Auteur Topic: Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.  (gelezen 35770 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #165 Gepost op: mei 09, 2010, 07:48:07 pm »

quote:

bloem schreef op 08 mei 2010 om 22:15:
[...]
Mijn man ziet dit niet en kan er ook niet echt over praten, ik zie zijn geloof ook niet terug in zijn dagelijks leven.
Dit doet mij veel verdriet,
dus Stephanie, als iemand écht met zijn hart gelooft, moet je het kunnen zien aan de buitenkant, ik bedoel: je moet vruchten kunnen zien.
[...]
succes.
Misschien zie je niet de vruchten die jij wil zien. Houdt hij van je? Zorgt hij goed voor jullie gezin? Is hij behulpzaam naar jou en anderen? Sommige mensen praten nu eenmaal met hun handen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: mei 09, 2010, 11:54:01 pm »

quote:

dingo schreef op 09 mei 2010 om 19:48:
[...]

Misschien zie je niet de vruchten die jij wil zien. Houdt hij van je? Zorgt hij goed voor jullie gezin? Is hij behulpzaam naar jou en anderen? Sommige mensen praten nu eenmaal met hun handen.
...dan zie je het geloof terug in het dagelijks leven lijkt me. bloem gaf aan dat dat niet het geval was.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: mei 10, 2010, 01:25:30 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 mei 2010 om 23:54:
[...]

...dan zie je het geloof terug in het dagelijks leven lijkt me. bloem gaf aan dat dat niet het geval was.

Ja oké. Maar om dit preciezer te duiden zou je wat meer moeten weten. Bloem lijkt me dus echt iemand om het geloof op extraverte manier te beleven. Het kan op zich best zo zijn dat haar man wel zorgzaam is en een trouw gelovige maar dat erover praten -- laat staan uitbundigheden -- hem toch niet liggen.
Bloem wil praten over het geloof; haar man kan dat niet zo, en hij lijkt als ik het goed lees ook nauwelijks te merken dat zijn vrouw eigenlijk wel lijdt eronder dat ze haar volheid van beleving niet in gesprekken kan uitwisselen met hem.
Dat is toch erg jammer.
Terecht zegt ze tegen Stephanie dat ze met haar vriend over dit onderwerp moet kunnen praten; dat Stephanie anders een erg eenzaam leven zal hebben als ze straks getrouwd is.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: mei 10, 2010, 08:22:24 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 mei 2010 om 23:54:
[...]

Ik vind het te kort door de bocht.
Ten eerste kan er tijd over heen gaan voor je zover gegroeid bent in je geloof dat de vrucht zichtbaar wordt. Ten tweede kan het imho prima zo zijn dat de vrucht door anderen niet herkend wordt. Ten derde bewerkt de Geest de vrucht, en niet de gelovige. Vruchtdragen is imho geen keuze, het is iets dat je overkomt. Ten vierde: de vrucht van de Geest bestaat eerder uit een serie karaktertrekken dan uit een serie daden. Imho dus niet uit 'handen in de lucht' en 'veel praten over God' (Galaten 5:22).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: mei 10, 2010, 10:51:23 am »

quote:

elle schreef op 10 mei 2010 om 08:22:
[...]
de vrucht van de Geest bestaat eerder uit een serie karaktertrekken dan uit een serie daden. Imho dus niet uit 'handen in de lucht' en 'veel praten over God' (Galaten 5:22).
d:)b

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: mei 10, 2010, 10:46:59 pm »
De passie van ons geloof kunnen we in principe niet met elkaar delen. Dat is wel lastig. Soms wil het wel eens tussendoor dat er geen frustratie ontstaat. Maar we gaan nooit echt diep.
Wat bij mijzelf ligt kan ik zelf veranderen. Wat bij hem ligt natuurlijk niet. Ik ben wel bereid om met hem mee naar de kerk te gaan om en om maar ik zou nooit altijd naar de gereformeerde kerk kunnen. Daar kan ik mijn ei niet in kwijt om het zo maar te zeggen.
Het is voor mij van groot belang WAT hij doet. Als je gelooft moet je toch ook de vruchten kunnen zien?
Anders is je geloof toch dood volgens de bijbel?
Hoe mijn vriend er in staat...
Hij wil wel belijdenis doen om ja te zeggen maar ik vraag me af hoe belangrijk hij het vindt. Heb het idee dat het voor hem er bij hoort. Hij zegt dat hij er klaar voor is maar ik mis dat verlangen bij hem.
Snap wel dat het evangelische heel apart kan over komen voor iemand die gereformeerd is. Echt haast een cultuurshock. Andersom trouwens ook :)
Maar je verdiepen in elkaars opvattingen... is dat teveel gevraagd? Misschien wel. Ik weet het niet. Ik denk zelf van niet.

