Auteur Topic: Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.  (gelezen 35199 keer)

Annet

• Bekijk profiel
Mijn vriend wil (helaas) belijdenis doen.
« Reactie #30 Gepost op: april 28, 2010, 02:26:05 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 14:21:
[...]

Die angst heb ik ook, maar komt dat doordat Jakobus het heeft geschreven of omdat ik de werken niet doe?
Ik zeg niet dat het een PERSOONLIJKE angst is toch?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 28, 2010, 02:32:40 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 14:21:
[...]

Die angst heb ik ook, maar komt dat doordat Jakobus het heeft geschreven of omdat ik de werken niet doe?
Piebe toch... Je laat voldoende sporen na op dit forum (en ongetwijfeld op andere) waarmee je je eigen ongelijk aantoont en laat zien dat je geloof NIET zonder uitwerking blijft....!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 28, 2010, 02:33:00 pm »
Hendrik-NG schreef op 28 april 2010 om 14:01:
    Wie stelt de norm dat een geloof "groot" hoort te zijn op het moment dat je je (beperkte) geloof belijdt?

Nou die norm zijn we hier met z'n allen toch behoorlijk aan het bepalen?

En natuurlijk is er een "gemiddelde leeftijd", namelijk de leeftijd dat een mens ZELF gaat nadenken over zijn/haar leven.
Dan is het toch niet vreemd of opvallend te noemen dat juist op die leeftijd EIGEN keuzes worden gemaakt? Dat is namelijk een ontwikkelingsproces die ieder mens doormaakt....Juist de leeftijd dat je eigen keuzes gaat maken leent zich er prima voor om dat ook op het gebied van je geloof te doen. Vandaar, dat de leeftijd waarop belijdenis wordt gedaan voor veel mensen gelijk is.
Toch, het geldt niet voor ieder mens, er zijn ook wel degelijk uitzonderingen.
Bovendien, belijdenis doe je niet 'zomaar', niet omdat je ouders het van je vragen, of omdat het 'sociaal wenselijk' is. Geen enkel mens doet om deze reden belijdenis, dat wil er bij mij gewoon niet in!

@Elle,

Je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen. Moet Stephanie eerst nog oppassen met een dergelijke relatie, nu ineens kun je niet beoordelen of de belijdenis van haar vriend wel of niet gegrond is. Dat is nogal een verschil lijkt me. Misschien had je je dat eerder kunnen afvragen, alvorens je die uitspraken zomaar doet?

Het is geen kwestie van doen alsof het niet gebeurd is........
Het gebeurt namelijk niet!
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 02:45:08 pm door elle »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 28, 2010, 02:40:06 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:33:
[...]
En natuurlijk is er een "gemiddelde leeftijd", namelijk de leeftijd dat een mens ZELF gaat nadenken over zijn/haar leven.
Dan is het toch niet vreemd of opvallend te noemen dat juist op die leeftijd EIGEN keuzes worden gemaakt?  Dat is namelijk een ontwikkelingsproces die ieder mens doormaakt....Juist de leeftijd dat je eigen keuzes gaat maken leent zich er prima voor om dat ook op het gebied van je geloof te doen. Vandaar, dat de leeftijd waarop belijdenis wordt gedaan voor veel mensen gelijk is.
Bovendien, belijdenis doe je niet 'zomaar', niet omdat je ouders het van je vragen, of omdat het 'sociaal wenselijk' is. Geen enkel mens doet om deze reden belijdenis, dat wil er bij mij gewoon niet in!

Niet iedereen denkt in dezelfde lijn, vrees ik...

Wat staat er bijvoorbeeld in het klassieke doopformulier (en vele moderne varianten)?

Vermaning aan de ouders en die mede ten Doop komen
Geliefden in den Heere Christus, gij hebt gehoord dat de Doop een ordening Gods is, om ons en ons zaad Zijn verbond te verzegelen; daarom moeten wij hem tot dat einde, en niet uit gewoonte of bijgelovigheid gebruiken. Opdat het dan openbaar worde dat gij alzo gezind zijt, zult gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden:  ...

