Auteur Topic: Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.  (gelezen 36876 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #150 Gepost op: mei 08, 2010, 01:04:52 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 07 mei 2010 om 12:50:
Hij gelooft wel, daar ben ik ook niet bang voor. Maar er niks mee doen en wel belijdenis doen vind ik niet kloppen voor mijn gevoel.
Je lijkt te willen zien WAT hij doet als gelovige. Wat maakt dat dit zo van belang is voor jou?

quote:

De één zegt dat het wel kan groeien vanaf de belijdenis, de ander zegt dat hij het beter niet kan doen. Wil(de) graag de voor en tegens weten van mensen die uit dezelfde cultuur komen.
Zoals je merkt zijn die reacties divers. En dat komt omdat wij "hem" niet kennen.
Er zijn gelovigen die belijdenis doen om niet meer naar catechese te moeten.
Maar er zijn ook velen die het als stap in geloof zien.
Waar staat je vriend (volgens jou)?

quote:

In het geloof ben ik extrovert en hij introvert. In het dagelijks leven is hij extroverter dan ik ben.
Daarom denk ik soms dat die cultuur hem tegen houdt. Maar dat is even een bedenksel...
Even ter illustratie: ik heb niets met handgeklap in een eredienst en met een band op het podium MAAR ik respecteer mijn broer en zus die daar wel iets mee hebben. We hebben een eigen vorm in geloof namelijk.

quote:

Elkaar in elkaars waarde laten vind ik ook heel belangrijk maar het lukt me niet altijd. Hem ook niet trouwens. Dat is echt een punt waar we samen aan moeten werken.
Het is ook gewoon dat je eigenlijk samen een kerk wilt vinden waar je je beiden in thuis voelt en soms wordt ik er dan zo radeloos van als hij toch alles ''afkraakt'' en zijn kerk de enige ware is.
Dan komt die woordenstroom weer.
De Ware Kerk is de alom vergaderde Kerk van Christus. Die is niet plaatselijk gebonden aan de PKN of GKV vrees ik.

quote:

Ik hou heel veel van mijn vriend, maar als we niet eens het geloof kunnen delen dan gaat het erg moeilijk worden denk ik.
Opzich zou het geen ramp zijn als hij gereformeerd bleef maar er niet over praten...Dat vind ik nou zo moeilijk.

en dat IS ook moeilijk omdat je andere mensen met een andere cultuur bent.
Kun je spreken over waar je eenheid in geloof hebt?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: mei 08, 2010, 01:06:50 am »

quote:

offtopic:He Gaitema;

Strijden met open vizier is voor de rest leuker om mee te maken.
Ik heb je mail van antwoord voorzien en stel voor om het verder hier gewoon te delen.
Niet voor jou of mij maar voor stephanie.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2010, 12:01:57 pm door Riemer Lap »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: mei 08, 2010, 11:31:47 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 mei 2010 om 01:06:
[...]

He Gaitema;

Strijden met open vizier is voor de rest leuker om mee te maken.
Ik heb je mail van antwoord voorzien en stel voor om het verder hier gewoon te delen.
Niet voor jou of mij maar voor stephanie.
We zijn benieuwd (alhoewel er natuurlijk niets mis mee is wanneer er dingen zijn die men liever met een ander privé bespreekt en dat zo houdt).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: mei 08, 2010, 12:07:33 pm »

quote:

Trajecto schreef op 08 mei 2010 om 11:31:
[...]

We zijn benieuwd (alhoewel er natuurlijk niets mis mee is wanneer er dingen zijn die men liever met een ander privé bespreekt en dat zo houdt).

Ik zal het proberen samen te vatten.

Als ik de situatie lees van haar / hem dan krijg ik twijfel of je een gelijkwaardigheid in geloof kunt ontdekken.'
Nou is dat geen MUST voor een relatie maar weten waar je staat is wel van belang voor elkaar lijkt mij.
Daarnaast proef ik een beetje dat zij vindt dat hij geen goed gelovige is met de vorm die hij kiest.
Voor je het weet kom je dan op het ware kerk denken uit en daar werden zorgen over geuit.
Het enige wat ik kan zeggen dat het evangelische geloofsgevoel wezensvreemd kan zijn voor een GKv-er.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: mei 08, 2010, 12:23:11 pm »
Het was ook iets wat ik liever prive vroeg.

Waar ik mee zit is twee werelden die ik in dit verhaal ken. Het ene is dat wat je met mijn vader ziet:
Iemand die vroeger omdat hij uit is geweest en voetbal wilde kijken niet meer in de kerk kwam en geen grote prater is. Hij heeft echter een geestelijke ontwikkeling doorgemaakt en is een hele trouwe gelovige man die niet meer uit de kerk is te slaan :) . Hij is diaken geweest, maar daar kon hij zijn ei niet kwijt. Al is hij dat later wel samen weer met zijn vrouw geworden. Want zij is goed in het diakonele gedeelte, hij in het begrijpend lezen van al de paparassen die ze ervan krijgen.