De Heilige Geest is vaak heel onbekend voor mensen. Wat Hij doet, Zijn taak, wat voor invloed Hij heeft etc.
Zou ook graag willen dat hij zou ervaren wat de Heilige Geest in zijn leven zou kunnen doen.
Hij heeft de Heilige Geest wel maar ik denk dat hij zich er niet door laat leiden...
Hij is wel heel behulpzaam naar vrienden, kennissen. Waar is de passie...
Je moet aan Gods hart zijn om vrucht te kunnen dragen.
Je vruchten groeien doordat God je voedt. Het is niet iets wat je zelf kunt forceren. Je kunt er wel voor kiezen om bij God te zijn.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: mei 11, 2010, 10:21:25 am »
Citaat
Stephanie19 schreef op 10 mei 2010 om 22:46:

quote:

Maar je verdiepen in elkaars opvattingen... is dat teveel gevraagd? Misschien wel. Ik weet het niet. Ik denk zelf van niet.

Daar komt het wel op aan in een relatie. Als dat te veel gevraagd, is dan kan je de relatie ook wel vergeten. Ik vond het wel mooi om te lezen dat je je afvraagt waarom belijdenis doen zo belangrijk is voor hem.

quote:

De Heilige Geest is vaak heel onbekend voor mensen. Wat Hij doet, Zijn taak, wat voor invloed Hij heeft etc.
Fijn om te lzen dat je hem dat gunt. Ook hier geldt , een kwestie van groei, zoals elle al schrij n.a.v. de vrucht van de Geest.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

bloem

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: mei 11, 2010, 12:46:17 pm »

quote:

Trajecto schreef op 10 mei 2010 om 01:25:
[...]

Ja oké. Maar om dit preciezer te duiden zou je wat meer moeten weten. Bloem lijkt me dus echt iemand om het geloof op extraverte manier te beleven. Het kan op zich best zo zijn dat haar man wel zorgzaam is en een trouw gelovige maar dat erover praten -- laat staan uitbundigheden -- hem toch niet liggen.
Bloem wil praten over het geloof; haar man kan dat niet zo, en hij lijkt als ik het goed lees ook nauwelijks te merken dat zijn vrouw eigenlijk wel lijdt eronder dat ze haar volheid van beleving niet in gesprekken kan uitwisselen met hem.
Dat is toch erg jammer.
Terecht zegt ze tegen Stephanie dat ze met haar vriend over dit onderwerp moet kunnen praten; dat Stephanie anders een erg eenzaam leven zal hebben als ze straks getrouwd is.
Eigenlijk ben ík degene die introvert is en mijn man de extraverte, hij weet altijd wel ergens over te praten, alleen niet over het geloof,
gister nog had hij een heel gesprek in de auto met een collega, die vroeg of hij ook geloofde, ja ik geloof en ga naar de kerk. Verder ging het gesprek niet. Ik zei, dat dit toch de ideale gelegenheid was om over Jezus te vertellen ? Ja misschien wel, maar ik kan het gewoon niet, zei hij.
Ja, sorry hoor, wat vind je dan belangrijk in dit leven ? denk ik dan.
Maar ik hoop dat hij ook echt vervúld word met de Heilige Geest, dat hij eens écht aangeraakt wordt,
Het doet hem allemaal zo weinig, terwijl ik soms momenten heb dat ik wel kan jánken omwat Jezus allemaal voor ons over heb gehad.
maar ik blijf bidden !
ook voor jou Stephanie ! en voor je vriend off course

