Auteur Topic: mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen  (gelezen 3640 keer)

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Gepost op: april 28, 2010, 04:28:38 pm »
In dit topic, stelt Annet in haar reactie dat de reactie van een ander boordevol (voor)oordelen zit.

Toen ik dat las , brak ook mijn klomp, want ook de onderstaande reactie is naar mijn mening een oordeel. Ik had het respectvoller gevonden Als zij aan Elle had gevraagd hoe zij kan weten waarom de persoon in kwestie belijdenis wil doen.

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 12:41:
[...]


Nou nu breekt m'n klomp, wat een bekrompen en bovendien lompe reactie!
Jij weet HELEMAAL niet waarom deze jongen belijdenis wil doen, in de verste verte weet jij dat niet, je kent hem neit.
Je hebt totaal geen idee wat hem innerlijk beweegt om belijdenis te doen, dus dergelijke uitspraken raken kant nog wal!
Bah, daar kan ik koud van worden, wie denken wij wel niet wie we zijn om te oordelen over de belijdenis van een ander?

Niks afwijken van de standaard gang van zaken, kom even zeg. Hoeveel jongeren doen er helemaal geen belijdenis?
Laten we ons daar druk over maken.

Dit hele stuk zit boordevol (voor) oordelen, waar je best even wat voorzichtiger mee mag zijn.
Jij weet helemaal niks van deze jongen, dus hou dat soort onzin alsjeblieft voor je!
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 04:32:52 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2010, 04:53:11 pm »
Ik waardeer in Annet haar directheid... Komt ze ECHT uit Salland??? Daar breek nou MIJN klomp... (over vooroordelen gesproken... ;) )
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2010, 06:31:48 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 april 2010 om 16:53:
Ik waardeer in Annet haar directheid... Komt ze ECHT uit Salland??? Daar breek nou MIJN klomp... (over vooroordelen gesproken... ;) )

Haha, ik weet niet precies hoe Sallanders zijn, maar misschien is Annet "import"(?).
Of anders wellicht de uitzondering die de regel bevestigt!
Ze is erg rechtstreeks en dat heeft voordelen, alhoewel ik in dit geval wel vind dat ze in haar post wel had kunnen betrekken dat Elle inmiddels al een vervolgpost had geschreven waarin ze de zaken wat bijstelde.
Elles eerste post was wat te snel gedaan en ook erg resoluut gesteld. In de vervolgpost nam ze het "Ik weet prima waarom hij belijdenis wil doen: omdat dat zo hoort." ook niet rechtstreeks terug.
Dat kritiseren kan natuurlijk wel, al zou ik het persoonlijk niet op de rechtstreekse manier van Annet gedaan zou hebben.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2010, 07:07:10 pm »
Annet's reactie bestaat toch uit louter meta-communicatie
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2010, 07:49:21 pm »

quote:

Antonius schreef op 28 april 2010 om 19:07:
Annet's reactie bestaat toch uit louter meta-communicatie


Ho stop hier!

Voordat je je gaat afgeven of mijn reactie al dan niet direct is, wil ik graag dat je nu ook inhoudelijk blijft.
Ik oordeel niet meer of minder dan anderen, laat dat duidelijk zijn!

Ik vind het bekrompen om hier normen te gaan stellen over het al dan niet doen van belijdenis, nogmaal: dat is ieders persoonlijke keuze!
Ik val er dan ook over wanneer mensen menen te moeten vertellen wanneer een ander dat wel of niet mag/kan doen.

Bovendien Antonius heb ik Elle gevraag hoe zij denkt te weten waarom de persoon in kwestie belijdenis wil doen. Daar heb ik geen antwoord op gekregen.
Het blijven bij gedachten en met die gedachten kan ik niks! Ik denk ook wel eens wat.....

Bovendien heb ik ook gesproken over Elle haar tweede post, waarin ze zaken 'ineens' gaat bijstellen, maar in mijn beleving nog lang niet goed genoeg.
Nog steeds blijft ze van mening dat er hier om verkeerde redenen belijdenis wordt gedaan en dat is natuurlijk vreemd.

Dus, als daar nog eerst eens over wordt gesproken, dan kunnen we verder en anders stopt het wat mij betreft hier!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2010, 07:51:02 pm »
Dat is mijn derde post. ;)

Ik acht de kans klein dat het daar al stopt. Iets met laatste woord willen hebben. :+
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 07:52:13 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2010, 07:58:19 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 19:49:
[...]


Ik vind het bekrompen om hier normen te gaan stellen over het al dan niet doen van belijdenis, nogmaal: dat is ieders persoonlijke keuze!
......
Bovendien heb ik ook gesproken over Elle haar tweede post, waarin ze zaken 'ineens' gaat bijstellen, maar in mijn beleving nog lang niet goed genoeg.
Nog steeds blijft ze van mening dat er hier om verkeerde redenen belijdenis wordt gedaan en dat is natuurlijk vreemd.

Dus, als daar nog eerst eens over wordt gesproken, dan kunnen we verder en anders stopt het wat mij betreft hier!
Klopt het dat jij van mening bent dat Elle geen norm mag stellen over iemand anders en dat jij dat wel mag?
Jij bent het immers die van mening is dat Elle haar post in jouw beleving nog lang niet genoeg is bijgesteld.
Je lijkt hier met twee maten te meten.

Overigens geeft Elle zelf heel helder aan hoe zij tot haar standpunt komt.
Dat dit niet past binnen wat jij vindt en beleeft en meent doet niets af aan het standpunt van Elle toch?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2010, 07:58:44 pm »

quote:

elle schreef op 28 april 2010 om 19:51:
Dat is mijn derde post. ;)

Ik acht de kans klein dat het daar al stopt. Iets met laatste woord willen hebben. :+
offtopic:Ook iets met macht en blauwe kadertjes denk ik :Y)
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 07:59:04 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2010, 08:09:50 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 19:49:
Ik vind het bekrompen om hier normen te gaan stellen over het al dan niet doen van belijdenis, nogmaal: dat is ieders persoonlijke keuze!


Of het je 'persoonlijke keuze' is, is maar een mening. Als iemand openlijk ontkent dat Jezus uit de dood is opgestaan maar wel belijdenis wil doen, zullen velen hier daar ernstige moeite mee hebben (om een voorbeeld te geven).

Vind je het netjes om dan gelijk met veroordelende termen als 'bekrompen' te komen? Ik bedoel: de ander meent wat hij/zij schrijft serieus, als dat als 'bekrompen' wordt betiteld, denk je dat dat het gesprek echt helpt?

Wat zou je er van vinden als ik jouw post afdoe als 'bekrompen' of 'lomp'?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2010, 08:17:48 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 april 2010 om 20:09:
[...]


Of het je 'persoonlijke keuze' is, is maar een mening. Als iemand openlijk ontkent dat Jezus uit de dood is opgestaan maar wel belijdenis wil doen, zullen velen hier daar ernstige moeite mee hebben (om een voorbeeld te geven).

Vind je het netjes om dan gelijk met veroordelende termen als 'bekrompen' te komen? Ik bedoel: de ander meent wat hij/zij schrijft serieus, als dat als 'bekrompen' wordt betiteld, denk je dat dat het gesprek echt helpt?

Wat zou je er van vinden als ik jouw post afdoe als 'bekrompen' of 'lomp'?


Dat is je goed recht, als jij dat vindt, mag je dat stellen. Punt! Ik lig er geen seconde wakker van!

Als iemand belijdenis wil doen, dat hebben wij ons daar niet mee te bemoeien, zeker niet wanneer het iemands eigen keuze is! Wie zijn wij om daar over te oordelen?

Misschien zijn mijn "veroordelende termen" wat ongelukkig gekozen, maar ik moest het toch een klein beetje kracht bij zetten.  

Als velen moeite hebben met de keuze voor belijdenis van iemand, dan is dat het probleem van 'velen' en niet van die ene persoon die kiest voor belijdenis.
Laat een ieder daar vrij in, zonder te oordelen!

Wij gaan van allerlei normen opstellen zoals WIJ het graag willen zien, maar dat is geheel ongepast! Die normen hoeven wij niet te stellen, het zit namelijk binnenin een persoon en daar kunnen wij niet zomaar inkijken.

Dus ik zou zeggen: "als iedereen aan zichzelf denkt, dan wordt er aan iedereen gedacht"

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2010, 08:39:36 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 20:17:
Dat is je goed recht, als jij dat vindt, mag je dat stellen. Punt! Ik lig er geen seconde wakker van!


Mooi. Denk je dat iedereen er zo mee om gaat?

quote:

Misschien zijn mijn "veroordelende termen" wat ongelukkig gekozen, maar ik moest het toch een klein beetje kracht bij zetten.


Geloof me, zonder die termen is je punt ook heel duidelijk... :)

quote:

Wij gaan van allerlei normen opstellen zoals WIJ het graag willen zien, maar dat is geheel ongepast!
Tip: als je zegt: 'dat vind ik ongepast' ipv 'dat IS geheel ongepast' komt dat heel wat prettiger over in een discussie. Het gaat tenslotte over meningen, niet over feiten!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2010, 09:14:34 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 april 2010 om 20:39:
[...]


Mooi. Denk je dat iedereen er zo mee om gaat?


[...]

Zeg jij hoeft me even niet te gaan vertellen wat ik wel en niet zeggen kan/moet, dat is niet jouw taak!
Dat belerende gedoe, daar hou ik niet zo van!
Zorg maar dat je het zelf volgens de regeltjes doet, dan heb je werk genoeg!


Geloof me, zonder die termen is je punt ook heel duidelijk... :)


[...]


Tip: als je zegt: 'dat vind ik ongepast' ipv 'dat IS geheel ongepast' komt dat heel wat prettiger over in een discussie. Het gaat tenslotte over meningen, niet over feiten!

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2010, 09:15:10 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 april 2010 om 20:39:
[...]


Mooi. Denk je dat iedereen er zo mee om gaat?


[...]


Geloof me, zonder die termen is je punt ook heel duidelijk... :)


[...]


Tip: als je zegt: 'dat vind ik ongepast' ipv 'dat IS geheel ongepast' komt dat heel wat prettiger over in een discussie. Het gaat tenslotte over meningen, niet over feiten!



Nog een keer en nu goed:
Zeg jij hoeft me even niet te gaan vertellen wat ik wel en niet zeggen kan/moet, dat is niet jouw taak!
Dat belerende gedoe, daar hou ik niet zo van!
Zorg maar dat je het zelf volgens de regeltjes doet, dan heb je werk genoeg!

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #13 Gepost op: april 28, 2010, 09:24:29 pm »

quote:

Annet schreef op 28 april 2010 om 20:17:
[...]

Dat is je goed recht, als jij dat vindt, mag je dat stellen. Punt! Ik lig er geen seconde wakker van!
Eigenaardig! Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden wanneer iemand mij als bekrompen of lomp zou zien.

quote:

Als iemand belijdenis wil doen, dat hebben wij ons daar niet mee te bemoeien, zeker niet wanneer het iemands eigen keuze is! Wie zijn wij om daar over te oordelen?

Desgevraagd kunnen we onze gedachten erover toch wel vertellen vind ik en ook als zo'n vraag van de vriendin van degene komt zoals in het geval van het topic kunnen we toch wel méér zeggen dan dat het de keuze van haar vriend is (al is dat op zich waar)?
En ook kunnen we ons afvragen in hoeverre het iemands eigen keuze voor het belijdenis-doen is of meer de keuze voor het voldoen aan verwachtingen van familie, vrienden, etc.
In het geval waarover het gaat kunnen we onze gedachten daarover toch hier in het topic mededelen? Het topic is toch in feite geopend voor dat soort gedachtenuitwisseling?

quote:

Misschien zijn mijn "veroordelende termen" wat ongelukkig gekozen, maar ik moest het toch een klein beetje kracht bij zetten.
Oké

quote:

Als velen moeite hebben met de keuze voor belijdenis van iemand, dan is dat het probleem van 'velen' en niet van die ene persoon die kiest voor belijdenis.
Laat een ieder daar vrij in, zonder te oordelen!
Niet meteen (ver)oordelen, nee. Maar (mee)denken en een hint hier of daar is niet verkeerd. Dus laten we proberen het zo te doen.

quote:

Wij gaan van allerlei normen opstellen zoals WIJ het graag willen zien, maar dat is geheel ongepast! Die normen hoeven wij niet te stellen, het zit namelijk binnenin een persoon en daar kunnen wij niet zomaar inkijken.
Klopt wel ja. We staan te snel klaar met onze mening.

quote:

Dus ik zou zeggen: "als iedereen aan zichzelf denkt, dan wordt er aan iedereen gedacht"
Inderdaad. ;)

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #14 Gepost op: april 28, 2010, 09:33:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 april 2010 om 21:24:
[...]
Eigenaardig! Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden wanneer iemand mij als bekrompen of lomp zou zien.

[...]
 
Desgevraagd kunnen we onze gedachten erover toch wel vertellen vind ik en ook als zo'n vraag van de vriendin van degene komt zoals in het geval van het topic kunnen we toch wel méér zeggen dan dat het de keuze van haar vriend is (al is dat op zich waar)?
En ook kunnen we ons afvragen in hoeverre het iemands eigen keuze voor het belijdenis-doen is of meer de keuze voor het voldoen aan verwachtingen van familie, vrienden, etc.
In het geval waarover het gaat kunnen we onze gedachten daarover toch hier in het topic mededelen? Het topic is toch in feite geopend voor dat soort gedachtenuitwisseling?

[...]

Oké

[...]

Niet meteen (ver)oordelen, nee. Maar (mee)denken en een hint hier of daar is niet verkeerd. Dus laten we proberen het zo te doen.

[...]

Klopt wel ja. We staan te snel klaar met onze mening.

[...]

Inderdaad. ;)


Ja wat is nu eigenlijk je punt?
Je schrijft van alles, maar zegt helemaal niets, beetje jammer!

Er is niks mis mee om onze gedachten te laten gaan over vormen van belijdenis en de gedachten daarover, maar de reacties schieten gewoon wat door.
Daar val ik dan over. Als de topic opener min of meer al wordt gezegd dat het 'foute' boel is dan heb ik daar zo mijn bedenkingen over.
Hoe kunnen we dat nu toch zeggen wanneer we helemaal deze jongen niet kennen, laat staan dat we weten wat hem innerlijk beweegt.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
mijn vriend wil (helaas) belijdenisdoen
« Reactie #15 Gepost op: april 28, 2010, 10:06:46 pm »
Modbreak:
Dicht.