Aan de andere kant moet ik denken aan wat ik van een kennis hoor uit Rijssen. Hij trouwde met iemand die bij mij op de bijbelkring zat en heeft erom heel veel vrienden verloren. Zij wilden niet meer zijn vrienden zijn omdat zij van de gereformeerde bond waren en hun vriend met dat meisje van die mindere PKN in Nijverdal.In hun ogen afvalligen. Hij zei: "zo weet ik wat ik aan ze heb gehad."

Dan heb ik het gewoon over mijn leefijdgenoten van rond de 30 jaar die dus nog steeds zo denken. Het bijbelbeldgeloofshouding.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: mei 08, 2010, 12:31:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 mei 2010 om 12:23:
Het was ook iets wat ik liever prive vroeg.
Daarom heb ik het samengevat omdat je wel iets hebt wat mee zou kunnen spelen bij mensen. Die hele lange mail van ons laten we lekker geheim :)

quote:

Waar ik mee zit is twee werelden die ik in dit verhaal ken. Het ene is dat wat je met mijn vader ziet:
Iemand die vroeger omdat hij uit is geweest en voetbal wilde kijken niet meer in de kerk kwam en geen grote prater is. Hij heeft echter een geestelijke ontwikkeling doorgemaakt en is een hele trouwe gelovige man die niet meer uit de kerk is te slaan :) . Hij is diaken geweest, maar daar kon hij zijn ei niet kwijt. Al is hij dat later wel samen weer met zijn vrouw geworden. Want zij is goed in het diakonele gedeelte, hij in het begrijpend lezen van al de paparassen die ze ervan krijgen.

Aan de andere kant moet ik denken aan wat ik van een kennis hoor uit Rijssen. Hij trouwde met iemand die bij mij op de bijbelkring zat en heeft erom heel veel vrienden verloren. Zij wilden niet meer zijn vrienden zijn omdat zij van de gereformeerde bond waren en hun vriend met dat meisje van die mindere PKN in Nijverdal.In hun ogen afvalligen. Hij zei: "zo weet ik wat ik aan ze heb gehad."

Dan heb ik het gewoon over mijn leefijdgenoten van rond de 30 jaar die dus nog steeds zo denken. Het bijbelbeldgeloofshouding.

Het probleem is dat wij de "hem" niet kennen en dus de info van de "haar"moeten hebben.
Het is niet logisch om dit verhaal op te delen in juist / onjuist en ik denk dat we dat ook niet moeten willen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: mei 08, 2010, 12:42:05 pm »
'En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?' (1 Kor 1,12-13)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: mei 08, 2010, 12:50:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 mei 2010 om 12:42:
'En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?' (1 Kor 1,12-13)
_O_

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: mei 08, 2010, 12:51:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 mei 2010 om 12:31:
[...]
 Daarom heb ik het samengevat omdat je wel iets hebt wat mee zou kunnen spelen bij mensen. Die hele lange mail van ons laten we lekker geheim :)

Okee, dat vindt ik wel prettig :)

quote:

Het probleem is dat wij de "hem" niet kennen en dus de info van de "haar"moeten hebben.
Het is niet logisch om dit verhaal op te delen in juist / onjuist en ik denk dat we dat ook niet moeten willen.

Dat zou best kunnen, en daarbij: je weet maar nooit wat iemand doet.
Om toch nog iets terug te halen:
in onze gemeente deelde emeritus ds. Boomsma in een dienst bij ons uitnodigingskaartjes aan de bezoekers uit voor de evangelisatiedienst aanstaande zondag. Ik heb er met vier randkerkelijken over gehad. Mijn buurvrouw, een vriend van me, zijn moeder en een kennis van me via de kerk en muziekvereniging. Die laatste heeft als enige gezegt mee te willen, hij vond het zelfs gezellig om mee te gaan. Nu liggen we elkaar ook goed :) Hij is een zoeker die de laatste keer met pasen in de kerk was en herkende zichzelf wel als een doelgroep van de dienst. Hij nodigde me vroeger ook vaak uit om mee te gaan naar de uitlslaapdiensten in de soos die toen nog voor de jeugd georganiseerd werd en op zijn top nog 100 jongeren op bezoek hadden (de laatste dienst was vorig jaar met een kleine 10 bezoekers, waarvan ook een dominee en een jeugdouderling en twee uitslaapdienstcommissieleden).

Mensen reageren dus best wel verschillend, al lijken ze best wel op elkaar op het eerste gezicht.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2010, 01:00:17 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: mei 08, 2010, 01:32:53 pm »
Toch nog iets terugzetten naast de samenvatting van Riemer.

quote:

Riemer Lap schreef op 07 mei 2010 om 00:22:

Ben ik het niet mee eens.Ik ben van jongsaf via omwegen gereformeerd en heb van jongsaf een besef van de HG meegekregen.
dat ik niet geloof in tongentaal en andere zaken doet dan niet terzake, het gaat om de kern van het geloof: Jezus Christus en die gekruisigd DOCH opgestaan.