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: mei 11, 2010, 05:41:43 pm »

quote:

bloem schreef op 11 mei 2010 om 12:46:
[...]
...gister nog had hij een heel gesprek in de auto met een collega, die vroeg of hij ook geloofde, ja ik geloof en ga naar de kerk. Verder ging het gesprek niet. Ik zei, dat dit toch de ideale gelegenheid was om over Jezus te vertellen ? Ja misschien wel, maar ik kan het gewoon niet, zei hij.
Ja, sorry hoor, wat vind je dan belangrijk in dit leven ? denk ik dan.
Maar ik hoop dat hij ook echt vervúld word met de Heilige Geest, dat hij eens écht aangeraakt wordt,
Het doet hem allemaal zo weinig, terwijl ik soms momenten heb dat ik wel kan jánken omwat Jezus allemaal voor ons over heb gehad.
maar ik blijf bidden !
ook voor jou Stephanie ! en voor je vriend off course

Dat vind ik dan wel een eerlijk antwoord van hm.  Ik wil ook zegggen da ttowen ik zelf beijdenis deed, ik wel geloofde dat Jezus voor ons gestorven was, maar dat voor mij niet had gehoeven. Ik vond het mezelf niet waard. hier werd ik me pas later van bewust.
Overigens wat is praten overgeloof eigenlijk. Is dat een mooie bijbelstudie houden, goed kunnen verwoorden wat god heeft gedaan, wat  ik zelf geloof? en als de daden, dan achtwerwege blijven, geloof zonder werken is toch een dood geloof.

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: mei 11, 2010, 08:05:21 pm »
Dank je bloem!
Ik probeer er telkens meer achter te komen wat hem nou beweegt om belijdenis te doen. Zelf heb ik nu (nog) het idee dat het er bij hoort. Vooral ook sinds dat een vriend van hem vroeg of hij ook belijdenis ging doen. Toen ging spontaan het knopje om en wilde hij ook. Opzich kan die keuze zo maken maar het kwam toch heel onverwacht voor mij omdat hij het eerst niet van plan was.
Toch vind ik het nog moeilijk om de balans te zoeken. Hij vindt het blijkbaar ontzettend moeilijk (vervelend ook wel) om er over te praten. 5 minuten is al haast teveel, maar misschien elke keer als we bij elkaar zijn een paar minuten en misschien dat het dan groeit...
Hebben jullie tips?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: mei 11, 2010, 08:12:50 pm »
Tips, nee, wat je zelf al schreef blijf dat doen. Ik bedoel, doe wat voor jou werkt, past in jullie relatie.

quote:

Stephanie19 schreef op 11 mei 2010 om 20:05:
....Ik probeer er telkens meer achter te komen wat hem nou beweegt om belijdenis te doen. 5 minuten is al haast teveel, maar misschien elke keer als we bij elkaar zijn een paar minuten en misschien dat het dan groeit...
Hebben jullie tips?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2010, 08:35:50 pm door Antonius »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: mei 11, 2010, 08:31:07 pm »
Ik zou dat praten vooral achterwege laten. Als dat hem niet ligt, vooral niet doen. Hooguit zou ik tussen neus en lippen door vertellen wat voor tofs je nu weer overkomen is, en dat je God voor zoiets dankbaar bent. Beter kun je door je doen en laten getuigen van God.

Stephanie19: of hij gelooft, en dan kan hij daarvan belijdenis doen. Of hij gelooft niet, en is van plan een valse belijdenis af te leggen.
Jij stelt dat het eerste het geval is. Vertrouw dan op de Geest, en weet dat de vrucht vanzelf zal komen. Al is die volgens mij al best zichtbaar, als hij zo hulpvaardig is naar vrienden en kennissen.
Waar geloof blijft niet zonder werken/daden. Maar er staat niet dat die daden per direct zichtbaar zullen zijn. Eerst moet de Geest ruimte (en soms heel veel tijd) krijgen om een mens naar Gods beeld vormen. Dan komen de daden vanzelf.

