdienst bijwonen op de zondag. Na wat “googlen” vond ik uiteindelijk een Evangelische gemeentelijke kerk. Erg nieuwsgierig en met een blij gevoel bezocht ik de zondag de kerk. Een heel oud kerkje, met een mooi altaar...
Eenmaal binnen keek ik om me heen.. ik zag een paar mensen, de dominee kwam binnen en de dienst begon... Met nog 8 mensen samen zat ik in de kerk.
Wat een ervaring. Er was een dienst voor deze 9 mensen die komen voor het woord van God, die lezen uit de bijbel, zingen en bidden op het zelfde tijdstip als toen u/jjij hier in uw/jouw gemeente in de kerk was. Ik vond het heel fijn om deze dienst bij te wonen, en het voelde me op dat moment zo verbonden met mede Christenen, die ook geestelijke gevoed wilden worden en de Heer wilden loven en prijzen! De dominee vertelde me dat hij preekte in 6 kerken, wat uiteindelijk allemaal samen 1 gemeente was... waar zo’n 1100 mensen lid zijn.. en dan komen er 9 van de 1100 op die zondag... Ik dacht even: Voor 9 mensen.. hoe is dat mogelijk.. maar dat is het wel! God geeft Zijn woord aan ieder die het zoekt en die het verlangt! Hij gaat door ook voor 9 mensen! Wat fijn dat wij met meer dan 9 mensen in dekerk zitten, dat we een gemeente mogen vormen en elkaar twee keer op zondag kunnen ontmoeten! Ik zou tegen u/jou willen zeggen: Ga op vakantie naar een kerkdienst en ervaar het. Het maakt je blij en het voelt zo bijzonder om met mede Christenen samen te komen en God geeft je dan weer nieuwe inzichten!

Het bemoedigt mij ook om er anderen over te vertellen want zelfs voor deze 9 mensen was God het ddie Zijn Woord liet spreken. God gaat door! Voor ieder mens die vertrouwen houdt, en of het nu in de kerk is of bij mensen thuis, houd moed!

Annemarieke

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: juni 08, 2010, 12:22:09 am »
Een mens is altijd beperkt. Een valkuil is dan ook om je een schuldgevoel aan te laten smeren. De liefde zoekt het goede en de weg tot God. Dat is een gesteldheid van het hart, geen goede werken; dat is Maria - eerder dan Martha.

- Die weg wordt niet gevonden door allerlei zaken te gaan doen die eigenlijk gedaan moeten worden. Dat is een valkuil.
- Die weg wordt ook niet gevonden door God te helpen om de boodschap toegankelijker te maken, of door de godsdienst dichter bij de wereld te brengen. Dat is een valkuil.
- Die weg wordt evenmin gevonden door de gemeente zelf op te bouwen en de kerkdiensten te vullen met trekkende dingen. Dat werkt ECHT niet. De wereld is daar echt veel beter in!

Die weg is zelf doen wat je hart ingeeft om te doen en van de ander geloven en vertrouwen dat hij of zij dat ook doet, en als je zeker weet dat hij of zij dat niet doet, toch geduld en verdraagzaamheid betrachten. Zij testen of jij echt liefde hebt die van binnen komt, of dat jouw liefde beantwoord moet worden door hen.

De grap is dat jouw liefde niet wordt gevuld of beantwoord door de liefde van die ander, maar door de liefde van Jezus Christus.
En daarom zul je bij een leeglopende kerk niet die kerk gaan vullen, en de dienst opleuken, maar zul je toezien en accepteren dat dit het werk is van God. Misschien wil God het dat de kerk leegloopt, omdat de liefde in de kerk minder is. Misschien is de liefde er wel, maar is het een geestelijk signaal, Misschien is het juist een lege kerk die de overblijvers terugwerpen - niet op de warmte en het behagen van de deken die een gemeente kan zijn, maar op de warmte van binnenuit het hart.

Maar evengoed zie je ineens liefde volop en komt die liefde eruit op vele manieren. Maar liefde is geen beleving of een trucje, of een zaak van wereldse technieken, maar een gesteldheid van het hart dat gericht is op God, en dat volhardt in lijdzaamheid. Het begin van de eeuwigheid is Jezus Christus aannemen.  En dan werkt het geloof de zekerheid dat God zelf zijn kerk bouwt en bewaart. NIET door het getal, maar door de kwaliteit van de oprechtheid in jouw eigen hart.

Ik kan je dit niet overtuigend uitleggen. Het heeft te maken met geloof. Heel ongereformeerd geldt dat juist ook voor geld. Het geld hoeft er niet te komen. God zorgt ervoor. Het is beter om geen geld te krijgen, dan om gemeenteleden te wijzen op verplichtingen; en het is beter om armoede te lijden en de kerk te moeten verkopen, dan dat het geld wordt verzameld uit de liefdeloosheid.
Heel ongereformeerd geldt dat ook voor de tweede kerkdienst. Die dienst hoeft niet vol te zijn. Het is beter om armoede te lijden en de dienst te moeten afschaffen, dan dat de dienst wordt gevuld omwille van een algemeen christelijke plicht. Zo'n dienst is een goed werk.

Er is meer, maar dat is niet het beginsel. Het beginsel noem ik je, en ik hoop dat je het aanneemt. Overtuiging kan ik je niet op een presenteerblaadje aanbieden, want het is een zaak van geloof en vertrouwen en een bepaalde manier van tegen de wereld aankijken. Niets hoeft op deze wereld want zij is reeds verlost van de dood, het enige dat telt is de vraag hoe wij aan God laten zien dat wij het begrepen hebben, die liefde van Hem.