Vanwaar de oproep om de doop niet te moeten verlangen "uit gewoonte of bijgelovigheid"??? Dat zal niet geweest zijn omdat men verwachte dat dit "nooit zou kunnen voorkomen"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 28, 2010, 02:44:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 april 2010 om 14:32:
[...]

Piebe toch... Je laat voldoende sporen na op dit forum (en ongetwijfeld op andere) waarmee je je eigen ongelijk aantoont en laat zien dat je geloof NIET zonder uitwerking blijft....!!!
Dank je wel! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 28, 2010, 02:46:05 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 14:26:
[...]

Ik zeg niet dat het een PERSOONLIJKE angst is toch?
Daarom had ik OOK maar even cursief gedaan. Gelukkig maar dat jij de werken wel doet, wat is dan je probleem met Jakobus?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 28, 2010, 02:47:50 pm »

quote:

@Elle,

Je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen. Moet Stephanie eerst nog oppassen met een dergelijke relatie, nu ineens kun je niet beoordelen of de belijdenis van haar vriend wel of niet gegrond is. Dat is nogal een verschil lijkt me. Misschien had je je dat eerder kunnen afvragen, alvorens je die uitspraken zomaar doet?

Nee hoor. Relaties waarbij geloof niet bespreekbaar is, om wat voor een reden dan ook, zijn wankel en vragen veel geduld en vertrouwen van degene bij wie dat zorgen baart.

quote:

Het is geen kwestie van doen alsof het niet gebeurd is........
Het gebeurt namelijk niet!
Droom lekker verder.

(En excuses @Annet: ipv je bericht te citeren heb ik 'wijzigen' gedrukt. Vandaar de mod-regel onder je bericht. Originele bericht is teruggeplaatst.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 28, 2010, 02:50:30 pm »

quote:

Dan is het toch niet vreemd of opvallend te noemen dat juist op die leeftijd EIGEN keuzes worden gemaakt? Dat is namelijk een ontwikkelingsproces die ieder mens doormaakt....Juist de leeftijd dat je eigen keuzes gaat maken leent zich er prima voor om dat ook op het gebied van je geloof te doen. Vandaar, dat de leeftijd waarop belijdenis wordt gedaan voor veel mensen gelijk is.

Ja en nee. Vanuit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de druk wel groot is om belijdenis te doen op je 18e. En stel je dat uit tot je 19e, dan komen er al wel fronsende wenkbrauwen, maar dat wordt nog geaccepteerd. Stel je het dan nog een jaar uit, dan beginnen toch wel de vragen te komen van nabije mensen. Dan moet je je toch wel heel goed kunnen verantwoorden waarom je géén belijdenis gaat doen. Ohnee, je wordt niet gedwongen om belijdenis te doen. Maar sociale druk is er wel degelijk.
't Is de wereld op z'n kop.
<><

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 28, 2010, 04:23:28 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 12:41:
[...]

Nou nu breekt m'n klomp, wat een bekrompen en bovendien lompe reactie!
Jij weet HELEMAAL niet waarom deze jongen belijdenis wil doen, in de verste verte weet jij dat niet, je kent hem neit.
Je hebt totaal geen idee wat hem innerlijk beweegt om belijdenis te doen, dus dergelijke uitspraken raken kant nog wal!
Bah, daar kan ik koud van worden, wie denken wij wel niet wie we zijn om te oordelen over de belijdenis van een ander?

Niks afwijken van de standaard gang van zaken, kom even zeg. Hoeveel jongeren doen er helemaal geen belijdenis?
Laten we ons daar druk over maken.

Dit hele stuk zit boordevol (voor) oordelen, waar je best even wat voorzichtiger mee mag zijn.
Jij weet helemaal niks van deze jongen, dus hou dat soort onzin alsjeblieft voor je!

