Auteur Topic: Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.  (gelezen 36187 keer)

vrolijke

• bekennende panthe├»st
    • Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #195 Gepost op: juli 26, 2010, 02:06:14 pm »

quote:

Allert schreef op 17 juni 2010 om 23:17:
hoe ik het vaak ziet is dat wij Als GKV geloven dat God ons all heeft aangenomen voor dat wij geboren zijn God heeft ons toen all uitgekozen daarom doen wij ook kinderdoop

het is dus niet zo dat wij all voor God gekozen hebben want dat kan een baby niet daarom doen wij eigenlijk belijdenis het is het antwoord op de doop dan zeggen we tegen God ik kies voor U en ik wil met U verder leven naar U wil

er is in mijn ogen daarom ook niet veel verkeerds aan de kinderdoop en de belijdenis

Ja zeker.
Kinderen worden ergens ingestopt, dat ze later weer alleen maar met moeite kunnen kwijtgeraken.
Dat is gewoon chantage. Mensen die zoiets doen, weten wel, dat mensen die zonder vooroordelen opgroeien, later wel voor andere overtuigingen kiezen.
Nog nooit gehoord van de 30-jarigen oorlog? Die is ontstaan, omdat in die tijd, de bevolking die religie had, die de voogd/koning/Hertog, of wie het er voor´t zeggen had, beleide.
Wil men hier weer naartoe?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: juli 26, 2010, 02:15:31 pm »
Neh vrolijke, het is God die kinderen ergens in stopt: in Zijn genade.
Dat jij dat niet kunt zien, is jou tot schade. Niet die kinderen.

Wat jij als kind hebt meegemaakt, lijkt me eerder de schuld van 'religieuzen' dan van God. Er is nl verschil tussen 'religieus/vroom doen en praten', en 'oprecht geloven'. Ik heb niet het idee dat je daar onderscheid in maakt. Overigens heb ik ook een hekel aan mensen die alleen religieus doen, zonder God te (willen) kennen. Die kunnen idd erg schadelijk zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

• bekennende panthe├»st
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: juli 26, 2010, 03:48:11 pm »

quote:

elle schreef op 26 juli 2010 om 14:15:
Neh vrolijke, het is God die kinderen ergens in stopt: in Zijn genade.
Dat jij dat niet kunt zien, is jou tot schade. Niet die kinderen.

Wat jij als kind hebt meegemaakt, lijkt me eerder de schuld van 'religieuzen' dan van God. Er is nl verschil tussen 'religieus/vroom doen en praten', en 'oprecht geloven'. Ik heb niet het idee dat je daar onderscheid in maakt. Overigens heb ik ook een hekel aan mensen die alleen religieus doen, zonder God te (willen) kennen. Die kunnen idd erg schadelijk zijn.

Dat ik dat net zo goed tegen een muur kan zeggen, had ik eigenlijk moeten weten.
Ik kan me gewoon niet voorstellen, dat julie net zo vrij en gelukkig bent zoals ik het nu de laatste jaren ben.
En als "oprecht geloven" ervan afhangt, dat je kinderen er in dwingt. Nou, dat mag ik toch betwijfelen hoor.
"Hij" zou ze toch de kans geven, als je ze vrij zou laten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: juli 26, 2010, 04:18:51 pm »
Zolang je zulke dingen roept, doe je anderen pijn.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: juli 26, 2010, 05:50:09 pm »

quote:

vrolijke schreef op 26 juli 2010 om 15:48:
[...]

Dat ik dat net zo goed tegen een muur kan zeggen, had ik eigenlijk moeten weten.
Ik kan me gewoon niet voorstellen, dat julie net zo vrij en gelukkig bent zoals ik het nu de laatste jaren ben.
En als "oprecht geloven" ervan afhangt, dat je kinderen er in dwingt. Nou, dat mag ik toch betwijfelen hoor.
"Hij" zou ze toch de kans geven, als je ze vrij zou laten.
We zouden een hele discussie kunnen vullen wat "vrijheid" is. En dan nog komen we er niet uit.
Wat jij vrijheid zult noemen zal ik waarschijnlijk "ongebondenheid" noemen.
Dat jij daar gelukkig mee bent kan voor jou heel reeel zijn maar voor mij weer wezensvreemd.

Als mensen al schade oplopen in een religie dan komt het door wat ik een "doorgeschoten religieus handelen" noem, noem het sektarisch of wat dan ook maar het is niet van God.
Mail me maar als je wat wilt weten

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #200 Gepost op: juli 26, 2010, 06:05:07 pm »

quote:

elle schreef op 26 juli 2010 om 16:18:
Zolang je zulke dingen roept, doe je anderen pijn.
Ik zou niet weten waarom Vrolijke's woorden iemand pijn zouden doen ... hooguit kan ik zeggen "ik zie het anders". Heb de indruk dat Vrolijke gewoon oprecht de dingen opschrijft zoals hij ze geloofd en ziet.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: juli 26, 2010, 06:40:32 pm »
Omdat hij willens en wetens 'oprecht geloven' en 'kinderen dwingen' gelijk schakelt, nadat ik heb aangegeven dat het zo simpel niet ligt. Omdat hij stelt dat geloven iets is waar je voor kiest, terwijl het God is die kiest. Omdat hij steeds voorbij gaat aan het verschil tussen 'goede daden uit geloof', en egocentrisch-handelen-met-een-religieus-sausje.
En ieder die daar iets tegen in brengt is een muur.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: juli 26, 2010, 09:52:38 pm »

quote:

elle schreef op 26 juli 2010 om 18:40:
Omdat hij willens en wetens 'oprecht geloven' en 'kinderen dwingen' gelijk schakelt, nadat ik heb aangegeven dat het zo simpel niet ligt. Omdat hij stelt dat geloven iets is waar je voor kiest, terwijl het God is die kiest. Omdat hij steeds voorbij gaat aan het verschil tussen 'goede daden uit geloof', en egocentrisch-handelen-met-een-religieus-sausje.
En ieder die daar iets tegen in brengt is een muur.

Los van of ik het hier wel of niet mee eens ben, waarom zou jou of iemand anders dat pijn doen? Het meest pijnlijke vind ik persoonlijk dat Vrolijke geen relatie heeft met God, niet omdat ik hem hiertoe zou willen dwingen alleen omdat ik hem gun dat hij het allermooiste en allerbeste, naar mijn geloof en overtuigingen mist. De laatste zin kan ik wel wat mee inkomen, zeggen dat je netzo goed tegen een muur kan praten in een gesprek is wel enigszins gespreksdodend.

Zie hier wel totaal verschillende achtergronden, een pantheist die niet geloofd in de bijbel en een gelovige (waarschijnlijk geboren in een bepaalde kerkcultuur) en overtuigd van bepaalde geloofstellingen. Dat is zo en zo al lastig discusieren, de een brengt in vanuit vaststaande overtuigingen en wil daar verder op in en de ander brengt in vanuit een levensovertuiging die geheel die vastaande geloofstellingen niet als vaststaand ziet. Kan  dan begrijpen dat van beide kanten het gevoel ontstaat dat er met de andere partij weinig te bereiken is, terwijl intenties van beide kanten oprecht zijn.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: juli 26, 2010, 10:12:43 pm »
Dat is dan weer goed gezegd.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: juli 28, 2010, 04:49:55 pm »
Modbreak:
Deel van de discussie is verplaatst naar Jezus is opgedragen! Kinderdoop vs opdragen.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2010, 04:53:45 pm door elle »