Auteur Topic: Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016  (gelezen 11790 keer)

webredacteurMO

• Redactie GKV.nl
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Gepost op: mei 18, 2010, 09:37:53 am »
Ds. H. Hoksbergen (GKv Spakenburg-Zuid) zou kerkelijke eenheid met de NGK het liefst nog voor 2010 tot stand zien komen. Want, zo vraagt hij zich af: 'Hoeveel tijd zal God nog geven? Tot die grote dag, dat Christus terugkomt op de wolken van de hemel en ons allen roept voor zijn troon?'

http://www.gkv.nl/styleit/860/
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2010, 09:58:22 am door Pooh »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2010, 09:41:14 am »

quote:

webredacteurMO schreef op 18 mei 2010 om 09:37:
Ds. H. Hoksbergen (GKv Spakenburg-Zuid) zou kerkelijke eenheid met de NGK het liefst nog voor 2010 tot stand zien komen. Want, zo vraagt hij zich af: 'Hoeveel tijd zal God nog geven? Tot die grote dag, dat Christus terugkomt op de wolken van de hemel en ons allen roept voor zijn troon?'
En het mooie is dat we in Christus zelfs al lang een ZIJN, zelfs al voor 2010... ;)

Laten we ons daar dan ook maar snel naar gaan gedragen....!!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2010, 11:36:33 am »
Die verscheidenheid an sich is denk ik niet erg, hoe we er mee omgaan daarentegen denk ik wel. Wanneer zien we eens in dat het heel goed mogelijk is om 1 te zijn in verscheidenheid. Als voetbalteam wil je niet 11 spitsen, 11 keepers of 11 middenvelders.
Het is wel erg op het moment dat ze in beide kerk met mond en hart beleiden dat God hun vader is en Jezus hun verlosser maar dat men onderling al moeite heeft het gesprek aan te gaan. Dat men zich laatdunkend uit laat over elkaar. Let wel, als dat gebeurt. Men zou misschien vaker inhoudelijk het gesprek aan moeten gaan met elkaar met als vertrekpunt dat beiden Christus (h)erkennen als hun verlosser.

Just my 2 cents
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2010, 05:41:58 pm »

quote:

Als mijn broeders en zusters van de NGK bij mij om de hoek Avondmaal vieren, word ik geacht daaraan niet deel te nemen. En omgekeerd is het hetzelfde. Ik vind dat niet meer te verdragen. Want hoe moet dat straks? Als wij samen zitten aan die ene tafel, op de bruiloft van het lam?

Eenzelfde redenatie kun je ook ophouden voor de evangelische gemeente om de hoek. Je moet toch wel erg veel ballen hebben om te zeggen dat die niet aan die 'ene tafel' zitten...

Als je dit argument serieus neemt zijn er volgens mij maar 3 reacties mogelijk:
Optie 1: Met iedereen samengaan die ook aan die 'ene tafel' zitten; dus ook de evangelischen.
Optie 2: Niet samengaan met iedereen die aan die 'ene tafel' zitten, maar elkaar wel erkennen als broers en zussen. Dus veel minder denken in termen van 'landelijk verband' maar meer in termen van 'lokale kerk' die samenwerkt met andere 'lokale kerken'.
Optie 3: Met helemaal niemand samengaan, omdat je de verschillen belangrijker vindt.

Je kunt niet samengaan met de NGK omdat ze nu eenmaal óók aan de 'ene tafel' zitten, en dan de evangelische gemeente om de hoek keihard negeren.

Persoonlijk vind ik optie 2 veruit het beste, en kan in de praktijk ook prima werken. Ik zie het veel om mij heen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2010, 10:18:20 pm »
Onmogelijk mi obv de huidige standpunten en een tijdsbalk hanteren en gaan drukken werkt sowieso niet.

Onzinnig om zo via het ND elkaar in de haren te vliegen en iedere keer een andere persoon aan het woord te laten !

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2010, 12:38:59 am »

quote:

rtfm08 schreef op 19 mei 2010 om 22:18:
Onzinnig om zo via het ND elkaar in de haren te vliegen en iedere keer een andere persoon aan het woord te laten !
offtopic:Nog onzinniger is het om daar hier een uitspraak over te doen, stuur een ingezonden naar het nd zou ik zeggen :)
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2010, 11:12:06 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 mei 2010 om 00:38:
[...]
offtopic:Nog onzinniger is het om daar hier een uitspraak over te doen, stuur een ingezonden naar het nd zou ik zeggen :)
Dat valt wel mee als het om die onzinnigheid gaat want het is allemaal aan elkaar gelieerd. :P

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2010, 03:56:50 am »
Kerkelijke éénheid is niet afhankelijk van een oecumene tussen kerken, maar je persoonlijke relatie met Christus, in je hart = denken en handelen in relatie tot het voorbeeld van Christus. Gemeenschappen zullen het nooit eens worden, dan door geweld en kracht. Gedwongen samenwerking is ook geen voorbeeld van Christus. Het volk van de Allerhoogste is een Overblijfsel uit alle taal, stam, natie en volk.
Oecumene in de wereld kan alleen plaats vinden als we één van geest zijn onder het gezag en in het raamwerk van een werelds-religieus macht, die een overkoepelende vertegenwoordiger is van alle religies.
In dat geval spreekt de Bijbel over een "hoer" een onreine vrouw die geboden en wetten van de Allerhoogste tot wetten en geboden van mensen heeft gemaakt. Dus dominee Hoksbergen geeft hier (met respect) een heel onjuist voorbeeld van éénheid in Geest onder Christus.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2010, 08:47:03 am »

quote:

kerklid00 schreef op 25 mei 2010 om 03:56:
Kerkelijke éénheid is niet afhankelijk van een oecumene tussen kerken, maar je persoonlijke relatie met Christus, in je hart = denken en handelen in relatie tot het voorbeeld van Christus. Gemeenschappen zullen het nooit eens worden, dan door geweld en kracht. Gedwongen samenwerking is ook geen voorbeeld van Christus. Het volk van de Allerhoogste is een Overblijfsel uit alle taal, stam, natie en volk.
Oecumene in de wereld kan alleen plaats vinden als we één van geest zijn onder het gezag en in het raamwerk van een werelds-religieus macht, die een overkoepelende vertegenwoordiger is van alle religies.
In dat geval spreekt de Bijbel over een "hoer" een onreine vrouw die geboden en wetten van de Allerhoogste tot wetten en geboden van mensen heeft gemaakt. Dus dominee Hoksbergen geeft hier (met respect) een heel onjuist voorbeeld van éénheid in Geest onder Christus
.
Dan plaats je de eenheid tussen GKV en NGK wel HEEL erg in de verdachtenhoek!!! En bovendien is je uitspraak ook volledig onjuist. Wie zegt dat ds. Hoksbergen ook andere religies op het oog had met zijn oproep tot eenheid...??? Bovendien: oecomene in de wereld kan OOK plaatsvinden onder het gezag van Christus zelf... Sterker nog: dit is een opdracht van Hem!!!

1 Joh 3:18 Kinderen, we moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden. 19 Dan weten we dat we voortkomen uit de waarheid en kunnen we met een gerust hart voor God staan. 20 En zelfs als ons hart ons aanklaagt: God is groter dan ons hart, hij weet alles. 21 Geliefde broeders en zusters, als ons hart ons niet aanklaagt, kunnen we ons vol vertrouwen tot God wenden 22 en ontvangen we van hem wat we maar vragen, omdat we ons aan zijn geboden houden en doen wat hij wil. 23 Dit is zijn gebod: dat we geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkaar liefhebben, zoals hij ons heeft opgedragen. 24 Wie zich aan zijn geboden houdt blijft in God, en God blijft in hem. Dat hij in ons blijft, weten we door de Geest die hij ons heeft gegeven.

En dit is slechts 1 voorbeeld van een oproep/opdracht tot eenheid. Denk b.v. ook eens aan 1 Kor 12...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2010, 08:39:04 pm »
Hallo hendirk-NG

Met respect, lees eens wat de Bijbel leert over:

1 Joh 3:18 Kinderen, we moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden. 19 Dan weten we dat we voortkomen uit de waarheid en kunnen we met een gerust hart voor God staan. 20 En zelfs als ons hart ons aanklaagt: God is groter dan ons hart, hij weet alles. 21 Geliefde broeders en zusters, als ons hart ons niet aanklaagt, kunnen we ons vol vertrouwen tot God wenden 22 en ontvangen we van hem wat we maar vragen, omdat we ons aan zijn geboden houden en doen wat hij wil. 23 Dit is zijn gebod: dat we geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkaar liefhebben, zoals hij ons heeft opgedragen. 24 Wie zich aan zijn geboden houdt blijft in God, en God blijft in hem. Dat hij in ons blijft, weten we door de Geest die hij ons heeft gegeven.

Kijk eens wat een voorbeeld u mij voorhoudt. De liefde waarover hier gesproken wordt is de liefde tot Jezus, Hij is immers de Waarheid. Oecumene is geen éénheid onder Christus. Christus spreekt over een Rijk dat niet van deze aarde is. Geloof is= het getuigenis in Christus en het onderhouden van -alle-  woorden (decaloog), Bovendien, leert vers 23 nu juist datgene waar het in de door u aangehaalde Bijbelpassages aanhaalt om gaat.
Vers 24 versterkt dat karakter nog meer, door er op te wijzen dat indien de trouwe volgeling van Christus -ook- de decaloog onderhoud, er zeker kan van zijn dat de Allerhoogste, onze Vader en die van Christus, in Geest, in ons blijft. De decaloog begrijpen en onderhouden, betekent dus dat het hier om Geestelijk aspect gaat, dat duidelijk wordt door de werking van de Heilige Geest van God. Wel nu, om dan maar direct met de deur in huis te vallen; De zondag is geen Bijbelse rustdag, noch voorgehouden door Christus, nog deel van de decaloog. Het 4e gebod verwijst naar de Sabbatdag, de 7e dag, die door de Hemelse Vader is gezegend en geheiligd. Wie nu één der woorden overtreed, overtreedt ze allen. Okay! Onze opdracht is derhalve niet menselijk-kerkelijke organisaties bijeen te brengen in deze wereld, onder "valse vlag" dus, maar mensen uit alle taal, stam, natie of volk, tot volgelingen van Christus te maken. En dat beperkt zich niet tot het samenbrengen van twee kerkelijke organisaties, want dat is mensenwerk, maar het getuigenis van Christus zijn en de geboden onderhouden. Zij heeft bovendien de Gave der profetie (Openbaring 12:17 en 19:10)

"Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliets omwille van Mij en het evangelie, zal het behouden. Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er zijn leven bij inschiet? Wat zou een mens niet over hebben voor zijn leven? (Marcus 8:35-37)

De éénheid waar in 1 Korinthiers over gesproken wordt in de gemeenten en tijdens de eredienst, gaat hier over de betrokkenheid tot de Heilige Geest in Christus, niet in een oecumene, zoals de wereld voorstaat. Bovendien is het zo dat de  de wederkomst van Christus niet afhankelijk is van kerken als gemeenschapen, maar individuele harten die terug keer naar de oorsprong van het Evangelie en de éénheid in Christus trachten te begrijpen en na te leven. Dat zijn de ware Vruchten van de Geest.
En nu we het dan toch hebben over de Liefde, wel wat is het grootste gebod:
En Jezus antwoordde: Heb de Heer, uw God, lief met uw gehele hart en met uw gehele ziel en met heel uw verstand (Mattheus 22:37-39) Dat is het eerste en grootste gebod. Hier wordt over Jezus gesproken, daar het met klkeine letter geschreven wordt. Jezus is immers ons voorbeeld en Degene die zich offerde voor ons.
En nu we het dan over die meest belangrijke liefde hebben: De Sabbat van het 4e gebod van de decaoog van de Hemelse Vader en Christus is deel van het oordeel. Daarnaast gedenkt die geheiligde dag ook onze geestelijke rust in Christus. Herstel van de Sabbatswaarheid is deel van de boodschap voor de eindtijd. (Exodus 20:11 en Openbaring 14:7)
In deze wereld zal er nooit éénheid komen, ook niet binnen de kerken, alleen door wettelijke dwang zal de wereld haar religieuze normen kunnen bepalen en vastleggen. Momenteel wordt er door Rome gewerkt aan een algemeen Kerkrecht. Verbaas u er niet over als de dag aanbreekt dat u de kansel in uw gemeente moet delen met religieuze leiders die van de oorsprong niet Christelijk zijn, noch waarlijk Christus belijden maar, volgens het menselijk denken vanuit een menselijke natuur ( naar de rede) bepalt wordt dat alle religieuze stromingen -uiteindelijk- dezelfde God aanbidden. En dat is onbijbels, want de Schrift leert duidelijk dat er een Overblijsel (van alle tijden) uitendelijk de Reine Vrouw zal zijn, de Bruid van Christus.

Wat zijn dan de kenmerken van dat Overblijfsel uit alle taal, natie, volk en stam:

Het Overblijfsel is trouw aan alle woorden van de decaloog (Openbaring 12:17, 14:12)
Het Overblijfsel heeft het getuigenis van Christus en de Gave der Profetie (Openbaring 12:17 en 19:10)
Christus roept het Overblijfsel op in een tijd van grote afvalligheid (Openbaring 18:1-4)
Dat laatste verwijst dus ook naar de Oecumene, dat een éénheid in de wereld voorstaat, dat door politiek-religieuse dwang tot stand zal komen en onder leiding van de Plaatsvervanger van Christus op aarde plaats vindt. (boek:The Keys of this Blood van Malachi Martiun Jezuit Kardinaal)

Het Avondmaal dat Christus hield, de avond voor zijn beschuldiging, berechtiging en kruisiging, was bedoelt om Zijn discipelen "één van Geest te maken". Ik ben sinds 1982 binnen een kerkelijke organisatie en heb, in die 28 jaar nergens zo'n grote verscheidenheid aan geloof ervaren, dan binnen die kerkgemeenschap. Zo heeft dus elk individu een persoonlijke relatie met Zijn Heer. Maar de vraag of men "trouw is aan de waarheid" durf ik niet te beantwoorden. Ik denk dat we, allemaal, het even moeilijk hebben om staande te kunnen blijven. Vandaar onze afhankelijkheid van
Christus Jezus. Hij is de Deur, niemand komt tot de Vader dan door Hem.  Al doen de mensen nog zo hun best, om zelf een éénheid te smeden.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2010, 09:29:04 pm »
Wat een hoop valse tegenstellingen zie ik in bovenstaande reactie.

Verder lijkt het mij mooi als de kleine oecumene (GKV, NGK en ??) wat dieper uitgewerkt word en dat men ook daadwerkelijk de laatste stappen durft te zetten. Maar volgens mij zijn ze op lokaal niveau al goed op weg. 2016 zou een mooie streefdatum zijn, maar iets daarvoor of daarna zou ook mooi zijn, als het maar goed gebeurt.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2010, 09:34:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 25 mei 2010 om 21:29:
2016 zou een mooie streefdatum zijn, maar iets daarvoor of daarna zou ook mooi zijn, als het maar goed gebeurt.
Eens maar dan op een fatsoenlijke manier,en niet door de strot douwen en over de onderlinge verschillen heenwalsen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 25, 2010, 10:49:06 pm »
Door de strot duwen gaat niet werken maar een poging om die onderlinge verschillen eens te wegen aan het Woord en daarin het gebod tot eenheid zou welkom zijn. Wat bindt ons, wat verdeeld ons?

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2010, 04:25:41 am »
Hallo Thorgrem,

Je schreef:

Leg eens uit wat je hiermee bedoelt. Wat is "vals"en wat -is dan- juist, volgens jouw inzichten en of de Bijbel.

"Heb de wereld en wat in de wereld is, niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. ( 1 Johannes 2:15)

Zeggen dat je ïn Christus" bent en zaken doen met de wereld, is dus pas een valse tegenstelling t.o.v. datgene wat Christus voorhoudt, of heb ik het mis!

De Bijbel, maar ook de Vader in de hemel, laat geen compromissen toe!
1 Johannes 2:15 zegt ons dat duidelijk.

Net zoals het oude Israël wijken ook de huidige geloofsgemeenschappen, of zij willen of niet, af van Gods bedoelingen als zij zaken willen doen met de wereld. Wie zaken doet met wereldse zaken, wijkt, hoed an ook af van de bedoelingen van de Allerhoogste. Zo wordt dat duidelijk in datgene wat Jakobus 4:4 ons wil leren. Wie bevreind zijn met de wereld, maakt zich vijanden van de Allerhoogste. Christus'liefde gaat uit naar het hart van mensen persoonlijk, hen te wijzen op het Geestelijk aspect van geloof. Lees eens Johannes 3, waar Jezus dat heel duidelijk leert aan Nicodemus, die de wet (Thora) als wetsmiddel gebruikte om mensen te manipuleren. Zelf voor God spelen dus. En zo is het -ook- in de wereld.

Gaat uit van haar opdat gij geen deel hebt aan haar plagen Openbaring 14:6-12

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2010, 01:52:01 pm »

quote:

kerklid00 schreef op 26 mei 2010 om 04:25:
Hallo Thorgrem,

Je schreef:

Leg eens uit wat je hiermee bedoelt. Wat is "vals"en wat -is dan- juist, volgens jouw inzichten en of de Bijbel.

Een vlaste tegenstelling is een tegenstelling die er niet is.

Volgens mijn inzichten zijn de laatste paar bijdragen van jou vol van de valse tegenstellingen waarmee je de verdeeldheid goedpraat en/of ophemelt en de oecumene (waar zo te zien jij overduidelijk een karikatuur van maakt) de grond in tracht te trappen. Vervolgens knip en plak je er wat citaten uit de Bijbel bij en denk je dat het daarmee 'bijbels' is. Ga gerust je gang, ik constateer slechts en heb verder weinig zin in discussie hierover, ik wou dat slechts even aangeven en mijn eigen mening over de ontwikkelingen geven. Beide heb ik inmiddels gedaan.