Maar wat ik je wel kan bieden is een voorbeeld. Een voorbeeld van Jezus zelf. Jezus had zoveel discipelen op een gegeven moment, en Hij zag dat door de hoeveelheid van volgelingen van allerlei soort en maten van betrokkenheid de zuiverheid verdween. En Jezus zorgde er persoonlijk voor dat de kern van het evangelie snoeihard neergezet werd. Hij zorgde er persoonlijk voor dat die zo prille kerk werd teruggesnoeid tot zo'n 12 discipelen. Dat is nou wat je noemt een leeg kerkgebouw! En, zegt Jezus dan, wat zal het zijn met jullie? Moeten jullie niet weg? En dan is ons antwoord: waar zullen wij heen gaan Heer?? U bent onze verlossing en toevlucht.

Dus wij ook, doen wij evenzo. Als de kerk groeit door iets anders dan de zuiverste vorm van het evangelie, dan wordt de kerk belast met verzoekingen. En de oplossing is dan niet om een eenheid te zoeken of een grootste gemene deler, of een eenheid in verscheidenheid te propageren. Maar de oplossing is er een van alle dag voor wie vertrouwd is met tuinieren: de wilde uitlopers en de mindere takken terugsnoeien.

Maar pas op: niet wij snoeien, maar God doet dat. Dus ook niet wijzelf via een achterdeur, of als instrument, of als ridders op witte paarden, of als kerkbouwers. En een tweede opmerking geldt de volharding: niet ons moment maar God's moment is wat het verschil maakt. Zacharias moest lang wachten, en zo moest Abraham ook. Als wij dan de kerk zien leeglopen, is het niet geestelijk om dat aan te willen pakken, maar is het geestelijk om daarin God's hand te zien: het zal de kerk ten goede komen als het wordt teruggebracht tot een paar zielen die echt geloven. Dat teruglopen moet erg ver gaan: want door vrijwilligers die zich zowiezo inzetten, en door het effect dat vrouwen het van mannen gaan overnemen als die zich terugtrekken, wordt het snoeiwerk belangrijk tegengewerkt. Daarom is het ook dat verdrukking en oneer, een belangrijke groei van de kerk kan bereiken: als mensen worden teruggeworpen op hun naakte bestaan, komt er echt uit wat hun drijft en of zij een broodgeloof aanhangen of hun vervulling verkrijgen uit de Heer.

Zoek eerst het koninkrijk van God, is een speurtocht naar die innerlijke rijkdom, die je volstrekt vrij maakt. Vrijgekocht door het bloed van Christus. Inderdaad Piebe. Niet tot een eigen koninkrijk, of een eigen viering van God's heil, maar tot een heffen van onze handen naar omhoog. Daar is onze verwachting en daar is onze liefde en daar is de vervulling die maakt dat ook anderen beginnen te merken dat er iets mis is met je.
En dan komen die andere dingen ook nog wel maar wat God ons voorhoudt is: dat andere schenkt God u bovendien..

Hoe zullen wij dan speuren en waarmee zullen wij dan speuren?
Niet met de gemeenschap van hoererij van deze wereld maar met Christelijke gemeenschap; dat is door ons - op een basis van volledige overgave in bekering - te richten op het gebed en het Woord van God.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2010, 12:33:16 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: juni 08, 2010, 12:27:54 am »

quote:

rtfm08 schreef op 07 juni 2010 om 15:47:
Dank voor je aanvullingen.Zoals gezegd neem ik verder niet meer deel aan dit draadje.

Dat zeg nu nu wel, maar  :P
Je had je woord al een paar keer verbroken vandaag :+
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: juni 08, 2010, 12:36:37 am »
.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2010, 01:05:52 pm door gaitema »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: juni 08, 2010, 02:00:11 am »

quote:

gaitema schreef op 08 juni 2010 om 00:27:
[...]

Dat zeg nu nu wel, maar  :P
Je had je woord al een paar keer verbroken vandaag :+
Geeft niet! In dit geval juich ik het juist toe.
rtfm08 wees welkom en zeg gerust wat!

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: juni 08, 2010, 12:25:25 pm »

quote:

Rama schreef op 07 juni 2010 om 23:02:
Oke, ik had al een heel verhaal getypt, maar als je het wil weten, dan ... wil ik het je best persoonlijk vertellen, maar ik ga niet mijn hele levensverhaal hier op internet zetten. Alleen ik heb mijn mail-adres hier niet openbaar, dus wordt het wat lastig.

Neem maar van mij aan dat
1. Ik inderdaad niet 'superactief' was/ben
2. Daar best redenen voor zijn
3. Ik wel degelijk actief was/ben
4. Ik wel degelijk betrokken was/ben
5. Ik daar nog best in kan en wil groeien

En ik ben nou eenmaal niet het type dat binnen een maand aan alle knoppen van een organisatie wil draaien, ik kijk liever eerst hoe een organisatie werkt voordat ik alles overhoop gooi. Dat wil niet zeggen dat ik geen ideeen of visie heb van hoe het idealiter zou moeten werken.

Grt, R.

Ja maar Rama, ik vraag je helemaal niet persoonlijk te moeten worden.
Bovendien, jij kijkt liever eerst hoe een organisatie werkt, vordat je alles overhoop gooit...dat is een leuke!
Dus, jouw aanwezigheid in de organisatie betekent per definitie dat alles overhoop wordt gegooid?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: juni 08, 2010, 01:00:26 pm »

quote:

Trajecto schreef op 08 juni 2010 om 02:00:
[...]

Geeft niet! In dit geval juich ik het juist toe.
rtfm08 wees welkom en zeg gerust wat!
Hij is altijd welkom :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #315 Gepost op: juni 08, 2010, 01:06:49 pm »

quote:

Annet schreef op 07 juni 2010 om 22:12:
[...]

Nou in die zin.....ja.
Maar dat maakt jouw reactie zeker niet minder tegenstrijdig.
Oke, ik heb een foute woordkeuze gemaakt "de kantjes eraf lopen" is onterecht, maar heel actief sta je er ook niet in.
Dat begrijp ik dan niet.