Wat uit galaten 5:22 mis je het sterkst?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2010, 08:33:28 pm door elle »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: mei 12, 2010, 11:33:49 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 11 mei 2010 om 20:05:
Hij vindt het blijkbaar ontzettend moeilijk (vervelend ook wel) om er over te praten. 5 minuten is al haast teveel, maar misschien elke keer als we bij elkaar zijn een paar minuten en misschien dat het dan groeit...
Hebben jullie tips?
Dit lijkt me een zeker recept om de ergernis en irritatie in jullie relatie almaar te laten groeien. "Oh ... heb je haar weer met haar gezeur over die belijdenis!" Kun je ook geduld hebben met hem, en hem accepteren zoals hij is/denkt/gelooft? Dat lijkt me een veel gezonder recept voor een goede relatie!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: mei 12, 2010, 12:43:19 pm »

quote:

Trajecto schreef op 10 mei 2010 om 01:25:
[...]

quote:

elle schreef op 10 mei 2010 om 08:22:
[...]

Ik vind het te kort door de bocht.
Ten eerste kan er tijd over heen gaan voor je zover gegroeid bent in je geloof dat de vrucht zichtbaar wordt. Ten tweede kan het imho prima zo zijn dat de vrucht door anderen niet herkend wordt. Ten derde bewerkt de Geest de vrucht, en niet de gelovige. Vruchtdragen is imho geen keuze, het is iets dat je overkomt. Ten vierde: de vrucht van de Geest bestaat eerder uit een serie karaktertrekken dan uit een serie daden. Imho dus niet uit 'handen in de lucht' en 'veel praten over God' (Galaten 5:22).
Ik zie dan ook niet dat praten wordt bedoeld door bloem, ze heeft het over het terugzien van geloof in het dagelijks leven als vruchten....:

quote:

bloem
ik zie zijn geloof ook niet terug in zijn dagelijks leven.
Dit doet mij veel verdriet,
dus Stephanie, als iemand écht met zijn hart gelooft, moet je het kunnen zien aan de buitenkant, ik bedoel: je moet vruchten kunnen zien.
En die zijn ALTIJD!! herkenbaar, zeker voor een gelovige vriendin/echtgenote!
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: mei 12, 2010, 01:42:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 mei 2010 om 12:43:

En die zijn ALTIJD!! herkenbaar, zeker voor een gelovige vriendin/echtgenote!

Waar baseer je die uitspraak op?
Ik denk dat vrucht dragen vooral herkenbaar is door God en dat mensen blind kunnen zijn vanwege vooroordelen, verwachtingspatronen etc.

Een boom herkent men aan de vruchten. Draagt Stephanies vriend dan rotte vruchten? Daar hoor ik haar niet over. Zij ziet ook geen goede vruchten, maar spreekt wel van zijn inzet voor vrienden. Wie herkent dan de vrucht (niet)?

En als er nog geen vrucht is, dan hoor je te wachten tot het dat seizoen aanbreekt, lijkt me. Kan kennelijk soms 40 jaar duren.

Wanneer je je geloof belijdt, laat God jou niet los. Dat beloofde Hij al bij de doop, dat versterk je door de belijdenis. God gaat Zijn weg met zijn kinderen, of ze daarbij nu staan te popelen of niet.
't Zal evenwel niet altijd makkelijk zijn, dat geloof ik ook. Gods weg voert ook langs beproevingen. Jakobus 1: 2 Het moet u tot grote blijdschap stemmen, broeders en zusters, als u allerlei beproevingen ondergaat. 3 Want u weet: wanneer uw geloof op de proef wordt gesteld, leidt dat tot standvastigheid.
God heeft mijn lauwe geloof beproefd en me er destijds doorheen gesleept. Geloofde ik voordien? Jawel. Was dat ook 'aan de buitenkant zichtbaar'? Ik denk het niet. Was het dan onwaar geloof? Welnee. Waren er daden/vruchten? Jawel, zo nu en dan. Had het geholpen wanneer ik een vriend gehad zou hebben die steeds aan mijn kop zeurde over God? Ik vermoed van niet.