@Annet,

Ken jij hem dan wel. OOk nu geld: perceptie ...> projectie.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 28, 2010, 04:29:54 pm »
Zelf vind ik het heel belangrijk om persoonlijk te bidden. Het onze Vader is ook prima. Jezus heeft het zelfs ingesteld, maar als je dat alleen maar bidt...
Dat komt op mij een beetje over als dat je elke dag tegen iemand precies dezelfde woorden zegt.
Ik weet dat het in de gkv anders gaat maar ik heb er erg veel moeite mee om er vrede mee te hebben.
Hij gaat dan nu belijdenis doen maar heeft nog niet eens het formulier erbij gepakt. Daar kan ik niet zo goed inkomen dat je de dingen niet goed wilt onderzoeken.
Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk om er met elkaar over te praten. Hij vindt dat moeilijk, heeft het nooit geleerd ook. Zijn ouders hebben daar nooit over gepraat en doen het eigenlijk nu ook maar sporadisch. Dus ik snap wel waar het vandaan komt, maar als je echt zou willen kun je veranderen toch?
Niet altijd kijken naar wat je zelf wil, maar naar Gods woord wat Hij van je verlangt? En nogmaals wil ik hier even kwijt dat ik niemand wil aanvallen o.i.d. wil alleen graag mijn verhaal kwijt.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 28, 2010, 04:39:19 pm »
He Stephanie,
Echt tof dat je onrustige gevoelens niet negeert, maar dat je op zoek gaat naar een antwoord.
Ik vroeg me alleen nog af hoe je vriend reageert over andere onderwerpen. Doet hij een opleiding? Is hij daarvoor wel geïnteresseerd? Wil hij het naadje van de kous weten? Wil hij alles uitgezocht hebben totdat er geen vragen meer zijn, of is het meer een nonchalant type? Met andere woorden: zit het ook niet een beetje in zijn karakter?  
Want zo komt het een beetje op mij over. En dat je dan ook nog vanuit je opvoeding niet hebt geleerd om te praten over gevoel/emotie/geloof (vink aan wat van toepassing is), dan is het natuurlijk extra moeilijk om het nu wel onder woorden te brengen. Zeker als jij daar wel op aandringt.
Hoewel ik jouw kant ook wel begrijp, want hoe frustrerend kan het zijn als je geen grip krijgt op iemands beweegredenen? Of als je ziet dat het verkeerde beweegredenen zijn, maar daar niet toe doordringt?
Ik hoop echt dat jullie ontdekken of een belijdenis op z'n plek is (dus dat óf jij inziet dat hij wel oprecht gelooft, òf hij inziet wanneer een belijdenis terzake doet en daarin een wijze afweging kan maken).
<><

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 28, 2010, 04:42:23 pm »
Ik kan me overigens herinneren dat het de kerk/gemeente was die besliste of iemand klaar was om belijdenis te doen. Als deze jongeman dus denkt dat hij er klaar voor is en de kerk/gemeente vindt dat ook dan lijkt het me duidelijk.

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 28, 2010, 04:42:25 pm »
Ja inderdaad. Hij is autoverkoper nu 2 jaartjes. Het zit ook wel in zijn karakter dat hij niet alles precies wil uitzoeken. Ik kan het dan vaak heel dubbel zien. Aan de ene kant zit het niet in zijn karakter, dus kan ik het toch ook niet vragen van hem?
Aan de andere kant... Waar het hart vol van is...

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 28, 2010, 04:43:02 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 28 april 2010 om 16:29:
...Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk om er met elkaar over te praten. Hij vindt dat moeilijk, heeft het nooit geleerd ook. Zijn ouders hebben daar nooit over gepraat en doen het eigenlijk nu ook maar sporadisch. Dus ik snap wel waar het vandaan komt, maar als je echt zou willen kun je veranderen toch?....

Aha, lijkt mij goed om te onthouden. ik bedoel gen excuus om niet te  onderzoeken, dit is dus iets wat nieuw is voor hem.
uit andere reactie maak ik op dat het onder G-refo's minder gebruikelijk is om over geloof te praten.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 28, 2010, 04:54:06 pm »

quote:

Antonius schreef op 28 april 2010 om 16:23:
[...]

@Annet,

Ken jij hem dan wel. OOk nu geld: perceptie ...> projectie.

Ja zeg, deze jongen maakt de beslissing helemaal ZELF!
dan hoef ik hem toch niet te kennen om daar een oordeel over te vellen?