Hij toont in ieder geval een zeer betrokken houding als ik lees wat hij wil gaan doen. Als hij bij ons in Nijverdal woonde, dan belde ik hem van de week nog. Want juist zo iemand kunnen we in het clubwerk hard gebruiken nu. We hebben meer dan een hand vol vacatures, waarin wij achter de oren krabben hoe we die vervuld moeten krijgen. En dat hoewel we het nu organiseren voor tieners uit 6 kerken dat met elkaar 20.000 leden tellen uit Hellendoorn,Hulsen en Nijverdal.

Voor mij is dan ook weer de conclusie makkelijk te trekken: betrokkenheid? Ja, er zijn er die betrokken zijn.

We hebben een nieuwe actie. We gaan om aan mensen te komen brieven sturen naar alle kerken van Nijverdal en Hellendoorn. Het zal me benieuwen of de vacatures zo weer vervuld worden :9~

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #316 Gepost op: juni 08, 2010, 01:08:39 pm »
Betrokkenheid is dus in mijn ogen zeer relatief.

Rama

• Bekijk profiel
« Reactie #317 Gepost op: juni 08, 2010, 03:02:24 pm »

quote:

Annet schreef op 08 juni 2010 om 12:25:
[...]

Ja maar Rama, ik vraag je helemaal niet persoonlijk te moeten worden.
Bovendien, jij kijkt liever eerst hoe een organisatie werkt, vordat je alles overhoop gooit...dat is een leuke!
Dus, jouw aanwezigheid in de organisatie betekent per definitie dat alles overhoop wordt gegooid?

Ja wat wil je nou dan wel? Je vindt het tegenstrijdig dat ik van alles wil doen in de kerk, en dat ik tegelijk zeg niet superactief te zijn (geweest). Dan hebben we het toch over mijn persoon, of niet?
En nee, alles moet juist niet overhoop gegooid worden. Dat is juist wat ik bedoel met dat ik de kat uit de boom kijk voordat ik ergens actief aan mee ga doen. Kunstje interpretatie, ik heb het even aangepast.

@ Annemarieke:
Bedankt. Ik laat me ook leiden door God de Vader, en ik laat me inzetten in Zijn koninkrijk. En God vraagt mij om betrokken te zijn. Twintig commissies was trouwens niet letterlijk, maar bij wijze van spreken.

@ Small brother:
Zacharias en Abraham moesten lang wachten. Nehemia mocht heerlijk aan de slag. Ik ben even zijn naam kwijt, maar koning ... (Ahasveros geloof ik?) vertrouwde op God en bouwde een leger op om zijn land te verdedigen. Geloof zonder werken is dood.
Je hebt gelijk, God is het die alles doet. Maar dat wil niet zeggen dat wij niks meer mogen doen. Ik zeg expres 'mogen', niet 'hoeven'. Wij hoeven niks, wij mogen werken.
Een heleboel dingen kun je een valkuil noemen, en dat zijn ze ook. Maar het is ook een valkuil om alleen maar met de handen omhoog te gaan staan, en op de dag des oordeels te zeggen: Ja, maar ik heb toch gebeden?

Grt, R.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2010, 05:00:43 pm door Rama »

Rama

• Bekijk profiel
« Reactie #318 Gepost op: juni 08, 2010, 04:53:51 pm »
Sorry, ik moest even snel afkappen.

quote:

Die weg is zelf doen wat je hart ingeeft om te doen
Ja, of beter: Wat God in je hart ingeeft om te doen.

quote:

En daarom zul je bij een leeglopende kerk niet die kerk gaan vullen, en de dienst opleuken, maar zul je toezien en accepteren dat dit het werk is van God. Misschien wil God het dat de kerk leegloopt, omdat de liefde in de kerk minder is. Misschien is de liefde er wel, maar is het een geestelijk signaal, Misschien is het juist een lege kerk die de overblijvers terugwerpen - niet op de warmte en het behagen van de deken die een gemeente kan zijn, maar op de warmte van binnenuit het hart.
Misschien wil God wel dat er iets verandert.

quote:

Maar liefde is geen beleving of een trucje, of een zaak van wereldse technieken, maar een gesteldheid van het hart dat gericht is op God, en dat volhardt in lijdzaamheid.
Liefde kun je leren, je kunt erin groeien, je kunt eraan werken. Je kunt anderen daarin stimuleren.

quote:

NIET door het getal, maar door de kwaliteit van de oprechtheid in jouw eigen hart.
En dat straalt wat uit.

quote:

Overtuiging kan ik je niet op een presenteerblaadje aanbieden, want het is een zaak van geloof en vertrouwen en een bepaalde manier van tegen de wereld aankijken. Niets hoeft op deze wereld want zij is reeds verlost van de dood, het enige dat telt is de vraag hoe wij aan God laten zien dat wij het begrepen hebben, die liefde van Hem.
Het hadden mijn woorden kunnen zijn.

quote:

Maar wat ik je wel kan bieden is een voorbeeld. Een voorbeeld van Jezus zelf. Jezus had zoveel discipelen op een gegeven moment, en Hij zag dat door de hoeveelheid van volgelingen van allerlei soort en maten van betrokkenheid de zuiverheid verdween. En Jezus zorgde er persoonlijk voor dat de kern van het evangelie snoeihard neergezet werd. Hij zorgde er persoonlijk voor dat die zo prille kerk werd teruggesnoeid tot zo'n 12 discipelen. Dat is nou wat je noemt een leeg kerkgebouw! En, zegt Jezus dan, wat zal het zijn met jullie? Moeten jullie niet weg? En dan is ons antwoord: waar zullen wij heen gaan Heer?? U bent onze verlossing en toevlucht.
Het is dus niet onze taak om te snoeien. Het is niet onze taak om te beslissen of het Gods wil is of de kerk al dan niet leegloopt. Het is onze taak om het evangelie te verkondigen. Dat doen we door een licht op de berg te zijn.

quote:

Dus wij ook, doen wij evenzo. Als de kerk groeit door iets anders dan de zuiverste vorm van het evangelie, dan wordt de kerk belast met verzoekingen.

De zuiverste vorm van het evangelie is: Heb de Here uw God lief met heel uw hart, al uw verstand en al uw kracht. Heb uw naaste lief als uzelf. Ik zie niet waar vrijwilligerswerk hier tegenin gaat, noch het aantrekkelijk maken van de eredienst, noch het betrokken zijn bij je gemeente.

Small brother, ik lees 'een volharden in gebed', 'lijdzaamheid terwijl God snoeit'. Kun je niet 'volharden in werken in Gods koninkrijk, terwijl God snoeit'? De oogst is groot, er zijn alleen zo weinig arbeiders. Bidden is ook arbeid, maar niet de enige vorm daarvan.

Grt, R.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #319 Gepost op: juni 09, 2010, 10:00:30 am »

quote:

Rama schreef op 20 mei 2010 om 19:04:
[...]

Consument inderdaad. Zouden we als kerken er niet goed aan doen om twijfelende bezoekers als zodanig, consument dus, te benaderen? Het ware christen-zijn is natuurlijk totaal anders, maar twijfelende bezoekers, zijn dat (over het algemeen) overtuigde christenen?
Hoe worden twijfelende bezoekers/niet overtuigde christenen/overtuigde niet-christenen toch oprecht christen? Door als een aanstekelijk christen in hun omgeving te leven. Hoe krijg je ze in de kerk? Door de kerk interessanter te maken dan die voetbalwedstrijd. Voor overtuigde christenen is dat natuurlijk al zo, want die willen graag Gods Woord horen en broeders en zusters ontmoeten. Maar iemand die niet zo overtuigd is ervaart God niet zo heel erg, en ziet liever vrienden bij een voetbalwedstrijd dan broeders en zusters in de kerk.

Ik zeg niet dat er een drumstel en 1000 Watt speakers en discolichten in de kerk moeten. Maar zorg voor een warm welkom voor bezoekers. Voor alle bezoekers, ook de jeugd die misschien al vanzelfsprekend beschouwd wordt als 'trouwe kerkganger'. Die jeugd moet echt nog hun eigen keuze maken tussen de voetbalwedstrijd en de kerk.
Natuurlijk, hoe langer je ze als ouders bij de voetbalwedstrijd weg kan houden, hoe groter de kans dat de kerk een gewenning wordt, en uiteindelijk een vast punt waar ze zelf voor kiezen. Maar hoe aantrekkelijker de kerk is, hoe eerder en overtuigender die keuze gemaakt wordt.

Het is een keus of de tweede dienst wel of niet gehouden wordt. Maar de jeugd die zondagmiddag naar de voetbalwedstrijd wil, wil zaterdagavond uit gaan en kan zondagmorgen ook niet in de kerk zijn. Er is altijd wat te verzinnen wat je tijdens kerktijd ook zou kunnen doen. En uiteindelijk moet er altijd de keus gemaakt worden of je naar de kerk gaat of iets anders gaat doen. En de keus voor de kerk wordt nou eenmaal makkelijker als je de kerk aantrekkelijk maakt. Niet eens in de maand, niet met oppervlakkige dingen. Maar als eerste met persoonlijke betrokkenheid op elkaar.
En laat iedereen actief meedoen, geef zoveel mogelijk mensen een taak. Als dat goed georganiseerd wordt, dan kun je een heleboel extra dingen doen tijdens en rond de dienst: Koffie, een koortje, muziek, bijbelstudie voor en/of na de dienst, zondagsschool, kinderclub, een picknick, een beamerpresentatie, een hulpactie voor verweggistan, verzin iets. Meer gezamenlijke activiteiten geeft meer band. Ook meer organisatie, maar er zitten mensen zat in de kerk om van alles te organiseren. De dominee hoeft echt niet alles in zijn eentje te doen. En je hoeft echt de kerkenraad niet om toestemming te vragen voor een dropping, kampeerweekend, wandeltocht of bijbelstudie na de kerkdienst.

Dan wordt je als gemeente/kerk aantrekkelijk, want het is er gezellig. Wat mij betreft ga je samen die voetbalwedstrijd bekijken! En dan komen er meer mensen op af. Die zijn eerst nog consument, het zij zo. Vraag ze na een tijdje maar of ze mee willen helpen met het een of ander.

Alleen maar zeggen dat je de tweede dienst heel fijn vindt omdat je die geestelijke voeding nodig hebt is ook een vorm van consumentisme trouwens. Je kunt anderen niet verwijten dat ze daar niet zo'n behoefte aan hebben.

De consumenten-houding is trouwens niet van deze tijd. De mensen kwamen ook alleen maar op Jezus af omdat die zulke grote wonderen deed. Pure entertaining. Maar Jezus stopte er daarom niet mee.

Grt, R.

quote:

Small brother, ik lees 'een volharden in gebed', 'lijdzaamheid terwijl God snoeit'. Kun je niet 'volharden in werken in Gods koninkrijk, terwijl God snoeit'? De oogst is groot, er zijn alleen zo weinig arbeiders. Bidden is ook arbeid, maar niet de enige vorm daarvan.

Zeker! Inderdaad Rama!

Wat we nu raken is een kern in het geloof: de verantwoordelijkheid van de mens.
Waar hebben we het dan over: Over het verschil tussen taak en rentmeesterschap. Dat is tegelijk het verschil tussen de mens als dienstknecht, en als priester en koning.
Lang geleden schreef  Prof Douma eens een boekje over verantwoord handelen. Daarin deed hij het rentmeesterschap van de christen uit de doeken. Deze professor  heeft erg veel invloed gehad op vele zaken in onze kerk. Ik heb dus een achterstand, maar ik vertrouw dat die niet onoverkomelijk is

Getrouwheid aan God en onze taak als dienstknecht, maakt dat wij soms schijnbaar blind handelen en onverantwoord handelen, of dat wij schijnbaar liefdeloos handelen. Een martelaar hoeft meestal niet te sterven, hij hoeft slechts God’s naam te verloochenen. Zo’n martelaar klinkt dapper en geestelijk sterk, maar probeer je de situatie voor te stellen dat zo'n martelaar ook een gezin heeft, kinderen, taken in dagelijkse zorg. Dan is er aan een kant de zorgplicht en aan de andere kant het dienen van God de heer. En dan moet je soms kiezen uit twee kwaden. De martelaar die kiest voor liefde zal natuurlijk het welzijn van zijn kinderen bewerken. Maar de martelaar die ervan uitgaat dat hij niet zelf zorgt, maar dat God zorgt – die legt  de verantwoordelijkheid voor de wereld in God’s handen, en hij volgt Jezus. Als hij sterk is in zijn geloof, weet hij dat het niet uitmaakt wie er sterft en wat het lijden is. Immers de dood is overwonnen, en een hemels koninkrijk wacht hem.

Dit is het punt waar je het over hebt als je zegt dat wij ons moeten inzetten voor het aantrekkelijk maken van de kerk, en het motiveren van buitenkerkelijken om de diensten te gaan waarderen. Het gaat er dus niet om dat wij alleen moeten bidden, en daar kom je dan ook terecht tegen in verweer, maar het gaat erom WAT wij doen als dienstknechten van de Heer. Dienen wij de Heer of gaan wij Hem helpen.
Abraham diende de Heer, en gehoorzaamde blind, maar had hij niet de Heer moeten waarschuwen/helpen toen hij de opdracht kreeg om zijn zoon te offeren? Mozes diende de Heer, en gehoorzaamde blind, maar had hij niet moeten begrijpen dat hij in de val zou lopen aan de oever van de Rode zee? Het volk Israël diende de Heer, maar steeds als ze de Heer gingen helpen werden ze hardhandig teruggeroepen en gestraft. De ark werd voor uit volk uitgestuurd, maar het werd ene vervloeking voor the volk. Uzza hielp de Heer en raakte de ark met de tien geboden aan, en hij stierf ter plekke. Petrus hielp de Heer, maar hij werd teruggeroepen, Petrus kwam op voor het belang van de Heer, maar hij kreeg het verwijt: ga achter mij staan tegenstander! De christenen namen gebruiken over van de wereld, maar ze kregen het verwijt dat ze geheel anders moesten zijn en niet gelijkvormig met de wereld, en geen ongelijk span moesten vormen met de wereld, en dat ze trouw moesten zijn als dienstknechten van Christus. Bevrijd van de dood, gekocht met het bloed van Christus, en met als enig doel van leven om God’s NAAM te eren en te loven en prijzen. Wij gingen zending bedrijven, maar in plaats van confrontatie kozen wij voor verleiding van ontwikkelingssamenwerking. Wij gingen evangelisatie & recreatie bedrijven (die combinatie is al fout in zichzelf), maar in plaats van confrontatie kozen wij voor aanpassing en verlaging van drempels om de wereld te laten zien dat wij ook maar mensen zijn. Wij gingen de geestelijke strijd aan met de wereld om ons heen, maar in plaats van de verantwoordelijke aan te spreken kozen wij massaal voor verleiding van de kinderen die nog onder de taak en zorg van de ouder horen. Wij gingen God’s Woord vertalen, maar in plaats van het te bewaren gingen wij het veranderen uit evangelisatieoverwegingen. Maar steeds als wij de wereld iets willen brengen met onze eigen inbreng en goede bedoelingen, is het effect dat de wereld meer aan ons leert dan wij aan de wereld. Of anders gezegd: steeds is het effect dat wij tegemoet komen aan de wereld. Mooimakerij noem je dat. Mooi maken voor de wereld noemt Paulus dat. Hoererij is het meer confronterende begrip.

Maar dat zadelt ons op met een dilemma. Hoe onderscheiden wij "mooimaken' van ware liefde, en "proberen iemand te bereiken" van hoererij?? Misschien moet ik je dat niet uitleggen. Misschien is voldoende dat ik aanstip dat je je bevindt op een scheidslijn tussen moreel gewenst gedrag en moreel verwerpelijk gedrag. Misschien moet ik voorbeelden geven waarin je kunt zien dat de mens op die scheidslijn steeds geneigd is te kiezen voor het haalbare, voor het zichtbare resultaat, voor maatschappelijk gewenst handelen, voor het helpen van God omdat wij zien hoe we de ander kunnen bereiken. De mens kan zichzelf een onnutte slaaf noemen, maar tegelijk zichzelf verheffen tot god’s niveau met psalm 8. De mens kan getuige zijn van God en daarmee zijn leven in gevaar brengen, maar tegelijk in raden en staten alles doen om zo lang mogelijk nog tenminste invloed te blijven behouden. De mens kan trouw Jezus volgen in lijdzaamheid, maar tegelijk als koning en priester zich verheffen en zichzelf grote vrijheid en macht aanmeten. De mens kan zich geheel anders opstellen dan de wereld, maar tegelijk als rentmeester zich mengen in alle zorg en kommer van de wereld die reeds in de dood is.
Begrijp van mij dat ik je probeer te scherpen op dit scheidingsvlak. Als je wat doet, doe het uit de goede motieven. Als je liefhebt, heb God meer lief, Als je goede werken wilt doen, verwacht geen wederwerken op aarde. Als je de gemeente wilt bouwen, bouw dan aan bekering en getrouwheid aan het Woord. Als je een boodschap wilt brengen, kies dan niet een methode of middel. Als God zegt dat hij ons de woorden zal geven die wij spreken zullen, dan zijn wij wel erg eigenwijs als wij zelf van alles organiseren en creëren om die woorden te kunnen spreken en over te brengen en de hoorder aan te spreken. God bewaart zijn kerk, niet wij. God bouwt zijn kerk, niet wij.

En dan, ja dan kunnen we het geheel eens worden: natuurlijk ga je iemand helpen met een parkeerplek, natuurlijk ga je koffie zetten, natuurlijk toon je betrokkenheid, natuurlijk doe je alles wat je hart je ingeeft. Maar doe het vanuit de goede motieven, en tot het goede doel, en met de goede middelen: Jezus volgen, en Jezus naspreken, en Jezus willen zien in je broeder. Maar het mooi willen maken van Christus kerk is hoererij. Dat is als een mooie vrouw die cosmetica opdoet. Het werkt ! Maar de middelen zijn niet uit God omdat het gaat over begeerte, niet over liefde.

quote:

En dat straalt wat uit.

Het is dus niet onze taak om te snoeien.
Het is niet onze taak om te beslissen of het Gods wil is of de kerk al dan niet leegloopt. Het is onze taak om het evangelie te verkondigen.
Dat doen we door een licht op de berg te zijn.

Kun je niet 'volharden in werken in Gods koninkrijk, terwijl God snoeit'?
De oogst is groot, er zijn alleen zo weinig arbeiders.
Bidden is ook arbeid, maar niet de enige vorm daarvan.

Je hebt gelijk Rama. Goede woorden.
In het bijzonder als het gaat om wat wij zelf doen met de liefde.
En ook als het gaat om de liefde en roeping van anderen.

Maar als het gaat om liefde van anderen:
Liefde kun je niet organiseren.
maar je kunt het wel reguleren.

Liefde kun je niet opwekken,
maar je kunt het wel faciliteren.

Liefde kun je niet promoten,
maar je kunt het wel oproepen.

Liefde is onbaatzuchtig, geduldig, lankmoedig, barmhartig.
Dat betekent dat je accepteert dat een ander minder liefde bewijst dan jij.
Wie weet hoe de liefde nog moet rijpen bij een ander?
Wie weet hoe andere gaven van de ander nog openbaar gaan worden?
Wie weet hoe geduldig God is met die ander?
Wie weet of de ander de liefde werken nooit zal opbrengen, maar wel door jouw liefdewerken tot geloofsinzicht komt?

Wij weten niets.
En onze broeders en zusters zijn eigendom Van Christus.
Daarom zijn wij voor onze broeder tot een hand en tot een voet;
wij dienen hem.
Kijk, daar zullen er zijn die tot je komen en brood van je liefdewerken eten.
maar jouw liefde is niet verankerd in hun liefde,
maar in  de liefde van God.

Daarom als je ziet dat iemand de liefde van iemand gebruikt of misbruikt of gewoon niet ziet,
weet dan dat God alles ziet, en elk goed werk dat op aarde geen eer krijgt,
is een schat in  de hemel.
Daarom als je ziet dat er weinig liefdewerken zichtbaar zijn;
weet dan dat God juist daar vele schatten gaat verzilveren.
Daarom als je ideeën hebt over aantrekkelijke vormen en vieringen en laagdrempeligheid;
weet dan dat zij geestelijk van nul en gene waarde zijn.

Maar als iedereen de liefde heeft die jij hierboven benoemt;
Dan zal geven en dienen vanzelfsprekend zijn,
en de warmte tastbaar.
En echt niemand zal verzinnen dat de liefde van God,
gepromoot moet wordem, en aantrekkelijk gemaakt.

En de buitenstaander, ja de buitenstaander,
hij staat paf,
en verbaast zich erover dat
er liefde bestaanbaar is.

Maar hij is het ook die teleurgesteld afhaakt;
als een welkom-broeder hem laat gaan,
onder de opmerking: ik heb nu toch wel genoeg gedaan..

Hij is degene die wil breken,
met zijn oude liefdeloze leven,
maar dan ontdekt dat hij niet hoeft te breken,
als de liefde in de kerk,
niet verder gaat dan goede preken.

Hij is degene die gaat vragen,
en over liefde door blijft zagen,
maar tot zijn teleurstelling dan ontdekt:
de verwachting die was opgewekt,
wordt niet waargemaakt.

De liefde wordt er aangehangen, begeert,
geliefd en beleden.
Maar zo velen,
kunnen het zelf niet opbrengen.
Hij zal de liefde leren
waarderen, waar hij het meet.
Maar hij zal de mooimakerijen
haten,

Want zij waren het die
niet alleen hem misleidden,
als bakens van onvermogen,
met een hunkerende kennis van God;
maar ook hen, zijzelf,
die zich presenteerden
als werkers van het Licht.

Maar hij en allen, die de liefde gezien hebben,
verheugen zich over de werken van de Geest;
over de liefde die blijft,
en die niemand afnemen kan,
wat de omgeving ook doet.

Jij bent hij.
iedereen is hij,
die zich niet alleen verheugt
in elke ziel
die God's liefde tastbaar maakt;

maar juist ook in elke ziel,
aan welke hij zijn eigen liefde kan tonen;
want elke zodanige ziel,
ziet dan een spiegel
van de Liefde God's.

En als niet iedereen die liefde heeft,
weest dan getrouw en volhard in de liefde,
want de liefde volgt geen vorm,
norm of geestenstorm.

Maar zij komt van God en overvalt,
en zoekt dan niet een vorm,
norm, of geestenstorm,
maar wat in de liefde is;
wat uit God is.

Wij kunnen dus geen liefde verkopen, of God aantrekkelijk maken.
Wij kunnen niet zelf een kerk bouwen, met liefdewerken, als de liefde er niet is.
Wij kunnen niet iets van de mens verwachten, want als wij het doen verprutsen wij alles.
Maar we moeten alles van God verwachten.

En dan ben ik klaar met alles hier,
Als ik mij tot de Vader richt in gebed.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 04:59:10 pm door small brother »

Rama

• Bekijk profiel
« Reactie #320 Gepost op: juni 09, 2010, 08:02:59 pm »
De middagdienst loopt leeg. De kerken lopen leeg.

Wat is daarvoor de reden? Uiteraard, mensen kennen God niet meer.

Hoe leren we God kennen?
1. Uit de Bijbel, die in de kerk voorgelezen en uitgelegd wordt.
2. Uit de schepping, daar is overal Gods hand te zien, al is het wel zo dat je dat moet willen zien (door de bril van de bijbel).
3. Door andere mensen. Dat zijn wij.

Hoe kunnen wij andere mensen de liefde van God laten voelen?
Door die liefde, de dienstbaarheid aan God, in praktijk te brengen.

Hoe gaan we die in de praktijk brengen?
Door betrokkenheid en liefde te tonen voor de gemeente, mogelijk door onder andere de talloze voorbeelden die inmiddels in dit topic staan genoemd. Inderdaad niet als uiterlijke vertoningen, maar vanuit liefde voor God.

Grt, R.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #321 Gepost op: juni 12, 2010, 03:19:04 pm »
Het zou vreselijk helpen als mensen Jezus op nummer één zetten in hun leven en dan juist wel de gemeente op de kop gaan zetten :)
Dat geloof ik. De gemeente moet weer terug in de huizelijke samenkomsten of samenkomsten in niet te grootschalige kringen denk ik, zodat een ieder ook actief deel van uit kunnen maken. Kleine kerkjes doen het beter dan grote. In Afrika (las ik) wordt er geloof ik in Zimbabwe een megakerk gebouwd waar 18.000 mensen in kwijt kunnen.

Ik zou me letterlijk overspoeld voelen.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2010, 03:20:55 pm door gaitema »

Annemarieke

• Bekijk profiel
« Reactie #322 Gepost op: juni 13, 2010, 11:07:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 juni 2010 om 15:19:
De gemeente moet weer terug in de huizelijke samenkomsten of samenkomsten in niet te grootschalige kringen denk ik, zodat een ieder ook actief deel van uit kunnen maken.
Ik ben het deels met je eens. Ik denk niet dat de gemeente als geheel terug moet naar huizelijke samenkomsten. Maar dat het en/en is. In een huizelijke bijeenkomst is de kans op interactie veel groter en is er meer ruimte voor gesprek en verdieping. Een gemeente in de kerk kan je anoniem maken, zeker als je in een grote gemennte naar de kerk gaat.
Ik zit zelf in een gemeente met ongeveer 160 leden, daar kent iedereen elkaar. Maar toen ik vorig jaar in een kerk kwam met 3000 leden, voelde ik me ook heel anoniem. Ik denk dat je dan ook huiskringen kunt organiseren.

Kleine kerkjes doen het beter dan grote.

Wat bedoel je met "doen het beter" wat is beter?? Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de inhoud van de dienst uit Naam van God. Ik heb al eerder in deze discussie een keer mijn ervaring verteld dat ik met 9 mensen in de kerk zat en de dienst ging door! Gods Woord gaat door, in de kerk, in de huizen, grootschalig, kleinschalig. Voor een ieder die Hem volgt en Jezus inderdaad op nummer 1 zet!
Wie dat niet doet zal Hem nergens vinden, niet in een grote gemeente, niet in een kleine en ook niet in een kerk voor 18.000 mensen.

In Afrika (las ik) wordt er geloof ik in Zimbabwe een megakerk gebouwd waar 18.000 mensen in kwijt kunnen.

Het lijkt me juist een keer heel gaaf om met 18.000 mensen te gelijk God te loven en te prijzen! Maar nogmaals volgens mij zit het niet in het aantal.

Annemarieke

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #323 Gepost op: juni 15, 2010, 08:54:35 am »

quote:

Daar gaat het idd om Jezus op nr 1 ! (niet ik,voetbal,werk,beetje van dit en beetje van dat zoals het mij uitkomt nee Jezus en de consequentie's aanvaarden ook al kunnen die wel eens minder leuk zijn)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #324 Gepost op: juni 15, 2010, 11:07:16 am »

quote:

gaitema schreef op 12 juni 2010 om 15:19:
Het zou vreselijk helpen als mensen Jezus op nummer één zetten in hun leven en dan juist wel de gemeente op de kop gaan zetten :)
Dat geloof ik. De gemeente moet weer terug in de huizelijke samenkomsten of samenkomsten in niet te grootschalige kringen denk ik, zodat een ieder ook actief deel van uit kunnen maken. Kleine kerkjes doen het beter dan grote. In Afrika (las ik) wordt er geloof ik in Zimbabwe een megakerk gebouwd waar 18.000 mensen in kwijt kunnen.

In 2002 was ik in Chicago, waar we de Willow Creek Community Church hebben bezocht en volgens mij gaan die twee concepten daar juist samen: de kerk bezoeken ze met z'n allen, toen waren het er zo'n 6-7000 per weekend, meen ik, maar het kerkelijk leven door de week speelde zich juist af in huiskringen/klein verband. Zo voorkom je dat je je verloren voelt in zo'n grote gemeente.

Ik denk dat het prima kan werken, sterker: daar werkt het.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #325 Gepost op: juni 15, 2010, 04:49:55 pm »
Die huiskringen heb je dan wel nodig. Bij ons zie je dat de jongeren die actief zijn, vaak ook op de één of andere manier ik kleinere kringen met elkaar in contact staan.

Ik geloof dat wil je echt gemeente zijn zoals in Corintiërs genoemd wordt (ieder doet iets in de dienst. De één draagt wat voor, de ander profeteerd, de ander bid voor de zieken etc) dat je het in kleine gemeentes makkelijker voor elkaar krijgt, dan in grote. In grote zalen met veel mensen staan zelfs beginnende voorgangers met knikkende kniën de eerste preek te doen. De drempel wordt door het massale groter.

Je kan wel een combinatie hebben misschien. Jezus sprak dan weer voor hele grote groepen en dan weer voor kleine groepjes.

Maar wil je mensen betrekken in voorberijdingen en deelname aan diensten, dan zijn grote gemeentes wel hoogdrempeliger, dan kleine denk ik.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2010, 04:51:14 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #326 Gepost op: juni 15, 2010, 04:57:54 pm »

quote:

Ik kom uit een gemeente met 2.600 leden. Ik merk dat veel mensen als los zand aan elkaar hangen. Mensen zijn moeilijk om te motiveren voor iets. Al zijn er best wat vrijwilligers uiteindelijk.  Echter heb ik sterk het idee dat in de kleinere gemeentes mensen onderling inderdaad elkaar veel beter kennen, minder anoniem zijn en minder snel vanuit de insteek "iemand anders doet het wel" zal redeneren. Het is moeilijker nee te zeggen tegen iemand met wie je een hechte band hebt, dan tegen iemand die je slechts van gezicht kent.

Daarnaast zijn er ook heel wat mensen die simpelweg podiumvrees hebben en daarom niet wat durven te doen, want dan sta je toch mooi voor honderden mensen, waarvan je de meesten niet kent.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #327 Gepost op: juni 18, 2010, 01:48:47 pm »
Is dit draadje Onrust in de GKv nu de follow-up geworden zodat deze dicht kan ? Of loopt dit paralel ?

marygewa

• Bekijk profiel
« Reactie #328 Gepost op: juni 21, 2010, 10:55:20 am »
ze zijn erg goedkoop. kijkje in de online shop

http://www.shoes-trader.com/brand-shoes

Kunt u mij laten adviseren?

bedankt

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #329 Gepost op: juni 21, 2010, 12:55:42 pm »
Ik geloof dat het parallel loopt. Er zijn eerdere topics geweest wat ook gaat over afscheidingen binnen de gkv. Het is een zorg dat leeft in de gkv. Dit is ook een topic dat gaat over die zorg dat al een hele tijd leeft in de gkv.

jetb

• Bekijk profiel
« Reactie #330 Gepost op: september 05, 2010, 09:08:25 am »

quote:

Die huiskringen heb je dan wel nodig. Bij ons zie je dat de jongeren die actief zijn, vaak ook op de één of andere manier ik kleinere kringen met elkaar in contact staan.

wij zijn in onze ,ook redelijk grote gemeente, bezig met kringen. Helaas komt het niet van de grond.
Ik mis in dit ook veel oprechte liefde voor God... Mensen in onze kring discusieren liever over hoe we invulling gaan geven in de kring (en dat zelfs na de 7e kringavond),dan daadwerkelijkaan de slag te gaan. Pijnlijk en de zoveelste druppel!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #331 Gepost op: september 05, 2010, 02:59:23 pm »

quote:

jetb schreef op 05 september 2010 om 09:08:
[...]

wij zijn in onze ,ook redelijk grote gemeente, bezig met kringen. Helaas komt het niet van de grond.
Ik mis in dit ook veel oprechte liefde voor God... Mensen in onze kring discusieren liever over hoe we invulling gaan geven in de kring (en dat zelfs na de 7e kringavond),dan daadwerkelijkaan de slag te gaan. Pijnlijk en de zoveelste druppel!
Wat zijn dat "kringen" ? Ik hoor dat bij mijn ouders ook en wat ik er van begrijp zou het iets moeten opleveren ? Als je geen spontane bewogenheid met elkaar hebt werkt zoiets dan wel in een "kring" ? Is het een nieuwe laag in de kerkelijke hierarchie ? Ik snap dat niet helemaal.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #332 Gepost op: september 05, 2010, 03:57:41 pm »

quote:

jetb schreef op 05 september 2010 om 09:08:
[...]

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzooooooooooooooooooooooooo herkenbaar,

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #333 Gepost op: september 05, 2010, 03:59:44 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 05 september 2010 om 14:59:
[...]

Wat zijn dat "kringen" ? Ik hoor dat bij mijn ouders ook en wat ik er van begrijp zou het iets moeten opleveren ? Als je geen spontane bewogenheid met elkaar hebt werkt zoiets dan wel in een "kring" ? Is het een nieuwe laag in de kerkelijke hierarchie ? Ik snap dat niet helemaal.
Klopt, dus blijf vooral lekker niet bewogen met elkaar, dan komt er ook niets in beweging.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #334 Gepost op: september 05, 2010, 04:01:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 juni 2010 om 16:49:
Maar wil je mensen betrekken in voorberijdingen en deelname aan diensten, dan zijn grote gemeentes wel hoogdrempeliger, dan kleine denk ik.
in grote gemeenten kun je je lekker verschuilen, in kleine minder goed. Hoewel...als iedereen in de kleine zich ook verschuilt maakt het ook weer niets uit...

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #335 Gepost op: september 05, 2010, 07:13:07 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 september 2010 om 15:59:
[...]

Klopt, dus blijf vooral lekker niet bewogen met elkaar, dan komt er ook niets in beweging.

Maar goed nou weet ik nog niet wat het is,waarom het gedaan wordt etc  :+
Binnen de (HK-PKN herken ik het niet)
« Laatst bewerkt op: september 05, 2010, 07:13:54 pm door rtfm08 »