Mijn ervaring is dat we thuis vooral over Jezus en God hadden. We hadden het zelden over de Heilige Geest. Wat we van de Heilige Geest geloofden is denk ik vooral dat we God zouden verstaan door de bijbel heen. Verder kan ik me niets concreets herinderen.

De gaven van de Heilige Geest als gebedsgenezing, demonenuitdrijven, openbaringen, klanktaal, profetie, barmhartigheid etc waren bij ons wereldvreemde begrippen. We lazen het ongetwijveld in de bijbel maar gingen er van uit dat het voor die bijbelse tijd gold.

Voor wat jaren terug zat ik nog met de vraag wat "Gods Luister" waar de bijbel het over had betekend. Ik vroeg het thuis, niemand wist het. Ik mailde naar Arie Boomsma (toen werkte hij nog niet voor de tv, of misschien al voor Veronica), hij heeft de vraag doorverwezen naar zijn Vader ds. Pieter Boomsma. Toen kwam hij met het antwoord in een preek die zondag waar ik was en in een mailtje naar me toe. Hij preekte toen over Gods luister dat de "Heerlijkheid van God" inhoud dat je vervullen kan. Met Gods luister werd Mozus vervuld, maar het ebte weg en daarom bedekte hij zijn gezicht, toen hij het gouden beeld zag wat het volk aanbad. De glans verdween van zijn gezicht.

quote:

Ik denk dat je God niet begrijpt en Jezus niet en de Geest ook nooit zult begrijpen totdat Hij wederkomt.
Kennis is wat anders dan weten immers?

Nooit helemaal begrijpen inderdaad tot Hij weer komt, maar ik had wel een beeld bij Jezus en de Vader, maar totaal niet bij de Heilige Geest. Ik weet nog dat ik er als tiener aan dacht vanwege wat ik van evangelischen hoorde over het toelaten van de Heilige Geest, maar ik kon het maar niet begrijpen.

Later heb ik door bijbellezen de conclusie getrokken dat de Heilige Geest de Geest van God was die Jezus vervulde, wat Hem ook tot God maakt en één met Hem maakt (ook dat begreep ik niet) en Die ook ons wil helpen.

quote:

Stephanie zal moeten ijken op haar eigen kennis en zijn kennis.
dat zal verschillen, net zoals man en vrouw verschillen.
Het evangelische geloof is anders dan het gereformeerde en dat zal ook zij moeten onderzoeken lijkt mij.
Nu ligt in alles de bal bij hem. Waarom niet bij haar???
Ik denk dat ze het ook onderzoekt, daarom is ze ook hier.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2010, 01:35:01 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: mei 08, 2010, 01:39:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 mei 2010 om 12:42:
De één noemt zich gereformeerd, de ander pinksters en weer een ander katholiek. Soms hebben we inderdaad niet door wat we eigenlijk zeggen :)
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2010, 01:39:33 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: mei 08, 2010, 01:54:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 mei 2010 om 13:39:
[...]

De één noemt zich gereformeerd, de ander pinksters en weer een ander katholiek. Soms hebben we inderdaad niet door wat we eigenlijk zeggen :)
Tja, begin bij de basis maar als de één daar al niet over wil praten dan stopt het vrij snel...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: mei 08, 2010, 05:34:42 pm »
Mee eens.

bloem

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: mei 08, 2010, 10:15:11 pm »
Ik kan Stephanie goed begrijpen,
ik ben zelf al 40 jaar gkv-er en mijn man ook,maar toch is er sinds vorig jaar bij mij iets verandert, ik noem het zelf bekering, en heb een vreselijke honger naar Gods woord, psalmen en gezangen en opwekkingsliederen raken me , soms kan ik niet meer alleen maar stil staan bij het zingen, mijn handen moéten gewoon meedoen om God te prijzen.
Mijn man ziet dit niet en kan er ook niet echt over praten, ik zie zijn geloof ook niet terug in zijn dagelijks leven.
Dit doet mij veel verdriet,
dus Stephanie, als iemand écht met zijn hart gelooft, moet je het kunnen zien aan de buitenkant, ik bedoel: je moet vruchten kunnen zien.
Je moet over dit onderwerp kunnen praten ,anders lijdt je een erg eenzaam leven als je straks getrouwd bent.
succes.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: mei 09, 2010, 04:54:33 pm »

quote:

bloem schreef op 08 mei 2010 om 22:15:
....dus Stephanie, als iemand écht met zijn hart gelooft, moet je het kunnen zien aan de buitenkant, ik bedoel: je moet vruchten kunnen zien.
Je moet over dit onderwerp kunnen praten ,anders lijdt je een erg eenzaam leven als je straks getrouwd bent.
succes.

Uiteraard, aan de vruchten herkent men de boom. Ook ieder mens is verschillend, in een huwelijk zijn en blijven man en vrouw verschillend, dus ook verschillende vruchten.
Lijkt mij van wel, dat je over je geloof wilt praten met je geliefde.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen